După războiul ruso-turc,
România a câştigat Dobrogea, iar Carol a dispus ridicarea primului pod peste
Dunăre între Feteşti şi Cernavodă, care să lege noua provincie de restul
ţării. Deasupra admiri un timbru emis cu ocazia aceluiași jubileu.
2. În
data de 19 iulie 2010 Banca Naţională a României a lansat ]n circuitul
numismatic mondial o monedă comemorativă care omagiază personalitatea fostului
patriarh al Bisericii Ortodoxe Române – Miron Cristrea. Aversul monedei prezintă
Palatul Patriarhal din Bucureşti; deasupra, inscripţia în arc de cerc „PALATUL
PATRIARHAL“, dedesubt, inscripţia „ROMANIA“, valoarea nominală a monedei - „10
LEI“, stema României şi anul de emisiune - „2010“. Reversul prezintă portretul
patriarhului Miron Cristea; în stânga, anii între care a trăit patriarhul -
„1868 - 1939“; în dreapta, jos, stema Patriarhiei Române; la exterior,
inscripţia circulară „PATRIARHUL MIRON CRISTEA“.
3. În data de 20
octombrie 2017 Banca Naţională a României va lansa în circuitul numismatic
o monedă din argint cu
tema Laureați ai Premiului Nobel originari din România – Elie Wiesel. Aversul
monedei redă casa memorială Elie Wiesel din Sighetu
Marmației, inscripţia în arc de cerc „ROMANIA”, valoarea nominală „10 Lei”,
stema României și anul de emisiune „2017”, iar reversul monedei
prezintă portretul lui Elie Wiesel și inscripțiile în arc de cerc ,,LAUREAT
AL PREMIULUI NOBEL PENTRU PACE” și ,,Elie Wiesel”.
Caracteristicile monedei sunt următoarele: valoare
nominală: 10 lei; metal: argint;, puritate –
99,9%; formă: rotundă; diametrul: 37 milimetri; greutate: 31,103 grame; calitate: proof; cant: zimțat, tiraj: 200
exemplare și preț unitar de vânzare fără TVA – 375 lei exemplarul.
Elie
(Eliezer) Wiesel a
fost un scriitor și ziarist american în limbile franceză, engleză, idiș și
ebraică, eseist și filozof umanist, activist în domeniul drepturilor omului,
care s-a născut la data de 30 septembrie 1928 la Sighetu Marmației, în România
și a decedat la data de 2 iulie 2016 în orașul New York din SUA. Provenit
dintr-o familie de evrei din România și supraviețuitor al holocaustului, a fost
distins cu Premiul Nobel pentru Pace în anul 1986. Zece ani mai târziu a fost
ales membru al Academiei Americane de Artă și Literatură iar în anul 2001 a
fost ales membru de onoare al Academiei Române. A publicat 57 de cărți - cea
mai celebră fiind «Noaptea», o descriere autobiografică despre viața în
lagărele de exterminare naziste. Între aprilie 1944 și aprilie 1945 întreaga sa
familie a fost internată în lagărul nazist de la Auschwitz. După crudul
tratatament de aici o parte a familiei sale s-a prăpădit. Enumăr câteva dintre
titlurile și distincțiile pe care le-a primit: Premiul Nobel pentru Pace
(1986), Marele premiu parizian pentru literatură (1983), Premiul Medicis (1998),
Premiul de Merit al Centrului Internațional New York, Medalia de onoare Insula
Ellis (1992), Decorația franceză Marea Cruce a Legiunii de Onoare, Decorațiile americane Medalia Prezidențială a
Libertății și Medalia de Aur a Congresului, Decorația românească Steaua României
în grad de Mare Ofițer, Titlul de Cavaler al Ordinului Imperiului Britanic cu
gradul de Comandant, Titlu de Doctor Honoris Causa a peste 136 de universități
și institute din lume. I s-a propus să candideze la președinția statului Israel
dar a refuzat.
Casa în care s-a născut și a trăit timp de 15 ani Elie
Wiesel este situată pe strada
Dragoş Vodă, colţ cu strada Tudor Vladimirescu în municipiul Sighetul
Marmaţiei. Este specifică burgurilor transilvane şi central europene de la
sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea atât prin
arhitectură în general, cât şi amenajarea interioară. Această construcţie
aparţinea cartierului evreiesc din oraş.Construcţia, de-a lungul anilor şi în
special în ultima perioadă a suferit degradări şi modificări care impuneau o
restaurare urgentă. Imediat după transferul casei în administrarea Muzeului a
fost elaborat un proiect de restaurare care viza readucerea casei la forma
iniţială. La finele anului 2000, prin intervenţia conjugată a Muzeului
Maramureşului din Sighetul Marmaţiei şi a Fundaţiei Culturale Române s-a
obţinut o Hotărâre de Guvern prin care s-au alocat primele sume necesare
consolidării acoperişului. În anul următor prin intervenţia Preşedinţiei şi a
Ministerului Culturii şi Cultelor s-au obţinut fonduri substanţiale prin care
s-a rezolvat restaurarea clădirii şi s-a hotărât transformarea acesteia în
muzeu. Pe o tematică concepută de specialiştii Muzeului Maramureşului s-a elaborat
proiectul de amenajare muzeală. Trebuie menţionat că prin tematica abordată s-a
urmărit evidenţierea personalităţii lui Elie Wiesel ca fiu al Sighetului,
precum şi prezentarea comunităţii evreieşti din Sighet şi din Maramureş într-o
sinteză, aşa cum permite spaţiul şi stadiul actual de documentare. Holul de
acces include o prezentare generală a casei şi a laureatului Premiului Nobel
pentru Pace Profesorul Elie Wiesel, care s-a născut aici. Încăperile casei
beneficiază de un circuit deschis. Expunerea muzeală începe cu prima cameră
care cuprinde mobilier de epocă, tablouri (care au aparţinut familiilor de
evrei din Sighet şi chiar casei). Sunt redate aici atât atmosfera de epocă în
care a copilărit Elie Wiesel, cât şi specificul comunităţii evreieşti. A doua
încăpere pune în evidenţă personalitatea lui Elie Wiesel prin opera acestuia
(peste 30 de volume), expusă în dulapuri şi vitrine. S-a reconstituit aici un
colţ cu masa de lucru, spaţii intime de rugăciune şi meditaţie. Tot aici, pe
panouri special concepute sunt prezentate secvenţe biografice, iar prin
fotografii sunt rememorate vizitele lui Elie Wiesel în Sighetul Marmaţiei şi
întâlnirile sale cu membrii comunităţii şi cu oficialităţile locale. Sala a
treia prezintă consecinţele actului de la 30 august 1940 – Dictatul de la Viena
– care a dus la încorporarea Maramureşului şi a Transilvaniei de Nord la
Ungaria horthystă. Prin fotografii, documente, obiecte personale şi alte
mărturii este prezentată constituirea ghetourilor şi consecinţa acestora, marea
tragedie a deportării întregii comunităţi evreieşti din Sighet şi Maramureş.
Camera a patra cuprinde mărturii privind viaţa socială şi religioasă a evreilor
din Sighet şi din localităţile Maramureşului istoric. Documente din Arhivele
Naţionale, expuse pentru prima dată, pun în evidenţă prezenţa numeroasă a
evreilor încă din secolul al XVII-lea în cadrul comunităţilor maramureşene. În
vitrine sunt expuse obiecte de ritual, carte veche religioasă, alte mărturii
ale vieţii cotidiene. Tot aici găsim dovezi ale relaţiilor dintre comunităţile
autohtone, administraţie şi grupurile de evrei veniţi de-a lungul istoriei. O
hartă, prin semne grafice speciale, oferă o sinteză a prezenţei evreilor în
toate comunităţile din Maramureş din perspectivă diacronică şi sincronică.
Ultima încăpere cuprinde aspecte privind relaţiile culturale. Surprindem şi
alte personalităţi ale comunităţii evreieşti din Sighet pe care Elie Wiesel
le-a cunoscut, le-a protejat şi le-a ajutat în afirmarea lor pe plan naţional
şi internaţional: Hari Maiorovici, Ludovic Bruckstein, Vasile Kazar ş.a.
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
O PASTILĂ DE UMOR
_____________xxx_____________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL VRANCEA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Teatrul orașului Focșani - clădit în anul 1909
Autor al proiectului - Ing. arhitect C.C.Ciogolea
Antreprenor - Arhitect S.Vasilescu
Donator - Maior G.Pastia
Primar al orașului - I.G.Poenaru
Inginerul comunei - G.Vasiliu
Teatrul Municipal „Maior Gheorghe Pastia” din Focșani este o instituție
publică culturală, monument istoric, aflată în subordinea Consiliului Județean
Vrancea, fiind situată pe strada Republicii, la nr.77. Construcția teatrului a
fost realizată la inițiativa maiorului în rezervă Gheorghe Pastia care a donat
570000 de lei pentru executarea lucrărilor de construcție și de amenajare
interioară, terenul fiind pus la dispoziție gratuit de municipalitatea orașului
Focșani. Condiția principală cu care maiorul Pastia a realizat donația a fost
ca teatrul să poarte veșnic inscripția Teatrul „Maior Gheorghe Pastia”.
O comisie compusă din arhitectul Ion Mincu, actorul Constantin Nottara și
Gheorghe Băicoianu a judecat cele patru proiecte ce participau la concurs,
alegând lucrarea arhitecților Constantin Ciogolea și Simion Vasilescu.
Piatra fundamentală s-a pus la data de 11 septembrie 1909 iar inaugurarea s-a
făcut în data de 22 noiembrie 1913 cu spectacolul Fântâna Blanduziei de Vasile
Alecsandri, în montarea Companiei Dramatice a Teatrului Național din Iași,
aflată sub conducerea lui Mihai Sadoveanu. Stilul clădirii este unul în
conformitate cu vremurile de atunci, barocul fiind îmbinat cu elemente
caracteristice stilului renascentist. La planul construcției teatrului s-au
folosit și schițele unui celebru teatru din Viena, teatrul din Focșani fiind
copia fidelă a acestuia. Designul interior a preluat elemente din temele
teatrului antic. Din nefericire perioada comunistă, care a adus orașul Focșani
într-o perioadă gri din viața sa, pe lângă alte clădiri din oraș, a afectat și
designul interior al clădirii. Pentru acoperirea cheltuielilor de funcționare a
teatrului, în plus de sumele ce proveneau din încasările realizate la
spectacole, Gheorghe Pastia a prevăzut și alte două surse: crearea Fondului
„Maior Gheorghe Pastia”, căruia filantropul focșănean îi lăsa prin testament
întreaga sa avere și care era gestionat de trei efori, fiind folosit doar
pentru întreținerea, mărirea și înfrumusețarea teatrului”și crearea Ateneului
Popular “Maior Gheorghe Pastia”, a cărui construcție a fost realizată cu
fondurile donate de maiorul Pastia, veniturile obținute din activitatea
acestuia trebuind să servească la mărirea și întreținerea teatrului. În această
clădire au fost susținute spectacole până în anul 1987, când, datorită
degradărilor produse de cutremure, activitatea a fost întreruptă. După anul
2000 Primăria orașului Focșani împreună cu Consiliul Județean Vrancea au
finanțat lucrările de consolidare și restaurare, teatrul fiind redeschis pe
data de 24 ianuarie 2004. În memoria ctitorului Teatrului, pe esplanada din
fața Teatrului Municipal a fost ridicat bustul în bronz al maiorului Gheorghe
Pastia realizat de către sculptorul Gabriel Tăicuțu.
Insigna - Batalionul 81 LAROM "Maior Gheorghe Șonțu"
La data de 1 decembrie 2001 s-a înfiinţat Regimentului 81
Artilerie, în baza Dispoziţiei S.M.G. nr. S/G3 din 22.11.2001, fiind dislocat
în cazarma 525 din garnizoana Focşani şi subordonat Brigăzii 8 Artilerie Mixtă.
Trei ani mai târziu, începând cu data de 04 octombrie 2004, Regimentul 81
Artilerie s-a transformat în Divizionul 81 Artilerie în baza Dispoziţiei S.M.G.
nr. B.5/S 1505 din 12.08.2004. Deasupra am postat logo-ul acestei structuri militare.
Insigna - 81 (Batalionul 81 LAROM "Maior Gheorghe Șonțu")
În baza Ordinului S.M.G. nr. B.5/S 481 din
01.03.2006, începând cu data de 01 aprilie 2006, Divizionul 81 Artilerie şi-a
schimbat denumirea în Batalionul 81
Artilerie şi, începând cu aceeaşi dată, a primit denumirea onorifică ”Maior Gheorghe Şonţu”. Ca urmare
a procesului de restructurare parcurs de Armata României, începând cu data de
01 octombrie 2010, Batalionul 81 Artilerie “Maior Gheorghe Şonţu” se transformă
în Batalionul 81 LAROM “Maior Gheorghe Şonţu”, în baza Dispoziţiei S.M.G.
nr. G/0202 din 09.08.2010. În decursul celor 11 ani de existenţă, militari din
cadrul B. 81 LAROM au participat cu profesionalism şi competenţă la misiuni în
teatrele de operaţii, după cum urmează: Irak, Afganistan, Bosnia
Herţegovina și
Kosovo. Batalionul a participat la sprijinul populaţiei civile din zona de
responsabilitate pentru limitarea efectelor produse de inundaţiile din anul
2005 și 2010. În acest moment, Batalionul 81 LAROM se prezintă ca o structură
bine definită, în cadrul Brigăzii 8 LAROM „Alexandru Ioan Cuza”, un adevărat vârf
de lance în structura sprijinului prin foc al forţelor luptătoare, cu tradiţie
şi experienţă dobândite în misiuni
externe şi pe teritoriul naţional, cu personal bine instruit şi motivat
pentru a depăşi cu succes provocările spaţiului de luptă complex din viitor. Deasupra am postat steagul de identificare al acestei strucuturi militare.
Insigna - Festivalului folclorului vrâncean
Ediția a VI-a - 1971
În luna august a fiecărui an, în Poiana Negari din comuna
vrânceană Jitia are loc Festivalul Folclorului Vrâncean.
Acțiunea se desfășoară anual, fără întrerupere încă din 1966, deci este un
festival de tradiție. Împreună cu ansamblul folcloric Țara Vrancei se produc pe
scenă mari artiști ai genului de muzică populară românească. Pe lângă soliști
si formații profesioniste de muzică populară pe scena festivalului au loc și
soliștii și formațiile artistice de amatori. Manifestarea culturală reprezintă
o sărbătoare a cântecului, dansului şi portului popular râmnicean, sărbătoare
la care sunt invitaţi să participe toţi iubitorii de cântec, dans şi voie bună.
Evenimentul are drept scop cunoaşterea, promovarea şi valorificarea tezaurului
etnofolcloric al localităţilor de pe Valea Râmnicului. Festivalul Folclorului
Vrâncean îşi are originea în Ţara Vrancei, acolo unde la 24 iulie 1966, pe
Podul Nărujei, a avut loc prima ediţie, la care au participat mii de oameni.
Din anul 1968, după înfiinţarea actualului judeţ Vrancea, la care se adaugă şi
comunele din jumătatea de Est a fostului judeţ - raion Râmnicu Sărat,
festivalul este reorganizat. Este conceput sub formă de concurs al formaţiilor,
soliştilor şi creatorilor populari, fiind extins, în afară de Ţara Vrancei şi
la celelalte arii etnofolclorice, precum cele de pe văile Râmnicului superior -
Milcovului şi Suşiţei. De-a lungul timpului, Festivalul Folclorului
Vrâncean a reuşit să-şi realizeze finalitatea esenţială şi anume: valorificarea
creaţiei populare tradiţionale şi contemporane din toate aşezările judeţului,
cu acordarea unor atenţii speciale datinilor şi obiceiurilor populare locale.
În acest fel se explică divizarea festivalului, începând cu ediţia a XXI-a din
1979, în stagiunea de vară, cea mai extinsă şi bogată, şi stagiunea de iarnă,
destinată a încuraja şi promova obiceiurile prilejuite, în principal, de
sărbătorile Crăciunului şi Anului Nou. Jitia a devenit, încă de la început,
unul dintre centrele de reprezentare zonală, îndeosebi în stagiunea de vară.
Înainte de anul 1989, festivalul se ţinea la Poiana Mărului, în apropierea
schitului ctitorit de călugărul Vasile “Carpatinul”. După revoluţie,
autorităţile l-au mutat în Poiana Negari, aflată pe partea stângă a Drumului
Naţional DN 2N, ce leagă Jitia de Drumul European E85. Ca vatră etnofolclorică
aflată în zona de interferenţă a Vrancei şi Buzăului, aşezarea constituie o
prezenţă activă, distinctă în viaţa culturală a judeţului.
Insigna - Inaugurarea sediului sucursalei CEC Vrancea
6 august 1996
Ca
instituție, C.E.C.-ul a fost înființat în anul 1864
printr-o lege semnată de către domnitorul Alexandru
Ioan Cuza. Primul sediu a fost modest, în
trei camere mai mici din sediul Ministerului de Finanțe al vremii În anul 1875 s-a început construirea unei clădiri proprii. Pe
terenul respectiv, existase biserica Sf. Ioan cel Mare, înzestrată și cu un han
care degradându-se în timp, au fost demolate în anul 1875, iar între anii 1897
- 1900 s-a ridicat sediul actual, Palatul CEC.- poza de mai jos.
În regimul comunist
exista o singură instituție de economisire a banilor, aceasta fiind Casa
de Economii și Consemnațiuni, prescurtat C.E.C.. Încă de pe
băncile școlii copii erau îndrumați să economisească, din puținul lor, pe
formularul Foaie de economii CEC. CEC-ul a promovat mai multe instrumente
de economisire pe formularul Libret de economii CEC.Uneori se acordau
dobânzi un pic mai avantajoase și câștiguri în bani sau alte bunuri
(apartamente, mașini etc) ori se organizau tombole cu câștiguri pentru a atrage
populația spre activitatea de economisire. În programele de radio, televiziune
ori jurnalele cinematografelor deseori se prezentau reclame publicitare pentru
economisire la CEC. Pe coperțile caietelor, pe cutiile cu chibrituri ori pe alt
suport material se prezentau interesante reclame grafice pentru activitatea de
economisire a banilor prin CEC. Sub insignă am postat logo-ul vechi și cel
actual al CEC.
Sus am postat un
exemplar Foaie de economie CEC, mai multe instrumente de economisire pe Librete
de economii CEC și câteva reclame grafice pentru activitatea de economisire la
CEC.
Insigna - Unirea face puterea 135 ani 1859 - 1994
Urmare a
Războiului Crimeii (1853-1856) ţările române
scapă de ocrotirea supărătoare a Rusiei, rămân încontinuare sub suzerantitate
otomană dar, sub garanţia puterilor semnatare;
Marea Britanie, Franţa, Sardinia şi Imperiul Otoman. Potrivit art. 24 al Tratatului de la
Paris, semnat în urma Războiului Crimeii, divanurile ad-hoc din cele două ţări
române au fost chemate să decidă asupra organizării lor politice şi
constituţionale. La 7 octombrie 1857 Kogălniceanu înaintează Divanului
Ad-hoc al Moldovei o listă-propunere cu; “cele întâi,
cele mai mari, mai generale şi mai naţionale dorinţe ale ţării, sub garanţia
colectivă a Puterilor:” respectarea
drepturilor Principatelor şi îndeosebi a
autonomiei lor…, unirea Principatelor într-un singur stat sub numele de România,
prinţ străin cu moştenirea tronului …, neutralitatea pământului Principatelor,
puterea legiuitoare încredinţată unei Adunări obşteşti care să reprezinte toate
interesele naţiei. Propunerea este acceptată cu 82 voturi pentru şi 2
împotrivă. Pe data de 9 octombrie 1857 şi Divanul Ad-hoc al Munteniei
primeşte o listă de propuneri aproape identice cu cele din Moldova. Dorinţele exprimate de cele două Divane au fost studiate de către
Puterile garante şi apobate doar parţial. Nu s-a acceptat un principe din
dinastie străină ci doar fiu din tată moldovean sau valah. Pentru împăcarea
intereselor Puterilor garante potrivnice unirii (Turcia, Austria şi Anglia) dar şi al celor pentru (Franţa, Rusia, Prusia şi Sardinia) s-a acceptat un compromis. Ele urmau să poarte numele
Principatele Unite Moldova şi Valahia, dar cu guverne şi adunări obşteşti
separate. La Focşani urma să ia fiinţă o Comisie centrală, cu scopul de a
pregăti proiecte de legi de interes comun, precum şi Înalta Curte de Dreptate
şi Casaţie, comună ambelor principate. Alte câteva propuneri acceptate prin
negociere directă cu puterile garante au fost; aceiaşi organizare pentru
miliţiile regulate, pentru ca la un moment dat acestea “să se poate uni într-o
singură armie”, egalitatea tuturor cetăţenilor în faţa legii, garantarea
libertăţii individului, acces liber şi egal la toate dregătoriile publice din
ambele principate, acceptarea exproprierii doar în
interes public şi cu despăgubiri corespunzătoare, anularea oricăror privilegii și îmbunătăţirea situaţiei ţăranilor prin revizuirea legilor
agrare. Se poate aprecia că s-au obţinut progrese însemnate, deşi, în fapt,
unirea se realizase doar pe jumătate. Urma ca prin voinţă naţională şi
multă înţelepciune să se realizeze şi cea de a doua jumătate a Unirii.
Prin hotărârea Convenţiei de la Paris administraţia principatelor este dată în
grija unor comisii temporare cu misiunea specială de a organiza şi desfăşura
alegeri libere în fiecare principat. După oarecari frământări,
la 5 ianuarie 1859, colonelul Alexandru Ioan Cuza este ales Domn al
Moldovei. Ţara Românească
a cunoscut şi mai mari fricţiuni în preajma alegerilor, existând o tensiune
făţişă între tabăra unionişilor şi antiunioniştilor. Antiunioniştii munteni
erau siguri că aici va fi ales fostul domnitor Gheorghe Bibescu, fiind
organizat chiar şi banchetul victoriei lor în alegeri. La 24 ianuarie 1859
Partidul Naţional Unionist a obţinut marea victorie; colonelul Cuza ales Domn
şi al Ţării Româneşti. Printr-un mesaj de suflet şi plin de înţelepciune
tânărul deputat Vasile Boerescu îi convinge pe membrii Adunării din Bucureşti
să se ridice la înălţimea de întemeietori de ţară punând Unirea ca fapt
împlinit în faţa puterilor europene. Mitropolitul ţării, cu crucea într-o mână
şi cu Evanghelia în cealaltă, le citeşte un adânc jurâmânt;
"Jur că la
vot nu voi fi povăţuit nici de interese personale, nici de şoapte străine sau
de altă socotinţă ci numai şi numai de binele obştesc!” Cei 64 de
membri ai Adunării au votat secret, conform doar conştiinţei lor, cu 64 de
voturi pentru acelaşi Domnitor în Ţara Românească, punând Europa în faţa unui
fapt împlinit şi total neaşteptat.
Clopote şi strigăte de bucurie
cutremurau văzduhul. În semn de preţuire al izbânzii românilor, Kossuth,
revoluţionarul maghiar de la 1848 arăta; “Aşa duh este de trebuinţă, ca un popor
să-şi întemeiască o Patrie ori, dacă a pierdut-o, să şi-o redobândească”. Dubla alegere a lui Cuza, şi
prin aceasta, Unirea Principatelor, a fost recunoscută până la urmă te către
toate puterile europene, chiar dacă unele au impus pretenţii, cel mai adesea
formale, la presiunile Franţei şi ale lui Napoleon. Trei ani a domnit Cuza cu
guverne şi camera legiuitoare separate, perioadă în care în Ţara Românească s-au
schimbat 9 guverne iar Moldova 6, lipsa de aşezare statornică fiind vizibilă.
Prin firmanul din 2 decembrie 1861 Cuza obţine încrederea sultanului pentru
reorganizrea administrativă a principatelor, astfel că la 24 ianuarie 1862
camerele legiuitoare ale principatelor se reunesc la Bucureşti ca primul
Parlament al statului - România. Prin Proclamaţia de la 11 decembrie 1861
Cuza arăta; “Unirea este îndeplinită, naţionalitatea română este
întemeiată. Acest fapt, dorit de generaţiile trecute, chemat cu căldură de noi,
a fost recunoscut de Înalta Poartă şi de Puterile Garante. Alesul vostru vă dă
astăzi o singură Românie.”
Focșani este
un municipiu, reședința și cel mai mare oraș al județului Vrancea, la limita
între regiunile istorice Moldova și Muntenia din România. Are o populație de
aproximativ 79000 locuitori. Este denumit în multe scrieri Orașul de pe Milcov, localitatea a intrat în
conștiința oamenilor drept orașul Unirii. Toponomia orașului Focșani se trage
de la numele familie Focșa. Până la începutul secolul al XVII-lea, era
consemnat ca sat, iar după anii 1650-1620 se menționează denumirea de târg,
aflându-se la confluența drumurilor comerciale cele doua provincii românești. Deși atestat documentar din 30 ianuarie 1755 când, Alexandru
Vodă din Țara Românească arată, într-un document, că a fost lovit „cu
înșelăciune pe la Focșani de Ioan Vodă”), așezarea de pe Milcov este mult mai
veche. Săpăturile arheologice efectuate în anul 1977 în sudul orașului Focșani atestă faptul că vatra actuală a orașului a fost locuită încă din neolitic, obiectele
descoperite aparținând culturii Cris (circa 5000 Î.Hr.). Sus am postat stemele
actuală și interbelică ale orașului Focșani iar mai jos fotografiile câtorva
monumente de cultură și arhitectură focșănene din vremuri diferite dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Cazarma Regimentului 11 Artilerie
Vila Teodorescu
Bulevardul școlilor
Vila Simionovici
Bulevardul Gării
Fabrica de confecții
Gara veche
Liceul Unirea
Vederi
Palatul administrativ
Palatul de justiție
Primăria
Strada Mare a Unirii
Teatrul
Tribunalul
Vila I.I.Langa
Vila Ștefan Vasiliu
Județul Vrancea este situat la limita dintre provinciile istorice
Muntenia și Moldova, având suprafața de 4863 kilometri pătrați, iar
reședința în municipiul Focșani. Județul Vrancea, ca unitate administrativ
- teritorială cuprinde, conform actualei împărțiri administrativ - teritoriale,
73 de localități din care 2 municipii – Focșani și Adjud, 3 orașe – Panciu,
Odobești și Mărășești precum și 68 de comune în componența cărora se află 331
de sate. Sus am postat stema și harta actuală a județului Vrancea iar mai jos
pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din județ, din vremuri diferite, dar și alte locuri
de vizitat pe aceste meleaguri și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Monumentul eroilor - Adjud
Primăria - Adjud
Popasul Căprioara
Palatul rabinului - Adjud
Vedere - Dimaciul
Jilț de piatră - Biserica Neamului - Mărășești
Ușile împărătești - Biserica Neamului - Mărășești
Fabrica de cherestea Șușița - Mărășești
Rezervația etnografică - Crângul - Petrești
Vedere - Odobești
Piața Mare - Odobești
Sinagoga - Panciu
Vedere - Panciu
Mausoleul eroilor - Soveja
Mănăstirea Nașterea Maicii Domnului - Lepșa
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Veerasamy Ringadoo,
om politic și președinte de stat,
a trăit între anii 1920 - 2000,
a condus între lunile martie - iunie 1992.
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Câteva vignete de pe bancnote slovace
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 19.07.2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu