Mai jos am postat și alte fotografii reprezentând vechi monumente de
cultură și arhitectură din localitatea franceză GUIMPS,
departamentul CHARENT, regiunea NOUA ACHITANIE, dar
și vechi trimiteri poștale ilustrate
Biserica și Monumentul
Trimiteri poștale
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA INSIGNE ȘI
MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna F.C.P. (Formație civilă de pompieri)
Despre
stingerea organizată a incendiilor pe teritoriul de
astăzi al României există dovezi încă din timpul Daciei romane, însă instituţia
pompierilor este atestată la mijlocul secolului al XVIII-lea prin „steagurile
de foc” din Bucureşti şi Iaşi, organizări bazate pe solidaritatea comunităţii în
faţa primejdiei focului. Condiţiile concrete de la începutul veacului următor
au determinat apariţia, la Bucureşti şi Iaşi, în 1845 şi, respectiv, în 1835, a
primelor unităţi de pompieri militari, încadrate în armata permanentă, soldaţii
urmând instrucţia de infanterie în paralel cu cea pompieristică. Istoria
începuturilor a consemnat participarea efectivelor de pompieri din Bucureşti la
stingerea „Focului cel mare” din data de 23 martie 1847, sinistru care a
distrus atunci peste 1800 de case şi prăvălii, precum şi la Bătălia din Dealul
Spirii, care a avut loc la data de 13 septembrie 1848, moment de seama al
revoluţiei democratice din acel an. În memoria celor aproape o sută de ostaşi
pompieri care au căzut în luptă, în Bucureşti a fost înălţat „Monumentul
Pompierilor”. Ulterior, după modelul primelor două unităţi, în
principalele oraşe ale României, s-au înfiinţat servicii de pompieri
profesionişti cu accentuat caracter militar, subordonate primăriilor. În anul
1874 s-au pus bazele Corpului Pompierilor Militari care cuprindea 15 unităţi
care aveau în dotare şi baterii de artilerie. La războiul din 1877 – 1878,
pompierii - artilerişti au participat cu forţa a şase baterii în compunerea
armatei române, atât pentru apărarea teritoriului, cât şi la luptele din sudul
Dunării, în Bulgaria de astăzi, împotriva armatei otomane. Contactele
europene, mai ales cu Regimentul de pompieri din Paris, aderarea la primul
organism internaţional de profil, constituit în anul 1900, „Comitetul Tehnic
Internaţional al Focului”, la care România este membru fondator, au impus
începerea reorganizării pompierilor români, proces întrerupt de primul război
mondial. Separarea de artilerie s-a produs la 2 august 1929, prin înfiinţarea
Comandamentului Pompierilor, care făcea parte din structurile armatei române,
iar, sub aspect administrativ, depindea de Ministerul de Interne. Această
organizare a fost legiferată în anul 1936 când, pentru prima oară, se defineau
misiunile pompierilor militari: „prevenirea şi combaterea sinistrelor pe tot cuprinsul
tării”. Tot din acea perioadă datează şi investirea acestora cu atribuţii
concrete în domeniul protecţiei civile, cel de-al doilea război găsindu-i
organizaţi, până la nivelul subunităţilor, ca formaţiuni militare de pompieri -
apărare pasivă. Anii postbelici au conservat forma de organizare
tradiţional militară a instituţiei pompierilor, procesul de modernizare
cuprinzând, deopotrivă, planul conceptual şi cel material, la nivelul
realităţilor tehnico – economice. Pe
toate aceste insigne abundă simbolurile comuniste; steaua de inspiraţie
sovietică, laurii victoriei şi făcliile succesului.
Astăzi
pompierii îşi desfăşoară activitatea în cadrul ISU (Inspectoratul pentru
Situaţii de Urgenţă), cu structuri la nivel naţional dar şi la nivelul fiecărui
judeţ.
Medalia - Crăciunul 2021
"Unde este regele Iudeilor, cel ce s-a născut?
Căci am văzut la răsărit steaua Lui și am venit să ne închinăm lui."
Matei 2, 1-2
Produsul
medalistic de mai sus s-a emis în anul 2021 de către
Monetăria Statului. El poate fi folosit ca un cadou original prin care ne putem
exprima propriile sentimente față de cei dragi, în cea mai îndrăgită perioadă a
anului. Produsul s-a realizat în două variante de metal compoziție și are
următoarele caracteristici tehnice:
- Material
– argint, puritate – 99,9%, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 31,11 grame, calitatea – proof,
tirajul – 250 bucăți și preț unitar de achiziție – 220 lei
- Material – cupru, forma – rotundă, diametrul – 37
milimetri, calitatea – proof, tirajul -
150 bucăți și preț unitar de achiziție – 75 lei
Crăciunul sau Nașterea
Domnului este o sărbătoare
creștină celebrată la data
de 25 decembrie în calendarul gregorian sau la data de 7 ianuarie
în calendarul iulian. În anumite țări,
unde creștinii sunt majoritari, Crăciunul este sărbătoare legală, iar serbarea
se prelungește și în ziua următoare. Charles Dickens spunea: „Crăciunul poate
înapoia iluziile copilăriei,poate reaminti unui vârstnic plăcerile tinereții,
poate transmuta marinarul și călătorul peste sute de mile, direct în sânul cald
și liniștit al familiei.” De la debutul secolului al XX-lea, Crăciunul devine și o sărbătoare laică, celebrată atât de către
creștini cât și de către cei necreștini, centrul de greutate al celebrării
deplasându-se de la participarea în biserică la rit spre aspectul familial al
schimbului de cadouri sau, pentru copii, „darurilor de la Moș Crăciun”. Moș
Crăciun este versiunea mai nouă a Sfântului Nicolae (în engleză: Santa Claus) care și-a
făcut apariția în secolul I. Pe atunci el era îmbrăcat în verde. El împarte
cadouri tuturor copiilor în noaptea de Crăciun (24 spre 25
decembrie). Conform unei legende, tradiția cadourilor în noaptea de 24
decembrie spre 25 decembrie ar proveni de la Martin Luther care ar fi propagat din anul 1535 aceasta datină
numită Christkindl ca o alternativă a obiceiului catolic Nikolaustag de pe 6
decembrie. Multă vreme în familiile
catolice a fost menținută mai departe tradiția cadourilor de Nikolaus.
Scopul
lui Martin Luther ar fi fost să trezească interesul copiilor pentru Cristos și
să-i îndepărteze astfel de datina catolică a cadourilor de Nikolaus, ea fiind
un mod de venerație a catolicilor pentru sfinți, lucru interzis protestanților. Conform unei alte legende, Luther ar fi fost profund
impresionat de cerul înstelat, lucru pe care nu l-a putut reproduce în cuvinte
pentru familia sa, așa că a tăiat un brad, l-a pus în casă și a pus
lumânări în el și le-a aprins. Conform
legendei, aceasta ar fi originea bradului de crăciun.
Insigna - Fruntaș în gospodărirea orașului - 1979
Aceste insigne sunt din metal mort emailat, cântăresc câte 6
grame fiecare și au dimensiunile de 18 x 36 milimetri. Prin acordarea
acestor insigne regimul comunist încerca să mobilzeze cetăţenii în
gospodărirea, îngrijirea şi înfrumuseţarea localităţilor în care ei trăiau. În
această largă acțiune intrau acțiuni de curățenie și înfrumusețare a propriei
gospodarii dar și acțiuni de muncă patriotică în folosul comunității. În cadrul
acțiunilor de înfrumusețare a propriei gospodării intrau; văruirea gardurilor
de la drum și a podețelor de la intrarea în curte, curățarea șanțurilor de la
drum din dreptul propriei locuințe, curățarea și văruirea
copacilor, adunarea frunzelor și vegetației uscate, precum și cultivarea
și întreținerea culturilor din intravilan. În cadrul acțiunilor de muncă
patriotică în folosul comunității intrau cam aceleași activități dar aferente
instituțiilor de interes public ale satului; școala, primăria, biserica,
dispensarul local, etc. precum și acțiunile de deszăpezire, îndiguire, desfundare
canale de scurgere sau împăduriri în folosul comunității. Cetățenii participanți la
astfel de acțiuni erau distinși, cu mare fast, în adunări publice, cu aceste
insigne - distincții care se acordau anual. Apreciez că acordarea acestor
distincții erau totuși o formă de propagandă comunistă care arătă ce înseamnă
munca în folosul comunității, ce înseamnă ordinea și disciplina în tot și în
toate.
Clubul ciclist Principele Nicolae - Premiul III - Nicolau
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul
acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si,
totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat concursuri
intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898. Dezvoltarea
ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de concursuri si
aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in teritoriu, au
creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment, care are loc
in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee organizatorice, care la
vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si organizare a ciclismului
romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica a Romaniei (1897) si
Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei Societatilor Sportive din
Romania (FSSR).
Jeton - 1 Martie 2018
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa
prezentată mai sus a fost emisă la comanda lanțului de magazine Carefour, în
anul 2018, ca modalitate de promovare, și s-a conferit personalului. Pe avers
în interiorul unui circ liniar exterior continuu este redat logo-ul Carrefour
susținut în brațe de un înger, într-o alegorie cu flori, rândunici și raze de
soare. Pe revers este aplicată inscripția pe trei rânduri orizontale: “1 /
MARTIE / 2018” într-un
romb susținut de un înger, într-o alegorie cu rândunici și raze de soare.
Jetonul este confecționat din alamă argintată, este rotund cu diametrul de 25
milimetri, și perforat probabil ulterior baterii sale.
Carrefour este o
companie multinațională
franceză cu peste 12300 de magazine, având afaceri de 10 miliarde de lei în
2018. Carrefour a deschis in 2001 primul hipermarket din România in zona
Militari de la intrarea pe Autostrada A1, într-un proiect dezvoltat de EMCT,
proprietarul Sun Plaza. Carrefour a preluat în 2006 restul pachetului de 50% la
subsidiara din România, după ce a hotărât să numai opereze hipermarketuri în
franciză și a cumpărat grupul Hyparlo. Carrefour România a preluat, în toamna
lui 2007, lanțul de supermarketuri Artima, pentru 55 milioane de euro, marcând
prin aceasta intrarea pe segmentul de supermarketuri. Rețeaua Artima
deținea 21 de magazine, concentrate în vestul țării, cu o suprafață totală de
vânzări de 21000 de metri pătrați. După preluare, magazinele Artima au
fost redenumite în Carrefour Express și apoi Carrefour Market. Carrefour România a mai
preluat, în 2017, lanțul de supermarketuri Billa din România pentru 97
milioane de euro. După preluare, majoritatea magazinelor Billa au fost
redenumite Carrefour Market, iar altele Supeco și Carrefour Expres. Compania
urmează o tendință de fond prin care vinde produse sub marcă proprie, care în
fiecare an devine din ce în ce mai importantă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu