Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitate franceză CLEON-d'ANDRAN,
departamentul DROME, regiunea AUVERGNE-RHONE-ALPES,
din vremuri diferite, câteva vechi trimiteri poștale și o vedere aeriană
Biserica Sfântul Salvator
Fântâna elefanților
Spălătoria
Castelul Genas
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vedere aeriană
xxx
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
O PASTILĂ DE UMOR
UN DUEL EPIGRAMATIC
O EPIGRAMĂ PROPRIE
__________xxx__________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Regele Ferdinan I Întregitorul - 155 de ani de la naștere
Fregata Regele Ferdinand - NMS Regele Ferdinand
În anul 2020 Monetăria națională a
statului a emis medalia de mai sus pentru a omagia trecerea a 155 de ani de la
nașterea regelui Ferdinand al României și Fregata Regele Ferdinand.Medalia s-a realizat în două
variante de metal compoziție:- Material – argint, puritate – 92,5%, forma – rotundă, diametrul – 60 milimetri, greutatea – 176,8 grame, calitate – patinată, tiraj – 90 exemplare și preț unitare de vânzare cu TVA inclus – 932 lei.
- Material – aliaj de cupru, forma – rotundă, diametru – 60 milimetri, calitate – patinată, tiraj – 40 exemplare și preț unitar de vânzare cu TVA inclus – 375 lei.
Fregata Regele Ferdinand (F-221), fostă HMS Coventry (F98) este nava amiral a Marinei Militare Române și face parte din clasa 22 (denumită și Broadsword). Nava a fost cumpărată din Anglia pe data de 14 ianuarie 2003 și a fost predată României pe 19 august 2004, fiind supusă imediat probelor tehnice pe mare. Fregata Regele Ferdinand este continuatoarea tradițiilor distrugătorului Regele Ferdinand, intrat în serviciu la 07.09.1930. În martie 2007, la bordul fregatei, specialiștii IAR Ghimbav împreună cu militarii Grupului de elicoptere au executat testarea/omologarea elicopterului IAR 330 Puma Naval iar în zilele de 10-11 noiembrie 2009, în premieră pentru Forțele Navale Române, în cadrul echipajului fregatei Regele Ferdinand a fost încadrat serviciul de luptă aviație. Redau mai jos câteva dintre caracteristicile tehnico-tactice și dotările fregatei: constructor – Swan Hunter, lungime – 148,1 metri, lățime – 14,8 metri, deplasament – max. 4900 tone, sistem de propulsie – 4 turbine Rolls-Royce și 4 generatoare Diesel a câte 1 MW la 450/60Hz /3 faze, viteză – max.30 noduri (1 nod = 1852 metri), autonomie – 4500 mile marine, echipaj – 205 oameni (dintre care 18 ofițeri), tun super-rapid 76 mm Oto Melara și instalații lansare torpile, electronică – sistem de comandă asistat de calculator, instalții de bruiaj pasiv, sistem de luptă electronică și 9 sisteme radar, aeronave – un elicopter IAR 330 Puma Naval (2 pot fi îmbarcate).
Arcul de Triumf este un monument reprezentativ al capitalei, situat pe Şoseaua Kisellef, în sectorul 1, la intersecția cu bulevardele Constantin Prezan, Alexandru Averescu și Alexandru Constantinescu. A fost construit în amintirea Marii Uniri, în anul 1922. Restaurarea monumentului a avut loc în perioada anilor 1935–1936, sub conducerea arhitectului buzoian Petre Antonescu și încă odată în anul 2014. El comemorează victoria României în primul război mondial. Monumentul este de formă paralelipipedică, are o singură deschidere, înălțimea de 27 de metri, pe o temelie cu dimensiunile de 25 x 11,5 metri. În anul 1922, în contextul încoronării regelui Ferdinand I și a reginei Maria ca suverani ai României Mari, comisia pentru organizarea serbărilor încoronării a apelat la serviciile arhitectului Petre Antonescu pentru ridicarea unui impunător Arc de Triumf în zona nordică a capitalei, pe șoseaua Kiseleff. Din cauza timpului scurt însă, doar scheletul construcției a fost turnat în beton armat, minunatele basoreliefuri exterioare fiind realizate din ipsos, ceea ce a determinat – odată încheiate serbările încoronării (în 16 octombrie 1922, când s-a organizat un spectacol, evocând lupta poporului român pentru unitate statală, la festivități participând reprezentanți din peste 20 de state europene, din Statele Unite ale Americii și Japonia, fapt ce a semnificat o largă recunoaștere internațională a noii realități naționale statale) – o degradare progresivă, cauzată de intemperii, a aspectului exterior al Arcului de Triumf, acesta ajungând la începutul anilor 1930 un „monument incomod” pentru imaginea „Micului Paris” interbelic. De-abia în 1932, în urma unui articol al lui Mihai Mora intitulat sugestiv „O datorie imperioasă”, situația deplorabilă a Arcului de Triumf revine în atenția opiniei publice, decizându-se nu demolarea monumentului construit în 1922, așa cum ceruseră unele personalități, ci înlocuirea basoreliefurilor din stuc de pe acesta cu unele definitive, din piatră sau marmură de Rușchița. De data aceasta, autorul, același Petre Antonescu, a dat edificiului o notă mult mai sobră în ceea ce privește finisajul exterior, cerând artiștilor pe care i-a cooptat la lucrări să se încadreze în această nouă manieră de lucru. Printre artiștii care au lucrat la finisaj se numără Constantin Baraschi, Alexandru Călinescu, Mac Constantinescu, Ion Jalea, Dimitrie Paciurea și Costin Petrescu, toți nume cunoscute în perioada interbelică. Pe fațada sudică, sculptorii Mac Constantinescu și Constantin Baraschi au dăltuit fiecare câte o reprezentare simbolică a Victoriei. Amplasate identic pe fațada de nord se găsesc alegoriile Bărbăție de Ion Jalea și Credință de Constantin Baraschi, precum și alte două Victorii create de Cornel Medrea și Dimitrie Onofrei. Pe corpul monumentului sunt aplicate şi unele înscrisuri interesante pentru istoria naţională, precum și chipurile chipurile regelui Ferdinand si reginei Maria.Populația, și cu precădere numeroasele asociații și societăți ale foștilor combatanți din primul război mondial, a contribuit cu peste 7 milioane de lei la edificarea Arcului de Triumf, răspunzând cu promptitudine subscripțiilor lansate în cursul anului 1935 de Ministerul Apărării Naționale. Odată adunate sumele necesare, anul 1936 a fost consacrat integral definitivării monumentului, care a fost construit din granit de Deva, în stil clasic, după modelul marelui Arc de Triumf de la Paris. Arhitectul Victor G.Stănescu a fost însărcinat cu controlul tehnic și administrativ al lucrărilor, care au început în aprilie 1935 și au durat un an și jumătate. Ceremonia inaugurării a avut loc la 1 decembrie 1936, când se împlineau 18 ani de la Unirea Transilvaniei cu România. Momentul a fost marcat de participarea regelui Carol al II-lea, a mamei sale, regina Maria, a prințului moștenitor Mihai, a membrilor guvernului României și a numeroși invitați de onoare din țară și din străinătate.După venirea la putere a comuniștilor în România, Arcul de Triumf a fost „mutilat” prin scoaterea de pe părțile laterale a celor două texte ale proclamațiilor regelui Ferdinand către țară, cu ocazia intrării României în războiul de întregire și cu prilejul încoronării de la Alba Iulia din 1922. De asemenea, au fost scoase de pe frontispiciul de pe fațada sudică monumentului efigiile regelui Ferdinand Întregitorul, și ale reginei Maria, realizate de sculptorul Alexandru Călinescu, și au fost distruse, fiind substituite de două mari flori de piatră. După 1989, florile de piatră au fost date jos, și au fost montate două medalioane din bronz, ce înfățișează chipurile regelui Ferdinand și al reginei Maria, înlocuindu-le pe cele originale, și inscripțiile de pe panourile laterale nefiind refăcute. Astăzi, Arcul de Triumf reprezintă unul din simbolurile binecunoscute ale capitalei României. Cu toate acestea, fostul primar al Bucureștiului, Sorin Oprescu a declarat că Primăria nu deține actul de proprietate pentru Arcul de Triumf. Arcul de Triumf adăpostește un mic muzeu, care poate fi vizitat doar cu anumite ocazii speciale. Vizitatorii pot vedea patru expoziții: Marele Război al Reîntregirii Neamului (fotografie și film), Heraldica Marilor Familii Boierești (efigii din bronz, fotografii), Arcul de Triumf în Imagini (fotografii, machete), Marea Unire de la 1918 ( unde se găsesc și coroanele și sceptrul regal reproduse 1:1, fotografii) și pot urca pe terasa superioară.Conform unei expertize tehnice, încă din 1980 erau înregistrate grave degradări ale construcției care impuneau executarea unor lucrări de reparații capitale. Degradările structurale se referă la macerarea unor zone de zidărie, din cauza umezelii excesive provocate de infiltrațiile de apă și favorizate de lipsa totală de ventilație, precum și la fisurarea rampelor de scară și a unor zidării, consecințe ale cutremurelor din 1940 și 1977.În perioada ianuarie 2014 - 28 noiembrie 2016 s-au executat lucrări de consolidare și renovare a arcului de triumf. Cu această ocazie, pe părțile laterale au fost refăcute cele două texte ale proclamațiilor regelui Ferdinand către țară, cu ocazia intrării României în războiul de întregire și cu prilejul încoronării de la Alba Iulia din 1922.
Insignă - 1912 pompier
Despre stingerea
organizată a incendiilor pe teritoriul de astăzi al României există dovezi încă
din timpul Daciei romane, însă instituţia pompierilor este atestată la mijlocul
secolului al XVIII-lea prin „steagurile de foc” din Bucureşti şi Iaşi,
organizări bazate pe solidaritatea comunităţii în faţa primejdiei focului.
Condiţiile concrete de la începutul veacului următor au determinat apariţia, la
Bucureşti şi Iaşi, în 1845 şi, respectiv, în 1835, a primelor unităţi de
pompieri militari, încadrate în armata permanentă, soldaţii urmând instrucţia
de infanterie în paralel cu cea pompieristică. Istoria începuturilor a
consemnat participarea efectivelor de pompieri din Bucureşti la stingerea
„Focului cel mare” din data de 23 martie 1847, sinistru care a distrus atunci
peste 1800 de case şi prăvălii, precum şi la Bătălia din Dealul Spirii, care a
avut loc la data de 13 septembrie 1848, moment de seama al revoluţiei
democratice din acel an. În memoria celor aproape o sută de ostaşi pompieri
care au căzut în luptă, în Bucureşti a fost înălţat „Monumentul Pompierilor”.
Ulterior, după modelul primelor două unităţi, în principalele oraşe ale
României, s-au înfiinţat servicii de pompieri profesionişti cu accentuat
caracter militar, subordonate primăriilor. În anul 1874 s-au pus bazele
Corpului Pompierilor Militari care cuprindea 15 unităţi care aveau în dotare şi
baterii de artilerie. La războiul din 1877 – 1878, pompierii - artilerişti au
participat cu forţa a şase baterii în compunerea armatei române, atât pentru
apărarea teritoriului, cât şi la luptele din sudul Dunării, în Bulgaria de
astăzi, împotriva armatei otomane. Contactele europene, mai ales cu
Regimentul de pompieri din Paris, aderarea la primul organism internaţional de
profil, constituit în anul 1900, „Comitetul Tehnic Internaţional al Focului”, la
care România este membru fondator, au impus începerea reorganizării pompierilor
români, proces întrerupt de primul război mondial. Separarea de artilerie s-a
produs la 2 august 1929, prin înfiinţarea Comandamentului Pompierilor, care
făcea parte din structurile armatei române, iar, sub aspect administrativ,
depindea de Ministerul de Interne. Această organizare a fost legiferată în anul
1936 când, pentru prima oară, se defineau misiunile pompierilor militari:
„prevenirea şi combaterea sinistrelor pe tot cuprinsul tării”. Tot din acea
perioadă datează şi investirea acestora cu atribuţii concrete în domeniul
protecţiei civile, cel de-al doilea război găsindu-i organizaţi, până la
nivelul subunităţilor, ca formaţiuni militare de pompieri - apărare pasivă. Anii
postbelici au conservat forma de organizare tradiţional militară a instituţiei
pompierilor, procesul de modernizare cuprinzând, deopotrivă, planul conceptual
şi cel material, la nivelul realităţilor tehnico – economice.Astăzi pompierii îşi desfăşoară activitatea
în cadrul ISU (Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă), cu structuri la nivel
naţional dar şi la nivelul fiecărui judeţ.
Insigna - Aviația utilitară 2000 ore de zbor
S.C. Aviaţia utilitară Bucureşti S.A. a fost înfiinţată în anul 1964 ca întreprindere de stat, în subordinea Ministerului Transporturilor. Anterior, Aviaţia Utilitară a funcţionat ca detaşament al Companiei TAROM, având în componenţă un sector AVIASAN, care utilizează elicoptere şi avioane uşoare pentru transportat bolnavi, nou-născuţi cu probleme deosebite, sânge sau subproduse sanguine, organe, ţesuturi sau pacienţi în vederea transplantului, personal specializat medical, aparatură medicală sau medicamente. Ca un exemplu al activităţii AVIASAN, considerată în anii 1975-1980 ca fiind una dintre cele mai dezvoltate unităţi de transport aerian medical din estul Europei, stau mărturie următoarele cifre: 110.000 ore de zbor; 52.000 curse sanitare; 45.000 grav bolnavi şi accidentaţi transportaţi; 60.000 kg sânge conservat; 25.000 kg medicamente transportate; peste 1.500 medici şi personal medical transportaţi pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă. În decursul anilor, Aviaţia Utilitară a executat misiuni de zbor pe întreg teritoriul României prestând, pe lângă serviciile de ambulanţă aeriană amintite, servicii de transport marfă şi pasageri, tratamente aviochimice, misiuni de aerofotogrametrie, reclamă aeriană şi filmări, zboruri de cautare-salvare, stingere de incendii, ajungând la sfârşitul anilor ’80, la 60 - 65000 ore de zbor anual. După 1990, ca urmare a Legii Privatizării, întreprinderea a trecut în administrarea Fondului Proprietăţii de Stat, care a decis în 1998 divizarea societăţii în 5 părţi. În urma divizării, S.C. Aviaţia utilitară Bucureşti S.A., executând toată gama de prestări servicii, întreţinere tehnică şi reparaţii, pe care o executa vechea societate, cuprinde şi aerobazele teritoriale Piteşti şi Braşov.
Insinga - Cercul tehnico aplicativ geniu
Cercurile tehnico aplicative (C.T.A.) erau forme de pregătire specială în cadrul formațiunilor de pregătire
militară a tineretului pentru apărarea patriei (P.T.A.P.). Pentru a înțelege
contextul apariției formațiunilor PTAP să nu uităm că, urmare a creării NATO
(1949), la 14 mai 1955, din inițiativa Uniunii Sovietice, apare al doilea bloc
militar (Pactul de la Varșovia, semnat de toate statele comuniste) în scopul
apărării colective împotriva unei agresiuni externe. Cu toate acestea, la data
de 20 august 1968 o forță militară a Pactului de la Varșovia (formată din 23
divizii sovietice și 6 din partea altor țări comuniste) invadează Cehoslovacia
pentru a înăbuși mișcarea reformatoare de acolo, împotriva URSS. E de
reținut că România nu a participat la această acțiune, supărând rău de
tot “prietenul de la răsărit”. O invazie asemănătoare celei din Cehoslovacia era
iminentă și în România. La data de 15 noiembrie 1968 în România se adoptă Legea
nr. 33 care a instituit pregătirea tineretului pentru apărarea patriei.
Conducerea acestei pregătiri a fost încredințată UTC-ului, sprijinit de mai
multe structuri administrative, militare și civile. Toți băieții și fetele cu
vârste incluse între 18 – 20 ani erau incluși în formațiunile de PTAP.
Pregătirea consta în pregătire militară generală, cunoașterea armelor de
nimicire în masă și a modului de protecție împotriva lor, apărare locală
antiaeriană, pregătire sanitară și de prim ajutor precum și pregătire de
specialitate, în cadrul cercurilor tehnico-aplicative de pe lângă unitățile
militare. Tinerii purtau pe timpul pregătirii o uniformă albastră asemănătoare
cu cea a gărzilor patriotice (dar care era kaki) iar manualele după care
se pregăteau erau asigurate de către Ministerul Apărării Naționale. Adesori se
organizau tabere și concursuri pe tematici specifice. Pentru stimularea
tinerilor participanți la pregătire se acordau diplome, medalii, insigne și
alte stimulente. Mai jos prezint câteva insigne cunoscute ale cercurilor
tehnico-aplicative din acea vreme. Insigna prezentată aici reprezintă Cercul
tehnico-aplicativ de Geniu. Geniu este denumirea generică a unei arme
ce cuprinde trupe specializate pentru executarea lucrărilor de fortificații, de
drumuri, de poduri etc. Membrii unităților militare de geniu sunt
numiți geniști.Insigna - Concursul biciclete de turism 1967
Ciclismul este, în
sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere bicicletele.
Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină sportivă de
sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs.Printre primii locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei Societatilor Sportive din Romania (F.S.S.R.).
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Antreprenor și om afaceri englez,
Matthew Boulton,
a trăit între anii 1728-1809
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 08.10.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu