1. În data de 7 decembrie 2021 Banca centrală a statului
asiatic – Emiratele Arabe Unite (EAU), a pus în circulaţie o bancnotă
comemorativă de de 50 Dirhami. Dedicată aniversării a 50 de ani de la
înfiinţarea Emiratelor, bancnota este prima bancnotă pe suport de polimer
tipărită de EAU.
Aversul bancnotei prezintă în zona centrală
pe cei şapte fondatori ai Emiratului, în faţa steagului naţional, după semnarea
acordului de unire. În partea stângă, se observă logo-ul brand-ului naţional al
EAU (7 linii verticale, simbolizând cele şapte emirate, în culorile steagului
naţional; forma logo-ului reprezintă forma geografică a ţării). Lângă logo este
imaginea monumentul martirilor Wahat Al Karama. În partea dreaptă este
portretul Şecului Zayed bin Sultan Al Nahyan,
artizanul unirii celor şapte emirate. Informaţia este prezentată în arabă.
Wahat Al Karama este un memorial de război
situat în Abu Dhabi (EAU) ce comemorează eroii naționali căzuți pe
altarul patriei. Memorialul a fost inaugurat cu ocazia Zilei Comemorative
a EAU, pe data de 30 noiembrie 2016. Memorialul este compus din trei
structuri: stâlpii înclinați, pavilionul de onoare și piața
memorială. Numele tuturor eroilor căzuți sunt înscrise în pavilionul de
onoare. Întreg ansamblu monumental este opera arhitectului britanic Idris Khan.
Anual în data de 30 noiembrie Membrii Consiliului Suprem Federal se adună aici
pentru a-i comemora pe eroi. Memorialul se întinde pe 46000 de metri pătrați
vizavi de Marea Moschee Seic Zayed.Pe revers, este prezentat Şeicul Zayed bin Sultan Al Nahyan, în timpul semnării actului fondator. În
spatele său este prezentat Muzeul Etihad
din Dubai. Culoarea predominantă a bancnotei violetul.
Oficial, EAU a luat naştere la data
de 2 decembrie 1971, când şase emirate (Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujairah,
Sharjah, and Umm Al Quwain) au semnat tratatul de
uniune. Al şaptelea emirat, Ras Al Khaimah, s-a alăturat primelor şase la data
de 1 februarie 1972.
Zayed bin Sultan Al Nahyan a fost
emir de Abu Dhabi pentru aproape 40 de ani (6 august 1966 – 2
noiembrie 2004). Este părintele fondator al EAU, devenind primul președinte al acestei
federații de monarhii absolutiste, aflându-se în această postură pentru aproape
33 de ani, din 1971 până la moartea sa în 2004. El s-a născut la data de 6 mai
1918 și este cunoscut ca „Părintele Națiunii”.
Muzeul
Etihad, cunoscut ca și Casa
Unirii, este un muzeu din Dubai care colectează, păstrează și expune
moștenirea Emiratelor Arabe Unite în domeniile social, politic, cultural,
istoric, științific și militar. Aici pot fi admirate pașapoarte vechi, dar și
artefacte personale ale conducătorilor tuturor emiratelor care s-au constituit
în federația actuală EAU. Semnarea istorică a constituirii Emiratelor Arabe
Unite, ridicarea primului steag al Emiratelor Arabe Unite și formarea
Emiratelor Arabe Unite ca țară la 2 decembrie 1971 a avut loc chiar în zona în
care astăzi există muzeul. Muzeul este conceput ca un document care semnifică
semnarea constituției Emiratelor Arabe Unite. Muzeul a fost proiectat de
Compania Moriyama & Teshima Architects sub forma unui manuscris, cu șapte
coloane construite în muzeu pentru a semăna cu stilourile folosite pentru a
semna declarația originală. Clădirea are opt pavilioane permanente distincte:
- Un film documentar despre istoria Emiratelor Arabe Unite.
- O hartă interactivă panoramică care evidențiază epoca de dinainte de formarea federației
- O cronologie interactivă care demonstrează evenimentele istorice cheie înainte de unire
- Fondatorul EAU - Șeicul Zayed bin Sultan Al Nahyan
- Un ghid interactiv pentru formarea uniunii.
- Un omagiu adus momentelor și provocărilor importante cu care s-au confruntat părinții fondatori înainte de 1971.
- Dedicat Constituției Emiratelor Arabe Unite și include declarația propriu-zisă.
- O galerie deschisă care celebrează națiunea nou-născută.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 30 septembrie 2006 prin care se
popularizează Farul Illa de Ons (Insula Ons).
Farul Insula Ons este un far situat
pe insula Ons, în municipiul Bueu, provincia Pontevedra, comunitatea
autonomă Galicia, Spania, la țărmul Oceanului Atlantic. Este un far de ordinul
al cincilea ce a fost luminat pentru prima dată pe data de 13 aprilie
1865, cu o rază de acțiune de 17 mile și ridicându-se la 128 de metri
deasupra nivelului mării. Odată cu
intrarea în vigoare a Planului de reformă a iluminatului din anul 1902, s-a
decis ca farul să aibă o rază de acțiune mai mare, așa că pe baza celui vechi a
trebuit să fie construit un nou far. Noul far are o formă
octogonală și a fost inaugurat la data de 4 iulie 1926. Câteva dintre
caracteristicile tehnice ale acestuia sunt: domeniu de aplicare – 15 mile
marine (46 kilometri), înălțimea focală – 127 metri, înălțimea
suportului – 12 metri.
3. În data de 1 decembrie 2021 Guvernul
Gibraltarului a pus în circulaţie la o bancnotă cu denominarea de 5 Lire
Sterline, prima dintr-o nouă serie de bancnote ce are ca scop principal
alinirea dimensională a bancnotelor emise de Gibraltar cu cele din polimer
emise de Regatul Unit.
Pe aversul bancnotei se regăseşte portretul reginei Elizabeta a II-a a Marii Britanii,
iar în dreapta portretului se observă stema Gibraltarului. Pe revers, elementul
grafic principal este Podul suspendat Windsor, un pod inaugurat în 2016, una
din principalele atracţii turistice ale Gibraltarului. În fundal se observă
harta Europei. Bancnota are dimensiunile de 125 x 65 mm și culoarea
verde/maronie.
Elisabeta a II-a, nume real și complet Elizabeth Alexandra
Mary, este suverana Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord și a
încă 15 state, membre Commonwealth, născută în anul 1926, conduce din
anul 1952. Cele 15 state, membre Commonwealth sunt Canada, Australia, Noua
Zeelandă, Jamaica, Barbados, Bahamas, Grenada, Papua Noua Guinee, Insulele
Solomon, Tuvalu, Sfânta Lucia, Sfântul Vincent și Grenadine, Antigua și
Barbuda, Belize și Sfântul Kitts și Nevis.
Podul suspendat Windsor din Gibraltar a fost inaugurat oficial în data de 21 iunie 2016 în prezența unor înalte oficialități. Podul lung de 71 de
metri se constituie într-o necesitate absolută pentru vizitatorii Rezervației
naturale Upper Rock. Podul asigură trecerea peste un defileu adânc de 50 metri
și asigură vederi spectaculoase asupra orașului și Golfului Gibraltar. Chiar
dacă se simte o ușoară balansare nu trebuie să existe teamă deoarece podul este
construit cu mare simț de răspundere. Podul este înfipt pe stâncile de ambele
părți ale văii Royal Anglican Way prin piloane metalice lungi de 12 metri.
Accesul în rezervație se face contracost (adulții – 13 GBP și copii între 5 si
11 ani – 8 GBP).
4. Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează automobilele lumii.
4. Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează automobilele lumii.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 20 februarie 2003 prin care se
popularizează automobilul Rochet
– Schneider - 1895.
Rochet-Schneider a fost o
companie franceză, cu sediul în Franța, la Lyon, care a
produs automobile între anii 1894 și 1932. Sloganul de vânzări
Rochet-Schneider era „putere, simplitate și tăcere”. Proprietarii fabricii au
fost Edouard Rochet și Eugene Schneider. Mașinile fabricate de Rochet-Schneider
erau în mare parte destinate pasionaților bogați și foloseau accesorii din alamă,
pile model, lemn lucrat manual și alte componente scumpe. Între anii
1895 și 1901, compania a construit aproximativ 240 de mașini cu un singur
cilindru "de tip Benz ". La salonul de la
Paris din 1901 , compania a introdus o gamă de mașini cu doi și patru
cilindri. În jurul anului 1903, acestea au fost reproiectate după linii
similare cu Mercedes. În anul 1904, compania a fost vândută cu 4,5
milioane de franci unei companii londoneze, numită „Rochet-Schneider
Ltd”. La sfârșitul anului 1907 compania era în lichidare.Schneider a cumpărat
compania care îi poartă numele și s-a format o filială numită
„Carburateurs Zenith”. Schneider a produs o gamă de mașini și
vehicule comerciale de înaltă calitate timp de câțiva ani. După primul
razboi mondial compania a oferit mașini de 12, 18 și 30 CP. Până în 1923,
întreaga gamă a fost echipată cu motoare cu supape în cap cu un design complet
nou și o varietate de stiluri de caroserie. Rochet-Schneider a luat un stand la
cel de-al 20-lea Salon auto de la Paris, în octombrie 1926 și și-a expus
gama celor cinci modele. De la mijlocul
anilor 1920, compania a pus un accent tot mai mare pe vehiculele comerciale,
deși mașinile de pasageri erau încă vândute și încă erau expuse pe standul
producătorului la cel de-al 25-lea Salon Auto de la Paris, în octombrie
1931, ultimul model nou al producătorului fiind formidabilul
Rochet-Schneider 26CV cu un motor mare cu 6 cilindri, cu o cilindree de
aproximativ 5 litri, împreună cu aprindere dublă și servofrâne. Compania Rochet-Schneider
a fost cumpărată de Berliet, o altă companie cu sediul la Lyon,
cunoscută la acea vreme ca producător de locomotive și vehicule
comerciale, după cel de-al doilea război mondial.
5. La data de 1 decembrie 2021 Banca
Națională a României a lansat în circuitul numismatic mondial o replică pe
suport de polimer după prima bancnotă de 20 lei emisă de Banca Naţională a
României în anul 1881.
Replica are următoarele
caracteristici:
- dimensiuni: 168 x 96 mm, cu o toleranţă de ±1 mm;
- culoare predominantă: albastru cobalt;
- imprimată în tehnică plană, pe suport de polimer.
Împăratul
Traian, nume complet, Marcus Ulpius Nerva Traianus (născut la data de 18 septembrie 53 în
localitatea Italica Santiponce şi decedat la dat de 9 august 117 în localitatea
Selinus Cilicia), împărat roman între anii 98 – 117, a fost al doilea
dintre cei aşa-zişi cinci împăraţi buni ai Imperiului roman (Dinastia
Antoninilor) şi unul dintre cei mai importanţi ai acestuia. În timpul domniei
sale, imperiul a ajuns la întinderea teritorială maximă. Titlul său complet
era IMPERATOR • CAESAR • DIVI • NERVAE • FILIVS • MARCVS • VLPIVS • NERVA
• TRAIANVS • OPTIMVS • AVGVSTVS • FORTISSIMVS • PRINCEPS • GERMANICVS • DACICVS
• PARTHICVS • MAXIMVS.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Cupa UTC '87
(badminton Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea Tineretului Comunist (cunoscută și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. În timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a numit Uniunea Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din populația României.
Sus am aplicat stema Uniunii Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul U.T.C..
Badmintonul este
un sport în care doi jucători sau două perechi de jucători joacă
plasându-se fiecare de câte o parte a unui fileu care împarte terenul
dreptunghiular în două jumătăți egale. Cei doi jucători sau două perechi
câștigă puncte lovind un fluturaş (minge) cu racheta astfel încât acesta
să treacă peste fileu și să aterizeze în terenul advers. Terenul de
joc are mărimea de 13,4 x 5,18 m la meciurile de simplu și de 13,4 x 6,1 m la
meciurile de dublu. Același teren este folosit și pentru meciurile de simplu și
dublu, cu diferența că se trag niște linii despărțitoare vizibile. Terenul este
împărțit în două părti egale de un fileu (plasă) cu înălțimea de 1,524 m la
mijloc și 1,55 m la capete. Jocul se
termină când sportivul (sportivii) câștigă două seturi de 21 puncte.
Insigna - Marele premiu de tragere la semn - anul...
Federaţia română de
tir sportiv este forul
tutelar care conduce, organizează şi dezvoltă acest jos sportiv în România.
Această federaţie este responsabilă de organizarea tuturor competiţiilor
sportive de tir, la toate nivelurile de vârstă şi pregătire, în toate
structurile societăţii româneşti. Pe data de 7 februarie 1934 se
înființează Federația Română de Tir (F.R.T.), urmând ca doi
ani mai târziu, F.R.T. să se afilieze Uniunii Internaționale de Tir (U.I.T.).
În data de 29 iunie 1946 Banca Națională a României cumpără de la Societate,
terenurile donate de către domnitorul Alexandru Ioan Cuza și donează Societății
de Dare la Semn 65 de hectare din Pădurea Băneasa, ceea ce va deveni mai târziu
poligonul Tunari, în prezent Poligonul de Tir Sportiv "Iosif Sârbu".
La Jocurile Olimpice de la Helsinki (1952 - ediția a XII- a) au participat 69
de țări, România fiind la a treia participare unde trăgătorul Iosif
Sîrbu avea să deschidă drumul medaliilor de aur olimpic pentru țara
noastră. În anul 1955, România organizează primul Campionat European de Tir la
Poligonul Tunari. F.R.T. își schimbă denumirea în Federația Română de Tir
Sportiv (F.R.T.S.) în anul 1999. După descoperirea
utilizării prafului de pușcă la armele de foc, începând cu secolul al XII- lea,
perfecționarea tehnicilor de mânuire a armelor a fost o preocupare primordială
în rândul militarilor și, implicit, a aristocrației momentului. Armele de foc
nu au fost folosite doar pe plan militar ci și în activitățile de agrement și
vânătoare. În acest fel, apare o preocupare permanentă pentru îmbunătățirea
calităților tehnice și de manevrabilitate ale armelor, fapt ce a dus la
crearea unor structuri organizatorice ce aveau ca rol formarea deprinderilor
specifice utilizării eficiente a acestora. La jumătatea secolului al XVII- lea,
în anul 1640, la Lucerna în Elveția, se înființează prima Societate de
Tir din lume. Ulterior, numărul societăților, organizațiilor și al
cluburilor de gen, în care își desfășurau activitatea de pregătire majoritatea
trăgătorilor, începe să crească considerabil în toate regiunile din
Europa. În vechime tirul sportiv se mai numea „dare la semn” sau „tragere la semn”
și era practicat mai mult de militari.
În anul 1741 sunt organizate primele concursuri de tir organizate de către Regimentul Regal de Infanterie în câmpia de nord a Aradului, pentru ofițerii regimentului. În anul 1831 s-a constituit Asociația Cetățenescă de Tir din Municipiul Arad. În ceea ce privește dezvoltarea sportivă a tirului, în afară de contribuția laturii militare, un deosebit aport la această dezvoltarea a venit din partea unor societăți de vânătoare, în cadrul cărora erau organizate cursuri de pregătire a vânătorilor și care își desfășurau activitatea pe mai multe domenii de vânătoare de la Arad, Săvârșin, Șiria, Șiman, Chișinău-Criș și Pecica. Pe data de 5 mai 1862, ia ființă prima societate de tir, la nivel național, denumită: "Societatea Română de arme și dare la semn" având sediul stabilit la București, iar la numai un an de la înființarea ei, "Societatea Română de arme și dare la semn" avea un număr de 120 de membri și 5 membri de onoare. Pe data de 9 septembrie 1865, prin înaltul Decret Domnesc nr.1147, publicat în Monitorul Oficial nr.200 din 11/23 septembrie, sunt aprobate și recunoscute oficial statutele Societății Române de arme și dare la semn. În urma acestui decret, Domnitorul Alexandru Ioan Cuza donează societății din terenul Mânăstirii Radu – Vodă – teren trecut în patrimoniul statului – o suprafață de 47514 mp , pentru a-l folosi drept poligon de tir cu condiția ca acest teren să nu fie înstrăinat. Terenul donat s-a adăugat la cel pe care societatea îl avea deja în folosință și care era poziționat în zona Clubului Progresul. Prima participare a unor trăgători români la un concurs internațional a fost în anul 1919 la Le Mans – Franța, unde românii au cucerit locul doi. La acest concurs au participat trăgători de elită din toate țările aliate în primul război mondial. În anul 1924, România participă la Jocurile Olimpice de la Paris cu un lot de trăgători, unde Constantin Tomescu ocupă locul 18.
În anul 1741 sunt organizate primele concursuri de tir organizate de către Regimentul Regal de Infanterie în câmpia de nord a Aradului, pentru ofițerii regimentului. În anul 1831 s-a constituit Asociația Cetățenescă de Tir din Municipiul Arad. În ceea ce privește dezvoltarea sportivă a tirului, în afară de contribuția laturii militare, un deosebit aport la această dezvoltarea a venit din partea unor societăți de vânătoare, în cadrul cărora erau organizate cursuri de pregătire a vânătorilor și care își desfășurau activitatea pe mai multe domenii de vânătoare de la Arad, Săvârșin, Șiria, Șiman, Chișinău-Criș și Pecica. Pe data de 5 mai 1862, ia ființă prima societate de tir, la nivel național, denumită: "Societatea Română de arme și dare la semn" având sediul stabilit la București, iar la numai un an de la înființarea ei, "Societatea Română de arme și dare la semn" avea un număr de 120 de membri și 5 membri de onoare. Pe data de 9 septembrie 1865, prin înaltul Decret Domnesc nr.1147, publicat în Monitorul Oficial nr.200 din 11/23 septembrie, sunt aprobate și recunoscute oficial statutele Societății Române de arme și dare la semn. În urma acestui decret, Domnitorul Alexandru Ioan Cuza donează societății din terenul Mânăstirii Radu – Vodă – teren trecut în patrimoniul statului – o suprafață de 47514 mp , pentru a-l folosi drept poligon de tir cu condiția ca acest teren să nu fie înstrăinat. Terenul donat s-a adăugat la cel pe care societatea îl avea deja în folosință și care era poziționat în zona Clubului Progresul. Prima participare a unor trăgători români la un concurs internațional a fost în anul 1919 la Le Mans – Franța, unde românii au cucerit locul doi. La acest concurs au participat trăgători de elită din toate țările aliate în primul război mondial. În anul 1924, România participă la Jocurile Olimpice de la Paris cu un lot de trăgători, unde Constantin Tomescu ocupă locul 18.
M.L.P.T.L. - Guvernul României
(Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuințelor)
Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Locuințelor (MDLPL) a
fost un minister din România, creat prin
comasarea unor departamente ale Ministerul Integrării Europene (28
decembrie 2000 - 4 aprilie 2007) și Ministerul Transporturilor,
Construcțiilor și Turismului. Ministerul a funcționat în perioada 4
aprilie 2007 – 22 decembrie 2008, desfășurându-și activitatea în domeniile:
planificare și dezvoltare teritorială națională și regională, cooperare
transfrontalieră, transnațională și interregională, urbanism și amenajarea
teritoriului, gestiune și dezvoltare edilitară-imobiliară inclusiv construcții
de locuințe, lucrări publice, construcții și locuire. Ministerul Dezvoltării,
Lucrărilor Publice și Locuințelor era organizat și funcționa ca organ de
specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului. Într-o vreme instituția s-a mai numit și Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuințelor, după cum dictau interesele
guvernării.
Insigna - Fruntaș în gospodărirea comunei - 1982
Imediat
după declararea încheierii colectivizării regimul comunist din România a
început o campanie de convingere a sătenilor asupra necesității de gospodărire
mai bună a satelor. În această largă acțiune intră
acțiuni de curățenie și înfrumusețare a propriei gospodarii dar și acțiuni de
muncă patriotică în folosul comunității. În cadrul acțiunilor de înfrumusețare
a propriei gospodării intrau; văruirea gardurilor de la drum și a podețelor de
la intrarea în curte, curățarea șanțurilor de la drum din dreptul propriei
case, curățarea și văruirea copacilor, adunarea frunzelor și
vegetației uscate, precum și cultivarea și întreținerea culturilor din
intravilan. În cadrul acțiunilor de muncă patriotică în folosul comunității
intrau cam aceleași activități dar aferente instituțiilor de interes public ale
satului; școala, primăria, biserica, dispensarul local, etc precum și acțiunile
de deszăpezire, îndiguire, desfundare canale de scurgere sau împăduriri în
folosul comunității. Sătenii participanți la astfel de acțiuni erau distinși,
cu mare fast, în adunări publice, cu aceste insigne - distincții care se
acordau anual. Apreciez că acordarea acestor distincții erau totuși o formă de
propagandă comunistă care arătă ce înseamnă munca în folosul comunității, ce
înseamnă ordinea și disciplina în tot și în toate.
Insigna - F.R.H. (Federația română de fotbal)
Handbalul este un sport de echipă care se joacă
cu o minge. Meciul are loc între două echipe a 7 jucători (6 jucători de câmp
și un portar) pe durata a două reprize a câte 30 de minute. Scopul jocului este
de a marca cât mai multe goluri în poarta echipei adversare. Echipa care a
marcat mai multe goluri câștigă meciul. Primul
meci de handbal din România menționat în presă (în ziarul Hermannstädter
Tageblatt) a fost probabil cel care a avut loc la începutul verii 1921, la
puțin după un an de la primul meci de handbal din lume (la Berlin în februarie
1920). Profesorul de educație fizică din Sibiu Wilhelm Binder (care a predat la
școli din Sibiu între 1910-1948) a fost în tribună la acel prim meci de handbal
și a introdus handbalul în Sibiu. Binder se familiarizase în 1912 la Leipzig cu
sportul premergător handbalului numit Raffball, sport pe care l-a
introdus la Sibiu în 1913.În 1928 se organizează la Sibiu prima școală de
arbitri de handbal. Federația Română de Handbal se constituie la 7 aprilie
1933, mai întâi ca filială a Federației de Baschet și Volei. După trei ani,
devine independentă. Primul meci internațional al României a avut loc în 7
aprilie 1936, împotriva Poloniei, meci pe care România l-a câștigat cu 6 - 4.
Primul meci de handbal în sală a avut probabil loc în Sala Obor în 1934.
Insigna - IMAGREX - România
Există foarte puține informații cu referire la produsul
insignografic postat mai sus. Se pare că este sau a fost o firmă de comerț
exterior specializată în vânzarea mașinilor și utilajelor agricole de orice
fel. IMAGREX este acronimul unei companii bucureștene ce are sediul pe Strada
Lipscani, nr.19, și care se numește Întreprinderea de Mașini Agricole
Export.
Cardinalul german Albrecht von Brandenburg,
a trăit între anii 1490 - 1545
Detaliu vignetă de pe un calendar românesc
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 08.02.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu