1. Apața, în limba
germană - Geist, în limba maghiară - Apáca, în limba latină - Monachalis,
în dialectul săsesc – Gist, este o comună din județul
Brașov, formată numai din satul de reședință cu același nume.
Singurul sat al
comunei se află pe DN13, între localitățile Măieruș și Ormeniș. Are acces
la calea ferată, respectiv tronsonul Brașov – Sighișoara. La est este
mărginit de râul Olt, iar la vest de Munții Perșani. La recensământul
din anul 2011 comuna număra 3169 de locuitori, în creștere față de
recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români
– 42,53%, maghiari – 34,49%, romi – 17,19% și restul – necunoscută sau altă
etnie. Componența confesională a comunei Apața astăzi se prezintă aproximativ
astfel: ortodocși – 11,13%, penticostali – 45,62%, luterani – 32,18%,
martorii lui Iehova – 1,23% și restul – nedeclarată sau altă religie. Atestată
încă din anul 1377, Apața este localitatea unde s-a născut în anul 1625 Apaczai
Csere Janos (decedat 1659), unul dintre cei mai de seamă reprezentanți ai
filosofiei carteziene din Transilvania, adept al raționalismului cartezian și
al sistemului lui Nicolaus Copernic. În documentele castelului Bran se
arată că Apața făcea parte din domeniile castelului și că în anul 1543 plătea
acestuia „decima maior” (dijma în cereale) din grâu, orz,
secară, ovăz. Lângă Apața, pe drumul spre Ormeniș, se află ruinele unei cetăți
datând din secolul al XIV-lea, de pe vremea regelui Ludovic cel Mare. Cetatea
a avut un important rol de apărare în timpul năvălirilor tătare.
2. Biserica fortificată din Cincu este închinată Fecioarei Maria și este una dintre cele
mai mari bazilici române situate într-o localitate săsească din România.
Prin
modul de poziționare a construcției pe o colină aflată între râurile Olt și
Hârtibaciu ce prezintă trei laturi foarte abrupte, biserica este considerată o
bazilică unicat deoarece apărarea ei se făcea doar pe partea de vest a
dealului. Biserica evanghelică din Cincu a fost construită în secolul al
XIII-lea de către coloniștii germani, după care a fost refăcută în prima
jumătate a secolului al XVI-lea în stil gotic și mai apoi în secolul al XVIII-lea.
Spre deosebire de multe alte biserici, ea avea un dublu hram, cel al Fecioarei Maria
și cel al Sfântului Pavel. Fiind una dintre cele mai valoroase monumente de
arhitectură medievală din Transilvania, biserica găzduiește în interiorul său o
serie de colecții de mare valoare: colecția de covoare orientale din secolul al
XVII-lea - XVIII-lea; colecții de embleme și vestigii ale diferitelor bresle și
corporații; colecții de fragmente murale, strane în stil gotic, epitafuri
precum și un potir din secolul al XV-lea și un orologiu de la sfârșitul
secolului al XIX-lea. Biserica prezintă în interior o serie de elemente arhaice
prin itermediul cărora specialiștii au datat anul contrucției ca fiind 1265.
Aceste elemente se găsesc în mod frecvent la bazilicile romane construite la
începutul secolului al XIII-lea. Datarea mai exactă se putea face după frescele
murale de interior, care din pacate nu au putut fi restaurate de sub văruială.
Din analiza materialelor de construcție s-a putut determina diferitele etape de
transformare ale bisericii precum și apariția sau renovarea unora din
elementele arhitectonice ce o compun. Prima atestare documentară a lăcașului de
cult se regăsește într-un privilegiu acordat de Matei Corvin în anul 1474 celor
care apărau fortificația. Inițial biserica prezenta trei nave inegale în
înălțime care au fost modificate pe parcursul timpului astfel încât în prezent
ele sunt aduse toate la același nivel. Navele laterale sunt lungi de 38 metri
fiecare și mărginesc turnul de vest de o parte și de alta, acestea fiind mai
lungi decât nava centrală cu circa 10 metri. Construcția inițială avea în
capetele de est ale navelor laterale două turnuri deschise spre nava centrală
și cele laterale prin intermediul unor arcade semicirculare.Turnul
mare al bisericii, înalt de 29 metri nu a fost ridicat în scop defensiv. El
adăpostește 3 clopote, dintre care pe cel mai vechi apare 1512, anul primei
turnări. În urma incendiului din 1789 toate cele trei clopote au fost turnate
din nou. Invazia turcească din 1493 a provocat distrugeri masive, biserica
fiind reconstruită în sec. XVI. În 1693 turnul este lovit de un fulger, iar în
1789 este mistuit de marele incendiu. După mai multe transformări ajunge la
forma actuală cu trei nave. Piesa de
rezistență a bisericii este altarul care reprezintă necredința apostolului
Toma, altarul prezentând o piatră de altar pe care sunt inscripționate
cuvintele lui Isus către Toma: "Domin’meus
et Deus meu – Toma quia vidisti beati qui non viderunt et credierunt", adică „Domnul meu și Dumnezeul meu ! Fericiți cei
ce n-au văzut și au crezut !” La
origine, altarul a fost făcut pentru biserica din Moșna, ulterior el fiind
cumpărat de localnicii din Cincu și pictat de un mare maestru sibian al vremii.
Membrii comunității din Cincu apar într-una din scenele din partea de jos a
altarului, ei fiind reprezentați în costume populare ale ciobanilor autohtoni.
Zidurile
care în trecut împrejmuiau fortificația au fost supuse unui lung proces de
deteriorare și uzură, proces care a dus la diminuarea înălțimii lor, astăzi la
2 - 3 metri pe trei laturi, pe partea de vest chiar mai puțin. Inițial
fortificația avea prevăzute cinci turnuri exterioare de observație și apărare,
orientate spre nord, sud, est și nord-est și sud-est. În ziua de azi a mai
rămas în picioare doar un turn, cel de sud. De menționat este că în secolul al
XIX-lea după ce Turnul Slăninei a fost distrus în anul 1789, comunitatea din
Cincu a construit în interiorul fortificației incinte (cămări) cu aceeași
destinație.
3. Biserica fortificată din localitatea Cristian este un ansamblu
de monumente istorice format din: Biserica evanghelică și Dubla incintă
fortificată, cu turnuri și barbacană. Cristian,
în limba germană - Neustadt im
Burzenland, în limba maghiară – Keresztényfalva,
este o comună din județul Brașov,
formată numai din satul de reședință. Satul a fost fondat în secolul al
XIII-lea, când Ordinul Cavalerilor Teutoni a construit mai multe cetăți în
regiune și a recrutat coloniști sași.
Biserica din Cristian, cu zidul său dublu
de apărare și cu cele opt turnuri defensive bine conservate, este un exemplu
impresionant de arhitectură militară medievală. Basilica gotică a fost
construită între anii 1250–1270. Din secolul al XIII-lea și până în zilele
noastre, construcția a suferit numeroase modificări datorate mai ales deselor cutremurelor
care i-au afectat structura de rezistență. Actuala biserică sală clasicizată a
fost construită între anii 1839 - 1841, pe ruinele vechii construcții din
secolul al XIII-lea. Interiorul bisericii este segmentat de perechile de piloni
ce susțin arcele dublouri și calotele a vela.
Altarul și amvonul au fost construite odată cu biserica. Biserica
este înconjurată de un zid dublu de incintă, care timp de trei secole a fost
construit, extins și prevăzut cu nouă turnuri de apărare, din care s-au păstrat
doar opt. Turnul de poartă a fost transformat în casă parohială.
În
anul 1792, în locul unor fortificații, a fost amenajat cimitirul. Până în
anul 1899, pe partea interioară a zidului din prima incintă se aflau cămările
cu provizii, identice constructiv cu cele din Prejmer. Intrarea în
biserică este străjuită de panouri unde sunt consemnate numele celor decedați
în primul război mondial și a celor deportați. Altarul este dominat de
Christos binecuvântând. Apostolii Petru și Pavel veghează din vitraliile
ferestrelor. Corifeii reformei religioase, Martin Luther și Johannes Honterus,
se regăsesc în lăcaș. În spatele altarului este piatra funerară a mormântului
preotesei Ana May, decedată la 22 aprilie 1931. Orga bisericii, cu două
claviaturi și 23 de registre pe sistem pneumatic, a fost reconstruită de Karl
Einschenk în anul 1909, după vechea orgă a lui Heinrich Maywald din anul
1842.
4. Terenul
pentru actuala biserică a comunei
Bunești, județul Brașov, a fost cumpărat de părintele Curta în anul 1880 de
la un sas.
Strangerea materialului necesar s-a facut pe parcursul mai multor
ani, din 1881 si pana in 1886. Satul intreg a dat bani pentru caramida, cu
totii au stins varul si varnitele in curtea bisericii. Peste tot era prezent si
parintele. A cerut si ajutoare de la Sibiu, de la Fundatia Saguna, de la
Ministerul Cultelor si Instructiunii Publice, de la biserica Sf.Nicolae
din Brasov, toate instituțiile răspunzând favorabil cererilor preotului. Mare
ajutor in colectarea de fonduri l-a avut de la Zaharia Boiu (1834-1903), fiul
protopopului de la Sighisoara, ajuns la Sibiu asezar consistorial, redactor la
Telegraful Roman si membru al Academiei Române. S-au facut si imprumuturi
si in 1886 s-a inceput lucrul la zid.
Oamenii munceau cu multa insufletire, dupa cum isi aminteste parintele :
"in toata viata mea nu am putut vedea o insufletire si o tragere de inima
mai mare"86). in octombrie 1887, biserica era ridicata si acoperita. La 10
noiembrie 1888, in prezenta protopopului Dimitrie Moldovan de la Sighisoara si
a inginerului Neundorf s-a facut receptia lucrarii. S-au cumparat icoane,
comandate la Viena, policandre, sfesnice si toate cele de trebuinta in biserica
si in 1889, a treia zi de Rusalii, a fost tarnosita biserica, in prezenta
parintelui protopop Dimitrie Moldovan si a preotilor din jur. Datoriile nu s-au
terminat decat in 1903,cand s-a achitat ultima rata bancii din Sibiu. A fost un
efort mare, dar oamenii au fost multumiti. Un fapt demn de remarcat : cele 12
Mineie au fost cumparate in 1907, cu ajutorul banilor trimisi din America de
romanii bunesteni si vicrieni stabiliti acolo. Razboiul intai mondial a trecut
ca o furtuna si peste Bunesti. Vieti omenesti pierdute, schilodiri trupesti si
sufletesti, scumpetea ce-i darama pe bietii oameni, toate erau consecintele
razboiului. Parintele Curta, el insusi avand baietii si ginerii in lupta tinea
ca oamenii sa stie ce se intampla pe front, sa fie informati asupra miscarilor
de trupe, a victoriilor si a infrangerilor. Le aducea oamenilor in biserca
Telegraful Roman, Gazeta Transilvaniei si chiar ziare ce apareau dincolo de
Carpati. Comentau, se intristau, se imbarbatau laolalta. Faptul ca dintre ei au
fost unii care au mers la Alba Iulia, avand in frunte steagul tricolor, a
insemnat o izbanda pentru tot satul. Venituri ale bisericii au permis repararea
acesteia, in 1925 si cumpararea unui clopot, caci razboiul adusese si pierderea
clopotelor. Părintele Curta a trecut la cele vesnice in 1949, la 95 de ani,
plans de toti, regretat de tineri si de batrani. Era mai demult decat oricare
dintre ei, "incat fiinta sa se confunda cu satul si cu biserica".
Parohul urmator, Dumitru Balascuta, a pastorit pana in anul 1956. A fost un bun
gospodar, pastrand in buna randuiala Biserica si Cimitirul, cumparand, de
asemenea, frumoasa casa parohiala, de la Andrei si Maria Pora, ginerele si
respectiv fiica parintelui Curta si parintii academicianului Eugen Pora.
Urmeaza parintele Ioan Rosca, care a zugravit din nou biserica si-a schimbat tabla
de pe turn. In 1978, Bunestiul primeste cu bratele deschise un nou preot, in
persoana tanarului Vasile Joanta. Harnic si intreprinzator si impreuna cu
credinciosii, repara biserica si casa parohiala, betoneaza aleea spre cimitir
pe care o impodobeste cu un gard viu de toata frumusetea, imprejmuieste
cimitirele. Dar mai ales noul parinte a adus un mare plus in viata spirituala a
parohiei. Bun duhovnic, capabil sa-i inteleaga si sa-i indrume pe oameni, a
reprezentat modelul preotului - calauza spirituala. De altfel, rostul
parintelui Vasile s-a implinit prin intrarea sa in obstea manastirii de la
Sambata de Sus, in ianuarie 1986. A pastrat insa in inima sa un locsor anume
pentru Bunesti si pentru bunesteni. A venit
randul unui preot tanar,
al doilea fiu al satului, dupa parintele Curta, preotul Gheorghe Lup. Nu voia sa fie mai
prejos decat vrednicii sai inaintasi, asa ca s-a angajat de la inceput in
continuarea lucrarilor incepute. Era in lucru, la venirea lui, pictase
biserica, terminata si sfintita in 1988, in prezenta I.P.S. Sale Dr. Antonie
Plamadeala. Se implineau 100 de ani de la construirea acestui lacas de
inchinare. În anii din urma bunestenii, impreuna cu parohul lor s-au angajat la
o lucrare mareata si deosebita, ridicarea unei manastiri in apropierea satului
in locurile unde traditia orala spune ca, odata, s-ar fi nevoit un pusnic.
Peisajul este de o frumusete rara, un colt de rai, cu care se armonizeaza
biserica manastirii si chiliile, deja construite si finisate, pana in 1994,
cand au venit primele maici vietuitoare. Parintele se bucura si bunestenii lui
se bucura ca au ajuns sa vada o asa mare realizare. Dumnezeu le-a ajutat sa nu
fie mai prejos decat inaintasii lor de acum 100 de ani, care ridicasera
biserica din mijlocul satului. Si ei au inaltat lacas de inchinare, intru slava
lui Dumnezeu. In februarie 1995 este hirotonit Parintele Ioan Silea, absolvent al
Facultatii de Teologie din Sibiu. Acesta si-a desfasurat activitatea misionara
pana la data de 1 iunie 2005. In cadrul acestei parohii intalnim nu doar
unitatea de credinta ci si unitatea in bucurie si suferinta; aceste
lucruri sunt posibile datorita parintelui Ioan Silea. In prezent
parintele isi desfasoara activitatea pastorala la o alta parohie din
Arhiepiscopia Sibiului. Astazi in Biserica
"Sfantul Nicolae" slujeste parintele Ionel Munteanu, cel de-al treilea fiu al satului ca
preot
***
Bunești, în limba
germană - Bodendorf,
în limba maghiară –Szászbuda,
este o comună din județul Brașov, care include și satele: Criț, Meșendorf,
Roadeș și Viscri. La recensământul din anul 2011 comuna număra 2357 locuitori,
în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 2476 locuitori), dintre
care: români – 64,65%, maghiari – 4,2%, romi – 25,2%, germani – 3,18% și restul
– necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei brașovene
Bunești, astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 90,32%, adventiști
de ziua a șaptea – 1,06%, evanghelici de confesiune augustană – 1,95% și restul
– nedeclarată sau altă etnie.
5. Budila, în limba
germană – Bodeln sau Bodila, în limba maghiară -Bodola, în dialectul săsesc – Budille,
este o comună din județul Brașov, formată numai din satul de reședință
cu același nume.
La recensământul din anul 2011 comuna număra 4197 locuitori,
în creștere față de recensământul anterior (anul 2002 – 3484 locuitori) dintre
care: români – 75,91%, maghiari- 16,17%, romi – 6,07% și restul –
necunoscută sau altă etnie.
Componența confesională a comunei brașovene Budila
astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 66,47%, romano catolici -2,83%,
reformați – 12,72%, penticostali – 12,12%, martorii lui Iehova – 2,59% și
restul – nedeclarată sau altă religie. Un vechi și important monument istoric
și de arhitectură al localității este castelul Béldy Ladislau, astăzi sediul
primăriei și al consiliului local din localitate. Castelul a fost finalizat în
anul 1731 și a fost reședința familiei nobiliare Béldy până în anii 1940.
6. La doar 25 km de Braşov pe DN 73, călătorul
descoperă o zonă turistică în plină dezvoltare care tinde să devină o
importantă zonă a turismului rural, ecologic şi cultural.
Localizat la intrarea
în culoarul Rucăr – Bran, pe drumul comercial ce lega Braşovul de Câmpulung
Muscel înca din cele mai vechi timpuri, zona Bran cuprinde comunele: Bran, Moeciu
și Fundata. Bran (în limba germană: Törzburg, în limba
maghiară: Törcsvar) este o comună a județului Brașov care mai include și
satele Predeluț, Sohodol și Șimon. Pe raza comunei funcţionează o şcoală
primară, 2 şcoli gimnaziale și Liceul
Sextil Puşcariu. Liceul se află situat în centrul comunei Bran și este
unitatea coordonatoare a tuturor unităţilor de învăţământ din comună,
cuprinzând 5 nivele educaţionale: preşcolar, primar, gimnazial, liceal
și școală profesională. Liceul a fost înfiinţat în ianuarie 1946 sub numele de
“Domniţa Ileana” şi în iunie, acelaşi an, numele a fost schimbat în “Horea,
Cloşca şi Crişan”, nume sub care a funcţionat până în 1948, dată la care liceul
a fost desfiinţat, în locul lui rămânând să funcţioneze o şcoală elementară. Nivelul
liceal s-a reînfiintat în anul 1992. Liceul
vine în întâmpinarea cerinţelor educaţionale ale unei arii geografice extinse .A
apãrut tendinţa de reorientare cãtre domeniul turistic care a cunoscut o
dezvoltare intensă în zonã, precum şi spre ocupaţii traditionale zonei (oierit,
prelucrarea lemnului, lânii, etc).
Sextil Pușcariu a fost un lingvist,
filolog, profesor și membru al Academiei Române, care s-a născut la data de 4
ianuarie 1877 la Brașov și a decedat la data de 5 mai 1948 la Bran. În 1919 a
pus bazele Muzeului Limbii Române, de altfel primul institut de lingvistică din
România, iar în anul 1923 a participat la înfiinţarea Societăţii Etnografice
Române din Cluj, susţinând înfiinţarea Arhivei de folclor. Pe plan politic, s-a
implicat în unirea Bucovinei cu România, fiind şi vicepreşedinte al Sfatului
Naţional din Bucovina. După unire a fost numit secretar de stat pentru
afacerile străine, iar între 1922-1925 a fost delegat al României la Liga
Naţiunilor.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL HUNEDOARA
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Set 4 insigne - Drumeții veterani - Baleia 1994
Turismul
este o activitate relaxantă, mult apreciată de locuitorii Văii Jiului - mari
amatori de drumeţii şi buni cunoscători ai frumuseţilor naturii. În anul 1986,
la sfârşitul verii, un grup de pasionaţi şi împătimiţi ai drumeţiilor montane,
în frunte cu Aurel Dula şi Vasile Pollak, propun organizarea unei întâlniri
anuale a veteranilor în ale drumeţiilor montane. La prima întâlnire care a avut
loc în 1986 s-a hotărât ca următoarele să aibă loc la o cabană din munţii care
înconjoară cu dărnicie Valea Jiului; întâlnirile nu erau însoţite de competiţii
sportive, iar spre amintire veteranii vor primi câte o insignă, al cărei desen
să reproducă o floare din bogata floră a munţilor noştri. Cu excepţia unei
singure variante, toate piesele au fost bătute la Monetăria Statului Bucureşti,
sunt ovale şi au dimensiunile 36/26 mm şi, cum este normal, unele piese sunt
mai reuşite, în schimb, altele lasă de dorit. Aceste piese insignografice au
fost gndite și proiectate de către: Nicolae Lazăr, Ion Liciu, Viorel Stroie,
Dumitru Antonoiu, Tiberiu Kelemen și Iuliu Hornak. Ediţia a IX-a a avut loc la
Cabana Baleia, iar floarea care împodobeşte insigna este narcisa. Insigna a
fost bătută în cinci variante de culoare. Pe conturul insignei apare înscrisul
DRUMEŢII VETERANI - BALEIA 1994.
Narcisa (genul Narcissus) este un gen de plante
originar din nordul Africii, regiunile mediteraneene și Europa Centrală,
circa 32 specii erbacee, bulboase. Termenul de narcisă vine de
la mitul frumosului tânăr Narcis din mitologia greacă, care s-ar
fi îndrăgostit de chipul său. Legenda spune că floarea a apărut la moartea sa,
chiar pe mormântul său. În România este vestită rezervația naturală Poiana
cu narcise din localitatea Vad, județul Brașov. Un alt loc cu narcise este
Rezervația naturală Poiana cu narcise de la Racâș-Hida de lângă satul Racâș,
Sălaj. Bulbul este ovoid,
rotund, piriform, piriform-lunguleț, globulos-piriform, gros-piriform. Frunzele sunt
lat-liniare, puțin canaliculate, glaucesceate, cilindrice, ascuțite la vârf sau
ensiforme. Florile sunt,
în funcție de specie, mici (miniatur), până la circa 10 cm diametru,
tubuloase sau coronate, simple sau involte, albe sau galbene, cu petale albe și
coronulă galbenă sau cu coronulă galbenă cu margine roșie etc, cu sau fără
miros, cu tulpină unifloră sau multifloră. Elementele florale: 6 stamine,
perigon compus din foliole mai mult sau mai puțin asemănătoare, ovate, oblonge
sau uneori înguste, dispuse în formă de raze-farfurie, din centrul lor
ridicându-se un tub sau un inel numit coronulă, antere mai mult sau mai puțin
bilobate. Fructul este o capsulă.
Cabana
Baleia a fost cândva principala
atracție turistică a Retezatului. Acum mai amintește de ea doar un indicator
nou, de pe DN 66, Petroșani – Simeria, amplasat lângă satul Pui. Atât. Nimeni
nu mai urcă la cabana Baleia din două cauze care se reclamă, oarecum, una pe
cealaltă: cabana este închisă, iar drumul cu caracter rutier este aproape
imposibil de parcurs. Proprietarul dă vina pe drum, autoritățile dau vina pe
soartă. In ultimii ani, turiști experimentați, mari amatori ai muntelui,
au mai urcat la Cabana Baleia, dar au fost dezamagiți. Vechea cabană este
închisă și în paragină, iar noua cabană de aici nu e terminată. Cândva Baleia,
situata in jumătatea estica a masivului, era principalul punct de atracție al
Retezatului pentru turiști. In fiecare sfârșit de săptămână, la Baleia urcau
atât hunedoreni cat si turiști din țară. Nu lipseau nici localnicii din comuna
Pui care, mai ales vara, organizau aici fel și fel de sărbători și întreceri
sportive. O vreme, la Cabana Baleia, sus, la 1400 de metri altitudine, se
organiza chiar și un turneu de fotbal între echipele satelor din Pui și Baru.
Se zice că declinul cabanei Baleia a început la sfarsitul lui 1963,
începutul lui 1964, când s-a dat in folosință viaductul de pe Valea Nucșoarei.
Datorita acestui viaduct, drumul spre cabana Pietrele devenise mult mai ușor
decât înainte. Traseele de la Pietrele spre principalele vârfuri ale
Retezatului sunt mult mai scurte, asa ca lumea a preferat acest loc, in detrimentul
cabanei Baleia. Asta cu toate ca, pe vremuri, imi amintesc ca erau aproape in
fiecare sfârșit de săptămână peste 100 de turiști care înnoptau la Baleia.
Uneori apărea chiar o situație hazlie: unii dormeau pe jos in sala de mese, in
timp ce alții luau cina acolo, atât era de aglomerat. Urcam la Baleia cu mașini
cu coviltir. Drumul era bunicel, pentru că în principal sindicatele aduceau
muncitorii aici pentru distracție
si relaxare. Primarul
comunei Pui, spune ca, încă din anii ‘80, au început sa se rărească turiștii de
la Baleia, fără să dea și o explicație a fenomenului. La începutul anilor 90
cabana s-a închis.
Ea a fost apoi cumpărată de la fostul Oficiu Județean de
Turism de către un anume Mihai Bărăscu, in 1993, cel care deține si Cabana Gura
Zlata si care nu a mai reușit sa o repună in circuit. Nicolae
Timaru are acum 86 de ani și încă mai urcă în Retezat, din când în când. A fost
cel mai longeviv cabanier de la Baleia și știe prea bine începuturile fostei
atracții turistice. “Cabana Baleia a fost inaugurată în 1937 și a fost
construită, ca și cea de la Pietrele, la inițiativa Turing Clubului României –
filiala Deva. A funcționat până în 1940. Pe perioada războiului, tot
cazarmamentul a fost coborât in satul Râu Bărbat. Cabana Baleia s-a redeschis
în 1946. Eu am preluat-o în 1949 și am activat acolo cabanier până în 1956. In
1962 s-a închis oficial, dar ea a mai funcționat multă vreme după aceea,
neoficial, ca unitate de cazare.
Astăzi
cabana nefolosită
Baleia are termopane însă refugiul pentru turiști, alăturat, nu are ușă.
Insigna - Stația salvare I.M.L. (Întreprinderea minieră Lupeni)
Activitatea
extractivă, atât de suprafață cât și în subteran, este însoțită întotdeauna de
pericole. Schimbarea bruscă a condițiilor de lucru și apariția unor factori
neprevăzuți sunt doar câteva dintre cauzele ce pot produce grave accidente de
muncă, cu toate că sunt asigurate unele măsuri de prevenire. În aceste situații
trebuie să se intervină urgent pentru acordare primului ajutor persoanelor
afectate de accident. Primul ajutor nu poate fi acordat de minerii obișnuiți ci
se impune prezența unor grupe de muncitori, specializate în acest scop. Acești
muncitori, denumiți salvatori minieri se aleg dintre cei mai buni profesioniști
în mineritul subteran. Paralel cu dezvoltarea mineritului pe lângă fiecare mină
s-au constituit echipe de salvatori minieri. În anul 1949 la Petroșani ia
ființă Stația de cercetări pentru securitate minieră (SCSM) care se ocupa de
testarea periodică a pregătirii
teoretice a personalului din echipele de salvare cât și de verificare
echipamentului folosit la intervenție. Din anul 1965 această secție devine
institut departamental de cercetări, organizat pe secții, sectoare și servicii
funcționale. Prin HG 1461 / 18.10 2006 denumirea institutului este schimbată în
INCD –INSEMEX (Institutul național de cercetare dezvoltare pentru securitate
minieră și protecție antiexplozivă) Petroșani, denumire sub care funcționează
și azi. Insigna postată aici reprezintă
Stația de salvare de la Exploatarea (Întreprinderea minieră) Lupeni, județul
Hunedoara. Insigna este de formă rotundă, emailată cu diametrul 16 milimetri.
În câmpul central al insignei se distinge o flacără galbenă cu cinci limbi,
două ciocane încrucișate (simbolul mineritului), o cruce roșie (simbolul
primului ajutor) și inscripția I.M.L. (Întreprinderea minieră Lupeni)– Stația
de salvare.
Lupeni (în germana Schylwolfsbach, în traducere "Pârâul Lupului pe Jiu") este un
municipiu de rang II din judetul Hunedoara. Are o populație de 30642 locuitori.
Este al doilea oraș ca mărime al Văii Jiului, fiind situat în partea de vest a
depresiunii Valea Jiului, la o altitudine de 675 –725 m față de nivelul mării,
la o distanță de 18 km față de Petroșani și cca 110 km de Deva. Așezarea este
atestată documentar în anul 1770, dar există mărturii ale existenței oamenilor
în această zonă încă din Comuna Primitiva, fapt dovedit de descoperirile din
peștera din muntele Straja-Lupeni, unde s-au găsit obiecte vechi de ceramică.
În luna august a anului 1929 a avut loc Greva minerilor din Lupeni, urmare a
eșecului unor îndelungate negocieri legate de salarizare și condiții de muncă.
Aproximativ 6000 de muncitori au fost implicați în protestul provocat de
salariile de mizerie și sărăcia extremă în care trăiau minerii transilvăneni,
deznodământul confruntării fiind 68 de mineri căzuți sub gloanțele trupelor
armatei române trimise de către guvernul țărănist ca să reprime protestul. Lupeniul
este atestat documentar in anul 1770, dar primele marturii ale existentei
oamenilor pe aceste meleaguri dateaza din perioada Oranduirii Comunei
Primitive, fapt dovedit de descoperirile din pestera din dealul Straja-Lupeni,
unde s-au gasit obiecte vechi de ceramica. In timpul ocupatiei romane
aluviunile aurifere ale Jiului au fost exploatate sporadic. In depunerile
formate de-a lungul timpului, arheologii au descoperit un bust al zeului Ares
(in mitologia romana, fiul lui Jupiter si a Iunonei, una dintre divinitatile
protectoare ale Romei). Populatia Vaii Jiului nu a fost niciodata numeroasa in
Evul Mediu. Localnicii se indeletniceau cu pastoritul si traiau in catune
risipite pe munti. Existau, in apropierea cursului raului Jiu, conform
marturiilor vremii. Lupeniul s-a format in urma unor migrari intense ale
populatiei venite de pe Valea Streiului, Tara Hategului, pentru bogatele pasuni
si fanete care se gaseau in zona. Locuitorii din satul Valea Lupului sunt aceia
despre care se crede ca au intemeiat localitatea Lupeni, iar satenii din Rau
Barbat au format satul Barbateni. Dupa anul 1840, demarand explorarile si
exploatarile miniere in zona, s-au produs prefaceri care aveau sa contureze
noul destin al acestor locuri, schimband radical viata oamenilor din zona.
Companiile straine care detineau diferite perimetre miniere au adus mineri
polonezi, cehi, austrieci, slovaci, maghiari si romani din Muntii Apuseni sau
Baia Mare, fapt care a schimbat, sub aspect demografic, structura sociala a
Vaii Jiului. Activitatea miniera a inceput in zona de sud a municipiului
Lupeni, dedesubtul actualelor cartiere de locuinte: Vascoza III si IV, la estul
carora se afla putul si galeria Elisabeta - prima exploatare miniera din
localitate. Accesul in galerie este pastrat si bine conservat si poate servi ca
obiectiv pentru turismul industrial marcand inceputul activitatilor miniere in
zona. Municipiul Lupeni a devenit cel mai mare producator de carbune
cocsificabil din tara cu o dezvoltare monoindustriala, 80% din populatie traind
din minerit sau alte activitati conexe. Odata cu descoperirea si inceperea
exploatarii industriale a zacamantului de huila, in 1881, langa vechile catune
au aparut coloniile de muncitori, care s-au dezvoltat permanent, odata cu
intensificarea activitatii extractive. La inceputul secolului trecut zona
cunoaste o dezvoltare fara precedent, prin construirea caii ferate care lega
Lupeniul de Petrosani, in 1890-1892, si, prin aceasta localitate, de Simeria
(actualmente, unul dintre cele mai importante noduri de cai ferate din
Romania). Populatia municipiului a crescut permanent si s-a multiplicat de
aproxirmtiv 10 ori. Este o perioada de inflorire fara precedent pentru Lupeni.
Atunci s-au deschis si minele Sfantul Stefan, Nord, Victoria, Sud, Putul Sud,
si, paralel cu acestea, s-au construit coloniile muncitorilor care aveau sa
lucreze in puternicul centru minier care se nastea in Valea Jiului. Dezvoltarea
industriala a zonei a fost afectata sever de criza economica din perioada
interbelica. Colapsul economic a determinat mari convulsii sociale: in 5 - 9
august 1929, la Lupeni a avut loc o puternica greva, inabusita in sange de
catre autoritatile vremii. Bilantul a fost tragic: 22 de morti si 58 de raniti.
Lupeniul a fost declarat oras in anul 1941, moment in care avea 12000 de
locuitori. In Valea Jiului, localnicii au reprezentat forme de viata rustica
vechi, cum in putine locuri din tara se pot constata; ultimul secol de viata
industriala a Vaii Jiului insa, a influentat si viata acestora, dar se mai
pastreaza inca obiceiuri si traditii cu o vechime de sute de ani. Desi inainte
de descoperirea carbunelui, populatia se ocupa exclusiv cu cresterea animalelor
si prelucrarea produselor animaliere, aceste ocupatii, daca nu au fost date
uitarii, au ajuns sa fie insignifiante, atat ca valoare a productiei obtinute,
cat si ca pondere in totalul populatiei ocupate. Dezvoltarea economica,
cresterea populatiei, au impus schimbarea aspectului urbanistic al localitatii,
in locul coloniilor aparand cartiere noi de locuinte cu extindere pe verticala,
cu spatii verzi, cu spatii comerciale si locuri de joaca pentru copii. Dupa
1990, unitatile miniere au intrat intr-un proces de restructurare cu consecinte
deosebite in plan social. Un numar mare de mineri au fost disponibilizati, iar
activitatea din domeniu s-a restrans, acestea afectand si ceilalti agenti
economici cu activitati conexe - furnizori de materiale, utilaje si servicii,
precum si agentii economici care activeaza in sfera comertului si serviciilor.
Astazi, pe raza administrativa a municipiului Lupeni, industria miniera este
reprezentata de doua exploatari miniere: Lupeni si Barbateni, precum si de
Preparatia Carbunelui Lupeni, care le deserveste. Municipiul Lupeni isi cauta o
noua identitate, dupa ce industria miniera, preponderenta in zona, a suferit o
ajustare majora, determina ta de noile realitati politice si economice ale
Romaniei. Paralel cu falimentul unor firme care coabitau cu industria miniera
locala, s-a nascut, si in Lupeni, sectorul privat, care astazi constituie o
importanta prezenta in economia municipiului. In ultimii ani, au aparut si s-au
dezvoltat importante firme in domeniul turismului, industriei forestiere,
industriei panificatiei, comertului etc.
I.P.C.V.J. - (Întreprinderea de Preparare a Cărbunelui Valea Jiului)
La
1 aprilie 1972 s-a înfiinţat Întreprinderea
de Preparare a Cărbunelui Valea Jiului (I.P.C.V.J.), întreprindere ce avea
statutul de unitate componentă a Combinatului Minier Petroşani. În baza HGR
1212/1996, IPCVJ devine EPCVJ (Exploatarea de Preparare a Cărbunelui Valea
Jiului). Nou înfiinţata instituţie avea în componenţă patru preparaţii
(Petrila, Coroeşti-Vulcan, Lupeni şi Uricani) şi un sector de transport Căi
Ferate Uzinale (CFU). Medalia prezentată aici este confecționată din tombac
la Întreprinderea “Arădeanca” din Arad, are forma rotundă și diametrul de 50 milimetri.Insigna - Po-Parâng - Petroșani
Produsul
medalistic de mai sus este o insignă realizată la
comanda Asociației Schi Turism Montan
“Pro-Parâng” din municipiul Petroșani,
județul Hunedoara,
cu ocazia împlinirii a cinci de existență. Este insigna oficială a asociației,
realizată în
anul 2007 de firma “Promicus SRL” din Târgu Mureș într-un tiraj de 150 exemplare. Piesa este
confecționată din tablă ambutisată, are forma rotundă și diametrul de 37
milimetri. Asociația schi turism montan Pro-Parâng are ca scop promovarea
turismului montan în masivul Parâng, protejarea mediului înconjurător,
atragerea tineretului spre mișcare în aer liber. Prin acțiuni de voluntariat
membrii asociației au refăcut și modernizat marcaje turistice, refugii montane,
organizează competiții sportive atât vara cât și iarna, coordonează un cerc de
copii (Prietenii Munților), pentru care organizează excursii de studiu, acțiuni
de informare și conștientizare privind protejarea mediului înconjurător, lecții
de prim ajutor și acțiuni de ecologizare. Munții Parâng oferă condiții
deosebite de drumeție și practicare a sporturilor de iarnă. Pentru Valea Jiului
turismul montan este o alternativă și asociația noastră promovează acest lucru
prin diverse acțiuni: expoziții foto, videoproiecții, muzeul muntelui, proiecte
comune cu instituții de învățământ și ONG-uri, competiții sportive etc.Asociația schi turism montan Pro-Parâng are sediul pe Strada 1
Decembrie 1918, bl.80, ap.23, Petroșani. Set 2 insigne - Expo minerit Deva 1987
Ediția a III-a a “EXPO MINERIT” – Deva, 1987
s-a desfășurat
în incinta Casei de Cultură a municipiului Deva, cu sprijinul substanțial al Centralei
Minereurilor Neferoase Deva. Fiind deja la a treia ediție, expoziția a atras 35
de expozanți și aproape 70 de participanți, care au fost mulțumiți de
condițiile oferite de organizatori pentru efectuarea schimburilor de insigne
sau alte materiale medalistice sau numismatice. cu acest prilej au fost aduse pe
simeze 110 panouri cu insigne, însumând aproximativ 7150 de insigne miniere
românești și străine, respectiv 400 de medalii tot cu tematică minieră. Aici am
prezentat două variante ale insignei EXPO MINERIT – Deva 1987.
Insigna - E.P.P. (Exploatarea de preparare Petroșani)
Cum am specificat și mai sus, la data de 1 aprilie 1972 a
luat ființă Întreprinderea de Preparare a Cărbunelui Valea Jiului,
întreprindere ce avea statutul de unitate componentă a Combinatului Minier
Petroşani. În baza HGR 1212/1996, IPCVJ ( Întreprinderea de Preparare a
Cărbunelui Valea Jiului) devine EPCVJ (Exploatarea de Preparare a Cărbunelui
Valea Jiului). Nou înfiinţata instituţie avea în componenţă patru preparaţii
(Petrila, Coroeşti-Vulcan, Lupeni şi Uricani) şi un sector de transport Căi
Ferate Uzinale (CFU). Insigna postată aici este de formă circulară cu un
diametru de 22 milimetri, ea fiind confecţionată din tombac şi emailată la
cald. Piesa a fost realizată la Monetăria Statului Bucureşti în 150 de
exemplare, după un desen aparţinând profesorului Tiberiu Kelemen. Sistemul de
prindere este cel cu broşă. Seria
originală de insigne realizată la comanda C.N.H. Petroşani avea următoarele culori
pentru unităţile componente ale acestei instituţii: Roşu – C.N.H. Albastru –
E.P.P.; U.A.C.C.V.J. și S.C.S.M. Negru – E.M.Lonea; E.M.Petrila; E.M. Dîlja;
E.M. Livezeni; E.M.Iscroni; E.M. Aninoasa; E.M. Vulcan; E.M. Paroşeni; E.M.
Lupeni; E.M. Bărbăteni; E.M. Uricani; E.M. Valea de Brazi; E.M. Cîmpu lui Neag;
E.M. Ţebea şi Societatea Minieră Banat – Anina. Ca o curiozitate au apărut în
ultima perioadă de timp o serie de reluări ale unor insigne cu tematică minieră
ce fac parte din seria celor cu acest desen, dar care prezintă variante de
culoare diferită ale unor astfel de piese. De asemenea aceste reluări nu sunt
emailate la cald aşa cum au fost executate cele originale, ele fiind emailate
la rece. Printre acestea şi o variantă a insignei de mai sus cu culoarea verde
în loc de albastru.
Deva este un municipiu
și reședință a județului Hunedoara, România. Are o populație de
aproximativ 57000 de locuitori. S-a presupus că numele Deva este
în legătură cu anticul cuvânt dac dava, care însemna „cetate”. Alte teorii
susțin că numele s-ar trage de la o legiune romană care s-a transferat pe
locul actualului municipiu de la Castrum Deva. Există argumente de ordin lingvistic care arată că toponimul
Deva provine din cuvântul slav deva, care înseamnă „fecioară”.Prima
atestare documentară a existenței localității Deva datează din anul 1269, fiind
menționată prin cuvintele latine castro Dewa. Pe hărțile medievale ea
apare fie sub numele de Deva sau Dewan. Sus am postat stemele
interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Deva, iar dedesubt pozele
câtorva monumente de cultură și arhitectura locală, de acum sau din
alte vremuri, precum și câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Primăria
Piața Unirii cu Primăria
Strada Crișan
Tribunalul
Biserica baptistă
Oficiul poștal
Strada Mihai Eminescu
Strada Dr.Petru Groza
Strada Emanuil Gojdu
Biserica reformată
Strada Domnița Elena
Prefectura
Camera de Agricultură (Piața Barițiu)
Camera de comerț și industrie (Str. Reg. Ferdinand)
Strada Simion Bărnuțiu
Strada Călugăreni
Strada Cloșca
Județul Hunedoara este situat în provincia istorică Transilvania, România, pe cursul
mijlociu al râului Mureș, în vecinătatea Munților Apuseni. Specific
acestui județ este faptul că își are reședința în municipiul Deva și nu în
Hunedoara. Județul se întinde pe o suprafață de 7063 kilometri pătrați și
numără aproximativ 486000 de locuitori. Ca subdiviziuni administrative județul
este compus din 7 municipii - Deva, Brad, Hunedoara, Lupeni, Orăștie, Petroșani
și Vulcan, 7 orașe - Aninoasa, Călan, Geoagiu, Hațeg, Petrila, Simeria, Uricani
și 55 de comune. Sus am postat harta și stemele interbelică, comunistă și
actuală ale județului Hunedoara, dedesubt pozele câtorva monumente de cultură
și arhitectură din acest județ, dar și trimiteri
poștale ilustrate de acum sau din alte timpuri.
Vedere - Ghelari
Școala - Brad
Edificiul birourilor uzine de fier- Hunedoara
Vedere - Brad
Primăria - Hațeg
Cabana - Costești
Fabrica de fier - Geoagiu
Sanatoriul de stat pentru tuberculoși - Geoagiu de Jos
Gara - Hațeg
Vedere - Simeria
Vedere - Pui
Gimnaziul - Petroșani
Cazinoul - Petroșani
Vedere - Lueni
Piața Matei Corvin - Hunedoara
Hotel Transilvania - Orăștie
Biserica catolică - Orăștie
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Samuel Cleland Davidson,
inventator și inginer britanic,
a trăit între anii 1846 - 1921
Detaliu vignetă de pe o felicitare franțuzească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 23.04.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu