În cadrul acestui articol prezint două efecte filatelice românești care marchează trecerea a 130 de ani de la recunoașterea autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române dar care prezintă și Arena Națională din municipiul București.
Autocefalia, termen a cărui
provenienţă etimologică se regăseşte prin reunirea cuvintelor din limba greacă,
„autos“- (prin sine) însuşi şi „kefali“ - cap, desemnează, în viaţa bisericească,
independenţa unei unităţi bisericeşti constituită la nivel sinodal în cadrul
Ortodoxiei ecumenice. Încă din Evul Mediu, Ortodoxia românească devenise o mare
sprijinitoare a Ortodoxiei din toate țările răsăritene ocupate de otomani,
în condițiile în care Patriarhiile din Răsăritul ortodox şi țările
balcanice, inclusiv Patriarhia Ecumenică, aveau mari dificultăți de organizare
şi viețuire în spațiul stăpânirii otomane. Ampla susținere, de către Biserica
Ortodoxă Română, a Ortodoxiei aflate sub stăpânire otomană în acea epocă,
reprezintă comportamentul unei Biserici oarecum autocefale, deoarece un
asemenea sprijin consistent şi constant nu putea să vină din partea unei
Biserici fără capacitate de conducere proprie şi exprimare responsabilă şi
solidară. Unirea Principatelor Române, realizată în 1859, a fost premisa şi
cadrul aspiraţiei spre o organizare bisericească pe un plan superior. Pentru că
este bine ştiut faptul că organizarea bisericească s-a adaptat celei de stat.
Realizarea Unirii Principatelor aducea cu sine, în chip imperios, şi
necesitatea unei reorganizări a Bisericii, care avea două mitropolii în cele
două ţări, care trebuiau aduse împreună într-o structură unitară în cadrul
noului stat. Domnitorul Alexandru I. Cuza şi guvernele care au urmat îndată
după anul 1859 nu au avut răgazul aplecării asupra unificării structurii
organizatorice bisericeşti. Au fost mai presante unificarea administrativă şi
recunoaşterea internaţională a noului stat. În a doua parte însă a domniei lui
Cuza, odată cu aprobarea Legii secularizării averilor mănăstireşti, această
problemă a unificării sinodale şi a autocefaliei devenise o chestiune la
ordinea zilei, care se aştepta a fi rezolvată. La începutul anului 1864, s-a
elaborat un proiect de nouă lege privind unirea şi organizarea bisericească. Patriarhia
Ecumenică a fost înştiinţată de faptul că se intenţiona elaborarea unui proiect
de lege sinodală. Asociat faptului că în 1863 fusese luată măsura secularizării
averilor mănăstireşti, acest proiect a devenit odată în plus un punct sensibil
pentru Constantinopol, care a adoptat o poziţie destul de rigidă, refractară
faţă de acest deziderat, din cauza intenţiei de a-şi menţine, în continuare,
controlul asupra Bisericii din teritoriile româneşti. În 3 decembrie 1864, acest
proiect a fost, însă, adoptat sub titulatura de Decretul Organic nr. 1703,
pentru înfiinţarea unei autorităţi sinodale centrale, şi promulgat de domnitor
la 6 decembrie. În acest decret era inserată, în articolele 1, următoarea
prevedere fundamentală: „Biserica Ortodoxă Română este şi rămâne independentă
de orice autoritate bisericească străină în ceea ce priveşte organizarea şi
disciplina“. Iar în articolul 3 se stipula că: „Sinodul General al Bisericii
Române păstrează unitatea dogmatică a sfintei credinţe ortodoxe cu Marea
Biserică de Răsărit prin coînţelegere cu Biserica Ecumenică a
Constantinopolului“. Acestea sunt cele două idei principale care au stat în
cele din urmă la temelia autocefaliei aşa cum a fost ea consfinţită în 1885,
dar pe care o vedem deja pusă în proiect şi adoptată în lege încă la 1864. Este,
aşadar, o perioadă de peste două decenii, timp în care au durat aceste
tratative până la recunoaşterea oficială, dar autocefalia, din punctul nostru
de vedere, era considerată un fapt existent şi care nu trebuia decât să fie
consfinţit de Patriarhia Ecumenică. Decretul Organic din 1864, supranumit,
într-un context mai larg, Legea Sinodală, este temeiul pe care s-a constituit
un Sinod Unit al Bisericilor din Moldova şi Ţara Românească şi care a creat
condiţiile ca, în fruntea Bisericii, încă din vremea lui Cuza, să fie aşezat un
mitropolit primat. Mitropolitul Ţării Româneşti de la Bucureşti a devenit, din
acel moment şi până la ridicarea BOR la rang de patriarhat, mitropolit primat.
În cazul nostru este vorba de Nifon, care-şi începuse păstorirea la 1850 şi
care a fost primul mitropolit ce a purtat, prin ordonanţă domnească, titlul de
„primat al României“, de la 11 ianuarie 1865 până în 1875. Conţinutul acestui
decret organic a fost făcut cunoscut şi Patriarhiei Ecumenice, care l-a primit
în februarie 1865, urmând o reacţie destul de dură, acesta fiind un moment
tensionat în relaţiile interbisericeşti. Scrisoarea trimisă de Sinodul convocat
la Constantinopol era nefavorabilă Bisericii noastre. Sinodul Bisericii noastre
a discutat această scrisoare la 23 octombrie 1882. Nu s-au mai putut continua
demersurile pe această linie, fiindcă la 11 februarie 1866 a avut loc
debarcarea domnitorului Cuza. Lucrurile au rămas în acel stadiu. A fost adus
Carol, mai întâi ca domnitor, până în 1881, când la 10 mai s-a proclamat
România ca regat. În primul rând, ţara avea nevoie de o constituţie şi o nouă
lege organică bisericească. Decretul din 3 decembrie 1864 cuprindea o prevedere
care făcuse multe valuri în vremea aceea, şi anume numirea de către domn a
ierarhilor. A fost o mişcare puternică în anii următori, pentru a se trece la
alegerea ierarhilor şi confirmarea lor de către domn. Deci, mergeau împreună
întocmirea unei noi constituţii şi a unei noi legi organice. Constituţia din
1866 are o prevedere semnificativă la situaţia Bisericii. În articolul 21 se
spunea: „Biserica Ortodoxă Română este şi rămâne neatârnată de orice chiriarhie
străină, păstrându-şi însă unitatea cu Biserica Ecumenică a Răsăritului în
privinţa dogmelor“. Deci, aceleaşi două idei menţionate mai înainte: unitatea
din punct de vedere dogmatic cu Biserica Constantinopolului, iar, pe de altă
parte, independenţa din punct de vedere administrativ.
Arena Națională, cunoscută și
ca Stadionul Național sau Național Arena, este un stadion de
fotbal din capitala României, pe care se dispută meciurile echipei
naționale de fotbal, meciurile echipei Steaua, meciurile importante ale echipei
Dinamo, finala Cupei Ligii, final cupei României și meciul din Supercupa
României. Cu o capacitate de 55600 de spectatori, este cel mai mare stadion din
țară și primul stadion de elită UEFA din România. Construcția
arenei al cărei proprietar este Primăria Municipiului București a fost finalizată
în anul 2011, având un cost total de aproximativ 234 milioane de euro.
În anul 2012 arena a găzduit finala Europa
League, aceasta fiind prima finală europeană găzduită de România, deși
stadionul a fost inaugurat oficial pe 6 septembrie 2011, cu un meci al echipei
naționale a României împotriva reprezentativei Franței. Pe data de 6 noiembrie
2015, stadionul a fost închis de Inspectoratul pentru Situații de Urgență pentru
că nu avea autorizație pentru acoperișul retractabil. La data de 1 aprilie
2016, Arena Națională și-a redeschis porțile și din acel moment cel mai mare
stadion al țării poate susține legal evenimente sportive după o pauză de
aproximativ 6 luni. Stadionul are o suprafață de 108000 metri pătrați și o
înălțime de șase etaje. Construcția include un garaj subteran cu 200 de locuri
de parcare, 40 de loje a câte 12 locuri, săli de conferințe și restaurante. Stadionul
are 94 de căi de acces, ceea ce permite ca evacuarea spectatorilor să se poată
realiza în 20 de minute. Arena mai este dotată și cu un cub video, situat
deasupra centrului terenului, echipat cu 4 ecrane de 30 metri pătrați fiecare.
***
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
CÂTEVA MEDALII ȘI
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte
variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent
metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin
imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Sfântul Dimitrie
Sfântul Mare Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de Mir este pentru noi românii foarte important pentru
faptul că este un sfânt sud-est european care şi-a dat viaţa pentru Hristos şi
care face parte din spiritualitatea răsăriteană. S-a născut în secolul al III-lea
la Salonic și a fost martirizat în data de 26 octombrie 306 tot la Salonic
(denumirea antică - Tesalonic). Fiu de guvernator, Dimitrie nu a pregetat să
mărturisească credinţa creştină chiar cu preţul vieţii sale. Pentru aceasta,
cultul său a ajuns la o răspândire foarte mare în Orient şi foarte multe
persoane îi poartă numele până astăzi. Se spune despre Dimitrie că ar fi fost
fiul guvernatorului oraşului Tesalonic. După ce a murit tatăl său, el a fost
lăsat în acelaşi scaun. Dar în această funcţie înaltă era pus în faţa unor
realităţi care erau legate de cultele păgâne într-o lume pe jumătate sau chiar
mai mult necreştină. Istoria consemnează că împăratul Maximin Daia, întors
dintr-o luptă soldată cu victoria asupra barbarilor din regiunile noastre de aici,
a plănuit nişte sărbători mari, iar aceste sărbători au avut ca loc de
desfăşurare oraşul Tesalonic. Se crede că împăratul Galeriu începuse
persecuţia, dar el a fost urmat în această direcţie de Maximin Daia.
Sărbătorile atunci erau tot după tradiţia romană, în sensul că se adunau în
hipodrom, adică în stadion, şi acolo se ţineau tot felul de întreceri de cai şi
de care, precum şi lupte între pugilişti. La o asemenea întrecere, fiind
prezent şi împăratul, s-a constatat că era un vajnic luptător de origine
vandală, adus de prin Africa, care biruise pe toţi concurenţii lui bizantini,
dintre care mulţi fuseseră chiar ucişi. Nestor, un ucenic de-al Sfântului
Dimitrie, aflat pe atunci în închisoare pentru că mărturisise credinţa
creştină, s-a dus la învăţătorul său cerându-i sfatul şi întrebându-l dacă-l
binecuvântează ca să se lupte el cu acest vandal pe care-l chema Lie. Lupta a
avut loc, Lie a fost biruit. Atunci împăratul a aflat că Nestor, atletul
sprijinit de Dimitrie, a primit această binecuvântare din închisoare de la
sfânt. A trimis atunci ostaşi care l-au ucis cu suliţele pe Dimitrie,
guvernatorul Tesalonicului. Aşa a murit Sfântul Dimitrie. Trupul său a fost
înmormântat de creştini, iar pe acel loc a fost ridicată mai târziu biserica,
care se poate vedea şi astăzi. Aceasta este pe scurt biografia marelui
mărturisitor al credinţei. Se cunoaşte însă o literatură destul de amplă scrisă
în legătură cu minunile săvârşite de Sfântul Dimitrie în cursul timpului.
Federația română de tenis
Tenisul de câmp
modern a apărut inițial în Anglia, la sfârșitul secolului al XIX-lea ca si
“tenis de camp”. Dupa crearea sa, tenisul s-a raspandit mai intai in clasa
superioara a lumii engleze, apoi, incet-incet, in intreaga lume. Tenisul
este acum un sport olimpic si este practicat de toate clasele sociale,
indiferent de bani si de varsta, inclusiv de persoanele aflate in scaun cu
rotile. In mod remarcabil regulile sale de bază au ramas neschimbate din anul
1890. In 1874, maiorul Walter Wingfield a achizitionat drepturile de
brevet pentru echipamente si reguli de joc. In acelasi an, primele instante
judecatoresti de tenis au aparut in Statele Unite. Jocul s-a raspandit curand
in diferite parti ale lumii cum ar fi Rusia, Canada, China si India. Terenurile
de crochet au servit ca terenuri de tenis in acea perioada. Primul teren de
tenis a fost conceput de Wingfield si a fost in forma de clepsidra. Acest a
fost mai scurt decat terenul modern pe care il avem astazi. Cel mai vechi
turneu de tenis a a vut loc în anul 1877 la Wimbledon-Anglia, câștigat de
Spencer Gore.
Set 2 insigne - Vânător de munte de frunte
În statul comunist existau
foarte multe insigne grosolane, colorate cât mai strident, masive,
confecţionate din fier mort, care se confereau cu nemiluita cetăţenilor şi mai
ales soldaţilor, chipurile pentru merite deosebite în activităţi productive şi
apărarea patriei. Acordarea acestor insigne se înscria în O.Z.U. (Ordinul
de zi pe unitate) şi uneori era însoţită de o învoire de 4 - 5 ore in oraş sau
permisie de 3 - 5 zile acasă, rareori şi cu foi de drum pe calea ferată.
Alteori acordarea insignei era însoţită de o mică sumă de bani care rar depăşea
contravaloare a cinci pachete de ţigări Mărăşeşti, Tractor, Naționale sau
Plugar.
România - 2011
"Așa este scris și așa trebuia să sufere Hristosul și
să învieze a treia zi dintre cei morți" - Luca 24,46
"Dacă nu voi pune mâna mea în coasta lui
nu voi crede" - Ioan 20.25
Învierea lui Isus Hristos (Învierea Domnului) este un fundament doctrinar și ritual pentru credința
creștină - catolică, ortodoxă și reformată. Este practic temelia bisericii pe
care o cunoaștem astăzi. Acest eveniment este relatat de scrierile vremii și de
apostolii lui Hristos. La început, învierea ca doctrină nu a fost acceptată în
Imperiul Roman cu excepția primilor creștini. Învierea lui Iisus Hristos
(Paștele) este cea mai mare sărbătoare a mai multor biserici ale lumii,
printre care și Biserica ortodoxă română. Învierea domnului este
sărbătorită în prima duminică de după prima Lună plină de după echinocțiul
de primăvară și diferă de la un cult la altul. Sus am postat o icoană ortodoxă
ce redă Invierea lui Isus. Prezint mai jos unele dintre
cele mai frumoase obiceiuri de Pași păstrate în anumite zone ale României;- In Bucovina, fetele se duc in noaptea de Inviere in clopotnita si spala limba clopotului cu apa neinceputa. Cu aceasta apa se spala pe fata in zorii zilei de Pasti, ca sa fie frumoase tot anul si asa cum alearga oamenii la Inviere cand se trag clopotele la biserica, asa sa alerge si feciorii la ele.
- In zona Campulung Moldovenesc, în zorii zilei de duminica, credinciosii ies in curtea bisericii, se asaza in forma de cerc, purtand lumanarile aprinse in mana, in asteptarea preotului care sa sfinteasca si sa bine-cuvanteze bucatele din cosul pascal. In fata fiecarui gospodar este pregatit un astfel de cos, dupa oranduiala stramosilor. In cosul acoperit cu un servet tesut cu model specific zonei sunt asezate, pe o farfurie, simbolurile bucuriei pentru tot anul: seminte de mac (ce vor fi aruncate in rau pentru a alunga seceta), sare (ce va fi pastrata pentru a aduce belsug), zahar (folosit de cate ori vitele vor fi bolnave), faina(pentru ca rodul graului sa fie bogat), ceapa si usturoi (cu rol de protectie impotriva insectelor). Deasupra acestei farfurii se aseaza pasca, sunca, branza, ouale rosii, dar si ouale incondeiate, bani, flori, peste afumat, sfecla rosie cu hrean, si prajituri. Dupa sfintirea acestui cos pascal, ritualul de Pasti se continua in familie.
- La Calarasi, la slujba de Inviere, credinciosii aduc in cosul pascal, pentru binecuvantare, oua rosii, cozonoc si cocosi albi. Cocosii sunt crescuti anume pentru implinirea acestei traditii. Ei vestesc miezul noptii: datina din strabuni spune ca, atunci cand cocosii canta, Hristos a inviat! Cel mai norocos este gospodarul al carui cocos canta primul. Este un semn ca, in anul respectiv, in casa lui va fi belsug. Dupa slujba, cocosii sunt daruiti oamenilor saraci.
- O foarte frumoasa datina se pastreaza in Maramures, zona Lapusului. Dimineata in prima zi de Pasti, copiii mai mici de 9 ani merg la prieteni si la vecini sa le anunte Invierea Domnului. Gazda daruieste fiecarui urator un ou rosu. La plecare, copiii multumesc pentru dar si ureaza gospodarilor "Sarbatori fericite!". La aceasta sarbatoare, pragul casei trebuie trecut mai intai de un baiat, pentru ca in acea gospodarie sa nu fie discordie tot restul anului.
- În Tara Motilor, in noaptea de Pasti se ia toaca de la biserica, se duce in cimitir si este pazita de feciori. Iar daca nu au pazit-o bine, si a fost furata, sunt pedepsiti ca a doua zi sa dea un ospat, adica mancaruri si bauturi din care se infrupta atat "hotii", cat si "pagubasii". Daca aceia care au incercat sa fure toaca nu au reusit, atunci ei vor fi cei care vor plati ospatul.
- In Moldova, in dimineata urmatoare dupa noaptea Invierii se pune un oua rosu si unul alb intr-un bol cu apa ce trebuie sa contina monezi, copii trebuie sa si clateasca fata cu apa si sa si atinga obrajii cu oualele pentru a avea un an plin de bogatii.
Insigna - Promoția 30 Decembrie 1949
(Școala de artilerie) 30 ani 1949 - 1979
Artileria este
arma destinată pentru sprijinul cu foc al operațiilor forțelor luptătoare,
constituind mijlocul principal de lovire cu foc a obiectivelor terestre și de
la suprafața apei.
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Căpitanul
Pattimura, nume real Thomas Matulessy, a fost un erou național
indonezian pentru cauza independenței, care s-a născut în anul 1783 și a
decedat în anul 1817.
Detaliu vignetă de pe un certificat american
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 23.06.2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu