TH. PALEOLOGU
– P.D.L.:
“Un partid politic este un organism
unde se delirează împreună.“
AURA VASILE –
P.S.D.:
“Gabriel Oprea este un cuc și
conduce un partid de cuci.“
IONUȚ
STROE – P.N.L.:
“Nu înțeleg de ce unii
parlamentari...
li se permite... Și... ce te mai miră?! ”
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx_______
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Ordinul național "Meritul Diplomatic" în grad de cavaler
Ordinul
şi Medalia „Meritul Diplomatic” nu au fost iniţial cuprinse în Legea
nr. 29/2000 privind sistemul naţional de decoraţii al României, în
condiţiile în care, nici înainte de 1948 şi nici înainte de 1990 nu au existat,
în ţara noastră, distincţii special instituite pentru activitatea diplomatică. În
condiţiile funcţionării, în cadrul Camera Deputaţilor, în legislatura
2000-2004, a unei Comisii speciale pentru elaborarea propunerilor
legislative prevăzute la art. 79 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul
naţional de decoraţii al României şi avizarea proiectelor de legi pentru
aprobarea ordonanţelor şi ordonanţelor de urgenţă emise de Guvern în acest
domeniu, s-a ţinut cont de dorinţa Ministerului Afacerilor Externe de a
institui distincţii pentru diplomaţii români şi străini. În urma
adoptării Legii nr. 269/2003 privind Statutul Corpului diplomatic şi
consular al României, în care legiuitorul a prevăzut instituirea Ordinului
„Nicolae Titulescu” clasele I, II şi III şi a Medaliei „Meritul Diplomatic” clasele
I, II şi III, Comisia specială a Camerei Deputaţilor a decis examinarea
posibilităţii armonizării acestor distincţii cu celelalte ordine şi medalii pe
domenii de activitate, deja prevăzute în legea-cadru privind sistemul naţional
de decoraţii al României. S-a ţinut cont şi de faptul că România se afla în
plin proces de aderare la structurile euroatlantice, ceea ce presupunea
încurajarea contactelor la nivel oficial inclusiv printr-o distincţie special
instituită în acest sens. Din raţiuni de simetrie faţă de distincţiile deja
prevăzute în Art. 7 din Legea nr. 29/2000, s-a căzut de acord asupra
titulaturii „Ordinul şi Medalia «Meritul Diplomatic»”, cu patru grade (de la
Mare Ofiţer la Cavaler), respectiv trei clase. Cele două distincţii au fost
introduse în sistemul naţional de decoraţii prin Legea nr. 181/2004, fiind apoi
reglementate în detaliu prin Legea nr. 572/2004. În conformitate cu prevederile
legale, Ordinul „Meritul Diplomatic” se acordă „cetăţenilor români sau
străini care au activat ori activează în Ministerul Afacerilor Externe, la
misiunile diplomatice şi consulare din ţara şi din străinătate, cu merite
deosebite în promovarea politicii externe româneşti şi în consolidarea
relaţiilor dintre România şi alte state sau organisme internaţionale”. În
acelaşi timp, Medalia „Meritul Diplomatic” este o decoraţie care se poate
acorda „cetăţenilor romani sau străini, cu rezultate meritorii, care au
activat ori activează în Ministerul Afacerilor Externe, la misiunile
diplomatice şi consulare din ţara şi din străinătate”. În lipsa oricărui
antecedent cunoscut, „Meritul Diplomatic” a fost conceput ca o decoraţie nouă.
Însemnul Ordinului „Meritul Diplomatic” are forma unei cruci cu braţe egale
(„de tip pisan”), emailată negru şi cu bordura emailată verde. Pe avers,
medalionul este emailat negru, cu bordura emailată verde, pe care este aplicată
stema României; între bratele crucii, lipite de acestea, este câte o ramură de
laur, cu frunze reliefate (amintind motivele decorative ale ţinutei de
ceremonie purtată, în mod tradiţional, de către diplomaţi). Pe revers,
medalionul poartă deviza Diplomaţiei Române: „SEMPER FIDELIS PATRIAE",
respectiv „2004” – reprezintând anul instituirii. Însemnul este surmontat de o
semicunună din frunze de laur. Panglica este din rips moarat galben-pai, având,
înspre margini (privind de la exterior spre interior), dungi de culoare
albastru, galben închis şi roşu, lipite între ele, respectiv, în centru, o
banda din fir auriu. Medalia „Meritul Diplomatic” are forma unui pătrat cu colţurile
rotunjite, pe care se află însemnul Ordinului, înconjurat de raze. Pe revers se
află un medalion circular, purtând inscripţia „MERITUL DIPLOMATIC”, respectiv
„2004” – reprezintând anul instituirii. Panglica Medaliei este identică cu cea
a Ordinului, cu excepţia benzii aurii din centru. Prezint mai jos câteva
prevederi ale Legii nr.572 din
data de 14 decembrie 2004 privind Ordinul și Medalia Meritul Diplomatic. Ordinul Meritul
Diplomatic şi Medalia Meritul Diplomatic, fac parte din categoria decoraţiilor
civile pe domenii de activitate. Ordinul Meritul Diplomatic este o decoraţie
care se poate acorda cetăţenilor românisau străini, care au activat ori
activează în Ministerul Afacerilor Externe, la misiunile diplomatice şi
consulare din ţară şi din străinătate, cu merite deosebite în promovarea
politicii externe româneştişi în consolidarea relaţiilor dintre România şi alte
state sau organisme internaţionale. Medalia Meritul Diplomatic este o decoraţie
care se poate acorda cetăţenilor românisau străini, cu rezultate meritorii,
care au activat sau activează în Ministerul Afacerilor Externe, la misiunile
diplomatice şi consulare din ţară şi din străinătate. Ordinul Meritul
Diplomatic se prezintă sub două forme cu valoare ierarhică egală: însemnul şi
rozeta. Însemnul Ordinului Meritul Diplomatic este o cruce cu braţe egale,
confecţionată din argint, emailată negru, având între braţe câte o ramură de
laur cu frunzele reliefate. Medalia Meritul Diplomatic se prezintă sub o
singură formă: însemnul. Însemnul
Medaliei Meritul Diplomatic este o piesă de formă pătrată, cu colţurile
rotunjite şi striaţiuni sub formă de raze, confecţionată din tombac, pe care
este ştanţat însemnul ordinului, neemailat. Ordinul Meritul Diplomatic şi
Medalia Meritul Diplomatic se conferă de către Preşedintele României prin
decret, în baza propunerilor de decorare individuale formulate, potrivit art. 4
alin. (2) lit. c) din Legea nr. 29/2000, de către ministrul de resort pentru
persoanele din domeniul său de activitate. Propunerile nominale pentru
conferirea Ordinului Meritul Diplomatic şi a Medaliei Meritul Diplomatic sunt
avizate de Cancelaria Ordinelor, în conformitate cu art. 5 din Legea nr.
29/2000.
Medalie de asiduitate a unei loji masonice
din Ritul B'nai B'rith (Dumnezeu este doar unul)
Produsul medalistic
de mai sus este o Medalie de asiduitate a unei loji masonice din Ritul
B’nai B’rith (“Dumnezeu este doar unul”). Medalia parvine dintr-o colecție
particulară, este confecționată din argint, are forma rotundă, având diametrul
de 34 milimetri și greutatea de 43 de grame. Pe avers este reprezentat capul
unui om privind spre stânga, iar pe revers este aplicată o inscripție ebraică
pe patru rânduri orizontale, ce s-ar putea traduce – Dumnezeu este cu noi.
Temuta, admirata
sau dezavuata, Francmasoneria a jucat si continua sa aiba un
rol important in multiple planuri ale Romaniei. Sub semnul echerului si
compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente majore ale
neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o considerabila cota in
perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie de masoni. Sintagma
este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati apartineau unor
societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov, Chisinau,
Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile pariziene, ii
gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza, Negruzzi si I.C.
Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19 prim-ministri au
fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii. Acum,
Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine, in
perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru Alexandru
Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de Traian
Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai
masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei romane,
afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei Moderne, a
Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin
Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al
Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor
englez free mason, francez francmaçon şi
german Freimaurer care înseamnă „zidar,constructor liber“ şi
reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor
care construiau biserici, bazilicile şi catedralele în Evul
mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New Encyclopedia
Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă din lume,
răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului
britanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“). Însă
francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost
interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă
asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei
date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de
bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin
perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie
există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o
organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale
şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă
supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este
compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară
probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină
diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială,
complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale
masonilor de oriunde.
Insigna - Pionier botanist
Organizația Pionierilor a fost o organizație comunistă a
copiilor români de vârstă școlară (8-14 ani). Era precedată de apartenența la
organizația Şoimii Patriei și succedată de apartenența la Uniunea Tineretului
Comunist. La sfârșitul celui de al doilea război mondial ia naștere
organizația „Pionierii României”, pentru care a fost creată în 1945 revista
„Înainte”.
Insigna - Membru al Organizației de Pionieri
Doi
ani mai târziu, în 1947, pionierii au fost încadrați în U.A.E.R. - Uniunea
asociațiilor de elevi din România. Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință festivă
la care a participat toată conducerea de partid și stat, 500 de copii au
rostit, în incinta Teatrului Giuleşti (pe atunci Palatul cultural Gheorghe
Gheorghiu-Dej), angajamentul de pionier. În perioada 1949-1966
mișcarea pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului Comunist. C.C. al P.C.R. va
adopta, la plenara din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la îmbunătățirea
activității Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca aceasta să aibă
organe de conducere proprii (consilii pionierești la diferite nivele, în frunte
cu Consiliul Național al organizației). În luna noiembrie a aceluiași an,
a avut loc prima conferință națională a Organizației Pionierilor, la care au
fost adoptate principalele documente statutare: „Statutul unităților și
detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă România” și „Regulamentul
Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica Socialistă România”. În 1984, la aniversarea a 35 de la crearea
organizației, aceasta avea 2695000 membri. În Statutul
Organizației Pionierilor din Republica
Socialistă România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație
revoluționară de masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților
de pionieri din Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să
cunoască și să înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să
participe, după puterile lor, la înfăptuirea acesteia. "Organizația
Pionierilor educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei
și devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica
Socialistă România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să
cunoască tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei
muncitoare pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și
bogățiile țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în construcția
socialismului." Intrarea în cadrul organizației se făcea
într-un cadru festiv, prin rostirea următorului angajament:
„Eu, ...(numele si
prenumele), intrând în rândurile Organizației Pionierilor, mă angajez să-mi
iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și disciplinat, să cinstesc cravata
roșie cu tricolor." Imnul (neoficial al) organizației era "Am cravata mea, sunt
pionier". În orașele mari s-au constituit case ale pionierilor. La
București Palatul Cotroceni a fost Palat al Pionierilor în perioada
1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată noua clădire a Palatului Pionierilor
(astazi Palatul naţional al copiilor). Organizația Pionierilor acorda
distincții individuale și colective. Cele individuale erau: tresele, titlurile
„Pionier de frunte”, „Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în munca patriotică”,
„Meritul pionieresc” și insigne pe genuri de activitate. Cele colective constau
în diplome cum ar fi: „Unitate fruntașă”, „Detașament fruntaș” și „Grupă
fruntașă”.
Deasupra am postat
uniforma, ecusonul, cravata, centura, eghileții și drapelele Organizației de
pionieri, iar dedesubt un carnet de evidențiere a activității pionierului din
clasele V -VIII și o diplomă de grupă fruntașă de pionieri.
Primii care au avut
ideea inregimentarii ideologice a copiilor si chiar au pus-o in practica au
fost fascistii italieni. In
"Noua Roma" anuntata de Mussolini dupa preluarea puterii in Italia la
22 octombrie 1922, baietii au fost inregimentati pe categorii de vârsta in
patru organizatii fasciste, toti fiind purtatori de uniforme si insigne si
trebuind sa se supuna unor ritualuri specific militare: "Fiii
lupului" pentru baieteii de la patru la opt ani, "Ballila"
pentru cei intre opt si 14 ani, "Avantguardisti" pentru adolecentii intre
14 si 18 ani si, in fine, "Giovanni Fascisti" pentru tinerii peste 18
ani, inainte de a deveni membrii ai partidului fascist italian. Cei ce si-au
trait copilaria si adolescenta in anii comunismului vor recunoaste cu usurinta
cum "Fiii Lupului" au devenit "Soimii Patriei",
"Ballila" s-au numit "Pionieri", iar
"Avantguardisti" si "Giovanni Fascisti" au fost sursa de
inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre deosebire de modelul fascist
italian, nu au avut o uniforma proprie.
Orice clasa forma un
detasament de pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o unitate de
pionieri, iar structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra
"conducerii superioare" a partidului comunist. Desigur, nu doar
comunistii români au preluat si amplificat modelul fascist de indoctrinare a
tinerilor: nazistii au creat mult mai celebra organizatie
"Hitlerjugend", care a dat jertfe perfect fanatizate chiar si pe
ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii au dat fenomenului inrolarilor
comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter obligatoriu. In România
comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii patriei" au aparut
ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o cvasiexcludere de facto din
comunitatea scolara, cu povara unui paria, stigmatizat pentru intreaga cariera
viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de grav in privinta respectivului daca
nu era membru sau, si mai rau, fusese exclus din rândul pionierilor sau al
utecistilor, deoarece chestia asta ramânea definitiv "la dosarul"
nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate accesoriile si eghiletii specifici
diferitelor functii ierarhice de "conducere" (comandant de
detasament, comandant de unitate etc.), ceremoniile ritualice cu trompete si
formule de raport, juramintele de credinta si angajamentele urlate in public,
defilarile si serbarile in fata parintilor, taberele de vara cu regim
preferential si program special, muncile patriotice prestate ostentativ au fost
ingredientele menite sa transpuna in viata retetele leniniste de "spalare
a creierului". In conditiile in care orice alternativa era interzisa in
epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune, dar, contrar tezelor
leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai fostelor tari cu regim
comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si majoritatea chiar membri ai
partidului comunist. (Sursa Net – Calin Hențea)
Ana Aslan - 125 de ani de la naștere 1897 - 2022
Mari personalități ale medicinei românești
Produsul
medalistic de mai sus este primul din anul 2022, realizat la Monetăria
Statului. Este o medalie care marchează trecerea a 125 de la nașterea celei care a fost Ana Aslan, savantul care a
găsit leacul pentru tinerețe fără bătrânețe. Pe avers este reprezentat chipul
savantei de renume mondial și, stilizat câteva legături moleculare. Periferic
circular pe partea superioară și dreapta este aplicată inscripția: “125 de ani
de la naștere” iar la partea inferioară pe două rânduri orizontale sunt
aplicate inscripțiile: “1897” (anul nașterii) și “ANA ASLAN”. Pe revers este
reprezentată Universitatea din municipiul București și Esculap cu toiagul său. Medalia
este realizată în două variante de metal compoziție și are următoarele
caracteristici tehnice:
- Metal – argint,
puritatea – 99,9%, secțiunea - Aniversări: Personalități și evenimente
istorice, anul emiterii – 2022, forma rotundă, diametrul – 37 milimetri,
greutatea – 31,11 grame, calitatea – proof, tirajul – 60 bucăți și prețul
unitar de achiziție cu TVA inclus – 438 lei.
- Metal – aliaj
cupru, secțiunea - Aniversări: Personalități și evenimente istorice, anul
emiterii – 2022, forma rotundă, diametrul – 37 milimetri, calitatea – proof,
tirajul – 40 bucăți și prețul unitar de achiziție cu TVA inclus – 274 lei.
Ana Aslan (născută la data de 1 ianuarie 1897
în Brăila şi decedată la data de 20 mai 1988 în Bucureşti) a fost renumit medic
român, specialist în gerontologie, academician din anul 1974 şi director
al Institului Naţional de Geriatrie şi Gerontologie din Bucureşti (1958 –
1988. Printre invenţiilei ei se numără preparea vitaminei H3 (Gerovital) - produs brevetat
în peste 30 de țăr i– şi descoperirea produsului Aslavital,
împreună cu farmacista Elena Polovrăgeanu. A fost membră a următoarelor foruri şi
instituţii de cercetare, din lume; - Membră a Academiei de Științe din New York
- Membră a Uniunii Mondiale de Medicină Profilactică și
Igienă Socială
- Membră de Onoare al Centrului European de Cercetări
Medicale Aplicative
- Membră în Consiliul de Conducere al Asociației
Internaționale de Gerontologie
- Membră a Societății Naționale de Gerontologie din
Chile
- Președintă a Societății Române de Gerontologie
Pentru meritele sale ştiinţifice a fost distinsă cu următoarele titluri şi
distincţii;- 1952 - Premiul internațional și medalia "Leon
Bernard", prestigioasă distincție acordată de Organizația
Mondială a Sănătății, pentru contribuția adusă la dezvoltarea gerontologiei
și geriatriei
- Meritul Științific clasa a I-a - 1967
- Merito della Republica - Italia
- Cavaler al Ordinului Palmes académiques - Franţa
- Profesor Honoris Causa și Doctor
emerit al Universității Bragança din Paulista - Brazilia
Credinţa
fermă, deplină şi definitivă, în capacitatea de regenerare a fiinţei umane
reprezintă cea mai importantă moştenire lăsată de una dintre cele mai mari
personalități ale României. „Să fii
veşnic tânăr nu înseamnă să ai 20 de ani, înseamnă să fii optimist, să te simţi
bine, să ai un ideal în viaţă pentru care să lupţi şi pe care să îl cucereşti.”
– a spus cândva Ana Aslan.Universitatea
din București este
o universitate de stat și una dintre cele mai prestigioase instituții de
învățământ superior din România. Fondată în anul 1864, Universitatea din
București este a doua universitate modernă a României, după Universitatea
din Iași. Mai mulți absolvenți ai Universității s-au afirmat ca personalități
de seamă: profesori și cercetători la alte universități din lume, membri ai
Academiei Române și ai unor academii din alte țări, scriitori, politicieni
(parlamentari, miniștri, prim-miniștri, președinți), diplomați etc. O parte din
facultățile Universității sunt amplasate în Palatul Univesității din Piața
Universității. Universitatea din București oferă numeroase programe de studii,
la toate nivelurile și formele de pregătire universitară: 22 programe de scurtă
durată, peste 75 de programe de lungă durată, 12 programe în forma de
învățământ deschis și la distanță, peste 120 programe de masterat, peste 50
programe de doctorat, programe de înalte studii postuniversitare, programe de
reconversie profesională și de perfecționare. Substratul istoric al
Universității din București datează din anul 1694, când a fost
fondată Academia Domnească din București. Aceasta a fost o școală
superioară, având ca limbă de predare greaca veche, întemeiată la 1694 de către
domnitorul Constantin Brâncoveanu. Reorganizată în timpul domniei lui
Alexandru Ipsilanti, Academia Domnească - grecească din București a devenit un
important centru de cultură grecească. În procesul dezvoltării conștiinței
și culturii naționale, și o dată cu începutul luptei pentru un învățământ
cu limba de predare română, Academia Domnească de la București s-a destrămat,
dar în anul 1818 s-a deschis, în clădirea ei, prima instituție
superioară de învățământ în limba română, sub conducerea lui Gheorghe
Lazăr. Oficial Universitatea din București a fost înființată în 1864, pe
locul fostei Academii Domnești de la București de către domnitorul Alexandru
Ioan Cuza, care a divizat Colegiul “Sfântul Sava” în Universitatea
din București și actualul Colegiu Național “Sfântul Sava.” Datorită
diversității domeniilor de pregătire academică, activitatea didactică în
Universitatea București se desfășoară în 19 sedii distincte care dispun de 286
de laboratoare pentru studii de licență, 187 laboratoare destinate cercetării
și activității masteranzilor, iar procesul de învățămînt se desfășoară în
amfiteatre cu 7900 locuri, 1941 de locuri în săli de curs și 4409 locuri în
săli de seminar. Suprafața medie depășește 2 metri pătrați de student. Întreaga
structură a programelor de studii a fost compatibilizată cu programul
Bologna. În prezent, Universitatea din București oferă peste 38 domenii de
licență cu cca. 100 de specializări la cele trei forme de învățământ (zi, fără
fr. ID). Oferta educațională la nivelul studiilor masterale totalizează 180
programe. Acest fapt a permis creșterea continuă a solicitărilor pentru
programele de masterat, provenite de la absolvenții altor facultăți, cât și a
solicitărilor de reconversie profesională.
Palatul
Universității este
situat în Piața Universității, în perimetrul descris de străzile Regina
Elisabeta, Academiei, Edgar Quinet și Nicolae Bălcescu, înaltă de 6 etaje,
construită în stil neoclasic. Construirea Universității București, a început în
data de 10 octombrie 1857, după planurile arhitectului Alexandru Orăscu, pe
locul fostului colegiu Sfântu Sava, și a fost finalizată la 14 decembrie 1869.
Corpurile laterale ale palatului au fost ridicate mai târziu, între anii 1912 -
1926, după planurile arhitectului Nicolae Ghica - Budești. Împodobirea exterioară
a palatului a fost realizată de către Karl Storck împreună cu asistentul său,
Waibel, și un elev de-al său, Paul Focșenenanu. Storck a realizat în stil
clasic relieful de pe frontonul central al palatului, din piatră
de Rusciuc, distrus la numai 80 de ani de la construcția sa, în timpul
atacurilor aeriene americane din data de 4 aprilie 1944. Frontonul o prezenta
pe Minerva, încununând artele și științele. În scena centrală, Minerva întindea
o cunună de lauri unei figuri alegorice cu o liră în mână,
alegoria poeziei. La dreapta și la stânga zeiței apăreau științele și
artele, drapate sau nude. Frontonul nu a mai fost refăcut, fragmente recuperate
dintre ruine se păstrează la Muzeul de Artă Frederic Stork și Cecilia
Cuțescu-Storck din București, str. Vasile Alecsandri nr.16. Cele patru muze ce împodobesc în
prezent fațada clădirii au fost adăugate în 1929, fiind opera
sculptorului Emil Wilhelm Becker, pentru care a servit ca model chiar
fiica lui, Else. Parterul edificiului este construit în bosaj și are ferestre
largi în arc de cerc. Primele două etaje sunt decorate cu pilaștri dorici,
cu ferestre în arc de cerc la primul etaj. Ultimele 2 etaje, la mansardă,
prezintă lucarne decorate. Construcția dispune și de un subsol înalt care
servește drept soclu al palatului. Colțurile construcției sunt realizate din
corpuri rotunde îmbrăcate în coloane dorice acoperite de cupole. Inaugurat în
data de 14 decembrie 1869, palatul a fost la început sediul facultăților
Universității București, dar și sediul altor instituții de învățământ: Senatul
Universității, Academia Română, Biblioteca Centrală, Școala de Arte frumoase,
Pinacoteca, Muzeul de Antichități și de istorie Naturală. În timp, odată cu
creșterea numărului de studenți, spațiul a devenit insuficient pentru a putea
adăposti toate instituțiile, motiv pentru care palatul revine la menirea
inițială, sediul facultăților universității. În 1960 în interiorul clădirii își
aveau sediul 8 facultăți și peste 80 de laboratoare. În prezent clădirea
găzduiește Facultatea de Geografie, Facultatea de Matematică si Informatică,
Facultatea de Litere, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine,
Facultatae de Istorie și laboratoarele specifice facultăților. Facultatea
de Filozofie ,inițial a funcționat în această clădire, dar după anul 1989 a
fost mutată în sediul amenajat în fosta cantină studențească R3 din Campusul
Studențesc Regie. În urma unor săpături efectuate în 21 noiembrie 1968 a fost
găsită „piatra fundamentală” în interiorul căreia se află caseta metalică,
utilizată pentru păstrarea documentului și a sigiliului țării, în prezent
expusă în Muzeul Universității din București. Piatra de temelie a primei
clădiri a fost așezată la 19 octombrie 1857, ca urmare a insistențelor depuse
de caimacanul Alexandru D. Ghica. La ceremonia punerii „pietrei fundamentale”
au participat alături de caimacanul Alexandru D. Ghica, reprezentanții
diplomatici ai marilor puteri aflați la București, directorul Eforiei Școalelor
– Gheorghe Costaforu - precum și arhitectul Alexandru Orăscu.
În mitologia
grecească, toiagul lui Esculap (Asclesius) era unul pe care se
încolăcea un șarpe, fiind purtat de zeul cu același nume, o divinitate asociată
cu medicina și vindecarea. Acest simbol s-a perpetuat până în zilele noastre,
corelat în continuare cu lecuirea, medicina și medicii. Potrivit mitului antic,
Esculap era fiul lui Apollo și al
nimfei Coronis. În timp ce era însărcinată, Coronis s-a îndragostit, și-a ales
un alt iubit pe lângă Apoloo, unul muritor. Cuprins de gelozie, zeul a ucis-o
pe Coronis însă, pe când era întinsă pe rugul său funerar, lui Apollo i s-a
făcut milă de pruncul său nenăscut și l-a salvat, scoțându-l din pântecul mamei
sale. Copilul a fost numit Esculap (Asclepios) și a fost introdus în tainele
medicinii de către centaurul Cheiron. Esculap a învățat cu râvnă și talent atât
de multe încât, ar fi fost capabil, cu o ocazie, să învie, să readucă la viață
unul din pacienții săi. Din această cauză, Zeus a început să se teamă că
nemurirea zeilor ar putea fi amenințată de oamenii de pe pământ, așa că l-a
omorât pe Esculap cu un fulger. Apoi, la rugămintea lui Apollo, fiul său ar fi
fost amplasat pe cer, sub forma stelei Ophiuchus, "purtătorul de
șarpe". Într-o altă varianta a mitului, Esculap nu ar fi murit, ci ar fi
devenit un zeu întrupat în om, ce ar fi înființat, locuri, centre de vindecare
pe cuprinsul întregii Grecii antice. Simbolul toiagului pe care se împletește
un șarpe poate fi considerat a fi fost adoptat de medici și datorită lui
Hipocrate, legendarul lecuitor. Conform legendei, Hipocrate invoca
binecuvântarea și priceperea lui Esculap pentru a obține cea mai pură și mai
eficientă metodă de vindecare a pacienților lui. De aici provine, se pare,
jurământul lui Hipocrate, care debuta originar cu invocația, "Jur pe
Apollo Vindecătorul, pe Esculap și Hygieia, Panacea și pe toți zeii..."
Începând cu anii 300 î. Hr. , cultul lui Esculap a crescut în popularitate și
mii de pelerini au pornit să dea năvală în templele sale pentru a scăpa de
boli. Ei se implicau în ritualuri de purificare urmate de ofrande, jertfe,
aduse zeului, și căutau să petreacă măcar o noapte în cea mai sacră parte a
templelor, numită "abaton" ori "adyton". Orice vis pe care
îl aveau în acea noapte era adus la cunoștiință preoților, care prescriau o
terapie anume prin interpretarea acestuia. Semnificația șarpelui a fost
interpretată în multe ale feluri. Se spunea că numele lui Asclepios derivă din
vindecare, alinarea durerii, și din contracararea distrugerii ce însoțește
moartea. Din acest motiv, i s-ar fi atribuit zeului grec simbolul șarpelui,
indicând că cei care se dedică științei medicale trec printr-un proces
asemănător cu cel al șarpelui, fiindcă acesta, prin schimbarea pielii, ar fi
reîntinerit și s-ar fi lepădat de bătrânețe. Se consideră și că șarpele
întruchipa atenția, o calitate necesară, vitală, în practicarea medicinii. Da,
pierderea și reînnoirea pielii șarpelui simbolizează întinerirea, renașterea.
Pe de altă parte, șarpele poate fi văzut ca un simbol care reunește și exprimă
natură duală a muncii medicului, ce are de a face cu viața și moartea, cu boala
și sănătatea. Ambiguitatea șarpelui ca simbol și contradicțiile pe care le
reprezintă pot reflecta și ambiguitățile folosirii medicamentelor, așa cum
reiese din termenul "pharmacon", care însemna atât "leac"
cât și "otravă" în Grecia antică. Spirala prin care șarpele se
amplasează pe toiag poate simboliza, totodată, lărgirea, expansiunea
cunoașterii, înțelepciunii noastre, a minții, în general.Din punct de vedere
simbolic, toiagul, aidoma șarpelui, poate fi corelat cu învierea și vindecarea.
În același timp, poate fi reprezentativ pentru medicii itineranți din
antichitate. La un moment dat, în dezvoltarea cultului lui Esculap, șarpele și
toiagul s-au combinat sub forma simbolului medicinei cu care suntem
familiarizați în prezent.
Jetonul - Fabrica motoare Diesel 934
Piesa medalistică de mai sus este un jeton executat la
comanda unei Fabrici de motoare Diesel. Piesa este
confecționată din tablă de aluminiu, este de formă pătrată cu
laturile de 32 milimetri și are o singură față. În câmp, în interiorul unui pătrat periferic realizat prin ștanțare, este
ștanțat numărul: ”934”. Deasupra acestui număr este ștanțată orizontal inscripția: “FABRICA” iar pe
laturile dedesubt sunt ștanțate
inscripțiile: ”MOTOARE” și
“DIESEL”. Ulterior realizării jetonului, undeva la partea superioară, s-a
practicat un orificiu pentru trecerea unei sfori. Nu se știe cărei fabrici de
motoare Diesel aparține jetonul. Se crede că piesa este o marcă de identificare
pe care orice lucrător o primește la angajarea într-o fabrică. La
primirea/predarea sculelor și/sau a echipamentului de lucru muncitorul era
obligat să prezinte marca personală. Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi
care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată._____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitor, navigator și explorator francez
Louis Antoine de Bougainville,
a trăit între anii 1729 - 1811
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane de
raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 18.03.2022
Un comentariu:
M-am căsătorit cu dragul meu soț în ultimii 12 ani fără să rămân însărcinată, iar fibromul a fost problema. Am luat diferite medicamente prescrise, dar nu am putut să le vindec, dar soțul meu era atât de încrezător în mine și mă tot încuraja că într-o zi cineva mă va numi mamă. nu s-a odihnit căutând o soluție de la diferiți medici, tot ce au putut vedea a fost o intervenție chirurgicală și mi-a fost frică de asta, o prietenă din cabinetul meu mi-a prezentat doctorul DAWN ACUNA, ea a spus că Dawn acuna a ajutat-o când avea tubul blocat și a ajutat-o și ea. multe dintre prietenele ei să conceapă,
I-am scris imediat pe Whatsapp, mi-a promis ca ma ajuta dupa ce i-am explicat totul, mi-a dat niste instructiuni care am facut totul perfect conform instructiunilor, la 3 saptamani dupa tot am fost la spital si doctorul mi-a confirmat sarcina in 1 saptamana dar chiar acum am copilul meu frumos.
*Dacă vrei să tratezi infertilitatea.
*Daca vrei sa ramai insarcinata rapid.
*Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
*Dacă vrei o căsătorie pașnică.
Și mulți alții îl contactează pe Dr dawn acuna pe Whatsapp:+2348032246310
E-mail: dawnacuna314@gmail.com
Trimiteți un comentariu