Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea spaniolă ALLOZA, provincia
TERUEL, comunitatea autonomă ARAGON, dar și o veche
trimitere poștală ilustartă
Schitul Calvarul
Biserica Conception
Hotel
Vedere generală
Arhitectură locală
Trimitere poștală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O MEDALIE,
O PLACHETĂ ȘI CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Insignă buton masonică
Însemn gradul 18 Cavaler Roza Crucian
Produsul medalistic
de mai sus este o Insignă buton, Însemnul gradul 18 Cavaler Roza
Crucian. Insigna parvine dintr-o colecție particulară,
este confecționată din bronz, are dimensiunile de 20 x 15 milimetri și se
prezintă sub forma unui compas având între brațele sale a floare. Există și diverse simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii
și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor,
semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru,
semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra
brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) –
semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea,
Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie
- știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata
sau dezavuata, Francmasoneria a jucat si continua sa aiba un
rol important in multiple planuri ale Romaniei. Sub semnul echerului si
compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente majore ale
neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o considerabila cota in
perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie de masoni. Sintagma
este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati apartineau unor
societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov, Chisinau,
Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile pariziene, ii
gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza, Negruzzi si I.C.
Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19 prim-ministri au
fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii. Acum,
Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine, in
perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru Alexandru
Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de Traian
Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai
masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan
Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin
Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al
Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor
englez free mason, francez francmaçon şi
german Freimaurer care înseamnă „zidar,constructor liber“ şi
reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile francmasoneriei: breasla
zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi catedralele în Evul
mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New Encyclopedia
Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă din lume,
răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului
britanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“). Însă
francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost
interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă
asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei
date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de
bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea
morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie există două
puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație
fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale şi
metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă.
Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu
orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al
doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină diabolică,
socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială, complotistă
si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale masonilor de
oriunde.
Alecu Russo 1819 - 1859
150 de ani de la descoperirea capodoperei "Miorița"
Fundația "Biblioteca Miorița" 1996
Această medalie este realizată de către
renumitul gravor Constantin Dumitrescu
de la Monetăria Statului Român
Produsul
medalistic de mai sus este o medalie realizată în anul 1996 pentru a marca trecerea
a 150 de ani de la descoperirea
baladei Miorița.
Miorița este un poem folcloric românesc,
răspândit în peste 1400
de variante în toate regiunile României.
Este o creație populară specific românească, nefiind cunoscută la alte popoare.
Se pare că aceasta a fost zămislită în zona sudică a Carpaților Orientali, la nordul Munților Vrancei, cam pe teritoriul actualei comune Mănăstirea Cașin, județul Bacău de către mocani (oieri veniți din zona Rucăr-Dragoslavele, stabiliți pe valea râului Cașin) și culeasă de Alecu Russo la
Soveja - Vrancea, în anul 1846. Motivul mioritic a
constituit sursă de inspirație pentru scriitori, compozitori și artiști
plastici români și străini. Mioriţa a fost tradusă în peste 20 de limbi străine
și este socotit unul din cele
patru mituri fundamentale ale literaturii române. Pe aversul medaliei, central,
este reprezentat bustul lui Alecu Russo, în stânga periferic circular este
aplicată inscripția: “ALECU RUSSO”
iar în dreapta și tot periferic
circular sunt aplicate inscripțiile:
“1819 – 1859” (anii de viață ai personajului),
şi, cu litere de dimensiuni mici: “C. DUMITRESCU” (gravorul medaliei). Pe
revers, este o compoziţie ce reprezintă un cadru natural, pe care sunt plasate
două coarne stilizate de berbec, Soarele, Luna, flori, păsări şi simbolul
sărutului. În partea superioară, semicircular, este aplicată inscripția: “150 DE ANI DE LA DESCOPERIREA CAPODOPEREI
„MIORIŢA””. În partea inferioară, pe trei rânduri, este înscris numele
iniţiatorului medaliei: FUNDAŢIA / „BIBLIOTECA MIORIŢA” / 1996. Medalia este
confecționată din tombac, are forma rotundă, cu diametrul
de 40 milimetri şi s-a realizat a Monetăria Statului într-un tiraj de 100
de exemplare.
Alecu Russo a fost un poet, prozator, eseist,
memorialist și critic literar român (originar din Basarabia), ideolog
al generației de la 1848, care s-a născut la data de 17 martie 1819 șa
Chișinău și a decedat la data de 5 februarie 1859. Este autorul volumului Cântarea
României, tipărit anonim. Fără a revendica vreodată explicit această operă, a
furnizat unul dintre cele mai cunoscute litigii de paternitate literară din
istoria literaturii române. A participat la Revoluția de la 1848 din Moldova, după
care a luat parte la Marea Adunare Națională românească de la Blaj din 3/15 mai
1848 și la adunarea de la Lugoj din 15/27 iunie 1848. A fost arestat la Dej și
întemnițat la Cluj. A militat pentru Unirea Principatelor Române. A murit de
tuberculoză și este înmormântat la Biserica Bărboi din Iași. Alecu Russo a
început să scrie în limba franceză la vârsta de 20 de ani, dar a publicat numai
în limba română între anii 1846 – 1856 și numai în reviste, având de
gând să-și termine scrierile sale și să revină asupra lor, lucru pentru care nu
a mai avut răgaz. Activitatea cea mai importantă a desfășurat-o în anul 1855 la
revista România literară a lui Vasile
Alecsandri. Aici au apărut Cugetările, Amintirile și
poemul Cântarea României. Alecu
Russo și-a asumat rolul de îndrumător în teatru, în critica literară și în
folclor. El a atras atenția asupra importanței literaturii originale, de
caracter specific național, recomandând scriitorilor să se inspire din trecutul
de luptă al poporului nostru și din literatura de circulație.
Placheta - Federația Română de Modelism
Campionatul Republican
Federaţia
Română de Modelism s-a înfiinţat în 1968 în cadrul fostului Consiliu
Naţional pentru Educaţie Fizică şi Sport şi a funcţionat fără întrerupere sub
această denumire, ca federaţie sportivă naţională subordonată Ministerului
Tineretului şi Sportului. Scopul principal al F.R.Md. este organizarea şi
controlul practicării modelismului în România, extinderea modelismului pe
întreg teritoriul ţării, precum şi aplicarea unui sistem organizat de selecţie,
pregătire şi participare în competiţii în vederea dezvoltării activităţii de performanţă
şi obţinerea de rezultate de prestigiu pe plan naţional şi internaţional. Modelismul este activitatea de construcție a unor
modele (machete) de mașini și aparate (în special la demonstrațiile din cadrul
unor discipline școlare).
În cadrul
modelismului sunt mai multe secții; navomodelism, aeromodelism,
rachetomodelism, a se vedea pozele de mai sus.
Set 3 insigne - Fruntaș în întrecere 1982
În
timpul regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de insigne și
medalii prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai
muncii, pentru obținerea de rezultate și mai bune în activitatea fiecăruia.
Aici se încadrează
și insigna Fruntaș în întrecere.
Aceste insigne se băteau și
confereau anual aici am prezentat trei insigne din anul 1982 ce diferă vizibil
prin culoarea coroanei exterioare. Baterea și conferirea acestui gen de insigne
era una din căile și mijloace la îndemână pentru
convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței cetățenilor. Se vorbea despre “formarea omului nou, constructor și
apărător devotat al cuceririlor revoluționare ale poporului.” Se cerea astfel o eficiență sporită în
toate domeniile de activitate dar și economii de orice fel, la sânge.
Aceste distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate
din metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste. De
pe insignă nu lipsesc laurii de pe margine simbolizând “victoria
finală” în efortul de creare a “societății
socialiste multilateral dezvoltate” și a “omului nou”, cartea care simboliza “nevoia de învățământ și
cercetare științifică aprofundată,” roata dințată – “industrializarea intensivă a țării” și razele soarelui – viitorul luminos al omenirii prin
comunism.
Jetonul - Dacia
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Produsul
medalistic de mai sus este un jeton românesc, confecționat
din alamă nichelată ce prezintă pe ambele fețe logo-ul gamei de automobile
Dacia – Groupe Renault România. Jetonul are forma rotundă și diametrul de 23
milimetri exact cât al unei monede românești de 50 de bani, ceea ce mă duce cu
gândul la faptul că acest jeton ar putea fi publicitar și folosit la deblocarea
cărucioarelor de cumpărături la intrarea în orice mall.
Automobile Dacia
S.A. este cel mai
mare producător român de automobile, care din septembrie
1999 aparține grupului francez Renault. Obiectul de activitate al
societății îl constituie producerea și comercializarea de automobile,
piese auto, mașini unelte și instalații pentru industria de
automobile. Dacia a luat naștere în anul
1966 la Colibaşi (astăzi Mioveni), judeţul
Argeş, având la bază un acord între autoritățile comuniste și producătorul
francez de automobile, Renault, care prevedea asamblarea unui model
Renault sub marca Dacia. Construcția Uzinei de Autoturisme Mioveni a început în
anul 1966 și s-a încheiat într-un timp record de doar un an și
jumătate. Pe 1 iulie 1968, încep testele la cele 217 stații de lucru din
uzină, iar pe 3 august 1968 se testează primul motopropulsor.
Deasupra am
postat un panou cu evoluția emblemei autoturismului românesc Dacia, de-a lungul
timpului și o poză cu sediul central al Uzinelor Dacia - Pitești și mai jos două dintre primele dar și cele mai recente modele de automobile
Dacia ce au ieșit pe poarta fabricii argeșene.
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Profesorul Domingos Ramos, a trăit între anii 1873 - 1917
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 07.03.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu