Moneda de mai jos omagiază Moara de apă de la Slup. Pe aversul monedei se disting trei reprezentări grafice din
stema statului național ceh (leul ceh și vulturii Moraviei și Sileziei), o
vedere de ansamblu a clădirii morii de apă și înscrisurile 2500 Kc (valoarea monedei), numele
țării și denumirea seriei în limba cehă, precum și emblema monetăriei naționale
cehe. Pe revers, în centrul câmpului monedei, este reprezentat un aspect al
activității specifice (roțile cu paleți acționate de cursul de apă), stema
localității Slup, inscripțiile 2007 (anul emiterii) și denumirea fabricii în
limba cehă precum și simbolul grafic al gravorului.
Spre sfârșitul secolului al
XVI-lea moara a fost reconstruită complet. În perioada postbelică moara a
deservit doar cooperativa agricolă a localității, în anul 1970 a fost
achiziționată de statul cehoslovac și șase ani mai târziu a fost preluată ca
monument cultural de către Muzeul Tehnic din Brno. În anul 1995, moara de apă
din Slup a fost declarată monument cultural național.
Moneda de mai jos omagiază Podul suspendat de la
Stadlec. Pe aversul monedei se disting trei reprezentări grafice din
stema statului național ceh (leul ceh și vulturii Moraviei și Sileziei), o
vedere de ansamblu a podului și înscrisurile 2500 Kc (valoarea monedei), numele
țării și denumirea seriei în limba cehă precum și simbolul monetăriei naționale cehe. Pe revers, în centrul
câmpului monedei, este reprezentat un capăt al podului (intrarea), inscripțiile
2008 (anul emiterii), denumirea monumentului în limba cehă, anul de finalizare
a podului
Moneda are următoarele caracteristici tehnice:
seria – locuri de patrimoniu industrial, data emiterii – 14.05.2008, valoarea –
2500 coroane, forma – rotundă, diametrul – 22 milimetri, greutatea – 7,78
grame, compoziția – aur, calitatea – proof BU (3100 buc) și proof UNC (10900
buc) și designer – Lubos Charvat.
Podul permite accesul vehiculelor nu mai
gele de 1,5 tone. Podul constă în doi stâlpi de beton înalți de 13 metri care,
cu ajutorul a patru lanțuri, susțin o punte de rulare din scânduri groase de
stejar. Sub punte
este instalat pod mobil pentru reparații minore.
Moneda de mai jos omagiază Fabrica de bere Plzen. Pe aversul
monedei se disting trei reprezentări grafice din stema statului național ceh
(leul ceh și vulturii Moraviei și Sileziei), un aspect din halele de preparare
a berii (cisternele de depozitare) și înscrisurile 2500 Kc (valoarea monedei),
numele țării și denumirea seriei în limba cehă precum și simbolul grafic al
monetăriei naționale cehe. Pe revers, în centrul câmpului monedei, este
reprezentată poarta de acces în incinta fabricii, câteva butoaie și
inscripțiile 2008 (anul emiterii), denumirea fabricii în limba cehă și simbolul
grafic al gravorului.
Fabrica de bere este deschisa zilnic intre ora 10.30
dimineata si 4.15 după amiaza, iar cel mai ieftin tur este de aproape 4 euro de
persoana. Arcada de la intrare, dar si hornurile din caramida, reprezinta o
marturie a originilor acestei constructii din secolul al XIX-lea, dar si a
mostenirii industriale a orasului. Interiorul fabricii ei este insa foarte
modern.
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
___________xxx___________
CÂTEVA
INSIGNE ȘI MEDALII
DIN JUDEȚUL CONSTANȚA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Criteriul juniorilor - Constanța '80 (ciclism)
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs.
Eforie - Litoralul Mării Negre
Eforie este un oraș
din județul Constanța format din
localitățile componente Eforie Nord și Eforie Sud (reședința). Orașul a
fost fondat în 1966 prin unificarea administrativă a actualelor localități
componente. Eforie Nord, a doua stațiune ca mărime, este o stațiune cu regim
balneoclimateric permanent. În partea de sud-vest se află lacul Techirghiol
cunoscut pentru proprietățile curative ale nămolului, astfel că turismul
recreativ se îmbină cu cel balnear. Stațiunea este situată pe fâșia litorală
dintre lacul Techirghiol și Marea Neagră, între Agigea la nord și Eforie Sud la
sud, la circa 15 km de Constanța. În Eforie Nord se poate ajunge pe șosea:
15 km sud de Constanța pe DN39 (E 87) și 29 km nord de Mangalia, sau
pe calea ferată: 14 km sud de Constanța pe linia Constanța-Mangalia, gara
Eforie Nord. Eforie Sud, partea de sud a orașului, a fost fondată de Ion Movilă
în 1899, când acesta a ridicat un hotel numit Băile Movilă (Movilă Spa). În
1928, băile au fost redenumite Carmen-Sylva, după pseudonimul reginei Elisabeta
a României. În 1950, după instaurarea regimului comunist, numele orașului a
fost schimbat din nou în Vasile Roaită, numele unui muncitor de la atelierele
Grivița ce s-a remarcat în timpul grevei din 1933. În 1962, orașul a fost
redenumit Eforie Sud. În 1966, orașul Eforie a fost creat prin unirea celor
două localități Eforie Nord și Eforie Sud. În mod formal Eforie Sud este
centrul administrativ iar Eforie Nord este localitatea dependentă. Clima marină este caracterizată
de veri fierbinți (temperatura medie în luna iulie depășește 22 grade Celsius),
ierni blânde, cu strat subțire de zăpadă (temperatura medie în ianuarie este de
0 grade Celsius) și de precipitații scăzute (cca 400 mm anual). Vara,
nebulozitatea fiind minimă, soarele strălucește 10-12 ore pe zi. Plaja stațiunii Eforie Nord atinge
cam 3 km lungime și lățimi de 20 -100 metri, mărginită în partea de nord a
stațiunii de o faleză de peste 30 de metri. Intrarea în mare este lină în unele
locuri cu nisip fin, alteori cu nisip și pietre mici, plaja fiind acoperită cu
nisip. La recensământul din anul 2011 orașul Eforie număra 9473 locuitori, în
creștere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 80,61%, tătari – 3,55%, romi – 3,25%,
turci – 2,2% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a
orașului Eforie, astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 81,24%, musulmani – 6,53% și restul
nedeclarată sau religie.
Insigna - Colegiul național Mihai Eminescu - Constanța
Mihai
Eminescu (nume
real Mihail Eminovici) (născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul
Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a fost un poet, prozator şi
jurnalist român, socotit de cititorii români şi de critica literară postumă
drept cea mai importantă voce poetică din literature română. Eminescu a fost
activ în societatea politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la
Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A publicat primul său poem la
vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la viena. Manuscrisele
poetului Mihai Eminescu, 46 de volume, aproximativ 14000 de file, au fost
dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902.
Eminescu a fost internat în data de 3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din
Bucureşti şi apoi a fost transportat la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie
1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu.
În 17 iunie a fost înmormântat la umbra unui tei din cimitirul Bellu –
Bucureşti. A fost ales post-mortem (28 octombrie 1948) membru al Academiei
Române.
Liceul
Teoretic "Mihai Eminescu", cunoscut și sub denumirea onorifică
de Colegiul Național "Mihai Eminescu" Constanța, este
o instituție de învățământ preuniversitar din Constanța. Liceul Teoretic “Mihai
Eminescu” este una dintre cele mai vechi instituții de învățământ din Dobrogea,
cu un prestigiu consolidat de-a lungul a peste opt decenii. înființat în anul
1919 ca Școala secundară de fete « Domnița Ileana », a căpătat în
scurt timp renumele unui așezământ de mare valoare educațională și instructivă,
concurent al Liceului de băieți « Mircea cel Bătrân ». În anul 1931,
Școala secundară de fete « Domnița Ileana » obține din partea
Ministerului Învățământului un local propriu, cel actual, din strada Traian,
nr. 19, construit între anii 1906 – 1908. Pe
parcursul celor 85 de ani de existență, profilul, numărul de clase și durata
studiilor au cunoscut prefaceri succesive: de la 138 de elevi înscriși la
cursul inferior de 4 ani în 1919, la numeroasele specializări pe care le oferă
astăzi liceul celor aproximativ 1000 de tineri care studiază aici, drumul a
fost lung și a devenit istorie. La scrierea ei au participat generații de
profesori care s-au afirmat, prin competența didactică, pregătirea științifică
și conduita profesională, pe plan național și internațional. Dintre cele 80 de
promoții de elevi care au absolvit cursurile liceului s-au impus o serie de
personalități de marcă ale vieții publice, culturale, științifice și sportive
ale țării. Clădirea în care funcționează liceul poartă ea însăși amprenta
istoriei, fiind clasată ca monument istoric. Sub zidurile sale, ca și în curtea
interioară, au fost descoperite vestigiile uneia dintre cele 6 bazilici
paleocreștine ale anticului Tomis. Din această construcție ridicată în secolele
IV – VI p. Chr. se păstrează cripta, împărțită în trei încăperi boltite și
având pereții și tavanele pictate policrom în frescă. O dublă întemeiere
spirituală înnobilează așadar istoria locului.
Carsium 103 - Hârșova 2003 - Cetatea Carsium
Consiliul local Hârșova
Hârșova,
în
turcă - Hırsova, în rusă - Гирсово, în
bulgară -Хърсово (Hârsovo) este un oraș în județul Constanța care include și satul Vadul Oii. Localitatea
este situată pe malul drept al Dunării, în antichitate numindu-se Carsium.
Hârșova este o localitate cu vechime de șapte milenii. În partea de sud-est a
localității, pe malul Dunării, se găsește o așezare neo-eneolitică dezvoltată
sub forma unei ridicături de cca. 12 m ca urmare a distrugerii și refacerilor
succesive a locuințelor din lut. Cercetările de aici au identificat o
comunitate umană care s-a ocupat cu vânătoarea, pescuitul, cultivarea
pământului și creșterea animalelor. Au fost identificate, prin cercetări,
schimburi comerciale cu comunități de pe spații mult mai îndepărtate. Epocile
următoare sunt bine ilustrate. Pe vatra localității se găsesc mai multe așezări
de epoca bronzului și fierului. În antichitate, comunitățile de aici au
cunoscut cea mai mare dezvoltare. Acestea s-au aflat în strânsă legătură cu
orașele de pe litoralul vestic al Mării Negre (Histria și Tomis, cu deosebire).
Epoca romană a marcat puternic istoria oamenilor de aici. Cel mai probabil, în
a doua jumătate a secolului I p. Chr. s-a clădit fortificația cunoscută în
izvoarele romane cu numele Carsium (un toponim de origine tracică legat de
aspectul stâncos al zonei, de la care derivă și numele de astăzi, slavizat, al
localității). Punctul de vedere potrivit căruia numele actual se trage de la
cuvintele hîrsîz-ova, ceea ce înseamna vadul hoților,
este cu totul eronat și nerealist din punct de vedere topografic. În documentele cadiilor din
perioada stapânirii otomane, cetatea este trecută cu numele Harisova, iar pe
hărțile germane din secolele XVII-XVIII o găsim cu numele de Chirschowa,
Hirsowe, Kersova, iar în secolul al XIX-lea, Hirsowa. În secolul al XVII-lea
celebrul călător Evlia Celebi, care a vizitat localitatea, preciza că numele
vine din expresia odovan hîrs geliyorcare se traduce prin vine
ursul (hârs) din șes (câmpie). Vorbele acestea au fost rostite de
sultan la cucerirea fortificației. Apărătorii cetății au folosit piei de urs
pentru a-i speria pe turci. Atunci sultanul a strigat; Odovan hîrs
geliyor! , pecetluind astfel numele acesteia. Cetatea este distrusă în
epoca marilor invazii și refăcută tot de atâtea ori. Sunt atestate
reconstrucții din timpul împăraților Constantin cel Mare și Justinian din
secolele IV-VI p. Chr. Din a doua jumătate a secolului al VII-lea, după
așezarea bulgarilor la sud de Dunăre se întrerup contactele cu lumea
răsăriteană. Abia în secolul al X-lea bizantinii revin la Dunăre și reconstruiesc
vechile fortificații, între care și pe cea de la Carsium.
Este posibil ca în
secolul al XIII-lea așezarea să fi fost sub administrație genoveză. În secolul
al XIV-lea, în timpul lui Mircea cel Bătrân, intră în componența Țării
Românești. Între secolul al XV-lea și prima parte a secolului al XIX-lea este
fortificație otomană. Orașul cunoaște o mare înflorire. La 1651 Evlia Celebi
face o descriere a acestuia: avea 1600 case, geamii, băi, bazar și era apărat
de un zid de 3000 pași. În secolul al XIX-lea aici sosesc mocanii ardeleni care
construiesc orașul modern. Centrul acestuia se afla pe malul Dunării. În jurul
portului se construiesc pravalii, depozite, bănci, iar pe dealul dinspre vest,
o scoală monumentală și o biserică pe măsură. Școala a adăpostit și un muzeu,
primul muzeu regional al Dobrogei. În timpul primului război mondial orașul a
fost ars în întregime. Distrugeri mari s-au făcut și în al doilea război
mondial. Epoca regimului comunist a marcat începutul decăderii orașului.
Dintr-un centru al comerțului cu cereale, centru administrativ și judecătoresc,
a fost reclădit cu o noua identitate. Au fost închise Judecătoria, Procuratura,
Muzeul. Economia a căpătat un caracter meșteșugăresc. Lipsit de resurse, orașul
a decăzut. Mulți locuitori au migrat spre orașele învecinate. În ultimii ani ai
regimului comunist, toate clădirile vechi, istorice din partea centrală a
orașului, lăsate special în ruină, au fost demolate și s-au construit blocuri.
În vecinătate s-a ridicat și o platformă industrială unde s-a construit o
întreprindere de sârmă și cabluri care funcționează și, parțial, un șantier
naval, ruginit astăzi. La 20 de ani după prăbușirea regimului comunist,
localitatea nu-și regăsește vechiul destin. Cei care au administrat localitatea
visează încă să o facă un puternic centru industrial, ceea ce este imposibil,
în lipsa unor resurse naturale și infrastructuri adecvate. Așa se face că de pe
stema orașului adoptată în 1933, crucea și semiluna au fost înlocuite cu
semiroata dințată, simbol al unei industrii aproape inexistente, și ancora,
simbol portuar, dar și al speranței, în cazul de față, cu totul întâmplător.
Pornind de la experiența altor așezări similare din Europa și din spațiul
apropiat, trebuiesc puse în valoare resursele existente: lutul, foarte bun
pentru materiale de construcții, calcarul, monumentele istorice care pot fi o
bază solidă pentru turismul cultural și apele termo-sulfuroase din amonte,
excelente pentru afecțiuni reumatismale. La recensământul din anul 2011 orașul
număra 9642 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002),
dintre care: români
– 76,77%, turci – 8,43%, romi – 5,31% și restul – necunoscută sau altă etnie.
Componența confesională a orașului Hârșova, astăzi se prezintă aproximativ
astfel: ortodocși
– 78,41%, musulmani – 11,74% și restul – nedeclarată sau altă religie.
Institutul român de cercetări marine Constanța
25 de ani de activitate 1970 - 1995
Romanian Marine Research Institute Constanța
25 th anniversary 1970 - 1995
Ziua
de 1 martie 1970 este data oficială a nașterii IRCM (Institutul Român de Cercetări Marine), ca rezultat al fuzionării a
cinci instituţii de cercetare marină. În primii 10 ani de existenţă, IRCM a
funcţionat în structura Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie. După
1980, institutul a fost subordonat temporar Ministerului Învăţământului (1981),
apoi Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare (1982) şi ulterior Centralei
Peştelui şi Industrializării Peştelui (CPIP) (1982 - 1989). După Revoluţia din
decembrie 1989, IRCM a fost afiliat Ministerului Mediului (1990), respectiv
Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului (MAPPM). În anul 1999,
sub autoritatea Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, a fost înfiinţat
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marină “Grigore Antipa”, prin
reorganizarea Institutului Român de Cercetări Marine. Institutul este denumit
după profesorul Grigore Antipa (1867 - 1944), fondatorul şcolii româneşti de
ecologie marină. Din anul 2010, INCDM „Grigore Antipa” Constanţa are statutul
de subunitate cu personalitate juridică. În anul 2013, INCDM „Grigore Antipa”
Constanţa a trecut sub coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale. Institutul
şi-a început activitatea de cercetare cu următoarele laboratoare: hidrologie şi
poluare marină; ecologie marină; ihtiologie; tehnica pescuitului; geologie
marină; tehnologie marină. În prezent, domeniile principale de activitate
vizează aspecte precum sedimentologie şi morfodinamică litorală, hidrologie şi
fizică marină, biologie şi microbiologie marină, chimie şi biochimie marină,
ecologie şi radiobiologie marină, ecologie aplicativă şi acvacultură, poluare
marină, gestionarea resurselor pescăreşti, inginerie şi tehnologie marină, sau
protecţia şi ameliorarea ecologică a lacurilor litorale. Institutul Naţional de Cercetare - Dezvoltare Marină “Grigore Antipa”
Constanţa (I.N.C.D.M. “Grigore Antipa” Constanţa), situat la litoralul
românesc al Mării Negre, are ca obiect principal de activitate efectuarea de
cercetări fundamentale, aplicative şi de dezvoltare tehnologică în domeniul
oceanografiei, ingineriei marine şi costiere, ecologiei şi protecţiei mediului
marin, precum şi al gestionării resurselor vii la Marea Neagră sau alte zone
marine de interes, pentru a răspunde cerinţelor de interes naţional şi
internaţional în zona economică exclusivă proprie, precum şi obligaţiilor
impuse de aderarea României la convenţiile internaţionale de domeniu; este
operatorul tehnic al reţelei naţionale de monitoring fizic, chimic şi biologic
al apelor marine/costiere şi de supraveghere a eroziunii litorale, fiind
abilitat a propune ministerului coordonator reglementările de domeniu; asigură
fundamentarea ştiinţifică a strategiei naţionale în domeniul mediului marin şi
costier, pe baza rezultatelor activitatilor de cercetare-dezvoltare proprii, a
activităţilor de cooperare regională şi internaţională. Enumăr mai jos câteva
dintre importantele activități desfășurate de INCDM:- expediţii oceanografice în sectorul marin românesc şi zonele limitrofe
- expediţii ştiinţifice naţionale sau internaţionale, în afara Mării Negre (Marea Mediterană, Libia, Oceanul Atlantic şi Indian
- programe vizând domenii de interes naţional şi internaţional:
- monitoringul integrat al mediului marin şi costier
- conservarea ecosistemului marin şi promovarea utilizării sale durabile
- Protecţia şi dezvoltarea durabilă a resurselor marine vii
- Protecţia şi conservarea delfinilor în apele marine româneşti
- radioactivitate şi radioecologie marină
Insigna - Constanța
Insigna de mai sus constă într-o poză de hârtie lipită pe un suport de tablă sau plastic ce pe spate are un ac prin care se fixează la rever. Acestea erau insigne turistice rudimentare, se confecționau în tiraj foarte mare, nu erau scumpe, ele oferindu-se gratuit turiștilor care își petreceau concediile în stațiunile românești. S-au emis modele diferite de astfel de insigne pentru aceiași stațiune.
Municipiul
Constanța este situat pe coasta Mării Negre, în
partea de sud-est a României, în regiunea
istorică Dobrogea, reședință a judeţului cu acelaşi nume şi cel mai
mare oraș al regiunii de dezvoltare Sud-Est. Alături de oraşul Cluj
Napoca, Constanța este orașul cu cel mai ridicat standard de viață
din România. Conform recensământului din anul 2011, Constanța avea 254693
locuitori. Constanța este orașul cel mai vechi atestat de pe teritoriul
României. Prima atestare documentară datează din anul 657
Î.E.N., când pe locul actualei peninsule (și chiar sub apele de azi, în
dreptul Cazinoului) s-a format o colonie greacă, numită Tomis. Deasupra am
postat drapelul, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale oraşului, și mai jos pozele
câtorva monumente de cultură și arhitectură inconfundabile din orașul Constanţa, din vremuri diferite, câteva trimiteri
poștale ilustrate, dar și alte frumoase locuri de vizitat în acest oraș.
Farul genovez
Moscheea Carol I
Căpitănia portului spre biserică
Cercul militar
Delfinariu
Farul Carol I
Farul nou
Muzeul de artă
Statuia lui Ovidiu
Primăria
Trimiteri poștale ilustrate
Județul
Constanța este județul cel mai urbanizat din România, populația
care locuiește în orașe numărând puţin peste 500000 de locuitori din totalul de
aproximativ 760000 de locuitori. Județul este situat în extremitatea SE
a României, are o suprafaţă de 7071 kilometri pătrați, iar capitala judeţului este
oraşul cu acelaşi nume, Constanţa. Ca subunităţi administrative judeţul are 3
municipii - Constanța, Medgidia și Mangalia, 9 oraşe - Băneasa, Eforie,
Cernavodă, Hârșova, Murfatlar, Năvodari, Negru Vodă, Techirghiol, Ovidiu şi 58
de comune. Deasupra am postat harta, stemele interbelică, comunistă şi actuală
ale judeţului, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, din vremuri diferite, câteva trimiteri poștale ilustrate și alte frumoase locuri de vizitat pe aceste meleaguri.
Farul - Tuzla
Lacul - Techirghiol
Satul de vacanță - Mamaia
Vederi - Costinești
Mănăstirea Peștera Sfântului Andrei
Cheile Dobrogei
Vedere - Cernavodă
Vederi - Aurora
Vederi - Monumentul Tropaeum Traiani - Adamclisi
Podul Cernavodă
Hotelul Belona - Eforie
Vederi - Eforie Nord
Băile de nămol și fizioterapie - Eforie
Plaja Grand - Eforie
Cetatea - Histria
Vedere - Jupiter
Vederi - Mamaia
Vedere - Mangalia
Vedere - Mangalia nord - Jupiter
Vedere - Medgidia
Vederi - Năvodari
Vederi - Neptun
Vederi - Olimp
Vederi - Saturn
Vederi - Techirghiol
Vederi - Vasile Roaită
Vila Avrig - Venus
Vedere - Venus
Restaurantul Dobrogeana - 2 Mai
Biserica - Techirghiol
Muzeul marinei militare - Mangalia
Sanatoriul balnear - Mangalia
_________ooOoo_________
O OBLIGAȚIUNE ROMÂNEASCĂ
ÎN LIMBILE ROMÂNĂ
ȘI GERMANĂ
Obligațiune 500 lei aur = 405 mărci germane
4,5 % - Orașul București - 1895
Detaliu vignetă de pe un nodgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
Câteva ornamente decorative
de pe bilete spaniole de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 04.04.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu