D’ALE POLITICIENILOR
sau
CULEGEM CE AM SEMĂNAT
GEORGE BECALI – P.N.G.;
“Când faci o fraudă economică,
când furi ceva, când faci evaziune,
...ai greșit, sunt păcatele tinereții.“
EUGEN TEODOROVICI – P.S.D.;
“În economie, totul conține apă.“
DUMITRU DRAGOMIR – P.R.M.;
“Nu iau niciun salariu,
nicio indemnizație, niciun ban –
a fost dorința mea și a celor care mă plătesc.“
***
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
__________xxx_________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL CONSTANȚA
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte
variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent
metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin
imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Mircea cel Bătrân - Domnul Țării românești ...
până la Marea cea Mare
600 de ani de la urcarea în scaunul țării 1386 - 1996
Expoziția filatelică "Marina '86" - Constanța
Mircea cel Bătrân (născut în anul 1355 şi decedat la data de 31 ianuarie
1418), voievod al Ţării Româneşti între 23 septembrie 1386 – noiembrie 1394 sau
mai 1935, şi încă odată între ianuarie 1397 – 31 ianuarie 1418, a fost un
domnitor al Ţării Româneşti. El a fost fiul lui Radu I şi fratele lui Dan I pe
care l-a urmat la tron după moartea acestuia. În actele oficiale apare ca „În
Hristos Dumnezeu, binecredinciosul şi de Hristos iubitorul şi singur
stăpânitorul, Io Mircea mare voievod şi domn....”. În istoriografia română
apare şi sub numele Mircea cel Mare.
Filatelia este
un hobby foarte personal, iar popularitatea sa este determinată de faptul că
este flexibil faţă de necesităţile colecţionarului. Înainte de apariţia mărcii
poştale, costurile livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea
primelor mărci poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia
de bază a timbrelor o reprezintă plata în avans a unui serviciu poştal. De-a
lungul timpului, această funcţie s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi
principiu. Mărcile poştale îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o
anumită valoare pentru o plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de
celebrare şi promovare a patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai
presus de orice, marca poştală este un veritabil ambasador al istoriei,
culturii şi civilizaţiei umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă
libertate de mişcare şi posibilitatea de a transmite informaţii în toate
colţurile lumii. Timbrul capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o
plăcere pentru ochi, prin frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de
tipărire dar şi un studiu al istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi,
deoarece îţi poate dezvălui detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar
mai ales drumul parcurs de un plic până la destinaţie. Primul timbru din lume a
apărut în Marea Britanie şi s-a numit Penny Black.
Optsprezece ani mai târziu,
la 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de mărci poştale româneşti intitulată
Cap de bour. Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi reproduce semnul
heraldic de pe stema statului. Prima emisiune de mărci poştale din spaţiul
românesc este formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale. Colecţionarea
mărcilor poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest hobby
european a ajuns în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de
domnie a lui Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, colecţionarii individuali
sau comercianţii de tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour,
Principatele Unite sau Cuza. Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre
a dus la organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea
având o activitate intensă, în special la începutul secolului al XX-lea.Astăzi,
timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi monedă unul dintre
simbolurile noastre naţionale.
Centenarul flotei maritime comerciale române 1895 - 1995
S.M.R. - (Serviciul militar român)
N.R. - (Navigația română)
Flota comercială maritimă a României este
totalitatea navelor comerciale
navigând pe mări și oceane sub pavilion românesc. Corăbiile medievale ale Dobrogei,
Țării Românești și Moldovei dispar odată cu cucerirea litoralului românesc de
către Imperiul otoman, în secolul al XV-lea . Până în anul 1878 navigația
navelor comerciale românești pe mare se efectua din porturile Brăila,
Galați și, între anii 1856 și 1878, Reni, Ismail și Chilia nouă.
Deasupra am postat un set de mărci filatelice care marchează trecerea unui
centenar de la înființarea Serviciului Maritim Român. Erau în general nave cu
pânze (cele cu aburi fiind rezervate flotei militare), care în aceste porturi preluau
sau predau mărfurile transportate până aici fie pe uscat, fie cu „bolozanele”
(șlepuri cu pânze și vâsle) dunărene. Aceste nave aparțineau de regulă unor
mari negustori din Țara Românească și Moldova,ca familiile Caragea sau Bellu.
Majoritatea asigurau ruta Galați – Constantinopol. Începând cu anul 1859,
Unirea principatelor dă naștere pavilionului românesc care este ridicat în
locul celui al Țării Românești și Moldovei. Școala flotilei funcționa la Galați
din anul 1872, înainte de a fi transferată la Constanța ca „Universitate
Maritimă”.
În august
1995, compania NAVROM, cu sprijinul companiilor Petromin si Romline, a
organizat aniversarea Centenarului
Flotei Maritime Române. Comisia de pregatire a acestei aniversari a fost
condusă de Ion Marica, managerul tehnic al Navrom (fost șef mecanic maritim) consistent ajutată de Grupul de Filatelie
Tematică Marină de pe lânga Asociația Filateliștilor din Constanța, ce-l avea
în frunte pe Colonelul Virgiliu Moroianu.
Evenimentul a fost precedat de expoziții, sesiuni de comunicări, filme
documentare, lansări de cărți și efecte filatelice. Deasupra am postat o
acțiune financiară a Primei societăți naționale de navigațiune maritimă,
denumită - România.
Placheta - A XXX-a aniversare a rugbyului
în orașul Constanța - C.S. Farul - iulie 1985
Rugby Club Județean Farul Constanța este un club de rugby din Constanța, de șase ori campion al
României. A fost înființat în anul 1955 sub denumirea „Șantierul Naval”. Este
singurul club din România care a participat la cupa hineken, jucând întâiul meci din competiție cu clubul
francez Stade Toulousain. La
sfârșitul sezonului 2013 - 2014 s-a retras din Superligă, campionatul de elită
din România, din cauza unei finanțări de 1,5 milioane lei, făcute echipei de
către Consiliul Județean Constanța – apreciate ca ilegale de către justiție. În prezent
rugbyștii constănțeni evoluează demn în Liga a III-a.
Prima atestare
documentară a practicării oficiale a sportului rugby în România este menţionată
de către Dumitru Manoileanu (fost jucător, antrenor, teoretician al jocului) la
8 septembrie 1913. Cum şi alte izvoare au menţionata data propusă de
Manoileanu, dată recunoscută şi de Federaţia Română de Rugby, considerăm ca
8/21 septembrie 1913 este data naşterii oficiale a sportului cu balonul oval în
România. La acea dată s–a întâmplat primul meci în care Tennis Clubul Român a
jucat cu Sporting Club. Cum, întâlnirea s–a terminat cu un scor egal (3–3),
cele două echipe s–au întâlnit din nou, în 13 octombrie. De data aceasta Tennis
Clubul Român a învins cu scorul de 6 –0, din 2 încercări. Punctajul acelor
vremuri acorda 4 puncte pentru un drop–gol şi 3 puncte pentru o încercare sau
transformarea unei lovituri de pedeapsă. Transformarea unei încercări era 2
puncte. Meciurile s–au desfăşurat pe un teren aflat pe Şoseaua Bonaparte
(astazi Iancu de Hunedoara).
Insigna - Școala "Aurel Vlaicu" Constanța
În anul 1980
a luat fiinţă în zona industrială a oraşului Şcoala nr. 40 cu un efectiv de
elevi de peste 1000. În anul 1995 şcoala preia numele marelui aviator Aurel
Vlaicu şi îşi schimbă numele în
Şcoala cu clasele I-VIII "Aurel Vlaicu". Data de 6 noiembrie,
ziua naşterii lui Aurel Vlaicu devine ziua şcolii. În anul 2000, din partea
Departementului de Educaţie al Uniunii Europene, primeşte certificatul de
„Şcoala my Europe”. Tot în acest an s–a înfiinţat Concursul de matematică
interşcoli „Aurel Vlaicu”, iar în anul 2002 concursul „Generaţia
integrării europene”.
Aurel
Vlaicu (născut la data de 19 noiembrie 1882 în
localitatea Binţinţi, lângă Orăştie, judeţul Hunedoara şi decedat la data de 13
septembrie 1913 în localitatea Băneşti, lângă Câmpina) a fost un inginer român,
inventator şi pionier al aviaţiei române şi mondiale. În cinstea lui, comuna
Binţinţi se numeşte astăzi Aurel Vlaicu. A terminat Colegiul Reformat al
Liceului Calvin din Orăştie, care din 1919 încoace a fost numit „Liceul Aurel
Vlaicu”, luându-şi bacalaureatul la Sibiu în 1902. Şi-a continuat studiile
inginereşti la Universitatea din Budapesta şi la Ludwig Maximilians Universitat
din Munchen, Germania, obţinând diploma de inginer în 1907. După aceea a
lucrat ca inginer la uzinele Opel din Russelsheim. În anul 1908 se
întoarce la Binţinţi unde construieşte un planor cu care efectuează un număr de
zboruri în 1909. În toamna lui 1909 se mută în Bucureşti şi începe construcţia
primului său avion, Vlaicu I, la Arsenalul Armatei. Avionul zboară fără
modificări (lucru unic pentru începuturile aviaţiei mondiale) în iunie 1910. În
anul 1911 construieşte un al doilea avion, Vlaicu II, cu care în 1912 a
câştigat cinci premii memorabile (1 premiu I si 4 premii II) la mitingul aerian
de la Aspern, Austria. La 13 septembrie 1913, în timpul unei încercări de
a traversa Munţii Carpaţi, cu avionul său Vlaicu II, s-a prăbuşit în apropiere
de Câmpina, se pare din cauza unui atac de cord.
Insigna - Batalionul Stat major și Deservire
În baza
raportului Marelui Stat Major nr. CL 00658/1958, la 24 februarie 1958 a fost
înfiinţat Serviciul Gospodărie, cu indicativul UM 02150/D, în subordinea
şefului Statului Major al Comandamentului Marinei Militare, dislocat în
garnizoana Constanţa. În timp, unitatea
a suferit mai multe restructurări şi reorganizări succesive, funcţionând sub
diferite denumiri, în garnizoanele Mangalia şi Constanţa, iar în urma
procesului de restructurare a Armatei Române, la data de 1 martie 2005, a fost
reorganizată în Batalionul Stat Major şi
Deservire al Forţelor Navale. Deasupra am postat steagul de indentificare al acestei structuri militare.
Insigna - (Batalionul Stat major și Deservire)
La
1 iunie 2007, unitatea s-a restructurat, în cadrul actualei structuri fiind
integrate Secţia Administrare şi Mentenanţă Patrimoniu, Compania 301 Poliţie
Militară, Tipografia Forţelor Navale, Muzeul Marinei Române, Cercurile Militare
Constanţa, Mangalia şi Tulcea, Grupul Mass-Media al Forţelor Navale şi
Depozitul de Regulamente şi Hărţi al Statului Major al Forţelor Navale. La 1 noiembrie 2009 unitatea a suferit
o nouă reorganizare, transformându-se în Batalionul de Sprijin al Forţelor
Navale.
Palatul administrativ
Moscheea Carol I
Banca Românească
Palatul prințului Strudza
Școala primară
Sfânta Episcopie
Gara maritimă
Statuia lui Ovidiu
Cercul militar
Grand Hotel
Strada Carol și Hotelul Bristol
Hotelul Palace
Portul cu silozurile
Hotelul Regal
Portul - Vaporul Dacia
Trimiteri poștale
Județul Constanța este județul cel mai urbanizat din România, populația
care locuiește în orașe numărând puţin peste 500000 de locuitori din totalul de
aproximativ 760000 de locuitori. Județul este situat în extremitatea SE
a României, are o suprafaţă de 7071 kilometri pătrați, iar capitala
judeţului este oraşul cu acelaşi nume, Constanţa. Ca subunităţi administrative
judeţul are 3 municipii - Constanța, Medgidia și Mangalia, 9 oraşe - Băneasa,
Eforie, Cernavodă, Hârșova, Murfatlar, Năvodari, Negru Vodă, Techirghiol,
Ovidiu şi 58 de comune. Deasupra am postat harta, stemele interbelică,
comunistă şi actuală ale judeţului, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură, dar și unele trimiteri poștale ilustrate, din vremuri diferite, din acest județ.
Vila Fr.Dan - Mangalia
Vila Simion Constandin - Techirghiol
Farul Tuzla
Vila Horia - Mangalia
Vila Rădița - Techirghiol
Mănăstirea Peștera Sfântului Andrei
Vila Luik - Mangalia
Vila Păpușica - Techirghiol
Primăria Topraisar
Vila Manica Căpitan A.Popovici - Techirghiol
Podul de la Cernavodă
Muzeul marinei militare - Mangalia
Vila Lucia - Techirghiol
Vila Cârlova - Mangalia
Plaja - Techirghiol
Vedere - Costinești
Vedere - Eforie Nord
Vedere - Eforie Sud
Vedere - Jupiter
Vedere - Neptun
Vedere - Olimp
Vedere - Vasile Roaită
Trimiteri poștale
________ooOoo_______
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Sukarno a fost un politician
indonezian care s-a născut la data de 6 iunie 1901 și a decedat la data de 21
iunie 1970. A fost primul președinte al statului Indonezia în perioada 1945 –
1967.
Detaliu vignetă de pe un bilet de loterie spaniol
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 21.06.2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu