1. În anul
1941, după eliberarea Basarabiei de sub ocupația sovietică, s-a emis moneda de
mai jos. Desenul principal al aversului monedei îl înfățișează pe voievodul
moldovean Ștefan cel Mare și Sfânt, îngenunchiat și oferind o biserică. Pare a
fi inspirat după un desen din evangheliarul din 1473, comandat de Ștefan pentru
mănăstirea Humor şi realizat de ieromonahul Nicodim. Se observă asemănările
dintre mantii, largi, cu falduri, fără mâneci şi cu bordură la poale. Voievodul
poartă mustață şi plete, aşa cum este reprezentat în portretele de epocă ce au
ajuns până la noi, pe epitrahile sau pe tablouri votive (imagini reprezentând
ctitori, cu miniatura monumentului în mâini - de la cuvântul latinesc votum,
însemnând promisiune). Epitrahil sau patrafir se numește o fâșie lungă de țesătură, brodată cu motive religioase, purtată de preot sau de arhiereu în
timpul serviciilor religioase. Pe un astfel de epitrahil păstrat la mănăstirea
Putna este reprezentat Ștefan Vodă. Există opinia că pe monedă ar fi
reprezentată biserica mănăstirii Putna, dar asemănarea este slabă, cel puțin cu
aspectul actual al bisericii. Pe aversul monedei sunt aplicate circular inscripțiile: 500 LEI între două cruci de Malta
și MOLDOVA LUI ȘTEFAN ÎN VECI A ROMÂNIEI. Pe muchie este gravată inscripția
PRIN STATORNICIE LA IZBÂNDĂ. Reversul monedei prezintă chipul în profil al
regelui Mihai și inscripțiile circulare: MIHAI I REGELE ROMÂNILOR, 1941 (anul emiterii) și Ioana
Basarab (numele gravorului).
Caracteristicile
tehnice ale monedei sunt următoarele: valoarea – 500 lei, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri,
greutatea – 25 grame, materialul – aliaj argint (argint – 83,5% și cupru –
16,5%), marginea – netedă și tirajul – 775000 exemplare.
Regele Mihai I s-a nascut la 25 octombrie 1921, la Sinaia. A
fost fiul Regelui Carol al II-lea si al Reginei-Mama Elena. A incetat din
viata, in ziua de 5 decembrie 2017, la resedinta privata din Elvetia. Din iunie
1930, dupa plecarea Reginei-mama in exil, Regele Mihai a ramas in grija tatalui
Sau. A urmat cursurile unei scoli organizate de acesta la palat, alaturi de
copii reprezentand toate colturile tarii si toate categoriile sociale. A
devenit din ce in ce mai inchis in sine si mai ganditor. Singurele
saptamani fericite erau cele petrecute la Florenta, la mama sa. In adolescenta,
Principele Mostenitor a urmat cursuri de sport si a inceput pregatirea
militara. La varsta de saisprezece ani a devenit sublocotenent in armata
romana. Dupa decesul Regelui Ferdinand din 1927 si ca urmare a faptului ca
Principele Carol a renuntat la statutul de Principe Mostenitor, Principele
Mihai a fost proclamat Rege. Fiind minor, s-a instituit o Regenta, compusa din
Principele Nicolae, Patriarhul Miron Cristea si Presedintele Inaltei Curti de
Casatie, Gh. Buzdugan. La 8 iunie 1930, Principele Carol a revenit in tara si a
preluat tronul. Mihai I a primit titlul de Mare Voievod de Alba Iulia. In urma
abdicarii tatalui Sau, la 6 septembrie 1940, a devenit Regele Mihai I. In
timpul razboiului, Regele i-a imbarbatat pe ostasii romani care au luptat
pentru reintregirea tarii. Nu a fost insa de acord cu depasirea liniei
Nistrului. In ciuda refuzului Maresalului Antonescu, la 23 august 1944 Regele a
hotarat trecerea Romaniei alaturi de aliatii sai traditionali. Acest act de
curaj a scurtat razboiul cu 6 luni si a crutat vietile a sute de mii de oameni.
Din 1944, Majestatea Sa Regele s-a opus din toate puterile instaurarii
autoritatii comuniste. In cele din urma, a fost obligat sa abdice la 30
decembrie 1947. Exilul Regelui Mihai si al Reginei Ana a inceput odata cu
revenirea de la nunta din Atena. Au locuit pana la sfarsitul anului 1948 la
vila Sparta, locuinta Reginei-mame Elena. Din 1949, Regele Mihai si Regina Ana
s-au mutat la Lausanne si apoi in Anglia, unde au locuit pana in 1956. Pentru
a-si castiga existenta, Regele si Regina au construit o ferma de pui si un mic
atelier de tamplarie. Familia Regala s-a intors in Elvetia in 1956. Regele Mihai
a semnat un contract cu compania aeriana "Lear Jeats and Co", la
Geneva. Familia s-a mutat la Versoix, un mic oras de pe malul lacului Léman, la
cativa kilometri de Geneva. Aici a locuit peste patruzeci si cinci de ani si
tot aici se afla, pentru moment, casa familiei. In anul 1958, Regele a oprit
colaborarea cu "Lear", iar un an mai tarziu, a infiintat o companie
de electronica si de mecanisme automate denumita METRAVEL, pe care a vandut-o
cinci ani mai tarziu. Din biroul sau de la Versoix si, incepand cu 2001, din
cel de la Bucuresti, Regele Mihai a militat pentru intrarea Romaniei in NATO si
in Uniunea Europeana. Majestatea Sa a incurajat respectarea drepturilor omului,
dezvoltarea economiei de piata, pastrarea culturii nationale, respectarea
adevarului istoric, respectarea si garantarea proprietatii private,
consolidarea statului de drept si a democratiei in tara noastra. Regele Mihai
si Regina Ana au locuit din 2004 la Aubonne, in Elvetia. De marile sarbatori
crestine si, in functie de angajamentele Lor publice, Majestatile Lor au ales
sa fie alaturi de cei dragi fie la Castelul de la Savarsin, fie la Palatul
Elisabeta.
2. În
data de 15.07.2010 Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic
mondial o monedă comemorativă care omagiază personalitatea Patriarhului Bisericii Ortodoxe Române - Justinian Marina. Aversul
monedei prezintă Palatul Patriarhal din Bucureşti; deasupra, inscripţia în arc
de cerc „PALATUL PATRIARHAL“, dedesubt, inscripţia „ROMANIA“, valoarea nominală
a monedei - „10 LEI“, stema României şi anul de emisiune - „2010“. Reversul
monedei prezintă portretul patriarhului Justinian Marina; în dreapta, stema
Patriarhiei Române şi anii între care a trăit patriarhul - „1901 - 1977“; la
exterior, inscripţia circulară „PATRIARHUL JUSTINIAN MARINA“.
Justinian
Marina, pe numele de mirean Ioan Marina, (născut la
data de 22 februarie 1901 în localitatea Suieşti, judeţul Vâlcea şi decedat la
data de 26 martie 1977 în Bucureşti) a fost al trei-lea patriarh al Bisericii
Ortodoxe Române, între 1948 și 1977. A fost patriarhul care a acceptat
colaborarea dintre Biserica Ortodoxă și autoritățile comuniste. În ciuda
tuturor dificultăților, în cei 29 de ani de patriarhat, au avut loc o seamă de
evenimente și schimbări care au ridicat mult prestigiul Ortodoxiei românești în
lumea creștină și l-au făcut o figură reprezentativă a întregii Ortodoxii. La
19 - 20 octombrie 1948 Sf. Sinod a votat Statutul pentru organizarea și
funcționarea Bisericii Ortodoxe Române, Patriarhia având acum numai 5
mitropolii, cu 13 eparhii în ţară şi două eparhii românești în
"diaspora". În anul 1950 Sf. Sinod a hotărât - pentru prima oară
- trecerea unor ierarhi, călugări și credincioși români în rândul sfinților și
generalizarea cultului unor sfinți ale căror moaște se găsesc în țara noastră,
iar canonizarea lor solemnă s-a făcut în anul 1955. A creat așezăminte de
asistență socială pentru preoți și călugări bătrâni. În anul 1948 s-a
procedat la reorganizarea învățământului teologic ortodox; de atunci și până în
anul 1989 au funcționat două Institute teologice cu grad universitar
și șase Seminarii teologice. A întreținut legături cu celelalte
Biserici Ortodoxe surori și cu alte Biserici creștine. Patriarhul
Justinian a publicat 12 volume sub titlul semnificativ "Apostolat
social". S-au reeditat: "Biblia sinodală", în două ediții
(1968 și 1975); "Noul Testament"; toate cărțile de cult, fiecare în
mai multe ediții, aproape toate manualele necesare pentru învățământul teologic
superior și seminarial, o serie de lucrări cu caracter teologic, istoric,
scrise de ierarhi, profesori de teologie, preoți, sau teze de doctorat. În
perioada de păstorire a Patriarhului Justinian s-au construit din temelie 302
biserici, au fost reparate sau restaurate alte 2345 biserici, dintre care
monumente istorice 999, iar dintre acestea 128 mânăstiri, schituri și alte
așezăminte monahale. Patriarhul Justinian a încetat din viață în seara
zilei de 26 martie 1977, în vârstă de 76 de ani, după o grea suferință și o
lungă perioadă de spitalizare. A fost depus în mormântul pe care cu grijă și
l-a pregătit în zidul interior al Mânăstirii Radu Vodă din București, ctitorită
de el. Pe crucea încastrată în zid, Patriarhul i-a cerut meșterului să sape
următoarea inscripție: "M-am luptat lupta cea bună. Credința am păzit. Am
ajuns la capătul drumului vieții. De acum încolo, mă așteaptă răsplata dreptății,
pe care mi-o va da Domnul, Judecătorul Cel Drept în ziua aceea".
3. În data
de 20 noiembrie 2017 Banca Naţională a României a lansat în circuitul
numismatic o monedă din tombac cuprat dedicată împlinirii
a 160 de ani de la introducerea
iluminatului public cu petrol lampant în Bucureşti. Aversul monedei
prezintă un instantaneu bucureştean de epocă, inscripţia în arc de cerc
,,ROMANIA”, stema României, valoarea nominală „1 Leu” și anul de emisiune
„2017”. Reversul monedei
redă o imagine de epocă a gării Filaret, inscripţiile „INTRODUCEREA
ILUMINATULUI PUBLIC CU PETROL LAMPANT IN BUCURESTI” şi „160 ANI”.
xxx
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
__________xxx__________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL GIURGIU
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Podul Prieteniei Giurgiu - Ruse este un pod de oțel peste fluviul Dunărea care face legătura între orașele Ruse
(Bulgaria) și Giurgiu (România). Podul a fost proiectat de V. Andreev,
a fost inaugurat pe 20 iunie 1954 și are o lungime de 2,8 kilometri fiind accesibil
traficului rutier, feroviar. Secțiunea centrală de 85 m lungime poate fi
ridicată pentru a permite trecerea navelor mai mari. Această secțiune centrală
mobilă este supusă periodic la revizii de către partea română, în atribuțiile
cărei intră buna ei funcționare. Construcția a durat doi ani și jumătate și a
beneficiat de sprijinul URSS. Având în vedere contextul politic al vremii în
aceste teritorii încă din 1880 s-au purtat intense negocieri între Bulgaria și
România pentru realizarea unui pod peste Dunăre, chiar și în altă parte decât Ruse-Giurgiu, proiecte amânate de fiecare dată din
cauza conflictelor militare. În realizarea acestui pod aveau interese și marile
puteri europene. In perioada 1866-1869 John
Trevor Barkley, constructor englez, sugera construirea unui pod peste Dunare ce
avea sa lege liniile ferate Bucuresti Filaret – Giurgiu cu Rusciuc (Ruse) –
Varna. Proiectul nu s-a concretizat din pricina instabilitatii politice. Doi
ani mai tarziu, in 1871, dupa construirea caii ferate Constantinopol-Adrianopol
este repusa pe tapet problema abandonata anterior. Tara care readucea in
discutie construirea unui pod peste Dunare la Giurgiu era Anglia. Scopul
statului britanic era unul pur economic, deoarece vedea in aparitia acestei cai
de acces o legatura mai scurta intre India si Europa. Chiar fratele poetului
Vasile Alecsandri, multi ani agent diplomatic al Romaniei la Paris, Lt. col.
Alecsandri, scrie o lucrare intitulata “Apercu sur le project de pont de fer
entre Giurgevo et Rustchuck”. El sustinea proiectul, ba chiar era si
reprezentant la noi in tara al societatii constructoare. In 1883, Mihai
Eminescu era ferm convins ca, in timpul vietii sale, podul intre Giurgiu si
Rusciuc se va construi. El chiar a pus ramasag in acest sens cu Constantin
Simion, presedintele Societatii “Carpati”. Din pacate pentru marele poet,
proiectul nu a fost pus in aplicare. In 1922, “Buletinul Societatii
Politehnice” publica propunerea inginerului Nicolae Petculescu. Acesta propunea
realizarea unei legaturi feroviare pe ruta Oltenita – Turtucaia – Curtbunar –
Buzargic – Balcic cu traversarea Dunarii intre Oltenita si Turtucaia, zona in
care fluviul are o albie mai mica. Nu s-a mai reluat aceasta propunere si nici
nu a fost concretizata in vreun fel. Cu 20 de ani mai tarziu, in urma unor
intelegeri intre bulgari si germani apare din nou la rampa construirea podului
peste Dunare, de data aceasta cu titlu de urgenta. La data de 10 octombrie
1942, la Bucurestiul ministrii comunicatiilor semneaza un protocol prin care
guvernul nostru si cel bulgar se obliga sa construiasca printr-o firma germana
un pod mixt de cale ferata si sosea. Costul lucrarilor urma sa fie suportat, in
mod egal, “nemteste”, de Romania si Bulgaria. Timpul de executie a fost
stabilit la trei ani. In luna noiembrie a anului urmator, Uzinele Krupp, cele
care ar fi urmat sa execute podul, prezinta anteproiectul si au incheiat un
contract pentru executarea sondajelor. Dupa 23 august 1944, proiectul este
abandonat, ca urmare a intoarcerii armelor impotriva Germaniei si deschiderea
catre URSS pe care a facut-o Romania.După cel de-al doilea război mondial,
s-au reluat negocierile cu privire la construcția podului peste Dunăre, care să
lege malul românesc de cel bulgar. Obiectul a fost numit „889”. În decizia
sa din 11 martie 1950, Biroul Politic al CC al Partidului Comunist Bulgar
și-a exprimat acordul cu condițiile oferite din partea guvernului sovietic
pentru construirea unui pod peste Dunăre în zona desemnată – Giurgiu-Ruse,
precum și cu încredințarea lucrărilor de construcție Ministerului
Transporturilor din Uniunea Sovietică. Podul a
fost construit sub conducerea tehnica a URSS si a Cehoslovaciei, Poloniei si
Ungariei. Aceste state au convenit sa livreze tabliere metalice, sina de cale
ferata, fier beton, palplante metalice, cabluri, diverse utilaje si aparataj
electric. Podul este amplasat la 1 km in aval de Giurgiu si la 4 km aval de
Ruse. El traverseaza Dunarea la km 489 de gurile sale. Suprastructura podului este
in aliniament si palier, racordarile in curba si contracurba, cu raza de 900 de
metri, de la capetele podului, fiind facute pe viaducte de acces cu deschideri
de 33,40 m dinspre fiecare mal. Suprastructura are 37 deschideri si este
simetrica fata de deschiderea centrala de 86 m. Toate tablierele sunt metalice
nituite (cele mici, din grinzi cu inima plina, iar cele
mari, din grinzi cu zabrele cu talpi paralele).
Tablierele podului propriu-zis sunt comune pentru calea ferata si sosea, in
timp ce tablierele viaductelor de acces sunt separate pentru fiecare cale. Cele
patru tabliere de 80 m, precum si cele doua de 160 m, sunt grinzi continue pe cate
doua deschideri. La capetele variantelor de cale ferata pentru accesul la podul
cel nou s-a construit, de fiecare parte a Dunarii, cate o statie noua de cale
ferata, Giurgiu Nord si Russe, iar soseaua de pe pod a fost legata la soselele
Bucuresti-Giurgiu si Ruse-Tutracan. Din totalul de 38 de infrasctructuri, 18 au
fost executate pe chesoane – de la pila 6 la pila 23 inclusiv, din care 13 pe
malul romanesc, iar restul, de beton armat. Prin pilele 18 si 19 trece granite
dintre Romania si Bulgaria. Nisipul si pietrisul au fost scoase din
balastierele deschise in albia Dunarii, fiind aduse de la maxim 100 de km.
Piatra sparta, dar si cea bruta, au provenit din carierele Macin si Bicsad, dar
si din carierele bulgaresti. Piatra necesara fetei vazute a infrasctructurilor
a fost adusa exclusiv din Bulgaria. In Polonia au fost produse palplansele
metalice si un tablier metallic 2×160 m. Celelalte tabliere au fost realizate
in Ungaria si Cehoslovacia. Uzinele Bocsa din tara noastra au facut 24 de
tabliere pentru sosea si 34 pentru calea ferata. Manopera a fost facuta de
lucratori civili si unitati militare. In ziua de 24 ianuarie 1954 romanii nu au
serbat numai Unirea infaptuita de Alexandru Ioan Cuza, ci si deschiderea
p;odului pentru circulatia de serviciu, deci cu cinci luni mai devreme decat
era prevazut in proiect. Constructia a durat doi ani si trei luni si a fost
data in exploatare in data de 20 iunie 1954, cand s-a si inaugurat. Momentul a
fost marcat de oficialitatile de rang inalt din tarile care au contribuit la
edificarea lui si care au participat la eveniment. Printre acestea se numarau
Gheorghe Gheorghiu Dej, dr. Petru Groza etc. Principalul constructor al
lucrarilor a fost Directia Generala 889. Aceasta a executat atat podul, cat si
viaductul de acces si rampele. Lucrarea a fost condusa de un colectiv de
ingineri din URSS, iar sef era inginerul I.V. Saprikin,in calitate de director
general, ajutat de catre inginerul roman Alexandru Lungu, in calitate de
director si inginerul Constantin Stegaru inginer sef pentru lucrarile ce s-au
executat dinspre malul romanesc. Mentionam ca, la momentul inaugurarii, acest
pod era cel mai mare pod combinat din Europa.
Matrice sigilară - Prefectura județului Vlașca - 1862
Matricea
sigilară
reprezintă obiectul confecţionat din material dur care, care are gravată o
reprezentare şi un text ce-l individualizează pe posesor și care servește
pentru realizarea amprentei sigilare. Sigiliul este amprenta rămasă pe suportul
documentului (în ceară, hârtie, soluţie de aur, tuş sau fum) în urma aplicării
unei matrici sigilare. Sigiliul este principalul mijloc de garantare a unor
secrete şi de asigurare a autenticităţii unor acte. Sigilile rotunde reprezintă
autoritatea unei instituții. Gravarea sigiliilor se poate face în adâncime (incizie),
pentru sigilarea în ceară sau cocă, ori în relief (excizie), pentru
sigilarea în tuş sau fum. Sigilografia (nume alternativ - sfragistica) a fost
fondată în secolul al XVII-lea de Dom Mabillon, părintele erudiției moderne și
dezvoltată în secolul al XIX-lea de către Louis-Claude Douët d'Arcq, un mare
arhivist și istoric care, împreună cu echipa sa, a scos lucrarea Collection des sceaux
des Archives de l'Empire. Franceză la origine, această disciplină nu a
întârziat să se extindă în toată Europa, pretutindeni unde, încă din Evul
Mediu, se impunea obiceiul de a valida documentele cu sigiliu. Câmpul sigilar
este suprafaţa pe care se gravează reprezentarea grafică și textul unui
sigiliu. Exerga este spaţiul de la marginea câmpului sigilar, de obicei cuprins
între două sau mai multe cercuri (ce pot fi liniare, şnurate, perlate, etc.),
în care se gravează textul matricei sigilare. Este important de reținut a nu se
confunda sigilografia cu heraldica. Heraldica este disciplina auxiliară a
istoriei care studiază stemele, blazoanele, etc. Matricea sigilară de mai sus a fost turnată
de Prefectura județului Vlașca, este rotundă are
diametrul de 40 milimetri, este confecționată din alamă și este gravată în
excizie. În centrul câmpului sigilar al matricii este prezentată stema unită a
Principatelor Române, reunind stemele heraldice ale Ţării Româneşti şi Moldovei
(un scut de tip francez modern, despicat, ce are în cartierul din dreapta
acvila cruciată, redată din faţă, cu capul conturnat, cu aripile deschise şi
zborul în jos, iar în cel din stânga, capul de zimbru cu stea cu şase raze
între coarne). Scutul este timbrat de o coroană princiară, fără tocă, compusă
dintr-un cerc împodobit cu rubine şi smaralde, surmontat de opt cruciuliţe
treflate (dintre care cinci sunt vizibile), intercalate de perle, din vârful
cărora pornesc opt arce ornate cu perle care se reunesc în partea de sus şi se
termină printr-un glob crucifer, cu cruce latină, are dedesubt gravat anul
1862. În exergă, mărginită de un cerc liniar la exterior, este aplicată
legenda: “PREFECTURA JUDEȚULUI VLAȘCA”.
Județul Vlașca a fost o unitate
administrativă de ordinul întâi
din Regatul României, aflată în regiunea istorică Muntenia, cu
reședința în orașul Giurgiu.
Clădirea
Prefecturii județului Vlașca din perioada
interbelică. Clădirea-monument istoric, construită între anii 1870-1903 și
situată pe Str. Constantin Dobrogeanu Gherea nr. 3, găzduiește în prezent
Muzeul Județean „Teohari Antonescu” din Giurgiu.
Centrul militar județean Giurgiu
A 30-a aniversare 1981 - 2011
Forță - profesionalism - respect
Dintre atribuţiile centrelor militare enumăr aici doar
câteva: conducerea activităţilor de asigurare materială şi financiară, de
menţinere a ordinii şi disciplinei militare şi a executării serviciului de
garnizoană şi de gardă în unităţile dislocate în garnizoană; rezolvarea
problemelor de cazare a trupelor dislocate în garnizoană, inclusiv a trupelor
în trecere spre şi dinspre front; organizarea şi conducerea activităţilor
privind apărarea locală antiaeriană; asigurarea efectivelor necesare pentru
diferite activităţi destinate participării la înlăturarea efectelor loviturilor
din aer ale inamicului asupra oraşului, repararea căilor de comunicaţii,
înlăturarea efectelor unor calamităţi; achiziţionarea de resurse materiale
(alimente, echipament, carburanţi) şi trimiterea acestora pe front. Trebuie
precizat că doar unele dintre centrele militare județene au statut de centre
militare zonale, lor subordonându-li-se de fapt centrele militare
județene din zona de responsabilitate.
Insignă - Liceul Ion Maiorescu - Giurgiu
35 de ani 1954 - 1989
Colegiul
naţional Ion Maiorescu din Giurgiu a fost înfiinţat în anul 1869 ca gimnaziu,
situându-se printre primele scoli romanesti de stat din Giurgiu. În oraş
mai existau atunci şcoli private ale coloniştilor şi şcoala preotului Gheorghe
prima şcoala românească din Giurgiu). Sediul instituţiei de învăţămând a fost
inaugurat în anul 1895. Sus am postat logo-ul si o poză actuală a Colegiului
naţional Ion Maiorescu din Giurgiu.
Ion Maiorescu, nume la naştere Trifu,
(1811 - 1864) originar din Ardeal, judeţul Alba, a fost un profesor român
de istorie, director al Școlii Centrale din Craiova, agent diplomatic al
guvernului Ţării Româneşti pe lângă dieta germană de la Frankfurt pe
Main, tatăl lui Titu Maiorescu.
Școala nr.2 Mircea cel Bătrân - Giurgiu
15 septembrie 2001 - 113 ani de existență
50 de ani de funcționare în local propriu
Giurgiu (bulgară: Ghiurghevo (Гюргево), turcă: Yergöğü) este reședința și cel
mai mare oraș al județului Giurgiu, provincia istorică Muntenia,
România. Este un port fluvial important și un punct de frontieră cu
Bulgaria. Orașul atestat documentar din anul 1394 are în
prezent o populație de aproximativ 61000 de locuitori. Mai jos admiri câteva monumente de cultură și arhitectură din municipiul Giurgiu, din vremuri diferite.
Biserica Sfânta Adormire
Ateneul
Casa ofițerilor
Grădina Mareșal Foch
Podul peste Canalul Sfântul Gheorghe
Monumentul eroilor francezi
Primăria
Cazinoul și Monumentul
Turnul cu ceas
Strada Principele Carol
Fabrica de zahăr Danubiana
Canalul Sfântul Gheorghe
Debarcaderul din port
Vedere
Gara Ramadam
Palatul de justiție
Palatul Prefecturii
Piața Carol I
Portul
Strada Alexandru Lahovary
Strada Ștefan cel Mare
Bustul lui Dimitrie Bolintineanu
Giurgiu este
un județ în regiunea istorică Muntenia, în
sudul României, cu reședința în orașul cu același nume. Se spune că de
mult, când încă turcii umblau pe meleagurile de pe malul stâng al Dunării și
strângeau slugi pentru Imperiul Otoman, se afla aici un cioban, pe nume San
Giorgio ce își adusese oile la păscut în lunca Dunării. Acesta a eliberat un
mare grup de oameni ce trebuiau duși în Imperiul Otoman. Acești oameni au rămas
aici după eliberare și au format dintr-un loc de trecere un târg. Acest târg a
purtat numele celui care a fost eliberatorul lor, San Giorgio,și de aceea se
numește Giurgiu. Județul este conectat la trei importante căi de legătură cu
Europa; fluviul Dunărea, calea
ferată Giurgiu – Ruse construită pe timpul lui Alexandru Ioan Cuza și șoseaua
europeană care asigură legătura cu Peninsula Balcanică. Acest județ numără azi
aproximativ 265000 de locuitori și se întinde pe suprafața de 3526 kilometri
pătrați. Ca structură administrativă județul este format din: 3 orașe –
Giurgiu, Mihăilești și Bolintin-Vale precum și 52 de comune. Mai jos am
postat câteva fotografii cu monumente de cultură și arhitectură din județul
Giurgiu, dar și alte frumoase locuri de vizitat de pe aceste meleaguri.
Parcul Comana
Biserica Bolintin Vale
Podul Prieteniei
Biserica de lemn - Călugăreni
Biserica comunei Mihai Bravu
Mănăstirea Comana
Podul de la Călugăreni
Primăria - Bolintin Vale
Rezervația naturală Pădurea Fântânele
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Om politic nigerian, Alhaji Sir Ahmadu Bello,
a trăit între anii 1910 - 1966
Detaliu vignetă de pe un notgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
Două detalii vignete de pe bancnote românești
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 05.11.2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu