Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea poloneză GOLDAP, denumire
germană GOLDAP OSTPREUSEN, voievodatul VARMIA
ȘI MAZURIA, din vremuri diferite, dar și câteva vechi
trimiteri poștale ilustrate.
Turnul de apă
Biserica Sfântu Leon
Cazinoul ofițerilor
Biserica Matki
Gimnaziul
Orașul în ruine
Vedere generală
Trimiteri poștale
Arhitectură locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O INSIGNĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII DIN
JUDEȚUL CARAȘ-SEVERIN
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - R.R.R. (Reșița reductoare regenerabile)
R.R.R. este o
prescurtare a numelui unei fabrici din municipiul Reșița, situată pe Strada Platforma Câlnicel, nr. 1. Numele acestei fabrici
este “REȘIȚA REDUCTOARE
& REGENARABILE”. RRR este o companie mixtă
româno-germană cu participarea Uzinei Constructoare de Mașini din Reșița și
companiei Renk AG din Augsburg – Germania, membru al Grupului de
companii MAN. RRR aa fost înființată în anul
1973 și produce cutii de viteze (reductoare) grele pentru: nave fluviale și
maritime, industria metalurgică, fabricile de ciment, sectorul energetic, minerit,
industria chimică și petrochimică, transporturi, industria cauciucului și plasticului. Sistemul de asigurare a
calității RRR funcționează conform standardelor internaționale. Fiecare
angrenaj este supus unui test complet pe platforma de testare înainte de a fi
expediat către client. Echipamentul de măsurare și testare este el însuși
subiect de inspecție periodică. RRR produce reductoare industriale, conice şi
conico-cilindrice în diferite configuraţii, cu rapoarte de transmisie între 1
şi 160 şi puteri între 5 kW şi 20000 kW. RRR este
autorizată ca furnizor feroviar de către Autoritatea Feroviară Română, având
capacitatea de a fabrica și furniza diverse produse în conformitate cu
cerințele tehnice specifice transportului feroviar, cum ar fi reductoarele
conico-cilindrice. De asemenea, reductoarele proiectate pentru propulsia
navelor sunt fabricate în conformitate cu standardele din domeniu (LRS, GL, BV,
ANR etc.). Produsele RRR au
fost livrate atât către beneficiari din România cât și din străinătate (Olanda,
Germania, Austria, Grecia, Bulgaria, Serbia, Croația, Liban, Irak, India, China
etc.).Cupa veteranilor - Semenic - Ediția a XX-a 1987
Schiul este
un sport de iarnă care constă în coborârea unor pante înzăpezite pe
schiuri prinse de ghetele echipamentului individual. El cuprinde mai multe
discipline sportive din care amintesc; schi fond, schi alpin, slalom, sărituri
cu schiurile etc.
Statiunea
turistica Semenic este situata in judetul Caras-Severin, in Muntii
Semenic. Muntii Semenic reprezinta cea mai importanta subunitate a Muntilor
Banatului, nu degeaba intreaga zona poarta numele de Banatul Montan. Muntii
Semenic fac parte din grupa sudica a Carpatilor Occidentali, culminand cu
Varful Piatra Goznei (1447 metri) si Varful Semenic (1445 metri). Partiile de
schi din Muntii Semenic se gasesc la 40 km de Resita, la o altitudine de 1400
de metri, si ofera servicii turistice precum centre de închiriat echipament
sportiv, cursuri de initiere la schi, snowmobile, nordic walking, cicloturism,
enduroturism, drumetiile. Complexul turistic cu spatii de cazare, restaurante si baruri se gaseste la peste
1400 m altitudine, intre virfurile Piatra Goznei si Semenic.Clima este blanda
si usor suportabila, chiar si pentru copii. In timpul iernii
temperaturile se situeaza intre -25 grade Celsius pana la +6 grade
Celsius, vara intre +10 grade Celsius si +25 grade Celsius. Semenicul este unul
dintre putinele locuri din tara unde zapada persista chiar si sase luni pe an,
timp in care turistii pot schia in voie, la preturi acceptabile. Tot în zonă,
însă în Văliug, a fost amenajată cea mai lungă pârtie de schi din ţară, de 5,8
kilometri şi o alta, de 800 de metri, dotată cu nocturnă şi tunuri de zăpadă
artificială. Dintre pârtiile mai vechi, chiar din staţiune, cea mai lungă
pârtie de pe Semenic este Uriaşul cu o lungime de 1200 de metri. Diferenţa de
nivel este de 220 de metri, iar traseul este considerat de un nivel mediu.
Teleschiul poate transporta până la 800 de persoane pe oră. Ajungând pe aici se
poate vizita; colectia trofeelor de vanatoare si biserica din secolul al XIX-lea, ce fac parte din ansamblul
complexului turistic din Semenic, parcul national Semenic,
lacul Cozna de la Crivaia, rezervatia naturala Izvoarele Nerei, rezervatia
paleontologica de la Soceni, Lacul Valiug, Punctul fosilifer de la Apadia,
Delinesti, Petrosnita, Târnova, Garâna, statiunea balneoclimaterica și lacul
Trei Ape.
Jeton - I.C.M. Reșița - 460 - 313
(Întreprinderea constructoare de mașini)
Piesa medalistică de mai sus este un jeton emis de
Întreprinderea (uzina) constructoare de mașini din municipiul Reșița. Se cunosc
astfel de jetoane vopsite și în alte culori. O culoare revenea muncitorilor,
altă culoare maiștrilor, alta tehnicienilor, alta inginerilor și alta
personalului din administrație. Pe jetoane sunt aplicate două numere distincte
care ar putea reprezenta numărul locului de muncă (unul) și numărul secției sau
atelierului (celălalt) unde erau încadrații oamenii întreprinderii. La angajare
fiecare om al muncii primea un astfel de jeton, pe care îl dădea la magazie când primea echipamentul
de protecție sau sculele de lucru. La sfârșitul programului de muncă ori la
plecarea în concediu el preda la magazie materiale primite în folosință și
primea înapoi jetonul său. Astfel lucrătorul era cointeresat să aibă grijă de
obiectele primite în folosință temporară.
Complexul metalurgic Resita a fost fondat în 3 iulie 1771
prin darea în exploatare a primelor furnale şi forje şi reprezintă cea mai
veche unitate industrială din România şi una din cele mai vechi din Europa. UCM
Resita SA s-a infiintat in anul 1991 din fosta Întreprindere de Construcţii de
Maşini Reşiţa (ICM Resita). Dupa Legea privatizarii (nr. 58/1991) la 10 iunie
1993, proprietatea a fost transferata in proportie de 70% catre Fondul
Proprietatii de Stat si in proportie de 30% catre Fondul Proprietatii. Sus am
postat logo-ul Uzinei de construcții de mașini din Reșița. Când intri pe
poarta U.C.M.Reşiţa (Uzina de construcții mașini) te
impresionează dimensiunea de dezvoltare a uzinei, care are 25 de hectare de
hale şi se întinde pe o suprafaţă de 130 de hectare. La U.C.M. totul este
uriaş: halele de producţie, utilajele care ajung şi la 15 metri lungime şi
înălţime, echipamentele pentru hidrocentrale care se produc aici şi care ajung
să cântărească şi 120 de tone. U.C.M. este un mamut industrial care s-a extins
în toate direcţiile timp de două veacuri şi jumătate şi a devenit practic
sinonim cu oraşul Reşiţa, platformele industriale ale uzinei fiind amplasate în
trei regiuni diferite ale oraşului. Platforma veche este situată în partea
de sus a oraşului şi are o secţie de motoare navale, una de servomotoare, alta
de tratament termic, de mecanică grea, de generatoare mari, sculerie şi secţia
diesel, unde se făceau motoare. Platforma a doua care este praf şi pulbere
acum, unde erau sectoarele aşa -zise calde, oţelărie, turnătorie, neferoase,
forje. Toate piesele turnate din oţel sau fontă, alamă, bronz. Acum nu mai e
aproape nimic. Aceasta este platforma Câlnicel din cadrul U.C.M., construită
între anii 1975 - 1983. Cuprinde trei secţii, o secţie de prelucrări mecanice
mari, secţia de sudură, secţia de generatoare mici până la 10 MW inclusiv
motoare de toate tipurile. Înainte de ‘89 uzina de la Reşiţa dădea de
lucru la peste 14000 de oameni, însă odată cu prăbuşirea economiei interne de
după Revoluţie şi un management privat care într-un deceniu n-a reuşit să o
rentabilizeze, în companie mai sunt astăzi 1590 de salariaţi şi aceia trăiesc
cu grija că-şi vor pierde locurile de muncă. U.C.M. a fost fondată în data
de 3 iulie 1771 prin darea în exploatare a primelor furnale şi forje şi
reprezintă cea mai veche unitate industrială din România şi una din cele mai
vechi din Europa. Sus am postat logo-ul U.C.M.Reşiţa.
Jeton - Combinatul siderurgic Reșița - 2470 - 6
Piesa medalistică
de mai sus este un jeton folosit în incinta Combinatului
Siderurgic Reșița. Numerele înscris pe jeton reprezentau probabil numele
unui muncitor și atelierul sau secția în care lucra el. Modul de folosire
al acestui jeton este identic cu cel al Jetonului ICM – prezentat mai sus. Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Data de 1
noiembrie 1769 marchează începutul ridicării Uzinei Metalurgice Reşiţa, iar la
3 iulie 1771 se dau în folosinţă primele două furnale ale uzinei. În anul 1851
se laminează prima şină de cale ferată la Reşiţa. În anul 1854, statul austriac
concesionează uzina consorţiului internaţional, societate de cale ferată -
STEG. În anul 1862 se construieşte aici prima locomotivă Tender STEG cu 10
roţi cuplate. În anul 1920 se înfiinţează Societatea anonimă "Uzinele de
Fier şi Domeniile din Reşiţa - UDR", iar în anul 1936 se înfiinţează
Grupul Reşiţa - Malaxa. În anul 1962 Combinatul Metalurgic Reşiţa se
reorganizează numindu -se Combinatul Siderurgic Reşiţa. În
anul 2000 are loc privatizarea C.S. Reşiţa, 94,4891 % dintre acţiuni fiind
cumpărate de Corporaţia Noble Ventures Inc din Statele Unite ale
Americii. Expoziția filatelică interjudețeană
GEOSPEPA - Moldova Nouă * 9 - 13.03.1987
A.F.R. filiala Caraș-Severin (Asociația filateliștilor din România)
Cercul filatelic "Danubius"
Filatelia poate
fi definită ca studiul şi colecţionarea produselor filatelice, în special a
timbrelor. Dar filatelia înseamnă mai mult decât o simplă preocupare pentru
frumos. Provocare, informaţie, prietenie şi amuzament sunt doar câteva din
caracteristicile unuia dintre cele mai populare hobby-uri din lume, filatelia.
De peste 150 de ani, colecţionarea timbrelor este una din preocupările
familiilor regale, vedetelor de film, celebrităţilor din lumea sportului şi a
altor persoane din viaţa publică.
Filatelia este un hobby foarte personal, iar popularitatea sa este determinată de faptul că este flexibil faţă de necesităţile colecţionarului. Înainte de apariţia mărcii poştale, costurile livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea primelor mărci poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia de bază a timbrelor o reprezintă plata în avans a unui serviciu poştal. De-a lungul timpului, această funcţie s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi principiu. Mărcile poştale îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o anumită valoare pentru o plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de celebrare şi promovare a patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai presus de orice, marca poştală este un veritabil ambasador al istoriei, culturii şi civilizaţiei umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă libertate de mişcare şi posibilitatea de a transmite informaţii în toate colţurile lumii. Timbrul capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o plăcere pentru ochi, prin frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de tipărire dar şi un studiu al istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi, deoarece îţi poate dezvălui detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar mai ales drumul parcurs de un plic până la destinaţie. Primul timbru din lume a apărut în Marea Britanie şi s-a numit Penny Black.
Optsprezece
ani mai târziu, la 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de mărci poştale
româneşti intitulată Cap de bour. Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi
reproduce semnul heraldic de pe stema statului. Prima emisiune de mărci poştale
din spaţiul românesc este formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale. Colecţionarea
mărcilor poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest hobby
european a ajuns în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de
domnie a lui Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, colecţionarii individuali
sau comercianţii de tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour,
Principatele Unite sau Cuza. Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre
a dus la organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea
având o activitate intensă, în special la începutul secolului al XX-lea.. Astăzi,
timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi monedă unul dintre
simbolurile noastre naţionale.
Moldova Nouă,
în maghiară - Újmoldova, în cehă - Nová
Moldava, în germană - Neumoldowa, în sârbă - Nova
Moldava sau Boșniak,
este un oraș din județul Caraș-Severin, care include și satele: Măcești, Moldova Veche și Moldovița. În anul 1956 localitatea
a primit statutul de oraș. Orasul Moldova Noua este situat în
partea de sud a judetului, în partea de vest a Defileului Dunarii, fiind în
acelasi timp si port la Dunare. Se învecineaza la vest cu comuna Pojejena, la
est cu comuna Coronini, la nord cu comunele Gârnic si Carbunari, iar la sud pe
toata lungimea teritoriului cu fluviul Dunarea, ce formeaza granita naturala cu
Iugoslavia. Prima atestare documentara a localitatii a fost facuta în anul 1777.
Într-o harta existenta în 1723 localitatea este trecuta cu numele de Pesneak,
iar în 1761 de Bosneak. Abia în 1908 în Cartea Funduara localitatea apare cu
numele de Neu Moldova (Moldova Noua). Localitatea este socotita de catre
istorici ca una din cele mai importante localitati miniere din timpul
romanilor. Lucrarile de minierit reîncep în anul 1728, sub stapânire
austro-ungara.La recensământul din anul 2011
orașul număra 12350 locuitori, în scădere față de recesnământul anterior (anul
2002 – 13917 locuitori), dintre care: români – 74,63%, romi – 2,76%, sârbi –
11,19% și restul - necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a
orașului cărășean Moldova Nouă, astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 75,09%,
romano catolici – 3,14%, penticostali – 1,97%, baptiști – 3,67%, ortodocși
sârbi – 6, 12% și restul – nedeclarată. Atracțiile turistice ale orașului sunt: Castrul roman de la Moldova Nouă,
Clisura Dunării, Muzeul cu secţii de istorie, arheologie, etnografie, artă
populară şi ştiinţele naturii, Rezervaţia naturală forestieră şi botanică
„Valea Mare” și Biserica catolică construită în anul 1780.
Municipiul Reșița (în
maghiară Resicabánya, în germană Reschitz, în
cehă Rešice, in croată Ričica), este capitala județului Caraș
Severin din România, provincia Banat, care numără aproximativ 84000 de
locuitori. Istoric, localitatea este atestată din secolul al XV-lea cu
numele de Rechyoka și Rechycha. Cercetările arheologice au descoperit în acest
spațiu urme de locuire din perioada neolitică, dacică și romană. Este
menționată în 1673 cu numele Reszinitza, ai cărei locuitori plăteau
impozite către pașalâcul Timișoarei, iar în anii 1690 -
1700 izvoarele o amintesc ca depinzând de Districtul Bocșei împreună cu
alte localități din Valea Bârzavei. Conscripția din anul 1717 o
menționează cu numele Retziza, având 62 gospodării impuse de către stăpânirea
austriacă nou instaurată aici. Ea devine din 3 iulie 1771 locul de întemeiere a
celui mai vechi și important centru metalurgic de pe continentul european.
Odată cu nașterea uzinelor, se pun bazele Reșiței industriale. Sus am postat
stemele comunistă și actuală ale orașului Reșița, iar mai jos pozele câtorva
monumente de arhitectură și cultură din vremuri diferite, din acest oraș, dar
și câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Vila Koch
Vila direcțională
Fabrica de mașini
Furnalele
Palatul cultural
Fabrica de alcool
Apeductul
Centrala electrică
Atelierul de ajustat tablă
Fabrica de locomotive
Intrarea în mină
Fabrica de amoniac
Cărămidăria
Biserica romano catolică
Vedere
Caraș-Severin este
un județ situat la limita provinciilor Banat și Transilvania din România,
care are ca reședință orașul industrial Reșița. Situat în partea de
sud-vest a României, județul Caraș-Severin are o suprafață de 8514
kilometri pătrați, 3,6% din suprafața țării, ocupă locul al treilea, ca mărime
între județele țării, numără aproximativ 333000 de locuitori și cuprinde 2
municipii - Reșița și Caransebeș, 6 orașe - Bocșa, Oravița, Moldova Nouă, Oțelu
Roșu, Anina, Băile Herculane și 69 de comune. Sus am postat harta, stemele
interbelică Caraș și Severin, comunistă și actuală ale județului Caraș -
Severin, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură
din acest județ din vremuri diferite, dar și câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Gara - Băile Herculane
Biserica romano catolică - Anina
Pod peste Cerna - Orșova
Cazarma - Oravița
Căminul cultural și Biserica romano catolica - Anina
Vedere - Sadova Veche
Vedere - Rusca Montană
Vedere - Caransebeș
Primăria - Caransebeș
Vedere - Ocna de Fier
Vedere - Poneasca
Turnul lui Ovid - Caransebeș
Vedere - Oțelul Roșu
Sanatoriul - Marilla
Vedere - Baziaș
Vedere - Ciclova Montană
Vedere - județ
___________ooOoo____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
1 Acțiune la purtător 500 lei 1939
Societatea anonimă română PETROL-BLOCK București
Detaliu vignetă de pe un calendar românesc
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 08.11.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu