Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea austriacă SCHENKENFELEDEN,
bundes landul AUSTRIA SUPERIOARĂ, dar și câteva
trimiteri poștale ilustrate din vremuri diferite
Biserica
Biserica Calvarul și Cimitirul
O intrare în localitate
Hotelul
Biserica Calvarul
Trimiteri poștale
Arhitectură locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx_________
O MEDALIE, O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL SUCEAVA
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Ferdinand I Întregitorul
100 de ani de la Unirea Bucovinei cu România 1918 - 2018
Consiliul Județean Suceava - Muzeul Bucovinei 28 noiembrie 2018
Bucovina a fost a doua provincie
care s-a unit cu patria-mamă, după Basarabia. La data 28 noiembrie 1918, a avut
loc Proclamarea unirii Bucovinei
cu România, moment istoric important în făurirea statului naţional
unitar român, alături de unirea anterioară Basarabiei - la 27 Martie - şi de
unirea ulterioară a Transilvaniei, la 1 Decembrie 1918. Pentru a realiza
unirea Bucovinei cu România, la data de 27 octombrie 1918, mişcarea naţională a
românilor bucovineni a organizat la Cernăuţi o mare adunare politică „în scopul
de a se proclama Constituanta şi de a alege un Consiliu Naţional, ca organ
reprezentativ al românilor bucovineni”. Consiliul Naţional a fost format din 50
de membri, majoritatea români, preşedintele acestui consiliu fiind ales Iancu Flondor,
un mare patriot din zona Bucovinei. Acest Consiliu Naţional a condus practic
Bucovina timp de o lună de zile până când s-a unit cu România. Cu ocazia
declaraţiei de unire a Bucovinei cu Regatul României, ce a fost citită de Iancu
Flondor, au avut loc tot felul de manifestări cultural – patriotice, care mai
de care mai deosebite. „Declaraţia a fost primită cu unanimitate şi aclamată
delirant de întreaga adunare, stând în picioare şi bătând din palme aproape
zece minute. Nu era ochi care să nu fie copleşit de lacrimi, drept urmare a
marii însufleţiri care domnea spiritele prezenţilor”, a arătat profesorul
Constantin Marinescu.
La data de 12 noiembrie 1918, a avut
loc cea de-a doua şedinţă a Consiliului Naţional din Bucovina, ocazie cu care
s-a înfiinţat guvernul condus de Iancu Flondor, din care mai făceau parte şi 11
secretari de stat. După această şedinţă, Consiliul Naţional a devenit
autoritatea unică peste întreg teritoriul Bucovinei. În ziua de 25 noiembrie
1918, Consiliul Naţional s-a adunat din nou, de această dată discutându-se
despre părerea minorităţilor (polonezi, germani şi evrei) în legătură cu unirea
Bucovinei cu Regatul Bucovinei. Marea lor majoritatea au fost de acord cu
unirea, însă au dorit în schimb ca învăţământul să se poată dezvolta liber în
Bucovina. După această nouă întâlnire a urmat alegerea delegaţilor, ţinându-se
cont de ponderea fiecărei naţionalităţi. Astfel, au fost aleşi 74 de delegaţi
români, 13 ruteni, şapte germani şi şase polonezi. În afara acestor delegaţi,
în ziua de 28 noiembrie 1918, la Cernăuţi s-au deplasat mii de bucovineni ce au
dorit să fie prezenţi la evenimentul istoric ce a marcat unirea Bucovinei cu
România. În procesul – verbal al Congresului general al Bucovinei au fost
menţionate următoarele observaţii ce au stat la baza unirii Bucovinei cu
România, după cum se arată în Arhivele Statului Bucureşti: „La fundarea
Principatelor Române, Bucovina care cuprinde vechile ţinuturi ale Sucevei şi
Cernăuţilor, a făcut pururea parte din Moldova, care în jurul ei s-a închegat
ca stat; În cuprinsul hotarelor acestei ţări se găsesc vechiul scaun de domnie
de la Suceava, gropniţele domneşti de la Rădăuţi, Putna şi Suceviţa precum şi
multe alte urme şi amintiri scumpe din trecutul Moldovei; În 1774, prin
vicleşug, Bucovina a fost smulsă din trupul Moldovei cu de-a sila alipită
coroanei habsburgilor; 144 de ani poporul bucovinean a îndurat suferinţele unei
cârmuiri străine, care îi nesocotea drepturile naţionale”. Tot la data de
28 noiembrie 1918, Congresul General al Bucovinei a anunţat puterile Antantei
că locuitorii acestui teritoriu au decis să revină la vechile hotare, respectiv
la Regatul României, „în virtutatea drepturilor popoarelor de a-şi hotărî
singure soarta”. Delegaţia Bucovinei a ajuns la Iaşi în ziua în care regele
Ferdinand, împreună cu guvernul şi celelalte autorităţi ale statului au plecat
la Bucureşti, după ce au fost nevoiţi să se refugieze din cauza ocupării
capitalei de către armata germano – austro – ungare. Bucovinenii s-au alăturat
regelui Ferdinand şi au luat parte la revenirea triumfală a acestuia în
capitala ţării întregite.
Ferdinand I este unul
dintre cei mai importanți regi ai României, personalitatea sa fiind strâns
legată de realizarea Marii Uniri, visul de veacuri al românilor, despre care ne
aducem aminte cu emotie. Om de o vastă cultură, poliglot și botanist pasionat,
Regele Ferdinand a fost sincer devotat românilor, sub domnia sa
înregistrându-se cea mai înfloritoare perioadă a statului românesc modern.
Născut la data de 24 august 1865, Prințul Ferdinand Viktor Albert Meinrad von
Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său nobiliar complet, era de fapt fiul
Principelui Leopold de Hohenzollern-Sigmaringen, fratele mai mare al Regelui
Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege al României. Ferdinand a ajuns
la tron printr-o conjuctură de familie avantajoasă, peste care s-a suprapus și
importanța continuității statului roman sub formă de regat într-un context
politic internațional instabil. Când avea 19 ani a făcut prima sa vizită în
România, ulterior a revenit în Germania pentru a-și desăvârși studiile liceale
și universitare. Anul 1893 l-a găsit absolvind prestigioasa Universitate din
Leipzig si Scoala Superioara de Stiinte Politice si Economice din Tubingen.
Chiar în același an s-a stabilit la Bucuresti pentru a-și îndeplini menirea de
moștenitor al tronului României. El devenise de fapt moștenitor al tronului
Regatului Românie după ce atât tatăl său cât și fratele mai mare au renunțat la
tron. Odată sosit la București, tânărul prinț german se declara cucerit de
flora României, o adevarată provocare științifică pentru un botanist pasionat
cum era Ferdinand. Nu rămâne insensibil nici la frumusețea proverbială a
româncelor, fiind cucerit de Elena Văcărescu. Aventura celor doi idealiști a
fost oprită brusc din considerente politice. Ferdinand a fost nevoit să-și
întrerupă relația cu Elena Văcărescu la intervenția și insistențele Consiliului
de Miniștri al României, care i-a reamintit principelui ca niciun membru al
Familiei Regale nu se poate căsători decât cu femei de sânge regal. Ferdinand
nu are încotro și pe data de 10 ianuarie 1893 se însoară cu Maria de Edinburgh,
nimeni alta decât verișoara sa de gradul trei. Ferdinand și Maria au avut
împreună 6 copii, trei fete și trei băieți. Cel mai mare dintre băieți a
devenit urmîtorul rege al României, Carol al II-lea.La vârsta de 49 ani,
Ferdinand I devine rege al României depunând jurământul solemn și luându-și în
fața țării angajamentul că va fi un "bun român". Ferdinand a
iubit România și poporul roman. Din admirație și respect pentru religia
națională a românilor, Ferdinand renunță la cultul catolic și se botează
creștin-ortodox. Atașamentul și dragostea lui Ferdinand pentru mica și
fermecătoarea, la acea dată, tara din Est nu aveau să se limiteze la acest
gest. Istoria menționează că datorită admirației sale pentru România, Regele
Ferdinand avea sa fie supranumit fie "Lealul", sau
"Întregitorul". Visul lui Ferdinand a fost în egală măsură
același cu al românilor - crearea României Mari. La acea dată Ardealul se afla
sub stăpânire austro-ungară, acolo unde românii nu aveau nici cele mai
elementare drepturi. Momentul prielnic s-a ivit odată cu declanșarea primului
război mondial. Deși era german a ales să acționeze în acel război de
partea Antantei (14 august 1916) luptând împotriva Puterilor Centrale conduse
de Germania. La Castelul Hohenzolernilor din Prusia era mare derută și
nemulțumire, Ferdinand a fost renegat iar steagul heraldic al familiei a fost
coborât în doliu. În ciuda entuziasmului și speranțelor românilor, situația pe
front era dezastruoasă, armata română, slab echipată și înarmata înregistra
mari pierderi. Puterile Centrale au ocupat și Dobrogea și Bucureștiul a intrat
sub ocupație germană. Ferdinand și întregul guvern român a fost nevoit să se
refugieze la Iasi. Luptele eroice de la Mărăști, Mărășești și Oituz, purtate de
Armata Română au schimbat cursul evenimentelor. Jertfa și eforturile românilor
au dus la oprirea înaintării germane în Moldova. În momentul în care bolșevicii
au pus mâna pe putere în Rusia și au cerut instituirea păcii (1918), România se
afla înconjurata de armatele Puterilor Centrale. Regatul Romaniei a fost forțat
de Germania să semneze la București un tratat de pace dezavantajos pentru țara
noastră, tratat pe care Ferdinand a refuzat să-l semneze. Când trupele Triplei
Alianței au avansat pe frontul din Salonic dezmembrnd armata bulgară, România a
reintrat în razboi. Imperiile Rus și Austro-ungar se dezintegrau. Avantul
militar al trupelor române nu mai putea fi stopat, eforturile acestora ducând
la mult așteptata unire cu Bucovina, Basarabia si Transilvania. În urma
înfrangerii Republicii Sovietice Ungare conduse de agentul bolșevic Bela Kun,
trupele române au ajuns să ocupe Budapesta, iar Ferdinand se întoarcea ca un
învingător în fruntea armatei, într-un București entuziasmat. În anul 1922, pe
data de 15 octombrie, Ferdinand este încoronat Rege al României Mari la Alba
Iulia. Viața politică din timpul domniei sale a fost dominată de Partidul
Național Liberal, condus pe atunci de frații Ion și Vintilă Brătianu. Unirea cu
Ardealul a lărgit, în mod ironic, baza electorală a opoziției ale cărei partide
principale s-au unit în anul 1926 pentru a forma Partidul Național Țărănesc.
Regele a fost cu adevărat un "bun român" așa cum a jurat. Unii
istorici îl consideră ca cel mai strălucit rege, în ciuda faptului că era o
persoană relativ timidă și introvertită. Ferdinand I a fost martorul realizării
României Mari cu provinciile Basarabia, Transilvania și Bucovina de Nord. A
înfăptuit reforma agrară împărțind pământ țăranilor, prioritate având veteranii
de război și familiile celor căzuți în războiul pentru reîntregirea țării. În
ciuda succesului în război și al creării României Mari, Ferdinand se confrunta
cu mari probleme de ordin personal. Fiul său cel mare, prințul Carol al II-lea,
mare amator de lux și desfrâu, trăia o viață scandaloasa, căsătorindu-se
clandestin cu Ioana "Zizi" Lambrino, cu care avea un copil nelegitim.
Prințul a ajuns totuși să se căsătorească cu Elena, fiica regelui Constantin al
Greciei și acest mariaj eșuând repede. Carol fuge cu amanta sa, Elena Lupescu,
la Paris. Regele se vede nevoit să îl desemneze drept urmaș la tron pe
nepotul său, prințul Mihai de România, pe atunci un copil, Carol al II-lea, tatăl
lui Mihai, fiind dezmoștenit de Regele Ferdinand. La doar 62 de ani, după o
domnie ce s-a întins peste 13 ani tumultuoși pentru istoria României, Ferdinand
moare în urma unui cancer de colon, fiind înmormantat la Curtea de Argeș
alături de Regele Carol I și Regina Elisabeta. În timpul scurtei sale domnii,
România a atins un nivel de dezvoltare nemaiîntâlnit pănă atunci. Agricultura
era o forță, țara noastră fiind supranumită "Grânarul Europei". S-a
dezvoltat comerțul concomitent cu exploatarea zăcămintelor de petrol, economia
țării noastre fiind printre cele mai puternice și stabile din întreaga
lume, totul sub conducerea unui rege care, între problemele personale și
războaiele care au răvășit țara, a găsit totuși timp să se dedice și știintei
și cunoașterii, fiind președinte și protector al Academiei Române din 1914 până
la trecerea sa la cele veșnice (20 iulie 1927).
Muzeul Județean din Suceava (cunoscut
și sub numele Complexul Muzeal Bucovina) este principala instituție
muzeală din acest județ. El funcționează
într-o clădire construită între anii 1902-1903, în stil baroc, situată
pe strada Ștefan cel Mare, la nr.33, în centrul municipiului Suceava.
Clădirea Muzeului Județean din Suceava a fost inclusă în anul 2004, sub
denumirea de Fosta prefectură, azi Complexul Muzeal „Bucovina”, pe lista
monumentelor istorice ale județului. Clădirea care în prezent găzduiește
sediul Muzeului Bucovinei și secțiile de istorie și de artă ale acestuia a fost
construită la începutul secolului al XX-lea, în perioada în care primar al
Sucevei era Franz Des Loges, după planurile arhitectului austriac
Julius Bochner. Lucrările la noul edificiu încep în primăvara anului 1902,
fiind finalizate în aprilie 1903. Inițial, destinația edificiului a fost de
sediu administrativ al Căpităniei Districtuale (Kreisamt) Suceava. Pe lângă
rolul de sediu al Căpităniei Districtuale, clădirea mai adăpostește Oficiul
poștal și telegrafic și pe cel vamal. După Unirea Bucovinei cu România,
clădirea a servit ca sediu al Prefecturii județului Suceava, iar
după 1944 ai a funcționat Sfatul popular al orașului Suceava. Acum i se
adaugă o nouă aripă, pe latura de nord, ocupată ulterior de Arhivele Statului.
Începând din anul 1968 adăpostește
Secția de Istorie a Muzeului Județean Suceava.Între anii 1976-1979 edificiul
este supus unor ample lucrări de renovare și de reamenajare interioară, cea mai
mare parte a etajului fiind modificată pentru a corespunde cerințelor găzduirii
Muzeului de Istorie din Suceava. Clădirea are două niveluri (parter și etaj), unde
încăperile sunt dispuse simetric. Atât la parter, cât și la etaj, de o parte și
de alta, se deschid din holul central, coridoare longitudinale, de-a lungul
cărora se înșiruie camerele (câte 25 pe nivel). Modulul arhitectural central,
care depășește prin înălțime aripile clădirii, este pus în evidență și de un
ușor decroș, în axul căruia se găsește la parter intrarea, iar la etaj un
balcon din fier forjat și un altorelief reprezentând stema imperială a
monarhiei habsburgice, mărginită lateral de o cunună. Stema este sculptată în
gresie și înfățișează un vultur bicefal. Același decroș este prezent și la cele
două extremități ale edificiului dinspre Strada Ștefan cel Mare. Fațada este
împărțită pe orizontală în două registre: cel corespunzător parterului, cu
ferestre dreptunghiulare prinse într-un parament de bosaje de tip rustic, și
cel superior, cu ferestre deasupra cărora sunt dispuse elemente în relief, fie
sub formă triunghiulară, fie sub formă de bare orizontale, alternând grupat. Clădirea
are un stil arhitectural eclectic, trăsăturile baroce îmbinându-se cu elemente neoclasice caracteristice edificiilor destinate să
găzduiască instituții administrative austriece. Muzeul
Bucovinei este cea mai importantă instituție de profil din județul
Suceava, fiind constituit în prezent dintr-un ansamblu de muzee și situri
medievale dispuse atât în municipiul Suceava cât și pe teritoriul
județului. Înființarea unui muzeu la Suceava este strâns legată de începerea
lucrărilor de restaurare la Cetatea de Scaun de la sfârșitul
secolului al XIX-lea, sub patronajul arhitectului austriac Karl Adolf
Romstorfer, după ce, timp de peste două secole, cetatea a fost părăsită și ruinată.
Pentru a împiedica dispersarea materialelor descoperite în urma lucrărilor de
la Cetatea de Scaun sau mutarea lor la Muzeul Regional
din Cernăuți (recent înființat), la propunerea profesorului Iosef
Fleișer, se solicită autorităților austriece ale vremii înființarea unui muzeu
local la Suceava. Prin urmare, Dieta Bucovinei aprobă statutele
Societății „Muzeul” la data de 7 noiembrie 1899. Rolul declarat al noii
înființate societăți este acela de a servi la cunoașterea țării din punct de
vedere arheologic, istoric, artistic, etnografic și de științele naturii. După
anul 1990 se petrec câteva schimbări în cadrul muzeului sucevean,
care devine Complexul Muzeal Bucovina, iar apoi, în 1994 Muzeul Național
al Bucovinei, în subordonarea directă a Ministerului Culturii. În prezent,
instituția are secții de arheologie, istorie, științele naturii, artă,
memoriale, observator, bibliotecă (cu peste 82000 de volume), laborator zonal
de restaurare și conservare, și patronează mai multe publicații de
specialitate, între care Anuarul Muzeului Bucovinei.
Insigna sportivă - N.C.Foresta Fălticeni - 1954
Foresta
Fălticeni,
echipă cunoscută și sub numele de Foresta
Suceava, a fost un club de fotbal care a jucat înainte de desființare
la Fălticeni, dar și pentru o vreme în prima ligă în municipiul Suceava, pe Stadionul
Areni (12500 locuri). Echipa, fondată în anul 1954, a promovat în 1997 în Divizia
B, a retrogradat în 1999, a promovat din nou în 2000 și a retrogradat în 2001,
echipa fiind desființată în 2002 din cauza neplății datoriilor. Cea mai mare
performanță a echipei a fost meciul cu Dinamo din anul 2000, când echipa a
revenit din minutul 60 de la 4-0, și i-a învins pe dinamoviști cu 5-4. Cea mai
mare performanță în Cupa României a fost în sezonul 1966 – 1967,
când în Divizia C fiind, ajunge până în finală, pierzând împotriva
echipei Steaua. Traseul a fost următorul: șaisprezecimi: 05.03.1967, Fălticeni,
1-0 cu Steagul Roșu Brașov; optimi: 05.04.1967, Ploiești, 0-0 cu FC Poli
Timișoara; s-a calificat deoarece avea lotul mai tânăr; nu exista regula
penalty-urilor de departajare, iar regula rejucării se aplica doar în finală;
în caz de egalitate după 120 de minute, arbitrul aduna vârstele jucătorilor iar
echipa care avea suma vârstelor mai mică se califica mai departe; sferturi:
03.05.1967, Suceava,1-1 cu FC Politehnica Iași după prelungiri, s-a
calificat deoarece avea lotul mai tânăr; semifinale: 28.06.1967, Bacău , 1-0
cu FC Rapid București; finala: 02.07.1967, București, stadion Republicii,
0-6 cu FC Steaua București. Alte denumiri ale echipei au fost: Avântul
Fălticeni (1954–1956), Recolta Fălticeni (1956), Energia Fălticeni (1957), Chimia
Fălticeni (1982–1988), NC Foresta Fălticeni (1997–2002). Culorile tradiționale
ale echipamentului de joc au fost: complet galben – pentru meciurile din
deplasare; șort
verde, jambiere și tricou galben – pentru meciurile de acasă. Echipa era
poreclită: Galben-verzii sau The Forest of Fălticeni.
Fălticeni este un municipiu din județul
Suceava, situat în nord-estul României, provincia istorică Moldova. La
recensământul din anul 2011, localitatea avea o populație de 24619 locuitori,
fiind al doilea centru urban ca mărime al județului. A fost declarat municipiu
în anul 1995. Înainte de reforma administrativă din anul 1950 a fost reședința
fostului județ Baia. Fălticeni se remarcă prin numărul ridicat de oameni de
cultură și oameni de știință români care s-au născut, au locuit, au studiat ori
au creat în acest oraș. Prima atestare scrisă este din data de 15 martie 1490,
când vistiernicul Isac a cumpărat satul Fulticenii de pe Șomuz de la Neacșa,
fiica lui Hanea, cu 200 de zloți țărănești. Conform recensământului
din anul 2011 populația municipiului Fălticeni se ridică la 25723 de locuitori,
în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 29787 locuitori)
dintre care: români – 92,7% și restul – necunoscută sau
altă etnie. Din punct de vedere confesional, majoritatea locuitorilor sunt
ortodocși (90,61%), cu o minoritate de ortodocși de rit
vechi (1,15%). Pentru 5,5% din populație, nu este cunoscută apartenența
confesională. Câteva dintre personalitățile care s-au născut sau au trăit
vremelnic în acest oraș sunt: Ion Creangă, Mihail Sadoveanu, Anton Holban, Nicolae Labiș, Horia
Lovinescu, Grigore Ilisei, Arthur Gorovei, Eugen Lovinescu, Mihai Gafița,
Constantin Ciopraga, Matei Millo, Grigore Vasiliu-Birlic, Ion Irimescu,
Dimitrie Leonida, Maria Olaru, etc. Câteva dintre atracțiile turistice ale
orașului sunt:
- Muzeul
de Artă Ion Irimescu, inaugurat în anul 1974 în
clădirea fostei Prefecturi Baia
- Muzeul Apelor Mihai Băcescu, inaugurat în
anul 1982 în clădirea fostului Tribunal Baia
- Galeria Oamenilor de Seamă, muzeu inaugurat
în anul 1972 ăn casa donată de scriitorii Horia și Vasile Lovinescu
- Casa memorială Mihai Sadoveanu, inaugurată
în anul 1987
- Casa memorială Arthur Gorovei
- Biserica Adormirea Maicii Domnului,
construită 1824 – 1827
- Biserica de lemn Sfântul Gheorghe,
construită secolul al XVIII-lea
- Biserica Sfântul Nicolae, construită 1798,
în cartierul Șoldănești
- Biserica
Sfinții Voievozi-Grădini, construită 1807, situată în cartierul Grădini
- Biserica
Sfântul Anton din Padova, construită 1858
- Sinagoga
Mare, construită 1795 din lemn, reconstruită din piatră și cărămidă în anul
1852
- Podul
medieval din Șoldănești, construit din piatră în secolul al XV-lea
- Fosta
Școală Domnească, înființată în anul 1842, denumită ulterior Școala Primară
“Alexandru Ioan Cuza”.
Liceul militar Ștefan cel Mare
Promoția 1975 * 40 de ani
Ștefan
al III - lea, supranumit Ștefan
cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433
la Borzeşti şi a decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a
avut mai mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun. Însă,
după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la tron între fiii şi
nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se capăt unei perioade
de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu legitim, ci, cum se
spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare i-afost mai greu să
acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi
de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în general a
românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă domnie
înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe tron în
1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în 1504.
Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de vedere economic
începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că reprezenta o
regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de la Marea Neagră.
Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi
aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia - după cum am spus -
fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel
care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei
Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin
vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia
care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor
două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a
bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor
care voiau să-i ştirbească relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei
Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit
să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la
Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte
şi împotriva polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria
populară au fost luptele sale cu turcii, în special în 1475, când Moldova este
invadată de o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general
al turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet)
al II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe
care o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge
armata turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul
polonez Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa
îl proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al II-lea
în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din actuala
Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea apăra
împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie părăsesc
armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere vetrele. Ştefan
cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai din boieri, slujitorii
lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi,
se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele
două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi
la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai
poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al
II-lea se retrage. După această aventură — ca să zic aşa —, Ştefan cel
Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii, dar, din păcate,
lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în 1484, o nouă campanie
a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data aceasta, cucerirea celor două
porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad,
probabil printr-o trădare a genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat
seama că nu se mai putea lupta împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient
de bine ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a
Chiliei şi a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea
ulterioară a Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a
mai putut dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi
bogaţi, cu comerţ de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi
politic, crucial pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne
pe tron până la bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda
Dumbrăvii Roşii povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din
şleahtă, încât se făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are
trăgând ei înşişi plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci
chiar pe vremea lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi
spun că nu sunt ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe,
promite ocrotire împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la
noi în ţară, ne lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu
boierimea noastră, cu bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul,
plătindu-i doar un tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în
Muntenia şi în Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce
turcii, opriţi în fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani.
Aici începe nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului
al XVI-lea este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune
uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-1517 otomanii au cucerit Siria şi
Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii
cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea
însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se
transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu
mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat
următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa -
Net - Horia Dumitru Oprea)
Colegiul Militar
Liceal “Stefan cel Mare” a
fost infiintat la 25 noiembrie 1924, la Cernauti, actul sau de nastere fiind
consfintit prin inalt Decret Regal nr. 3889, semnat de Regele
Ferdinand. Evenimentele din perioada 1940-1945 au marcat existenta
liceului, determinand mutarea acestuia - de la Cernauti la Roman (iunie 1940),
laTargoviste (iulie 1940) apoi la Cimpulung Muscel (octombrie 1940), din nou la
Cernauti (octombrie 1941), apoi la Timisoara (ianuarie 1944) si la Pitesti
(ianuarie 1945) - si in final desfiintarea (mai 1945). Liceul se
reinfiinteaza sub numele de Scoala Militara Medie Nr.1 Campulung Moldovenesc,
la 1 septembrie 1953, functionand timp de 3 ani, pana la terminarea
constructiei cu destinatie speciala din Campulung Moldovenesc, la Iasi, in
localul Scolii Militare de Ofiteri de Infanterie nr. 3. La implinirea a 450 de
ani de la moartea lui Stefan cel Mare, la 2 iulie 1954, institutia reprimeste
numele marelui voievod si devine Scoala Militara Medie « Stefan cel Mare »
Campulung Moldovenesc. Liceul se muta in localul nou construit din
garnizoana Campulung Moldovenesc in perioada 1-10 august 1956. Schimbarea
denumirii institutiei din Scoala Militara Medie « Stefan cel Mare » in Liceul
Militar “Stefan cel Mare” a avut loc la 1 ianuarie 1957, iar incepand cu 1
decembrie 1999, Liceul Militar « Stefan cel Mare » isi schimba denumirea in
Colegiul Militar Liceal “Stefan cel Mare”. La aniversarea a 80 de ani de
existenta, la 25 noiembrie 2004, colegiul a fost decorat cu Ordinul Virtutea
Militara in Grad de Cavaler cu insemne pentru militari. La 25
noiembrie 2009, la aniversarea a 85 de ani de la infiintare, seful Statului
Major al Fortelor Terestre confera Colegiului Militar Liceal "Stefan cel
Mare" "Emblema de Onoare a Fortelor Terestre". Cu acelasi
prilej, institutiei i-a fost inmanat Steagul de Identificare. Au absolvit Colegiul Militar Liceal „Stefan cel
Mare” peste 11000 de elevi, cuprinsi in 73 de promotii. Cei mai multi au
imbratisat si s-au remarcat in cariera militara, aproximativ 200 fiind avansati
la gradul de general. Alti absolventi au realizari importante in cercetarea
stiintifica, in viata economica, sociala si culturala.
Insigna sportivă - Clubul sportiv municipal Suceava
Clubul Sportiv Municipal Suceava (C.S.M.) s-a
înființat în anul 1972, inițial cu următoarele secții sportive; atletism,
fotbal, rugby și volei. Ulterior, în anul 1976 s-au adăugat secțiile de
lupte greco-romane, hochei pe gheață, în 1978 patinaj viteză, în 1979 handbal,
în 1981 înot, în 1990 baseball și canotaj. Rezultatele bune nu au întârziat să
apară, chiar din primul an de la înființare prin promovarea echipei de rugby în
divizia A, dar și prin alți sportivi ai altor secții cum ar fi; atletism,
lupte, greco-romane, fotbal, înot, canotaj și tir cu arcul. Beneficiind de o
baza largă de selecție, de antrenori valoroși precum și de un management
eficient C.S.M. Suceava ajunge unul din cele mai importante cluburi sportive
din Romania cucerind prin sportivii săi peste 100 de medalii internaționale și
alte multe medalii naționale. Sus am postat două logo-uri ale C.S.M.
Suceava.
Placheta - Festivalul cinecluburilor pionierești
Câmpulung Moldovenesc - 1973
În incinta Caselor de cultură ale pionierilor și școlarilor,
în regimul comunist se defășurau diverse și atractive activități pionierești
precum cinecluburi, cercuri de modelism, fotografie, desen, grafică , pictură,
carting, meșteșuguri populare ușoare - artizanat, cusături, împletituri,
sculptură în lemn - învățarea cântatului la diferite instrumente muzicale, etc.
Periodic participanții la aceste cercuri și cluburi participau la festivaluri
concurs organizate pe grupuri de județe sau pe plan național. Produsul
medalistic de mai sus este o plachetă realizată și conferită participanților la
Festivalul cinecluburilor pionierești ce a avut loc în anul 1973 în municipiul
Câmpulung Moldovenesc din județul Suceava. Câmpulung Moldovenesc, până în 1950 - Câmpulung,
uneori - Câmpulung-Bucovina, în
limba germană – Kimpolung, în limba maghiară – Moldvahosszúmező, în limba poloneză – Dołhopole, în limba ucrainiană - Довгопілля/Dovhopillja, este
un municpiu din județul Suceava. Înainte de reforma administrativă din anul
1950 a fost reședința fostului județ Câmpulung. Orașul este localizat în
depresiunea intramontană Câmpulung, ce desparte Obcinele Bucovinei de
Munții Stânișoarei. Municipiul este situat pe șoseaua europeană E576
(DN17) la o distanță de aproximativ 70 km de municipiul Suceava. Orașul
are legătură la sistemul feroviar român, prin două stații CFR (Gara
Câmpulung Moldovenesc și Gara Câmpulung Est) situate pe magistrala
feroviară Suceava-Vama-Floreni-Ilva Mică. Rețeaua hidrografică este formată
din râul Moldova, afluent de dreapta al râului Siret. Moldova
izvorăște din Obcina Mestecănișului, de pe versantul sudic al culmii Alunișului
(1249 metri) și, în drumul său către vărsare, străbate longitudinal de la vest
la est teritoriul municipiului Câmpulung Moldovenesc. La recensământul din anul
2011 municpiul număra 16722 locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2002 – 20041 locuitori) dintre care: români
– 95% și restul – necunoscută sau altă etnie.
Componența confesională a municipiului sucevean Câmpulung
Moldovenesc astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși
– 91,145, romano catolici – 1,28%, penticostali – 1,82% și restul – nedeclarată
sau altă religie. Ținut de legende și meleag pitoresc, înconjurat de codrii de
brad și molid, Câmpulung Moldovenesc are o istorie îndelungată, care începe cel
puțin odată cu întemeierea Moldovei. Așezarea a fost rând pe rând centrul
unei uniuni de obști sătești libere, capitală a unei formațiuni politice
prefeudale, pe unde, potrivit tradiției, au trecut, venind din Maramureș,
și Dragoș descălecătorul și Bogdan (1359–1365),
întemeietorul Moldovei. Prima mențiune scrisă despre Câmpulung Moldovenesc și
cunoscută până acum datează din 14 aprilie 1411, din vremea lui Alexandru
cel Bun (1400–1432), prin care Mănăstirea Moldovița primea
satul Vama, „mai jos de
Câmpulung”. În istoria zonei se petrec și alte evenimente cu implicații
pentru destinele Moldovei. Astfel, Alexandru Lăpușneanu trece cu
oștile spre Transilvania în 1556–1557, iar în vremea lui Gheorghe
Ștefan (1653–1658) are loc în aceste locuri o luptă între oastea
moldoveană și armata nobilimii transilvănene. În secolul al XVII-lea, când
polonezii ocupă vremelnic nordul Moldovei, în Câmpulung își are reședința unul
dintre comandanții armatei polone. Etapa ocupației austriece începe în
anul 1774, când trupele habsburgice ocupă nord-vestul Moldovei, în
momentul în care armatele rusești se retrăseseră, iar Imperiul Otoman ieșise
slăbit în urma războiului de șase ani (1768–1774). Între anii 1775 și 1918 se
disting mai multe etape fiecare cu specificu propriu: perioada de administrație
militară (1775–1786), perioada încorporării părții de nord a Moldovei la cercul
administrativ teritorial al Galiției (1786–1848) și perioada în
care Bucovina este recunoscută ca ducat autonom al imperiului, și în
care, pe fondul politicii habsburgice de exploatare economică, socială și
națională, se declanșează lupta patrioților români din aceste teritorii pentru
a-și păstra ființa națională (1848–1918). Primul guvernator militar după
ocupația din 1775 este generalul Gabriel Freiheer von Splény, până în
anul 1779. Îl urmează generalul baron Karl von Ensenberg, până în
noiembrie 1786, când Bucovina trece sub administrație civilă, ea fiind
încorporată guvernământului civil din Liov (centrul administrativ al
Galiției) ca al nouăsprezecelea cerc al acestei provincii. Evenimentul se
petrece după ce împăratul Iosif al II-lea vizitase a doua oară Bucovina între
24–27 iulie 1786. Această măsură nemulțumește profund populația autohtonă, fapt
care ajunge până la guvernul central din Viena, astfel că la 27 septembrie
1790 se publică o declarație în care se afirmă că unirea din 1786, făcută
numai cu intenția de a simplifica administrația publică, nu mai poate dăinui
din cauza deosebirilor de limbă, obiceiuri și datini, și în consecință, se
hotărăște ca Bucovina să nu mai fie socotită parte integrantă a Galiției, dar
totuși, pentru ușurință, administrația să rămână mai departe în jurisdicția
administrativă a Galiției. Totalitatea funcționarilor aduși sub administrația
guvernului din Liov au fost străini. Dintre cei nouă șefi ai administrației
locale până în 1849, numai primul a
fost român, boierul Vasile Balș. Dominația austriacă aduce pe aceste
locuri și populație germană, țipteri din
comitatul german Zips, din care mulți se stabilesc pe aceste meleaguri. Cea
mai mare parte dintre „țipteri” s-au repatriat în Germania exact înainte
de începerea celui de-al doilea război mondial. În momentul instaurării
stăpânirii habsburgice, Câmpulungul era deja pe cale de a deveni târg, ca
urmare a intensificării schimburilor economice, a creșterii producției de
mărfuri. Primele dovezi scrise în care localitatea e amintită „târg” sau
„târgușor” sunt din 1783 și 1787, fapt pe care stăpânirea
habsburgică îl recunoaște oficial printr-un document din 1794 emis
de Curtea de la Viena. Momentul acordării autonomiei Bucovinei reprezintă
o recunoaștere a puternicei unități culturale românești, păstrată de multe
veacuri și adeverită chiar de împăratul Franz Josef I. La sfârșitul
secolului al XIX-lea este construită linia ferată Dărmănești – Câmpulung
Moldovenesc, localitatea devenind astfel legată la rețeaua de căi ferate. În
1938, este inaugurată linia ferată Vatra Dornei–cluj Napoca, prin Floreni la
Ilva Mică. În anul 1907, la insistențele contelui Franz von Bellegarde
(1833-1912), deputat de Câmpulung în parlamentul austriac, împăratul Franz
Joseph emite Decretul împărătesc austriac pentru întemeierea unui gimnaziu
complet cu opt clase în orașul Câmpulung Moldovenesc, astăzi Colegiul Național
“Dragoș Vodă”. Marea Adunare Națională de la Alba Iulia de la 1
decembrie 1918, la care participă și numeroși bucovineni, consfințește
hotărârea luată la Cernăuți, în data de 28 noiembrie 1918, atunci când
Congresul General al Bucovinei adoptă moțiunea privind unirea
necondiționată a Bucovinei cu regatul României, împlinind astfel idealul de
unitate a tuturor românilor. Perioada ce a urmat Marii Uniri din 1918
constituie pentru dezvoltarea zonei o epocă de puternic avânt, reconstruindu-se
din temelii ceea ce distrusese Primul Război Mondial. Urme ale luptelor pot fi
văzute și astăzi în pădurile Obcinilor Feredeului și Mestecănișului. Existența
orașului Câmpulung Moldovenesc ca reședință de județ este întreruptă de către
noua împărțire administrativă legiferată în anul 1950, după model
sovietic. Prin urmare, fostul județ Câmpulung este înglobat în regiunea
Suceava, iar orașul devine reședința raionului Câmpulung, unul dintre cele
douăsprezece raioane ale regiunii nou formate. La data de 1 septembrie 1953 se
înființează Școala Militară Medie nr. 1 Câmpulung Moldovenesc, succesoarea
școlii militare înființate la Cernăuți în anul 1924. În august
1956 instituția de învățământ se mută în garnizoana construită la ieșirea
estică din Câmpulung Moldovenesc, în cartierul Capu Satului, după ce timp de
trei ani a funcționat la Iași. La 1 ianuarie 1957 numele școlii se schimbă
în Liceul Militar „Ștefan cel Mare”, iar în prezent se numește Colegiul
Militar Liceal “Ștefan cel Mare”. În anul 1968 se realizează o nouă
împărțire teritorială a României, prin desființarea regiunilor și a raioanelor
și înființarea județelor. Ca urmare, Câmpulung Moldovenesc este transformat din
reședință de raion într-un simplu oraș în cadrul județului Suceava, pentru ca
în anul 1995 să fie ridicat la rangul de municipiu. Enumăr mai jos câteva
dintre atracțiile turistice ale municipiului Câmpulung Muscel:
· Biserica romano catolică Înălțarea Domnului - construită în 1815 –se află pe Calea Transilvaniei la nr.
31A
· Biserica de lemn Nașterea Domnului - construită în perioada
1855-1858 – se află pe Strada Vasile Cârlova, în cartierul Capu Satului.
· Biserica Sfântul Dumitru - construită în 1883 – se află pe
Strada Ion Ștefureac, la nr. 7
· Biserica Sfântul Nicolae - construită în perioada 1887-1896
– se află pe Calea Bucovinei, la nr. 24, în centrul orașului.
· Biserica Adormirea Maicii Domnului - construită în 1913 – se
află pe Calea Transilvaniei, la nr. 8,
în centrul orașului.
· Fosta prefectură a județului Câmpulung, azi Muzeul „Arta
Lemnului” – clădire monument istoric
construită la sfârșitul secolului al XIX-lea – se află pe Calea
Transilvaniei nr. 10, în centrul orașului.
· Fosta primărie, azi spații comerciale – clădire monument
istoric construită în 1896 – se află pe Calea Transilvaniei, la nr. 2, în
centrul orașului.
· Școala Generală nr. 3 „Bogdan Vodă” – clădire monument
istoric construită în secolul al XIX-lea,
se află pe Calea Bucovinei la nr. 26, în centrul orașului.
· Școala Generală nr. 2 „George Voevidca” – clădire cu valoare
arhitecturală, construită în 1937 - Calea Bucovinei la nr. 206, în cartierul
Capu Satului.
· Colegiul Național Dragoș Vodă -
clădire cu valoare arhitecturală, construită în perioada 1919-1934 – pe Strada
Liceului nr. 1, în centrul orașului.
· Poșta – clădire cu valoare arhitecturală - pe Calea
Bucovinei la nr. 33, în centrul orașului.
· Banca Comercială Română – clădire monument istoric
construită în 1940 - pe Calea Transilvaniei la nr. 6-8, în centrul orașului.
· Spitalul de Psihiatrie – clădire cu valoare arhitecturală,
construită în perioada 1885-1889 - pe Strada Trandafirilor, la nr. 2, în centrul
orașului.
· Gara Câmpulung Moldovenesc – clădire cu valoare
arhitecturală - pe Strada Gării la nr. 8, în centrul orașului.
· Gara Câmpulung Est – clădire cu valoare arhitecturală,
construită în 1888- pe Calea Bucovinei,
în cartierul Capu Satului.
· Muzeul Etnografic „Ioan Grămadă” – gospodărie tradițională
din Câmpulung Moldovenesc, organizată ca muzeu - pe Strada Vornic Grigore Sabie
nr. 19, în cartierul Capu Satului.
· Casa „Grămadă Gheorghe” – clădire monument istoric
construită în 1817 – pe Strada Ciprian Porumbescu, la nr. 28.
· Casa Lateș – clădire monument istoric construită în prima
jumătate a secolului al XIX-lea – pe pe Calea Transilvaniei nr. 15.
· Casa de lemn „Petru Crăcană” – clădire monument istoric construită la începutul secolului al XIX-lea
- pe Strada Cerbului la nr. 1.
· Casa de lemn „Gheorghe Mnesciuc” – clădire monument istoric
construită la mijlocul secolului al XIX-lea.
· Vila Silvia – clădire monument istoric construită în secolul
al XIX-lea pe Calea Transilvaniei nr. 53.
· Casa „Vila Coca” – clădire monument istoric construită la
începutul secolului al XX-lea, pe Calea Bucovinei nr. 48.
· Case de lemn – clădiri monument istoric construite în
secolul al XIX-lea pe Calea Transilvaniei, la nr. 108 și 140.
· Sinagoga veche - lăcaș de cult evreiesc construit în 1873 - pe
Strada Dimitrie Cantemir, la nr. 20, în centrul orașului.
· Templul Havre Gah - lăcaș de cult evreiesc construit în 1894
pe Strada Arboroasa nr. 1, în centrul orașului.
· Grupul statuar Dragoș Vodă și Zimbrul - realizat de
sculptorul Ion Jalea, dezvelit în 1978 în Piața Arboroasa, lângă Casa de
Cultură, în centrul orașului.
· Bustul lui Mihai Eminescu - realizat de
sculptorul Ion Lucian Murnu în 1975 și amplasat în 2001 la
intersecția dintre Strada Dimitrie Cantemir și Calea Bucovinei, în centrul
orașului.
Suceava este un municipiu, reședința
și totodată cel mai mare oraș al județului Suceava, România. Municipiul
Suceava se numără printre cele mai vechi și mai importante așezări ale țării.
Timp de două veacuri a fost capitală a principatului Moldova, iar între
anii 1775 - 1918 a fost un oraș din Imperiul Austriac (pământurile
coroanei Regatul Galiției și Lodomeriei și Ducatul Bucovinei). Teritoriul
orașului Suceava și împrejurimile sale au fost locuite, așa cum atestă cercetările
arheologice, din timpuri străvechi, începând chiar din paleolitic. În
secolele II–III exista aici o așezare a dacilor liberi, descoperirile
arheologice relevând și puternice influențe romane. În epoca migrației și
în secolele următoare populația autohtonă a continuat să viețuiască pe aceste
meleaguri, iar în secolul al XIV-lea, în anul 1388 Suceava este menționată
drept capitală a Moldovei. În prezent orașul are o populație de
aproximativ 86000 de locuitori. Deasupra am postat stemele
interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Suceava, iar dedesubt câteva
fotografii ale unor monumente arhitectonice inconfundabile ale orașului, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Biserica Sfântul Dimitrie
Biserica Sfântul Nicolai
Calea Unirii
Muzeul memorial - Ciprian Porumbescu
Palatul Primăriei
Tribunalul
Liceul Ștefan cel Mare
Uzina apeducutului
Capela Sfântul Ion
Biserica Sfântul Ilie
Biserica Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava
Casa poloneză
Cetatea de Scaun
Biserica Mirăuților
Biserica Adormii Maicii Domnului
Biserica romano catolică
Suceava este un
județ în nordul extrem al provinciei istorice Moldova, din România, la
frontiera cu Ucraina. Capitala județului este orașul cu același nume. Județul
se întinde pe o suprafață de 8553 kilometri pătrași și numără aproximativ
615000 de locuitori. Ca subunități administrative județul este compus din; 5
municipii - Suceava, Fălticeni, Rădăuți, Câmpulung Moldovenesc și Vatra Dornei,
11 orașe - Gura Humorului, Siret, Solca, Dolhasca, Frasin, Liteni, Milișăuți,
Salcea, Broșteni, Cajvana, Vicovu de Sus și 97 de comune. Deasupra am postat
harta și stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Suceava, iar
dedesubt pozele câtorva monumente arhitectonice și de cultură ale județului
Suceava, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Vedere - Vatra Dornei
Vedere - Valea Putnei
Vedere - Valea Barnarului
Vedere - Siret
Vedere - Solca
Masivul Rarău
Vedere - Rădăuți
Fabrica de cherestea - Putna
Vedere - Iacobeni
Vedere - Gura Humorului
Vedere - Broșteni
Mănăstirea - Dragomirna
Vedere - Fălticeni
Moara Dracului - Câmpulung Moldovenesc
Poiana Runcului - Câmpulung Moldovenesc
Vedere - Burdujeni
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Pedagog și teolog german August Hermann Franke,
a trăit între anii 1663 - 1727
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 08.03.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu