În anul 1982 România a marcat printr-o serie de acțiuni
Centenarul nașterii pionierului aviației române – Aurel Vlaicu. Din această
serie de acțiuni a făcut parte și emiterea unei serii filatelice pe care o poți
admira mai jos.
Aurel Vlaicu (născut la data de 19 noiembrie
1882 în localitatea Binţinţi, lângă Orăştie, judeţul Hunedoara şi decedat la data de 13
septembrie 1913 în localitatea Băneşti, lângă Câmpina) a fost un inginer român,
inventator şi pionier al aviaţiei române şi mondiale. În cinstea lui, comuna
Binţinţi se numeşte astăzi Aurel Vlaicu. A terminat Colegiul Reformat al
Liceului Calvin din Orăştie, care din 1919 încoace a fost numit „Liceul Aurel
Vlaicu”, luându-şi bacalaureatul la Sibiu în 1902. Şi-a continuat studiile
inginereşti la Universitatea din Budapesta şi la Ludwig Maximilians Universitat
din Munchen, Germania, obținând diploma de inginer în 1907. După aceea a lucrat
ca inginer la uzinele Opel din Russelsheim. În anul 1908 se întoarce la
Binţinţi unde construieşte un planor cu care efectuează un număr de zboruri în
1909.
În toamna lui 1909 se mută în Bucureşti şi începe construcţia primului
său avion, Vlaicu I, la Arsenalul Armatei. Avionul zboară fără modificări
(lucru unic pentru începuturile aviaţiei mondiale) în iunie 1910. În anul 1911
construieşte un al doilea avion, Vlaicu II, cu care în 1912 a câştigat cinci
premii memorabile (1 premiu I si 4 premii II) la mitingul aerian de la Aspern,
Austria. La 13 septembrie 1913, în timpul unei încercări de a traversa
Munţii Carpaţi, cu avionul său Vlaicu II, s-a prăbuşit în apropiere de Câmpina,
se pare din cauza unui atac de cord. Curajos,
sfidător chiar, modest, ambițios, visător, talentat, patriot, recunoscător și,
mai presus de toate, creativ. Cel care a efectuat primul zbor de pe teritoriul
României, cu un aparat mai greu decât aerul, era la înălțimea tuturor
epitetelor enumerate. De mic copil a avut o fire temperamentală și
curioasă, fire care i-a adus necazuri încă din liceu. În anul 1902 își ia
bacalaureatul la Liceul de Stat din Sibiu, după care urmează două trimestre la
Facultatea de Mecanică a Școlii Politehnice din Budapesta. Se înrolează ca
voluntar la marină, făcând serviciul militar în Croația. Își obține diploma de
inginer după ce termină cursurile prestigioasei Ludwig-Maximilians-Universitet
din Munchen. Imediat după absolvire, lucrează pentru o scurtă perioadă de timp
ca inginer pentru celebra Fabrică de Automobile Opel. Cu toate acestea, Aurel
Vlaicu nu era deloc mulțumit. Firea sa năvalnică și impetuoasă îl
îmboldește să nu accepte destinul plat și confortabil al unui respectat inginer
la Fabricile Opel. Aurel Vlaicu revine în țară în anul 1908.
Un an mai târziu
își termină de construit primul planor, ajutat de Ion, fratele său, planor cu
care efectuează câteva zboruri în satul natal Binținți.La îndemnurile
prietenului său de școală, poetul Octavian Goga, se îndreaptă spre București,
unde în fața unui public format din personalitățile vremii face câteva
demonstrații cu prototipul avionului său. Sprijinit de Casa Regală și Armata
Română, ambițiosul inventator și pionier al aviației românești și mondiale
construiește la atelierele de la Arsenalul Armatei avionul „Vlaicu I",
primul avion construit pe teritoriul românesc. Cu acest avion, Aurel Vlaicu va
decola prima oară pe 17 iunie 1910 deasupra Câmpului Cotroceni. Vlaicu a
scris istorie. Prin actul său, a situat România pe locul doi în lume, după
Franța, în utilizarea avionului cu destinație militară.
Emoționat, își
înregistrează brevetul nr. 2258 pentru așa-numita „Mașină de zburat cu corp în
formă de săgeată". Un an mai târziu, inginerul Vlaicu își construiește un
al doilea avion, celebrul „Vlaicu II", cu care zboară în mai multe orașe
din Regat, în cadrul unor turnee în care își face cunoscute invențiile.
Succesele sale nu se opresc aici, Aurel Vlaicu participând la război pe timpul
campaniei din Bulgaria, unde a îndeplinit misiuni de observație aeriană. În
anul 1913, compania engleză „Marconi”, îi comanda lui Aurel Vlaicu proiectarea
și construirea unui avion metalic cu două locuri. Inginerul român în doar
câteva luni termină avionul, pe care îl denumește „Vlaicu III".
Geniul
românesc a mai dăruit astfel o invenție prețioasă omenirii -„Vlaicu III" a
fost primul avion funcțional din lume construit integral din metal. Pe data de
13 septembrie 1913, Aurel Vlaicu încearcă să traverseze Carpații cu avionul
„Vlaicu II". Intenția sa era aceea de a participa la serbările ASTRA
de lângă Orăștie pentru a duce salutul său românilor din Ardeal. Nu a fost să
fie așa... Genialul inventator român a decolat de la București, a aterizat fără
probleme la Ploiești pentru realimentarea cu combustibil și s-a ridicat din nou
în zbor. Avionul său s-a prăbușit însă la Bănești, lângă Câmpina. Conform
anchetelor ulterioare și pe baza datelor despre starea de sănătate a lui
Vlaicu, singura concluzie este aceea că Aurel Vlaicu a suferit un atac de cord
în timp ce era în zbor, la manșa avionului. Icar din România a fost înmormântat
la Cimitirul Bellu din București. Conform raportului făcut de locotenentul
aviator Gheorghe Negrescu, primul sosit la locul accidentului, chipul eroului
aerului era destins, Aurel Vlaicu zâmbind chiar sfidător în fața morții.
Monumentul de la Bănești s-a ridicat exact pe locul unde în ziua de 13 septembrie 1913 s-a prăbușit cu avionul său, urmare a unui atac de cord. Se știe că a fost găsit cu zâmbetul pe buze de primul sosit, locotenent aviator Gheorghe Negrescu. Monumentul lui Aurel Vlaicu constă într-o coloană înaltă având în vârf un vultur îndreptat spre Carpați, în direcția în care dorea Aurel Vlaicu să zboare către frații din Transilvania. În vara lui 2013 monumentul a fost reamenajat; s-a făcut o mică parcare, s-a pavat spațiul din jurul monumentului și evident, micul monument a fost renovat; s-a pus și o placă nouă, din partea „locuitorilor județului Prahova”. Un gard mic și o poartă joasă, dar închisă, stau de pază la monument. Pe coloana de piatră este aplicat un basorelief cu profilul lui Aurel Vlaicu; purtând cască de aviator din acele vremuri, din piele. Sub acest basorelief este aplicată inscripția: „Pe acest loc, în ziua de 13 sept.,-1913 s’au frânt aripile sburătorului AUREL-VLAICU din satul Binținți, Transilvania. În încercarea lui eroică de a trece cel d’intâi sbor carpații înlănțuiți cu pasarea de fier făurită de mintea și măinile lui ‘simbol profetic al desrobirii care trebuia să vină’. Patria recunoscătoare„.
Monumentul
Eroilor Aerului, dedicat memoriei
aviatorilor români militari și civili care au contribuit la dezvoltarea
aviației, este situat în centrul Pieței Aviatorilor din București și a fost realizat între anii 1928 -
1935 de Lidia Kotzebue și Iosif Fekete. Construcția,
având o înălțime totală de 20 metri, este compusă din sculpturi de bronz,
așezate pe un postament de beton armat placat cu piatră de Banpotoc (sat
hunedorean), format dintr-un obelisc, situat la rândul său pe o structură
realizată din patru prisme trapezoidale lipite între ele prin arcuri de cerc.
Tot acest complex este fixat pe o bază circulară din piatră. Deasupra
obeliscului este așezată statuia înaltă de 5 metri, cântărind 5 tone, care
ilustrează omul zburător, având aripile desfășurate. La baza obeliscului, de
jur împrejurul acestuia, sunt prezentați trei aviatori căzuți. Pe soclu sunt
prezente insignele, casca, aparatura aviatorilor, dar și numele aviatorilor
căzuți între 1930 - 1935, sculptate în 13 plăci de bronz. Sculptura este
inclusă în Lista monumentelor istorice 2010 - Municipiul București - la nr.
crt. 2271, sub denumirea Monumentul Aviatorilor. În anul
1923 a fost format un comitet pentru construirea Monumentului Aviatorilor din
care au făcut parte: Prințul Carol al II-lea, prof. dr. Ion Cantacuzino, generalul Vasile Rudeanu, colonel medic
aviator Victor Atanasiu, aviator Cornel Olănescu, aviator Mihai Oromolu.
Comitetul a cerut inițial sculptorilor Ion Jalea, Alexandru Severin, Cornel
Medrea și Ion C. Demetriu-Bârlad să prezinte, contra cost, câte un proiect.
Considerând însă că proiectele nu reprezentau spiritul sacrificiului
aviatorilor, comitetul a lansat un concurs public cu premii totale în valoare
de 40000 de lei pentru construirea monumentului și a invitat mulți artiști,
pictori, sculptorii să participe. La concurs au fost prezentate machetele
realizate de 14 sculptori, acestea fiind expuse la Ateneul Român în ziua de 2 iulie 1925 pentru a
permite publicului să voteze în mod secret proiectul câștigător. Trei lucrări
au fost premiate (Spiridon Georgescu, Lidia Kotzebue și Ion Schmidt-Faur) însă,
și de această dată, comitetul nu a considerat niciuna din lucrări demnă de
execuție.Demersurile întreprinse de comitet pentru realizarea monumentului de
către un artist din străinătate însă au eșuat, astfel că dupa doi ani a fost
aleasă în final macheta Lidiei Kotzebue, acceptându-se totodată ca aceasta să
poată colabora și cu alți sculptori sau arhitecți pentru realizarea
monumentului. În iulie 1927, pentru aprobarea finală a proiectului, comitetul
i-a cerut Lidiei Kotzebue să realizeze o machetă la scara 1/4 până la 1
octombrie. Din lipsă de timp aceasta nu s-a putut materializa, astfel că pentru
realizarea statuilor, Kotzebue s-a adresat sculptorului Ion Jalea. Acesta a refuzat
însă oferta și l-a recomandat pe tânărul sculptor Iosif Fekete, astfel că la 27 octombrie 1927
comitetul a putut aproba definitiv lucrarea. În
anii 1928-1929 sculptorul Iosif Fekete a realizat cele patru sculpturi în
argilă și le-a turnat în gips în mărime naturală. Pentru a
reprezenta trupul Icarului a fost folosită o imagine a boxerului Joe Louis,
prezent în acea perioadă la București, iar pentru cap a fost utilizată o
imagine dintr-un album cu piloți renumiți. În anul 1930 lucrarea putea fi
turnată în bronz însă dificultățile strângerii sumei necesare achiziționării
materialelor și întârzierea stabilirii locului în care să fie amplasat
monumentul au întârziat finalizarea lucrării.Statuile au fost turnate în bronz
la Turnătoria V.V. Rășcanu din București, lucrarea fiind terminată abia în
iunie 1935. Dezvelirea monumentului a avut loc la 20 iulie 1935, cu
participarea Regelui Carol al II-lea, a numeroși membri din conducerea
statului, miniștrii și reprezentați ai autorității aeronautice, atașați militari.
Evenimentul a fost încheiat cu o paradă militară la care au participat gărzi de
onoare și aviatori și au fost prezentate onoruri militare zburătorilor
menționați în listele de pe monument. Ulterior, Ion Jalea a afirmat că
drepturile morale asupra lucrării îi revin sculptorului Iosif Fekete iar critici de artă, precum Mircea
Țoca, au considerat că realizarea monumentului trebuie să-i fie atribuită
integral lui Iosif Fekete, care a modificat total mica machetă prezentată la
concurs de Lidia Kotzebue. La inaugurare numele celor doi coautori nu a fost
inscripționat, ulterior în 1983 consemnându-se inscripționarea numelui pe
monument numai a unuia dintre aceștia.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Decebal
Monedă geto-dacică - Decebal + 106
Decebal a
fost regele Daciei în perioada anilor 87 - 106. Fiu al lui Scorillo si
succesor al lui Duras-Diurpaneus, Decebal ocupa tronul Daciei intr-un moment in
care tendintele expansioniste ale Imperiului Roman, care-si stabilise durabil
frontiera pe linia Dunarii, se accentuau rapid. La inceputul secolului 3,
la aproape 150 de ani de la afirmarea lui Decebal, istoricul Dio Cassius ii
facea urmatorul portret leogios: “Era foarte priceput in ale razboiului si
iscusit la fapta, stiind sa aleaga prilejul pentru a-l ataca pe dusman si a se
retrage la timp. Abil in a intinde curse, era viteaz in lupta, stiind a se
folosi cu dibacie de o victorie si de a scapa cu bine dintr-o infrangere,
pentru care lucruri el a fost mult timp un potrivnic de temut al romanilor”. Din
primul an de domnie Decebal este confruntat cu o situatie dificila. In urma
expeditiei dace din iarna anului 85/86 in sudul Dunarii, in timpul careia
insusi C. Oppius Sabinus, guvernatorul Mosesiei, isi gasise moartea, Roma
organizeaza prima campanie in inima Daciei. In vara anului 87 o armata de 5-6
legiuni, secondata de numeroase unitati auxiliare si comandata de prefectul
pretoriului Cornelius Fuscus, traverseaza Dunarea inaintand probabil pe Valea
Oltului. Intr-un defileu (poate la Turnu Rosu) Decebal suprinde intr-o capcana
fortele romane, in lupta cazand insusi comandantul roman: prizonieri, trofee si
stindardul legiunii a V-a Alaude sunt duse de Decebal in Muntii Orastie.
Stralucita victorie ii ofera lui Decebal un ragaz de un an, timp in care
neobositul rege incheie aliante cu popoarele de la hotarele Daciei, cu
sarmantii, iazigi si roxolani, cu marcomanii si quazii germanici. La un an
de la infrangerea lui Fuscus, Decebal trebuie sa faca fata unei noi ofensive
romane. Imparatul Domitian, venit in Moseia, in vecinatatea teatrului de
operatiuni, numeste un fruntea legiunilor pe incercatul guvernator Tettius
Iulianus (fost consul in anul 83, apoi guvernator al provinciei Moesia).
Patrunzand in Dacia prin Banat, tettius Iulianus este intampinat de Decebal in
defileul de la Tapae; confruntarea indarjita se incheie cu victoria romana.
Dificultatile intampinate de armatele imperiale in Pannonia in lupta cu quazii
si marcomanii, care-l sprijinisera pe regele dac, il determina pe Domitian sa
accepte ofertele de pace facute de Decebal . Se incheie astfel in anul 89 o
pace de compromis intre Imperiul Roman si Regatul Dac; in schimbul unor
subsidii in bani si ingineri, instructori militari, Decebal se recunoaste rege
clientelar, continuand in urmatorii 12 ani de pace sa-si consolideze puterea si
statul. Procesul de centralizare a statului dac este accelerat, armata
este echipata si instruita, se initiaza un vast program de constructii civile
si militare, indeosebi in regiunea Muntilor Orastie, soli incearca sa stabileasca
relatii cu popoarele si statele inamice Romei. Dupa aproape 3 ani de
pregatiri la hotarele meridionale ale Daciei, incepute imdeiat dupa urcarea pe
tron, imparatul Traian (in timpul caruia Imperiul Roman atinge apogeul puterii
si expansiunii sale teritoriale) concentreaza la inceputul anului 101 in Moesia
Superior 13-14 legiuni si numeroase unitati auxiliare (in total circa 150.000
de soldati), in vederea ingenuncherii regatului lui Decebal. La 25 martie
101 imparatul paraseste Roma, traverseaza Dunarea pe poduri de vase la
Laederata (Ramna) si Dierna (Orsova) patrunzand prin Banat in Dacia. La Tapae,
in vara anului 101, Decebal incearca sa opreasca inaintarea romana. Crancena si
indelungata batalie se incheie insa cu victoria romana. Spre sfarsitul anului
101 importante forte dace, aliate cu sarmati si bastarni, traverseaza Dunarea
si patrund in Moesia, obligandu-l pe imparatul Traian sa se deplaseze spre noul
teatru de razboi deschis de Decebal. Ingeniosul plan strategic, care-l face pe
Traian sa nu poata exploata succesul de la Tapae, se prabuseste insa dupa
infrangerea fortelor lui Decebal in iarna si primavara anului 102 (la Nicopolis
ad Istrum si in Dobrogea la Adamclisi), initiativa militara trecand definitiv
in tabara adversa. In toamna anului 102, indarjita rezistenta a lui
Decebal il obliga pe Traian sa incheie pacea cu regele dac, pace inteleasa insa
de ambele tabere doar ca un simplu armistitiu. Din ordinul lui Traian, Apolodor
din Damasc, cel mai vestit inginer al epocii, inalta, intre Dobreta si Pontes,
in ani 103-105, un durabil pod peste Dunare, pe care legiunile romane il trec
in vara anului 105, initiind cel de-al doilea Razboi dacic. Abandonat de
aliati, atacat prin Banat, Valea Oltului si Moldova, constrans continuu la
defensiva, Decebal se retrage in citadela din Muntii Orastie. Dupa cucerirea
puternicelor cetati care pazeau accesul spre capitala (Blidaru, Costesti,
Piatra Rosie, Banita, Capalna, Tilisca), legiunile romane incep asediul
Sarmiszegetusei. In ciuda eroicei rezistente dace, cetatea este cucerita si
distrusa din temelii. O parte dintre aparatori, printre care si Decebal,
reusesc sa paraseasca cetatea incercand sa continue rezistenta impotriva
romanilor in interiorul tarii. Urmarit de cavaleria romana, pentru a nu
cadea viu in mainile romanilor, Decebal se sinucide. Cea mai mare parte a
regatului dac este transformata in vara anului 106 in provincie romana.Insigna pionierească - Prieten al pompierilor fruntaș
Organizația
Pionierilor a fost o
organizație comunistă a copiilor români de vârstă școlară (8-14 ani). Era
precedată de apartenența la organizația Şoimii Patriei și succedată de
apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La sfârșitul celui de al
doilea război mondial ia naștere organizația „Pionierii României”, pentru
care a fost creată în 1945 revista „Înainte”.
Insigna - Membru al Organizației de Pionieri
Doi ani
mai târziu, în 1947, pionierii au fost încadrați în UAER - Uniunea asociațiilor
de elevi din România. Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință festivă la care a
participat toată conducerea de partid și stat, 500 de copii au rostit, în
incinta Teatrului Giuleşti (pe atunci Palatul cultural Gheorghe
Gheorghiu-Dej), angajamentul de pionier. În perioada 1949-1966
mișcarea pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului Comunist.Mai jos e
reprezentată o revistă Star spre viitor a pionierilor și șoimilor patriei,
editată de Consiliul Național al Organizației Pionierilor. C.C. al P.C.R. va
adopta, la plenara din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la îmbunătățirea
activității Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca aceasta să aibă
organe de conducere proprii (consilii pionierești la diferite nivele, în frunte
cu Consiliul Național al organizației). În luna noiembrie a
aceluiași an, a avut loc prima conferință națională a Organizației Pionierilor,
la care au fost adoptate principalele documente statutare: „Statutul unităților
și detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă România” și
„Regulamentul Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România”. În
1984, la aniversarea a 35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000
membri. În Statutul Organizației Pionierilor din Republica
Socialistă România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație
revoluționară de masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților
de pionieri din Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să
cunoască și să înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să
participe, după puterile lor, la înfăptuirea acesteia. "Organizația
Pionierilor educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei
și devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica
Socialistă România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să
cunoască tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei
muncitoare pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și
bogățiile țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în
construcția socialismului." Intrarea în cadrul
organizației se făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului
angajament: „Eu, ...(numele si prenumele), intrând în rândurile
Organizației Pionierilor, mă angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu
harnic și disciplinat, să cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul
(neoficial al) organizației era "Am cravata mea, sunt
pionier". În orașele mari s-au
constituit case ale pionierilor. La București Palatul Cotroceni a
fost Palat al Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată
noua clădire a Palatului Pionierilor (astazi Palatul naţional al
copiilor). Organizația Pionierilor acorda distincții individuale și colective.
Cele individuale erau: tresele, titlurile „Pionier de frunte”, „Cutezătorul”,
„Pionier fruntaș în munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și insigne pe
genuri de activitate. Cele colective constau în diplome cum ar fi: „Unitate
fruntașă”, „Detașament fruntaș” și „Grupă fruntașă”.
Deasupra am postat
uniforma, ecusonul, cravata, centura, eghileții și drapelele Organizației de
pionieri iar mai jos un Carnet de evidențiere a activității pionierului (clasa V - VIII) și o Diplomă de grupă pionierească fruntașă.
Primii care au avut
ideea inregimentarii ideologice a copiilor si chiar au pus-o in practica au
fost fascistii italieni. In "Noua Roma" anuntata de
Mussolini dupa preluarea puterii in Italia la 22 octombrie 1922, baietii au
fost inregimentati pe categorii de vârsta in patru organizatii fasciste, toti
fiind purtatori de uniforme si insigne si trebuind sa se supuna unor ritualuri
specific militare: "Fiii lupului" pentru baieteii de la patru la opt
ani, "Ballila" pentru cei intre opt si 14 ani,
"Avantguardisti" pentru adolecentii intre 14 si 18 ani si, in fine,
"Giovanni Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte de a deveni
membrii ai partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria si
adolescenta in anii comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii
Lupului" au devenit "Soimii Patriei", "Ballila" s-au
numit "Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre
deosebire de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma proprie.
Orice clasa forma un
detasament de pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o unitate de
pionieri, iar structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra
"conducerii superioare" a partidului comunist. Desigur, nu doar
comunistii români au preluat si amplificat modelul fascist de indoctrinare a
tinerilor: nazistii au creat mult mai celebra organizatie
"Hitlerjugend", care a dat jertfe perfect fanatizate chiar si pe
ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii au dat fenomenului inrolarilor
comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter obligatoriu. In România
comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii patriei" au aparut
ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o cvasiexcludere de facto din
comunitatea scolara, cu povara unui paria, stigmatizat pentru intreaga cariera
viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de grav in privinta respectivului daca
nu era membru sau, si mai rau, fusese exclus din rândul pionierilor sau al
utecistilor, deoarece chestia asta ramânea definitiv "la dosarul"
nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate accesoriile si eghiletii specifici
diferitelor functii ierarhice de "conducere" (comandant de
detasament, comandant de unitate etc.), ceremoniile ritualice cu trompete si
formule de raport, juramintele de credinta si angajamentele urlate in public,
defilarile si serbarile in fata parintilor, taberele de vara cu regim
preferential si program special, muncile patriotice prestate ostentativ au fost
ingredientele menite sa transpuna in viata retetele leniniste de "spalare
a creierului". In conditiile in care orice alternativa era interzisa in
epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune, dar, contrar tezelor
leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai fostelor tari cu regim
comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si majoritatea chiar membri ai
partidului comunist. (Sursa Net – Calin Hentea)Decorația masonică - Steaua înflăcărată
Loja Moroiu nr.35 Ordinul de Cairo, 1923
Produsul medalistic
de mai sus este o medalie-decorație
masonică – Steaua înflăcărată – Loja Moroiu nr. 35, Ordinul de Cairo, 1923. Piesa are o singură
față, este confecționată din metal comun aurit și email, având diametrul de 40
milimetri. În interiorul unei stele flamboaiante cu 10 raze este reprezentat un
medalion central cu o legendă circulară întreruptă, pe email albastru, în
partea de sus: “R L MOROIU N-35; în partea de jos: ”OR DU CAIRE” – tradus –
Loja română Moroiu nr.35,
Ordinul de Cairo. În centrul medalionului este reprezentat bustul din față al
lui Constantin Moroiu în ținută de Mare Maestru. Loja Moroiu nr. 35 s-a
constituit la Cairo în anul 1886 sub obediența Marii Loji Naționale din România,
fiind trecută la numărul 35 în Cartea de Aur a Ordinului Masonic Român. După o
perioadă de adormire a fost redeșteptată în anul 1910. În anul 1914 funcționa
și Loja și un Capitlu sub obediența Supremului Consiliu de 33 Unit din România.
Loja a emis decorația “Steaua înflăcărată” cu portretul lui Moroiu, ca un semn
de prețuire pentru bogata
sa activitate în cadrul lojilor masonice din România. Constantin Moroiu a fost un ofițer
al armatei regale, cu gradul de căpitan, participant la războiul ruso-turc, unul dintre cei mai de seamă masoni ai
României și de asemenea un foarte activ filatelist, care s-a născut la data de
13 februarie 1837 și a decedat la data de 27 aprilie 1918. El a marcat istoria
modernă a României și a Masoneriei Naționale, fiind părintele și fondatorul
primei Mari Loji din România. Fratele său George Moroiu a fost și el un
cunoscut mason. Maria și Elena Moroiu, fiicele sale, au fost inițiate în Loja
Steaua Sudului din Mangalia, în 1883, fiind primele femei din România inițiate
în masonerie. Primul contact oficial cu masoneria a avut loc pe 1 iunie 1859
(Loja Steaua Dunării din București). În iunie 1875 primește Gradul de Maestru
Mason, iar pe 1 februarie 1877 părăsește Loja Heliopolis din București. Pe 11
octombrie 1878 reactivează Loja Steaua Dunării (sub jurisdicția Marelui Orient
Lusitan). În perioada 1878-1880 este Maestru Venerabil al Lojii Seaua Dunării.
În 1880 primește Gradul 31, iar în luna mai a aceluiași an este ales Mare
Sapient al Capitolului Steaua Dunării. Constantin Moroiu reunește cea mai mare
parte a lojilor românești aflate, până atunci, în obediențe strâine: franceză,
italiană, germană, portugheză etc. și la 8 septembrie 1880,
constituie Marea Loja Națională a României (MLNR). Din 1880 și până
în 1911 este Mare Maestru și Suveran Mare Comandor. În 1881 a fondat Supremul
Consiliu de Rit Antic Primitiv Orient de Memphis. În același an fondează și
Supremul Consiliu pentru România. Pe 5 iulie 1882 devine Membru de Onoare al
Lojii Fratellanza Universale din Pisa, Italia. Pe 22 noiembrie 1882 fondează
Marele Capitol Royal Arch. Călătorește în Belgia și Franța unde
stabilește legături cu Supremele Consilii. În anul 1883 devine Mare
Maestru de Onoare al Supremului Mare Consiliu General de Misraim dinSUA. În
1883 și 1905 devine garant al Suveranului Sanctuar al Marii Britanii și
Irlandei în Suveranul Sanctuar din România. În aceeași perioadă este ales
garant de amiciție al Supremului Consiliu din Jurisdicția de Nord a Statelor
Unite ale Americii și al Supremului Consiliu pentru Mexic în România. În
1883 devine garant de amiciție al Marii Loji a Franței și Marelui Orient al
Spaniei în România. În același an primește și titlul de Membru de Onoare al
Lojii La Verita din Luca, Italia (sub jurisdicția Supremului Consiliu al
Italiei). În 1886 se fondează Loja Constantin Moroiu din Cairo, Egipt. În
ianuarie 1899 promulgă noua Constituție Masonică, iar în 1904
participă la Congresul Masonic din Bruxelles, Belgia. În 1905 devine garant de
amiciție al Supremului Consiliu din Scoția în România. În 1905 și 1914 este
ales garant de amiciție al Marilor Loji din British Columbia, Canada,
Peru și Franța în România. În anul 1914, Constantin Moroiu este ales
garant de amiciție în România pentru Marea Lojă a Franței, Marea Lojă din Jawa,
Marea Lojă din Venezuela, Marele Orient al Spaniei, Supremul Consiliu din
Belgia și Supremul Consiliu din Cuba. Devine membru de Onoare în Loja Egyptian
Nr. 2 (Manchester, Marea Britanie), Loja Perseverenza (Masso, Italia), Loja
Ciro Mentoli (Borgo, Italia) și Il Leone di Caprera (Rio dell'Elba, Italia).
Constantin Moroiu a înființat și publicația masonică „Triunghiul”. Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii
și decorații masonice ca de exemplu:- Compasul – dedicat tuturor
masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat
doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii
nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci
colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia
– semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se
referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și
misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva conceptiei
crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru a realiza o
republica internationala, laica. Este un ferment de stricaciune morala, de
dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca doctrina, ca
organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele „francmason“,
„francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free mason,
francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde. Jetonul M 08115 - 5 LEI
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Jetonul
postat aici este confecționat dintr-un material plastic cafeniu și are forma
unui pătrat cu colțurile rotunjite. Pe una din fețe este reprezentat logo-ul
MIXTOPIA (litera M cafenie, în interiorul unui semn de exclamație negru) și pe
partea laterală stângă este inscripționată seria 08115. Pe cealaltă față este
aplicată inscripția orizontală pe un singur rând:
“5 LEI”.
Mixtopia a fost un ansamblu de activități cultural distractive (un festival) ce a avut loc în
București în cursul anului 2020. Semn de armă
Semnul de armă este un simbol metalic, aproximativ ca o insignă, care se poartă pe epoletul
oricărui militar, indiferent de gradul acestuia, între nasture şi însemnul de
grad. A se vedea poza epoletului militar de maior intendent din perioada
comunistă.
Semnul de armă
este specific fiecărei arme, a evoluat în timp, devenind un fel de simbol al
mândriei profesionale al oricărei specialităţi militare.
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitor german Christian Furchtegott Gellert,
a trăit între anii 1715-1769
Poet german Johann Wilhelm Ludvig Gleim,
a trăit între anii 1719 - 1803
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 25.04.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu