10000 FRANCI 1974
REPUBLICA CENTR-AFRICANĂ
Este o republică (cândva imperiu)
din centrul continentului Africa
și nu are nici o ieșire la oceane.
Acest stat și-a câștigat independența
la data de 13 august 1960 față de Franța.
Republica Centr-africană are capitala la Bangui,
numără aproximativ 4,22 milioane de locuitori
și se întinde pe 622984 kilometri pătrați.
Bancnota sa națională este francul.
În prezent statul face parte din
uniunea financiar statală Statele Africii Centrale
şi, urmare a acestui fapt, pe unele bancnote
este aplicat înscrisul Banca statelor Africii centrale.
La înfiinţare această uniune financiar statală
s-a numit Statele Africii Ecuatoriale.
și nu are nici o ieșire la oceane.
Acest stat și-a câștigat independența
la data de 13 august 1960 față de Franța.
Republica Centr-africană are capitala la Bangui,
numără aproximativ 4,22 milioane de locuitori
și se întinde pe 622984 kilometri pătrați.
Bancnota sa națională este francul.
În prezent statul face parte din
uniunea financiar statală Statele Africii Centrale
şi, urmare a acestui fapt, pe unele bancnote
este aplicat înscrisul Banca statelor Africii centrale.
La înfiinţare această uniune financiar statală
s-a numit Statele Africii Ecuatoriale.
Deviza
națională unanim acceptată a stului este:
Unitate, demnitate, muncă
Stema
oficială centr-africană:
Steagul oficial centr-african:
Jean Bedel Bokassa a fost militar de carieră,
Steagul oficial centr-african:
Pe aversul bancnotei aplicate mai sus este reprezentat
chipul lui Jean
Bedel Bokassa.
Jean Bedel Bokassa a fost militar de carieră,
ofițer și conducător al statului.
El a trăit între anii 1921 – 1996
și
a condus statul între anii 1966 - 1979
(1 ianuarie 1966 – 4 decembrie 1976 ca președinte
și 4 decembrie 1976 – 20
septembrie 1979 ca împărat).
Mai jos admiri trei monumente
arhitectonice
reprezentative din capitala statului și
o monedă națională centr-africană.
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
_________xxx_________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Victor Babeș 1854 - 1926
Fondatorul școlii românești de microbiologie
Mari personalități ale medicinei românești 2020
Piesa medalistică de mai sus s-a emis la Monetăria Statului în
anul 2020 pentru a omagia personalitatea medicului român, savant de talie
mondială, Victor Babeș. Personalitate
proeminentă a medicinei românești, Victor Babeș a întemeiat școala română de microbiologie
și morfopatologie. A preparat vaccinurile pentru combaterea în masă a mai
multor boli puternic contagioase. Printre numeroasele sale contribuții,
părintele medicinei moderne românești și-a înscris numele în istoria medicinei
universale ca unul dintre fondatorii microbiologiei moderne, autor al primului
tratat de specialitate din lume. Medalia s-a realizat în două variante de metal compoziție:
- Material – argint, puritate – 92,5%, forma – rotundă, diametrul – 60 milimetri, greutate – 179 grame, calitate – patinată, tiraj – 40 exemplare și preț unitar de achiziționare cu TVA inclus – 896 lei.
- Material – aliaj de cupru, forma – rotundă, diametrul – 60 milimetri, calitate – patinată, tiraj – 60 exemplare și preț unitar de achiziționare cu TVA inclus – 271 lei.
Victor
Babeș a
fost un bacteriolog și morfopatolog român, membru al Academiei
Române din anul 1893, care s-a născut la data de 4 iulie 1854 la
Viena și a decedat la data de 19 octombrie 1926 în București. În colaborare
cu Victor Andre Cornil a scris primul tratat de bacteorologie din lume (Bacteriile
și rolul lor în anatomia și histologia patologică a bolilor infecțioase)
prin care a pus bazele moderne ale acestei științe. De asemenea el este fondatorul
școlii românești de microbiologie. Victor Babeș a obținut bacalaureatul
la Gimnaziul catolic din Budapesta,
după care a studiat medicina la Universitatea din Budapesta, apoi la
Viena, unde și-a luat doctoratul. Babeș își începe cariera științifică în
Budapesta ca asistent în laboratorul de anatomie patologică (1874 - 1881). În
urma descoperirilor lui Louis Pasteur, este atras de microbiologie și
pleacă la Paris unde lucrează un timp în laboratorul lui Pasteur, apoi cu
Victor Cornil. În anul 1881 a primit titlul de conferențiar (docent
privat) iar în 1885 postul de profesor asociat de histopatologie
la Universitatea din Budapesta. În anul 1887 a fost chemat la
București ca profesor la catedra de Anatomie Patologică și Bacteriologie. Activitatea
științifică a lui Victor Babeș a fost foarte vastă, cu un accent deosebit în
problemele de tuberculoză, lepră, vaccinare anti-rabică și
seroterapie anti-difterică. A demonstrat prezența bacililor tuberculozei în
urina persoanelor bolnave și a pus în evidență peste 40 de microorganisme patogene.
În 1892 publică împreună cu Gheorghe Marinescu și Paul Blocq un Atlas
de Histologie patologică a Sistemului Nervos. A editat timp de mai mulți
ani Analele Institutului de Patologie și Bacteriologie din București. Victor Babeș,
datorită formației sale științifice de bază, a creat concepția ce poate fi
denumită "patomorfologia procesului infecțios", sinteză a
microbiologiei cu histopatologia. În anul 1893 a fost ales
membru titular al Academiei Române. Deasemeni a fost membru corespondent
al Academiei de Medicină din Paris și ofițer al Legiunii de Onoare
(Franța). Victor Babeș a pus bazele publicațiilor „Analele Institutului de
Patologie și Bacteriologie“ (1889), „România medicală“ (1893) și „Archives des
sciences médicales“
Insigna - 1 Mai 1948
În anul 1889
Congresul Internaționalei Socialiste a decretat ziua de 1 Mai
ca Ziua Internațională a Muncii, în memoria victimelor grevei
generale din Chicago, ziua fiind comemorată prin manifestații
muncitorești. Cu timpul, data de 1 mai a devenit sărbătoarea muncii în
majoritatea țărilor lumii, diversele manifestări căpătând amploare pe măsură ce
autoritățile au convenit cu sindicatele ca această zi să fie
liberă. Reducerea normei orare zilnice de lucru stă la originea
semnificației zilei de 1 mai, de sărbătoare internațională a lucrătorilor. În
anul 1872, circa 100 de mii de lucrători din New York, majoritatea din
industria construcțiilor, au demonstrat, cerând reducerea timpului de lucru la
8 ore. Data de 1 mai apare, pentru prima dată, în legătură cu întrunirea, din
anul 1886, a Federației Sindicatelor din Statele Unite și Canadei (precursoarea
Federației Americane a Muncii). George Edmonston, fondatorul Uniunii
Dulgherilor și Tâmplarilor a inițiat introducerea unei rezoluții care stipula
ca: „8 ore să constituie ziua legală de
muncă de la, și după 1 mai 1886”, sugerându-se organizațiilor muncitorești
respectarea acesteia. La data de 1 mai 1886, sute de mii de manifestanți
au protestat pe tot teritoriul Statelor Unite, însă cea mai mare demonstrație a
avut loc la Chicago, unde au mers 90 de mii de demonstranți, din care
aproximativ 40 de mii se aflau în grevă. Rezultatul: circa 35 de mii de
muncitori au câștigat dreptul la ziua de muncă de 8 ore, fără reducerea
salariului. Dar, ziua de 1 mai a devenit cunoscută pe întreg mapamondul în
urma unor incidente violente, care au avut loc trei zile mai târziu,
în Piața Haymerket din Chicago. Numărul greviștilor se ridicase la
peste 65000. În timpul unei demonstrații, o coloană de muncitori a plecat să se
alăture unui protest al angajaților de la întreprinderea de prelucrare a
lemnului „McCormick”. Poliția a intervenit, 4 protestatari au fost împușcați și
mulți alții au fost răniți. În seara aceleași zile, a fost organizată o nouă
demonstrație în Piața Haymarket. Din mulțime, o bombă a fost aruncată spre
coloana de polițiști. Au fost răniți 66 de polițiști, dintre care 7 au decedat
ulterior. Poliția a ripostat cu focuri de armă, rănind două sute de oameni, din
care câțiva mortal. În urma acestor evenimente, 8 lideri anarhiști, care
aparțineau unei mișcări muncitorești promotoare a tacticilor militante,
violente, au fost judecați. Muncitorii din Anglia, Olanda, Rusia, Italia,
Franța și Spania au adunat fonduri pentru plata apărării. În urma procesului, 7
dintre aceștia au fost condamnați la moarte (doi având ulterior pedeapsa
comutată la închisoare pe viață) și unul la 15 ani închisoare.
Șapte ani
mai târziu, o nouă investigație i-a găsit nevinovați pe cei 8. În anul 1888, la
întrunirea Federației Americane a Muncii s-a stabilit ca ziua de 1 mai 1890 să
fie data pentru susținerea, prin manifestații și greve, a zilei de muncă de 8
ore. Dar, în anul 1889, social–democrații afiliați la așa–numita Internațională
a ll–a, au stabilit, la Paris, ca ziua de 1 mai să fie o zi internațională a
muncitorilor. La 1 mai 1890, au avut loc demonstrații în SUA, în majoritatea
țărilor europene, în Chile, Peru și Cuba. După aceasta, 1 mai a devenit un
eveniment anual. Până în 1904, Internaționala a ll-a a chemat toți
sindicaliștii și socialiștii să demonstreze energic, pentru „stabilirea prin
lege a zilei de muncă de 8 ore, cererile de clasă ale proletariatului și pentru
pace universală”. 1 mai a devenit, în aproape toată lumea, Ziua Internațională
a Muncii. Există și excepții, de exemplu Australia, Elveția și SUA, unde 1 mai
nu este o sărbătoare oficială. În majoritatea țărilor vest europene, ziua de 1
mai este zi liberă. În țările comuniste, ziua de 1 mai a fost transformată
într-o sărbătoare de stat însoțită de defilări propagandistice. Regimurile
comuniste încercau să instrumenteze politic o veche tradiție a mișcării
muncitorești internaționale. În România, după evenimentele din decembrie
1989, timp de mai mulți ani, ziua de 1 mai nu a mai fost sărbătorită prin
festivități decât la inițiativa unor reprezentanți ai unor partide precum
P.S.M. și P.R.M.. În România această zi a fost sărbătorită pentru prima
dată de către mișcarea socialistă în anul 1890. În perioada comunistă, de 1 mai
autoritățile organizau manifestații uriașe pe marile bulevarde. Coloane de
oameni, în ținute festive, scandau lozinci și purtau pancarte uriașe. După
defilare cu mic, cu mare, muncitorii din toate sectoarele de producție se
îndreptau cu avânt, de la primele ore ale dimineții, spre locul de desfășurare
a serbărilor câmpenești organizate în lungul și-n latul țării. Își întindeau
păturile pe iarbă, mâncau mititei, beau bere și ascultau rapsozii veniți să le
răsplătească efortul de peste an. După 1990, importanța propagandistică a
zilei a fost minimalizată, dar oamenii se bucură de acest eveniment,
sărbătorindu-l în aer liber, la iarbă verde, la mare ori la munte. În ultimii
ani Poșta Română nu a mai emis nici o marcă poștală cu ocazia zilei de 1 Mai și
nici nu există speranțe să mai scoată. Astăzi doar amintirile țin loc de parade
festive în sufletul oamenilor. Locurile de muncă au început să dispară,
muncitorii fericiți s-au împuținat, mulți dintre ei lucrând “afară”. În
Romania, sărbătoarea de 1 Mai continuă, dar fără obiectul muncii.
Insigna - Aviația utilitară 2000 ore de zbor
S.C. Aviaţia utilitară Bucureşti S.A.a fost înfiinţată în anul 1964 ca întreprindere de stat, în
subordinea Ministerului Transporturilor. Anterior, Aviaţia Utilitară a
funcţionat ca detaşament al Companiei TAROM, având în componenţă un sector
AVIASAN, care utilizează elicoptere şi avioane uşoare pentru transportat
bolnavi, nou-născuţi cu probleme deosebite, sânge sau subproduse sanguine,
organe, ţesuturi sau pacienţi în vederea transplantului, personal specializat
medical, aparatură medicală sau medicamente. Ca un exemplu al activităţii
AVIASAN, considerată în anii 1975-1980 ca fiind una dintre cele mai dezvoltate
unităţi de transport aerian medical din estul Europei, stau mărturie
următoarele cifre: 110.000 ore de zbor; 52.000 curse sanitare; 45.000 grav
bolnavi şi accidentaţi transportaţi; 60.000 kg sânge conservat; 25.000 kg
medicamente transportate; peste 1.500 medici şi personal medical transportaţi
pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă. În decursul anilor, Aviaţia
Utilitară a executat misiuni de zbor pe întreg teritoriul României prestând, pe
lângă serviciile de ambulanţă aeriană amintite, servicii de transport marfă şi
pasageri, tratamente aviochimice, misiuni de aerofotogrametrie, reclamă aeriană
şi filmări, zboruri de cautare-salvare, stingere de incendii, ajungând la
sfârşitul anilor ’80, la 60 - 65000 ore de zbor anual. După 1990, ca
urmare a Legii Privatizării, întreprinderea a trecut în administrarea Fondului
Proprietăţii de Stat, care a decis în 1998 divizarea societăţii în 5 părţi. În
urma divizării, S.C. Aviaţia utilitară Bucureşti S.A., executând toată gama de
prestări servicii, întreţinere tehnică şi reparaţii, pe care o executa vechea
societate, cuprinde şi aerobazele teritoriale Piteşti şi Braşov.
Insigna - C.T.A. (Cerc tehnico aplicativ) geniu și marină
Cercurile tehnico aplicative (C.T.A.) erau forme de pregătire specială în cadrul formațiunilor de pregătire
militară a tineretului pentru apărarea patriei (P.T.A.P.). Pentru a înțelege
contextul apariției formațiunilor PTAP să nu uităm că, urmare a creării NATO
(1949), la 14 mai 1955, din inițiativa Uniunii Sovietice, apare al doilea bloc
militar (Pactul de la Varșovia, semnat de toate statele comuniste) în scopul
apărării colective împotriva unei agresiuni externe. Cu toate acestea, la data
de 20 august 1968 o forță militară a Pactului de la Varșovia (formată din 23
divizii sovietice și 6 din partea altor țări comuniste) invadează Cehoslovacia
pentru a înăbuși mișcarea reformatoare de acolo, împotriva URSS. E de
reținut că România nu a participat la această acțiune, supărând rău de
tot “prietenul de la răsărit”. O invazie asemănătoare celei din Cehoslovacia era
iminentă și în România. La data de 15 noiembrie 1968 în România se adoptă Legea
nr. 33 care a instituit pregătirea tineretului pentru apărarea patriei.
Conducerea acestei pregătiri a fost încredințată UTC-ului, sprijinit de mai
multe structuri administrative, militare și civile. Toți băieții și fetele cu
vârste incluse între 18 – 20 ani erau incluși în formațiunile de PTAP.
Pregătirea consta în pregătire militară generală, cunoașterea armelor de
nimicire în masă și a modului de protecție împotriva lor, apărare locală
antiaeriană, pregătire sanitară și de prim ajutor precum și pregătire de
specialitate, în cadrul cercurilor tehnico-aplicative de pe lângă unitățile
militare. Tinerii purtau pe timpul pregătirii o uniformă albastră asemănătoare
cu cea a gărzilor patriotice (dar care era kaki) iar manualele după care
se pregăteau erau asigurate de către Ministerul Apărării Naționale. Adesori se
organizau tabere și concursuri pe tematici specifice. Pentru stimularea
tinerilor participanți la pregătire se acordau diplome, medalii, insigne și
alte stimulente. Mai jos prezint câteva insigne cunoscute ale cercurilor
tehnico-aplicative din acea vreme. Insigna prezentată aici reprezintă Cercul
tehnico-aplicativ de Geniu-Marină.
Geniu este
denumirea generică a unei arme ce cuprinde trupe specializate pentru
executarea lucrărilor de fortificații, de drumuri, de poduri etc. Membrii
unităților militare de geniu sunt numiți geniști.
Marină este un termen general pentru totalitatea mijloacelor
destinate activității specifice pe mar, fluvii sau pe ape interioare
(nave, ambarcațiuni, aparate plutitoare, etc), împreună cu ansamblul
instalațiilor de asigurare a navigației, dispuse pe mare sau pe coastă (geamanduri,
balize, faruri, stații de semnalizare, radiotelegrafie, radio-navigație,
salvare etc.) cu tot personalul de deservire a acestor mijloace, plus
instituțiile de învățământ și întreprinderile de exploatare de la uscat. Marina
se împarte în două categorii: marina civilă și cea militară. Marina civilă reprezintă totalitatea flotei civile a unui stat,
cu echipajele navelor respective și întregul aparat tehnic și administrativ,
inclusiv serviciile auxiliare de întreținere și aprovizionare ale flotei.
Marina militară este denumirea uzuală pentru navele marinei militare ale unui
stat, luate în ansamblu, inclusiv cele din flota auxiliară și de servitudine,
împreună cu personalul ambarcat, cu instituțiile, unitățile operative și
administrative, serviciile și depozitele aferente de la uscat.
Concurs în cinstea zilei 9 Mai 1950 (ciclism)
Ciclismul este, în sensul larg al cuvântului,
deplasarea pe sol folosind mijloace de transport puse în mișcare
de mușchii omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte în două
categorii: de plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul
sportiv este condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția.
Sportul ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții însemnate în
echipamentele de concurs.
Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata
”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe
bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre.
Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o
turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul,
velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa
atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de
sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau
neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia
de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul
acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si,
totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei Societatilor
Sportive din Romania (F.S.S.R.).
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Romancierul englez Charles John Huffan Dickens,
a trăit între anii 1812 - 1870
Detaliu vignetă de pe un bilet la ordin românesc
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane de
raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 20.10.2020
O mare bucurie, un motiv de mândrie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu