Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea cehă SOKOLOV, denumire
germană FALKENAU a.d.EGER, provincia BOEMIA, regiunea
KARLOVY VARY, din vremuri diferite, dar și câteva
trimiteri poștale ilustrate.
Biserica Sfântul Iacob
Clădirea poștei
Podul peste râul Eger
Palatul sporturilor
Casa de cultură
Castelul
Gara
Mănăstirea Capucinilor
Monumentul eroilor
Trimiteri poștale
***
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_____________xxx_____________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI INSIGNE
ROMÂNEȘTI RELIGIOASE
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte
variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent
metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin
imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Societatea ortodoxă națională a femeilor române - 1910
Pe fondul curentului feminist din ce în ce mai puternic în
ultimul sfert al secolului al XIX-lea în Statele Unite ale Americii și în mare
parte din statele din Europa, în România prinde contur o mișcare feministă, cu
priorități sociale și culturale, urmate de preocupări politice după realizarea
Marii Uniri, Societatea Ortodoxă Naționala
a Femeilor Române (S.O.N.F.R.) a luat ființă în data de 21 mai 1910, în localul
societății “Ajutorul
Clerului Român”, - bulevardul Carol, nr.77, București - la inițiativa unui comitet de strălucite
femei din elita societății acelor vremuri, în fruntea cărora s-a aflat
Alexandrina Cantacuzino, "Principesa", nora celebrului
latifundiar și om politic Gheorghe Grigore Cantacuzino "Nababul".
Dintre fruntașele comitetului de inițiativă pentru crearea Societății Ortodoxe
Naționale a Femeilor Române se mai disting Elena Odobescu, Zoe Râmniceanu și
Anastasia Filipescu. Nașterea acestei societăți are aerul romantic al acelor
ani, anunțul fiind făcut de Alexandrina Cantacuzino în fața Catedralei
Mitropolitane din București, într-una din duminicile lunii mai 1910, la sfârșitul
liturghiei. Asistența, formată din protipendada Bucureștiului, dar și din
oameni simpli, precum și diverse personalități politice și bisericești, a
salutat inițiativa.
Societatea ortodoxă națională a femeilor române
Concursul "Cultul mamei"
Societatea a
căpătat personalitate juridică prin Decretul Regal nr. 4062 / 28 Decembrie
1910, publicat în Monitorul Oficial nr. 255 / 1911 și a avut ca scop declarat
"unirea sufletelor şi mobilizarea energiilor pentru educaţia religioasă a
tinerilor, pentru ajutorarea familiilor aflate în dificultate, pentru
susţinerea Bisericii”. Societatea
își propunea apărarea credinței ortodoxe și a bisericii strămoșești,
dezvoltarea culturală, educarea copiilor din punct de vedere religios și național,
acte de caritate, creșterea și sprijinirea integr[rii sociale a orfanilor.
Societatea ortodoxă națională a femeilor române
Lăsați pruncii să vie la mine
Societatea s-a aflat sub patronajul Mitropolitului Primat Atanasie Mironescu și
sub protecția Majestatii Sale Regele Carol I și a Reginei Elisabeta. Ca
simbol al societăți a fost aleasă "crucea de oțel împodobită cu panglică
tricoloră".
Societatea ortodoxă națională a femeilor române
In hoc signo vinges (cu acest semn vei învinge)
Prima președintă a societății a fost decana de vârstă a
comitetului de inițiativă, doamna Anastasia Filipescu, urmată - după moartea
acesteia- de doamna Alexandrina Cantacuzino. Aderarea pe scară largă a femeilor
din toate categoriile sociale a dus la crearea de filiale în toate orașele mari
ale Vechiului Regat. Resursele societății au devenit din ce în ce mai
consistente, putându-se crea mici așezăminte filantropice pentru cei aflați în
nevoie.
Împăratul Constantin
Societatea ortodoxă națională a femeilor române
In hoc signo vinges (cu acest semn vei învinge)
În timpul primului razboi mondial, sediile societății au fost
transformate în spitale ad-hoc pentru tratarea răniților și a bolnavilor. Alături
de Crucea Roșie, societatea a avut o mare contribuție în vindecarea celor
suferinzi, membrele participand activ ca sore de caritate la efortul uriaș
implicat de război și de răspândirea maladiilor. În contextul războiului,
mentorul societății și îngerul său păzitor a devenit noua suverana, Regina
Maria. S.O.N.F.R. a organizat serbări (Duminica Ortodoxiei, Ziua Mamei – pentru
prima dată s-a sărbătorit în anul 1928), conferinţe cu scop moral, religios şi
naţional, susţinute de personalităţi din viaţa ştiinţifică, politică sau
artistică a epocii, concursuri, expoziţii (de exemplu, târgul de industrie
casnică rurală din 1940, expoziţia de scoarţe, ţesături şi cusături româneşti
din iunie 1941), bazare şi loterii (anual), colecte şi chete publice cu scop
educativ, concerte religioase, de muzică simfonică.
Ștefan cel Mare și Sfânt
Societatea ortodoxă națională a femeilor române
In hoc signo vinges (cu acest semn vei învinge)
Membrele S.O.N.F.R. au fost
femei active, cu idealuri profund umane, manifestate constant, ceea ce a adus
desigur și Biserica ortodoxă printre susținători. Feministele, ca și clericii,
au militat continuu pentru: creşterea prestigiului bisericii ortodoxe,
întărirea ideii naţionale, dezvoltarea educaţiei culturale, morale şi
religioase a tinerei generaţii. Aceste obiective au fost nu doar afirmate
teoretic în numeroasele şedinţe, adunări sau congrese ale societăţii, ci au
fost urmărite practic, printr-o gamă variată de activităţi. Comitetele
parohiale, din București și din alte orașe, au avut deseori inițiative și
realizări educative, culturale, religioase cu scopul sprijinirii copiilor, a
bolnavilor, a femeilor, construirea de biserici, culturalizarea populației.
Ștefan cel Mare și Sfânt
Societatea ortodoxă națională a femeilor române
In hoc signo vinges (cu acest semn vei învinge)
Activitatea parohiilor S.O.N.F.R. este demonstrată mai ales în Bucureşti, unde
documentele păstrate prezintă realizările remarcabile ale parohiilor Lucaci,
Oţetari, Sf. Apostoli, Biserica Albă, Cuibul cu Barză, Sf. Voievozi, Ghencea,
Sf. Nicolae Șelari, Popa Chițu, Cărămidarii de Jos și multe altele. Aceste
parohii au patronat şcoli, bibilioteci, au organizat concerte religioase,
bazare, festivaluri şi conferinţe.
Societatea ortodoxă națională a femeilor române
Pe aici nu se trece!
Influenţa şi activitatea S.O.N.F.R. s-a extins
treptat în toată ţara, fiind mai reprezentativă în Muntenia şi Moldova (aici
s-au desfăşurat majoritatea adunărilor generale şi congreselor) şi mai limitată
în Banat şi Transilvania, probabil şi din cauza propagandei catolice. S.O.N.F.R. s-a
manifestat şi în Basarabia, înfiinţând filiale, şcoli ortodoxe la Chișinău,
Odesa. Prin ideologia sa profund umană şi creştină-ortodoxă, prin componența sa
diversă social și profesional, prin inițiativele de colaborare cu Biserica
Ortodoxă și realizările multilaterale pe timp de pace şi de război, S.O.N.F.R. rămâne un model de societate feministă în România interbelică. Perioada
interbelică a avut, ca întreaga societate românească, suișuri și coborâșuri, pe
fondul lipsurilor după marele război, cu revenire spre mijlocul anilor '20,
apoi al crizei de la sfârșitul acelei decade, urmată de înflorirea de la
mijlocul anilor '30, până la declanșarea celui de-al doilea măcel al secolului al
XX-lea.
Placheta - (Sfântul Gheorghe)
Societatea ortodoxă națională a femeilor române
După intrarea la 22 iunie 1941 a României în cel de-al doilea război mondial,
pe măsură ce frontul se îndepărta, Societatea Ortodoxă Națională a Femeilor Române
și-a asumat rolul misionar în Basarabia eliberată de sub sovietici, atât în
sprijinirea redării bisericilor scopului religios - transformate de bolșevici în
magazii (în cel mai fericit caz !), precum și de ajutorare a orfanilor și
răniților, dar și a bolnavilor. O acțiune
memorabilă a societății este organizarea Crăciunului 1941 pentru trupele române,
la Odesa. Mai jos admiri o poză reprezentând clădirea Institutului de fete al "Societății ortodoxe române" din strada Principatele Unite, nr.63.
Sfârsitul războiului a adus o perioadă extrem de dificilă, atât în
context politic, cât și economic - marea secetă, lipsurile imense după război și
- mai ales ! – prezența ocupantului sovietic ce și-a impus un guvern marionetă
la București, și-au pus amprenta asupra anvergurii activității societății. Mai jos admiri o fotografie reprezentând Institutul Ortodox al Femeilor Române din municipiul Galați.
În
cele din urmă, după proclamarea abuzivă a Republicii Populare Române, noua
putere a desființat toate organizațiile din societatea civila, Societatea
Ortodoxă Națională a Femeilor Române trecând în istorie, la fel ca și alte mari
societăți sau asociații care au reprezentat piloni ai evoluției statului în
diverse domenii - Cultul Eroilor, Liga Navală, Asociația Româna pentru
Propaganda Aviatiei și altele. Imediat după revoluţia din decembrie ’89, a
apărut şi dorinţa de a se readuce la viaţă vechea Societatea Ortodoxă Naţională
a Femeilor Creştine din România. Cu binecuvântarea Preafericitului Patriarh
Teoctist şi prin aprobarea Sfântului Sinod, S.O.N.F.R. şi-a redobândit
personalitatea juridică în data de 5 martie 1991. Reînfinţarea a însemnat:
„gruparea tuturor femeilor de credinţă ortodoxă din România, indiferent de
naţionalitate şi convingeri politice pentru întărirea activităţii misionare
creştin-ortodoxe”. Mai jos admiri un meniu masă de prânz organizat de către S.O.N.F.R. în data de 1 ianuarie 1916
Mai jos admiri un bilet de loterie emis de către S.O.N.F.R..
În prezent S.O.N.F.R. activează în 17 oraşi ale ţării (Bucureşti,
Craiova, Timişoara, Galaţi, Cluj-Napoca, Iaşi, Arad, Oradea, Buzău, Botoşani,
Braşov, Ploieşti, Reghin, Vaslui, Bacău, Râmnicu Vâlcea, Fălticeni), membrele
ei militând pentru propovăduirea adevărurilor creştine şi pentru promovarea
valorilor naţionale.
___________ooOoo___________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
ÎN LIMBA MAGHIARĂ
Acțiunea 5 cote participare 1922 - Societatea pe acțiuni
Terenul de sport Haggibbor - Cluj
Detaliu vignetă de pe o bancnotă americană
de dinaintea proclamării independenței SUA
Câteva ornamente decorative de pe
bancnote slovace fantezie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 11.06.2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu