Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
din localitățile departamentului francez ARIEGE, regiunea
OCCITANIA, precum și câteva trimiteri poștale ilustrate, o insignă
un jeton și o medalie realizate în acest departament.
Catedrala din localitatea Saint-Lizier
Catedrala Saint-Antonin din localitatea Pamiers
Biserica din localitatea Montels
Castelul din orașul Foix
Capela Ave Maria din localitatea Massat
Vedere - localitatea Merens
Vederi - localitatea Oust
Vedere - localitatea Tarascon
Vederi - localitatea Luzenac
Vederi - localitatea Ax-Les-Thermes
Trimiteri poștale
Insignă locală
Jeton local
Medalie locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O MEDALIE, O PLACHETĂ ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Cupa Voința
A XV-a cursă ciclistă internațională a României 4 - 7 iunie 1970
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcul de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere,
destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia
Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate
sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si
”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Insigna - Cupa U.T.C. '84 (ștafetă - Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea Tineretului Comunist (cunoscută și
prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi rezerva de
militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii Tineretului
Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul U.T.C..
În timpul Republicii
Populare Române, organizaţia s-a numit Uniunea Tineretului
Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul 1922. În
anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din populația
României.
Ștafeta este
o probă atletică sau concurs sportiv la alergări, schi, înot, care constă în parcurgerea unei distanțe regulamentare
de 400 m, 300 m, 200 m, 100 m, în patru părți egale, de către o echipă compusă
din patru persoane, care străbat succesiv distanța repartizată, cu obligația de
a transmite coechipierului următor un obiect convențional, care trebuie dus la
punctul final.
(Avram Iancu)
Societatea Avram Iancu - România
Avram Iancu s-a nascut în
anul 1824, în localitatea Vidra de Sus, azi comuna Avram Iancu, judetul Alba.
Din pacate, ziua si luna nu se cunosc, pentru ca în matricola - actul de
nastere nr. 40/1824 al comunei Vidra de Sus - se afla doar mentiunea ca “S-a
nascut pe vremea cireselor”. Se poate deduce ca nasterea a avut loc în luna
iulie 1824. Tatal lui Avram Iancu s-a numit Alexandru Iancu, iar mama – Maria.
Erau oameni harnici si gospodari, cu o stare materiala buna. Avramut, precum îl
dezmierdau parintii, era un copil plin de virtuti, gânditor si scurt la vorba,
cu o inima sincera si buna. Buchiile le-a învatat la Vidra si Câmpeni, clasele
elementare le-a urmat la Abrud, judetul Alba, gimnaziul inferior la Zlatna, cel
superior si Facultatea de Drept la Cluj. Peste tot s-a bucurat de simpatia
colegilor, profesorilor si a locuitorilor. A fost un student eminent, iar
matematica si istoria i-au fost materiile preferate. Dupa terminarea cursurilor
juridice la Cluj, în anul 1845, cu cele mai alese aprecieri de atestare si cu
calificativul “eminent”, s-a prezentat în fata Guvernului din Cluj, pentru a fi
primit ca practicant fara salariu. A fost însa respins de comisie, pentru ca era
plebeu, adica nu avea originea de nobil maghiar. În urma acestei nedreptati,
Avram Iancu s-a dus la Târgu Mures, unde s-a înscris la “Tabla Regeasca” în
calitate de cancelist, cu scopul de-a se pregati în meseria de avocat, pe care
a si obtinut-o în anul 1848, cu mult succes. Avram Iancu, om al pacii,
dreptatii sociale si al bunei convietuiri între popoare a deplâns hotarârea
motiunii nedrepte votata la 15 martie 1848, la Budapesta, potrivnica poporului
român majoritar in Transilvania, de unire fortata a acestei provincii românesti
cu Ungaria. La adunarea cancelistilor mureseni de la “Tabla Regeasca”, tinuta
în ziua de 25 martie 1848, data la care cancelistii unguri solicitau celor
români semnaturile si acordul unirii Transilvaniei cu Ungaria, Avram Iancu, în
prezenta celor 300 de cancelisti prezenti la adunare, a pronuntat plin de
indignare: “În numele neamului românesc resping marinimozitatea voastra.
Dreptul istoric are sa se spulbere înaintea drepturilor omului. Spre rusinea
veacului al XIX-lea, am suferit robia îndelungata. Pretindem stergerea sclaviei
si egalitate perfecta sau moarte!”. În testamentul sau, Avram Iancu si-a
precizat idealul sau în viata: “Unicul dor al vietii mele este sa-mi vad
natiunea fericita, pentru care dupa puteri am lucrat pâna acum!”. A fost
unul dintre initiatorii si organizatorii adunarilor de la Blaj din 30 aprilie,
15-17 mai si 15-23 septembrie 1848, precum si conducatorul cetelor înarmate de
tarani si de mineri din Muntii Apuseni. În timpul Revolutiei de la 1848 a condus
aceste osti, organizând apararea lor în Muntii Apuseni. A respins numeroasele
atacuri ale ostilor maghiare, superioare ca numar si ca armament, câstigându-si
renumele de "Craiul muntilor". Iancu considera necesara unirea
fortelor revolutionare ale celor doua popoare (român si maghiar) în lupta
împotriva dusmanului comun, absolutismul habsburgic. El conditiona însa aceasta
unire de satisfacerea revendicarilor sociale si nationale ale românilor.
Coplesite de armatele habsburgice si de cele tariste, tradate de unii generali,
trupele revolutionare române si maghiare au capitulat la Siria, în 13 august
1849. Dupa înfrângerea revolutiei, bolnav si adânc îndurerat de nedreptatile ce
li se faceau taranilor, a caror eliberare reala nu o putuse vedea înfaptuita,
Avram Iancu a ramas printre moti, în Muntii Apuseni. În anul 1849, fiind la
Viena pentru sustinerea drepturilor nationale, a refuzat sa primeasca o
decoratie imperiala, zicând: "Natiunii sa i se dea drepturile promise,
atunci voi primi, altcum nu". Un an mai târziu refuza sa se întâlneasca cu
împaratul Austriei, Franz Iosef, aflat în vizita prin Transilvania. În acelasi
an este arestat si închis. Dupa eliberarea din închisoare, isi petrece ultimii
ani ai vietii ratacind prin munti, pe Valea Ariesului, la Lupsa, dar mai cu
seama la Baia de Cris, unde se adaposteste la covrigarul Ioan Stupina,
supranumit Liber. Stând pe prispa casei acestuia, cânta serile din fluierul de
paltin mestesugit cu multa maiestrie de el, în prezenta multimii de oameni care
venea sa-l asculte. S-a stins din viata la 10 septembrie 1872, pe prispa casei
acestuia. “Craiul Muntilor” a fost înmormântat cu multa evlavie în cimitirul
din satul Tebea, comuna Baia de Cris, judetul Hunedoara, lânga gorunul lui
Horea, potrivit dorintei sale testamentare. Avram Iancu a fost condus pe
ultimul drum de un sobor de peste 30 de preoti si de peste 10000 de oameni,
care i-au ramas fideli pâna în ultima clipa.
(Ștefan cel Mare)
Uniți suntem în cuget, uniți în Dumnezeu
Clubul român Viena - Putna 2/15 iulie 1904
În memoria lui Ștefan cel Mare
Produsul
medalistic de mai sus este o medalie comemorativă cu toartă, ce s-a realizat în
anul 1904 la comanda Clubului Român din Viena în memoria domnitorului moldovean
Ștefan cel Mare la 400 ani de la moarte. Medalia este confecționată din aliaj
de argint cu puritatea 87,5%, cântărește 6,9 grame, are forma rotundă cu
diametrul de 25 milimetri. În câmpul central al aversului, în interiorul unui
cerc periferic continuu este reprezentat bustul
domnitorului spre dreapta, și periferic circular este aplicată inscripția: “* UNIȚI SUNTEMU ÎN CUGETU, UNIȚI
ÎN DUMNEDIEU”. În câmpul central al reversului, și tot în
interiorul unui cerc periferic continuu, pe șase rînduri orizontale este
aplicată inscripția: “ IN / MEMORIA / LUI / STEFANU / CELU
/ MARE” și periferic circular este aplicată
inscripția: “* CLUBUL ROMÂN
VIENA * PUTNA 2/16 JULIU 1904”.
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan cel Mare a fost un
domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a decedat la
2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai mulţi fii şi nepoţi,
iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun.
Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la tron între fiii şi
nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se capăt unei
perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu legitim,
ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare i-afost mai
greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu numai de
vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în
general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă
domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe
tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în
1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de vedere
economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că
reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de
la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi
Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia -
după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri.
Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta
duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un
voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional.
Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui
Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot spune
că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut
împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă.
Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la
munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei,
îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt
Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar,
bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost luptele sale cu
turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată de o mare armată otomană
condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că suntem
sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit
Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul
Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui.
Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este
cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”,
adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei
înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În
plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace
Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei
tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan
cel Mare pentru a se duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu
mica lui armată formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva
cete din oraşe. Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la
nord, iar Mehmet al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice
cetăţi, din care mai puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea
Neamţului. După ce a pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată
aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea
se retrage. După această aventură — ca să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi
dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se
înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid
al II-lea are drept scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi despre
care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil
printr-o trădare a genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu
se mai putea lupta împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine
ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi
a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a
Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut
dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ
de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial
pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt
ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire
împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne
lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu bisericile
noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un tribut pe an. La
început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în Moldova, dar foarte
curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în fructuoasele lor
cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe nenorocirea celor două
principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea este într-adevăr perioada
când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune uimitoare, întinderea maximă:
în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub
Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa
ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu
nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se transformă într-o povară. De aceea
ţările române, cu pământul lor rodnic, cu mari turme de oi şi cirezi de bovine,
au devenit indispensabile vistieriei împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării
capitalei Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică
în fiecare an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de
biserici clădite de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt
ctitoria lui, însă majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei
epoci imediat următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru
Rareş.(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
Ac de cravată - Însemn de Maestru mason
Produsul medalistic
de mai sus este un Ac de cravată – Însemn de Maestru. Piesa se prezintă sub
forma unui compas cu ambele brațe peste echer, în mijloc fiind reprezentată
litera G mare de tipar. Produsul este confecționat din tombac emailat și arte
dimensiunile de gabarit 62 x 15 milimetri. Există și alte
simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații
masonice ca de exemplu: - Compasul – dedicat tuturor masonilor,
semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru,
semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra
brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) –
semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea,
Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie
- știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii.
Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine,
in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan
Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Poet și dramaturg german Friedrich Schiller,
a trăit între anii 1789 - 1805
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 03.03.2022
Un comentariu:
Iron Spruce Wood® - Tinted Tea Co.
Iron Spruce Wood® is a fine-grained, smoke-free, bright green tea that offers a smooth, yet floral aroma titanium quartz that harmonizes heat and flavor. Rating: titanium 3d printing 4.8 titanium dioxide formula · 8 nier titanium alloy reviews titanium rod in femur complications
Trimiteți un comentariu