În anul
1930 Regatul României a pus în circulație o monedă de 10 lei cu chipul regelui Carol II. Pe avers moneda
prezintă o acvilă încoronată, cu aripile deschise, ținând în cioc o cruce și în
gheare o spadă și un sceptru, pe pieptul acvilei scut cu nomograma încoronată a
regelui Carol II (doi de C), în interiorul unui cerc perlat precum și
inscripțiile “10 LEI” și
„1930”. Inscripția 1930 este încadrată de semnele grafice al gravorului (aripa)
și a monetărie unde s-a bătul moneda (cornul abundenței – monetăria Paris). Pe
revers moneda prezintă efigia regelui privind spre stânga, în interiorul unui
cerc perlat și inscripțiile “CAROL II REGELE ROMÂNILOR” (pe stânga și pe dreapta portretului)
și “A. LAVRALIER” (numele gravorului - sub gât).
În
data de 29 noiembrie 2010 Banca Naţională a României a lansat în circuitul
numismatic mondial o monedă comemorativă dedicată poetului Grigore Alexandrescu. Aversul monedei prezintă în centru, o compoziţie grafică ce
sugerează poezia lui Grigore Alexandrescu „Umbra lui Mircea. La Cozia“:
Mănăstirea Cozia peste care se suprapune conturul portretului domnitorului
Mircea cel Bătrân; în stânga, valoarea nominală „10 LEI“; în dreapta, stema
României şi anul de emisiune „2010“; în partea inferioară, inscripţia „ROMANIA“
în arc de cerc. Reversul monedei prezintă, suprapuse parţial peste un cerc,
portretul lui Grigore Alexandrescu şi câteva dintre personajele fabulelor
scrise de acesta; în partea superioară, inscripţia în arc de cerc „GRIGORE
ALEXANDRESCU”.
Caracteristicile monedei sunt următoarele: valoare nominală: 10
lei, metal: argint, puritate - 99,9%,
formă: rotundă, diametru: 37 milimetri, greutate: 31,103 grame, calitate:
proof, tiraj: 1000 exemplare, preț unitar de vânzare fără TVA: 230 lei și margine: zimţată
Mănăstirea Cozia este un complex monahal medieval, situat în orașul Călimănești, pe
malul râului Olt. Este o ctitorie a domnului Mircea cel Bătrân
(sfințită 18 mai 1388), extinsă și renovată de-a
lungul istoriei sale multiseculare de mai multe ori. Mănăstirea Cozia a
constituit de-a lungul timpului un puternic focar de cultură românească.
Mănăstirea a fost construită, conform legendei, în apropierea altei mănăstiri
construită de Negru Vodă. Biserica mare a mănăstirii, cu hramul „Sfânta
Treime”, a fost ridicată între anii 1387-1391. Pictura interioară a fost
realizată între anii 1390 – 1391. Mircea cel Bătrân s-a preocupat permanent de
înzestrarea și înfrumusețarea mănăstirii, prin întărirea drepturilor de
proprietate asupra mai multor sate și moșii. Pisania bisericii mănăstirii Cozia
conține următoarele: „Întru slava sfintei și de viață făcătoarei Troițe s-au
înălțat din temelie această sfântă biserică, de creștinul Domn al Țării Românești
Io Mircea Voievod, la leat 6809 și lipsindu-se de podoaba ei cea dintâi pentru
mulțimea anilor, am luat iară această înfrumusețare, precum se vede, de cei ce
s-au îndurat, în zilele prea luminatului Domn Io Constantin B.B. Voievod, fiind
mitropolit al Țării Românești chir Teodosie și ostenitoriu chir Antim
episcopulu de Râmnic leat 7215 (1707), la iegumenia prea cuviosului chir Mihail”.
În timpul lui Neagoe Basarab s-a construit fântâna (care poartă numele
domnului), iar între anii 1512 – 1521 s-a refăcut pictura. Constantin
Brâncoveanu a construit între anii 1706 – 1707 pridvorul, în cunoscutul stil
brâncovenesc. De-a lungul vremii mănăstirea a avut și alte destinații: pușcărie, spital și chiar grajd de cai.
În data de 8 mai 2017 Banca Naţională a României a lansat
în circuitul numismatic o monedă din argint dedicată împlinirii a 140 de ani de la proclamarea
Independenței de stat a României. Aversul monedei redă o imagine de epocă
prezentând defilarea triumfală a trupelor române victorioase în Războiul de
Independență, inscripţia în arc de cerc „ROMANIA”, valoarea nominală „10 Lei”,
stema României și anul de emisiune „2017”, iar reversul monedei prezintă portretul lui Carol
I, inscripțiile în arc de cerc ,,140 DE ANI DE LA PROCLAMAREA INDEPENDENTEI DE
STAT” și ,,CAROL I”.
Caracteristicile monedei sunt următoarele: valoare
nominală: 10 lei, metal: argint, puritate – 99,9%, formă: rotundă, diametru: 37
milimetri, greutate: 31,103 grame, calitate: proof, cant: zimțat, tiraj: 200 exemplare și preț unitar de
vânzare fără TVA: 365 lei.
Arcul de Triumf este un
monument reprezentativ al capitalei, situat pe Şoseau Kiselef, în sectorul 1,
la intersecția cu bulevardele Constantin Prezan, Alexandru Averescu și
Alexandru Constantinescu. A fost construit în amintirea Marii Uniri, în anul
1922. Restaurarea monumentului a avut loc în perioada anilor 1935–1936, sub
conducerea arhitectului buzoian Petre Antonescu și încă odată în anul 2014. El comemorează victoria României
în primul război mondial. Monumentul
este de formă paralelipipedică, are o singură deschidere, înălțmea de 27 de
metri, pe o temelie cu dimensiunile de 25 x 11,5 metri. În anul 1922, în
contextul încoronării regelui Ferdinand
I și a reginei Maria ca
suverani ai României Mari, comisia pentru organizarea serbărilor încoronării a
apelat la serviciile arhitectului Petre Antonescu pentru ridicarea unui impunător
Arc de Triumf în zona nordică a capitalei, pe șoseaua Kiseleff. Din cauza
timpului scurt însă, doar scheletul construcției a fost turnat în beton armat,
minunatele basoreliefuri exterioare
fiind realizate din ipsos, ceea
ce a determinat – odată încheiate serbările încoronării (în 16 octombrie 1922,
când s-a organizat un spectacol, evocând lupta poporului român pentru unitate
statală, la festivități participând reprezentanți din peste 20 de state
europene, din Statele Unite ale Americii și Japonia, fapt ce a semnificat o
largă recunoaștere internațională a noii realități naționale statale) – o
degradare progresivă, cauzată de intemperii, a aspectului exterior al Arcului
de Triumf, acesta ajungând la începutul anilor 1930 un „monument incomod”
pentru imaginea „Micului Paris” interbelic. De-abia în 1932, în urma unui
articol al lui Mihai Mora intitulat sugestiv „O datorie imperioasă”, situația
deplorabilă a Arcului de Triumf revine în atenția opiniei publice, decizându-se
nu demolarea monumentului construit în 1922, așa cum ceruseră unele
personalități, ci înlocuirea basoreliefurilor din stuc de pe acesta cu unele definitive, din
piatră sau marmură de Rușchița.
De data aceasta, autorul, același Petre Antonescu, a dat edificiului o notă
mult mai sobră în ceea ce privește finisajul exterior, cerând artiștilor pe
care i-a cooptat la lucrări să se încadreze în această nouă manieră de lucru.
Printre artiștii care au lucrat la finisaj se numără Constantin Baraschi,
Alexandru Călinescu, Mac Constantinescu, Ion Jalea, Dimitrie Paciurea și Costin
Petrescu, toți nume cunoscute în perioada interbelică. Pe fațada sudică,
sculptorii Mac Constantinescu și Constantin Baraschi au dăltuit fiecare câte o
reprezentare simbolică a Victoriei.
Amplasate identic pe fațada de nord se găsesc alegoriile Bărbăție de Ion Jalea și Credință de Constantin Baraschi, precum și
alte două Victorii create de Cornel Medrea și Dimitrie
Onofrei. Pe corpul monumentului sunt aplicate şi
unele înscrisuri interesante pentru istoria naţională, precum și chipurile chipurile
regelui Ferdinand si reginei Maria. Populația, și cu precădere
numeroasele asociații și societăți ale foștilor combatanți din primul război
mondial, a contribuit cu peste 7 milioane de lei la edificarea Arcului de
Triumf, răspunzând cu promptitudine subscripțiilor lansate în cursul anului
1935 de Ministerul Apărării Naționale. Odată adunate sumele necesare, anul 1936
a fost consacrat integral definitivării monumentului, care a fost construit din
granit de Deva, în stil clasic, după modelul marelui Arc de Triumf de la Paris. Arhitectul Victor G.Stănescu a fost însărcinat cu controlul tehnic
și administrativ al lucrărilor, care au început în aprilie 1935 și au durat un
an și jumătate. Ceremonia inaugurării a avut loc la 1 decembrie 1936, când se
împlineau 18 ani de la Unirea Transilvaniei cu România. Momentul a fost marcat
de participarea regelui Carol al II-lea, a mamei sale, regina Maria, a prințului moștenitor Mihai, a membrilor guvernului României și a
numeroși invitați de onoare din țară și din străinătate.După venirea la putere
a comuniștilor în România,
Arcul de Triumf a fost „mutilat” prin scoaterea de pe părțile laterale a celor
două texte ale proclamațiilor regelui Ferdinand către țară, cu ocazia intrării
României în războiul de întregire și cu prilejul încoronării de la Alba Iulia
din 1922. De asemenea, au fost scoase de pe frontispiciul de pe fațada sudică
monumentului efigiile regelui Ferdinand Întregitorul, și ale reginei Maria,
realizate de sculptorul Alexandru Călinescu, și au fost distruse, fiind
substituite de două mari flori de piatră. După 1989, florile de piatră au fost
date jos, și au fost montate două medalioane din bronz, ce înfățișează
chipurile regelui Ferdinand și al reginei Maria, înlocuindu-le pe cele
originale, și inscripțiile de pe panourile laterale nefiind refăcute. Astăzi,
Arcul de Triumf reprezintă unul din simbolurile binecunoscute ale capitalei
României. Cu toate acestea, fostul primar al Bucureștiului, Sorin Oprescu a declarat că
Primăria nu deține actul de proprietate pentru Arcul de Triumf. Arcul de Triumf
adăpostește un mic muzeu, care poate fi vizitat doar cu anumite ocazii
speciale. Vizitatorii pot vedea patru expoziții: Marele Război al Reîntregirii
Neamului (fotografie și
film), Heraldica Marilor
Familii Boierești (efigii din
bronz, fotografii), Arcul de
Triumf în Imagini (fotografii,
machete), Marea Unire de la
1918 ( unde se găsesc și
coroanele și sceptrul regal reproduse 1:1, fotografii) și pot urca pe terasa
superioară.Conform unei expertize tehnice, încă din 1980 erau înregistrate
grave degradări ale construcției care impuneau executarea unor lucrări de
reparații capitale. Degradările structurale se referă la macerarea unor zone de
zidărie, din cauza umezelii excesive provocate de infiltrațiile de apă și
favorizate de lipsa totală de ventilație, precum și la fisurarea rampelor de
scară și a unor zidării, consecințe ale cutremurelor din 1940 și 1977.În
perioada ianuarie 2014 - 28 noiembrie 2016 s-au executat lucrări de consolidare
și renovare a arcului de triumf. Cu
această ocazie, pe părțile laterale au fost refăcute cele două texte ale
proclamațiilor regelui Ferdinand către țară, cu ocazia intrării României în
războiul de întregire și cu prilejul încoronării de la Alba Iulia din 1922.
Carol I – domnitor și primul rege al
României (20 aprilie 1839 Sigmaringen – 10
octombrie 1914 Sinaia) - este omul de la care a pornit totul: familia
regală, statul modern, țara independentă și suverană. Rând pe rând, an de an,
sub domnia acestui rege european, România a dobândit instituţii, modernitate şi
statornicie. După refuzul contelui Philippe de Flandra, fratele Regelui Leopold
al II-lea al Belgiei, de a primi Tronul României opţiunea românilor de a-și
alege principe străin s-a îndreptat spre
Principele Carol de Sigmaringen. Brătianu îl anunţa pe principe, la
Sigmaringen, că fusese ales Domnitor al Principatelor Unite, cu drepturi
ereditare, prin plebiscitul desfăşurat între 2/14 şi 8/20 aprilie 1866. În
favoarea lui Carol fuseseră exprimate 685969 de voturi, iar împotrivă doar 2248.
Coincidenţa făcea ca 20 aprilie să fie ziua de naştere a Principelui Carol,
care devenea Domnitor al Principatelor Române Unite chiar în ziua în care
aniversa 27 de ani. Plebiscitul este recunoscut de către Marile Puteri după o
jumătate de an, la 24 octombrie 1866. La 28 aprilie 1866, proaspăt aleasa
Adunare Constituantă a votat aproape unanim aducerea Principelui Carol pe
Tronul ţării: 109 voturi pentru şi 6 abţineri. Domnitorul Carol ajunge în
ţara sa de adopţie după o călătorie aventuroasă, de la Sigmaringen până la
Turnu-Severin. Vaporul în care Suveranul călătorea, alături de Brătianu, a
trecut de Porţile de Fier la 8 mai 1866, iar la ora patru după-amiaza Carol I a
văzut drapelul românesc fluturând la Turnu-Severin. Principele Suveran a intrat
în capitala ţării la 10 mai 1866, a primit cheile oraşului Bucureşti, a depus
jurământul de credinţă în faţa Adunării Constituante şi a fost proclamat
Domnitor al Principatelor Române. Elita politică din Principatele Române
împlinea, astfel, vechea dorinţă a aducerii pe Tronul ţării a unui principe
străin, capabil să unească definitiv Moldova şi Ţara Românească, să stingă
pentru totdeauna rivalităţile dintre familiile domnitoare pământene, să
stabilizeze ţara, să o modernizeze şi să îi confere prestigiu internaţional.
Domnitorul Alexandru Ioan I însuşi era convins de necesitatea înlocuirii sale
cu un principe străin. La 10 mai 1866, Carol I rostea următorul legământ: “Ales de către naţiune Domn al
românilor, mi-am părăsit fără a sta la îndoială, și patria, şi familia, pentru
a răspunde la chemarea acestui popor care mi-a încredinţat destinele sale.
Punând piciorul pe acest pământ sacru, eu am devenit român. Acceptarea
plebiscitului îmi impune, o ştiu, mari datorii. Sper că îmi va fi dat să le duc
până la capăt. Vă aduc o inimă credincioasă, cugetări drepte, o voinţă tare de
a face binele, un devotament fără margini către noua mea patrie şi acel
neînvins respect către lege, pe care l-am cules în exemplul alor mei. Cetăţean
astăzi, mâine, de va fi nevoie, soldat, eu voi împărtăși cu voi soarta cea bună
ca şi pe cea rea.”Prin
simpla sa prezenţă, prin demnitatea apartenenţei la una dintre cele mai ilustre
familii ale Europei, dar şi graţie curajului personal, Principele Suveran Carol
a zdruncinat definitiv ultimele rămăşiţe simbolice ale vasalităţii faţă de
Imperiul Otoman. Vizita sa la Constantinopol, în octombrie 1866, în cursul
căreia s-a comportat faţă de Sultan ca un şef de stat, şi nu ca un vasal, a
confirmat procesul ireversibil de ruptură faţă de Poartă. Aceeaşi demnitate o
va arăta Carol şi aliatului rus din Războiul de Independenţă. Atunci când Țarul
Alexandru al II-lea ameninţă, în 1878, după încheierea războiului, cu
dezarmarea armatei române, în cazul în care România s-ar fi opus anexării
sudului Basarabiei de către ruşi, Carol I îi răspunde că trupele române vor
putea fi nimicite, dar nu dezarmate. În timpul lungii sale domnii, Regele Carol
I a pus bazele României ca stat modern pe harta Europei. În anul 1875, bugetul
ţării ajungea la cifra de 100 de milioane de lei, dublul celui din 1866, iar în
1903, la 218 milioane. Între anii 1865 şi 1874, suprafaţa arată a crescut cu o
treime11. În 1890, producţia de cereale a ţării a fost de 3 700 000 de tone; în
anul 1903, aceasta ajungea la 5 500 000 de tone12. Între anii 1880 şi 1914,
România a exportat 80 de milioane de tone de cereale, situându-se printre cele
mai importante ţări exportatoare de cereale din lume (a doua din Europa, după
Rusia, şi chiar pe primul loc la exportul de porumb, înaintea Statelor Unite)13.
Numărul întreprinderilor industriale mai mari a crescut, între 1866 şi 1877, de
la 39 la 17314. România avea şi importante zăcăminte de petrol care o plasau,
în jurul anului 1900, printre primele trei ţări producătoare de ţiţei din lume,
după Statele Unite şi Rusia. Leul românesc era o monedă puternică, echivalentă
cu francul francez şi care putea fi utilizată ca valută forte peste tot în
Europa. Populaţia a crescut, iar procesul de industrializare şi urbanizare a
fost constant.În ciuda tuturor frământărilor politice, uneori violente, a
demagogiei, corupţiei şi lipsei de măsură a unora dintre politicieni, Carol I a
reuşit să consolideze sistemul de partide şi să impună alternanţa la Guvernare
a celor două mari partide structurate după model occidental şi conduse de
bărbaţi politici de mare anvergură: Partidul Naţional Liberal (reprezentat prin
I.C. Brătianu, Dumitru C. Brătianu, C.A. Rosetti, Mihail Kogălniceanu, Nicolae
Kretzulescu, Dimitrie A. Sturdza, Ion Bălăceanu, Ion Ghica, Vasile Boerescu,
Ion Câmpineanu, Nicolae Fleva, Spiru Haret, V.A. Urechia, Emil Costinescu,
Nicolae Ionescu, Vasile Lascăr)15 şi Partidul Conservator (cu lideri ca
Manolache Costache Epureanu, Petre P. Carp, Lascăr Catargiu, Petre Mavrogheni,
Gheorghe Gr. Cantacuzino, Titu Maiorescu, Alexandru Marghiloman, Take Ionescu,
Alexandru Lahovary, Nicolae Filipescu, generalul Manu). Prosperitatea şi
stabilitatea au adus o dezvoltare fără precedent a culturii, artelor şi
ştiinţei. În timpul domniei lui Carol I, scriitori ca Eminescu, Caragiale,
Creangă, Alecsandri, Ion Ghica, Odobescu, Slavici, Macedonski, Barbu
Ştefănescu-Delavrancea, Duiliu Zamfirescu, George Coşbuc, Octavian Goga, Şt.O.
Iosif, I.Al. Brătescu-Voineşti, Al. Vlahuţă modelează limba literară; B.P.
Hasdeu, A.D. Xenopol, Mihail Kogălniceanu, Constantin Erbiceanu, Dimitrie
Onciul, Ion Bogdan, Vasile Pârvan, Constantin Giurescu, Nicolae Iorga scriu
istoria naţională; de filologie se ocupă Ovid Densuşianu, Sextil Puşcariu, Ion
Bianu; Simion Mehedinţi creează şcoala de geografie; Titu Maiorescu, Constantin
Rădulescu-Motru şi Vasile Conta disciplinează gândirea şi ridică nivelul
cultural al societăţii; se afirmă compozitorul George Enescu, pictorii Nicolae
Grigorescu, Theodor Aman, Gheorghe Tattarescu, Ion Andreescu, Ştefan Luchian, sculptorul
Karl Storck, actorii Matei Millo, Aristide Demetriade, fotograful Carol Popp de
Szathmáry; ştiinţele beneficiază de nume ca Spiru Haret, P.S. Aurelian, Anghel
Saligny, Carol Davila, Grigore Antipa. Apar societăţi culturale, se publică
reviste. În această perioadă funcţionează „Junimea“, vârful efervescenţei
intelectuale şi al schimbului liber de idei, care editează revista „Convorbiri
literare”. O enumerare ca aceasta nu ar putea să acopere niciodată diversitatea
şi dinamismul acestei elite a spiritului românesc. Pionierat şi consolidare,
geniu şi meticulozitate, dispute şi dialog sunt câteva dintre trăsăturile
elitei românești din acea vreme, vie şi plină de resurse. România şi-a
consolidat statutul de putere regională şi de „arbitru balcanic“ prin
participarea victorioasă la cel de-al doilea război balcanic, încheiat la 28
iulie/10 august 1913 cu semnarea Tratatului de la Bucureşti, prin care România
obţinea Cadrilaterul. Regele Carol I a primit bastoane de mareşal atât de la
Împăratul Germaniei, cât şi de la ţarul Nicolae al II-lea al Rusiei, care l-a
şi vizitat în România, în 1914, şi care avea să sfârşească tragic, împreună cu
familia, sub gloanţele bolşevicilor. Carol este descris, în literatura vremii
ca un bărbat mai degrabă mic de statură, dar de o mare demnitate. A impus
respect într-o lume plină de incertitudini şi a făcut din micul său regat un
stat respectat şi stabil. A fost un suveran distant, sever şi măsurat,
bucurându-se de o autoritate excepţională. A avut vocaţie de lider şi a condus
România în momente politice şi istorice dificile, pe care le-a traversat plin
de curaj. Întemeietorul Regatului român a murit la Sinaia, în ziua de 27
septembrie 1914, la ora cinci şi treizeci de minute dimineaţa. Avea şaptezeci
şi cinci de ani, dintre care domnise patruzeci şi opt. Carol I a fost
înmormântat la Curtea de Argeş, locul ales de el ca necropolă a familiei regale
a României.
Războiul de Independență al României este numele
folosit în istoriografia română pentru participarea Principatelor Unite în
războiul ruso-turc din 1877 – 1888. În urma acestui război, România a
obținut independența față de Imperiul Otoman. La începutul domniei
principelui Carol I, România era un stat mic, cu o suprafață de 121000
kilometri pătrați cu o populație de circa 5 milioane de oameni.
Dezvoltarea economico-socială ca și aspirațiile naționale ale României erau
grav afectate de statutul de stat vasal al Imperiului Otoman. În timpul domniei
lui Cuza, statul român trecuse printru-un amplu proces de modernizare
economică, socială și politică. Aceste transformări au contribuit la
consolidarea luptei pentru independență, atât față de puterea suzerană, cât și
de limitările impuse de marile puteri europene. După abdicarea lui Cuza,
prin variate forme politice si diplomatice, s-a desfasurat prin intermediul
românilor din străinătate o ampla activitate propagandistica pentru
influențarea opiniei publice internaționale și crearea unui curent favorabil
intereselor românești. În același timp, oamenii politici români au întărit legăturile
cu reprezentanții mișcărilor de eliberare națională din Balcani. Guvernul român
a adoptat la început o politică de neutralitate față de conflictele sudul
Dunării și a depus eforturi diplomatice pentru recunoașterea independenței
țării pe cale pașnică. Premierul român Lascăr Catargiu a trimis o notă
diplomatică către puterile garante prin care afirma că Principatele Unite sunt
separate de Turcia și nu fac parte din Imperiul Otoman. În aceeași notă,
premierul român declara că România se va opune armat oricărei încercări
de violare a teritoriului național iar, într-un conflict general, România urma
să coopereze cu puterile care îi vor garanta integritatea și drepturile
statale. Iminența declanșării unui nou război între ruși și otomani a
determinat guvernul român să negocieze cu reprezentanții Imperiului Rus la
Livadia în septembrie 1876 condițiile trecerii armatei imperiale pe
teritoriul național în drumul lor spre Dunăre. Cele două guverne au semnat la
București la 4 aprilie 1877 convenția prin care românii acordau „liberă
trecere” trupelor țariste, în condițiile în care Imperiul Rus garanta apărarea
și menținerea integrității teritoriale a României. Guvernul român a hotărât pe
6 aprilie 1877 să mobilizeze preventiv armatele permanent, teritorială și
cea de rezervă. Pe 25 aprilie, mobilizarea armatei a fost încheiată, iar
organizarea trupelor s-a făcut conform planurilor de război. România a
mobilizat peste 125000 de oameni, din care efectivele armatei operative a fost
de 66000 de soldați, 12300 de cai și 190 de tunuri. Pe data de 9 /
21 mai 1877 Mihail Kogălniceanu a proclamat independența României. A doua
zi, actul a căpătat putere de lege prin semnarea lui de către principele
Carol I. Guvernul român a hotărât încetarea plății tributului de 914000 lei,
suma fiind direcționată către bugetul apărării. Dacă puterile europene au
primit cu rezervă Proclamația de Independență (Franța) sau chiar ostilitate
(Imperiul Otoman și Regatul Unit), opinia publică internațională a fost
favorabilă luptei poporului român. Marele cartier general român a hotărât
pe 11 iulie să răspundă cererilor rușilor și să faciliteze concentrarea de
trupe țariste la Plevna prin trimiterea unei brigăzi de infanterie și a alteia
de cavalerie la Nicopol. Pe 16 iunie primele unități române au traversat
Dunărea și controlul orașului Nicopol a fost preluat în întregime de către
români. Marele duce Nicolae a hotărât să atace cu toate forțele Plevna.
Atacurile rușilor au fost respinse cu pierderi foarte mari de apărarea foarte
hotărâtă a turcilor. Într-o telegramă cifrată, marele duce Nicolae s-a adresat
princepelui Carol I cerându-i ajutorul: „Turcii, adunând cele mai mari mase de
trupe la Plevna, ne zdrobesc. Rog să faci fusiune, demonstrațiune și, dacă se
poate, să treci Dunarea cu armata după cum dorești. Între Jiu și Corabia
demonstrațiunea aceasta este neapărat necesară pentru înlesnirea mișcărilor
mele”. Principele Carol I a acceptat propunerea marelui duce Nicolae să
devină comandantul suprem al trupelor ruse și române de la Plevna. În seara
zilei de 19 iulie, noi unități române au traversat Dunărea, iar artileria de pe
malul stâng al fluviului și-a intensificat bombardamentele. Sus am postat o
poză cu o parte a tabloului Atacului de Smârdan, operă a pictorului
român Nicolae Grigorescu.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
_________xxx________
CÂTEVA
INSIGNE ȘI PLACHETE
DIN JUDEȚUL DÂMBOVIȚA
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Insigna - Extracție țiței Moreni 250 ani 1724 - 1974
Moreni este un municipiul din județul
Dâmbovița. Nume cu rezonanță în istoria petrolului românesc, important centru
al industriei extractive a petrolului în trecut și azi, al industriei
constructoare de mașini, a textilelor și utilajelor complexe a făcut parte până
în 1968 din Raionul Câmpina fiind mai legat de Valea Prahovei; azi este
localitate componentă a județului Dâmbovița. Municipiul Moreni este situat în
partea de est a județului Dâmbovița, la 20 kilometri depărtare de
municipiul Târgoviște. Datorită așezării sale în zona Subcarpaților externi
dintre Prahova și Ialomița, într-o mică depresiune, zonă de contact dintre
dealuri mai înalte în nord și coborâte spre sud și câmpia piemontană înaltă a
Cricovului Dulce - au existat condiții care au constituit un adăpost sigur
pentru locuitorii veniți în aceste meleaguri, contribuind la dezvoltarea unei
așezări statornice.
Câmpia înaltă pe alocuri, împădurită, dealurile acoperite,
ușor accesul și legăturile permanente cu zonele învecinate, au permis
dezvoltarea așezării. Această zonă face parte din bazinul hidrografic al
Ialomiței, în localitate principalul colector fiind râul Cricov. Regimul
hidrografic a fost influențat de fragmentarea reliefului, de climă, de
geologie. Are o alimentare pluvio-nivală, cu ape mari de primăvară rezultate
din ploi și din topirea zăpezilor și cu viituri de vară provocate de ploile cu
caracter torențial. Clima își pune amprenta asupra tuturor componenților
învelișului geografic: vegetație, soluri, ape, aspectul reliefului, fiind la
rândul ei, influențată de acestea. Prin poziția sa geografică, la contactul
dintre câmpia înaltă și Subcarpați, având culoarul larg al Cricovului spre zona
muntoasă care creează o priveliște încântătoare în zilele senine (atunci
Bucegii se înalță maiestuos dintre blocuri), Morenii sunt situați într-un
climat temperat continental.
Există două versiuni orale cu privire la
întemeierea localității. Astfel, se povestește că, pe vremea când moșia era
încă sub stăpânirea boierească, trăia o femeie destoinică și curajoasă, numită
Moreanca (desigur, soția unui oarecare Moreanu). Curajoasa femeie stăpânea cu
mare greutate pământul, căci se începuse coborârea pe vale a locuitorilor
stabiliți pe plaiuri, "veniți din Țara Ungurească". Moreanca îi
alunga cu parul de pe moșie. Pentru curajul cu care apara pământul și
destoinicia ei, boierul proprietar (care nu locuia în zonă) și avea întinderi
foarte mari de pământ, a dăruit Morencei locul care se va numi
"Moreni". A doua versiune este bazată pe documente de arhivă. Prima
atestare documentară a Moreniului datează din timpul lui Petru Cercel,
Voievodul care pe 18 iunie 1584, întărește “Jupânesei Caplea și nepoților ei,
Badea și Calotă. Prin Legea 259 dina nul 2003 orașul a fost ridicat la rangul
de muncipiu. La recensământul din anul 2011 municipiul Moreni număra 18687 de
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care:
români – 93,39%, romi – 1,62% și restul – necunoscută sau altă etnie.
Componența confesională a municipiului Moreni astăzi se prezintă aproximativ
astfel: ortodocși – 93,16% și restul – nedeclarată sau altă religie. Câteva
dintre atracțiile turistice ale municIpiului sunt: Biserica cu dublu hram
-„Adormirea Maicii Domnului și Sfântul Dimitrie“ (1891-1895) din cartierul
Stavropoleos; Monument eroilor din primul război mondial, dezvelit în anul1934,
înălțat într-un scuar din apropierea actualei primării din Moreni; Monumentul
eroilor din primul război mondial, situat peste drum de fosta Bancă “Cricovul
Dulce” și vechea clădire a primăriei, creația sculptorului Alexandru Irimescu,
dezvelit 1921 și Monumentul eroilor din războiul antifascist, din parcul
central al orașului, dezvelit în data 23 august 1958.
Moreniul
a fost până la sfârșitul secolului al XIX-lea o așezare eminamente agricolă. Începutul
secolului al XX-lea aduce o schimbare profundă în economia localității, în
această perioadă luând naștere la nivelul tehnicii de epocă, exploatările
petroliere. Încă de la apariția primelor exploatări în domeniul petrolier,
profilul localității a fost determinat de prezența schelei de extracție a
țițeiului modernizată continuu. La începutul secolului al XX-lea s-au ridicat
în Moreni ateliere de reparații ale utilajului petrolier, care în special după
1970 se reprofilează și se dezvoltă mult, transformându-se în întreprinderi de
interes republican. Aceste ramuri au cunoscut creșteri mari ale producției
schimbând profilul industrial petrolifer în profil industrial complex care în
1972 reprezenta 53% din producția industrială în ramura construcțiilor de
mașini față de numai 26% cât reprezenta industria combustibililor. Dacă până în
1965, când ziceai Moreni, din punct de vedere economic te gândeai obligatoriu
la petrol (53% din valoarea producției industriale) în 1990 ponderea petrolului
scăzuse la 15%, menținând ideea Moreniului petrolier mai mult sentimental.
Petrolul a fost simbolul localității pentru aproximativ 100 de ani. Istoria sa,
împărțită în două etape, a marcat profund viața oamenilor și evoluția
societății în Moreni. Cu toate că după 1965 ponderea petrolului în economia
Moreniului a fost tot mai redusă, Moreniul a rămas cunoscut țării și chiar
multor cancelarii a marilor puteri, prin petrol.
Prezint mai jos câteva repere
calendaristice din istoria extragerii petrolului la Moreni:
- 1866 - comuna Colibaşi producea 38.640 hl petrol
- 1904-1907 - sonda 1 Cricov, având o adâncime de 206 m, a produs eruptiv 70.000 tone ţiţei.
- 1908 - producţia Schelei Moreni a fost de 337.763 tone ţiţei
- 1912 - producţia Schelei Moreni a fost de 878.101 tone ţiţei
- 1913 - producţia Schelei Moreni a fost de 981.953 tone ţiţei
- 1921 - producţia Schelei Moreni a fost de 515.839 tone ţiţei
- 1924 - producţia Schelei Moreni a fost de 877.927 tone ţiţei
- 1925 - record de producţie -1.073.803 tone petrol reprezentând 46,75% din producţia totală a ţării, care a fost de 2.316.504 tone petrol.
- În perioada 1918-1924 se sapă sonde într-un ritm redus, de trei patru sonde pe an
- Anul 1924 marchează începutul unei perioade de intensificare a forajului care creşte continuu până în 1948, anul de vârf fiind anul 1928, şi aceasta ca urmare a intensificării concurenţei dintre societăţile ce deţineau perimetrele acestei schele şi care aplicau forajul rotativ – metodă nouă pentru această perioadă.
- Societăţile se concurează la maximum şi caută să extragă cât mai mult ţiţei indiferent cu ce mijloace şi cu ce sacrificii pentru zăcământ rezultând o exploatare neraţională până în anul 1944.
- În toţi ceilalţi ani care au urmat, Schela Moreni a înregistrat în continuare rezultate notabile în activitatea de extracţie a ţiţeiului, aşa cum sunt ele consemnate în rezultatele statistice cunoscute.
- Preocuparea pentru descoperirea de noi zăcăminte a făcut posibilă punerea în evidenţa în anii de după 1950 a zăcămintelor de pe structurile Vârfuri, Filipeşti, Dealu Bătrân, Comişani, Caragiale, Ocniţa.
- S-au săpat sonde de mare adâncime care au confirmat existenţa ţiţeiului şi a gazelor, dar nu au putut fi exploatate decât pe perioade scurte datorită unor condiţii tehnice, fizico-chimice sau geologice, cum au fost sondele 1001, 5501, 6000 pe structura Moreni, 5250,571,572,577,581 pe structura Caragiale, 6005 Filipeşti, 6011 Bucşani şi 2500 Dealu Bătrân.
- Datorită numărului mare de complexe productive în Schela Moreni au existat permanent resurse de menţinere a nivelurilor de producţie programate, iar procesele de recuperare secundară aplicate de-a lungul anilor: injecţie de apa, injecţie de gaze, combustie subterana, injecţie ciclica şi continua de aburi au conferit Schelei Moreni o complexitate deosebita.
- Având în vedere caracteristicile deosebite ale ţiţeiului de Levantin (densitate şi vâscozitate mare), pentru intensificarea extracţiei şi creşterea factorului final de recuperare s-a pus problema utilizării metodelor termice. Astfel, în 1965 s-a început folosirea experimentala a injecţiei ciclice de abur, care a dat rezultate, fiind apoi extinsa industrial. Pânâ în anul 1985 s-au obţinut rezultate foarte bune, după care eficienţa a scăzut substanţial. Din motive economice, în perioada iulie-septembrie 1998, injecţia ciclica de abur a fost oprita, fiind apoi reluata la limita rentabilităţii economice.
- Injecţia continua de abur a fost iniţiata în 1983 în panouri, apoi extinsa în şiruri. în 1999 s-au injectat 27009 tone abur în 73 sonde cu un plus de producţie de 25555 tone.
- Exploatarea secundara prin injecţie de apa s-a început în 1977 la zăcământul Moreni, iar în 1978 la Gross. în prezent se injectează aproximativ 900 mc/zi la zăcământul Moreni şi 1050 mc/zi la Gross, obţinându-se un plus de producţie de 2415 tone/luna.
- De menţionat că în anul 1987, prin intrarea în producţie a sondei de explorare preliminară 201 Colibaşi cu 34 tone pe zi, s-au deschis noi perspective de exploatare a zăcământului Oligocen, zăcământ deschis în anul 1980 şi pe structura Moreni la adâncimi de aproximativ 4500 m.
- In anul 1995 s-au repus in producţie zăcămintele Sarmaţian şi Mcoţian Mărgineni (închis in anul 1964 din motive economice), prin redeschiderea sondelor: 510 RA, 506 RA, 512 RA, 3SRA. în urma redeschiderii s-a constatat refacerea presiunii de zăcământ de la 5-7 atm. in 1964 la 120-150 atm. în 1995. în prezent aceste zăcăminte se exploatează prin 14 sonde.
- Se are în mod special în vedere extinderea unor perimetre de exploatare prin forarea unor sonde de cercetare pe structura Colibaşi-Ocniţa şi Dealu Bătrân.
- Tehnologiile modeme de colectare şi transport s-au concretizat prin finalizarea construcţiei parcului 201 Colibaşi şi 1 Mărgineni, care permit urmărirea, măsurarea şi reglarea tuturor parametrilor importanţi pentru activitatea de extracţie a ţiţeiului şi gazelor, prin intermediului calculatorului.
- Modernizarea depozitului central Sud 3, care urmăreşte colectarea ţiţeiului din toata schela, măsurarea producţiei şi pregătirea ţiţeiului pentru livrare la nivelul tehnologiei modeme, în circuit inchis.
- Se are în vedere protecţia mediului înconjurător prin continuarea activităţii de redare în circuitul agro-silvic a unor suprafeţe ocupate de instalaţii oprite din funcţiune şi 30 de sonde abandonate, însumând circa 8 ha, a refacerii zonei poluate pe pârâul Neagra şi construirea unui depozit de slam în perimetrul schelei, precum şi refacerea şi repunerea în funcţiune a punctelor de colectare ţiţei amplasate pe cursurile de apâ ce parcurg teritoriul de activitate al schelei.
- Toate masurile care se iau şi investiţiile care se fac şi se vor face la Schela Moreni urmăresc menţinerea nivelului de producţie de ţiţei, îmbunătăţirea condiţiilor de muncâ, eficientizarea activităţii de extracţie şi reducerea impactului negativ cu mediul înconjurător.
- În ultimii 9 anii nivelul de producţie al Schelei Moreni a fluctuat în jurul valorii de 900 tone/zi şi 150.000 mc gaze şi 30 tone gazolina. Având în vedere producţia medie de ţiţei raportata de SNP de circa 6 mii. tone ţiţei/an, se poate spune câ circa 5,5% din producţia de ţiţei a României se extrage din sondele din zona Moreni.
- De la punerea în evidenţa a petrolului în zona Moreni şi pânâ în prezent s-au sâpat circa 5000 de sonde.
- În momentul 2002, numărul de sonde active este de circa 700 şi circa 250 de sonde ajutătoare (sonde de injecţie apă).
Fieni este un oraș dâmbovițean, format din localitatea de reședință și satele Berevoiești și Costești, ce a fost declarat oraș în anul 1968. Orașul Fieni este situat în partea de nord a județului, în zona subcarpatică, în interfluviul dintre râurile Ialomița și Ialomicioara. La recensământul din anul 2011 orașul număra 7587 de locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 96,73% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului Fieni astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 96,32% și restul – nedeclarată sau altă religie.Deasupra am postat stema actuală și clădirea primăriei orașului Fieni.
Insigna - CFR 100 Titu - Târgoviște 1884 - 1984
(Căile ferate române)
Titu este un oraș din județul Dâmbovița, care
include și satele: Fusea, Hagioaica, Mereni, Plopu și Sălcuța. Orașul
Titu este situat în partea de sud a României și a județului Dâmbovița,
aproximativ la 50 km nord-vest de capitala țării. Gara Titu este un nod
feroviar pe liniile secundare de la nord-vest de București. Aici se
intersectează linia București – Pitești cu linia ce duce spre Târgoviște
și Pietroșița. Titu este traversat de șoseaua națională DN7 care leagă
Bucureștiul de Pitești. La recensământul din anul 2011 orașul număra 9658
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 92,9%, romi – 3,43% și restul – necunoscută
sau altă etnie. Structura confesională a populației orașului Titu astăzi se
prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 94,62% și
restul – nedeclarată sau altă religie.
Insigna sportivă - M. Târgoviște (Metalul)
Oțelul Târgoviște, și totodată
promovarea în cel de-al doilea eșalon fotbalistic. Aceasta a fost urmată de o
alta în 1996, CF Chindia
Târgoviște, însă forma bună a echipa a durat puțin, ea retrogradând din
nou în anul 2000. Actualul nume a apărut în 2003. În vara anului 2004, la scurt
timp de la începutul ligii secunde, echipa nu a mai putut continua din
cauza datoriilor foarte mari. În 2005 clubul a fost salvat de la retrogradarea
în Liga a III-a de retragerea Unirii Focșani. Clubul s-a desființat în
anul 2015. În prezent la Târgoviște există și joacă alt club FC Chindia.
Placheta - Convocarea de protecția muncii - 1991
M.Ap.N. (Ministerul apărării naționale)
Protecția
muncii reprezintă
ansamblul de acțiuni și măsuri pentru prevenirea riscurilor profesionale,
protecția sănătății și securitatea lucrătorilor, pentru eliminarea factorilor
de risc și accidentare prin informarea, consultarea, instruirea, protejarea
lucrătorilor și a reprezentanților lor. În România, măsurile de protecția
muncii sunt reglementate prin Legea securității și sănătății în muncă și a normelor de aplicare
a acesteia, norme de protecția muncii și instrucțiuni specifice de
securitate și sănătate în muncă.Toate societățile comerciale sunt obligate să
asigure angajaților lor condițiile necesare impuse de lege cu privire la
Protecția Muncii. În cazul în care societățile nu dețin toată documentația
necesară, iar angajații nu sunt instruiți specific cu privire la activitatea pe
care o depun, angajatorul riscă să fie amendat. Serviciile
de protecția muncii pot fi realizate în cadrul unei societăți comerciale fie de
către un angajat certificat în acest sens, fie de către un serviciu
extern de protecția muncii, abilitat de către Inspectoratul Teritorial de
Muncă.
B33
Zimbru este numele sub care este cunoscut transportorul
autoamfibiu românesc din dotarea Armatei române (poza de deasupra). Este
versiunea autohtonă a unui trasportor rusesc și el s-a fabricat la
Întreprinderea Automecanica Moreni. Transportorul a fost proiectat în anii 1987
– 1988 și s-a fabricat până în anul 2000, într-un număr de 70 de exemplare.
Este echipat cu plăci blindate de oțel groase de 6 – 20 milimetri și dotat cu
mitraliera grea KPVT calibru 14,5 milimetri și mitraliera PKT calibru 7,62
milimetri și muniția aferentă. Alte caracteristici ale blindatului B3 Zimbru
sunt: greutate – 14 tone, lungime – 7,65 metri, lățime – 2,9 metri, înălțime –
2,52 metri, echipaj – 2 oameni (mecanic conductor și trăgător), pasageri – 8 soldați,
motor – 1240 V8-DTS diesel, 8 cilindri, 280 CP, capacitate rezervor – 300 litri
motorină și autonomie – 700 kilometri.
Insigna - Cupa Europei 2001 - Târgoviște - România
Insigna de mai sus a fost emisă cu ocazia unui eveniment
sportiv denumit “Cupa Europei” ce să fi avut loc în
Târgoviște în anul 2001. Deși am verificat și pe net nu am descoperit ce cupă a
Europei sa fi avut loc în acest oraș în anul 2001. Cert este că în anul 2001 în
muncipiul Târgoviște a avut loc o
competiție sportivă de rang european.
Placheta - Municipiul Târgoviște
Biserica domnească
Casa de cultură
Catedrala ortodoxă
Curtea domnească
Biserica Stelei
Biserica Viforâta
Comandamentul Diviziei
Palatul Dividici
Palatul Poștei
Prefectura
Serviciul tehnic
Statuia lui Ienăchiță Văcărescu
Gara
Gimnaziul Văcărescu
Magazinul universal Muntenia
Muzeul de istorie
Muzeul poliției
Poarta București
Prefectura
Primăria
Gara - Doicești
Casa de cultură - Găești
Bulevardul și Muzeul Gheorghe Zamfir - Găești
Vedere - Pietroșița
Mănăstirea - Peștera Ialomiței
Cheile Zănoagei
Cheile Tătarului
Cabana Padina
Cascada 7 Izvoare
Cascada Obârșiei
Căminul culutural "Stan Rizescu" - Brănești
Vedere - Băile Vulcana
Vedere - Gura Ocniței
Tabăra de pionieri - Gâlma
Gara Băilor Vulcana - Lăculețe
Liceul militar - Mănăstirea Dealu
Popasul turistic - Moroeni
Sanatoriul - Moroeni
Vedere - Ochiuri
Biserica - Priboiu
Gara - Pucioasa
Vedere - Rucăr
Hotelul Ceres - Pucioasa
Mănăstirea - Bunea
Monumentul eroilor - Brănești
Primăria - Pucioasa
Primăria - Vulcana
_________ooOoo________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Ștefan cel Mare, domnitorul Moldovei
a trăit între anii 1433 - 1504,
a condus între anii 1457 - 1504
Detaliu vignetă de pe nodgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
Câteva vignete de pe acțiuni italienești
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 06.04.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu