1. În
anul 1940 Banca Națională a României a emis un set de 6 monede (medalii)
comemorative dar și în circulație dedicate împlinirii unui deceniu de domnie a regelui Carol al II-lea. Aici vă prezint o
monedă de 100 de lei. Pe avers, în interiorul unui cerc periferic continuu,
este reprezentată o coroană din ramuri de laur pe stânga și ramuri de stejar pe
dreapta, ramuri legate în partea de sus a monedei prin cifra
romană X. Peste cunună sunt prezentate şase scuturi cu stemele Moldovei, Dobrogei,
Transilvaniei (în dreapta imaginii, de sus în jos) și Munteniei,
familiei Hohenzollern şi Olteniei (în stânga imaginii).
Între vârfurile ramurilor coroanei, în partea de jos, este inscripționată valoarea nominală 100 LEI, iar sub aceasta, foarte aproape de marginea monedei, sunt inscripționate
numele gravorilor - A.MURNU - H.IONESCU. În centrul aversului este reprezentată coroana regală a României deasupra unui cerc în
care se află monograma regelui Carol al II-lea (doup litere, C mare
de tipar, îmbârligate). În stânga monogramei, de jos în sus, e aplicată
inscripția 8 IUNIE 1930, iar în dreapta, de sus în jos, inscripția 8 IUNIE
1940. În centrul reversului, în interiorul unui cerc continuu, este redat
chipul regelui Carol al II-lea privind spre dreapta. Chipul regelui e înconjurat
de inscripția: “CAROL II – REGELE ROMÂNILOR”, între inscripție și marginea
monedei fiind reprezentată o cunună de spini.
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii – 1940, material compoziție – aliaj aur și cupru (aur 90% și cupru 10%), forma –
rotundă, diametrul – 35 milimetri, greutatea – 32,5 grame, margine cu zimți,
tiraj – necunoscut cu exactitate și gravori – A.Murnu și Haralamb Ionescu.
Carol al II-lea, Rege al României, Principe de
Hohenzollern - Sigmaringen (născut
15 octombrie 1893 şi decedat la 4 aprilie 1953) a fost rege al României între 8
iunie 1930 şi 6 septembrie 1940, când a trecut prerogativele sale regale în
favoarea fiului său Mihai. Cunoscut şi sub numele de Carol Caraiman, nume
ales de tatăl său Ferdinand şi folosit de Carol după ce a fost dezmoştenit şi
radiat din Casa Regală a României (între 1925 şi 1930) în urma renunţării lui
Carol la calitatea de Prinţ Moştenitor. Carol este fiul cel mare al regelui Ferdinand
al României şi al soţiei sale, regina Maria. Pe toate piesele
setului scrie 8 IUNIE 1930. Aceasta este ziua în care s-a votat de către
parlament, printr-un act neconstituţional, urcarea pe tron a lui Carol al
II-lea, chiar a doua zi după întoarcerea prinţului în ţară. Carol ar fi trebuit
să-i urmeze la tron regelui Ferdinand. În anul stingerii din viaţă a regelui
Ferdinand însă (1927), prinţul Carol, deşi căsătorit cu prinţesa Elena şi avînd
un copil cu ea, pe Mihai, renunţase de un an deja la succesiunea sa la tron
pentru a-şi continua nestingherit relaţia cu amanta sa, domnişoara Wolf,
cunoscută de români şi sub numele de Lupeasca. Adevărate scene de telenovelă am
putea spune. Parlamentul luase chiar din 1926 act de această renunţare, numind
succesor al regelui Ferdinand pe tînărul Mihai (născut pe 25 octombrie 1921).
Mihai a apucat să domnească numai între 1927 şi iunie 1930 ajutat de regenţa
alcătuită special şi al cărui cap era patriarhul Miron Cristea. Ajutat de
Partidul Liberal, prinţul Carol s-a întors în 1930 ca uzurpator al propriului
său fiu, devenind Carol al II-lea, tehnic vorbind, printr-o lovitură de stat.
Un rege neconstituţional care a adus imoralitate şi corupţie României. Privind
obiectiv am putea judeca pe regele Carol al II-lea ca fiind cel de-al patrulea
rege al României în ordinea succesiunii la tron, după Carol I, Ferdinand şi
Mihai, în ciuda stereotipului vehiculat în prezent. În 1938 Carol al II-lea a
devenit dictator ignorînd parlamentul. În 1940 deja, nemaifăcînd faţă situaţiei
interne şi externe, Carol abdică lăsînd puterea în mîinile generalului
Antonescu. Fostul suveran se stabileşte în cele din urmă în Portugalia,
căsătorindu-se (la Rio, în 1947) cu cea pe care o avusese făţiş amantă spre
oripilarea unui popor atît de credincios precum poporul român. Rămăşiţele sale
pămînteşti s-au întors în ţară pe 13 februarie 2003 şi au fost înmormîntate a
doua zi în gropniţa domnească de la Curtea de Argeş.
2. În data de 28 octombrie 2019, Banca
Naţională a României a lansat în circuitul numismatic monede din aur și alamă
pentru colecționare și a pus în circulație o monedă din alamă, cu tema Desăvârșirea
Marii Uniri – Regina Maria. Aversul monedelor îi prezintă pe regele
Ferdinand I și regina Maria vizitând trupele române
pe front; inscripția în arc de cerc „ROMANIA”, valoarea nominală „_____LEI
(BANI)”, stema României și anul de emisiune „2019”. Pentru recunoașter moneda
de colecționare de 50 bani are aplicată
pe avers, undeva spre marginea din dreapta litera mare de tipar N, în cadrul unui
cerculeț. Reversul monedelor prezintă portretul
reginei Maria și inscripția în arc de cerc ,,REGINA MARIA”. Caracteristicile
tehnice ale monedelor sunt următoarele:
Moneda 500 lei pentru
colecționare: valoarea nominală - 500 lei, metal compoziție – aur, puritate – 99,9%, formă –
rotundă, diametrul – 35 milimetri, greutatea – 31,103 grame, calitatea – proof,
cant – neted, tirajul – 500 exemplare și prețul unitar de achiziție fără TVA – 9550 lei.
Moneda 50 bani pentru
colecționare: valoarea nominală – 50 bani, metal compoziție – alamă (Cu80Zn15Ni5), formă – rotundă, diametrul – 23,75 milimetri, greutatea – 6,1
grame, calitatea – proof, grosime la chenar – 1,9 milimetri, cant –
inscripționat cu ROMÂNIA de două ori cu steluță între cele două cuvinte,
tirajul – 50000 exemplare și prețul unitar de achiziție fără TVA – 9,5 lei
Moneda 50 bani pentru
circulație: aproape aceleași ca moneda de colecționare cu următoarele deosebiri: calitate –
necirculată (UNC), tiraj – 5 milioane de exemplare și
preț unitar de achiziție inclusiv TVA – 50 bani.
Ferdinand I este unul dintre cei mai importanți regi ai României,
personalitatea sa fiind strâns legată de realizarea Marii Uniri, visul de
veacuri al românilor, despre care ne aducem aminte cu emotie. Om de o vastă
cultură, poliglot și botanist pasionat, Regele Ferdinand a fost sincer devotat
românilor, sub domnia sa înregistrându-se cea mai înfloritoare perioadă a
statului românesc modern. Născut la data de 24 august 1865, Prințul Ferdinand
Viktor Albert Meinrad von Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său nobiliar
complet, era de fapt fiul Principelui Leopold de Hohenzollern-Sigmaringen,
fratele mai mare al Regelui Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege al
României. Ferdinand a ajuns la tron printr-o conjuctură de familie avantajoasă,
peste care s-a suprapus și importanța continuității statului roman sub formă de
regat într-un context politic internațional instabil. Când avea 19 ani a făcut
prima sa vizită în România, ulterior a revenit în Germania pentru a-și
desăvârși studiile liceale și universitare. Anul 1893 l-a găsit absolvind
prestigioasa Universitate din Leipzig si Scoala Superioara de Stiinte Politice
si Economice din Tubingen. Chiar în același an s-a stabilit la Bucuresti pentru
a-și îndeplini menirea de moștenitor al tronului României. El devenise de fapt
moștenitor al tronului Regatului Românie după ce atât tatăl său cât și fratele
mai mare au renunțat la tron. Odată sosit la București, tânărul prinț german se
declara cucerit de flora României, o adevarată provocare științifică pentru un
botanist pasionat cum era Ferdinand. Nu rămâne insensibil nici la frumusețea
proverbială a româncelor, fiind cucerit de Elena Văcărescu. Aventura celor doi
idealiști a fost oprită brusc din considerente politice. Ferdinand a fost
nevoit să-și întrerupă relația cu Elena Văcărescu la intervenția și
insistențele Consiliului de Miniștri al României, care i-a reamintit
principelui ca niciun membru al Familiei Regale nu se poate căsători decât cu
femei de sânge regal. Ferdinand nu are încotro și pe data de 10 ianuarie 1893
se însoară cu Maria de Edinburgh, nimeni alta decât verișoara sa de gradul
trei. Ferdinand și Maria au avut împreună 6 copii, trei fete și trei băieți.
Cel mai mare dintre băieți a devenit urmîtorul rege al României, Carol al
II-lea.La vârsta de 49 ani, Ferdinand I devine rege al României depunând
jurământul solemn și luându-și în fața țării angajamentul că va fi un "bun
român". Ferdinand a iubit România și poporul roman. Din admirație și
respect pentru religia națională a românilor, Ferdinand renunță la cultul
catolic și se botează creștin-ortodox. Atașamentul și dragostea lui Ferdinand
pentru mica și fermecătoarea, la acea dată, tara din Est nu aveau să se
limiteze la acest gest. Istoria menționează că datorită admirației sale pentru
România, Regele Ferdinand avea sa fie supranumit fie "Lealul", sau
"Întregitorul". Visul lui Ferdinand a fost în egală măsură
același cu al românilor - crearea României Mari. La acea dată Ardealul se afla
sub stăpânire austro-ungară, acolo unde românii nu aveau nici cele mai
elementare drepturi. Momentul prielnic s-a ivit odată cu declanșarea primului
război mondial. Deși era german a ales să acționeze în acel război de partea
Antantei (14 august 1916) luptând împotriva Puterilor Centrale conduse de
Germania. La Castelul Hohenzolernilor din Prusia era mare derută și
nemulțumire, Ferdinand a fost renegat iar steagul heraldic al familiei a fost
coborât în doliu. În ciuda entuziasmului și speranțelor românilor, situația pe
front era dezastruoasă, armata română, slab echipată și înarmata înregistra
mari pierderi. Puterile Centrale au ocupat și Dobrogea și Bucureștiul a intrat
sub ocupație germană. Ferdinand și întregul guvern român a fost nevoit să se
refugieze la Iasi. Luptele eroice de la Mărăști, Mărășești și Oituz, purtate de
Armata Română au schimbat cursul evenimentelor. Jertfa și eforturile românilor
au dus la oprirea înaintării germane în Moldova. În momentul în care bolșevicii
au pus mâna pe putere în Rusia și au cerut instituirea păcii (1918), România se
afla înconjurata de armatele Puterilor Centrale. Regatul Romaniei a fost forțat
de Germania să semneze la București un tratat de pace dezavantajos pentru țara
noastră, tratat pe care Ferdinand a refuzat să-l semneze. Când trupele Triplei
Alianței au avansat pe frontul din Salonic dezmembrnd armata bulgară, România a
reintrat în razboi. Imperiile Rus și Austro-ungar se dezintegrau. Avantul
militar al trupelor române nu mai putea fi stopat, eforturile acestora ducând
la mult așteptata unire cu Bucovina, Basarabia si Transilvania. În urma
înfrangerii Republicii Sovietice Ungare conduse de agentul bolșevic Bela Kun,
trupele române au ajuns să ocupe Budapesta, iar Ferdinand se întoarcea ca un
învingător în fruntea armatei, într-un București entuziasmat. În anul 1922, pe
data de 15 octombrie, Ferdinand este încoronat Rege al României Mari la Alba
Iulia. Viața politică din timpul domniei sale a fost dominată de Partidul
Național Liberal, condus pe atunci de frații Ion și Vintilă Brătianu. Unirea cu
Ardealul a lărgit, în mod ironic, baza electorală a opoziției ale cărei partide
principale s-au unit în anul 1926 pentru a forma Partidul Național Țărănesc.
Regele a fost cu adevărat un "bun român" așa cum a jurat. Unii
istorici îl consideră ca cel mai strălucit rege, în ciuda faptului că era o
persoană relativ timidă și introvertită. Ferdinand I a fost martorul realizării
României Mari cu provinciile Basarabia, Transilvania și Bucovina de
Nord. A înfăptuit reforma agrară împărțind pământ țăranilor, prioritate
având veteranii de război și familiile celor căzuți în războiul pentru
reîntregirea țării. În ciuda succesului în război și al creării României Mari,
Ferdinand se confrunta cu mari probleme de ordin personal. Fiul său cel mare,
prințul Carol al II-lea, mare amator de lux și desfrâu, trăia o viață
scandaloasa, căsătorindu-se clandestin cu Ioana "Zizi" Lambrino, cu
care avea un copil nelegitim. Prințul a ajuns totuși să se căsătorească cu
Elena, fiica regelui Constantin al Greciei și acest mariaj eșuând repede. Carol
fuge cu amanta sa, Elena Lupescu, la Paris. Regele se vede nevoit să îl
desemneze drept urmaș la tron pe nepotul său, prințul Mihai de România, pe
atunci un copil, Carol al II-lea, tatăl lui Mihai, fiind dezmoștenit de Regele
Ferdinand. La doar 62 de ani, după o domnie ce s-a întins peste 13 ani
tumultuoși pentru istoria României, Ferdinand moare în urma unui cancer de
colon, fiind înmormantat la Curtea de Argeș alături de Regele Carol I și Regina
Elisabeta. În timpul scurtei sale domnii, România a atins un nivel de
dezvoltare nemaiîntâlnit pănă atunci. Agricultura era o forță, țara noastră
fiind supranumită "Grânarul Europei". S-a dezvoltat comerțul
concomitent cu exploatarea zăcămintelor de petrol, economia țării noastre fiind
printre cele mai puternice și stabile din întreaga lume, totul sub
conducerea unui rege care, între problemele personale și războaiele care au
răvășit țara, a găsit totuși timp să se dedice și știintei și cunoașterii,
fiind președinte și protector al Academiei Române din 1914 până la trecerea sa
la cele veșnice (20 iulie 1927).
Majestatea Sa Maria, Regină a
României, Principesă a Romaniei, Principesă de Edinburg și de Saxa
Coburg și Gotha, născută Marie Alexandra Victoria, din
Casa de Saxa – Coburg și Gotha (născută la data de 29 octombrie 1875 în
localitatea Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia şi decedată la data de 18
iulie 1938 în Sinaia), a fost mare prinesă a Marii Britanii şi Irlandei, consoarta
regelui Ferdinand şi regină a României. A fost nepoata reginei Victoria a Marii
Britanii. Este mama regelui Carol al II-lea al
României. Viitoarea regină Maria a României s-a născut pe 3
octombrie 1875, fiind fiica ducelui de Edinburgh, Alfred, al doilea fiu al
reginei Victoria (devenit după 1893 duce de Saxa-Coburg-Gotha), şi a
marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria, principesă de Edinburgh, s-a
căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al coroanei României, în
decembrie 1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953), Elisabeta (1894 -
1961), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana (1908 - 1991) şi
Mircea (1913 - 1916). Personalitate puternică, femeie foarte frumoasă,
extrem de iubită de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu adevărat România. În
al doilea război balcanic a îngrijit în lagărul de holerici de la Zimnicea
bolnavii întorşi din Bulgaria. Se pare că a avut un rol important în
luarea deciziei României din 1916 de a intra în război alături de Antantă.
Regina Maria a încetat din viaţă pe 18 iulie 1938, inima ei fiind depusă
la Balcic iar trupul în gropniţa domnească de la Curtea de Argeş. „Înainte de a
fi condusă de la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum, regina a fost salutată
de militari cu baionetele înfipte în pămînt şi cu patul armei în sus, gest unic
pe care Armata nu l-a oferit niciodată unui alt om.”
TESTAMENTUL REGINEI MARIA
Ţării mele şi Poporului meu,
Când veţi ceti aceste slove, Poporul
meu,
eu voi fi trecut pragul Tăcerii
veşnice,
care rămâne pentru noi o mare taină.
Şi totuşi, din marea dragoste ce
ţi-am purtat-o,
aş dori ca vocea mea să te mai
ajungă încă odată,
chiar de dincolo de liniştea
mormântului.
Abia împlinisem 17 ani, când am
venit la tine; eram tânără şi neştiutoare, însă foarte mândră de ţara mea de
baştină, şi am îmbrăţişat o nouă naţionalitate m-am străduit să devin o bună
Româncă. La început n-a fost uşor. Eram străină, într-o ţară străină, singură
între străini. Dar prea puţini sunt aceia cari se reculeg să cugete cât de greu
este calea, pe care o Principesă străină trebuie s-o parcurgă ca să devie una
cu noua ţară în care a fost chemată. Am devenit a voastră prin bucurie şi prin
durere. Privind înapoi e greu de spus ce a fost mai mare: bucuria ori durerea?
– cred că bucuria a fost mai mare, dar mai lungă a fost durerea. Nimeni nu
e judecat pe drept cât trăieşte: abia după moarte este pomenit sau dat uitării.
Poate de mine vă veţi aminti deoarece v-am iubit cu toată puterea inimei mele
şi dragostea mea a fost puternică, plină de avânt: mai târziu a devenit
răbdătoare, foarte răbdătoare. Mi-a fost dat să trăiesc cu tine, Poporul
meu, vremuri de restrişte şi vremuri de mari îndepliniri. Pentru un timp mi-a
fost dat să-ţi fiu călăuză, să-ţi fiu inspiratoare, să fiu aceia care a păstrat
flacăra vie, aceia care a devenit centrul de îndârjire în zilele cele mai
negre. Aceasta ţi-o pot spune astăzi căci nu mai sunt în viaţă. În acele
zile mi-ai dat un nume ce mi-a fost drag; m-ai numit “Mama tuturor” şi aş vrea
să rămân în amintirea ta aceia care putea totdeauna să fie găsită în clipele de
durere sau pericol. A venit mai târziu o vreme când m-aţi negat, dar aceasta
este soarta mamelor, am primit aceasta, şi v-am iubit mai departe, cu toate că
nu vă puteam ajuta aşa de mult ca în zilele când credeaţi în mine. Dar aceasta
e uitată. Atât timp am fost în mijlocul tău, încât mi se pare, abia cu
putinţă că trebuie să te părăsesc; totuşi, orice om ajunge la capătul drumului
său. Eu am ajuns la capătul drumului meu. Dar înainte de a tăcea pentru
veşnicie vreau să-mi ridic, pentru ultima dată, mâinile pentru o
binecuvântare. Te binecuvântez, iubită Românie, ţara bucuriilor şi
durerilor mele, frumoasă ţară, care ai trăit în inima mea şi ale cărei cărări
le-am cunoscut toate. Frumoasă ţară pe care am văzut-o întregită, a cărei
soartă mi-a fost îngăduit să o văd împlinită. Fii tu veşnic îmbelşugată, fii tu
mare şi plină de cinste, să stai veşnic falnică printre naţiuni, să fii
cinstită, iubită şi pricepută. Am credinţa că v-am priceput: n-am judecat,
am iubit… Niciodată nu mi-au plăcut formele şi formulele, nu prea luam
uneori seamă la cuvintele ce le rosteam. Am iubit adevărul şi am visat să
trăiesc în lumina soarelui, însă fiecare trăieşte cum poate nu cum ar dori. Dar
când îţi vei aminti de mine, Poporul meu, gândeşte-te ca la una care a îndrăgit
viaţa şi frumuseţea, care a fost prea cinstită ca să fie cu băgare de seamă,
prea miloasă să fie învingătoare, prea iubitoare ca să judece. N-am nici o
avuţie să vă las, ceiace cu atâta mărinimie mi-aţi dăruit am cheltuit între
voi: am înfrumuseţat acele locuri unde mi-a fost dat să trăiesc. Dacă toate
cele frumoase iţi vor aminti de mine atunci voi fi îndeplin răsplătită de
dragostea ce ţi-am dăruit-o, fiindcă frumosul mi-a fost un crez. Am
redeşteptat la o viaţă nouă micul castel părăsit de la Bran, dar Tenha-Juva (
Balcicul ) a fost locul cel înfăptuit, acolo mi-a fost dat să fac din vis
adevăr, şi fiindcă aceasta a însemnat pentru mine mai mult decât aşi putea
tălmăci vreodată, am cerut fiului meu Regele Carol II ca inima mea să fie adusă
şi aşezată la Stella Maris, biserica ce am cladit-o la marginea mării. Cu
trupul voi odihni la Curtea de Argeş lângă iubitul meu soţ Regele Ferdinand,
dar doresc ca inima mea să fie aşezată sub lespezile bisericii ce am clădit-o.
În decursul unei lungi vieţi atâţia au venit la inima mea încât moartă chiar,
aşi dori să mai poată veni la ea dealungul potecii cu crini ce mi-a fost
mândria şi bucuria. Vreau să odihnesc acolo în mijlocul frumuseţilor făurite de
mine, în mijlocul florilor ce le-am sădit. Şi cum acolo se găseşte inima mea eu
nu vreau să fie un loc de jale ci dinpotrivă de pace şi de farmec cum a fost
când eram în viaţă. Încredinţez copiii mei, inimei Poporului meu, fiind
muritori pot greşi, dar inimile lor calde aşa cum a fost a mea: iubiţii şi fiţi
folositori unul altuia căci aşa trebuie să fie. Şi acum vă zic rămas bun
pe veci: de acum înainte nu vă voi putea trimite nici un semn: dar mai presus
de toate aminteşte-ţi, Poporul meu, că te-am iubit şi că te binecuvântez cu
ultima mea suflare. Necunoscând vremea ce-mi este hărăzită pe pământ
hotărăsc prin acest testament ultimele mele voinţe. Binecuvântez Ţara, pe
copiii şi nepoţiii mei. Rog pe copii mei să nu uite niciodată că încrederea în
Dumnezeu este o călăuză în fericire şi mângâere în suferinţă. Îi rog să fie
uniţi, să susţie Ţara şi să se susţie între ei. Îi mai rog să se supuie fără
discordii ultimelor mele voinţe. Iubirea mea de Mamă pentru ei, este
aceiaşi şi dacă dispun de partea disponibilă numai în favoarea unuia din ei, este
numai pentru că este mai lipsit de nevoile vieţii. Aş fi vrut să pot lăsa mai
multe iubitei mele Ţări în semn de dragoste necurmată ce i-am purtat şi pe care
o las izvor nesecat moştenitorilor mei. Dorinţa mea fierbinte ar fi fost
să înalţ o biserică mică pe fostul front de la Oneşti şi să înfiinţez un cămin
cu numele meu pentru studentele de la Universitatea din Iaşi, ca amintire a
zilelor grele petrecute acolo în timpul marelui războiu pentru întregirea
neamului. Resimt o vie întristare că modesta mea avere, datorată
generozităţii iubitului meu soţ Regele Ferdinand, şi redusă încă prin
greutăţile din ultimul timp nu-mi îngăduie să fac binele ce aş dori. Iert
pe cei cari m-au făcut să sufăr. Rog pe cei cărora involuntar le-aş fi greşit
să mă ierte căci nu am voit să fac rău nimănui. ( … ) Acest testament a fost făcut, scris,
datat şi semnat cu mâna mea la Tenka – Juvah, Balcic, astăzi Joi 29 iunie 1933.
- MARIA, REGINA ROMÂNIEI
3. În data de 8 noiembrie 2019 Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic o monedă din argint cu tema 70
de ani de la stabilirea relațiilor politico-diplomatice între România și
Republica Populară Chineză. Aversul monedei prezintă imaginea Castelului Bran, edificiu istoric simbolic
pentru România, inscripţia în arc de cerc „ROMANIA”, valoarea nominală „10
LEI”, anul de emisiune „2019” și stema României. Reversul redă o
parte din Marele Zid Chinezesc, construcție istorică simbolică pentru Republica
Populară Chineză, inscripția circulară ,,STABILIREA RELATIILOR
POLITICO-DIPLOMATICE INTRE ROMANIA SI REPUBLICA POPULARA CHINEZA” și anul
stabilirii relațiilor dintre cele două țări ,,1949”.
Caracteristicile tehnice ale monedei
sunt următoarele: valoare nominală: 10 lei; metal: argint; puritate: 99,9%; formă: rotundă; diametru: 37 milimetri; greutate: 31,103 grame; calitate: proof; cant: zimțat; tiraj: 500 bucăți și
preț unitar de vânzare fără TVA: 395 lei. Castelul
Bran, situat intre Muntii Bucegi si Piatra Craiului, la 30 de km
de Brasov, este singurul punct turistic care atrage sute de mii de turisti
datorita unei legende, Legenda
Contelui Dracula, deşi izvoarele spun ca Ţepeş ar fi trecut o singură dată pe
aici, în drum spre Braşov. Initial
Castelul Bran (in limba slava «brana» inseamna «poarta») a fost o fortareata
cunoscuta sub numele de Dietrichstein, construita de Ordinul Cavalerilor Teutoni in anul 1212, care a fost cucerita de
sasi spre sfarsitul secolului al XIII-lea. Prima atestare documentara este din
1377 cand brasovenii au primit, din partea lui Ludovic I d’Anjou, dreptul de a
ridica cetatea pe locul fostei fortarete. Apoi, intre 1419-1424 a intrat in
posesia lui Sigismund. La sfarsitul secolului al XV-lea a fost subordonata
comitetului secuilor si sub domnia lui Iancu
de Hunedoara a trecut
sub conducerea voievodatului Transilvaniei. La 1 decembrie 1920, Castelul Bran
a fost donat Reginei Maria a Romaniei Mari, in semn de recunostinta din partea
orasului Brasov pentru contributia la Unirea cea mare de la 1918. Imediat dupa
aceasta, timp de 7 ani, Castelul a intrat intr-o perioada de restaurare, sub
conducerea arhitectului Curtii Regale, Carol Liman. Acesta a conceput ansamblul
ca o resedinta de vara. Tot in aceasta perioada a fost construita si Casa de
ceai. In timpul acestor lucrari, Castelul a fost dotat cu apa curenta de la o
fantana sapata in stanca, adanca de 57 de metri si iluminat de la o uzina
electrica cu turbina. De la aceasta uzina au fost apoi electrificate, in 1932,
satele Bran, Simon si Moeciu. Apoi, in 1938, Regina Maria a lasat Castelul Bran
drept mostenire Principesei Ileana, care l-a stapanit pana in 1948. Dupa
abdicarea Regelui Mihai si expulzarea Casei Regale, Castelul a intrat in
proprietatea statului, fiind abandonat si devastat. Abia in 1956 a fost
amenajat ca muzeu de istorie si arta medievala. In 1987, castelul a intrat in
restaurare, lucrare terminata in linii mari in 1993. In 2006 Castelul a fost
retrocedat lui Dominic de Habsburg, urmasul Principesei Ileana. In iarna lui
2007 noul proprietar l-a scos la vanzare. Deoarece consiliul Judetean Brasov
s-a arata dispus sa rascumpere Castelul, avocatii care se ocupau de tranzactie
au cerut pretul de 60 milioane de euro. Dupa o ancheta efectuata de o comisie
parlamentara concluzia a fost ca retrocedarea Castelui Bran catre Dominic de
Habsburg nu s-a facut cu respectarea tuturor prevederilor legale. In final,
Castelul Bran a trecut oficial
în proprietatea lui Dominic de Habsburg de la 1 iunie 2009, cand
avocatii Casei de Habsburg si conducerea muzeului au semnat procesele verbale
de predare-primire a castelului. Nepot al Reginei Maria si fiu al Principesei
Ileana, Dominic de Habsburg a dobandit Castelul Bran la aproape sase decenii
dupa ce familia sa a fost fortata de regimul comunist sa paraseasca tara, pe cand el avea doar zece ani. Dupa
ce Ministerul Culturii si Cultelor a retras majoritatea obiectelor din Castelul
Bran, acestea au fost inlocuite cu obiecte si mobilier care au apartinut
familiei de Habsburg, printre cele mai pretioase fiind Coroana,
sceptrul si un
pumnal de argint care au
apartinut Regelui Ferdinand, o
fotografie-portret a Principesei Ileana cu semnatura acesteia, un
acoperamant al patului Reginei Maria, cateva piese de mobilier, dar si o carte de oaspeti care a apartinut Reginei Maria acesta
fiindu-i daruita, în 1920, de comunitatea brasovenilor si în care se pastreaza
impresiile tuturor personalitatilor din tara si strainatate ce au trecut pragul
castelului de-a lungul a aproape trei decenii. Potrivit unui reprezentant al
aministratiei Castelului Bran, in castel va fi amenajata si o sala
de proiectii cu imagini ale Arhivei Nationale de Film despre istoria familiei regale si a
castelului, o camera a
costumelor familiilor regale, precum si o sufragerie. In
plus, in Turnul Rotund al castelului va fi amenajat un apartament de lux, pentru
cei care vor sa stea sa petreaca o noapte in Castelul Bran. De asemenea,
proprietarii castelului intentioneaza sa restaureze Casa de Ceai a Reginei Maria,
aflata in incinta domeniului Bran, care sa fie apoi deschisa publicului.
Intr-una dintre camerele castelului, a fost amenajata si o camera “Bram Stoker”, unde este prezentata legenda lui Vlad
Ţepeş (cunoscut si ca Vlad Dracul), precum si a mitului lui Dracula. In curtea Castelului este amenajat un muzeu al satului ce prezinta viata taranilor din zona,
munca si traditiile din zona Rucar-Bran. In perioada sarbatorii Halloween, Castelul Bran este destinatia preferata a turistilor
americani si englezi. O noua atractie turistica oferita de noii proprietari
este un numar de 10410
sticle de Merlot de Dealu Mare din
2007 botezat ad-hoc „Chateau
Bran”, la 45 de lei sticla, si 1377 de sticle de Cabernet
Sauvignon din acelasi an
si aceeasi podgorie, la 160 de lei sticla „înnobilata” cu mentiunea „Reserve de
l’Archiduc” si semnatura „Dominic”. „Ambele sortimente vor fi comercializate
doar la Castelul Bran, sub denumirea «Chateau Bran. Revista americana Forbes a
plasat Castelul Bran pe pozitia a doua in randul celor mai scumpe proprietati
din lume, cu o valoare estimata la 140 milioane dolari.
Marele Zid Chinezesc este
o construcție strategică cu rol de apărare pentru a apăra granița
imperiului chinez contra atacurilor popoarelor nomade din nordul Chinei. Este o
construcție gigantică considerată după volum ca cea mai mare de pe glob, cu o
lungime de 21196,18 kilometri. Prima porțiune a zidului a fost construită probabil în a doua jumătate a
secolului V î.e.n. în timpul dezbinării Imperiului chinez (475 - 221 î.H ) cu
scop de apărare împotriva nomazilor din nord. În anul 214 î.H, împăratul Qin
Shi Huangdi permite să se construiască prima parte a zidului de la fluviul
Galben ca apărare față de poporul nomad Xiongnu (numiți în Europa huni). Spre
deosebire de zidul construit mai devreme care se întinde și în văi, zidul
acesta era construit numai pe crestele munților. Din lipsă de argilă s-a
folosit la construcția zidului numai piatră așezată pe straturi. Din acele
timpuri zidul a fost mereu reclădit, atingând în timpul dinastiei Ming lungimea
maximă. Mortarul folosit era produs din piatră de calcar arsă amestecat cu
amidonul din orez. La construcția interioară a zidului se folosea un amestec de
argilă nisip și piatră cioplită. Grosimea zidului este foarte diferită, astfel
de exemplu în regiunea Peking, zidul are o grosime între 4 și 8 m,
la coama zidului 8, iar la bază 10 m grosime. La intervale de câteva sute
de metri s-au construit turnuri de 12 m înălțime cu rolul de observare,
transmitere de semnale și depozit de arme. Se apreciază ca ar fi existat cca.
25.000 de asemenea turnuri integrate în zid și 15.000 de turnuri pentru
semnalizare care făceau legătura cu capitala situată lângă Kashgar. Codul de
semnale era simplu, dacă se observa agresorul se făcea foc în turn. Nu se
știe cu exactitate care din formațiunile statale chineze a hotărât înconjurarea
teritoriului său cu valuri de pământ și piatră. Pentru a-și proteja statul pe
care îl unificase, primul împărat al Chinei, Qin (221-210 î.Hr.) poruncește să
fie legate între ele fortificații clădite de predecesorii săi. Astfel va
înainta atât spre est cât și spre vest, pe o lungime totală de circa 5000
kilometri, realizând cel mai lung zid ce va deveni, ulterior, celebru. În
timpul următoarei dinastii, Han (206 - 220 i.Hr.), zidul a fost din nou
prelungit spre est și spre vest până la o lungime de 10000 kilometri lungime.
Suferind stricăciuni mari de-a lungul unui mileniu, Marele Zid Chinezesc a fost
refăcut pe circa 6400 kilometri în timpul dinastiei Ming (1368-1644), dinastie
ce a fixat și capitala statului la Beijing (forma în care s-a păstrat până
astăzi). Șerpuind pe crestele munților și ale dealurilor, dar și prin văile
adânci, zidul este prevăzut din loc în loc cu forturi cu aspect
paralelipipedic și turnuri înalte de apărare. Pavat cu piatră, era folosit ca
șosea strategică dar și ca drum comercial. Lăsat în paragină începând cu
secolul al XIX-lea, Marele Zid Chinezesc a ost luat sub protecție
guvernamentală din 1952, fiind declarat monument istoric al Chinei. Cu toate
astea, numai o mică porțiune din zid a fost reabilitată și este accesibilă
turiștilor. Prima porțiune a zidului a fost construită probabil în a doua jumătate a
secolului V î.e.n. în timpul dezbinării Imperiului chinez (475 - 221 î.H ) cu
scop de apărare împotriva nomazilor din nord. În anul 214 î.H, împăratul Qin
Shi Huangdi permite să se construiască prima parte a zidului de la fluviul
Galben ca apărare față de poporul nomad Xiongnu (numiți în Europa huni). Spre
deosebire de zidul construit mai devreme care se întinde și în văi, zidul
acesta era construit numai pe crestele munților. Din lipsă de argilă s-a
folosit la construcția zidului numai piatră așezată pe straturi. Din acele
timpuri zidul a fost mereu reclădit, atingând în timpul dinastiei Ming lungimea
maximă. Mortarul folosit era produs din piatră de calcar arsă amestecat cu
amidonul din orez. La construcția interioară a zidului se folosea un amestec de
argilă nisip și piatră cioplită. Grosimea zidului este foarte diferită, astfel
de exemplu în regiunea Peking, zidul are o grosime între 4 și 8 m,
la coama zidului 8, iar la bază 10 m grosime. La intervale de câteva sute
de metri s-au construit turnuri de 12 m înălțime cu rolul de observare,
transmitere de semnale și depozit de arme. Se apreciază ca ar fi existat cca.
25.000 de asemenea turnuri integrate în zid și 15.000 de turnuri pentru
semnalizare care făceau legătura cu capitala situată lângă Kashgar. Codul de
semnale era simplu, dacă se observa agresorul se făcea foc în turn. Nu se
știe cu exactitate care din formațiunile statale chineze a hotărât înconjurarea
teritoriului său cu valuri de pământ și piatră. Pentru a-și proteja statul pe
care îl unificase, primul împărat al Chinei, Qin (221-210 î.Hr.) poruncește să
fie legate între ele fortificații clădite de predecesorii săi. Astfel va
înainta atât spre est cât și spre vest, pe o lungime totală de circa 5000
kilometri, realizând cel mai lung zid ce va deveni, ulterior, celebru. În
timpul următoarei dinastii, Han (206 - 220 i.Hr.), zidul a fost din nou
prelungit spre est și spre vest până la o lungime de 10000 kilometri lungime.
Suferind stricăciuni mari de-a lungul unui mileniu, Marele Zid Chinezesc a fost
refăcut pe circa 6400 kilometri în timpul dinastiei Ming (1368-1644), dinastie
ce a fixat și capitala statului la Beijing (forma în care s-a păstrat până
astăzi). Șerpuind pe crestele munților și ale dealurilor, dar și prin văile
adânci, zidul este prevăzut din loc în loc cu forturi cu aspect
paralelipipedic și turnuri înalte de apărare. Pavat cu piatră, era folosit ca
șosea strategică dar și ca drum comercial. Lăsat în paragină începând cu
secolul al XIX-lea, Marele Zid Chinezesc a ost luat sub protecție
guvernamentală din 1952, fiind declarat monument istoric al Chinei. Cu toate
astea, numai o mică porțiune din zid a fost reabilitată și este accesibilă
turiștilor.
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
________xxx_______
O PLACHETĂ, CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Centrul de organizare și cibernetică în construcții 1971 - 1981
Centrul de
Organizare și Cibernetică în Construcții (C.O.C.C.) a fost înfiintat ca societate in anul 1968 si are sediul central în București, Calea
Grivița, nr. 8-10. La mai bine de 50 ani de existență acest centru a devenit
cea mai reprezentativă societate din România în domeniul de
management-consultanță din sectorul de construcții-instalații-montaje. COCC
este membru fondator a Camerei inginerilor consultanți independenți din România
(CICIR), membru în patronatul societăților de construcții (PSC), colaboratoare
a ARACO (Asociatia Romana a Antreprenorilor de Constructii). Data de 6 Decembrie 1968 a marcat aparitia
COCC-Centru de Organizare si Cibernetica in Constructii-ca institutie de stat
care a pus bazele a doua activitati – construcțiile și managementul - legate intrinsec si care, practic, au
anticipat cu posibilitatile acelor ani germenii economiei de piață în
România. Folosirea informaticii in
luarea unor decizii manageriale a creat posibilitatea de realizare a unor banci
de date cu ample programe de calcul au deschis o noua perspectiva
sectorului de constructii, iar realizarea de catre COCC in anul 1980 a primului
sistem integrat informatic-SICOP-a insemnat o premieră națională. Astfel toate
activitatile importante din constructii-instalatii-montaje au putut sa fie
monitorizate si sa fie permise luarea unor decizii optime, dar in conditiile
acelor vremuri. Sfarsitul anului 1989 a gasit COCC in situatia de a putea
gestiona o adevărată banca de date complexa pentru sectorul de constructii dar
evenimentele acelor zile au creat si pentru COCC convulsii care au dus la
pierderea unor informatii si diverse sincope in activitatea manageriala. Numele
si prestigiul firmei a facut ca sa se poata trece peste aceasta perioada
mai tulbure si in scurt timp COCC a revenit pe piata constructiilor din Romania
cu rezultate unamim recunoscute! COCC
s-a privatizat integral in anul 1994 si este astazi purtătoarea și
continuatoare unui vast patrimoniu de date si informatii, grupate in banci de
date solicitate de diverse institutii de stat si private, iar cei peste 10000
de beneficiari-unitati de executie, proiectare, regii, autoritati in
domeniu-din tara, dar si strainatate (Republica Moldova, Israel) stau marturie
in acest sens. Din anul 2006 activitatea de management si productie se
desfasoara prin firma COCC SOFT CONSTRUCT care a preluat legal brandul si
activitatea de baza a COCC.
Comitetul pentru Cultură Fizică și Sport
Record R.P.R. pe 1 km start de pe loc 1252
(automobilism - Republica Populară Română)
Comitetul
pentru Cultura Fizica si Sport (C.C.F.S.) a fost un
organism național rezultat din transformarea O.S.R. (Organizația Sportului
Românesc) care a condus o perioadă de timp sportul românesc (9 august 1949 – 2
iulie 1957). Sub
conducerea C.C.F.S. isi mai desfasurau activitatea Institutul de Educatie
Fizica si scolile medii tehnice de cultura fizica. Acest organism avea filiale teritoriale și locale care funcționau pe
lângă primăriile regionale, raionale sau comunale. Pentru rezultate meritorii
obținute în activitatea sportivă competitorii primeau insigne robuste strident
colorate, încărcate cu simboluri comuniste, dar și diplome, care tot așa, erau
divers colorate și cu multe simboluri comuniste pe ele. CCFS a
funcționat pe lângă Consiliul de Miniștri și în data de 2 iulie 1957 este
transformat în Uniunea pentru Cultura Fizica si Sport (U.C.F.S.) - organizatie
obsteasca, de masă pentru conducerea, indrumarea si controlul educatiei fizice
si sportului din Romania.Raliul automobilistic este o întrecere de
regularitate și rezistență, organizată pe parcursul a sute sau mii de kilometri
pe drumuri cu diferite dificultăți, deschise traficului rutier obișnuit. Cu
ocazia raliurilor automobilistice se testează calitățile piloților dar
și calitățile mașinilor înscrise în competiție. De reținut că și întrecerile cu
motociclete se numesc tot raliuri. Raliurile se organizează pe clase speciale
de motorizare.
Insigna - Cupa U.T.C. '79 (oină)
(Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea Tineretului Comunist (cunoscută și prin acronim U.T.C.)
a fost organizația de tineret și rezerva de militanți a Partidului Comunist
Român. Sus am aplicat stema Uniunii Tineretului Comunist din România. În
timpul Republicii Populare Române, organizația s-a numit Uniunea
Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată
în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din
populația României.
Mai sus admiri steagul şi carnetul de membru UTC.
Oina (sau hoina) este un joc sportiv
tradițional românesc practicat continuu cel puțin din secolul al XIV-lea
conform cronicilor și hrisoavelor timpului, fiind menționat prima dată
documentar la anul 1364, în timpul domniei lui Vlaicu Vodă. Oina este
un joc sportiv practicat în aer liber, pe un teren dreptunghiular, preferabil
acoperit cu iarbă, între două echipe de câte 11 jucători. Jocul solicită
calități sportive complexe (viteză bună de alergare, reflexe rapide în
mișcările de autoapărare față de loviturile mingii, precizie în aruncarea și
lovirea mingii cu un baston sau bâtă). Sus am postat logo-ul Federaţiei Române
de Oină şi o carte poştală cu jocul de oină, din perioada comunistă a României.
(Alexandru Ioan Cuza)
150 ani de la Unirea Principatelor Române
Alexandru Ioan Cuza (născut la 20 martie 1820 în Bârlad şi decedat la 15 mai
1873 în Heidelberg, Germania) a fost primul domnitor al Principatelor unite
şi al statului naţional România. Acesta a participat activ la
revoluţia de la 1848 din Moldova şi la lupta pentru unirea principatelor. La 5
ianuarie 1859, a fost ales domn al Moldovei, iar la 24 ianuarie 1859 şi al
Ţării Româneşti, înfăptuindu-se astfel unirea celor două ţări române. Devenit
domnitor, Cuza a dus o susţinută activitate politică şi diplomatică pentru
recunoaşterea unirii de către puterea suzerană şi puterile garante şi apoi
pentru desăvârşirea unirii, pe calea înfăptuirii unităţii constituţionale şi
administrative, care s-a realizat în ianuarie 1862, când Moldova şi Ţara
Românească au format un stat unitar, adoptând oficial, în 1862, numele de
România, cu capitala la Bucureşti, cu o singură adunare şi un singur
guvern. După realizarea unirii, domnitorul Alexandru Ioan Cuza şi
colaboratorul său cel mai apropiat, Mihail Kogălniceanu (ministru, apoi
prim-ministru al României), iniţiază importante reforme interne: secularizarea
averilor mănăstireşti, reforma agrară, reforma învăţământului, care au fixat un
cadru modern de dezvoltare al ţării. Întâmpinând rezistenţă din partea
guvernului şi a Adunării Legiuitoare, alcătuite din reprezentanţi ai boierimii
şi ai marii burghezii, precum şi a bisericii, în înfăptuirea unor reforme, Cuza
formează, în 1863, un guvern sub conducerea lui Mihail Kogălniceanu, care
realizează secularizarea averilor mânăstireşti şi dizolvă Adunarea Legiuitoare.
În acelaşi an, Cuza supune aprobării poporului, prin plebiscit, o nouă
constituţie şi o nouă lege electorală, menită să asigure parlamentului o bază
mai largă, şi decretează legea rurală concepută de Kogălniceanu. În timpul
domniei lui Cuza a fost conceput codul civil şi cel penal, legea pentru
obligativitatea învăţământului primar şi au fost înfiinţate primele
universităţi din ţară, respectiv cea de la Iaşi, care azi îi poartă numele, şi
cea de la Bucureşti. Tot în această perioadă a fost organizată şi armata
naţională. Cuza a fost obligat să abdice în anul 1866 de către o
largă coaliţie a partidelor vremii, denumită şi Monstruoasa Coaliţie, din cauza
orientărilor politice diferite ale membrilor săi, care au reacţionat astfel
faţă de manifestările autoritare ale domnitorului. După oarecari frământări,
la 5 ianuarie 1859, colonelul Alexandru Ioan Cuza este ales Domn al
Moldovei.
Iată o parte din jurământul lui Cuza făcut în faţa Adunării
Obşteşti a Moldovei; “Jur în numele prea sfintei Treimi şi în faţa
Ţării mele că voi păzi cu sfinţenie drepturile şi interesele Patriei, că voi
credincios Constituţiei în textul şi în spiritul ei, că în toată domnia mea voi
priveghea la respectarea legilor pentru toţi şi în toate… ”. De adâncă
profunzime şi simţire patriotică este mesajul lui Kogălniceanu după alegerea
lui Cuza ca domn al Moldovei; “Prin înălţarea ta pe tronul lui
Ştefan cel Mare, s-a înălţat însăşi naţionalitatea română…Alegându-te pe tine
domn în ţara noastră am voit să arătăm lumii ceea ce toata ţara doreşte; la
legi noi, oameni noi”. Ţara Românească a cunoscut şi mai mari
fricţiuni în preajma alegerilor, existând o tensiune făţişă între tabăra
unionişilor şi antiunioniştilor. Antiunioniştii munteni erau siguri că aici va
fi ales fostul domnitor Gheorghe Bibescu, fiind organizat chiar şi banchetul
victoriei lor în alegeri. Buzăul se prezenta ca o citadelă a mişcării
unioniste. Într-un document din 25 aprilie 1857 se arăta că în districul Buzău
existau două focare de reacţiune şi că prin muncă de lămurire acestea au fost
aduse alături de marea mulţime, adeptă a unirii. Partidului La 24 ianuarie 1859
Partidul Naţional Unionist a obţinut marea victorie; colonelul Cuza
ales Domn şi al Ţării Româneşti. Printr-un mesaj de suflet şi plin de
înţelepciune tânărul deputat Vasile Boerescu îi convinge pe membrii Adunării
din Bucureşti să se ridice la înălţimea de întemeietori de ţară punând Unirea
ca fapt împlinit în faţa puterilor europene. Mitropolitul ţării, cu crucea
într-o mână şi cu Evanghelia în cealaltă, le citeşte un adânc jurâmânt; “Jur
că la vot nu voi fi povăţuit nici de interese personale, nici de şoapte străine
sau de altă socotinţă ci numai şi numai de binele obştesc!” Cei 64 de
membri ai Adunării au votat secret, conform doar conştiinţei lor, cu 64 de
voturi pentru acelaşi Domnitor în Ţara Românească, punând Europa în faţa unui
fapt împlinit şi total neaşteptat. Clopote şi strigăte de bucurie cutremurau
văzduhul. În semn de preţuire al izbânzii românilor, Kossuth, revoluţionarul
maghiar de la 1848 arăta; “Aşa duh este de trebuinţă, ca un popor să-şi
întemeiască o Patrie ori, dacă a pierdut-o, să şi-o redobândească”. Dubla
alegere a lui Cuza, şi prin aceasta, Unirea Prinicipatelor, a fost recunoscută
până la urmă te către toate puterile europene, chiar dacă unele au impus
pretenţii, cel mai adesea formale, la presiunile Franţei şi ale lui Napoleon.
Trei ani a domnit Cuza cu guverne şi camera legiuitoare separate, perioadă în
care în Ţara Românească s-au schimbat 9 guverne iar Moldova 6, lipsa de aşezare
statornică fiind vizibilă. Prin firmanul din 2 decembrie 1861 Cuza obţine
încrederea sultanului pentru reorganizrea administrativă a principatelor,
astfel că la 24 ianuarie 1862 camerele legiuitoare ale principatelor se reunesc
la Bucureşti ca primul Parlament al statului - România. Prin Proclamaţia
de la 11 decembrie 1861 Cuza arăta; “Unirea este îndeplinită,
naţionalitatea română este întemeiată. Acest fapt, dorit de generaţiile
trecute, chemat cu căldură de noi, a fost recunoscut de Înalta Poartă şi de
Puterile Garante. Alesul vostru vă dă astăzi o singură Românie.” După
realizarea unirii, domnitorul Alexandru Ioan Cuza și colaboratorul său cel mai
apropiat, Mihail Kogălniceanu (ministru, apoi prim-ministru al României),
inițiază importante reforme interne, fixând un cadru modern de dezvoltare al țării.
Întâmpinând rezistență din partea guvernului și a Adunării Legiuitoare,
alcătuite din reprezentanți ai boierimii şi ai marii burghezii, precum și a
bisericii, în înfăptuirea unor reforme, Cuza formează, în anul 1863 un guvern
sub conducerea lui Mihail Kogălniceanu, care realizează secularizarea averilor mânăstirești (decembrie 1863) și
dizolvă Adunarea Legiuitoare (2 mai 1864). În același an, Cuza supune
aprobării poporului, prin plebiscit o nouă constitutie și o nouă lege
electorală, menită să asigure parlamentului o bază mai largă, și decretează (14
august 1864) legea rurală concepută de Kogălniceanu. În timpul domniei lui Cuza
a fost conceput Codul civil și Codul penal de inspirație franceză,
legea pentru obligativitatea învățământului primar și au fost înființate
primele universităţi din țară, respectiv cea de la Iaşi – 1860 – şi cea de
la Bucureşti – 1864. Cuza are un merit incontestabil în organizarea armatei
naţionale. Prin Legea rurală din 14/26 august 1854 peste 400000 de familii de
țărani au fost împroprietărite cu loturi de teren agricol, iar aproape alți
60.000 de săteni au primit locuri de casă și de grădină. Țăranii
împroprietăriți au devenit contribuabili la bugetul de stat, rezultând astfel o
lărgire a bazei de impozitare. Fragmentarea terenurilor și lipsa utilajelor
agricole moderne au dus la scăderea producției agricole în următorii ani, dar
repartizarea ei a fost mai echitabilă. Reforma agrară din 1864, a cărei
aplicare s-a încheiat în linii mari în 1865, a satisfăcut în parte dorința
de pământ a țăranilor, a desființat servituțile și relațiile feudale. Dupa
desființarea Adunării Legiuitoare (2 mai 1864) Cuza pierde sprijinul partidelor
politice și, pentru a putea guverna, se înconjoară de o camarilă formată din
funcționari corupți.Regimul personal instituit de Cuza după 2 mai 1864 a
provocat nemulțumirea liberalilor radicali, care ulterior s-au aliat cu
conservatorii, fapt ce a slăbit pozițiile domnitorului în stat. Nemulţumiţii,
alături şi de câţiva militari carierişti, l-au constrâns pe domnitor să abdice
în februarie 1866. De reţinut este faptul că domnitorul nu a luat niciun fel de
măsuri împotriva curentului reacționar, ci, într-un discurs, chiar se arăta
dispus să renunțe la tron în favoarea unui principe străin precum prevedea una din
dorințele divanelor ad-hoc din anul 1857. Pe 13 februarie 1866, împreună cu
soţia şi cei doi copii, părăseşte Bucureştiul. A fost instituită o locotenenţă
domnească alcătuită din Lascăr Catargiu, Nicolae Golescu şi colonelul Nicolae
Haralambie. Conducerea guvernului a revenit lui Ion Ghica; apoi Senatul și
Comisia au proclamat ca domnitor pe Fillip de Flandra, din casa domnitoare
belgiană, dar acesta nu a acceptat coroana. Provizoratul locotenenței
domnești a luat sfârșit abia după ce Carol de Hohenzolern - Sigmaringen a
acceptat să devină principe al României, la 10 mai 1866. Această abdicare
silită putea avea consecințe grave pentru România, pentru că: după înlăturarea
lui Cuza, ţăranii au început să se teamă că reforma agrară nu va mai avea loc;
la 3 aprilie 1866 la Iași a avut loc o demonstrație (orchestrată de Rusia)
a mișcării separatiste care a cerut anularea unirii Moldovei cu Țara Românească
și a promovat un candidat necunoscut la tronul Moldovei; Poarta Otomană a
mobilizat armata la Dunăre, pentru a interveni în România, motivând că unirea a
fost recunoscută doar pe timpul domniei lui Cuza. Cursul
evenimentelor a demonstrat că poporul român a intrat pe linia făuririi statului
national unitar roman, care se va înfăptui peste câteva zeci de ani, la 1
decembrie 1918. Este adevărat că o parte a teritoriilor româneşti este şi
acum departe de tulpina ţării. Mă încearcă un sentiment de lehamite când vad că
unii dintre politicienii noștri actuali, folosind tema aducerii şi a acestor
teritorii la trupul actualei Românii, cerşesc ceva notorietate publică şi un
pumn de voturi. Cumva nouă ne mai rămâne ceva
de făcut pentru realizarea visului de veacuri al românilor, acela de unire a
tuturor teritoriilor românești într-un singur stat? Tocmai când scriam
aceste rânduri, un catren despre spiritul de unitate și coeziune al românilor
mi-a venit în minte. Blogul fiind al meu, catrenul tot al meu, iată că și tu
vizitatorule poți citi acest catren:
"Vorbe
mari nu vreau să-ndrug;
Scoatem țara din
vâlcea
Trăgând cu toții
la jug
...Unii HĂIS și
alții CEA!" Urmare a
Războiului Crimeii (1853-1856) ţările române
scapă de ocrotirea supărătoare a Rusiei, rămân încontinuare sub suzerantitate
otomană dar, sub garanţia puterilor semnatare;
Marea Britanie, Franţa, Sardinia şi Imperiul Otoman. Potrivit art.24 al Tratatului de la Paris,
semnat în urma Războiului Crimeii, divanurile ad-hoc din cele două ţări române
au fost chemate să decidă asupra organizării lor politice şi
constituţionale. La 7 octombrie 1857 Kogălniceanu înaintează Divanului
Ad-hoc al Moldovei o listă-propunere cu; “cele întâi, cele mai mari, mai generale şi mai naţionale
dorinţe ale ţării, sub garanţia colectivă a Puterilor:” - Respectarea drepturilor
Principatelor şi îndeosebi a autonomiei lor…
- Unirea Principatelor
într-un singur stat sub numele de România
- Prinţ străin cu moştenirea
tronului …
- Neutralitatea pământului
Principatelor
- Puterea legiuitoare
încredinţată unei Adunări obşteşti care să reprezinte toate interesele naţiei
Propunerea este acceptată cu 82
voturi pentru şi 2 împotrivă. Pe data de 9 octombrie 1857 şi Divanul
Ad-hoc al Munteniei primeşte o listă de propuneri aproape identice cu cele din
Moldova. Necesitatea realizării unirii principatelor este prezentată în detaliu
în Actul dezvoltător al Adunării Ad-hoc din 9/21 octombrie 1857; “Lumea întreagă ştie astăzi că totdeauna strădaniile necurmate ale
locuitorilor ambelor principate au fost să recâştige unitatea natională; că ei au fost şi sunt un
singur popor, omogen, identic; că au aceiaşi origine, acelaşi nume, aceiaşi limbă,
aceiaşi religie, aceiaşi tradiţie, aceiaşi istorie, aceleaşi instituţii, legi,
obiceiuri, moravuri, aptitudini, interese, aceleaşi păsuri, bucurii, speranţe,
suveniruri, aspiraţii, cugetări, instincte, aceiaşi ursită, aceiaşi misiune,
acelaşi geniu şi acelaşi suflet”. Dorinţele exprimate de cele două Divane au
fost studiate de către Puterile garante şi apobate doar parţial. Nu s-a
acceptat un principe din dinastie străină ci doar fiu din tată moldovean sau
valah. Pentru împăcarea intereselor Puterilor garnate potrivnice unirii
(Turcia, Austria şi Anglia) dar şi al celor pentru
(Franţa, Rusia,
Prusia şi Sardinia) s-a acceptat un compromis. Ele
urmau să poarte numele Principatele Unite Moldova şi Valahia, dar cu guverne şi
adunări obşteşti separate. La Focşani urma să ia fiinţă o Comisie
centrală, cu scopul de a pregăti proiecte de legi de interes comun, precum şi
Înalta Curte de Dreptate şi Casaţie, comună ambelor principate. Alte câteva
propuneri acceptate prin negociere directă cu puterile garante au fost;- Aceiaşi organizare
pentru miliţiile regulate, pentru ca la un moment dat acestea “să se poate uni
într-o singură armie”
- Egalitatea tuturor
cetăţenilor în faţa legii
- Garantarea libertăţii
individului
- Acces liber şi egal la
toate dregătoriile publice din ambele principate
- Acceptarea exproprierii
doar în interes public şi cu despăgubiri corespunzătoare
- Anularea oricăror
privilegii
- Îmbunătăţirea situaţiei
ţăranilor prin revizuirea legilor agrare
Se poate aprecia că s-au obţinut
progrese însemnate, deşi, în fapt, unirea se realizase doar pe jumătate.
Urma ca prin voinţă naţională şi multă înţelepciune să se realizeze şi cea de a
doua jumătate a Unirii. Prin hotărârea Convenţiei de la Paris
administraţia principatelor este dată în grija unor comisii temporare cu misiunea
specială de a organiza şi desfăşura alegeri libere în fiecare
principat.Ateneul
Român este
o sală de concerte din Bucureşti, clădire situată pe Calea Victoriei, în
Piața George Enescu (partea nordică a Pieței Palatului). Tot aici se află şi
sediul Filarmonicii George Enescu. Edificiu-simbol
al culturii nationale, Ateneul Roman, construit in inima Bucurestilor in
perioada anilor 1886-1889, a devenit exponentul arhitectonic si spiritual nu
doar al unui oras, al unei Capitale, ci al unei natiuni. Aici au conferentiat
marile personalitati si savanti ai Romaniei, aici au concertat toti consacratii
si tinerii artisti profesionisti ai tarii, aici au urcat pe podium multe
formatii si solisti de nivel mondial, aici s-au lansat “in prima auditie“
capodopere ale literaturii muzicale autohtone, aici s-au organizat primele
expozitii ample, retrospective de pictura si sculptura ale maestrilor artei
plastice nationale, aici s-au perindat regi si regine, oameni politici si
oaspeti de seama de peste hotare spre a participa la evenimente de importanta
nationala si universala intr-un cuvant, la Ateneul Roman s-au petrecut momente
de anvergura istorica ce s-au inscris in cartea de aur a poporului
nostru. Putini stiu astazi ca Palatul Ateneului Roman s-a cladit cu banii
dintr-o subscriptie publica, in urma organizarii unei loterii nationale
(500.000 de bilete in valoare de un leu), apelul adresat cetatenilor de
naturalistul Constantin Esarcu (1836-1898), fondatorul Societatii Ateneul
Roman, sunand ca o chemare populara, printr-un slogan de-a dreptul comic si
banal: "Dati un leu pentru Ateneu!". Ideea apelului s-a transformat
surprinzator intr-o lectie de unitate, de trezire a constiintei nationale.
Conceputa de arhitectul francez Albert Galleron, dupa cercetarile stiintifice
si indicatiile lui Alexandru Odobescu, revizuite si completate de un manunchi
de specialisti romani (Al. Orascu, Ion Mincu, Ion Socolescu, Grigore Cerkez,
Cucu Starostescu), cladirea de forma circulara s-a datorat valorificarii fundatiilor
deja existente din Gradina Episcopiei ce urmau sa serveasca ridicarii unui
circ. Inspirat din vechile temple grecesti, edificiul surprinde la prima vedere
printr-o colonada istorica ce sustine un fronton triunghiular. La parter,
impresionantul hol din marmura inglobeaza cele 12 coloane dorice de sustinere a
salii de concerte. Patru scari monumentale in spirala de tip baroc din marmura
de Carrara, desfasurate cu balcoane la etajul intermediar, fac legatura cu sala
si anexele (birouri, sali de repetitii, cabine pentru solisti si dirijor etc.).
Dispuse sub forma vechilor amfiteatre greco-romane, cele aproape 1.000 de
locuri (trei zone de parter si doua randuri circulare cu 52 de loji, la mijloc
cu o loja centrala) ofera o vizibilitate perfecta din orice colt si o auditie
impecabila. Perfectiunea sunetului se datoreaza imensei cupole (bogat decorata)
care "absoarbe" fondul instrumental si vocal de pe podium, spre a-l
distribui prin reverberație către auditori, cu întreaga gamă de armonice până
la cele mai fine culori timbrale și nuanțe. Se pare că acustica excepțională a
cavității sonore, proprii Ateneului Roman, a plasat sala printre cele mai
reușite construcții de acest gen nu doar din Europa, ci din întreaga lume.
Fresca, evocând istoria poporului român în 25 de episoade, realizată timp de
cinci ani de către pictorul Costin Petrescu, orga instalată în anul 1939, în
urma ajutorului material al lui George Enescu, numeroasele îmbunătățiri tehnice
produse după cutremurele de pământ și bombardamentul din 1944, de la sfârșitul
celui de al doilea război mondial, dar mai ales modificările din anii 1966-1967
(introducerea aerului conditionat, refacerea tavanului, schimbarea fotoliilor,
redistribuirea lojilor, lărgirea avanscenelor etc.) au transformat Ateneul Roman
într-un complex arhitectural singular în centrul Capitalei. De peste o jumătate
de veac, a devenit sediul Filarmonicii "George Enescu", iar din 1958
"Cartierul general" al Festivalurilor Internationale "George
Enescu". Templu al artei și culturii românești, Ateneul Român rămâne,
la cei 120 de ani, nu doar o clădire de patrimoniu universal, reprezentativă ca
arhitectură pentru România și Balcani (cu trimitere la antichitatea grecească),
ci și un simbol de tradiție spirituală a unui popor. Iar dacă fundația
circulară inițială, nicicând nu a fost visată de fondatori, arhitecți și
constructori ca formă ideală pentru un monument arhitectonic (au existat
glasuri în epocă ce au criticat soluția tehnică insolită), iată că timpul a
hărăzit urmașilor culturii vechii Dacii să devină o scenă turnantă nu doar a
istoriei, ci și a artei în contextul Europei. "Călare" pe trei secole
(fundația ecvestră s-a dovedit bazaltică), Ateneul Roman și-a deschis larg
porțile unor spirite universale luminate, ce și-au dat întâlnire la București,
spre a se înfrăți cu autohtonii meleagurilor de la gurile Dunării. Deși
ctitorii au visat ca toate artele surori să-si afle locul sub cupola acestui
for cultural, totuși se pare ca puțini și-au dat seama ca acustica naturală
excepțională a sălii oferă doar muzicii un climat de afirmare plenară,
singulară, devenind casă parintească pentru marile personalități și talente ale
lumii. A concerta pe podiumul Ateneului Roman din Bucuresti echivalează astăzi
în arta lirică cu apariția pe scena Teatrului Scala din Milano. Templul din
inima Capitalei, zidit în urmă cu 120 de ani, s-a transformat în "cartea
de vizită" nepieritoare a României contemporane. (autorul acestei prezentări - muzicolog Viorel Cosma) Despre
Fresca Ateneului Român. In sfera aceluiasi interes pentru decoratie intra si
preocuparea constanta formulata de C. Exarhu si Al. Odobescu inca din 1888, de
a se realiza o monumentala fresca pe peretele circular al salii, fresca ce
trebuie sa evoce momentele cele mai importante ale istoriei noastre nationale,
dar in acelasi timp sa creeze o imagine fidela a specificitatii sufletului
romanesc.
Propunand in anul 1901, un proiect in spiritul celor aratate mai sus
pictorul Stefan Popescu dorea realizarea acestei picturi de 300 mp pe panza,
considerand ca astfel nu va trebui sa fie inchisa sala pentru un timp. Dar
lipsa de fonduri suficiente face ca proiectul sa taraganeze multi ani. In
sfarsit, este acceptat proiectul prof. Costin Petrescu pentru realizarea unei
fresce ce reprezinta in 25 de episoade momente importante din istoria
romanilor. Fondurile au provenit din subscriptie publica. Lucrarea în
lungime de 75 mp și lățime de 3 metri, începută în 1933 în tehnica "al
Fresco" va fi inaugurata la 26 mai 1938. Consideram ca este interesanta
o succinta descriere a scenelor deoarece valoarea lor ideatica este net
superioara valorii artistice, fapt ce nu ne surprinde avand in vedere
caracterul programatic al lucrarii si necesitatea de a supune compozitia,
desenul si culoarea spatiului oferit, intr-un ansamblu cu anumite coordonate
plastice si decorative. Dar să urmărim succesiunea episoadelor:
- Traian
pătrunde în Dacia. Imparatul este prezentat in statul sau major, langa podul
peste Dunare de la Turnu Severin.
- Colonizarea
Daciei. In fundal se vede monumentul de la Adam-Clissi. Legionarii patrund in
Dacia.
- Contopirea
dacilor cu romanii este prezentata prin idila dintre o tanara daca si un soldat
roman. Stela funerara reprezinta o piesa gasita in timpul sapaturilor de
la Alba Iulia.
- La orizont o
sentinela romana strajuieste hotarul. Norii negri simbolizeaza apropiatele
invazii barbare.
- Invazia
barbarilor.
- Inceputul
vietii romanesti patriarhale. Norii se risipesc, iar populatia coboara din
munti si ridica locuinte si lăcășe de închinare.
- Statornicirea: taranul roman isi pregateste armele: arcul si securea.
- Descalecatul:
de peste munti se iveste un cavaler calare, pe care populatia il primeste cu
paine si sare.
- Statul
Militar: Mircea cel Batran parlamenteaza cu trimisii turci.
- Statul
Administrativ: in curtea Manastirii Moldovita, Alexandru cel Bun imparte
dregatoriile statului.
- Cruciada
romanilor: Iancu de Hunedoara, Vlad dracul si Stefan al doilea ridica o oaste
pentru izgonirea turcilor. In fundal apare castelul de la Hunedoara si
Cetatea Poenari de la Arges. Figura lui Tepes Voda se zareste ca o umbra
misterioasa.
- Vremea lui Stefan
cel Mare. Un taran isi face lance din fierul coasei. Stefan in fata Cetatii
Sucevei primeste pe trimisii Papei care ii aduc spada si titlul de
"Ostas al lui Christ".
- Epoca de pace si
credinta. Neagoe Basarab si familia sa ies din Biserica episcopala de la Curtea
de Arges (deasupra lojii Romaniei).
- Epoca lui Mihai
Viteazul. Domnitorul intregitor al neamului se pregateste sa intre in Alba
Iulia.
- Epocile culturale:
Matei Basarab, Vasile Lupu (in fundal Cetatea Targoviste si Biserica 3
Ierarhi), Dimitrie Cantemir si Constantin Brancoveanu (Manastirea Hurezu
si mesterul ei Parvu Mutu).
- Rascoala lui
Horia, Closca si Crisan. Cei trei eroi sunt prezentati in fata bisericii de la
Tebea (Tara motilor). Gheorghe Lazar apare ca un personaj de legatura
intre acest episod si cel care reprezinta miscarea lui Tudor Vladimirescu.
- Domnul Tudor in
fruntea pandurilor intra in Bucuresti si primeste din partea politiei, zapis
de consfintire a drepturilor cerute de Adunarea poporului. Alaturi apare
episcopul Argesului si o cula, indicând originea lui Tudor Vladimirescu.
- Anul 1848, in
Transilvania cu Avram Iancu care porneste la lupta.
- Anul 1848, in Tara
Romaneasca si Moldova. Bonjuristii fraternizeaza cu taranii.
- Alexandru Ioan
Cuza improprietareste taranii. In planul al doilea apare Kogalniceanu.
- Unirea
Principatelor in 1859. Doua femei in costume nationale deapana acelasi fir.
- Carol I si
razboiul de independenta. Domnitorul primeste un steag capturat de la inamic.
In scena apare si I.C. Bratianu.
- Realizarea
intregirii nationale: 1918. Pe front soldati intre sarme ghimpate.
- Regele Ferdinand I
si Romania Mare. La Alba Iulia regele si regina Maria. In suita apare
generalul Berthelot. Toti trec prin fata unor femei ce simbolizeaza
Vechiul regat, Transilvania, Basarabia si Bucovina.
- Ultima scena ar fi
trebuit sa-l reprezinte pe Carol al II-lea, fondatorul orasului modern, care
alaturi de Mihai I coboara in mijlocul poporului pentru a patrona
stiintele, literatura, artele si industria. Varianta aleasa ulterior
reprezinta poporul cu steaguri, care sarbatoreste infaptuirea Romaniei Mari.
Din punct de vedere plastic aceasta ultima scena este tratata diferit fata
de restul frescei, culoarea fiind mai vie si desenul mult mai liber.
In ansamblu, fresca
este realizata intr-o maniera oarecum libera, putand vorbi de un stil realist
plat. Dominanta cromatica este rece, abundand in cenusiuri. De aici efectul
general usor estompat, fara accente plastice deosebite. Aceste
caracteristici ale frescei ar putea semnifica la prima vedere ca lucrarea este
lipsita de interes artistic. Totusi, in ansamblul salii aceste date devin
intr-un fel calitati, lucrarea ocupandu-si locul sau cu discretie, ca un fel de
pandant al tonurilor calde de rosu si auriu din luxurianta bogatie decorativa a
cupolei. Slujind frumoasei idei ca istoria nationala trebuie prezentata ca
o carte deschisa, in care fiecare privitor sa gaseasca ceva din maretia
trecutului si astfel sa mediteze la valorile spirituale, morale ale poporului
nostru, fresca Ateneului este semnificativa pentru caracterul emblematic al
monumentului.
Placheta - Direcția Informații Militare
Statul Major General
Ministerul Apărării Naționale - România
Înfiinţarea,
la 12 noiembrie 1859, a Secţiei a II-a din cadrul Statului Major al armatei
Principatelor Unite de domnitorul Alexandru Ioan Cuza rămâne actul major de
voinţă prin care Direcţia informaţii
militare şi-a început activitatea. De-a lungul timpului, Direcţia
informaţii militare a funcţionat neîntrerupt, sub diferite denumiri,
adaptându-se permanent la evoluțiile mediului de securitate regional și global.
Structura actuală, expresie a schimbărilor succesive, reprezintă un sistem
modern, articulat, preocupat permanent de adaptarea la standardele NATO şi de
adoptarea celor mai noi metode şi mijloace de informaţii militare care să
satisfacă interesul naţional şi aliat, în prezent şi de perspectivă. Direcţia informaţii
militare, prin structurile sale şi prin unităţile subordonate operaţional,
adaptate standardelor euroatlantice, a devenit în prezent o instituţie care
asigură prin intermediul dispozitivului ataşaturii apărării reprezentarea
diplomatică militară a structurilor Ministerului Apărării Naţionale în relația
cu alte state. Totodată, Direcția informații militare este autoritate naţională
în ceea ce priveşte capabilităţile SIGINT şi de război electronic şi autoritate
operațională națională a sistemelor de culegere și exploatare a informațiilor
despre câmpul de luptă. În aceeași notă, subliniez efortul constant și
rezultatele deosebite obținute în urma participării cu forţe şi capabilități de
informaţii la operaţii în afara teritoriului statului român, sub egida ONU,
NATO, UE sau în cadrul coaliţiilor și iniţiativelor regionale.
Statul Major General (S.M.G.) este structura militară de
specialitate, prin care şeful Statului Major General exercită conducerea
întregii structuri de forţe a Armatei României şi este investit cu competenţe
specifice în domeniul militar. Considerat a fi dintotdeauna organismul
superior de concepţie şi comandă al Armatei Române, Statul Major
General a avut şi are, prin atribuţii legal consemnate, un rol esenţial în
pregătirea armatei şi a naţiunii române pentru apărare. Sus am postat logo-ul
S.M.G.. De la înfiinţare, Statul Major General/Marele Stat Major
(S.M.G./M.St.M.) - organism cu activitate permanentă, subordonat Ministerului
Apărării Naţionale (Ministerul de Război/Ministerul Forţelor Armate) - şi-a
desfăşurat activitatea în baza legilor de organizare a acestui minister, precum
şi a legilor şi regulamentelor serviciului de stat major, dovedind realism şi
sobrietate în deciziile adoptate şi receptivitate la experienţele, tendinţele
şi curentele moderne ale epocii istorice. Primele structuri militare cu
atribuţii de stat major au apărut în anul 1831, sub denumirea de Ştabul
Oştirii, al cărui şef era ajutorul domnitorului în conducerea treburilor
ostăşeşti. Atribuţiile acestui organism erau „construirea şi formarea oastei,
aplicarea regulamentului, administraţie, recrutare şi echipare.” După
înfăptuirea actului Unirii, în anul 1859, domnitorul Alexandru Ioan Cuza a luat
măsuri pentru crearea unui organ superior de conducere a instrucţiei ostăşeşti.
Prin Înaltul Ordin de Zi nr. 83 din data de 12 noiembrie 1859,
a fost înfiinţat un Corp de stat major general al Armatei Principatelor
Unite, dependent în atribuţiunile sale de ministerele de Război, existente în
fiecare principat. La 6 aprilie 1877, odată cu mobilizarea armatei române, prin
Înaltul Decret nr. 491, a fost înființat Marele Cartier General, cu atribuţii
în conducerea operaţiunilor militare. Ca urmare a experienţei acumulate în
timpul Războiului de Independenţă, prin legea din 10 iulie 1878 s-a creat un
Consiliu Superior al Armatei, în compunerea căruia se afla şi
un Şef al Statului Major al Armatei. Structura şi atribuţiile Marelui
Stat Major au fost stabilite prin Înaltul Decret nr. 2945 din 29 noiembrie
1882, când acest organism a fost reînfiinţat. Aflat în subordinea Ministerului
de Război, acesta urma a se ocupa cu „studiul chestiunilor de organizare
militară, studiul şi pregătirea lucrărilor relative la război, studiul forţelor
militare a diferitelor state”.
Ministerul Apararii Nationale este
organul de specialitate al administratiei publice centrale, in subordinea
Guvernului, prin care este condusa activitatea in domeniul apararii nationale,
potrivit prevederilor legii si strategiei de securitate nationala, pentru
garantarea suveranitatii, independentei si unitatii statului, integritatii
teritoriale a tarii si democratiei constitutionale. Ministerul Apararii
Nationale raspunde in fata Parlamentului, a Guvernului si a Consiliului Suprem
de Aparare a Tarii pentru modul de aplicare a prevederilor Constitutiei, a
celorlalte acte normative in vigoare, a hotărârilor Guvernului si ale
Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, precum si ale tratatelor internationale
la care România este parte, in domeniul sau de activitate. Sediul ministerului
este situat în București, pe strada Izvor, la numerele 3 - 5. Deasupra am
postat logo-ul şi clădirea instituţiei.
__________ooOoo__________
Președintele Zambiei, Kenneth David Kaunda,
născut 1924, a condus între anii 1964 - 1991
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Câteva detalii vignetă de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 24.10.2020
O mare bucurie, un motiv de mândrie!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu