1. Arsenalul Armatei a fost o structură militarizată care se ocupa cu
asigurarea cu toate cele necesare armatei pentru bună desfășurare a acțiunilor
de luptă și obținerea succesului pe câmpul de bătaie. Edificiul a fost
construit în anul 1860, fiind situat pe Dealul Arsenalului, locul unde azi este
Lacul Izvor, foarte aproape de Casa Poporului. Clădirea era dispusă undeva
foarte aproape, dar mai la sud, de Mănăstirea Mihai Vodă. Odată cu
sistematizarea zonei, pentru realizarea Centrului civic, din ordinul lui
Ceaușescu s-a “ras” tot, deci a fost demolată și clădirea
Arsenalului. La insistențele și protestele unor intelectuali ai vremii s-au
salvat doar Biserica și Clopotnița mănăstirii, care au fost translatate pe o
distanță de aproximativ 300 de metri și mai jos cu circa 6 metri. Aceste
monumente istorice se pot admira și azi undeva pe strada Sapienței, în sectorul
5 al capitalei.
2. La începutul anilor ‘20 Societatea
Anonimă Dichiu, cu activități bancare, religioase și filantropice, parteneră a
Societății române de Cruce Roșie, ridica pe Strada Romană, nr.145 (actuala
Mihai Eminescu, nr. 89) un ateneu popular.
Clădirea purtând semnătura
arhitectului Constantin D. Dobrescu, a fost un elegant imobil în stil
neoromânesc, desfășurat pe marter (comercial), etaj și mansardă. Sala de teatru
și cinema putea găzdui aproximativ 150 de persoane. Aici au avut loc o serie de
evenimenteorganizate împreunaă cu Crucea Roșie Română și Școala Superioară de
Comerț, în urma cărora fondurile adunate erau folosite pentru trimiterea
elevilor bolnavi în colonii școlare. La parterul imobilului s-au regăsit de-a
lungul timpului diverse activități comerciale cum ar fi: Banca Dichiu sau Crama
Leonida Georgescu, care comercializa vinuri produse în podgoriile Ceptura. Am
putea spune că Ateneul popular Dichiu
era o instituţie de cultură, pentru că aici se organizau expoziţii, spectacole
de teatru şi film, „şezători artistice“ şi aşa numite „ateliere ale ateneului“,
unde copiii săraci din cartier puteau învăţa diverse meserii cu căutare în acea
vreme. Încă de la înfiinţare, acest ateneu popular aflat în cartierul Dichiu
din Mahalaua Tirchileşti a intrat în subordinea primăriei, dar fără să fie, cum
am zice noi astăzi, bugetat. Odată cu schimbarea regimului, instituţiei
,,Atheneu“ i-a fost schimbat veşmântul, iar aceasta a devenit Casa de Cultură
„Mihai Eminescu“, un loc în care îşi aveau sediul mai multe instituţii şi unde
se desfăşurau atât activităţi culturale, cât şi de alt gen. În anul 1990, sub
egida Ministerului Culturii de la acea vreme, se înfiinţează Teatrul Urmuz,
condus de Corina Şuteu. La data de 1 septembrie 1992, Teatrul Urmuz se
transformă în Theatrum Mundi şi trece în subordinea Primăriei Capitalei,
avându-l ca director pe scriitorul şi criticul de teatru Ioan Cocora.
Simţindu-se nevoia de împrospătare, la data de 1 ianuarie 2007, ia naştere
Teatrul Tineretului Metropolis, prin reorganizarea și restructurarea teatrului
de proiecte culturale Teatrum Mundi.
Deschiderea oficială a avut loc în toamna
anului 2007, astfel că în Sectorul 2 al Bucureştiului, apare o explozie de roşu
cu alb, în stil Art Déco, completându-se într-o armonie perfectă cu forme
geometrice care îmbină elemente de arhitectură high-tech cu stilul
Hundertwasser, proiect gândit în detaliu de arhitectul Cosmin Gurău. Astazi,
Teatrul Tineretului Metropolis este o emblemă culturală de mare mare
vizibilitate şi impact în peisajul cultural românesc, o parte dintr-o istorie
culturală românească, la îndemâna oricui doreşte să vadă, să afle şi să se
încânte cu spectacole pe gustul fiecăruia, până şi al celui mai pretenţios
spectator. Printre cei care dăruiesc bijuterii culturale Teatrului Tineretului
Metropolis, se numără, în primul rând, creatorul şi managerul acestei
instituţii, actorul George Ivaşcu, directorul de scenă Victor Ioan Frunză, regizorii Gelu Colceag, Horaţiu Mălăiele,
Chris Simion, Claudiu Goga şi mulţi şi alţi foarte talentaţi creatori.
3. Pentru început precizez că undeva pe Calea Rahovei, din
București, a existat un complex de clădiri, generic denumite Așezămintele
brâncovenești. Din acest complex de clădiri au făcut parte pentru început;
azilul, școala și o biserică, care, toate trei, au preluat numele Domnița
Bălașa, mai târziu adăugându-se și Spitalul Brâncovenesc. Aceste edificii au fost, mai bine de 150 de
ani, un model instituțional filantropic, religios și spitalicesc de seamă,
capabile să se administreze și dezvolte pe baza averii și arenzilor moșiilor
brâncovenești cu care au fost înzestrate. Azilul de femei
“Domnița Bălașa” precum și școala s-au construit în perioada anilor 1870
– 1876. Din studiu arhivelor brâncovenești a rezultat că azilul, morga,
încăperile preoților dar și două bazine-fântâni din curte au fost proiectate
de arhitectul Carol Benisch. E de precizat că din tot complexul de clădiri
astăzi mai este în picioare doar biserica Domnița Bălașa.Dar cine a fost Domnița
Bălașa?
Bălașa Brâncoveanu a fost a șasea
fiică a domnitorului Constantin Brâncoveanu și a doamnei Marica. E a trăit
între anii 1693 – 1752, iar din anul 1708 a fost căsătorită cu grecul Manolache
Lambrino Rangabe din Constantinopol. Este cunoscută în istorie ca “Prințesa
tristă”. În martie 1714, în timp ce familia îi era
arestată la București, ea se afla împreuna cu sotul la Constantinopol pentru a
peți pe fiica lui Antioh Cantemir pentru fratele său Radu. De sărbătoarea
Paștilor, după slujba pe care o ascultase la Patriarhie, a fost arestată și
închisă în închisoarea femeilor Ceaus Emini de la Edicul', unde a fost bătută
pentru a mărturisi unde se găsesc averile familiei. Dupa ce la 15 august tatăl
și frații ei au fost decapitati, ea împreună cu doamna Marica și o cumnată au
fost declarate roabe și internate în seraiul Sultanului. Pentru că nu s-a
reușit să se afle unde sunt ascunse averile, au fost închise șapte luni în
redutabila închisoare Bostangibasa. Au fost eliberate prin răscumpărare cu o
mare suma de bani, luați cu o dobândă de 30% de la negustorii greci. La cererea
noului domn al Țării Românești, Ștefan Cantacuzino, marele vizir decide
exilarea lor pe țărmul Mării Negre, în Caucaz. În urma zdrobitoarei înfrângeri
suferite de otomani în fața trupelor imperiale la Petrovaradin din 5 august
1716, au fost eliberate, permițându-li-se întoarcerea în țară. Împreuna cu
soțul sau a ridica în centrul capitalei complexul de clădiri denumit generic
mai târziu Așezămintele brâncovenești. Neavând copii a lăsat toată averea sa
Azilului pe care l-a ridicat aici, unde a fost și înmormântată. În curtea
azilului a existat o statuie a prințesei care mai târziu a fost strămutată în
curtea bisercii și unde poate fi admirată și astăzi.
4. Piatra
de temelie a Azilului Elena Doamna (Azilul pentru fete orfane)
a fost pusă la data de 29 iulie 1862, arhitecţi fiind Giesel şi Liebitzer după proiectul arhitectului Oscar Benesch.
Pe data de 24 aprilie 1870 (ziua onomastică
a Principesei Elisabeta) s-a pus piatra de temelie a Capelei Azilului,
arhitecţi fiind Carol Benesch şi Hoffman, lemnăria sculptată de către Karl
Storck iar pictura fiind opera cunoscutului artist Gheorghe Tăttărescu.
Grandiosul edificiu social s-a realizat din iniţiativa Elenei Cuza, care a scos
din caseta proprie suma de 1000 de galbeni şi, prin intermediul a două loterii,
a căror organizatoare a fost tot ea, sumele de 59480 şi 151655 lei ai
timpurilor respective.
5. Azilul Ghiță și Elisa Cantacuzino a fost o
clădire cu destinație socială, construită în București de către familia
boierească Ghiță (alternativ Iordache, nume real Gheorghe) Cantacuzino și
soția sa Elisa (nume real Eliza) în anul 1901.
Boierul Gheorghe Cantacuzino s-a
născut în București la data 3 martie 1815 iar soția sa, cu trei ani mai tânără,
s-a numit, ca domnișoară, Florescu. Sunt aproape convins că această clădire nu
mai este astăzi în picioare. Se știe că Gheorghe Cantacuzino a
fost un boier muntean, pretendent la tronul Țării Românești. Fiind fiul
domnului Șerban Cantacuzino, Gheorghe
ar fi trebuit să-i succeadă tatălui său la tron, însă cum, în anul 1688 la
moartea tatălui său, era de vârstă nepotrivită, boierii l-au ales și l-au
proclamat domn pe Constantin Brâncoveanu. Cel mai important susținător al
pretenției lui Gheorghe la tron a fost Constantin Bălăceanu, soțul unei fiice a
lui Șerban, deci cumnat. Constantin Bălăceanu ar fi condus în fapt țara,
împreună cu mama vlăstarului, dacă reușea impunerea lui Gheorghe pe tron. A
avut în acest scop susținerea imperialilor, însă în Bătălia de la Zărnești (11/21 august 1690), care s-a terminat cu o
înfrângere dezastruoasă pentru imperiali și prinderea generalului Donat
Heissler, Bălăceanu a fost ucis. Gheorghe Cantacuzino a ajuns mai târziu ban al
Craiovei, după ce Oltenia a fost ruptă din Țara Românească și ocupată de către
austrieci.
6. Clădirea Băile Eforiei din
București a existat în centru
orașului undeva aproape de intersecția bulevardului Elisabeta cu Calea
Victoriei, pe lângă Cercul militar Național de astăzi.
În anul 1882 Eforia
Spitalelor Civile a obţinut un teren unde a fost construit, în 1886, Palatul
Eforiei Spitalelor Civile (azi Primăria Sectorului 5). În cadrul acestui
edificiu a fost construită o baie publică modernă denumită, ca atare, Băile
Eforiei. Aceasta dispunea de instalaţii moderne, având cabinete de hidroterapie
şi masaj. Pe porţiunea dinspre bulevard, imobilul cuprindea apartamente,
birouri şi magazine, iar în zona opusă, dinspre strada Eforie (fostă Domniţa
Anastasia), a fost deschis cinematograful Eforie, în care azi este Cinemateca. A fost însă o vreme în care bucureștenii de rând au
făcut un adevărat cult pentru igiena corporala și așteptau cu nerăbdare ziua
din săptămână în care mergeau să se relaxeze și, de ce nu, să socializeze în
aburii fierbinți dintr-o unei baie publică. Mai ales că apa caldă nu era la îndemâna oricui.
Era un lux rezervat celor cu
dare de mână și celor care locuiau în blocurile construite după anul 1918. Cert
este că prin anul 1937, România avea o baie la fiecare 2000 de locuitori și
devansa la acest capitol țari considerate „mult mai avansate” la acea
vreme.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O PLACHETĂ, O INSIGNĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Ordinul militar de război Mihai Viteazu (variante)
Ordinul militar
de război Mihai Viteazu este cea mai înaltă distincție militară de
război a României, instituită de regele Ferdinand prin Înaltul Decret nr.
2968 din data de 26 septembrie 1916 și ratificată prin Înaltul Decret
nr. 3249 din 21 decembrie același an. Ordinul era destinat a răsplăti „faptele
excepționale de război ale ofițerilor care s-au distins în fața inamicului”.
Conform articolului 1 acesta era organizat pe trei clase III, II și I - cu
precizarea expresă că „nimeni nu poate obține o clasă superioară dacă nu este
decorat cu clasa III”. Ordinul a fost atribuit pentru prima dată la 28
septembrie 1916 unui număr de 9 ofițeri români care s-au distins în
Bătălia de la Turtucaia și operațiile militare inițiale din Dobrogea.
Primii ofițeri decorați cu clasa II a ordinului au fost generalii de corp de
armată Constantin Prezan și Alexandru Averescu, la 21 iulie
1917, pentru modul cum au organizat și condus acțiunile de luptă din vara
anului 1917. Primul ofițer decorat cu clasa I a ordinului a fost generalul de
corp de armată Constantin Prezan la 5 februarie 1920, pentru modul cum a
condus operațiile din Transilvania și Ungaria din anii 1918-1919. Primul ofițer
străin decorat a fost căpitanul Milenko Milicievici, din Divizia Sârbă de
Voluntari, la 1 octombrie 1916 pentru fapte de eroism din timpul luptelor
de la Cocargeaua. Începând cu anul 1927 persoanele care beneficiau de acest
ordin primeau și o serie de drepturi materiale. Totodată, începând cu anul 1931
a fost creată și prima uniformă specifică a ordinului.
De-a
lungul timpului, atât forma cât și condițiile de acordare au fost modificate de
mai multe ori. După sfârșitul celui de-al doilea război mondial ordinul a fost
desființat de autoritățile comuniste, fiind reînființat începând cu anul 2000. Inițial
ordinul se acorda „exclusiv pentru fapte excepționale de război ofițerilor care
s-au distins în fața inamicului” și nu se putea conferi decât începând cu clasa
III. Ulterior prevederea ca distincția să fie acordată exclusiv pentru fapte de
arme în fața inamicului a fost modificată, în sensul de a permite decorarea și
a ofițerilor aflați la comanda sau în statele majore ale marilor unități
luptătoare, ale căror forțe au reputat victorii importante. Însemnele ordinului
au fost desenate chiar de suveran și se prezenta astfel: cruce treflată,
smălțuită albastră și cu marginile de aur; în centru ei, cifra de aur
încoronată a regelui Ferdinand I, iar deasupra, coroana regală de aur. Pe
revers crucea este smălțuită tot albastru și poartă data 1916. Panglica este de
culoare roșie-vișinie, cu dungi de aur la margini.
IMS - ARO - M 461 - România
Produsul
medalistic de mai sus este o medalie care omagiază producția românească de
autoturisme de teren. Autoturismele românești de teren s-au construit la
Câmpulung Muscel, în județul Argeș. Se cunosc mai multe modele de autoturisme
de teren fabricate aici. Medalia face parte din seria “Mașini
românești care au făcut istorie” și s-a realizat în două variante de material
compoziție, având următoarele caracteristici tehnice:
- Material compoziție
– argint, puritate 99,9%, forma – rotundă, diametrul - 37 milimetri, greutatea
– 31,11 grame, calitatea – proof, tirajul - 200 de bucăți și prețul unitar de
achiziție cu TVA inclus - 320 lei
- Material compoziție
– aliaj de cupru, forma – rotundă, diametrul - 37 milimetri, calitatea – proof,
tirajul – 100 de bucăți și prețul unitar de achiziție cu TVA inclus – 118 lei.
IMS
a fost primul vehicul de teren fabricat în România ce a fost produs între anii
1957-1975, în total 914 exemplare asamblate manual.
Inspirat după vehiculul rusesc GAZ 69, avea următoarele caracteristici:
caroserie cu două uși și prelată, motor de 3260 cc pe benzină, 50 CP (37 kW) la
2.800 rpm, viteză maximă 80 km/h și un consum de carburant de 24 l/100 km.
Șasiul în stare funcțională era testat pe ruta Câmpulung – Colibași,după
care era carosat, vopsit și finisat la Fabrica de Autoturisme Pitești. IMS-57
avea ștergătoare de parbriz manuale. Numele de „IMS” l-a purtat doar
modelul IMS-57, următorul model s-a numit M-59, iar al treilea M-461 (ulterior
ARO M461). Toate modelele din această gamă (IMS-57, M-59, M-461, ARO M461) au
fost denumite generic IMS. Modelul IMS-59, care avea îmbunătățiri substanțiale față de
predecesorul său: motor de 56 CP (42 kW), viteză maximă crescută la 90 km/h iar
ștergătorul de parbriz manual a fost înlocuit cu unul electric. Vehiculele erau
carosate (cu 2 uși, 4 uși sau pick-up), vopsite și finisate la Câmpulung. În
cei patru ani de producție (1959-1963) numărul de vehicule construite a crescut
de la 803 în 1959 la 3222 în 1963. Modelul cel mai de succes – ARO M461
– beneficia de o platformă tehnică complet reproiectată, deși semăna cu M-59.
Motorul era de 2,5 l pe benzină, dezvolta 70 CP, consumul era de 17 l /100 km
și atingea viteza maximă de 100 km/h. În denumirea sa «M» este abrevierea
cuvântului Muscel, «4» – al patrulea prototip realizat și «61» – anul începerii
proiectării modelului, 1961. Au fost produse 80233 de vehicule, din care 46549
au fost exportate, iar un număr însemnat a fost folosit de Armata Română. La
Cairo s-au asamblat 2000 de automobile M461, acestea intrând în dotarea armatei
egiptene sub numele de RAMSES și constituind o legendă locală în privința
rezistenței și a performanțelor. M461 a fost o
mașină foarte bună la vremea respectivă, câștigând câteva competiții
internaționale: ediția din 1970 a Forests Rally (Belgia) și ediția din 1973 a Sons of Beaches
(Oregon). Un număr mare dintre acestea a
fost folosit de către Armata Română până recent.Jeton - Gallus - Vopsiți cu Gallus
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Produsul
medalistic de mai sus este un jeton românesc din ebonită albastră realizat la
comanda Întreprinderii Chimice Victoria din municipiul București în scop de
publicitate pentru gama de vopseluri Gallus. Pe una din fețele jetonului, în
interiorul unui cerc periferic continuu, este prezentat logo-ul gamei de
vopseluri Gallus (un copil în zbor având baloane). La partea inferioară,
periferic curbat, pe marginea jetonului este aplicată inscripția: “GALLUS”. Pe
cealaltă
față și tot în interiorul unui cerc periferic continuu este aplicată inscripția:
“VOPSIT – curbat la partea superioară, CU – orizontal pe centru și GALLUS –
curbat la partea inferioară”. Piesa este rotundă
și
are diametrul de 20 milimetri.Întreprinderea
chimică Victoria București, denumire actuală SC Victoria SA București este
situată pe Bulevardul Iuliu Maniu, la numerele 309 -317, în sectorul 6. Dacă în
trecut întreprinderea producea o gamă variată de vopsele, inclusiv vopselele
Gallus, astăzi are obiectul de activitate cu totul schimbat. Astăzi aici se produc
și distribuie la nivel național o gamă variată de saltele și spume
poliuretanice. Se pare că vopselele Gallus astăzi se produc la SC Colorom SA
Codlea, în județul Brașov.
Insignă buton - Însemn de Maestru mason
Produsul medalistic
de mai sus este o Insignă buton,
Însemn de Maestru. Piesa provine
dintr-o colecție particulară, este confecționată din bronz și are dimensiunile
de 7 x 11 milimetri. Insigna se prezintă sub forma unui compas cu brațele
semi-deschise, suprapus peste un echer, având în mijloc litera majusculă G. Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii
și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor,
semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru,
semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra
brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) –
semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea,
Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie
- știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic
„The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate
secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al
XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate
discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo
unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă,
deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă,
potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de
oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul
societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor
săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul, pro-masonic,
prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de
idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de
credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea
omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar
trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație
într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică,
antisocială, complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de
organizare ale masonilor de oriunde.
Placheta - F.S.S.R. (Fedeerația Societăților Sportive din România)
LVDVS PRO PATRIA (?)
1926 - Campionatele naționale de ciclism viteză - Premiul III
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete cu
roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR). În decembrie 1912 se infiinteaza Federatia Societatilor Sportive din Romania (FSSR), reunind
Uniunea Societatilor Romane de Sporturi Atletice, Asociatia cluburilor de
fotbal, Federatia societatilor de sporturi de iarna precum si alte asociatii si
cluburi sportive individuale ce existau la acea vreme. In 1915 se recunoaste
personalitatea juridică a FSSR, aceasta transformandu-se apoi in UFSR, (Uniunea
Federatiilor Sportive din Romania). In anul 1933 existau 11 federatii sportive.
În anul 1929 apare Legea educatiei fizice si se înfiinţează Oficiul National de
Educatie Fizica (ONEF) ca institutie de stat. In 1940 UFSR structura de drept
privat este desfiintata, patrimoniul si activitatea fiind preluate de OSR
(Organizarea sportului românesc), institutie de stat subordonata initial
presidentiei consiliului de ministri si apoi subsecretariatului de stat al
educatiei extrascolare. OSR este desfiintată prin lege în 1944 si se
reînfiinteaza UFSR, persoana juridica de drept privat care va functiona pe
lângă Ministerul Culturii. UFSR a fost desfiintată în 1946, înfiinţându-se
apoi O.S.P. (Organizatia sportului popular), institutie de stat care
se va restructura şi ea in 1948, federatiile sportive devenind sectii ale directiei
tehnice in 1949. CC al PMR desfiinteaza OPS si creeaza CCFS (Comitetul de
cultura fizica si sport). Iată o parte a framântărilor organizatorice ale
sportului românesc. Să ne mai întrebăm de ce întârzie să apară rezultate mari
în sportul nostru?
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Poet și rapsod grec legendar Homer,
a trăit în secolele al IX-lea - al VIII-lea Î.Hr.
Detaliu vignetă de pe un calendar românesc
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 21.03.2022
Un comentariu:
M-am căsătorit cu dragul meu soț în ultimii 12 ani fără să rămân însărcinată, iar fibromul a fost problema. Am luat diferite medicamente prescrise, dar nu am putut să le vindec, dar soțul meu era atât de încrezător în mine și mă tot încuraja că într-o zi cineva mă va numi mamă. nu s-a odihnit căutând o soluție de la diferiți medici, tot ce au putut vedea a fost o intervenție chirurgicală și mi-a fost frică de asta, o prietenă din cabinetul meu mi-a prezentat doctorul DAWN ACUNA, ea a spus că Dawn acuna a ajutat-o când avea tubul blocat și a ajutat-o și ea. multe dintre prietenele ei să conceapă,
I-am scris imediat pe Whatsapp, mi-a promis ca ma ajuta dupa ce i-am explicat totul, mi-a dat niste instructiuni care am facut totul perfect conform instructiunilor, la 3 saptamani dupa tot am fost la spital si doctorul mi-a confirmat sarcina in 1 saptamana dar chiar acum am copilul meu frumos.
*Dacă vrei să tratezi infertilitatea.
*Daca vrei sa ramai insarcinata rapid.
*Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
*Dacă vrei o căsătorie pașnică.
Și mulți alții îl contactează pe Dr dawn acuna pe Whatsapp:+2348032246310
E-mail: dawnacuna314@gmail.com
Trimiteți un comentariu