Mai jos am postat și alte fotografii reprezentând monumente
de cultură și arhitectură din localitatea belgiană BIENNE -
LEZ - HAPPART, comuna LOBBES, provincia HAINAUT,
regiunea VALONIA, din vremuri diferite
Biserica
Moara
Piața, Școala și Casa comunală
Gara
Capela Calvarul
Trimiteri poștale
Vilă
Arhitectură locală
***
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
_____________xxx____________
CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL BOTOȘANI
INSIGNA este un obiect mic, foarte
variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent
metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin
imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insignă - (Mihai Eminescu și Ion Pillat)
Memorialul Ipotești - Cenaclul "Ion Pillat"
Primăria Mihai Eminescu 1889 septembrie 2012
Mihai Eminescu (nume real Mihail Eminovici) (născut 15 ianuarie
1850 la Ipoteşti, judeţul Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a
fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de cititorii români şi de
critica literară postumă drept cea mai importantă voce poetică din literatura română. Eminescu a fost activ în societatea politico-literară Junimea, şi a
lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A
publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să
studieze la viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46 de volume,
aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu,
în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de 3
februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat la
sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul
a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost înmormântat la umbra
unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales post-mortem (28 octombrie
1948) membru al Academiei Române.
Prin tot ce a scris Eminescu este contemporanul vremurilor
actuale. Deasupra am aplicat o fotografie a lui Mihai Eminescu la 1870 și
dedesubt câteva luări de poziție ale gazetarului de excepție care a fost
el;
- Mita e-n
stare să pătrunză orişiunde în ţara aceasta, pentru mită capetele cele mai
de sus ale administraţiei vând sângele şi averea unei generaţii.
- Partidele,
la noi, nu sunt partide de principii, ci de interese personale care calcă
făgăduielile făcute nației în ajunul alegerilor și trec, totuși, drept
reprezentanți ai voinței legale și sincere a țării. Cauza acestei
organizări stricte e interesul bănesc, nu comunitatea de idei.
- Uzurpatori,
demagogi, capete deșarte, leneși care trăiesc din sudoarea poporului, fără
a o compensa prin nimic, ciocoi boierești și fudui, mult mai înfumurați
decât coborâtorii din neamurile cele mai vechi ale țării - despre clasa
politică a României.
- Părerea mea
individuală e că politica ce se face azi în România, și dintr-o parte și
din alta, e o politică necoaptă.
- Vom avea
de-acum înainte dominația banului internațional, impusă de străini. Peste
tot credințele vechi mor, un materialism brutal le ia locul, cultura
secolului, mână în mănâ cu sărăcia claselor lucrătoare, amenință clădirea
măreață a civilizației creștine.
- Statul român
nu mai este un produs al geniului rasei române, ci un text franţuzesc
aplicat asupra unui popor ce nu-l înţelege
- Poporul a
pierdut de mult încrederea că lucrurile se pot schimba în bine şi, cu fatalismul raselor nefericite, duce greul
unei vieţi fără bucurie şi fără tihnă.
- Temelia
liberalismului adevărat este o clasă de mijloc care produce ceva, care,
punând mâna pe o bucată de piatră îi dă o valoare înzecită şi însutită de
cum o avea, care face din marmură statui, din in pânzătură fină, din fier
maşini, din lână postavuri.
- Condiţia
civilizaţiei statului este civilizaţia economică. A introduce formele unei
civilizaţii străine fără ca să existe corelativul ei economic este curată
muncă zadarnică
- De când e
lumea nu s-a văzut ca un popor să stea politiceşte sus, iar economiceşte
jos; amândouă ordinele de lucruri stau într-o legătură strânsă;
civilizaţia economică este mama celei politice.
- Lucrul la
care aspiră toţi este de a se folosi numai de avantajele civilizaţiei
străine, nu însă de a introduce în ţară condiţiile de cultură sub care
asemenea rezultate să se producă de la sine.
- Cine zice
progres nu-l poate admite decât cu legile lui naturale, cu continuitatea
lui treptată. A îmbătrâni în mod artificial pe un copil, a răsădi plante
fără rădăcină pentru a avea grădina gata în două ceasuri, nu e progres, ci
devastare… Adevăratul progres nu se poate opera decât conservând pe de o
parte, adăugând pe de alta; o vie legătură între prezent şi viitor, nu
însă o serie de sărituri fără orânduială.
CÂTEVA
CITATE EMINESCIENE
ȘI REPREZENTĂRI
ALE
GRAFICIENILOR
ROMÂNI,
INSPIRATE
DIN POEZIA SA
Istoria lumii
cugetă – deci încet, însă sigur şi just.
Autor - Constanţa Abălaşei – Donosă
Geniul, în
zdreanţă sau veşmânt aurit, tot geniu rămâne.
Autor - Constanţa Abălaşei – Donosă
Azi, adesori femeia, ca şi lumea, e o şcoală.
Autor - Constanţa
Abălaşei – Donosă
Fiecare om e o întrebare pusă din nou spiritului Universului.
Autor - Constanţa Abălaşei – Donosă
Conştiinţa este
tocmai punctul de gravitaţie al individului.
Autor - Constanţa Abălaşei – Donosă
Cel mai mare
păcat al oamenilor este frica,
Fiecare popor şi
epoca sa stă pe umerii vremurilor trecute.
Autor - Mihai Cătrună
Patriotismul nu este numai iubirea pământului
Patriotismul nu este numai iubirea pământului
în care te-ai
născut ci, mai ales,
iubirea trecutului
unui popor.
Autor - Mihai Cătrună
Lumea-i
visul sufletului nostru.
Autor - Mihai Cătrună
Timpul
e moarte, spațiul e luptă
și mișcarea e suferință.
Arborele
Eminescu
Autor - Abraham L. Zoltan
Lucrare plastică din fire de cupru modelate și lipite,
cu înălțimea de 1,7 metri
Am înțeles că un om poate avea totul
Autor - Abraham L. Zoltan
Lucrare plastică din fire de cupru modelate și lipite,
cu înălțimea de 1,7 metri
Am înțeles că un om poate avea totul
Oamenii se împart
în două categorii;
unii caută toată
viața și nu găsesc,
alții găsesc și
nu sunt mulțumiți.
Autor - Constanţa Abălaşei – Donosă
Nu
explicațiile ce se dau faptelor,
ci faptele însuși
sunt adevărul.
Autor - Mihai Cătrună
Ion Pillat a fost un academician, antologist, editor, eseist, poet tradiționalist și
publicist român care s-a născut la data de 31 martei 1891 în București și a
decedat la data de 17 aprilie 1945 tot în București. Pe linie maternă a fost nepotul cunoscutul
politician Ion Brătianu, adesea evocat în poemele din volumul său
cel mai complet din punct de vedere estetic, Pe Argeș în sus, în poeme precum Bunicul, Bunica, Aci
sosi pe vremuri sau Ochelarii
bunicului. Și-a petrecut copilăria la
moșiile Florica, pe Argeș și
la Miorcani, pe râul Prut. După anul 1945 poezia sa este trecută
la "index", evident din rațiuni strict politice. Fiul său, criticul
și romancierul Dinu Pillat a
fost îndepărtat de la Facultatea de Litere unde era asistent al lui George Călinescu fiind condamnat
la temniță politică, iar manuscrisele i-au fost confiscate și distruse. S-a
născut într-o casă din Calea Dorobanților, nr. 6, tatăl său fiind moșier și
parlamentar. Primii ani ai copilăriei i-a petrecut pe moșia bunicului Brătianu,
la Florica, unde a învățat în particular întreaga școală primară. A urmat
cursurile școlii primare nr. 1 din Pitești,
iar în anul 1905 a
terminat liceul Sfântul Sava din
București. Mama sa l-a luat cu ea la Paris,
pentru a continua studiile acolo. Aici a descoperit arta gotică, care l-a
inspirat pentru prima sa poezie În
catedrală. În anul 1910, s-a înscris ca student la Sorbona unde a studiat în principal istoria și
geografia, dar a făcut în paralel și dreptul. În anul 1913 a obținut licența în
litere la Paris și a participat la campania din Bulgaria, în timpul războiului balcanic. A obținut în 1914
și licența în drept, apoi a revenit definitiv la București unde a publicat
volumul Eternități de-o clipă.
În anul 1936 a primit premiul
național pentru literatură și a fost ales membru corespondent al Academiei
Române. La data de 17 aprilie 1945 a
suferit o congestie cerebrală în plină stradă; a fost transportat acasă (pe
actuala stradă Alexandru Philippide, la nr. 9) în stare de inconștiență, iar în
jurul orei 22 a decedat.
Insigna - (Mihai Eminescu)
Festivalul național de poezie și proză Mihai Eminescu - Botoșani - Ipotești
Insignă realizată de numismatul și colecționarul Stelain Brânzei - Botoșani
Ediția a I-a 2012
Festivalul
– Concurs de Poezie și Proză “Mihai Eminescu” de la Botoșani, se
adresează elevilor (gimnaziu-liceu), preșcolarilor, cadrelor didactice din
liceele, şcolile, grădiniţele, ONG-urile / Centrele culturale / Palatele și
Cluburile Copiilor din județul Botoșani şi din Romania. Scopul proiectului
constă în valorificarea aptitudinilor cultural- artistice ale elevilor,
preșcolarilor și tinerilor prin activităţi extracurriculare de tip concurs.
Obiectivele specifice ale proiectului:
- Dezvoltarea capacităţii de exprimare artistică a elevilor, prescolarilor și tinerilor prin poezie, proză scurtă, eseu, critică & creație literară, teatru scurt, desen, fotografie și film.
- Valorificarea capacităţilor de interpretare de poezii ale elevilor, preșcolarilor și tinerilor;
- Stimularea dorinţei de promovare şi păstrare a operei eminesciene;
- Antrenarea unui număr cât mai mare de copii şi cadre didactice;
Insigna - Premiul Național de Poezie "Mihai Eminescu" 2010
Botoșani - 15 ianuarie 2011
Realizat de numismatul Stelian Brînzei
Premiul național de poezie Mihai Eminescu - Botoșani este cel mai mare premiu românesc acordat anual
poeților autohtoni. Valoarea premiului din anul 2017 a fost de 30000 lei și a
revenit lui Mircea Cărtărăscu. Premiul se acordă în cadrul unei ample acțiuni
culturale care rememorează viața și activitatea marelui poet național Mihai
Eminescu. Acțiunea are loc sub egida Consiliului Județean Botoșani, Primăriei
Botoșani, dar și a Ministerului Culturii prin Uniunea scriitorilor.
Insigna - Zilele Teatrului Mihai Eminescu la Botoșani
Ediția a V-a octombrie 2010
Insignă realizată de numismatul și colecționarul Stelian Brânzei - Botoșani
La Botoșani prima reprezentație în limba
strămoșească a avut loc în 1838, când directorul Școlii Domnești, Nicolini,
asociat cu Costachi Caragiali a început o serie de reprezentanții. La 27
noiembrie 1838 se juca in al patrulea abonament „Uniforma lui Velington”
comedie într-un act de Otto von Kotzetbue. Afișul a fost scris de mână și în el
se anunță că „priveliștea” se va sfârși într-o pantomie în două acte „Troa
Diup” și începutul va fi punct la 6 jumătate ceasuri evropenești. În aceeași
iarnă trupa lui Nicolini a mai jucat piesa „Ștefan cel Mare” de Gh. Asaki și
„Plumper” sau „Amestecătorul în toate” de I.F. Junger. Sala de spectacole era
la Școala Domnească, unde încăpeau 40 de scaune. După zece ani, în iarna
1848-1849 mai mulți boieri și cucoane din Botoșani au jucat teatru pentru
scopuri filantropice, adunându-se suma de 1045 lei în folosul săracilor. În
stagiunea 1857-1858, s-a înființat o trupă teatrală moldovenească în Botoșani,
sub direcția lui Costachi Bălăceanu și a pitarului Costachi Vasiliu. La 10 mai
1858, un număr de 70 de boieri și negustori adresează Ministerului de Interne o
petiție prin care cereau „înființarea și statornicirea unui teatru la
Botoșani”. Pe la 1860 se construiește prima sală de teatru cunoscută sub
denumirea „Teatrul Petrache Cristea”, Botoșanii fiind astfel printre orașele
din țară care aveau o sală de reprezentanții teatrale după modelul celor din
Occident, cu scenă, doua rânduri de loji, parter, orchestră și celelalte
accesorii. Sala văruită în alb, era jumătate de elipsă, cu despărțiturile de la
loji din scândura vopsite cu alb, fără capitonaj și fără scaune, pe care publicul
și le aducea de acasă în seara reprezentanției. În mijlocul plafonului atârna
un candelabru uriaș, în care erau înfipte vreo două sute de lumânări de
parafină, ce trebuia coborât până jos pentru a putea fi aprinse lumânările.
Stalurile un fel de lavițe cu spătar erau rezervate numai bărbaților. Pentru
orice femeie ar fi fost o lipsă de respect să apară la teatru în stal. Trei
lovituri de butuc în dușumeaua scenei anunțau publicul că reprezentația va avea
să înceapă. Într-o astfel de sală, trupele de teatru străine care treceau prin
punctul de frontieră Burdujeni spre București și de acolo spre Constantinopol,
se abăteau de cele mai multe ori pentru una sau mai multe reprezentanții și la
Botoșani, oraș cu un public iubitor de teatru și mai presus de toate cu o
generație tânără entuziastă. În fiecare toamnă orașul Botoșani vedea sosind
câte o trupă de actori pentru stagiunea de iarnă! Trupele Pascaly,
Alexandrescu, Poenaru, Popescu, etc. În 1864, angajat ca sufleur al trupei
Vlădicescu-Tardini, era marele poet Mihai Eminescu. El era angajat și ca
scriitor de roluri. Pe scena acestui teatru a apărut și actori străini: Adelina
Patti- celebra stea de la Oprea din Paris în 1865. Alături de traduceri
din germană sau franceză, erau pe atunci în mare „favoare” primele lucrări
dramatice din literatura română. Iată ce scrie Veronica Micle despre piesa
„Fântâna Blanduziei” de V.Alecsandri, prezentată de Naționalul bucureștean în
1885 cu Aristița Romanescu și Constantin Nottara: „... în Botoșani entuziasmul
și ovațiile n-au lipsit”. După 1885, din cauza deteriorării clădirii,
spectacolele trupelor ce veneau de la Botoșani se dădeau în „Sala
meseriașilor”. Aici în 1900 însoțită de trupa : „Burgtheater” din Viena, a
dat două reprezentanții cu piesele „Hedda Gabler” și „Strigoii” de Ibsen, marea
tragediană Agatha Bârsescu. În 1901 ia ființă o nouă sală, „Teatrul Popovici”
după numele proprietarului. Aici au jucat Aglae Pruteanu în „Nora” de Ibsen si
„Dama cu camelii” de Al. Dumas-fiul, Ermette Novelli în „Moartea civilă”, Constantin
Tănase în opereta „Husarii la manevră”. Dar necesitatea unui teatru pe
măsura orașului care la început de secol era al patrulea ca număr al
locuitorilor după București, Iași și Galați, a preocupat mereu pe edilii
orașului. În ianuarie 1912 se constituie „Societatea pe acțiuni-Teatrul
Eminescu” având 75 de acționari și un capital de 400000 lei. La 23 septembrie
același an, s-a pus piatra fundamentală a construcției acestui „templu al
artei”, care a fost terminată doi ani mai târziu.
Insigna - Zilele Teatrului Mihai Eminescu la Botoșani
Ediția a VI-a octombrie 2011
Insignă realizată de numismatul și colecționarul Stelian Brânzei - Botoșani
Clădirea, după planul
arhitectului Grigore Cerchez, în stilul eclectismului de școală franceză, se
compară prin proporții și bogăție a ornamentației cu Teatrul Național din Iași.
A fost inaugurată oficial în seara zilei de 21 decembrie 1914, cu piesa „Lorica
noastră” a Naționalului bucureștean. De asemeni elevii liceelor din localitate
au prezentat un program artistic coruri, cântece, dansuri populare și un tablou
alegoric pe tema „Sărmanul Dionis”. Pe scena acestui teatru au apărut figuri de
seamă ale vieții artistice și culturale românești. Aici a răsunat ultima oară
în orașul său natal, cu ocazia „Congresului Ligii Culurale” a răsunat vocea
marelui savant Nicolae Iorga, care a ținut conferință despre „Cum trebuie
înțeles Eminescu” în care l-a cam combătut pe Călinescu. La 8 aprilie 1944,
frumoasa clădire a Teatrului „Eminescu” este parțial distrusă de un
bombardament, după care este radical transformată între 1956-1958, când se
reconstruiește, astfel încât vechea compoziție nu mai poate fi identificată.
În septembrie 1958, se inaugurează noul Teatru
„Mihai Eminescu”. Prima stagiune artistică se deschide la 16 octombrie 1958
cu premiera piesei „Mielul turbat” de Aurel Baranga în regia lui Paul Sireteanu
și scenografia lui Constantin Piuliță. De atunci Teatrul „Mihai Eminescu” a
atras atenția și considerația întregii mișcări teatrale românești, aici
prezentându-se în premieră absolută operele lui Nicolae Iorga, Mihail Sorbul,
Eugen Lovinescu, Vasile Voiculescu, etc. Aici a văzut lumina rampei opera
dramatică a „Luceafărului”, patronul teatrului și al întregii spiritualități
românești.
Primăria
Prefectura
Banca națională
Biserica Sfântul Gheorghe
Casa Văsescu
Cazarma Infanterie 37
Gara
Institutul Sofian
Internatul Liceului Laurian
Liceul Laurian
Moara
Monumentul eroilor
Monumentul I.G.Duca
Școala israelită
Școala Marchian
Spitalul unificat
Casa Nicoale Iorga
Județul Botoșani este situat în nordul regiunii Moldova din România, care face parte din regiunea de dezvoltare Nord-Est. Judeţul are suprafaţa de 4986 kilometri pătrați, numără aproximativ 450000 de locuitori şi are capitala în municipiul cu acelaşi nume, Botoşani. Ca subunităţi administrative este compus din 2 municipii - Botoșani, Dorohoi, 5 oraşe - Bucecea, Dărăbani, Flămânzi, Săveni, Ștefănești 71 de comune. Deasupra am postat harta, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din județul Botoșani, din vremuri diferite.
Cazarma Regimentului 8 Dragoș Nr.29 - Dorohoi
Mănăstirea - Sihăstria Voronei
Palatul comunal - Dorohoi
Uzina de fire și fibre sintetice - Săvinești
Școala de băieți - Dorohoi
Mănăstirea - Vorona
Monumentul Răscoalei de la 1907 - Flămânzi
Mănăstirea - Agafton
____________ooOoo___________
O
ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
DIN
INDUSTRIA BANCARĂ ÎN
LIMBILE
ROMÂNĂ ȘI MAGHIARĂ
Acțiune 100 lei din data de 1 mai 1928
Prima casă de păstrare din județul Hunedoara în Hațeg
Câteva vignete de pe bilete spaniole de loterie
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni italienești
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 10.06.2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu