1. Jintang este
numele unui grandios pod din China care asigură legături peste Marea Chinei de
Est în provincia Zhejiang, între orașul Zhoushan, orașul Ningbo-districtul
Zhnehai și insula Jintang.
Construcția podului a început la 30 septembrie
2005; podul principal a fost finalizat la 25 iunie 2008, iar intreaga
sectiune a podului a fost racordata in totalitate la rețeaua de șosele a zonei
fiind deschisă traficului pe 25 decembrie 2009.Lungimea totală a podului
Jintang este de 26,54 km, lungimea podului propriu zis fiind de 21 km. Pe pod
trece o autostradă cu două sensuri, cu patru benzi, fiind proiectată pentru
viteze de 100 de kilometri pe oră. Investiția totală s-a ridicat la 7,7
miliarde de yuani (aproximativ 1,2 miliarde de dolari SUA). Podul Jintang este
compus din podul de navigație principal, podul de navigație de est, podul de
navigație de vest, podul de navigație ramificat, turnul, podul de apropiere și
rampele de schimb. Întreaga secțiune a podului este dispusă de la
nord-vest la sud-est. Podul principal de navigație este un pod strâns cu
turnuri gemene înalte de 204 metri din care 152,362 deasupra punții de rulare.
Ca
parte a Proiectului Zhoushan Linked Island, Podul Jintang va deveni unul dintre
stimulentele dezvoltării economiei maritime a Chinei. Legătura dintre Zhoushan
și coasta portului Ningbo în ansamblu are o mare importanță pentru comerțul
exterior al Chinei.
2. Vasco
da Gama este un pod suspendat care traversează râul Tagus în
apropierea Lisabonei, în Portugalia. Este cel mai lung pod din Europa, cu o
lungime totală de 17.200 de metri - 10,7 mile; podul traversează estuarul
râului Tagus legând oraşele Sacavém şi Montijo.
Construirea podului a început
în 1995 şi traficul rutier a început pe 29 martie, 1998, după doar 18 luni. Acest
pod care pare ca nu se mai termină
este un pod pe cabluri pentru a carui constructie s-au facut eforturi foarte
mari. S-au luat masuri speciale pentru a proteja o specie locala de pasari.
Peste trei sute de familii ale acestei specii au fost relocate pentru a permite
constructia podului. Podul este unul extrem de solid si a fost proiectat sa
reziste unui cutremur de cinci ori mai puternic decat cel din 1755, care a
devastat Lisabona. Peste podul Vasco da Gama trece o autostrada cu trei benzi
pe fiecare sens.
Podul este format din mai multe secțiuni. Dintre acestea, 0,8 km este podul
propriu-zis și restul sunt viaducte. Podul are o structură de cabluri. Adică,
trava principală atârnă deasupra apei, susținută de mai multe rânduri de cabluri
groase, extra-rezistente, care, la rândul lor, sunt fixate pe stâlpi înalți. Partea
principală a podului are o deschidere principală de 420 de metri și deschideri
laterale de 203 metri. Înălțimea stâlpilor în formă de H este de 150 de metri.
Aici drumul trece la o înălțime de 45 de metri deasupra apei, ceea ce permite
trecerea pe sub el a unor nave destul de mari. Este de remarcat faptul că
aproape nimeni nu folosește această oportunitate, deoarece principalul port
maritim al Lisabona este situat înaintea podului. Viaductul central cu o lungime
de 6351 metri are 80 de tronsoane lungi de 78 metri si se sprijina pe 81 de
stalpi. Unele suporturi sunt scufundate în suprafața inferioară la o adâncime
de 95 de metri. Viaductul de sud are o lungime de 3825 metri. Există 84 de
tronsoane lungi de 45 de metri și 85 de suporturi. Construcția acestui pod a
fost necesară pentru a reduce încărcătura pe Podul 25 Aprilie (acesta este
numele real al unui alt pod peste râul Tagus), care se află la 15 kilometri
spre vest. Noul pod a costat 1,1 miliarde de dolari au fost cheltuiți pentru
dezvoltare și construcție. Podul a fost împărțit în 4 părți, fiecare construită
de o companie diferită, întregul proces fiind supravegheat de grupul
independent de companii Lusoponte. Construcția podului a început în februarie
1995 și a durat în total 3 ani. Dintre acestea, lucrările pregătitoare au durat
un an și jumătate, iar timpul rămas a fost procesul de construcție în sine.
Podul a fost deschis traficului pe 29 martie 1998. Pe șantierul de realizare a
podului au lucrat 3300 de oameni în același timp. Tariful de trecere a podului variază
de la 2,8 la 12 euro în funcție de dimensiunea mașinii. Taxa se percepe doar
pentru trecerea podului de la sud la nord, trecerea de la nord la sud este
gratuita. Podul este proiectat pentru 120 de ani și, conform calculelor, este
capabil să reziste la viteze ale vântului de până la 250 km/h și la un cutremur
puternic. Lățimea podului este de 31 de metri. Acest lucru a făcut posibilă
amplasarea a 3 benzi auto pe fiecare sens de mers. Podul permite viteze de până
la 120 km/h, cu excepția unei secțiuni în care viteza este limitată la 100
km/h. În ceață, ploaie și vânt puternic, limita de viteză este de 90 km/h. La
realizarea podului constructorii au fost foarte atenți la mediul înconjurător, unele
dintre viaductele au fost construite în așa fel încât să păstreze mlaștinile de
sub ele. Chiar becurile de iluminat sunt astfel orientate astfel încât lumina
să nu cadă direct pe râu.
Volumul total de beton utilizat în construcție este
estimat la 730000 metri cubi. Greutatea structurilor de oțel ale podului este de 100000
de tone. Pe pod s-au montat 73 cabine telefonice pentru urgențe, pe ambele
sensuri conectate la o camera de control. Construcția grandioasă s-a încheiat
cu o sărbătoare la fel de grandioasă, care a intrat de trei ori în Cartea
Recordurilor Guinness.
- Pe 22 martie
1998 s-a pus pe pod o masă cu lungimea de 5050 m, în spatele căreia
încadrează 15 mii de oameni;
- Pentru masă bucătarii
portughezi au pregătit cea mai mare feijoada din lume (un fel de mâncare cu
fasole și diverse tipuri de carne);
- 15 mii de farfurii
au fost spălate doar cu 1 litru de detergent.
Traficul
oficial pe pod a început o săptămână mai târziu, după o sărbătoare în masă - pe
29 martie 1998.3. Podul Calafat-Vidin,
denumire
alternativă - Podul Noua Europă,
este un pod feroviar și rutier peste fluviul Dunărea, care conectează orașele
Calafat din România și Vidin din Bulgaria, care preaia din fluxurile auto și
feroviare al Podului Prieteniei de la Giurgiu.
Proiectul de construire a
acestui pod datează din anul 1925. Inaugurarea podului a avut loc în data de 14
iunie 2013 în prezența premierului bulgar și român dar și a comisarului
european pentru politica regională. La începutul anului 2003,
folosind grantul ISPA, Ministerul Transporturilor din Bulgaria a
organizat o licitație în urma căreia a contractat un Consultant Internațional -
consorțiul britanico-spaniol Scott Wilson Holding / Iberinsa / Flint&Neill
Partnership care a primit sarcina să întocmească:
- Un Studiu de
Fezabilitate al podului în trei variante, care au fost incluse în documentația
pentru licitația organizată în scopul desemnării unui Constructor;
- Un Proiect
Tehnic pentru infrastructura rutieră și feroviară de acces la pod pe malul
bulgăresc;
- Patru exemplare
de documentații pentru licitația în vederea selectării constructorilor și
consultanților, în conformitate cu procedurile Comisiei Europene.
Tot
în anul 2003 a fost aleasă varianta finală a podului. Titlul de lucru al
planului variantei selectate era „verde”. Anterior au fost discutate și
celelalte alternative, intitulate „albastru”, respectiv „roșu”. În varianta
„verde”, podul avea 1440 de metri, cu patru benzi de circulație rutieră, un fir
de cale ferată, trotuare, o pistă pentru bicicliști și un depou feroviar de
frontieră comun. Valoarea contractului pentru podul construit de compania
Fomento de Construcciones y Contratas se ridică la 99.955.946 euro. Costul
total al lucrării este stabilit la 236 milioane de euro. Conform proiectului, lungimea totală a căii
rutiere a fost stabilită la 1,440 kilometri, iar a liniei ferate la 2,480 de
kilometri. La terminare, podul ar urma să aibă două benzi de circulație
rutieră în fiecare direcție și o linie de cale ferată. Podul Calafat-Vidin este
o structură combinată rezemată la capete pe trei cule, din care două pe malul
bulgăresc, iar una pe malul românesc. Pe malul bulgar, calea ferată se
desprinde din structura unitară a podului și continuă pe un viaduct separat, în
lungime de 400 m, pentru a putea asigura declivitățile stabilite prin
normative. La capătul viaductului feroviar se află culeea A-1, la capătul
viaductului rutier culeea A-2, iar culeea A-3 de pe malul românesc este comună.
Între culee sunt amplasate 12 pile, numerotate PB1-PB12. Patru din aceste pile,
numerotate în proiect PB9, PB10, PB11 și PB12, sunt amplasate în albia
navigabilă a Dunării, iar deschiderea dintre ele este de 180 m. Pilele PB1
și PB2 sunt amplasate pe malul bulgăresc, pila PB8 pe Insula fără nume, iar
restul pilelor sunt situate în albia Dunării, între malul bulgăresc și Insula
fără nume. Culeele și
pilele sunt masive fundate pe piloți forați. Tablierele podului și ale
pasajelor care fac parte din infrastructura de acces sunt alcătuite din grinzi
prefabricate din beton precomprimat de dimensiuni mari. Pe podul propriu-zis,
grinzile au fost deplasate și montate cu ajutorul lansatorului de
grinzi.Tehnologia folosită pentru construcția podului, numită de experți „spate
de cămilă”, este una ultramodernă. Ea permite economisirea materialelor de
construcție și asigură o mare rezistență seismică. Principiul care stă la baza
acestei tehnologii se aseamănă cu cel al desagilor prinși pe șeile fixate între
cocoașele unei cămile: orice greutate în desagul dintr-o parte este echilibrată
printr-o contragreutate în desagul din cealaltă parte. Konstantin Jiponov,
responsabilul adjunct de proiect al Ministerului Transporturilor din Bulgaria,
a declarat că podul va fi unic în întreaga Uniune Europeană și incomparabil mai
ieftin decât dacă s-ar folosi orice altă tehnologie de construcție. Potrivit lui
Jiponov, această tehnologie este extrem
de populară în Japonia. Podul propriu-zis este unul de tip
hobanat, în zona șenalului navigabil tablierul fiind susținut de
niște cabluri de mari dimensiuni numite hobane, fixate pe cele patru pile
centrale. Aspectul dat de ansamblul format de pilele centrale și de hobane
poate fi considerat unul suplu și impunător, iar imaginea generală a podului
fost caracterizată de unii ingineri și oficiali drept „monumentală” și
„impresionantă”.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O MEDALIE,
O PLACHETĂ ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL IAȘI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Profesor doctor Vladimir Buțureanu
25 de la trecerea în neființă a marelui maestru
al chirurgiei românești 1895 - 1979
125 de ani de învățământ medical ieșean 1879 - 2004
Vladimir
Buţureanu s-a
născut la Iaşi, la 12 octombrie 1895 într-o familie de institutori cultivaţi şi
animaţi de idei înaintate, umaniste. După absolvirea Liceului Naţional
din Iaşi (1913), urmează cursurile Facultăţii de Medicină (1915 - 1923), cu
greutăţile şi întreruperile inerente războiului. Îşi începe, în 1918, practica
de spital ca intern în serviciul profesorului Ion Tănăsescu, pe care o continuă
până în 1921. Profesorul I. Tănăsescu era în clinică de o exigenţă deosebită,
bazată pe exemplu personal. Cursurile sale, însoţite de prezentări
de bolnavi, erau magistrale, iar în sala de operaţie rezolva calm, cu
talent şi curaj cazuri dintre cele mai dificile. Dând curs vocaţiei proprii,
precum şi admiraţiei inspirate de acest mare predecesor, Buţureanu îşi va
dedica destinul chirurgiei. Conştient de necesitatea unei temeinice pregătiri
anatomice, Buţureanu va lucra între anii 1919–1920 ca aspirant şi apoi ca
preparator la Institutul de Anatomie, condus de prof. Fr. Rainer. Însuşirea
aprofundată a anatomiei umane şi, mai târziu, a medicinei operatorii au stat,
alături de talentul său chirurgical înnăscut, la baza uşurinţei şi simplităţii
gesturilor sale operatorii, marcându-i întreaga carieră de artizan al
bisturiului. Ascensiunea îi va fi rapidă, desfăşurată de data acesta sub
auspiciile unui alt mare şef de clinică, creator de şcoală, viitorul
academician N. Hortolomei. Acestuia îi datorează Buţureanu desăvârşirea
formării sale chirurgicale pe parcursul a cel puţin 10 ani, fiindu-i un elev
strălucit, care a rămas permanent legat de maestrul său. A fost membru al
Societăţii Internaţionale de Chirurgie, membru al Academiei Române de Chirurgie
(din 1948 până la desfiinţare), preşedinte al Societăţii de Medici şi
Naturalişti din Iaşi (1943 - 1945), preşedinte al secţiei de chirurgie a
acestei societăţi (până în 1978), membru în colegiul de redacţie al Revistei
medico-chirurgicale (Iaşi) şi al revistei Chirurgia (Bucureşti). A fost distins
cu titlul de profesor emerit (1967), decorat cu Ordinul Muncii clasa I şi
Ordinul Steaua României clasa a III-a. În tinereţe, ca absolvent al
Conservatorului la violă, a făcut parte din Filarmonica ieşeană. L-a cunoscut
pe Enescu, despre care povestea cu emoţie cum l-a ascultat cântând la pian, el
însuşi a cântat în Filarmonică sub bagheta lui Enescu. După o lungă și
prodigioasă activitate îndeosebi ca medic, profesor și cercetător, a decedat în
data de 10 septembrie 1979.Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din
municipiul Iași, denumire veche Institutul de Medicină și Farmacie, fondat
în anul 1879, este unul din cele mai vechi așezăminte de învățământ
superior din România. Universitatea poartă numele lui Grigore T. Popa,
om de știință cu renume internațional în domeniul neuro-endocrin și titular al
catedrei de Anatomie Funcțională și Embrilogie. Cercetările sale au
dus la descoperirea sistemului port hipofizar. Sediul său principal se află în
Palatul Calimachi, datat 1793, monument arhitectonic și istoric. În anul
2011 instituția a fost clasificată în prima categorie din România, cea a
universităților de cercetare avansată și educație. Universitatea de Medicină și
Farmacie „Grigore T. Popa”, dispune de 4 facultăți și 4 colegii universitare:
- Facultatea
de Medicină
- Facultatea
de Medicină Dentară
- Facultatea
de Farmacie
- Facultatea
de Bioinginerie Medicală - singura din România din 1994
Cu un corp didactic format din 800 cadre didactice,
pregătește aprox. 9000 de studenți în 7 categorii de specialități, dintre care
4 într-un domeniu nou (unic în țară) - bioingineria. Pregătirea continuă, prin
învățământ postuniversitar înglobează peste 3500 studenți, doctoranzi, oferind
peste 90 de cursuri postuniversitare/an. Dată fiind necesitatea instruirii
continue, s-au inițiat și cursurile la distanță. Universitatea dispune de o
Bibliotecă Centrală Medicală, cu peste 470.000 volume, computerizată, cu acces
la informații on-line, de biblioteci de specialitate la fiecare disciplină,
săli de lectură, 28 laboratoare. Practica medicală universitară și cercetarea
clinică se desfășoară în cele 55 clinici de specialitate organizate în 12
spitale clinice universitare, în cele 2 policlinici universitare, în Centrul de
Cardiologie (unic în Moldova), precum și în Centrul de Dializă.Insigna - Universitatea Alexandru Ioan Cuza - Iași
Fibas School
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, este o instituţie de
invăţământ superior de stat din Iasi. Este
prima universitate modernă din România. În anul 2011 a fost clasificată în
prima categorie din România, cea a universităţilor de cercetare avansată şi
educaţie. Universitatea este continuatoarea simbolică a altor iniţiative
asemănătoare de pe plaiuri moldave;
- 1563 – Domnitorul Moldovei, Despot-Vodă, înfiinţează la Cotnari, lângă Iaşi, un
Colegiu (Schola Latina), cu un program şcolar conceput pe 5 ani. Se studia, în
principal, limba latină, apoi retorica şi dialectica.
- 1640 – Vasile Lupu fondează Colegiul de la mănăstirea Trei Ierarhi din Iaşi, în
care cursurile se predau în limba latină; Colegiul de la Iaşi a devenit unul
dintre principalele focare de cultură într-o arie dominată de Islam, în perfect
sincronism profesional şi pedagogic cu academiile similare din Germania sau
Italia. În această perioadă, la Iaşi se tipăreşte prima carte în
limba română.
- 1714 – Se înfiinţează Academia Domnească din Iaşi; în perioada economică
dificilă a domniilor fanariote, ştiinţele şi învăţăturile înalte continuă să
progreseze în Moldova, limba română începând să fie din ce în ce mai
folosită. Academia din Iaşi serveşte la definirea şi afirmarea
identităţii româneşti, întreţinând forţa de rezistenţă împotriva opresiunii
otomane.
- 1835 – La Iaşi se înfiinţează Academia Mihăileană (după numele
domnitorului Mihail Sturza). Erau susţinute cursuri de istorie, filosofie,
drept, teologie, chimie, matematică, inginerie, agronomie, arhitectură.
Întemeierea şi funcţionarea Academiei Mihăilene, înfiinţarea primelor facultăţi
– de Drept şi Filosofie, dar mai ales transformările profunde survenite la
nivel politic (Unirea Principatelor Române din 1859), au pregătit fondarea
Universităţii din Iaşi. La Iaşi se
înfiinţează prima Universitate modernă din România. Potrivit decretului de
înfiinţare din 26 octombrie 1860, Universitatea din Iaşi se
constituie ca formă instituţională bine definită şi ca simbol al identităţii
unei naţiuni. Celor trei facultăţi (Drept, Filosofie şi Teologie) care au
format nucleul acestui aşezământ educaţional şi cultural de prim rang, li s-au
adăugat altele, cu scopul de a veni în întâmpinarea necesităţilor specifice
unei societăţi în perpetuă transformare.
- În anul 1897 se
inaugurează Palatul Universitar, construit timp de patru ani. Clădirea, impresionantă prin monumentalitate, se
înscrie în canoanele stilului eclectic francez şi capătă o valoare de simbol
atât pentru comunitatea locală, cât şi pentru întreaga spiritualitate
românească.
Până la primul Război Mondial şi apoi, în perioada interbelică,
Universitatea din Iaşi s-a ridicat la nivelul instituţiilor europene
similare, atât din punct de vedere al administrării şi organizării, cât şi al
programelor didactice. Au fost consolidate şcolile ştiinţifice, au fost formaţi
savanţi de prestigiu (precum Gr. Cobălcescu, A.D. Xenopol, Gh. Brătianu, Al.
Phillippide etc.) şi generaţii întregi de specialişti. În acelaşi timp,
impactul activităţii sale se simţea şi la nivelul societăţii, a cărei viaţă era
puternic influenţată de intelectualii universitari: cele mai luminitate minţi
ale universităţii participau la viaţa publică şi deţineau funcţii importante în
stat. Mai sus se prezintă emblema Universităţii “Alexandru Ion Cuza” din Iaşi. Clădirea
universității a fost construită între anii 1893-1897 pe locul fostului Teatru
Mare de la Copou şi al şcolii de Belle-Arte. Planurile au fost realizate de
arhitectul Louis Le Blanc. Piatra de temelie fost pusă la 28 aprilie 1892 în
prezenţa Principelui Moştenitor Ferdinand. Inaugurarea clădirii a avut loc la
21 octombrie 1897, în timpul ministeriatului lui Spiru Haret, la ea participând
regele Carol I, regina Elisabeta, primul ministru D.A. Sturdza şi rectorul N.
Culianu. Pe perioada refugiului la Iaşi, universitatea a fost sediu pentru
Ministerul de Război şi pentru Ministerul Învăţământului. De la înfiinţare şi
până în decembrie 1933 a purtat denumirea „Universitatea din Iaşi”. Prin
decretul regal nr. 3119, din 2 decembrie 1933 a primit titulatura de
Universitatea Mihăileană din Iaşi. Prin decretul-lege 886, din 2 decembrie
1942 s-a numit Universitatea „Cuza Vodă”. Reforma învăţământului din 1948 a dus
la o nouă modificare, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Intrarea principală a
Universităţii dă în „Sala paşilor pierduţi” decorată cu picturi semnate de
Sabin Bălaşa. În faţa universităţii se află statuile lui A.D. Xenopol si cea a
lui Mihail Kogălniceanu. Impresionează prin dimensiunile sale, fiind o „clădire
enormă, care are peste 300 de încăperi. Școala Academică de Studii
Postuniversitare “FINANTE – BANCI -ASIGURARI” (FIBAS) a fost creată in anul 2000, cu sprijin financiar din partea Bancii
Mondiale si a Guvernului Romaniei prin Grantul 211de sustinere a studiilor
postuniversitare in Finante” si Grantul 235 “Macrolaborator de simulare a
carierei functionarilor din domeniul bancar”. FIBAS funcționează în cadrul prestigioasei Facultatii de Economie si Administrarea Afacerilor, ale Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” Iasi.
Scoala Academica de Studii Postuniversitare FIBAS gestionează un
numar de doua specializari la cursurile de formare postuniversitara – Economie
si Gestiune Financiar-Bancara (EGFB) si Finante si Administratie Publica (FAP)
– la doua forme de invatamant (zi si ID). La aceste specializari participa
peste 200 de studenti din toate judetele Moldovei. FIBAS are drept obiective:
- dezvoltarea
resurselor umane pentru institutiile financiar-bancare si de asigurari in
corelatie cu necesitatile actuale ale acestui sector;
- descoperirea
capacitatilor intelectuale si competentelor participantilor, utilizand la nivel
maxim potentialul lor creator;
- fondarea
unui sistem eductional complementar celui deja existent, dar ajustat potrivit
economiei libere;
- asigurarea
si garantarea continuitatii perfectionarii profesionale prin studii
post-universitare si de formare continua- stimularea muncii in echipa, la
nivelul studentilor si, simultan, la nivelul instructorilor, a profesorilor;
- crearea
unui efect multiplicator in grupurile tinta propuse (functionari din institiile
financiare, bancare, de asigurari);
Prin
relatiile internationale stabilite, cursantii acestei scoli pot avea acces si
la traininguri sustinute de profesori invitati de la universitati din Occident,
iar primii doi studenti pot avea posibilitatea de a realiza un stagiu de
practica in Europa de Vest.
Placheta - Regionala CF Iași - Divizia Instalații
11 noiembrie 1982 - Terminarea electrificării
liniei de cale ferată Adjud - Suceava
Căile
Ferate Române (C.F.R.) este compania națională de transport
feroviar a României. CFR administrează infrastructura, transportul de
călători și marfă pe calea ferată din țară. Rețeaua este integrată semnificativ
cu alte rețele feroviare europene, oferind servicii paneuropene de transport de
pasageri și marfă. CFR, ca instituție, a fost fondată în anul 1880, după
ce prima cale ferată pe teritoriul actual al României a fost deschisă în anul
1854. Sus am postat logo-ul Companiei naţionale CFR. Compania
națională CFR se compune din opt Sucursale Regionale de Cale Ferată, cu
sedii în București, Craiova, Timișoara, Cluj, Brașov, Iași, Galați și
Constanța. În cadrul programului de restructurarea a Companiei naționale CFR se
are în vedere o organizare nouă, pe patru regionale, prin desființarea
regionalelor CFR Galați, Constanța, Craiova și Brașov. Sediul Regionalei
CFR Iași este situat pe strada Gării, la nr.1 în Iași. (vezi poza de mai
sus!). Insigna - Facultatea de farmacie Iași - promoția 1990
Misiunea
Facultăţii de Farmacie se identifică cu cea a Universităţii de Medicină şi Farmacie
„Grigore T. Popa” din - Iaşi şi vizează desfăşurarea de activităţi educaţionale
şi de cercetare la un înalt nivel de performanţă care să susţină excelenţa. În
urma procesului de evaluare şi ierarhizare a universităţilor şi a programelor
de studii desfăşurat la nivel naţional, Universitatea de Medicină şi Farmacie
“Grigore T. Popa” din Iaşi a fost clasificată între primele 12 universităţi din
ţară, în categoria A, Universităţi
de Cercetare Avansată şi Educaţie, iar Facultatea de Farmacie a
obţinut locul 1 la nivel naţional. Totodată, facultatea noastră are clasificare
maximă din partea ARACIS - Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în
Învăţământul Superior. Prioritatea procesului educaţional este pregătirea
profesioniştilor în domeniul farmaceutic, capabili să facă faţă exigenţelor şi
competitivităţii la nivel naţional şi internaţional. Activitatea educaţională
este axată pe 5 direcţii: învăţământ
de licenţă, doctorat, rezidenţiat, masterat şi formare farmaceutică continuă. Prestigiul
facultăţii este susţinut de un corp academic de elită, a cărui preocupare
pentru calitatea actului didactic este dublată de activitatea de cercetare,
rezultatele obţinute susţinând şi consolidând
poziţia facultăţii ca pol de excelenţă în activitatea didactică şi de cercetare.
Facultatea de Farmacie din municipiul Iași, înființată în
anul 1913, este o instituție academică structurată și organizată conform unor
principii moderne, fiind de asemeni una dintre cele mai prestugioase facultăți
cu profil medical din țară, la nivel regional, național dar și internațional.
Istoricul său a fost influiențat de numeroase personalități de medicină
românească, iar mulți dintre absolvenții săi reprezintă acum nume semnificate
pentru farmacologia românească și internațională. Trecutul său onorabil și
prezentul dinamic și modern contituie premizele pentru un viitor strălucit.
Jeton - Întreprinderea metalurgică Iași - Scule nr.272 - TEPRO
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii
de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care,
ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Jetonul prezentat
aici este realizat la comanda Întreprinderii
Metalurgice din municipiul Iași, secție Scule, este din aluminiu. are forma
rotundă și diametrul de 31 milimetri, fiind perforat pentru a putea fi introdus
pe legatura de chei de la casă sau automobil. Pe una din fețe, în centrul
câmpului este aplicată pe patru rânduri orizonatle inscripția: “IAȘI
/ SCULE / nr. / 272”. Periferic circular pe părțile stânga, superioară și
dreapta este aplicată inscripția: “ÎNTREPR.
METALURGICĂ”,
totul în interiorul a două cercuri periferice: unul liniar continuu pe exterior
și
altul continuu dar cu linie frântă, pe interior. Pe cealaltă față, în interiorul unui cerc
liniar continuu la exterior și un cerc din lanț la interior este redat un
triunghi cu colțurile rotunjite este reprezentat logo-ul TEPRO (inscripție și
un simbol grafic deasupra). Triunghiul este aplicat peste un mănunchi de raze
care ar putea să simbolizeze flăcările cuptoarelor siderurgice.
Uzina
Metalurgică Iași a fost deschisă în 1962 și a fost ani de zile cel mai mare
producător de țevi sudate din Europa de Est. În perioada de glorie,
întreprinderea avea 6000 de angajați. În anul 1989 fabrica avea o producţie
anuală de peste 600 de milioane de dolari. Uzina înregistrează profit şi în
anii de după Revoluţie. Cu toate acestea, Fondul Proprietății de Stat decide,
în decembrie 1997, să vândă pachetul majoritar pe care îl deţine la Tepro. Câştigătoare a fost firma Zelezarny Veseli AS - deţinută
de milionarul ceh Zdenek Zemek - care a fost reprezentată în faţa FPS de un
conaţional de-al patronului, Frantisek Priplata. Noul acţionar majoritar
concediază 2500 de angajaţi în mai puţin de un an de la preluarea Tepro Iaşi. După
9 ani de zile în
justiție contractul de privatizare este reziliat. Azi fostul colos Tepro Iași
mai are 256 de angajați. Fosta firmă Tepro SA și-a schimbat
denumirea și în prezent se numește Arcelor Tubular Products Iași SA.
Municipiul Iași este reședința
județului Iași și principalul centru urban din nord-estul României.
Orașul a fost capitala Moldovei în perioada 1564 - 1859, una
dintre cele două capitale ale Principatelor Unite între 1859 -
1862 și capitala României între 1916 - 1918. Conform datelor
recensământului din anul 2011 municipiul Iași număra 263410
locuitori și era astfel al patrulea oraș ca mărime din România. Orașul
este centrul cultural, economic și academic al Moldovei. Peste 60000 de
studenți trec pragul universităților din oraș. Aici a fost fondată și
funcționează prima universitate din România, Universitatea Al.I. Cuza,
astăzi una dintre cele mai prestigioase instituții academice din țară, precum
și alte patru universități publice și șapte particulare. Orașul Iași a
fost menționat pentru prima oară într-un privilegiu comercial emis în
1408 de către domnul Moldovei, Alexandru cel Bun. Totuși, deoarece
existau clădiri mai vechi de această dată (spre exemplu presupusa Biserică
armeană construită în anul 1395), se crede că orașul este mult mai vechi, cel
puțin cu câteva decenii înainte de această dată. Sus am postat stemele
interbelică, comunistă și actuală a municipiului Iași, iar dedesubt pozele
câtorva monumente de cultură și arhitectură din oraș, din vremuri diferite, dar
și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Baia populară
Școala Normală Vasile Lupu
Grădina Copou
Bulevardul Ferdinand și Gara
Comandamentul Corpului IV Armată
Gara
Bulevardul Copou
Biserica Trei Ierarhi
Aleea Copou
Biblioteca Universității
Biserica Sfântul Nicolae
Bulevardul Carol I (Copou)
Administrația financiară
Bulevardul Elisabeta - Râpa Galbenă
Aleea Principesa Maria
Biserica Lipovenească
Iași este un județ în
Moldova, cu reședința în orașul cu același nume. Orașul Iași își trage
numele de la vechiul trib al orașului Iași. Județul Iași se întinde pe
suprafața de 5476 kilometri pătrați și numără aproximativ 826000 de locuitori.
Județul are următoarele subdiviziuni administrative; 2 municipii - Iași și
Pașcani, 3 orașe - Târgu Frumos, Hârlău, Podu Iloaiei și 92 de comune. Sus am
postat stemele interbelică, comunistă și actuală, harta județului Iași, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din județul Iași,
din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate. Băile Strunga
Vederi - Lespezi
Biserica - Scânteia
Vederi - Târgu Frumos
Intrarea în Palatul Principelui Gr. Ghica - Deleni
Primăria - Târgu Frumos
Atelierele CFR - Pașcani
Vederi - Hălăucești
Vederi - Cotnari
Școala primară de băieți și
Monumentul Eroilor - Târgu Frumos
Monumentul eroilor - Pașcani
Vechiul castel Roznoveanu - Pașcani
Strada Ștefan cel Mare - Hârlău
Școala israelită - Pașcani
Grădina Publică și Biserica Petru Rareș - Hârlău
Primăria - Hârlău
____________ooOoo____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Una acțiune nominativă cu valoarea nominală de 5000 lei
BANCA DACIA FELIX CLUJ-NAPOCA
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 26.04.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu