Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea cehă KBELNICE, municipalitatea
JICIN, districtul JICIN, regiunea HRADEC KRALOVE, din
vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Troița
Capela
Mausoleul
Monumentul eroilor locali
Trimiteri poștale
Arhitectură locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DUEL EPIGRAMATIC
_______xxx_______
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - Pompe AVERSA
Aversa București
este o companie producătoare de pompe centrifugale din România, singurul de
acest fel din România. Este unul din principalii producători de pompe
centrifugale din europa de Est. Pachetul majoritar de acțiuni al Aversa a fost
preluat, în luna noiembrie 2004 de producătorul italian de pompe și
compresoare centrifuge TMP Termomeccanica-Pompe, membră a grupului Termomeccanica.
Aversa SA a fost în insolvență timp de 7 ani dupa care a fost privatizată în
septembrie 2013. În 4 luni, Aversa Manufacturing a reluat cu succes
producția, a angajat peste 230 de muncitori, a început să facă export și a
onorat comenzile clienților. În anul 2004 uzina avea 1400 de angajați și o
cifră de afaceri de aproximativ 12 milioane de euro. Primele încercări de realizare
a unor produse cu ”iz industrial” pe actualele spații pe care se află Aversa de
astăzi datează din anul 1882, când un neamț stabilit în România a înființat un
mic atelier de forjă pe un teren situat în fostul ”Câmp al Moșilor” din ”Gura
Oborului ”. La începutul celui de al Doilea Război Mondial fabrica este ocupată
de armată și își schimbă profilul în fabricarea armamentului. Se produc
piese pentru mitraliere, branduri, se toarnă corpuri de bombe, se execută
bucătării mici de campanii, etc. În anul 1945, Adunarea Generală a Acționarilor
hotărăște ca vechea fabrică să se repoziționeze. Frecventele incendii care
bântuie Bucureștiul în anii 1945-1946 se constituie într-o oportunitate pentru
acționari, care sesizează nevoia din piață și încep fabricarea unor pompe de
stins incendii. În anul 1955 a fost infiintat primul atelier pentru prototipuri
si standul de incercari. Dupa mai multe fuziuni fabrica isi schimba denumirea
in Uzina de pompe București și din 1965 se concentreaza exclusiv pe executia de
pompe si piese de schimb pentru pompe. In anul 1977 fabrica avea peste 3800 de
angajati care au executat 75555 de pompe, cea mai mare productie anuala din
istoria uzinei. Incepand cu anul 1985 uzina a fost certificata si a inceput sa
livreze pompe pentru Centrala nucleară electrică Cernavodă si pentru Fabrica de
apă grea din Drobeta Turnu Severin. In perioada anilor 1980 - 1991 peste 80%
din productie era destinata exportului, inregistrandu-se cel mai mare nivel din
istoria companiei. Aversa a dezvoltat si fabricat o gama larga de aplicatii
intr-o varietate de industrii: rafinarii, minerit, petrochimie, siderurgie,
chimie, prelucrarea zaharului, criogenie, constructii de nave, centrale
electrice, constructii, centrale nucleare, agricultura, celuloza si hartie, furnizarea
apei, alimentara, servicii generale. In anul 2018 Aversa devine parte a companiei
DP PUMPS -DRAKOS POLEMIS GROUP. Sediul central al companiei este situat pe Calea Victoriei,
nr. 155, bloc D1, scara 8, tronson 7, etaj 5 – București.Muzeul național al satului "Dimitrie Gusti" București - România
2011 - 75 de ani de existență
Muzeul
Național al Satului „Dimitrie Gusti” este denumirea atribuită prin
Hotărârea Guvernului României nr. 742/2003, art. 18 lit. instituției ce purta
numele de Muzeul Satului, o creație a folcloristului și sociologului
Dimitrie Gusti. Muzeul a fost inaugurat la 10 mai 1936, în prezența
regelui Carol al II-lea al României, iar pentru public, pe 17 mai
1936, fiind în prezent una dintre cele mai mari atracții turistice
ale capitalei. Planurile de amplasament au fost executate de
scriitorul, dramaturgul, regizorul și scenograful Victor Ion Popa, iar
fondurile financiare necesare au fost puse la dispoziție de Fundația Culturală
Regală. Muzeul deține în prezent 350 de monumente și peste 55000 de obiecte
organizate în depozite de patrimoniu. Sus am postat logo-ul muzeului. Ideea
unui muzeu în aer liber în România se înfiripă încă din cea de-a doua jumătate
a secolului al XIX-lea. În 1867 Alexandru Odobescu, eminent om de cultură,
propune prezentarea, în cadrul Expoziţiei Universale de la Paris, într-un
pavilion special amenajat, a unor monumente de arhitectură populară. Ceva mai
târziu, savantul Alexandru Ţzigara Samurcaş avea sa preconizeze aducerea în
Muzeul Etnografic, de Artă Naţională, Artă Decorativă şi Artă Industrială din
Bucureşti, înfiinţat de el în 1906, a unor „gospodarii autentice şi complete
din toate regiunile mai însemnate locuite de români”, proiectul
concretizându-se în 1909, prin expunerea în acest muzeu a unei case ţărăneşti
din judeţul Gorj.Crearea Muzeului Satului este rodul unor cercetări intense şi susţinute,
teoretice şi de teren, a unor experimente muzeografice, de peste un deceniu,
coordonate de profesorul Dimitrie Gusti, întemeietor al Şcolii Sociologice din
Bucureşti. Ca şef al catedrei de sociologie din cadrul Universităţii Bucureşti,
Gusti organizează între 1925-1935, cu specialişti din diverse domenii
(sociologi, etnografi, folclorişti, geografi, statisticieni, medici ) şi cu
studenţii săi, campanii de cercetări monografice, cu caracter interdisciplinar,
într-un număr relativ mare de sate (Fundu Moldovei – jud. Suceava, Nereju –
jud. Vrancea, Drăguş – jud. Braşov, Dragomireşti – jud. Maramureş, Clopotiva –
jud. Hunedoara, Runcu – jud. Gorj , Ruşeţu – jud. Buzău etc.). Pe baza acestor
experienţe, a unei munci asidue de concepţie şi a sprijinului moral şi material
al Fundaţiei Regale „Principele Carol”, din martie 1936, în numai două luni,
s-a putut clădi o opera muzeografică de excepţie. În acest scurt interval de
timp, echipele de specialişti şi studenţi (aceiaşi care participaseră la
campanile de teren), conduse de profesorii D. Gusti şi H. H. Stahl, au
achiziţionat din satele cercetate construcţii ţărăneşti (case, anexe
gospodăreşti, biserici, instalaţii tehnice) şi obiecte de interior (mobilier,
ceramica, ţesături, unelte etc.), considerate ca reprezentative pentru locurile
lor de origine. Deschiderea oficială a Muzeului Satului a avut loc la 10 mai
1936, în prezenţa regelui Carol al II-lea, iar pentru public, cu o săptămâna
mai târziu, 17 mai 1936. În etapa sa de început, respectiv între 1936-1940,
Muzeul Satului dispunea de 4.5 ha de teren. Pe acest teren au fast amplasate 33
de complexe autentice, transferate din satele cercetate: case cu anexe
gospodăreşti, o biserică (din Dragomireşti, jud. Maramureş), troiţe, instalaţii
tehnice, fântâni şi un scrânciob. Dispunerea lor s-a făcut după un plan
elaborat de dramaturgul şi scenograful V. I. Popa. În 1940, ca urmare a
înglobării Basarabiei, a unei părţi a Bucovinei şi Ţinutului Herţa în Uniunea
Sovietică, municipalitatea Bucureştiului a hotărât ca în unele gospodarii din
muzeu să fie găzduite familii de refugiaţi bucovineni şi basarabeni. Faptul că,
ulterior, nu au putut fi găsite alte soluţii, a făcut ca aceştia să rămână în
muzeu până în 1948. În aceste condiţii, muzeul a fost pus în situaţia de a
nu-şi mai putea continua activitatea. În plus, utilizarea improprie a
monumentelor, prin locuirea lor, a dus la distrugerea unui număr însemnat de
inventar de uz casnic. Anul 1948, când Muzeul Satului îşi redeschide porţile
pentru public, iar la conducerea sa este numit Gheorghe Focşa, fost student al
profesorului D. Gusti şi membru al echipelor de monografişti, marchează
începutul unei a doua etape în evoluţia instituţiei. Elaborarea unor noi
strategii de dezvoltare a patrimoniului, coroborată cu necesitatea măririi
spaţiului de expunere a muzeului, a dus la extinderea suprafeţei destinată
prezentării monumentelor, de la 4.5 ha, cât deţinea în 1936, la 9 ha, la
creşterea şi diversificarea colecţiilor. Patrimoniul din expoziţia în aer liber
se îmbogăţeşte, ajungând la un număr de 62 de complexe de arhitectură populară
(faţă de cele 33 din 1936), cu 223 de construcţii (40 de case, 165 de anexe
gospodăreşti, 3 biserici, 15 instalaţii tehnice şi ateliere meşteşugăreşti),
însumând un inventar de 17.000 obiecte. Între monumentele achiziţionate din
teren se număra gospodării şi case din zonele Suceava, Vaslui, Vâlcea,
Constanţa, Alba, Hunedoara, Maramureş etc. În anul 1978, Muzeul Satului
fuzionează cu Muzeul de Artă Populară al R.S.R., sub titulatura de Muzeul Satului şi de Artă Populară. El va
funcţiona ca atare până în martie 1990. Odată
cu Revoluţia din decembrie 1989, Muzeul Satului îşi recapătă individualitatea,
prin separarea de muzeul cu care fuzionase, actualul Muzeu al Ţăranului Român.
Sunt regândite şi reconfigurate toate activităţile muzeului. Pe lângă
patrimoniul din expoziţia în aer liber şi din colecţii , muzeul deţine şi un
bogat fond documentar de o inestimabilă valoare istorico-etnografică. Acest
fond este alcătuit din colecţii de manuscrise, studii, schiţe, desene, relevee,
planşe, clişee pe sticlă, filme, negative alb-negru şi color, fotografii, ce
provin atât din cercetările pe teren ale echipelor de monografişti care au
contribuit la fondarea Muzeului Satului cât şi din investigaţiile ulterioare. O
clădire multifuncţională, inaugurată în luna noiembrie 2002, a constituit
soluţia pentru rezolvarea, în mod corespunzător, a problemei spaţiilor
destinate adăpostirii colecţiilor de obiecte de patrimoniu, a bibliotecii, a
fondurilor documentare şi desfăşurării activităţilor specifice muzeului. Au
fost create spaţii, cu dotări moderne, pentru laboratoarele de
conservare-restaurare şi cele pentru activităţile cultural-formative: expoziţii
tematice şi diverse forme de „animare” a patrimoniului sau de utilizare a
tezaurelor vii ale satului românesc. Din păcate, istoria recentă a muzeului a
înregistrat şi două evenimente dramatice: incendiile din 5 septembrie 1997
(sectorul Transilvania) şi 20 februarie 2002 (sectorul Moldova şi Dobrogea),
care au afectat o serie de monumente şi obiecte de inventar aferente. Prin
eforturile întregului colectiv al muzeului, prin sprijinul unor muzee din ţară
şi prin susţinerea financiară a Ministerului Culturii şi Patrimoniului
Naţional, precum şi a unor sponsori, lucrările de restaurare, efectuate la
construcţiile care au avut de suferit de pe urma dezastrului, au fost
finalizate într-un termen relativ scurt, iar monumente au fost redate
circuitului de vizitare.
Dimitrie Gusti (născut 13 februarie 1880 în Iași și
decedat 30 octombrie 1955) a fost un filozof, sociolog și estetician
român. Membru
al Academiei Române din 1919, apoi președintele acesteia (1944 - 1946),
Ministrul Instrucțiunii Publice, Cultelor și Artelor între anii 1932 și 1933,
profesor la Universitățile din Iași și București, Dimitrie Gusti este
considerat a fi creatorul sociologiei românești. De la vârsta de șase ani
până în 1898 a urmat școala primară, la internatul „Caracaș” și liceul la
„Institutele Unite” din Iași. Între 1898 și 1899 frecventează Universitatea
din Iași, la Facultatea de Litere, Drept și Științe. În anul 1899 s-a mutat
la Universitatea Friedrich Wilhelm din Berlin, iar din 1900 în Leipzig.
Obține distincția „Doctor în filosofie” cu disertația Egoismus
und Altruismus. Zur soziologischen Motivation des praktischen Wollens. În anul
1908, interesat de diverse discipline, s-a întors la Berlin, unde a studiat
sociologia și jurisprudența. În anul 1910 devine profesor la Universitatea din
Iași, unde a predat etica și sociologia. În anul 1920 se transferă la
Universitatea din București la catedra de Sociologie, Etică și Estetică a
Facultății de Litere. În perioada anilor 1925 – 1948 a inițiat și îndrumat
acțiunea de cercetare monografică a satelor din România. În anul 1939 a obținut
legiferarea serviciului social), prin care se instituționaliza, pentru prima
oară în lume, cercetarea sociologică, îmbinată cu acțiunea socială practică și
cu pedagogia socială. A fondat și condus Asociația pentru Știința și
Reforma Socială (1919 - 1921), Institutul Social Român (1921 – 1939; 1944
- 1948), Institutul de Științe Sociale al României (1939 - 1944), Consiliul
Național de Cercetări Științifice (1947 - 1948). Împreună cu Victor Ion Popa,
H.H.Stahl și G. Focșa au înființat Muzeul Satului din București (1936). În
domeniul literar-științific, Gusti a înființat și a condus revistele „Arhiva
pentru știința și reforma socială” și „Sociologie românească”. După
invadarea și ocuparea României de către Armata Roșie, partidul comunist
din România a încercat, în zadar, să-l câștige pe Gusti de partea sa, cu oferte
de colaborare. Cu toate acestea, Dimitrie Gusti a devenit membru al ARLUS
(Asociația Română pentru strângerea Legăturilor
cu Uniunea Sovietică) și a fost invitat în URSS pentru a participa
la ceremonii oficiale. Gusti a fost membru al unei loji masonice din
Iași. Dimitrie Gusti este fondatorul Școlii Sociologice de la București. El
rezumă sistemul său sociologic la câteva enunțuri:
- Societatea se
compune din unități sociale, adică din grupări de oameni legați între ei
printr-o organizare activă și o interdependență sufletească.
- Esența
societății este voința socială.
- Voința
socială depune ca manifestări de viață: o activitate economică și
una spirituală, reglementate de o activitate juridică și de o
activitate politică.
- Voința
socială este condiționată în manifestările ei de o serie de factori sau cadre
care pot fi reduse la patru categorii fundamentale: cosmic, biologic, psihic și
istoric.
- Schimbările
suferite de societate în decursul timpului, prin activitățile ei și sub
înrâurirea factorilor condiționați, se numesc procese sociale.
Începuturile
de dezvoltare pe care le putem surprinde în realitatea prezentă și, deci, le
putem prevedea cu o oarecare precizie, se numesc tendințe sociale. Plecând
de la sistemul său, a fundamentat metoda monografică, metodă ce presupune
abordarea simultană, multidisciplinară a subiectului pe cadre și manifestări,
folosind echipe de specialiști din domeniul științelor sociale, medici,
ingineri, agronomi, învățători etc. În data de 13 octombrie 1941 a fost decorat
cu Semnul Onorific „Răsplata Muncii pentru 25 ani în Serviciul Statului”. Ostracizat după 1947 de comunişti, aflat într-o
neoficializată interdicţie până în 1990, Dimitrie Gusti a rămas pentru
specialişti un exemplu de urmat, nu numai în ceea ce priveşte erudiţia şi
opera, ci mai ales în ceea ce priveşte implicarea socială şi căutarea de
soluţii pentru ridicarea satului românesc. De asemenea, a fost
preocupat de imaginea României dincolo de graniţe şi a contribuit deplin la
formarea ei prin participări prestigioase la Expoziţiile Internaţionale de la
Barcelona şi Dresda şi Universale de la Paris şi New York. L-a preocupat
cooperarea intelectuală internaţională (schimburi intelectuale cu asociaţiile
sociologice străine şi cu fundaţiile sociale internaţionale, conferinţe,
congrese internaţionale) fiind el însuşi creator de şcoală de nivel european,
perfect în acord cu cele mai moderne metode de cercetare de teren. Ca şi
conducător al campaniilor de cercetări monografice, al echipelor studenţeşti
ale Fundaţiei Regale "Principele Carol" şi al revistei "Sociologie
românească", a militat pentru cunoaşterea concretă a realităţilor
româneşti, ca şi pentru ridicarea culturală a satelor cu ajutorul muncii
organizate a elitelor culturale, elite care la vremea aceea aveau un contact
direct cu lumea rurală şi considerau necesară pentru modernizarea ţării
ridicarea intelectuală, morală şi economică a locuitorilor ei. Este un exemplu
care ar trebui reconsiderat în condiţiile zilelor noastre când ar trebui să ne
amintim că o societate mai bună este una formată din oameni
educaţi. Dimitrie Gusti a considerat necesară reforma socială şi a
întreprins o serie de acţiuni, în calitate de director al Casei Culturii
Poporului şi apoi al Fundaţiei Culturale "Principele Carol", pentru
organizarea "culturii poporului". O activitate atât de prodigioasă, o
viaţă dedicată marilor idei şi mai ales un om pentru care ţăranul român nu a
însemnat obiceiuri ciudate şi pitoreşti, nu a fost o creaţie artificială şi
livrescă a unei minţi de intelectual, ci a fost o fiinţă vie pentru care a luptat
să trăiască mai bine, să aibă un nivel de cultură şi de viaţă mai apropiat de
imaginea bunăstării. Insigna - Medicină București
Invatamantul
superior medical si farmaceutic din Bucuresti dateaza de mai bine de un secol.
Carol Davila, medic roman de orgine franceza, in colaborare cu Nicolae
Kretzulescu a pus bazele invatamantului medical din tara noastra, infiintand,
in 1857 Scoala nationala de medicina si farmacie. Datorita activitatii
sale au luat fiinta in tara noastra o serie de societati stiintifice:
"Societatea medicala" (1857), "Societatea de cruce rosie"
(1876), "Societatea stiintelor naturale" (1876), precum si doua
reviste medicale: "Monitorul medial" (1862) si "Gazeta
medicala" (1865). In razboiul pentru independenta (1877-1878) a condus
serviciul militar al armatei. Constructia Facultatii de medicina a fost complet
terminata si inaugurata in ziua de 12 octombrie 1903 cand s-a facut si
inaugurarea statuii lui Carol Davila, asezata in fata
facultatii. Initiativa ridicarii unui monument al lui Davila a fost luata
la primul congres medical national care a avut loc la Bucuresti in octombrie
1884. Statuia, opera valoroasa a lui Carol Storck, a fost turnata in bronz in
atelierele Scolii de arte si meserii din Bucuresti. Inaugurarea edificiului
facultatii inseamna o data importanta in evolutia invatamantului medical din
Bucuresti. Noul local a adus mari imbunatatiri in functionarea laboratoarelor
si organizarea lucrarilor practice, precum si in intreaga activitate didactica.
El a adapostit pentru o vreme si o parte a sectiei de farmacie. Cu toate
greutatile intampinate, Scoala nationala de medicina si farmacie s-a dezvoltat
treptat, si la 12 noiembrie 1869, a devenit posibila infiintarea Facultatii de
medicina din Bucuresti, care si-a deschis cursurile in ziua de 22 noiembrie
1869. A fost prima facultate de medicina in cadrul Universitatii din Bucuresti,
si, totodata, pe terotoriul tarii noastre; prin ea stiinta medicala a reusit sa
se impuna, atat in tara cat si peste granite. In 1898, Scoala de farmacie
devine sectie a Facultatii de medicina, recunoscandu-i-se caracterul de
institutie de invatamant superior. Ea functioneaza in aceasta situatie pe langa
Facultatea de medicina pana in 1923, cand se infiinteaza Facultatea de
farmacie, ca institutie separata, in cadrul Universitatii din Bucuresti. Un rol
insemnat la crearea Facultatii de farmacie si la stimularea cercetarii
stiintifice farmaceutice l-a avut profesorul Stefan Minovici (1867-1935). Sus
am postat logo-ul si o fotografie cu sediul central al Universitatii de
Medicina si Farmacie "Carol Davila" din Bucuresti - fost
I.M.F. (Institutul de Medicina si Farmacie).
R.L.România - sub obediența M.Or. de ITALIA
Orașul București - Inaugurat 17 - 30 iunie 1907
Gândește bine, vorbește drept, fă bine!
Noscete Ipsum@ (Cunoaște-te pe tine însuți!)
Această medalie este opera marelui gravor român M. Carniol.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii.
Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine,
in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan
Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin
Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al
Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Liceul Ion Creangă - București 50 ani * 1926 - 1976
Aparitia Liceului
Ion Creangă este consecinta fireasca a dezvoltarii economice si sociale
din perioada 1922-1928. In intreaga tara, ca expresie a acestei situatii, apar
institutii de invatamant si cultura. Documentele vremii atestă că initiativa
infiintarii liceului apartine cetatenilor din acest sector, care au constituit
un comitet ce avea ca presedinte pe profesorul Dr. Christian Musceleanu,
conferentiar la universitatea din Bucuresti, care a intreprins o serie de
masuri pentru creearea acestui locas de cultura. Unul din motivele sustinute de
comitetul scolar de atunci, in cererile adresate Ministerului Instructiunii
Publice, a fost acela ca marile licee din capitala erau construite fie in
centrul orasului, fie in cartiere de elita, in timp ce cele marginase erau
lipsite de asemenea edificiu. Acest aspect a fost recunoscut in decizia emisa
la 25 august 1926 de catre Ministerul Instructiunii Publice, prin care s-a
hotarat infiintarea liceului nostru, incepand cu data de 1 septembrie a
aceluiasi an. Emiterea unei decizii ministeriale nu a insemnat decat actul de
infiintare a scolii. Lupta cu greutatile abia a inceput, deoarece scoala nu
dispunea de conditii materiale si, in primul rand, nu exista un local propriu.
Aproape concomitent cu actul de infiintare a liceului, intalnim o adresa de
raspuns a Directiei Contabilitatii din minister - Administrarea Casei Scoalelor
catre presedintele comitetului scolar, pentru infiintarea scolii secundare in
sectrorul III Albastru. Scoala va functiona, pana la construirea unui
local propriu, pe terenul oferit de primarie,in localul Ministerului din Calea
Rahovei nr.30. În anul 1926, la momentul achiziționării, clădirea era într-o
stare deplorabilă. In documentele vremii se gaseste si prima denumire a
liceului - Domnita Ileana. In primii 2 ani, 1926-1928 liceul a avut denumirea
de Scoala Secundara Gradul II Domnita Ileana, iar între anii 1928-1948 a purtat
numele de Liceul de fete Domnita Ileana. Urmare a solicitărilor repetate ale
conducerii școlii, în anul 1930 s-a decis construirea unui local nou. Astfel,
constructia localului a inceput, dupa un plan elaborat de Ministerul
Constructiilor langa vechiul local din Calea Rahovei nr.40. S-a hotarat ca
localul sa fie realizat pe etape deoarece sumele provenite din taxe scolare nu
erau suficiente. Desi localul era folosit pe masura ce se construia, totusi era
departe de a satisface nevoile scolii, aceasta continuand sa functioneze
impropriu. Clădirea a avut de suferit serios și în urma cutremurului din
anul 1940. In anul școlar 1944-1945 au functionat 14 clase cu un efectiv de 704
eleve, iar in invatamantul particular 332 eleve. Apreciind dupa ponderea
diferitelor obiecte in planul de invatamant, se constata importanta ce se
acorda limbii romane, limbilor clasice si moderne, matematicii, istoriei si
geografiei, care urmareau formarea unui orizont larg de cunostiinte generale
absolvenților liceului. Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul 1459. În anul
1862 devine capitala României. De atunci suferă schimbări continue, fiind
centrul scenei artistice, culturale și mas-media. Între cele două războaie
mondiale, arhitectura elegantă și elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul
Paris”. În prezent, capitala are același nivel administrativ ca și un
județ și este împărțită în șase sectoare. Deasupra am postat drapelul,
stemele interbelică, comunistă și actuală ale orașului, iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură bucureștene din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate vechi.
Banca Chrissoveloni
Strada Lipscani
Calea Moșilor
Palatul episcopal catolic
Biserica Sfântu Spiridon
Biserica Zlătari și Palatul Poștei
Muzeul național al satului "Dimitrie Gusti"
Casă autentică de răzeș bucovinean
Comuna Fundu Moldovei. jud. Câmpulung (azi Suceava)
Grădina Cișmigiu - 1926
Casa generalului Rosetti
Muzeul zoologic
Casa Monteoru
Biserica Stavropoleus
Marele Hotel de Franța
Crematoriu Cenușa
Casa Alimăneșteanu
Casa Langhaus
Expoziția națională română - 1906
Pavilionul Comisia Dunăreană
Cazarma Alexandria
Biserica Sfântu Gheorghe
Calea Rahovei
Biserica Albă
Biserica Luterană
Cartierul Floreasca
Coloseul Oppler
Banca Marmorosch, Sediul al doilea
Hanul Ghermani (Strada Lipscani)
Aeroportul Băneasa
Biserica Domnița Bălașa
Vechiul teatru național
Catedrala Sfântu Iosif
Calea Griviței
____________ooOoo____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
CU CUPOANE DETAȘABILE
1 Acțiune nominativă în valoare de lei 1000 București 1938
Societatea anonimă
ÎNTREPRINDERILE GENERALE TECHNICE
INGINER TIBERIU EREMIE
Două detalii vignetă de pe bilete spaniole de loterie Detaliu vignetă de pe un cupon de raționalizare
a bunurilor de larg consum din vremea
războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 06.11.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu