Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură, câteva trimiteri poștale și vederi generale,
din timpuri diferite, dar și câte o monedă, medalie,
insignă și un jeton din localitatea italiană MANTOVA,
denumire alternativă MANTUA, provincia LOMBARDIA.
cultură și arhitectură, câteva trimiteri poștale și vederi generale,
din timpuri diferite, dar și câte o monedă, medalie,
insignă și un jeton din localitatea italiană MANTOVA,
denumire alternativă MANTUA, provincia LOMBARDIA.
Biserica Filippini - Str Virgiliu
Biserica Sfânta Paula
Castelul San Giorgio
Catedrala Apostolul Sfântul Petru
Domul
Gara
Hotelul Restaurant Mantova
Muzeul arheologic
Palatul ducal
Piața mare
Palatul Te
Piața Concordia
Piața Sordello
Piața Virgiliana
Podul Massari
Piața Garibaldi - Cazarma Landucci
Strada Giardino
Strada Pompanazzo
Strada Trento
Strada Vittorio Emanuelle
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vedere aeriană
Vedere generală
Insignă locală
Jeton local
Medalie locală
Monedă locală
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
O PASTILĂ DE UMOR
___________xxx___________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL TIMIȘ
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - S.P.C.R.R.
(Societatea Proprietarilor de Câini de Rasă din România)
(Societatea Proprietarilor de Câini de Rasă din România)
În secolul al XIX-lea
în judeţele Torontal şi Timiş se practica evidenţa câinilor de rasă şi a
câinilor de lângă casă (de pază), folosindu-se pentru identificare mărci sub
formă de rondele sau placa cu anul, numărul şi judeţul în care putea circula,
de fapt autorizaţia de proprietar. Pentru acest semn de identificare se plătea
bineînţeles impozit distinct pentru câinii de rasă sau pază, de asemenea
proprietarii mai multor câini înregistraţi plăteau un impozit progresiv, acest
sistem practicându-se între cele două războaie cât şi după. La data de 6 august
1925 se constituie, la Timişoara, Societatea Câinilor de Poliţie de Pază şi de
Rasă din România Mare”. Societatea scoate o revistă şi având nevoie de bani
măreşte cotizaţia la 240 lei anual de fiecare cîine deținut. Adunarea generală
a societăţii, în data de 11februarie 1934, modifică statutul şi schimbă
denumirea societăţii în ,,Societatea
Proprietarilor de Câini de Rasă din România” având marca ,,CANISA”. În anul 1933 societatea Canisa
număra 128 de membri. Insigna care reprezintă această societate a fost confecţionată
în anul 1934, este din alamă, are formă rotundă având diametrul de 26
milimetri, grosimea de 1,55 milimetri, greutatea diferită funcţie de forma
tălpii, cu talpă ovalizată la ambele capete - 2,76 grame - şi cu talpa cu baza
ascuţită în jos - 2,72 grame. Aversul insignei are: cerc liniar exterior de
culoare galbenă şi la 0,1 cm cerc interior fiind umplut cu email bordo, urmează
câmpul central al insignei care este cu email albastru azuriu având în mijloc o
monogramă cu mai multe litere, în partea superioară litera mare ,,S” groasă de
1,0 mm umplut cu email albastru; peste tot avem litera mare ,,C” umplută cu
email bordo care străpunge toate literele mai puţin litera mare ,,R” din stânga
care cuprinde capetele literei ,,C”, în dreapta mediană a monogramei, avem
litera mare ,,P” umplută cu email albastru, în opoziţie în partea stângă avem
litera mare ,,R” umplută cu email albastru şi în partea de jos a monogramei
avem pe mediana verticală litera mare ,,R” umplută cu email albastru.
Contururile literelor sunt de culoare galbenă, de asemenea şi reversul. Insigna
are un aspect interesant dar greu de descifrat sau interpretat, astfel: litera
,,S” = Societatea; litera ,,P” = Proprietarilor; litera ,,C” = de câini ;
litera ,,R” = de rasă; şi litera ,,R” = din
România.
Schlarafia a fost o organizaţie publică având ca scop principal promovarea
culturii, a artelor, umorului, ştiinţelor şi luminarea membrilor săi. Insignele
schlarafe curente, care se acordau membrilor, conferenţiarilor proprii şi
invitaţilor la şedinţe erau, de regulă, în număr mare fiind din tablă presată,
lustruită, galvanizată, aurită, argintată, brunată etc. şi nu aveau întotdeauna
şi sistem de prindere, câteodată doar orificii, găici pentru coaserea pe
material textile sau alte materiale ca suport având uneori două corpuri de
regulă fără panglici, rareori din metal preţios sau cu email. Toate insignele
schlarafe au de regulă reprezentări – semnul adoptat – ca : păsări, animale,
plante, construcţii, instrumente de lucru şi uz casnic şi artistic, chiar unele
reprezentări imaginare, dar care în mod obligatoriu trebuiaiu să redea
superioritatea membrilor grupării. Timişoara situată pe calea de legătură a
estului cu vestul, a luat ca exemple sociale, economice, culturale şi umaniste
pe cele de cea mai bună calitate şi le-a aplicat în limita posibilităţilor. Ca
o paranteză, putem uşor observa că Timişoara are câteva priorităţi europene cu
care se mândreşte. Conform argumentului în metal avem trecut pe o insignă de
distincţie a Schlarafiei din Timişoara anul 1589, data probabilă a înfiinţării
organizaţiei; nu este imposibil, căci în perioada renaşterii europene se
constituie multe organizaţii – asociaţii ajutătoare cu activităţi diverse,
având ca scop şi luminarea umanistă mai pronunţată a populaţiei reprezentative.
Astfel la 30 ianuarie 1923 se constituie Societatea Culturală „SCHLARAFIA TEMESIA”, conform noilor
uzanţe legislative de după Primul război Mondial. Schlarafia Temesia este o
societate culturală al cărei principiu fundamental are la bază cultivarea
tuturor artelor şi a umorului, pe lângă respectarea unor anumite forme. Puteau
fi membrii doar bărbaţii într-o etate mai înaintată cu o situaţie socială
asigurată şi cu un trecut ireproşabil. Întrunirile artistice se țineau o dată
pe săptămână în perioada 01octombrie – 01 mai, iar în celelalte luni se țineau
întruniri amicale. La întruniri era interzis a se discuta chestiuni de
politică, naţionalitate şi religie. Cu dosarul numărul 3129 din 1924 al
Tribunalului Timiş-Torontal Secţia I, Schlarafia Temesia devine personalitate
juridică, fiind înscrisă în registrul persoanelor juridice sub numărul 65 din
09 decembrie 1925. La 26 ianuarie 1939 adunarea generală hotărăşte modificarea
denumirii societăţii aceasta devenind :
„Societatea Culturală Națională Română Schlarafia din Timișoara” cu sediul
pe str. Caruso nr.3. Ca urmare a presiunii exercitate de regimul dictatorial,
la 26 ianuarie 1940 Adunarea generală extraordinară hotărăşte prin votul secret
al celor 22 prezenţi (din totalul de 33 de membri activi) dizolvarea Societăţii
Culturale Naţionale Române Schlarafia din Timişoara. Averea societăţii a fost
lichidată, achitându-se chiria şi accesoriile către proprietar, nemai rămânând
nimic şi nici obligaţii către terţi. Insigna
1848 de mai sus, cunoscută și sub numele Insigna Turn de cetate este în formă de dreptunghi pe verticală,
confecționată din tablă din alamă presată, având înălţimea de 1,75 cm, lățimea
de 1,30 cm și greutatea de 1,00 gr. Aversul are în cimiér (partea frontală a
unui coif pe care este redat miniaturizat desenul de pe scut) un arc închis, în
interiorul căruia se află o bufniţă cu aripile desfăcute, flancată de două
crenele, sub bufniţă este cifra 1848 situată deasupra porţii cu două canate.
Reversul este anepigraf (fără înscris), insigna nu are sistem de prindere, ci
are trei orificii pentru coasere pe un material textil sau alt suport.
Insigna - Asociația filatelică Timișoara - 100 - 2003
Insigna Asociația Filatelică Timișoara a fost
realizată de Directorul general al Muzeului Banatului, Octavian Dogariu, care a
primit Diploma de Onoare a Federației Filatelice din România şi Asociației
Filatelice Timiș. Insigna este confecționată din argint și are forma unui scut
rotunjit la partea inferioară, cu dimensiunile 16 x 22 milimetri. În câmpul
central al insignei este reprezentată principala mobilă heraldică a Banatului
Timişan – leul ieşind peste podul zidit peste apele râului Bega, înconjurată de
inscripția 100 * ASOCIAȚIA * FILATELICĂ * TIMIȘOARA * 2003. Greutatea totală a
insignei este de 4,6 grame iar tirajul a fost de 100 de exemplare.
Filatelia poate fi definită ca studiul şi colecţionarea produselor filatelice,
în special a timbrelor. Dar filatelia înseamnă mai mult decât o simplă
preocupare pentru frumos. Provocare, informaţie, prietenie şi amuzament sunt
doar câteva din caracteristicile unuia dintre cele mai populare hobby-uri din
lume, filatelia. De peste 150 de ani, colecţionarea timbrelor este una din
preocupările familiilor regale, vedetelor de film, celebrităţilor din lumea sportului
şi a altor persoane din viaţa publică.
Filatelia este un hobby foarte
personal, iar popularitatea sa este determinată de faptul că este flexibil faţă
de necesităţile colecţionarului. Înainte de apariţia mărcii poştale, costurile
livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea primelor mărci
poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia de bază a
timbrelor o reprezintă plata în avans a unui serviciu poştal. De-a lungul
timpului, această funcţie s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi
principiu. Mărcile poştale îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o
anumită valoare pentru o plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de
celebrare şi promovare a patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai
presus de orice, marca poştală este un veritabil ambasador al istoriei,
culturii şi civilizaţiei umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă
libertate de mişcare şi posibilitatea de a transmite informaţii în toate
colţurile lumii. Timbrul capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o
plăcere pentru ochi, prin frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de
tipărire dar şi un studiu al istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi,
deoarece îţi poate dezvălui detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar
mai ales drumul parcurs de un plic până la destinaţie. Primul timbru din lume a
apărut în Marea Britanie şi s-a numit Penny Black.
Optsprezece ani mai târziu,
la 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de mărci poştale româneşti intitulată
Cap de bour. Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi reproduce semnul
heraldic de pe stema statului. Prima emisiune de mărci poştale din spaţiul
românesc este formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale. Colecţionarea
mărcilor poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest hobby
european a ajuns în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de
domnie a lui Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, colecţionarii individuali
sau comercianţii de tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour,
Principatele Unite sau Cuza. Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre
a dus la organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea
având o activitate intensă, în special la începutul secolului al XX-lea. Astăzi,
timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi monedă unul dintre
simbolurile noastre naţionale.
Aeroportul internațional Timișoara
Aeroportul Timișoara 1935 - 1985
A 50-a aniversare 20 iulie
Aeroportul Internațional Timișoara - Traian Vuia este al treilea aeroport ca mărime din România,
după Aeroportul Henri Coandă din
București și Aeroportul Avram Iancu din Cluj, și deservește o
populație de 2,5 milioane de locuitori. Începând cu data de 6 ianuarie 2003,
aeroportul poartă numele inventatorului roman Traian Vuia, născut în județul Timiș.Este considerat aeroport
de rezervă pentru București, Budapesta și Belgrad, fiind și cel mai important
aeroport din Euroregiunea Dunăre, Criș,
Mureș, Tisa. În data de 29 mai 1935 a fost încheiat un proces
verbal pentru înființarea Aeroportului Comunal Timișoara, lângă satul Moșnita
Veche, iar în data de 17 iulie a aterizat primul avion în regim de zbor
tehnic. În anul 1960 s-a construit sediul aeroportului pe actualul amplasament,
în vecinătatea comunei Giarmata. Actualul terminal pentru curse interne a fost
dat în folosință pe data de 28 februarie 1964.
Radio Timișoara 1955 - 1980
Studioul de radio Timișoara XXV
Radio Timișoara este primul post de radio apărut în
Timișoara, care a apărut pe data de 5 mai 1955. Înainte de anul 1989 acesta
emitea șase ore pe zi în limba română și câte o oră în limbile: germană,
maghiară și sârbă. Și-a întrerupt activitatea începând cu anul 1985 și până
la data de 22 decembrie 1989. Astăzi Radio Timișoara emite între orele 6 –
22.00 pe AM 630 KHz și între orele 6 – 24.00 pe 105,9 MHz (în zona Timișoara).
Insigna - A doua întâlnire pe țară a colecționarilor de insigne
Timișoara II - 1976
Lupa Capitolina este o statuie
de bronz etruscă, turnată probabil în sec al V-lea Î.Hr., undeva pe valea
fluviului Tibru. Originalul este păstrat în „Museo Nuovo” din Palazzo
dei Conservatori din Roma. O copie este expusă în aer liber în Piazza
Del Campidoglio. Statuia a fost amplasată la Roma încă din antichitate.
Monumentul reprezintă o lupoaică de dimensiuni aproximativ reale (75 centimetri înălțime
și 114 cm lungime), la care sug cei doi copii, ce îi reprezintă pe frații
gemeni Romulus şi Remus, întemeietorii legendari ai Romei, concepuți, conform
tradiției, în urma unei legături dintre zeul Marte şi o vestală virgină, Rhea
Silvia. Intrată în colecțiile Vaticanului, statuia lupoaicei a fost restituită
orașului Roma în anul 1471 de Papa Sixtius al IV-lea. Datarea turnării
lupoaicei în anii 500-480 î.e.n. a fost apreciată după analize chimice. S-a
emis și ipoteza că turnarea s-a făcut în secolul al VI-lea e.n. de sculptorul
etrusc Vulca din Veii. Cei doi copii sugând sunt însă mult mai
recenți. Se presupune că cei doi prunci originali au dispărut, actualii Romulus
și Remus fiind probabil o operă a sculptorului Antonio del Pollaiuolo (1429 -
1498). Procedeul de turnare a copiilor este similar cu cel de turnare a
armurilor, folosit într-un atelier din Ferrara. În anul 2006, istoricul de artă
italian Anna Maria Carruba și etruscologul Adriano La Regina au contestat
datarea tradițională a însăși Lupoaicei și, pe baza analizei tehnicii turnării,
au emis ipoteza că statuia a fost turnată, de fapt, în Evul mediu târziu. S-au
bazat pe faptul că în figurile antice (bazoreliefuri, mozaicuri, monede)
lupoaica apare totdeauna cu botul întors spre cei doi copii, și pe lucrările de
restaurare din 1997 executate de Anna Maria Carruba, când acesta a constatat că
pentru turnarea actualei statui s-a folosit procedeul în ceară pierdută,
aplicat în Evul Mediu pentru turnarea dintr-o singură bucată, în timp ce în
antichitate se folosea metoda turnării pe bucăți, urmată de asamblarea
acestora. Este așadar posibil ca statuia originală estruscă să fi fost în
totalitate pierdută, Lupoaica fiind refăcută în Evul Mediu iar Romulus și Remus
fiind adăugați în timpul Renaţterii, spre a ilustra legenda întemeierii Romei.
Piața Andrași
Vedere de pe Bega
Biserica ortodoxă
Biserica sârbească
Școala de cadeți
Școala de surori
Școala Politehnică
Mănăstirea Zarda
Sinagoga
Spaliul Muller și Hotelul Splendid
Strada Doja
Strada Rudolf
Ștrandul
Palatul Zins
Parcul
Piața Jeno
Piața Kossuth
Poarta cetății
Poarta de Est
Vila Bersuder
Vedere Bega
Sala sporturilor
Trimiteri poștale
Vedere - Bacova
Gara - Balinț
Biserica romano-catolică și grădinița - Mehala
Vedere - Bodo
Vedere - Bogda
Bustului lui Trefort - Buziaș
Biserica - Cărpiniș
Vedere - Comloșu Mare
Vedere - Comoriște
Vedere - Deta
Vedere - Dumbravița
Vedere - Făget
Gara - Făget
Vedere - Gătaia
Gara - Gătaia
Vedere - Iecea Mică
Vedere - Izvin
Vedere - Jamu Mare
Strada Kossuth - Jimbolia
Ștrandul - Jimbolia
Vedere - Lenauheim
Vedere - Lovrin
Gara - Lovrin
Moara spaniolă - Lugoj
Seminarul - Lugoj
Strada Bisericii - Lugoj
Fabrica de oțet - Margina
Vederi - Nădrag
Uzina - Nădrag
Școala - Periam
Vedere - Pesac
Vedere - Recaș
Gara - Răchita
Gara - Sânandrei
Vedere - Sandra
Vedere - Sânnicolaul Mare
Castelul grofului Nako Șandor - Sânnicolau Mare
Vedere - Tapia
Vedere - Teremia Mare
Vedere - Deta
Vedere - Tormac
Biserica greco ortodoxă - Zgribești
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Miguel Gregorio Antonio Ignacio Hidalgo y
Costilla Gallaga Mondarte Villaseñor,
adesea figurând ca Miguel Hidalgo y Costilla,
cunoscut și ca Miguel Hidalgo, preot romano-catolic,
general și lider revoluționar rebel mexican,
erou al luptei de independență a Mexicului,
a trăit între anii 1753 - 1811
Detaliu vignetă de pe un notgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 04.07.2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu