1. În luna februarie a anului
2022 au fost prezentate monedele câştigătoare ale concursului Moneda Anului
2021, concurs la a cărei selecţie au fost înscrise 400 de monede din toată
lumea, monede emise în anul 2019. Cele zece monede câştigătoare ale celei
de-a 38-a ediţii a concursului sunt următoarele (a se observa că una din monede
a obținut două premii – cea de la nr. crt. 2):
1. Moneda cu cea mai
mare semnificaţie istorică - Monetăria Austriei: „Magia aurului: Aurul Mesopotamiei”, 100
Euro, aur 0.986, Diametru: 30 mm, greutate 15.78 g
2. Cea mai bună monedă
dedicată unui eveniment contemporan și Cea mai bună monedă din argint - Monetăria Statelor Unite, Philadelphia: „A
50-a aniversare a aselenizării”, 1 Dolar, argint 0.999, Diametru: 3 inci,
greutate: 5 uncii/155.517 g.
3. Cea mai bună monedă
din aur - Monetăria Shanghai:
„Arta caligrafică chineză” , 100 Yuan, aur 0.999, Diametru: 22 mm,
greutate: 8 g.
4. Cea mai bună monedă
tip coroană (categorie pentru
monede cu diametru cuprins între 37 – 45 mm) - Monetăria Paris: „Oraşul
Luminilor: Turnul Eiffel”, 10 Euro, argint 0.900, argint aurit, rodiu, Diametru: 37 mm; greutate: 22.20 g.
5. Cea mai bună monedă
de circulaţie - Monetăriile germane: 2
Euro: „30 de ani de la căderea Zidului Berlinului”, Cupro-nichel, alamă, Diametru:
25.75, greutate 8.5 g.
6. Cea mai bună monedă
bimetalică - Monetăria
Austriei: „Inteligenţa Artificială”, 25 Euro, argint 0.900, niobiu, Diametru:
34 mm, greutate 16.5 g.
7. Cea mai artistică monedă - Monetăria Paris: „30 de ani de la căderea Zidului Berlinului”, 10 Euro, argint 0.900, Diametru: 37 mm
8. Cea mai inovativă monedă, NumisCollect, Cook Islands: “Meteoriţi: Craterul Chicxulub”, 20 Dolari, argint 0.999, sticlă, bucată de meteorit, Diametru 65 mm, greutate 3 uncii/93,3 g.
9 Cea mai inspiraţională monedă - Monetăria Regală a Marii Britanii: “Inovaţie în ştiinţă: Stephen Hawkings”, 50 Pence, argint 0.925, Diametru 27,30 mm, greutate 8,00 g.
2. Loteria națională
a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie
prin care popularizează farurile
spaniole.Aici se prezintă un bilet de loterie din data de 28 aprilie 2007 prin care se popularizează Farul Punta Albir-Bombarada (Alicante).
Farul Punta Albir-Bombarda este un far la Marea
Mediterană, situat în orașul Alfaz del Pi din provincia Alicante,
comunitatea autonomă Valencia. Farul a fost dat în folosință în data de 30
aprilie 1863 și a fost realizat după planurile inginerului Antonia Molina. În apropiere se află ruinele restaurate
ale Turnului Bombarda, un turn de veghe din secolul al XVI-lea,înalt de
patru metri, care a servit pentru a avertiza asupra atacurilor frecvente ale
piraților barbari. Farul a fost restaurat și acum este folosit ca și
centru de informare, incluzând o sală de expoziții de artă, colecții legate de
cultura maritimă, mediul și împrejurimile Parcului Natural Sierra Helada.
Farul a fost locuit de două familii până la începutul anilor 1960 când
funcționarea sa a fost mecanizată. Accesul la far se face pe un drum de
serviciu de 2,5 kilometri, care în anul 1963 a fost asfaltat. Principalele
caracteristici tehnice ale farului sunt: domeniu de aplicare – 15 mile marine
(28 kilometri), înălțimea focală - 112 metri și înălțimea suportului – 8 metri.
3. Monedele povestesc istoria: Ortul popii. Ați auzit deseori expresia ”A dat ortul popii”, dar presupun că nu cunoașteți de unde a pornit ea.
3. Monedele povestesc istoria: Ortul popii. Ați auzit deseori expresia ”A dat ortul popii”, dar presupun că nu cunoașteți de unde a pornit ea.
Faceți cunoștință cu Ortul polonez,
care a circulat în Moldova medievală și de la care se trage povestea dată. La acea vreme, când o persoană
murea, rudele sale îi puneau în mână o monedă, care pe atunci de cele mai dese
ori era un ort polonez. Această tradiție venea de la un crez pre-creștin, prin
care barcagiul care te trecea de pe un mal pe altul al eternității trebuia
răsplătit cu o monedă. Evident mortul ajuns în Biserică cu monedă în mână, era
scos de acolo fără monedă, deoarece preotul din sat considera pe bune că este
moneda lui. Iar strămoșii noștri aveau un simț al umorului foarte pronunțat și
atunci când erau întrebați de o anumită persoană care a decedat, ei răspundeau
foarte plastic ”A dat ortul popii”. Altfel spus a murit și a fost dus la
biserică cu ortul în mână.
Sigismund al III-lea Vasa, în limba
poloneză - Zygmunt III Waza) a fost rege al Poloniei și Mare
Duce al Lituaniei din 1587 până în 1632 și monarh al Suediei din
1592 până în 1599. El s-a născut la data de 20 iunie 1566 și a decedat la data
de 30 aprilie 1632. A avut două căsătorii: cu Ana de Austria și apoi cu sora sa Constance de Austria, a avut 12 copii (5 cu
Ana și 7 cu Constance).
4. Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează avioanele lumii.
4. Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează avioanele lumii.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 8 iulie 1999 prin care se popularizează avionul Autogiro La Cierva C-19 MK-IV.
Avionul Autogiro La Cierva C-19 MK a fost proiectat de inginerul spaniol Juan de la Cierva, de
unde vine și numele său, și a fost fabricat în Marea Britanie. Un exemplar al
avionului poate fi admirat la Muzeul de Aeronautică și Astronautică din Madrid.
Cierva C -19 a
fost un autogiro britanic cu două locuri ce s-a fabricat începând cu anul
1930. Producția acestui avion a început cu o colaborare cu compania Avro.
Modelul C-19 a început să se producă în
anul 1929 fără participarea Avro, deși s-a realizat în fabrica Avro din
localitatea Hamble. Aeronava avea o structură convențională, un fuselaj cu două
locuri care transporta o aripă cu deschidere mică cu eleroni (pentru a ușura sarcinile
rotorului în zborul în plan înainte) și un singur motor radial în
nas. Rotorul nealimentat, care se învârtea liber, avea patru lame sârme
sau trei lame cantilever la Mk IV și era montat pe patru lupte deasupra
carlingului din față care se întâlneau pentru a forma o piramidă. Un
rafinament ingineresc major la acest model de avion a fost mijlocul de a porni
mecanic rotirea rotorului principal; la modelele anterioare rotorul
trebuia rotit cu mâna sau prin tragerea unei frânghii, cu excepția cazului în
care era spațiu pentru o cursă de decolare. La acest avion lucru s-a făcut
aerodinamic. Unitatea de coadă era o structură biplană cu aripioare și
cârme ale plăcii de capăt. Pentru a porni rotorul, lifturile și planurile
de coadă erau fixate într-o poziție aproape verticală și motorul pornea. Pentru
prima dată, acest lucru a făcut autogiro-ul independent de echipajul de la sol
la pornire, iar proprietatea privată a fost o propunere practică. Aproximativ
treizeci de exemplare au fost construite în Anglia, cu licențe achiziționate
de Focke-Wulf pentru a-l produce în Germania (ca C.20) și de Liore et
Olivier în Franța (ca C.21), deși nu a avut loc nicio producție franceză
reală. Câteva carcateristici tehnice ale acestui aparat de zbor sunt: echipaj –
1 pilot, capacitate – 1 pasager, lungime – 5,49 metri, înălțime
– 3,05 metri, suprafața aripii – 65,8 metri pătrați, greutatea gol – 386
kilograme, motor – Armstrong Siddeley Gener Major cu cinci cilindri radial de
105 CP (78 KW), diametrul rotorului principal – 9,15 metri, viteza maximă – 153
kilometri / oră, raza de acțiune 483 kilometri și viteza de urcare – 2,5 metri
/ secundă.
5. În anul 2021 Reserve Bank of Malawi a pus în circulație prima bancnotă cu valoarea de 5000 kwacha.
5. În anul 2021 Reserve Bank of Malawi a pus în circulație prima bancnotă cu valoarea de 5000 kwacha.
Principalele reprezentări grafice de pe avers
sunt: chipiul lui Hastings Kamuzu Banda, harta statului și un peștișor. Pe revers sunt
reprezentate: stema și harta statului și clădirea băncii centrale a
statului.
Hastings Kamuzu Banda a fost prim
ministru și apoi președinte al statului Malawi, din 1964 până în 1994. El s-a
născut în anul 1898 sau 1906 /1907 și a decedat pe data de 25 noiembrie
1997. După
ce a primit o mare parte din educația sa în etnografie, lingvistică, istorie și
medicină peste ocean, Banda s-a întors în Nyasaland declarându-se împotriva
colonialismului și susținând independența față de Regatul Unit. El a
fost numit în mod oficial prim-ministru al Nyasalandului și a condus țara la
independență în 1964. Doi ani mai târziu, a proclamat Malawi republică cu el
însuși ca președinte. El și-a consolidat puterea și mai târziu a declarat
Malawi ca stat cu partid unic (MCP – Partidul Congresului Malawi). În anul
1970 a fost ales Președinte pe viață al partidului, iar în 1971 a devenit
președinte pe viață al statului. În anul 1993 pe
fondul presiunii interne și internaționale tot mai mari, el a fost de acord să
organizeze un referundum care a pus capăt sistemului de partid unic.
Curând după aceea o adunare specială i-a pus capăt președenției pe viață l-a deposedat de majoritatea puterilor sale. Banda a candidat pentru președinte la alegerile
democratice care au urmat și a fost învins. A murit în Africa de Sud
la 25 noiembrie 1997.
Reserve Bank of Malawi este banca centrală
a statului Malawi, înființată în anul 1964 și situată în capitala
Lilongwe. Banca este activă în promovarea politicii de incluziune
financiară și este un membru lider al Alianței pentru Incluziune
Financiară. Această bancă este, de asemenea, una dintre cele 17 instituții de
reglementare inițiale care își asumă angajamente naționale specifice pentru
incluziunea financiară. Reserve Bank of Malawi este singura instituție
autorizată să emită bancnota națională – kwacha.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL ARGEȘ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Muzeul municipal Curtea de Argeș - 1999
Muzeul Municipal Curtea de Argeș a fost inaugurat în anul 1969 și are peste 12000 piese
muzeistice organizate în 7 săli corespunzătoare diferitelor perioade ale
istoriei orașului. Sunt expuse documente, portretele voievozilor din Argeș,
paftale, medalii, decorații, inele, sigilii, săbii, o bogată colecție de
numismatică dacică, romană, bizantină, medievală (tezaurul de monede de la
Carol Robert). În Casa D. Norocea (monument de arhitectură populară argeşană),
s-a organizat în anul 1972 expoziţia de bază a Secţiei de etnografie şi artă
populară, ca din 1984 să se amenajeze expoziţia de bază a Secţiei de istorie.
Expoziţiile prezintă colecţii de istorie, arheologie: obiecte din neolitic,
epoca dacică, romană, bizantină, ceramică medievală (secolele XIII – XVI);
numismatică: dacică, romană, bizantină, medievală (tezaurul de monede de la
Carol Robert), colecţii de medalii, plachete şi decoraţii româneşti (secolele
XIX – XX); etnografie: interior de casă argeşeană, piese de port, piese pentru
păstorit; artă românească: vase decorative din bronz şi cositor (secolele XVI –
XVIII). Muzeul a avut colecţii de arheologie, artă decorativă, iconografie şi
numismatică din anul 1924, în interiorul Bisericii Domneşti. Între 1969 – 1984 muzeul
a funcţionat în clădirea fostei primării. În 1984 s-a mutat în actualul
local (Strada Negru Vodă, nr. 2), care a fost amenajat pentru expoziţia de bază
a Secţiei de istorie. În anul 1972 s-a amenajat în casa pictorului D. Norocea
expoziţia de bază a Secţiei de etnografie şi artă populară şi o colecţie de
artă plastică aparţinând pictorului restaurator al Bisericii Domneşti.Mănăstirea
Curtea de Argeș este o mănăstire din România situată în oraşul cu
același nume din județul Argeș. Ansamblul cuprinde biserica episcopală, unul
dintre cele mai apreciate monumente de arhitectură din Țara
Românească. Mănăstirea a fost construită de către domnitorul Neagoe
Basarab (1512 - 1517) pe locul vechii mitropolii de la 1359. Pictura
interioară, realizată de zugravul Dobromir, a fost terminată în anul 1526, în
timpul domniei lui Radu de la Afumaţi. Fragmente ale picturii originale
sunt păstrate la Muzeul Naţional de Artă din Bucureşti. Reparată de câteva
ori, biserica a fost restaurată între anii 1875 - 1886 de către arhitectul
francez Andre Lecompte du Nouy, discipol al lui Eugene Viollet le
Duc, care i-a adus şi unele modificări care au diminuat uşor, după părerea
specialiştilor, valoarea istorică a monumentului. Considerată
drept una dintre minunile arhitecturale ale României, mănăstirea poartă, dincolo
de cunoscuta legendă a Meşterului Manole, o serie de adevăruri istorice prea
puţin cunoscute. “Pe Argeş în gios, / Pe
un mal frumos, / Negru-Vodă trece / Cu tovarăşi zece: / Nouă meşteri mari,/
Calfe şi zidari / Şi Manoli - zece, / Care-i şi întrece...” Cine nu ştie
frumoasa baladă a meşterului Manole?! Dar câţi dintre noi ştiu adevărul din
spatele legendei şi cum îşi leagă Manole numele de edificiul ridicat pe locul
fostei Catedrale Mitopolitane. “În ziua de Adormirea Maicii Domnului, în anul 1439,
pe locul actualei Mănăstiri, era sfinţită Catedrala Mitropolitană, în prezenţa
ctitorului ei, Vlad Dracul, domnul Ţării Româneşti. Din nefericire, în anii
1444 şi 1446 au avut loc două cutremure care au afectat grav această catedrală,
magnitudinea celui din 1446 fiind estimată de specialişti la 7,5 grade pe scara
Richter. Vlad Dracul nu a apucat să refacă catedrala, fiind asasinat împreună
cu fiul sau Mircea, în 1447, de către boierii Dăneşti sprijiniţi de Iancu de
Hunedoara.”, explică directorul Muzeului Curtea de Argeş. Construcţia
Mănăstirii Curtea de Argeş a început în 1514, din dorinţa lui Neagoe Basarab de
a zămisli aici un lăcaş de o frumuseţe fără seamăn. Contribuţia legendarului meşter Manole la
ridicarea construcţiei nu e doar folclor. “În tinereţe, Neagoe Basarab a fost
la studii în Italia şi la Constantinopol. La Constantinopol, sultanul Baiazid
al II-lea îi încredinţează administrarea construcţiei unei moschei, sarcină de
care el s-a achitat strălucit. Constructorul-şef al moscheii este Manoli din
Niaesia, care apare, astfel, alăturat de Neagoe Basarab. Se pare că Manoli era
armean, astfel explicându-se anumite elemente de arhitectură armeană şi
georgiana din construcţia Mănăstirii”, explică directorul Muzeului Curtea de
Argeş. Din dorinţa lui Neagoe Basarab, la construirea monumentului s-a
folosit, pe lângă calcar de Albeşti, şi marmură adusă tocmai din arhipeleagul
grecesc. Iar realizarea acestui lucru n-a fost tocmai simplă, mai cu seamă că
insulele se aflau sub control otoman, iar sultanul interzicea folosirea
marmurei în biserici, tocmai pentru a nu permite lăcaşelor creştine să se se
ridice la nivelul moscheelor. “Neagoe i-a scris sultanului Selim să-i
aprobe importul de marmură, minţindu-l cu privire la destinaţia marmurei.
Angrenat în campanile din Orient, sultanul a aprobat importul, deşi mai târziu
a aflat destinaţia reală a marmurei greceşti”. Un lucru greu de acceptat şi
încă destul de puţin cunoscut a fost evidenţiat de marele istoric, arheolog,
epigrafist şi folclorist român din secolul XIX, Grigore G. Tocilescu, care a
spus că a identificat pe cărămida cheii de boltă, scris cu caractere osmane,
numele lui Allah (Grigore G. Tocilescu- Biserica Episcopală a Mănăstirii Curtea
de Argeş restaurată în zilele M.S. Regelui Carol I şi sfinţită din nou în ziua
de 12 septembrie 1886). “Din nefericire, nu avem imagini cu această
cărămidă şi, mai ales, nu ştim ce s-a întâmplat cu ea după reconstruire” mai
spune directorul muzeului. În luna decembrie a anului 1610, când oraşul Curtea
de Argeş era cucerit de trupele tânărului principe transilvan Gabriel Bathory
(de 21 de ani), mănăstirea a fost de-a dreptul devalizată. “În cele
aproximativ două luni de ocupare a oraşului, Mănăstirea şi bisericile au fost
cumplit jefuite, acoperişul Mănăstirii (din plumb) fiind topit pentru
necesităţile oştirii, ceea ce a dus la degradarea monumentului”. Edificiul a
fost refăcut ulterior de Matei Basarab şi Şerban Cantacuzino. Înaintea
celebrei fântâni din apropierea mănăstirii, lângă sfântul lăcaş susura un izvor
care astăzi nu mai este şi despre care prea puţină lume ştie. “Izvorul lui
Manole, aflat iniţial în curtea Mânăstrii, a secat, însă din iniţiativa
învăţatului episcop al Argeşului, P.S.Iosif, se construieşte, peste drum de
Mănăstire, o nouă fântână, cunoscută azi sub numele de Fântâna lui Manole”.
Arhitectura lăcaşului suferă, în decursul timpului, câteva modificări.
Francezul Emile Andre Lecomte de Nouy îşi pune amprenta pe transformarea sa
într-o construcţie regală. “După ce M.S. Regele Carol (pe atunci Principe)
vizitează întreagă ţară călare, alege Podul lui Neag ca loc de trăit, iar
Curtea de Argeş drept loc de murit. În acest scop va ridica, în prima locaţie,
Castelul Peleş, în timp ce la Curtea de Argeş decide reconstruirea Mănăstirii
Argeşului după metoda lui Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc. Acesta îl refuză pe
rege din motive de vârstă şi sănătate, dar îl recomandă pe Emile Andre Lecomte
de Nouy, discipolul sau. Acesta va reconstrui Mănăstirea încercând să o
transforme dintr-o construcţie princiară, într-una regală, văzându-se foarte
bine această idee la reconstrucţia modestului aghiazmatar gândit de Neagoe
(semn al smereniei şi umilinţei sale pe care un occidental nu putea să o
înţeleagă. Totodată, are loc şi o schimbare a arhitecturii turlelor, mai scunde
şi cu circumferinţă mai mare. Şi tocmai datorită acestui aspect au putut să
reziste la cutremurele ce au urmat. La fel de puţin se cunoaşte faptul că
în cursul reconstrucţiei, pereţii Mănăstirii au fost demolaţi până aproape de
bază. “Fresca ce era nedeteriorată a fost scoasă de arhitectul francez, noua
frescă a Mănăstirii fiind realizată de un grup de artişti din care făcea
parte şi fratele sau. Bucăți ale frescei vechi se păstrează și azi în muzeele
României. În curtea Mănăstirii Argeşului a existat un paraclis - singurul
edificiu ridicat de domnitorii fanarioţi în Curtea de Argeş - care avea o
pictură deosebit de valoroasă. Din păcate, acesta a fost demolat de Lecomte de
Nouy, pentru a face loc parcului destinat familiei regale. “În parcul
creat au fost plantate specii rare, găsindu-se şi azi un arbore-lalea
(Liliondendron tulipifera). În
apropierae Mănăstirii, spre răsărit, avea să se construiască, din ordinul lui
Carol, o frumoasă Reşedinţa Regală, ridicată dintr-o cărămidă specială.
“Datorită calităţilor sale deosebite, cărămida respectivă era folosită, la
vremea aceea, la zidirea forturilor Bucureştiului. În epoca respectivă, presa
l-a atacat dur pe M.S. Regele Carol, acuzându-l de deturnarea materialelor
(cărămizii)”. Reşedinţa Regală ridicată de rege a funcţionat până la abolirea
monarhiei, ca instituţie în subordinea Casei Regale a României.“Această
reşedinţă a fost un motiv de fricţiuni între familia regală şi ierarhii de la
Argeş, care revendicau aripa de nord a construcţiei. Casa Regală n-a acceptat
însă acest lucru şi, mai mult, în 1939 M.S. Regele Carol al II-lea decide
închiderea pentru cult a mânăstirii. Lăcaşul urma să aibă numai rolul de
necropolă regală. Episcopiei i-a fost dat terenul de la intrarea în curte în
scopul construirii unei noi biserici episcopale. (sursa Net – Adevărul.ro –
Cristina Stancu) Ajungand Domn al Tarii Romanesti, Neagoe Basarab, scrie el
insusi intr-una din pisaniile sale care se afla pe fatada de apus a bisericii,
ca, gasind acea straveche biserica (adica vechea Catedrala a Mitropoliei de la
Arges) daramata si neintarita, i s-au "deschis ochii inimii" si a
hotarat aceasta biserica din temelie a o zidi si a o inalta si a o intari.
Astfel această informație s-a strecurat in miscatoarea legenda populara a Mănăstirii
Argeșului, în care se spune: "Un zid parasit.. Si neispravit.. La loc de
grindis.. La verde-alunis.. Cainii cum il vad.. La el se raped.. Si latra-a
pustiu.. Si urla-a mortiu." Prin urmare, Neagoe Basarab (1512-1521),
dornic de a-si dovedi autoritatea, credinta si patriotismul, dar si avutia,
hotara zidirea acestei marete manastiri, menita sa intreaca in frumusete tot ce
se facuse pana atunci. Manastirea Curtea de Arges, prin maretia, perfectiunea
proportiilor cat si prin bogatia decoratiei acesteia a gasit un puternic ecou
in sufletul cantaretilor populari care i-au invaluit obarsia in umbra legendei.
Asa cum glasuieste balada populara culeasa de Alecsandri, zidirea Manastirii
Curtea de Arges s-ar datora "Mesterului Manole", care impreuna cu
"noua mesteri mari, calfe si zidari" au lucrat cu multa truda si cu
pretul unor mari sacrificii la ctitoria voievodului Neagoe Basarab. Acele
ruine, aflandu-le Neagoe Basarab, cu ajutorul unui ciobanas, "din fluier
doinas", ar fi hotarat: "Iata zidul meu! Aici aleg eu.. Loc de
minastire.. Si de pomenire" si de indata ar fi indemnat pe mesterii ce-l
insoteau, zicandu-le: "Curand va siliti.. Lucrul de-l porniti.. Ca sa-mi
ridicati.. Aici sa-mi durati.. Manastire 'nalta.. Cum n-a mai fost alta"
ceea ce acestia pana la urma, cu pretul vietii lor, chiar au si facut.
Manastirea Curtea de Arges nu este insa o legenda: ea este expresia
sentimentelor celor mai sincere ale poporului roman despre jertfa lui, pe care
a pus-o si la baza acestei manastiri, dupa cum a pus-o si la baza tuturor
marilor opere de constructie din tara noastra, in trecut si
prezent. Manastirea din Curtea de Arges nu este numai un simplu locas de
inchinare, ci este un simbol al jertfei poporului roman. Zidirea manastirii a durat trei ani
(1515-1517). Domnul Neagoe, care avea bune cunostinte despre arhitectura
bisericeasca, a dat si ideea planului bisericii si sfaturi si indemnuri
mesterilor, in fruntea carora se distinge legendarul Manole. Manastirea a fost
sfintita la data de 14 - 15 august 1517. La aceasta slujba, dupa descrierea
facuta de Gavriil Protul de la Muntele Athos, a fost prezent insusi Neagoe
Basarab. Au mai fost de față la sfințire Teolipt – Patriarhul
Constantinopolului, insotit de mare sobor, toti arhimandritii si egumenul
manastirilor de la Muntele Athossi tot "clerosul" din Tara
Romaneasca, in frunte cu Mitropolitul Macarie si mult popor venit din aproape
toate colturile tarii. "Pentru intaia data un patriarh din
Constantinopol, se afla pe pamantul romanesc; el fiind însoțit de episcopii de
Sares, de Sarde, de Midia si de Melenic. Prezenta patriarhului de
Constantinopol, a altor ierarhi, preoti si calugari de peste hotare, alaturi de
mitropolitul tarii si de clerici romani, la sfintirea Manastirii Argesului, a
fost prilej si chip de afirmare a unitatii Ortodoxiei, cum nu se mai vazuse
inca. Manastirea Curtea de Arges, asa cum a iesit din mana mesterilor lui
Neagoe Basarab, apartine, in ceea ce priveste linia ei arhitectonica, stilului
bizantin, in timp ce elementele decorative ce-i impodobesc exteriorul,
dezvaluie influente ale artei armene, persane, georgiene si arabe. Cu toate
acestea, aici totul alcatuieste o perfecta si armonioasa unitate. Mai tarziu au
venit insa peste aceasta manastire multe necazuri si primejdii. In iarna anului
(1610-1611), Gabriel Bathory cu oastea lui, au jefuit din biserica si din
morminte tot ce era pretios, luand si acoperisul de plumb si cositoral
bisericii, si lasind-o expusa la stricaciuni. Razboaiele dintre rusi si turci
de la 1769-1774 si 1787-1791 au adus Manastirii Curtea de Arges alte jefuiri si
stricaciuni. Un cutremur la 29 octombrie 1802, apoi un foc, un alt cutremur la
28 ianuarie 1838, alte incendii in ianuarie 1866, la 23 aprilie 1867 si la 2
decembrie acelasi an, au adus manastirii noi deteriorari si pagube mari.
Manastirea Curtea de Arges, alaturi de oraselul de langa, intre timp, au
dobandit cinstea de resedinta episcopala, la anul 1793 luand fiinta aici
Episcopia Argeșului, care a functionat pana in 1949, cand s-a unit cu Episcopia
Ramnicului Valcea. La Manastirea Curtea de Arges, a functionat, cu mici
intreruperi, timp de peste 100 de ani, Seminarul teologic "Neagoe
Voda", continuat apoi de Seminarul Teologic Special pentru Transilvania
pana in anul 1977. Daca privim din orice parte biserica Manastirii Argesului,
ea ne apare ca un ansamblu unitar si armonios, un joc de linii, de inflorituri
ingenioase in piatra, de lumini si umbre rasfrante care-i dau spontaneitate,
suplete si eleganta. Aici își odihnesc somnul de veci voievozii Neagoe Basarab
și Radu de la Afumați dar și cuplurile regale Carol I – Elisabeta și Ferdinand
– Maria. In capela-paraclis din centrul
palatului se pastreaza moastele Sfintei Mucenite Filoteia. Istoria Manastirii
Curtea de Arges reprezinta o parte importanta din insasi istoria Bisericii
Ortodoxe Romane, care in mod continuu, de-a lungul veacurilor, s-a identificat
cu sufletul si viata poporului roman. Manastirea Curtea de Arges, alaturi de
Biserica strabuna a poporului nostru, a indeplinit si un rol patriotic: acela
de a mobiliza constiinta poporului si a tarii in fata pericolului. Sursa – Net
- Arhim.dr. Chesarie Gheorghescu.
Muzeul viticulturii și pomiculturii - Golești
40 de ani de la înființare 1966 - 2006
Golești - Argeș - România
Produsul
medalsitic de mai sus marchează trecerea
a 40 de ani de la înfiinţarea Muzeului Viticulturii şi Pomiculturii din
localitatea Goleşti, comuna Ștefănești, județul Argeș. Secția „Muzeul Viticulturii și Pomiculturii din România” a
fost înființată în anul 1966, la inițiativa unor reputați cercetători din
domeniul etnografiei, în cadrul Complexului Muzeal Golești, care mai cuprinde
conacul Goleștilor, construcție datând din secolul al XVII-lea. La momentul înființării era singurul muzeu etnografic în aer liber din România și din Europa dedicat celor două îndeletniciri.
Zeci de gospodării țărănești din toate zonele etnografice ale României pot fi
vizitate la Muzeul Viticulturii și Pomiculturii de la Golești. Piesa este
confecționată din tombac
patinat de către firma S.C. IMPEX ZIMBRUL CARPATIN, într-un tiraj de 125 de exemplare, cu diametrul de 50
milimetri, gravor fiind Constantin Dumitrescu. Pe avers, central, este redată imaginea unei porţi tradiţionale din
zona Argeşului, iar circular, între două cercuri concentrice este aplicată
inscripția GOLEŞTI - ARGEŞ ●
ROMÂNIA. Reversul conţine, în centru, imaginea uneia dintre casele ţărăneşti
din cadrul muzeului şi, circular, între două cercuri concentrice, inscripția
1966 ● 40 DE ANI DE LA ÎNFIINŢARE ● 2006 ● MUZEUL VITICULTURII ȘI POMICULTURII - GOLEȘTI.
Muzeul
Viticulturii și Pomiculturii este un muzeu national situat în
Curtea Goleștilor, din satul Golești, comuna Ștefănești, județul Argeș, pe
drumul național care leagă Piteștiul de București. Muzeul are patru secții.
Ansamblul feudal al Golestilor este cel mai important Ansamblu medieval
fortificat laic din Tara Romaneasca ce contine prima Scoala Sloboda Obsteasca
din Muntenia, prima bolnita si un conac construit in anul 1640 și restaurat in
2016. În acest loc, regele Carol I a petrecut prima noapte pe teritoriul
Romaniei! Tot aici și-a trăit ultimele zile de
libertate, înainte de a fi prins și ucis de eteriști, Tudor Vladimirescu,
conducătorul Revoluției de la 1821.Alaturat ansamblului medieval se
gaseste un enorm muzeu etnografic, cu monumente de arhitectura populara absolut
originale din toate zonele Romaniei. De asemenea, in Parcul Golestilor se
gaseste un frumos parc de relaxare si distractii pentru copii unde se poate
petrece o zi intreaga intr-un loc sanatos si linistit. Copiii pot calari cai si
ponei, se pot da cu tiroliana sau se pot distra cu jucarii traditionale. Conacul
Goleștilor, construit în 1640, este monument istoric și a fost restaurat cu
fonduri europene in 2016. În conac sunt expuse obiecte de istorie memorială
precum Tronul pe care au stat toti regii Romaniei, biroul lui Carol I, mobilier
de epocă, obiecte personale ale familiei Golescu, manuscrise, artă decorativă,
carte. Secția în aer liber cuprinde arhitectură și tehnică populară, instalații
viticole și pomicole. Muzeul pomiculturii și viticulturii este organizat pe
trei sectoare complementare. Cel mai important sector este cel al gospodăriilor
țărănești aduse din principalele zone viticole și pomicole ale țării, grupate
sub forma unui sat românesc, care urmează conturul țării, și înlănțuirea
provinciilor istorice naționale. Fiecare gospodărie viticolă sau pomicolă
înglobează în cadrul ei, atât casa de locuit, cât și toate dependințele
aferente și uneltele de lucru specifice. Al doilea sector este constituit din
instalațiile și instrumentarul specific ocupațiilor principale, care se află în
afara gospodăriilor, cum sunt: cramele, conacele de deal, povernele etc.
Sectorul al treilea înfățișează istoria pomiculturii și viticulturii din
România, din cele mai vechi timpuri până în prezent, pe baza dovezilor
arheologice, numismatice, epigrafice, documentelor istorice etc. Cele mai
numeroase construcții aflate în muzeul pomi-viticol în aer liber datează din
secolele al XVIII-lea și al XIX-lea. Muzeul și separat Conacul Goleștilor sunt declarate
monument istorice.
Golești este un
sat de 1263 locuitori ce aparține de orașul Ștefănești dinn județul Argeș. Aici se află Muzeul Viticulturii și
Pomiculturii și Conacul Goleștilor. Conacul Goleștilor, situat la 10 kilometri
depărtare de Pitești este locul unde
Tudor Vladimirescu, conducătorul Revoluției de la 1821, și-a trăit ultimele
zile de libertate, înainte de a fi prins și ucis de eteriști.
Ștefănești,
în
trecut și Târgu Dealului, este un oraș (anul 2004) din județul
Argeș, care include și satele: Enculești, Golești,
Izvorani, Ștefăneștii Noi, Valea Mare-Podgoria, Viișoara și Zăvoi,
fiind situat în centrul județului, la nord-est de municipiul Pitești, pe malul
stâng al râului Argeș. Orașul este străbătut de autostrada București
– Pitești, pe care este deservit de nodul Pitești Est, aflat pe teritoriul
comunei vecine, Mărăcineni. Orașul este și un nod feroviar secundar, fiind
străbătut de calea ferată București – Pitești, pe care este deservit de
stația Golești, de unde se ramifică o cale ferată spre Câmpulung – Parc
Krețulescu, linie pe care orașul mai are și stația Ștefănești Argeș. În 1950,
comuna a fost transferată orașului regional Pitești, reședința regiunii Argeș.
În acea perioadă, la Florica, în casa confiscată de la familia Brătianu, au
fost aduși refugiați politici din Grecia, izgoniți de războiul civil grec. De
aceea, satul Florica a fost numit în acea vreme Partizanii. Această
denumire s-a păstrat însă numai până în 1964, când a fost schimbată din nou
în Ștefăneștii Noi. În 1968, comuna a fost transferată județului
Argeș. În orașul Ștefănești se află cincisprezece monumente istorice de
interes național. Ca sit arheologic este clasificat ansamblul curților
boierești ale slugerului Mușat (1601-1700) din localitatea urbană principală a
orașului. Alte opt sunt monumente istorice de arhitectură. În Golești se află curtea
Goleștilor (sec. XVII-XIX) — ansamblu alcătuit din conac (1640), baia
turcească (secolul al XVIII-lea), clădiri-anexă (secolele al XVII-lea–al
XIX-lea), clădirea școlii și a administrației (începutul secolului al XIX-lea),
fântâna Goleștilor (mijlocul secolului al XVII-lea), parcul din jurul conacului
(secolele al XVII-lea–al XIX-lea), turnul porții (mijlocul secolului al
XVII-lea, refăcut la începutul secolului al XIX-lea), zidul de incintă cu 4
turnuri de colț (mijlocul secolului al XVII-lea), chioșc (secolul al XIX-lea);
parcul alăturat incintei (secolele al XVII-lea–al XIX-lea) și busturile
Goleștilor (clasificate ca monument de for public) — apoi ansamblul bisericii
„Sf. Treime” a curții Goleștilor (1646) — ansamblu alcătuit din biserica „Sf.
Treime” (1646), turn clopotniță (sec. XIX) și zid de incintă (sec. XIX) — apoi
Muzeul Pomiculturii și Viticulturii din România (secolul al
XVIII-lea–începutul secolului al XX-lea).În localitatea Ștefănești se află
ansamblul conacului Brătianu–„Florica” (începutul secolului al XX-lea) —
ansamblu alcătuit din conacul Brătianu (vila „Florica”, începutul secolului al
XX-lea), capela funerară „Nașterea Sf. Ioan Botezătorul” (1909–1912),
clădiri-anexă, ulterior Stațiunea de Cercetări Viticole, anexe și parc (începutul
secolului al XX-lea) — și biserica „Tăierea Capului Sf. Ioan Botezătorul”
(1627). La Valea Mare-Podgoria sunt fostul schit Valea Mare-Podgoria (1685) —
ansamblu alcătuit din Biserica „Nașterea Maicii Domnului” a fostului schit
Valea Mare Podgoria (1685), fundațiile chiliilor (1685) și ale zidului de
incintă (1685) — apoi biserica „Sf. Ioan Bogoslovul” (1765, refăcută în 1789);
și ansamblul conacului de vie brâncovenesc (1688–1714) — ansamblu alcătuit
din ruinele conacului (1688–1714), poartă și zidul de incintă (1688–1714). Alte
șase dintre monumentele istorice de importanță națională sunt monumentele
memoriale sau funerare: crucea de piatră a lui Matei Basarab (1632–1654) din
fața căminului cultural din Ștefănești; o cruce de piatră de la începutul secolului
al XVIII-lea, și crucea de piatră a slugerului Mușat (1629) din curtea
bisericii „Tăirea Capului Sf. Ioan Botezătorul”; crucea de piatră a Logofătului
Andreiaș (1717), toate din Ștefănești; o altă cruce de piatră (secolul al
XVII-lea) din satul Viișoara; și încă una din 1741 aflată în curtea bisericii
de lemn din Enculești. În rest, alte nouă obiective din oraș sunt incluse în
lista monumnetelor d einteres local. Șapte sunt monumentele istorice de
arhitectură crama Golescu (1850) din Izvorani; conacul Emanuel (Nolică)
Antonescu (începutul secolului al XX-lea); vila Donescu (1915, refăcută în
2009), ambele din Ștefănești; casa Madgearu (începutul secolului al XX-lea);
vila Turturica (1930); conacul Mihail Ghelmegeanu (circa 1930); și vila
Bulandra (începutul secolului al XX-lea) toate din satul Valea Mare-Podgoria.
Alte două sunt monumentele memoriale sau funerare casa Ion Pillat (începutul
secolului al XX-lea) din Izvorani; și casa Liviu Rebreanu (începutul
secolului al XX-lea) din Valea Mare-Podgoria. La recensământul din anul 2011
localitatea număra 14541 locuitori, în creștere față de recensământul anterior
(anul 2002 – 12983 locuitori) dintre care: români – 88,35%, romi – 5,73% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a orașului argeșean Ștefănești astăzi se prezintă aproximativ
astfel: ortodocși
– 92,42% și restul – nedeclarată sau altă religie.
Constantin (Dinicu) Golescu 1777 - 1830
Școala slobodă obștească din Golești
140 de ani de la înființare
Produsul
medalistic de mai sus marchează trecerea a 180 de ani de la
înființarea Școlii Slobode Obștești din localitatea
Golești, județul Argeș. Şcoala
a fost înființată în anul 1826,
de Dinicu Golescu, fiul marelui ban Radu Golescu, fiind prima școală din mediul
rural al Țării Românești în care se preda în limba română. În anul 1826,
țiganii aveau statut de robi, iar Dinicu Golescu le-a permis tuturor să învețe carte, indiferent
de statutul social. A ajuns să înființeze această școală -
reper pentru spiritualitatea
românească și pentru România modernă de mai târziu după ce a călătorit în
Occident - în Franța, Germania și
Austria și a realizat că „un popor care
nu va avea în
față stindardul culturii va mărșălui prin istorie mai degrabă ca o gloată și nu
ca o oștire”. În prezent,
imobilul face parte din Muzeul
Viticulturii și Pomiculturii de la Golești, județul Argeș și, după un amplu
proces de restaurare, a fost deschis publicului. Medalia, executată din tombac
patinat de firma S.C. IMPEX ZIMBRUL CARPATIN în anul 2006, la
comanda Muzeului Viticulturii și
Pomiculturii Golești, în 125 de exemplare, cu diametrul de 50 mm,
are pe avers, central,
imaginea clădirii școlii și, semicircular sus textul 180
DE ANI DE LA ÎNFIINȚARE, iar jos,
tot semicircular, ȘCOALA SLOBODĂ OBȘTEASCĂ DIN GOLEȘTI. Pe revers este plasat,
central, chipul lui Dinicu Golescu, în stânga și în dreapta anii 1777 și 1830.
În partea inferioară este scris CONSTANTIN (DINICU)
GOLESCU. Gravorul medaliei
este Maximilian Fetița. Medalia a fost lansată de Muzeul Viticulturii și
Pomiculturii Golești în cadrul Simpozionului național dedicat aniversării
școlii.
Constantin (Dinicu) Golescu s-a născut la 7 februarie 1777, la moșia de la Golești, județul
Argeș, a familiei sale, fiind fiu al marelui ban din Țara Românească Radu
(Răducanu) Golescu și al Zoiței Florescu. După ce a studiat la Academia Domnească
din Bucureşti, a îndeplinit mai multe funcţii dregătoreşti: ispravnic, vel agă,
hatman, mare logofăt al Ţării de Jos. A fost unul dintre boierii care au
sprijinit Revoluţia lui Tudor Vladimirescu. După înăbuşirea Revoluţiei, se va
refugia la Braşov, unde, în anul următor va înfiinţa, alături de fratele său
Iordache, prima societate literară românească, cu caracter secret, dar cu
puternice influenţe politice – având scopul de a elabora un program de reforme
– , „Societatea de la Brașov – în același timp politică și literară”. În anul 1823, marele logofăt Dinicu
Golescu a fost trimis în Rusia, însoțit de alți boieri, într-o misiune secretă,
pentru a înainta țarului un memoriu din partea boierilor. În anul 1824, Golescu
decide să călătorească prin Europa, în primul rând pentru a le găsi fiilor săi
şcoli pe măsură dar şi din pasiune şi interes faţă de cărţile de călătorie
scrise de europeni şi aflate în bibliotecile apusene. Astfel, boierul muntean
va călători prin Transilvania, Banat, Ungaria, Austria, nordul Italiei şi
câteva provincii din Germania şi Elveţia, păstrând însemnări în care observă,
descrie şi analizează, tot ceea ce a văzut, şi face comparaţii cu situaţia din
Ţara Românească. Impulsionat de cele văzute în călătoriile sale, la revenirea
în Ţara Românească, boierul Golescu va milita pentru luminarea culturală, unul
din aspectele acestei preocupări fiind înfiinţarea, pe banii săi, la moşia sa
din Goleşti, a unei şcoli-internat cu două cursuri, „ghimnasticesc” şi
„filosoficesc”, la care aveau acces băieţi din toate categoriile sociale –
„fiii nobleții, ai norodului, și măcar și robi, pământeni și streini, pentru
limba românească, nemțească, grecească, latinească și italienească”, aşa cum
menţiona Golescu. Din inițiativa și cu sprijinul financiar al unui grup de
boieri luminați, în frunte cu Dinicu Golescu, la Leipzig, în Germania, s-a
înființat prima revistă în limba română, „Fama Lipschii”, tipărită în perioada
iunie-decembrie 1827, cu apariție săptămânală. În urma călătoriei, Golescu îi
va înscrie pe copiii săi la studii în străinătate, pe Radu și Alexandru la un
institut din München, spre a primi o educație germană, iar Ștefan și Nicolae –
la o școală superioară din Geneva, pensionul Töpffer, pentru a căpăta o
educație franceză. Inspirat de cele văzute în Occident, Golescu şi-a îndreptat
atenţia şi către sfera literară, realizând, în anul 1826, un manual de etică,
pentru uz şcolar, intitulat „Adunări de pilde bisericeşti şi filosofeşti, de
întâmplări vrednice de mirare, de bune gândiri şi bune neravuri, de fapte
istoriceşti şi anecdote”, a tipărit o „Adunare de tractaturile ce s-au urmat
între prea puternica împărăţie a Rusii şi Nalta Poartă”, a realizat lucrarea „Elementuri
de filozofie morală”, traducere după Neofit Vamva, a creat o lucrare statistică
şi o hartă a Ţării Româneşti, acestea din urmă nefiind însă tipărite. În anul 1827,
Dinicu Golescu, împreună cu Ion Heliade Rădulescu, a pus bazele „Societății
Literare” din București, societate cu un pronunțat caracter politic, iar
şedințele Societății aveau loc în casele luxoase ale lui Dinicu Golescu, aflate
pe Podul Mogoșoaiei. În anul 1829, a contribuit la apariţia „Curierului
românesc” al lui Ion Heliade-Rădulescu, apoi a organizat spectacole dramatice
şi a insistat pentru crearea unei orchestre, dovedindu-şi pasiunea pentru
muzică şi teatru. Dinicu Golescu avea, printre proiecte, să întemeieze o școală
de fete în București, școli primare în alte localități din țară, un teatru
național, sau să inițieze luarea de măsuri pentru îmbunătățirea situației
țărănimii. Dinicu Golescu se va îmbolnăvi, însă, de holeră, găsindu-şi
sfârşitul la 5 octombrie 1830, la Bucureşti, la vârsta de 53 de ani, înainte de
a-şi vedea toate acele proiecte realizate. Ion Heliade Rădulescu a scris la
moartea lui Dinicu Golescu un epitaf publicat în Curierul românesc din 9
octombrie 1830: „Te înalți, pieri dintre
noi, dar pomenirea ta nu va pieri, scrisurile tale vor sta de față și aici, și
înaintea judecății cei înfricoșate! numele tău va fi drag învățăturii și celor
ce se adapă de dînsa.” Exemplul de patriotism şi idei reformatoare s-a
transmis celor patru băieți ai săi, Radu, Ștefan, Nicolae şi Alexandru, care
sunt viitorii protagoniști, alături de vărul lor Alexandru Arăpilă, ai
Revoluției de la 1848.
În
complexul muzeal de la Golești, județul Argeș, chiar la intrarea pe domeniul
foștilor boieri Golești se află clădirea în care a funcționat Școala slobodă
obștească, organizată de Dinicu Golescu în primele decenii ale veacului al
XIX-lea, unde erau școliți pe banii acestui boier elevii de orice stare
socială, inclusiv fiii de țărani. Dinicu Golescu a fosu un boier care voia
ridicarea culturală a semenilor. Ca o dorință a sa de a aduce schimbări
benefice în țara sa, după ce cunoscuse realități europene admirabile, a fost și
întemeierea la moșia sa de la Golești a Școlii slobode obștești, o școală la
care aveau acces gratuit toți fiii boiernașilor din împrejurimi și copiii de
țărani care doreau să învețe carte. Nu se știe cu precizie când a fost
înființată această școală, dar ea a fost întemeiată sigur de Radu Golescu pe la
1800, căci Dinicu, fiul său, se exprimă în 1826: «Am redeschis școala tatălui meu...». Era o școală cu internat și
se preda după metoda lancasteriană sau monitorială. Pentru aceasta, elevii mai
mari, care deprinseseră tainele scrisului, cititului și socotitului, îi puneau
pe cei mai mici după niște semicercuri să repete după ei. În acea vreme,
profesorii erau greu de găsit, astfel încât elevii învățau unii de la ceilalți.
Metoda s-a practicat în toată Țara Românească, până pe la 1900. Școlile
construite erau prevăzute cu aceste semicercuri, foloseau groapa cu nisip
pentru repetarea literelor cu degetul, apoi tăblițele de ardezie. Școala lui
Dinicu era «slobodă obștească», adică fără taxe, pentru că totul era pe
cheltuiala boierului, pentru tot norodul, fără diferențieri de rang social.
Oricine era binevenit să se lumineze la școala de la Golești. Era o problemă cu
manualele, nu existau. De aceea, învățau folosind cărți religioase. Copiii și
dascălii erau găzduiți pe toată perioada anului școlar în odăile special
destinate, aveau voie să se plimbe prin parcul conacului, să mănânce orice
fruct din livadă și erau sfătuiți să meargă cât de des posibil pentru a asculta
slujbele și predicile la biserica ce se afla în imediata apropiere de
școală. Printre profesorii aduși de Dinicu Golescu la Golești s-au aflat
vestiții Aaron Florian și Ion Heliade Rădulescu. Învățăceii studiau gramatica,
slavona, latina, greaca, franceza, matematicile, geografia Europei și
universală, istoria, iar în ultimul an făceau filosofie, retorică, biologie și
muzică. Pentru nevoile școlare și pentru desăvârșirea educației morale a
elevilor, Golescu a tipărit pe cheltuiala sa cărțile „Elementuri de filofosie
morală” și „Adunare de pilde bisericești și filosofești, de întâmplări vrednice
de mirare, de bune gândiri și bune neravuri, de fapte istoricești și
anecdote”. „La o serbare școlară cu elevii acestei școli veneau să asiste
toate oficialitățile de la Pitești și din împrejurimi. Era un eveniment
important, oamenii voiau să vadă ce făceau elevii în școală. Se scriau articole
în ziare, în care se relata că au fost de față mulți «boiari și orășeni din
Pitești». Se mai spune că numărul școlarilor era 30, «care de toate întrebările
au răspuns cu mare îndrăzneală și înlesnire»”. Școala s-a închis când a murit
Dinicu Golescu, în 1830. Zinca Golescu a redeschis-o pentru câțiva ani, deși a
fost greu să găsească un dascăl.
Monumentul Independenței ridicat în amintirea
eroilor războiului 1877 - 78 - anul 1907
Societatea veteranilor grade inferioare
"Coroana de oțel a României" - Centrala Pitești
Monumentul veteranilor, denumire alternativă Monumentul Independenţei, sau Monumentul eroilor, a fost realizat de „Societatea Veteranilor Grade Inferioare Coroana de Oţel” din Piteşti, la iniţiativa lui Gheorghe Drăghescu, preşedintele societăţii. Monumentul este dedicat eroilor din Regimentul 4 Dorobanţi Argeş căzuţi la datorie la sud de Dunăre în Războiul de Independenţă din 1877-1878. Pe data 20 iunie 1905, Consiliul Local Piteşti (pe atunci oraşul avea un primar interimar, în persoana lui Ion P. Constantinescu) a aprobat construirea monumentului, iar pe 1 octombrie 1906 (când primar era Alexandru M. Vestinian) a fost pusă piatra de temelie la intersecţia dintre bulevardul „Elisabeta” şi „Calea Craiovei”. Lucrarea, finalizată în martie 1907, a fost făcută cu bani obţinuţi prin subscripţie publică, după planurile arhitectului Ion Traianescu şi ale sculptorului Dumitru Pavelescu-Dimo. În anul 1950, invocând raţiuni urbanistice, administraţia comunistă a oraşului a demontat monumentul, acesta fiind depozitat ulterior în diferite zone din parcurile oraşului. În 1969 a fost repus pe domeniul public, dar nu în locul său iniţial, ci pe strada „Crinului”. Aici se desfășurau de regulă, ceremoniile militare şi depunerile de flori cu ocazia marilor sărbători și comemorări naționale. Se pare că monumentul va fi din nou mutat după ce au căzut de acord autoritățile municipale cât și conducerea Asociației “Cultul Eroilor” Argeș.În perioada comunistă monumentul original a pierdut unele dintre elementele lui constitutive. A fost văduvit de postamentul bazal, în timp ce coloana paralelipipedică a devenit mai scundă, pentru că din ea lipseşte un modul. De asemenea, de pe coloană au dispărut elementele decorative din bronz fixate pe feţele laterale, iar sus, în partea terminală, nu mai există coroana regală.
Insigna șapte ani vechime - Regimentul 1 Infanterie ușoară Pitești
Insignele militare regaliste pentru vechime contineau
simboluri ale regalităţii şi se deosebeau de la o unitate la alta, pe când în
regimul comunist, dar şi în prezent se emiteau şi se emit insemne (ordine sau
medalii) unice, ca reprezentare grafică, pe toata armata, împărţite în trei
clase (1, 2 şi 3) pe care se înscria şi se înscrie vechimea neîntrereupă în
muncă de 5, 10, 15, 20 de ani sau mai mult. Este necesar de precizat că
acordarea acestor insemne de vechime era însoţită şi este însoţită de o mică
majorare a retribuţiei lunare sau de o avansare în grad la exceptional (dacă
persoana era bine văzută, a se înţelege - apreciată, de către şefi.
Municipiul Pitești este reședința și
cel mai mare oraș al judeţului Argeş, România, având o populaţie de aproximativ
172000 de locuitori. Orașul are renumele de orașul lalelelor,
aici fiind găzduită anual o importantă manifestare cultural artistică sub
genericul – Simfonia lalelelor. Piteștiul a fost reședința temporară a
voievozilor Basarab Țepeluș cel Tânăr, Mihnea cel Rău și Vlad cel
Tânăr. Orașul s-a dezvoltat în mod gradat, de la sat și târg ajungând la
titlul de oraș, dobândit la începutul secolului al XIV-lea. Prima atestare
documentară datează din data de 20 mai 1388 când domnitorul Mircea cel
Bătrân întărește Mănăstirea Cozia, „o moară în hotarul Piteștilor".
Deasupra am postat stemele de la 1715, interbelică, comunistă şi actuală ale
municipiului Piteşti, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură piteștene din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Spitalul I.C.Brătianu
Grota din Trivale
Hala de pește
Fabrica de tananți Argeșul
Casa de cultură
Poarta monumentală a Eroilor Regimentului 4 Argeș
Parcul și pavilionul Trivale
Ocolul silvic Trivale
Biserica catedrală Sfântul Gheorghe
Cazarma artileriei
Foișorul de foc
Camera de comerț
Biserica Sfântul Nicolae
Palatul administrativ
Hotel Muntenia
Biserica Sfânta Vineri
Argeș este un judeţ situat în
regiunea Muntenia din România. Are o suprafaţă de 6862 kilometri
pătrați, numără aproximativ 650000 de locuitori și are reședința în municipiul
Pitești. Ca subdiviziuni administrative județul este compus din 3 municipii -
Pitești, Câmpulung și Curtea de Argeș, 4 oraşe - Costești, Mioveni, Topoloveni,
Ștefănești și 95 de comune. Deasupra am postat harta şi stemele interbelică,
comunista şi actuală ale judeţului Argeş, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Sanatoriul din Valea Iașului - Curtea de Argeș
Vederi - comuna Arefu
Vederi - comuna Valea Mare Pravăț
Vedere și marcă poștală - Stănești
Monumentul eroilor - Rucăr
Vederi - Stoenești
Vedere - Vâlsănești
Biblioteca Ion Barbu - Campulung Muscel
Vederi - Corbi
Vila Julian - Lerești
Vederi - Topoloveni
Palatul domnesc - Muzeul de istorie - Câmpulung Muscel
Vederi - județul Argeș
Biserica Bradu - Câmpulung Muscel
Căminul cultural și sediul
Societății cultural științifice - Stroești
Mausoleul de la Mateiaș
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Medic și cercetător în citologie grec.
Georgios Papanikolaou, a trăit între anii 1883 - 1962
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 16.03.2022
Un comentariu:
M-am căsătorit cu dragul meu soț în ultimii 12 ani fără să rămân însărcinată, iar fibromul a fost problema. Am luat diferite medicamente prescrise, dar nu am putut să le vindec, dar soțul meu era atât de încrezător în mine și mă tot încuraja că într-o zi cineva mă va numi mamă. nu s-a odihnit căutând o soluție de la diferiți medici, tot ce au putut vedea a fost o intervenție chirurgicală și mi-a fost frică de asta, o prietenă din cabinetul meu mi-a prezentat doctorul DAWN ACUNA, ea a spus că Dawn acuna a ajutat-o când avea tubul blocat și a ajutat-o și ea. multe dintre prietenele ei să conceapă,
I-am scris imediat pe Whatsapp, mi-a promis ca ma ajuta dupa ce i-am explicat totul, mi-a dat niste instructiuni care am facut totul perfect conform instructiunilor, la 3 saptamani dupa tot am fost la spital si doctorul mi-a confirmat sarcina in 1 saptamana dar chiar acum am copilul meu frumos.
*Dacă vrei să tratezi infertilitatea.
*Daca vrei sa ramai insarcinata rapid.
*Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
*Dacă vrei o căsătorie pașnică.
Și mulți alții îl contactează pe Dr dawn acuna pe Whatsapp:+2348032246310
E-mail: dawnacuna314@gmail.com
Trimiteți un comentariu