Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea franceză LANGOGNE, departamentul
LOZERE, regiunea OCCITANIA, din vremuri diferite, dar și
câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Piața
Biserica Saint Gervais et Saint Protais
Piața Primăriei
Bulevardul Mende
Podul Aller
Cascada Martinets
Podul vechi
Strada Gării
Bulevardul Landos și Fântâna
Conventul Notre-Dame du Sacre Coeur
Scuarul Amintirii și Hala
Capela pocăiților
Hala
Strada Mareșal Foch - Hotelul Poștei
Ecluza Malaval
Arhitectură locală
Strada Primăriei
Trimiteri poștale
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Unealtă masonică
Produsul medalistic
de mai sus este o Unealtă masonică, din fildeș, de forma
unei chei (însemn masonic de gradul 4). Piesa are lungimea de 70 milimetri. Există
și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii și
decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor,
semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru,
semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra
brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) –
semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea,
Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie
- știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a jucat
si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei. Sub
semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente
majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin
Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al
Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor
englez free mason, francez francmaçon şi
german Freimaurer care înseamnă „zidar,constructor liber“ şi
reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile francmasoneriei: breasla
zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi catedralele în Evul
mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New Encyclopedia
Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă din lume,
răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului britanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“). Însă
francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost
interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă
asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei
date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de
bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin
perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie
există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o
organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale
şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă
supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este
compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară
probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină diabolică,
socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială, complotistă
si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale masonilor de
oriunde.Jetonul - A.C. Corp. sergenților Cp.1 M - 50
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa
medalistică
de mai sus este un jeton realizat pentru Corpul
sergenților din Cp. I M (probabil Compania 1 Mitraliere). Piesa este confecționată din alamă și este rotundă cu diametrul
de 22 milimetri. Pe avers, în interiorul unui cerc perlat exterior este aplicat
grupul monogramat de litere AC și de jur împrejur sunt aplicate inscripțiile:
“CORP. SERGENȚILOR”
și “Cp
I M”. Pe avers și
tot în interiorul unui cerc perlat exterior este inscripționată valoarea “50”.
Nu există
informații despre modul de folosire al acestui jeton și ce ar putea însemna
valorarea 50.
Clubul ciclist Principele Nicolae - Premiul
Ciclismul este, în sensul larg al cuvântului,
deplasarea pe sol folosind mijloace de transport puse în mișcare
de mușchii omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte în două
categorii: de plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul
sportiv este condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția.
Sportul ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții însemnate în
echipamentele de concurs. Printre primii locuitori ai Capitalei, care au
folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati
ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al.
Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri
dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite
bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor
de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera
infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889
“Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in
1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu,
unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor
cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice a
activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”. Inca
din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in spatiul
pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul acestei
scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor
ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata, reprezentant
in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma ”Bianchi”). El a
construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6
m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf.
Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o bogata activitate
ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania, Austria, Ungaria.
In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn de foc pentru a se
acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o
intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza s-au desfasurat pe
aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va relua activitatea
o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din initiativa lui
Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea, este
consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat concursuri
intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898. Dezvoltarea
ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de concursuri si
aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in teritoriu, au
creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment, care are loc
in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee organizatorice, care la
vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si organizare a ciclismului
romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica a Romaniei (1897) si
Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei Societatilor Sportive din Romania
(F.S.S.R.).
Insigna C.T.A. (Cercul tehnico aplicativ-artilerie)
Cercurile
tehnico aplicative (C.T.A.) au fost forme de pregătire
specială în cadrul formațiunilor de pregătire militară a tineretului pentru
apărarea patriei (P.T.A.P.). Pentru a înțelege contextul apariției
formațiunilor PTAP să nu uităm că, urmare a creării NATO (1949), la 14 mai
1955, din inițiativa Uniunii Sovietice, apare al doilea bloc militar (Pactul de
la Varșovia, semnat de toate statele comuniste) în scopul apărării colective
împotriva unei agresiuni externe. Cu toate acestea, la data de 20 august 1968 o
forță militară a Pactului de la Varșovia (formată din 23 divizii sovietice și 6
din partea altor țări comuniste) invadează Cehoslovacia pentru a înăbuși
mișcarea reformatoare de acolo, împotriva URSS. E de reținut că România nu
a participat la această acțiune, supărând rău de tot “prietenul de la
răsărit”. O invazie asemănătoare celei din Cehoslovacia era iminentă și în
România. La data de 15 noiembrie 1968 în România s-a adoptat Legea nr. 33 care
a instituit pregătirea tineretului pentru apărarea patriei. Conducerea acestei
pregătiri a fost încredințată UTC-ului, sprijinit de mai multe structuri
administrative, militare și civile. Toți băieții și fetele cu vârste incluse
între 18 – 20 ani erau incluși în formațiunile de PTAP. Pregătirea consta în
pregătire militară generală, cunoașterea armelor de nimicire în masă și a
modului de protecție împotriva lor, apărare locală antiaeriană, pregătire
sanitară și de prim ajutor precum și pregătire de specialitate, în cadrul
cercurilor tehnico-aplicative de pe lângă unitățile militare. Tinerii purtau pe
timpul pregătirii o uniformă albastră asemănătoare cu cea a gărzilor patriotice
(dar care era kaki) iar manualele după care se pregăteau erau asigurate
de către Ministerul Apărării Naționale. Adeseori se organizau tabere și
concursuri pe tematici specifice. Pentru stimularea tinerilor participanți
la pregătire se acordau diplome, medalii, insigne și alte stimulente. Artileria este
arma destinată pentru sprijinul cu foc al operațiilor forțelor luptătoare,
constituind mijlocul principal de lovire cu foc a obiectivelor terestre și de
la suprafața apei. Legea nr.18 din 4 martie 1992 pentru ratificarea
Tratatului cu privire la forţele militare convenţionale în
Europa stipulează că:termenul artilerie înseamnă sistemele de mare calibru
capabile să lovească obiective terestre, în primul rând prin executarea de foc
indirect. Asemenea sisteme de artilerie asigură sprijinul de bază cu foc
indirect pentru formațiunile de arme întrunite. Sistemele de artilerie de mare
calibru sunt tunurile, obuzierele, piesele de artilerie combinând
caracteristici de tunuri și de obuziere, aruncătoarele și sistemele multiple de
lansare proiectile reactive cu calibru de 100 mm și mai mare.
Insigna - Campionatele universitare
Produsul
medalistic de mai sus este o insignă realizată cu ocazia unor Campionate universitare. Insigna nu
oferă nici un fel de indicii sau informații la ce disciplină sportivă se referă
și din ce an este. Campionatul universitar este o competiție sportivă ce are
loc periodic în diverse discipline sportive și la care participă doar sportivi
studenți. Există astfel de insigne realizate și în alte culori.
_____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Inginer german de aviație Joseph Andreas Epp,
a trăit între anii 1914 - 1997
Detaliu vignetă de pe o reclamă românească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 01.02.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu