Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din orașul german OFFENBACH AM MAIN, landul
HESSE, din vremuri diferite, câteva vechi trimiteri poștale
ilustrate dar și un jeton, o insignă, o monedă și o medalie locale.
Piața Wilhelm
Castelul Rupenheimer
Parcul
Palatul Busing
Piața Hesse
Spitalul
Stadionul Diba
Strada Main
Vechea Primărie
Stația de metrou Piața Primăriei
Piața
Strada Frankfurt
Biserica protestantă
Muzeul Klingspor
Muzeul vechi
Strada Bieberer si Biserica Sfânta Marie
Castelul Issenburg
Gara
Vederi generale
Trimiteri poștale
Arhitectură locală
Monedă locală
Insignă locală
Medalie locală
Jeton local
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_____________xxx_____________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL COVASNA
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - Liga cultural creștină "Andrei Șaguna" - Sfântu Gheorghe 1992
Liga
cultural-creştină "Andrei Şaguna" din Sfântu Gheorghe,
înfiinţată pe 14 martie 1992, în Catedrala ortodoxă din Sfântu Gheorghe, joacă
un rol important în păstrarea şi afirmarea culturii, istoriei, limbii şi
identităţii româneşti în
această parte de țară. Sediul central al Ligii este situat în municipiul Sfântu
Gheorghe, pe Strada Școlii, la nr.2. De-a lungul vremii Liga a organizat numeroase
evenimente şi a contribuit la cinstirea memoriei strămoşilor, prin ridicarea
unor monumente, printre care statuia mitropolitului Andrei Şaguna, bustul
mitropolitului Nicolae Colan şi însemnul ASTRA din Sfântu Gheorghe. Beneficiind de sprijinul concret şi benefic al Episcopiei
Ortodoxe a Covasnei şi Harghitei, al Înalt Preasfinţitului Arhiepiscop Ioan al
Covasnei şi Harghitei, al protopopiatelor "Sf. Gheorghe" şi Întorsura
Buzăului, al Prefecturii Judeţului Covasna, al principalelor instituţii ale
administraţiei de stat, Liga cultural-creştină "Andrei Şaguna" a
iniţiat şi finalizat o serie de proiecte culturale devenite tradiţionale,
precum "Primăvara culturală", Zilele "Andrei Şaguna",
Nedeia Sânpetrului, Zilele "Nicolae Colan", simpozioane, mese
rotunde, dezbateri, colocvii, Sesiunea Naţională de Comunicări Ştiinţifice
"Românii din sud-estul Transilvaniei. Istorie. Cultură. Civilizaţie"
manifestare organizată în prezent de Muzeul Naţional al Carpaţilor Răsăriteni,
Centrul Ecleziastic de Documentare "Mitropolit Nicolae Colan" şi
Asociaţia "Justinian Teculescu" Covasna.Expoziția insignografică Târgu Secuiesc ed 1987
Târgu Secuiesc (în maghiară Kézdivásárhely, în
germană Szekler Neumarkt) este un municipiu din județul Covasna,
România, care include și satul Lunga. În vechime localitatea a fost reședința
scaunului istoric secuiesc Kezd. La recensământul din anul 2011 orașul număra
14891 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre
care:
maghiari – 88,1%, români – 6,99%, romi – 1,51% și restul –
necunoscută sau altă etnie. Este al doilea cel mai mare centru
urban al județului, după reședința Sfântu Gheorghe. Componența
confesională actuală a populației municipiului Târgu Secuiesc astăzi se
prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 5,53%, romano catolici –
69,26%, reformați – 20,145, și restul – nedeclarată sau altă religie. Veche
așezare, cu o istorie milenară, aceasta este locuită încă din timpul romanilor,
așa cum atestă descoperirile arheologilor de acum mai bine de un veac și
jumătate. Este vorba de un adevărat tezaur ce cuprinde pocale de aur, arme și
urne funerare. Distrusă de valurile de populații migratoare, pe ruinele
vechilor construcții romane, ia naștere o nouă așezare. În epoca medievală
localitatea era cunoscută sub numele de Asseculi Oppidum (orașul de lemn), nume
care provenea de la materia primă folosită la construcția locuințelor. Mai
târziu, era denumit Torjavasara (Târgul Turia), întărind astfel rolul important
al târgului care se ține în localitate. Încă din anul 1472, regele maghiar
Sigismund ridică localitatea la statutul de oraș regal, sub numele Thoryawasara
și îi acordă dreptul de a ține târguri săptămânale. Orașul s-a format în
apropiere de drumul ce leagă Brașovul de Moldova, prin Pasul Oituz. Între
veacurile al XVI-lea - al XIX-lea, Târgu Secuiesc reprezintă unul dintre cele
mai importante centre meșteșugărești și comerciale din Ținutul Secuiesc.Centrul
de formă ovală, care a fost și piața orașului, are un stil unic în Europa: din
el ies în forma razelor soarelui așa-numitele "udvarterek" (în
traducere aproximativă "curți"), niște străduțe înfundate (în oraș
există 72 asemenea "străduțe"). Acestea au luat ființă odată cu
dezvoltarea orașului, când familiile de meșteșugari au început să construiască
în grădinile din spatele clădirilor principale (care dădeau spre centru) alte
case, cu acces ușor în piață. Pe ultimul teren construibil au fost ridicate
case în așa fel încât să blocheze accesul din afara pieței. Accesul în centru
se face prin patru străzi de la "colțul" pieței. Începând cu deceniul
al optulea al secolului al XIX-lea, casele mici, de lemn, ale
meșteșugarilor au fost înlocuite treptat de casele din piatră, etajate, ale
negustorilor. Imaginea panoramică a orașului reflectă centrul mic, îngust,
datorat aglomerării caselor. Câteva dintre atracțiile turistice ale orașului
sunt:- Biserica
Reformată-Calvină cu capacitatea de 100 locuri, ridicată în stil baroc și neoclasic între anii 1770-1782.
- Biserica
romano-catolică (1722 – piatra de temelie)
- Primăria
orașului, ridicată în anul 1907 pentru Casa de economii și ajutor.
- Muzeul
breslelor inaugurat în anul 1972 în vechea clădire a primăriei.
- Casa de
Cultură Vigadó, construită între anii 1902 – 1904.
- Biblioteca
Weselényi Miklós înființată pe data de 25 decembrie 1842.
- Cartierul
Kanta
- Clădirea
Liceului teoretic Nagy Mozes
A VIII-a Expoziție insingnografică - Târgu Secuiesc 1991
Poarta secuiască tradițională este considerată actul fundamental de identitate al secuilor, gravat în lemn. Poarta secuiască se deosebește de poarta maramureșeană prin faptul că are un stil diferit. Simbolul principal sculptat pe poarta secuiască este laleaua, căreia i se adaugă alte motive florale sau geometrice. La înfrumusețarea porților secuiești contribuie și coloristica, deoarece unele dintre ele sunt pictate în culori vii. Poarta are un acoperiș de șindrilă, sub care se pune câteodată porumbar pentru a mări efectul estetic. Înălțimea porții mari este de cel puțin patru metri, pentru ca și căruța încărcată cu fân să poată trece sub ea. Înălțimea porții mici este de aproximativ doi metri și are o structură separată: grindă frontală, contrafișe, portiță în poartă. Porțile mai vechi au fost ornamentate cu motive geometrice, stilizate, mai târziu cu motive vegetale, mai ales cu motive florale. Motive des întâlnite sunt luna și soarele. Grinda frontală este de obicei decorată cu inscripții, de regulă anul construirii, numele gazdei și al soției lui. Uneori sunt încrustat și versuri sau mesaje.Modelele secuiești străvechi precum spiralele, motive vegetale etc. care ornează o poartă secuiască sunt desenate pe lemn cu mâna. După desenare, motivele sunt cioplite. Confecționarea unei porți secuiești de dimensiuni mari durează în jur de 1,5 - 2 luni, dacă lucrează la ea 5 - 7 oameni. Pentru a construi o poartă secuiască, meșterul trebuie sa fie dulgher, tâmplar și sculptor în același timp. Sculptarea unei porți poate să dureze între 16-20 zile, construirea porții de la alegerea materialului până la ridicarea lui se poate face în 6 săptămâni. Ornamentele specifice sunt aplicate manual, respectând atât tradiția, cât și preferințele viitorului proprietar. Sculptura în relief poate să aibă adâncimea între 5–10 mm. După finisare, poarta este impregnată cu ulei de in. Insigna - I.A.M.E. - Sf. Gheorghe 1973 - 1993
(Întreprinderea de aparataj auto și motoare electrice)
Întreprinderea de aparataj auto și motoare
electrice (I.A.M.E.) Sfântul Gheorghe a
fost o adevărată familie pentru cei care lucrau în ea. Iată ce își amintește un
fost muncitor în această întreprindere; „Luam prime şi ne strângeam pe
terenul de fotbal, unde ne distram împreună. Directorul aducea şi o formaţie de
muzică populară, cântam, dansam, aşa era pe vremuri. Eram tineri. (…) Pentru majoritatea angajaţilor, IAME a
însemnat mai mult decât o fabrică şi un loc de muncă. „IAME a fost un
spirit. Majoritatea angajaţilor erau tineri, generaţiile ’71, ’72, ’73 toate
s-au angajat acolo după ce au terminat școala sau facultatea. A fost o
adevărată frăţie, în sensul bun la cuvântului. (…) În perioada de glorie, adică
în anii ’87-’88 când producea şi ventilatoare, fabrica a avut aproape 3000 de
angajați, dar după privatizare a intrat în faliment și în 2006 s-a pus lacătul
pe uşă. (…) Mulţi dintre colegi au lucrat acolo încă de la înfiinţare şi au
trecut foarte, foarte greu peste acest moment”. Adresa de corespondență a întreprinderii era: Sfântu Gheorghe, Strada Constructorilor, nr.
2 C. Până în 1989, judeţul Covasna a fost un reper în industria
construcţiilor de maşini. La Sfântu Gheorghe, mii de oameni lucrau în fabricile
de aparataj auto, motoare electrice, cutii de viteze sau subansamble auto, care
s-au închis una după alta. Această ramură a început să dea semne de redresare
în ultimii ani, odată cu deschiderea mai multor fabrici de cablaje auto şi
volane pentru maşini.
Insigna - Loja masonică Șiculia - Sfântu Gheorghe
Produsul medalistic de mai sus s-a realizat în anul 1892
la comanda Lojii masonice de limbă
maghiară “Siculia” din orașul
Sfântu Gheorghe, județul Covasna. Această lojă
a avut principii interconfesionale, s-a constitiut în data de 28 februarie 1892
sub obedianța Marii Loji Simbolice din Ungaria, cu care a rupt orice legătură
în momentul accentuării contradicțiilor politice. Pe avers, pe laturile
triunghiului sunt aplicate inscripțiile: “LEGY IGAZ” (Fii drept), “LEGY EROS” (Fii
puternic )și “LEGY
KITARTO” (Fii perseverent). În centru este
reprezentat un compas și un echer surmontate de pentaclu, între cele două
instrumente școlare fiind aplicată sigla “S”. Pe revers, pe laturile triunghiului
sunt aplicate inscripțiile: ”SEPSI SZENTGYORGY”
(Sfântu Gheorghe) și “KELETEN” (Est). În centru sunt reprezentate un pentaclu, un pătrat și
înscrisurile:
“II/28/000/892” (28 februarie 1892?). Piesa
are latura de 6 centimetri și era însoțită
de o panglică roș-albastră lungă de 7 centimetri. Există și alte simboluri
masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de
exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor,
semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru,
semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra
brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) –
semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea,
Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie
- știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a jucat si continua sa aiba un rol
important in multiple planuri ale Romaniei. Sub semnul echerului si compasului
de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente majore ale
neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o considerabila cota in
perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie de masoni. Sintagma
este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati apartineau unor
societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov, Chisinau,
Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile pariziene, ii
gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza, Negruzzi si I.C.
Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19 prim-ministri au
fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii. Acum,
Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine, in
perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru Alexandru
Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de Traian
Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai
masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia Nestorescu-Balcesti,
renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei romane, afirma ca:
"Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei Moderne, a
Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin
Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al
Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care evreii
au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva conceptiei
crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru a realiza o
republica internationala, laica. Este un ferment de stricaciune morala, de
dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca doctrina, ca
organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele „francmason“,
„francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free mason,
francez francmaçon şi german Freimaurer care înseamnă
„zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile
francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi
catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New
Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă
din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a
Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“).
Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost
interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă
asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei
date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de
bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin
perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie
există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o
organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale
şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă
supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este
compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară
probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină
diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială,
complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale
masonilor de oriunde.
Sfântu
Gheorghe (în
maghiară Sepsiszentgyörgy, în
germană Sankt Georgen) este un
municipiu, reședința de județ și cel mai mare oraș al județului Covsna,
care include și satele Chilieni și Coșeni. Prima atestare documentară este
din anul 1332, însă descoperirile arheologice fac dovada existenței umane
încă din neolitic. Municipiul Sfântu Gheorghe este situat în depresiunea
Brașovului, pe ambele maluri ale râului Olt, la o altitudine de 550 metri, pe
comunicația rutieră DN12, dar și magistrala feroviară 400 – Brașov-Miercurea
Ciuc. La recensământul din anul 2011 orașul număra 56006 locuitori, în scădere
față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 21,08%,
maghiari – 73,62% și restul - necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a municipiului Sfântu Gheorghe astăzi se prezintă aproximativ
astfel: ortodocși – 18,84%, romano catolici – 31,69%, reformați – 35,66%,
unitarieni – 5,49%, luterani – 1,2% și restul – nedeclarată sau altă religie.
Principalele activități economice ale municipiului se desfășoară în industriile
textilă și de confecții, a mobilei, a procesării laptelui și a cărnii, în
domeniul comerțului și al serviciilor, precum și în turism. Orașul are două
teatre (“Andrei Mureșanu” și “Tamasi Aron”) dar și două muzee (Muzeul Național
al Carpaților Răsăriteni și Muzeul Național Secuiesc). Municipiul Sfântu
Gheorghe are în administrare stațiunea balneoclimatică Șugaș Băi,
cunoscută pentru apele minerale carbogazoase și pentru gazele mofetice
indicate în bolile cardiace și cele ale aparatului circulator. Principalele
atracții turistice ale orașului sunt: Biserica – cetate, datată secolul al
XIV-lea, Biserica ortodoxă – 1872, Casa cu Arcade – secolul al XVIII-lea,
Biblioteca județeană – 1832, Galeriile de Artă – 1870, Clădirea Muzeului
Național Secuiesc, edificiu proiectat de Karoly Kos, Clădirea primăriei –
secolul al XVIII-lea, Monumentul ostașului român, realizat de sculptorul
Peter Balogh, Bustul lui Aron Gabor, realizat de István Gergely, Bustul
lui Nicolae Bălcescu, realizat de Isac Marton, Muzeul Carpaților
Răsăriteni și Parcul Elisabeta. Deasupra am postat stema actuală și
veche a municipiului Sfântul Gheorghe iar dedesubt pozele câtorva monumente de
cultură și arhitectură din vremuri diferite din acest oraș.
Monumentul eroilor honvezi
Muzeul secuiesc
Prefectura
Liceul reformat
Podul peste Olt
Gara
Biblioteca județeană
Școala civilă de fete de stat
Galeriile de artă
Regia monopolului statului
Primăria
Biserica romano-catolică
Parcul orașului
Școala de tragere a infanteriei
Biserica romano-catolică
Vedere generală
Covasna (în
maghiară Kovászna) este un județ din provincia istorică
Transilvania, România. Județul Covasna se află situat în centrul României, în
partea internă a Carpaților de Curbură. Situat în partea de sud-est a
Transilvaniei, teritoriul acestui județ este legat de spațiul extracarpatic prin
pasurile Buzău și Oituz precum
și prin mai multe trecători ale Carpaților Răsăriteni. Județul cu
suprafața de 3710 kilometri pătrați și populația de aproximativ 206000
locuitori are reședința administrative în Sfântul Gheorghe. Ca subunități
administrative județul este compus din; 2 municipii – Sfântul
Gheorghe și Târgu Secuiesc, 3 orașe – Baraolt, Covasna și Întorsura
Buzăului precum și un număr de 40 de comune. Populația județului Covasna
aparține următoarelor etnii; maghiară -74%, română – 23% și romă – 3% (procente
aproximative). Deasupra am postat stema și harta județului Covasna și mai jos
pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din vremuri diferite, dar și câteva vechi trimiteri
poștale ilustrate din acest județ.Clădirea Poștei - Târgu Secuiesc
Hotelul Jancso - Târgu Secuiesc
Biserica romano-catolică - Târgu Secuiesc
Primăria - Baraolt
Primăria - Aita Mare
Vila Zathureczky - Vâlcele
Piața - Târgu Secuiesc
Vedere - Pădureni
Castelul Temesvaryek - Ozun
Valea Vârghișului
Biserica - Ilieni
Vedere - Comandău
Spitalul - Baraolt
Biserica reformată - Covasna
Vederi - Brețcu
Vederi - Arcuș
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Teoretician și economist german Silvio Gesell,
a trăit între anii 1862 - 1930
Detaliu vignetă de pe un calendar german
Detaliu vignetă de pe un bilet de loterie spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 02.02.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu