Mai jos admiri și alte poze reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea belgiană VERVIERS, provincia
LIEGE, regiunea VALONIA, din vremuri diferite, câteva cărți
poștale ilustrate, un jeton, o insignă și o medalie locale.
Primăria
Palatul de justiție
Biserica Saint Julienne
Teatrul
Bazarul mare
Parcul Seroule
Muzeul de arte frumoase și ceramică
Poșta
Biserica Notre Dame
Centrul turistic Laine & Mode
Chioșcul
Vedere din centru
Hotel Verviers
Monumentul David
Spitalul
Muzeul de istorie Ensival
Închisoarea
Strada Marteau
Piața Victoriei
Podul Chene
Hotelul Poștei și Telegrafului
Piața
Gara centrală
Piața martirilor
Muzeul de arheologie și folclor
Hotel Pay Bas - Strada Concorde
Strada Băncii
Fântâna Ortmans
Trimiteri poștale
Jeton local
Insignă locală
Medalie locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O PLACHETĂ, O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL SUCEAVA
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de
obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi
se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în
semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte
din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - Cetatea Suceava
Cetatea
Sucevei, denumire alternativă Cetatea de Scaun a Sucevei, este o cetate medievală
aflată la marginea de est a municipiului Suceava. Ea se află localizată pe un
pinten terminal al unui platou aflat la o înălțime de 70 m față de lunca Sucevei.
De aici, se poate vedea întreaga vale a Sucevei. Este preferată folosirea
termenului de Cetatea de Scaun a Sucevei și nu a celui de Cetatea Sucevei,
deoarece în Suceava au existat două cetăți: Cetatea de Scaun și Cetatea de Apus
(Cetatea Șcheia)), ambele fiind construite de voievodul Petru I Mușat (cca.1375
- cca.1391). Cetatea Sucevei făcea parte din sistemul de fortificații construit
în Moldova la sfârșitul secolului al XIV-lea, în momentul apariției
pericolului otoman. Sistemul de fortificații medievale cuprindea așezări
fortificate (curți domnești, mănăstiri cu ziduri înalte, precum și cetăți de
importanță strategică) în scop de apărare, întărite cu ziduri de piatră, valuri
de pământ sau având șanțuri adânci. Cetatea a fost construită la sfârșitul
secolului al XIV-lea de Petru I Mușat, a fost fortificată în secolul al
XV-lea de Ștefan cel Mare și distrusă în secolul al XVII-lea (1675)
de Dumitrașcu Cantacuzino. În prezent, Cetatea Sucevei se află în stadiul
de ruine.Cetatea Sucevei este menționată pentru prima dată într-un document din
10 februarie 1388 al voievodului moldovean Petru I, în care este vorba de
împrumutul (3000 de ruble de argint frâncesc) cerut de regele Poloniei, care a
oferit drept garanție de restituire a banilor provincia Pocuția. Petru I
Mușat a construit în Suceava un castel fortificat pentru a-i servi ca reședință
voievodală. Castelul avea forma unui patrulater regulat, cu laturile opuse de
lungimi egale (laturile de est și de vest aveau 40 m, iar cele de sud și de
nord 36 m). În exterior, la fiecare colț al cetății, dar și pe mijlocul
fiecărei laturi, erau dispuse turnuri pătrate de apărare (bastioane) cu latura
de 4 m. Zidurile
aveau o grosime de aproximativ 2 metri, fiind construite din piatră nefasonată,
între pietre aflându-se umplutură de piatră legată cu mortar, în care s-a mai
pus piatră și cărămidă sfărâmată. Au mai fost întrebuințate în masa de zidărie
și bârne din lemn de stejar pentru a evita fisurarea zidurilor în urma tasării.
Pe latura de est, la o distanță de aproximativ 4 metri de ziduri, a fost săpat
un șanț de apărare cu o adâncime variabilă, în jur de 10 metri. În castel se
intra printr-o poartă semicirculară (cu raza de 1,5 m) aflată pe latura de sud.
Castelul avea în mijloc o curte interioară largă. În interiorul cetății, pe
latura de est, se afla camera de gardă. De-a lungul zidurilor erau săpate
pivnițe boltite ample, deasupra cărora se înșirau mai multe încăperi: camera
domnitorului, camera doamnei, baia domnească, depozitul de alimente, un
paraclis și o închisoare. Pentru a proteja intrarea în cetate de pericolul
atacării cetății cu mijloace de artilerie, domnitorul Alexandru cel
Bun (1400-1432) a dezvoltat sistemul de apărare a cetății. El a construit în
partea de sud un zid paralel cu zidul cetății, cu scopul de a proteja intrarea
în cetate. De asemenea, a pavat curtea interioară și căile de acces spre
cetate. Voievodul Ștefan cel Mare (1457-1504) a înțeles cel mai
bine necesitățile construirii de clădiri fortificate pentru a apăra Principatul
Moldovei de atacurile turcilor, tătarilor, ungurilor sau polonilor. Considerând
că Cetatea Sucevei nu este suficient întărită pentru a rezista atacurilor
inamicilor Moldovei, el a construit un zid de incintă care a înconjurat fortul
mușatin, asemenea unui inel. În construirea zidului de incintă, pot fi distinse două
etape. În prima etapă, anterioară anului 1476, a fost construit, la aproximativ
20–25 m de zidul fortului mușatin, un zid de incintă cu o lățime de 1,5 m,
întărit cu trei turnuri pătrate (pe colțurile de nord-vest, sud-vest și
sud-est), care înconjurau laturile de vest, sud și est ale primei fortificații;
latura de nord se afla pe un pinten de deal, iar zidurile de pe această latură
erau deja pe marginea dealului. Zidul de incintă avea înălțimea de 15 m față de
fundul șanțului de apărare, fiind prevăzut cu creneluri (goluri de tragere)
plasate în partea inferioară.Un zid lega bastionul din sud-vest a fortului
mușatin cu bastionul din colțul de sud-vest a zidului de incintă construit de
Ștefan cel Mare. Pentru a evita prăbușirea peretelui șanțului de apărare de pe
latura de est, a fost construită o contraescarpă (un zid de piatră, cu rol de
sprijin). Urmare a unui atac turcesc din anul 1476 cetatea este avariată dar nu
cucerită. Acest asediu a demonstrat vulnerabilitatea zidurilor de incintă și a
turnurilor pătrate în fața tirurilor de artilerie cu ghiulele de fier. Ca
urmare a celor constatate, începe a doua etapă de construcție a cetății din
timpul lui Ștefan cel Mare. Pentru a întări și mai mult cetatea, domnitorul a
dispus adăugarea la primul zid de incintă a unui al doilea zid, cu grosimea de
2 metri, care s-a unit pe latura de nord cu zidul fortificației lui Petru
Mușat. Noul zid de incintă cu o grosime apreciabilă (de cel puțin 3,5 m) a fost
prevăzut cu șapte bastioane semicirculare: câte unul pe laturile de nord-vest,
sud-vest, sud, sud-est și nord-est și două pe latura de est. Cele trei
bastioane pătrate din prima etapă au fost menținute fiind dublate cu ziduri
semicirculare.
Șanțul de apărare a fost mult lărgit, fiind extins și pe laturile
de sud și vest, intrarea în cetate a fost mutată pe latura de nord-est, unde a
fost construit peste șanțul săpat cu aproape un secol în urmă un pod cu o parte
fixă și una mobilă, suspendat pe doi piloni. Odată trecut podul, vizitatorii
nepoftiți dădeau de o capcană unde puteau să-și piardă viața. După capcană, au
fost construite două camere de gardă de o parte și de alta a intrării. De
asemenea, în interiorul cetății, tot în perioada lui Ștefan cel Mare, au fost
dezvoltate și construcțiile cu parter și etaj datând din epoca anterioară. Pe
latura de est a fortului care avea trei etaje se aflau încăperile destinate
voievodului și familiei sale, atunci când locuiau în cetate. Pardoseala
încăperilor era din cărămizi smălțuite, iar pereții și sobele au fost îmbrăcate
în teracotă. Pe latura de est, în dreptul bastionului, a fost construită o
încăpere destinată a fi pulberărie (depozit de praf de pușcă). Pe platou, la 1
km distanță de cetate, au fost construite întărituri pentru apărare, constând
din gropi și șanțuri mari care au fost nivelate în timp. Urmașii lui Ștefan cel
Mare au efectuat unele lucrări de mică amploare de refacere a cetății, la zidul
de incintă și în interiorul fortului.În anul 1538, oastea otomană (cu
150.000-200.000 soldați, după unele izvoare) condusă de însuși sultanul Soliman
năvălește în Moldova cu gândul să o ocupe. În același timp, tătarii din Crimeea
atacă hotarul de est, în timp ce oștile Țării Românești și Ungariei atacă
dinspre vest. În drumul spre Suceava, otomanii beneficiază de sprijinul unor
boieri moldoveni, nemulțumiți de politica autoritară a domnitorului Petru
Rareș. Întruniți la Curtea domnească din Bădeuți, boierii trădători, în frunte
cu hatmanul Mihu și cu logofătul Trotușanu decid să predea Cetatea Sucevei
sultanului. În data de 14 septembrie 1538 sultanul Soliman intră în cetate cu
mare alai și fără a întâmpina rezistență, numindu-l ca domnitor pe Ștefan
Lăcustă. În anul 1540, boierii moldoveni îl asasinează pe Ștefan Lăcustă
într-un foișor din cetate, în timp ce acesta dormea.
Domnitorul Despot Vodă (1561-1563) își
stabilește și el reședința la Suceava. Cetatea este asediată din nou în anul
1563, timp de trei luni, de către hatmanul Ștefan Tomșa, iar mercenarii
unguri care o apărau predau cetatea oștii lui Tomșa. Asediul din 1563 a
provocat distrugeri grave cetății. La solicitarea turcilor care-l aduseseră pe
tron în a doua sa domnie, domnitorul Alexandru Lăpușneanu, acesta mută
capitala Moldovei de la Suceava la Iași și este obligat să dărâme toate
cetățile, pentru ca țara să fie incapabilă să se apere. La sfârșitul secolului
al XVI-lea, Cetatea Sucevei devine reședința domnitorilor Aron Vodă,
Ștefan Răzvan și Ieremia Movilă, care s-au ridicat la luptă împotriva
Imperiului Otoman. În anul 1596, zidurile vechii cetăți sunt fortificate de
Ieremia Movilă, după cum atestă un fragment de cărămidă descoperită în cetate
și inscripționată. În mai 1600, Mihai Viteazu întreprinde o campanie
militară în Moldova iar la 16 mai apărătorii Cetății Sucevei îi deschid porțile
și se predau fără luptă. Unul dintre căpitanii lui Mihai Viteazul, Ioan
Kapturi, a fost numit noul pârcălab al cetății. La 29 mai 1600, el a jurat
credință, în calitate de pârcălab, noului domnitor. Mihai Viteazul a lăsat în
cetate o garnizoană. La 6 septembrie 1600 cetatea este atacată de polonezi,
garnizoana lăsată de Mihai Viteazu nu face față iar Ieremia Movilă era
reînscăunat ca domn al Moldovei. Domnitorul Vasile Lupu întreprinde lucrări de restaurare a Cetății
Suceava. În timpul său, sunt refăcute zidurile din cărămidă, este
înconjurată curtea interioară de o logie susținută de pilaștri de
cărămidă, sunt reamenajate pivnițele de pe latura de vest, iar sobele din
cetate sunt placate cu plăci de Iznik și cahle pentru sobe de influență lituaniană.
Pe latura sudică este construită o încăpere pentru îmbăierea domnitorului și se
amenajează o închisoare în turnul de pe mijlocul laturii sudice a fortului
mușatin. În anul 1653, cetatea este apărată de cazacii lui Timuș Helnițki,
ginerele lui Vasile Lupu, în timpul luptelor pentru tron dintre oștile
domnitorului Vasile Lupu și cele ale logofătului Gheorghe Ștefan, pretendent
la tronul Moldovei. Cetatea suferă grave avarii, iar hatmanul cazac este rănit
grav și moare sub zidurile cetății la 15 septembrie 1653. În anul 1673, în
cetate se instalează o garnizoană poloneză cu acordul voievodului Ștefan
Petriceicu. După șase luni de luptă, oștile turcești reușesc să-i alunge pe
polonezi și îi poruncesc domnitorului Dumitrașcu Cantacuzino, să dărâme
cetatea. Timp de peste două secole, Cetatea Sucevei s-a aflat în părăsire,
ruinându-se și mai mult. Abia la începutul secolului al XX-lea, arhitectul
austriac Karl A. Romstrofer a efectuat lucrări de restaurare a
Cetății de Scaun. El a efectuat primele săpături arheologice (1895-1904), a
degajat ruinele și a consolidat părțile amenințate de prăbușire
(1897-1903). Printre altele, arhitectul austriac este autorul primei monografii
a Cetății Sucevei, intitulată
"Cetatea Sucevii descrisă pe temeiul
propriilor cercetări făcute între anii 1895-1904" . În anul 1951,
la inițiativa Academiei Române a fost organizat primul șantier școală de
arheologie medievală din România, sub conducerea profesorului Ion Nestor de
la Facultatea de Istorie din București, cercetări arheologice care au condus la
stabilirea etapelor de edificare ale Cetății de Scaun. În perioada
1961-1970 s-au întreprins ample lucrări de protejare, consolidare și restaurare
parțială a cetății. În anul 2004, cu prilejul comemorării a 500 de ani de la moartea
lui Ștefan cel Mare, s-au finanțat din bugetul statului unele lucrări de
restaurare parțială a cetății, fiind aplicată pe zidul fortului, în apropierea
intrării, o placă memorială din marmură. Lucrările efectuate au vizat
acoperirea pivniței cu o placă din beton, consolidarea arcadelor interioare,
restaurarea podului de acces în cetate etc. Planul Cetății de Scaun a Sucevei
pe un panou aflat înainte de intrarea în cetate. Etapele de construcție ale
cetății sunt marcate cu culori diferite. Cu roșu este marcată perioada lui
Petru al II-lea Mușat, cu verde faza lui Alexandru cel Bun, cu portocaliu prima
etapă a lui Ștefan cel Mare și cu negru etapa a doua a lui Ștefan cel Mare.
Zidurile prăbușite sunt marcate cu linii întrerupte. Cetatea de Scaun a Sucevei
este formată din mai multe elemente componente. Între cetate și restul
platoului se află un șanț de apărare, ale cărui pereți dinspre platou de pe
latura de est au fost consolidate cu o contraescarpă. O astfel de construcție a
existat și pe latura de sud, dar s-a prăbușit. Pe latura de vest și pe cea de
sud-vest a fost construit un val de apărare artificial.În cetate se pătrundea
printr-un pod de acces cu o parte fixă și o alta mobilă, sprijinit în doi
piloni înalți din piatră. Partea mobilă se putea ridica în caz de primejdie,
dar odată trecut de ea exista o capcană în care puteau cădea vizitatorii
nepoftiți. Trecut și de partea fixă a podului, se ajunge în curtea interioară a
cetății. De acolo pentru a intra în clădirea fortului se trecea printr-un
sistem de trei porți, apărate de soldați ce stăteau în camere de gardă, special
amenajate. Fortul mușatin are un plan dreptunghiular, având laturile de nord și
sud de 36 m și laturile de est și vest de circa 40 m, cu ziduri groase de circa
1,50 m, întărite din loc în loc cu turnuri de apărare, de formă pătrată. În
mijlocul fortului se afla o curte interioară largă, înconjurată de încăperi cu
diferite întrebuințări . Pe latura de est care avea trei etaje, se aflau
apartamentele domnești (ale voievodului și ale familiei sale, când locuiau în
cetate), un depozit de alimente și un paraclis. Ferestrele încăperilor domnești
aveau dimensiuni mai mari, având ancadramente sculptate în piatră. În paraclis
se pătrundea din curtea interioară prin intermediul unei scări de piatră în
spirală. Pereții paraclisului erau acoperiți cu pictură în frescă. În dreptul
intrării de pe latura de nord-est, în zona porților, se aflau o cameră pentru
corpul de gardă, care păzea intrările. Pe latura de vest se afla la subsol o
pivniță întinsă, sub formă de hală, în care se pătrundea din curtea interioară
printr-o scară care cobora. Pivnița era împărțită în două nave prin stâlpi
masivi, dreptunghiulari, legați, pe de o parte, între ei prin arcuri
semicirculare formate din bolțari, iar pe de altă parte, prin arcuri
corespunzătoare, transversale, cu pereții laterali. La parter exista o sală de
mari dimensiuni, în care se întrunea Sfatul Domnesc. Sala avea console în stil
gotic, console în stilul Renașterii, chei de boltă dintre care una cu stema
Moldovei (capul de bour cu o stea cu cinci raze între coarne, încadrat în
dreapta de o rozetă cu cinci petale și la stânga de o semilună). Multe din
încăperile din cetate era destinat soldaților, cetatea având rol de apărare, ea
nefiind locuită de domnitor, familia sa și de sfetnici apropiați decât în caz
de pericol, în restul timpului fiind folosită Curtea domnească din oraș. Încăperile
din cetate aveau sobe din teracotă smălțuită, decorate cu motive geometrice,
steme ale Moldovei, animale fantastice sau personaje mitologice. În exterior,
pereții erau decorați cu șiruri de discuri și butoni ornamentali. Zidurile de
incintă au șapte bastioane semicirculare, trei dintre ele având pereții interiori
de formă pătrată. Pe latura de est a zidurilor s-a construit depozitul de praf
de pușcă, iar pe latura de sud s-a amenajat un loc de execuție.
Mănăstirea Moldovița - 2022
Mănăstiri din nordul Moldovei
Produsul
medalistic de mai sus s-a realizat în anul 2022 la
Monetăria Statului pentru a celebra Mănăstirea
Moldovița din comuna Vatra Moldoviței, județul Suceava. Medalia este realizată
în două variante de metal compoziție și are următoarele caracteristici tehnice:
- Anul
emiterii – 2022
- Emitent
– Monetăria
Statului
- Tema
– Mănăstirea Moldovița
- Seria
– Mănăstiri din nordul Moldovei
- Material
(compoziție) – argint cu titlul de 99,9% sau aliaj de cupru
- Forma
– rotundă
- Diametrul
– 60 milimetri
- Greutatea
– 179 grame cea de argint, necunoscută cea din aliaj de cupru
- Calitatea
– patinată
- Tiraje
– 60 bucăți cea de argint și 40 bucăți cea din aliaj de cupru
- Prețuri
unitare de achiziție, cu TVA inclus, de la magazinele bucureștene ale
Monetăriei – 1399 lei cea de argint și 391 lei cea din aliaj de cupru
Mănăstirea
Moldovița este situată pe teritoriul comunei Vatra Moldoviței din județul
Suceava, fiind ctitoria domnitorului Petru Rareș, ce a fost ridicată în anul
1532. Cea mai importantă caracteristică a Bisericii „Buna Vestire” este
exonartexul cu cele trei bolţi în faţada vestică. Dintre toate bisericile
bucovinene, picturile exterioare de aici s-au pastrat cel mai bine. Foarte
aproape de locul de dispunere a acestei mănăstiri și Alexandru cel Bun a
ridicat o mănăstire care se pare că s-a năruit în urma unui cutremur pe la
începutul secolului al XVI-lea. E cert însă că actuala mănăstirea a fost
ridicată de Petru Rareș. O confirmă o inscripţia comemorativă aflată pe faţada
sudică a bisericii, în partea stângă a intrării. Biserica este construită pe un
obişnuit plan triconc cu trei bolţi, plan folosit la toate construcţiile
monahale. Planul este dezvoltat longitudinal şi prezintă, în afara altarului,
naosului şi pronaosului, camera mormintelor şi un exonartex. Un graţios turn
octagonal cu patru ferestre acoperă naosul şi o mică vistierie a fost
construită deasupra camerei mormintelor. Trăsătura distinctivă este exonartexul
cu largi deschideri, construit după modelul Bisericii din Humor. Faţadele mari
sunt netede, cu excepţia unui şir de mici firide, care înconjoară întreaga
biserică. Cele trei bolţi sunt decorate cu nişe înalte, care aproape ajung până
la streaşină. Cele patru ferestre mari din pronaos au făcut bolţile gotice şi
motivele decorative mai ascuţite în partea superioară. Celelalte cinci ferestre
sunt mult mai mici, cu arcuri mai puţin ascuţite şi un cadru pătrat cu mire în
cruce. Biserica a fost pictată în anul 1537, atât în interior, cât şi în
exterior. Diferenţele de stil semnificative între scene variate indică faptul
că trebuie să fi muncit mai mulţi pictori la Moldoviţa. În anul 1607 Episcopul
de Rădăuţi Efrem a decis construirea solidă a incintei cu trei turnuri. Cel de
la intrare şi cel din colţul sud-estic sunt pătrate, dar cel din colţul
nord-estic este rotund. O poartă arcuită conduce către turnul de la poartă şi
mai apoi către aşezământul monahal. Bolta porţii este decorată cu rozete
sculptate în piatră. În partea nord-vestică a bisericii se află o clădire de
două etaje, fosta clisiarniţă sau vistierie. Actualmente clădirea este muzeul
mănăstirii. Colecţia include broderii, cărţi liturgice, descoperiri arheologice
şi scaunul lui Petru Rareş.Pictura exterioară a Bisericii „Buna Vestire” s-a
păstrat cel mai bine, dintre toate bisericile bucovinene. Mai ales în faţadele
sudică şi estică există picturi care nu au fost şterse de trecerea timpului şi
care sunt capabile să arate cât de luminoase erau faţadele decorate în timpul
domniei lui Petru Rareş.Chiar sub streşini, sunt 105 nişe, fiecare cu un înger
pictat. Pe pilonul vestic, în partea stângă a intrării şi pe înalta
deschizătură a faţadei sudice, sunt trei Sfinţi militari pe cai care stau în
picioarele dinapoi şi cu o sabie sau o suliţă în mâini. Cel mai sus se află Sf.
Gheorghe, apoi Sf. Dumitru şi Sf. Mercurius. Ca de obicei, pe faţada sudică, se
află cântecul religios Acatistul. Cele 24 de strofe ale imnului acoperă patru
catastifuri. Primele sunt cele 12 strofe istorice care relatează naşterea lui
Hristos: Buna Vestire, Zămislirea, Fecioara Maria o cunoaşte pe Sfânta
Elizabeta, Îndoiala lui Iosif, Naşterea lui Iisus, Calea celor trei magi la
Bethleem, Adorarea Magilor, Întoarcerea Magilor, Fuga în Egipt şi Aducerea lui
Iisus la templu. Pictura interioara nu se abate
de la traditie, însă Răstignirea (naos) e socotita cea mai valoroasa realizare
pe aceasta tema din bisericile Bucovinei. În apsida altarului scena Cina cea de
Taina Îl are pe Iisus în centru. Bogatia elementelor figurative si decorative
sunt impresionante la Fecioara Oranta din bolta pronaosului, ca si la Maica
Domnului Înduratoare din timpanul portalului. Culoarea
specifica Manastirii Moldovita este galbenul. Muzeul
manastirii pastreaza manuscrise din secolul al XV-lea în
care se fac referiri pretioase la modul de organizare a scolii manastiresti, la
activitatea culturala în general. Cele mai valoroase manuscrise sunt cele din
secolul al XV-lea – adevarate comori de cultura si arta feudala, astazi
pastrate în biblioteca Mănăstirii Dragomirna. Aici au fost caligrafiate,
printre altele, Tetraevangheliarul (1613) si o Psaltire (1614). Manastirea
Moldovita este unul dintre putinele monumente care mai detine ansambluri
originale de mobilier sculptat. Jilțul domnesc, din vremea lui Petru Rares
(secolul al XVI-lea) este cea mai valoroasa opera de acest gen din Moldova, în
buna vecinatate cu broderiile daruite de Voievodul Stefan cel Mare (secolul al
XV-lea).
Insigna - A.C.S. Foresta Suceava (Asociația Club Sportiv)
Asociația Club
Sportiv Foresta Suceava, cunoscut popular sub numele de Foresta
Suceava, sau pe scurt Foresta, este un club de fotbal profesionist care
azi evoluează în Liga a IV-a, meciurile de acasă jucându-le pe stadionul
sucevean Areni de 7000 de locuri. Clubul a fost înființat în anul 1946, pe
atunci Asociația Sportivă CFR Ițcani, echipă de fotbal care a
purtat și numele de Locomotiva Ițcani. AS CFR Ițcani a reprezentat
fotbalul sucevean în Divizia C după ce a fuzionat cu clubul Cetatea
Suceva. Rapid CFR Suceava, continuă tradiția de fotbal din municipiul Suceava
după dizolvarea echipelor CSM Suceava, Bucovina Suceava, Foresta
Fălticeni și FC Cetatea Suceava. Cea mai
mare performanță a echipei a fost meciul cu Dinamo din 2000, când echipa a
revenit din minutul 60 de la 4-0, și i-a învins pe dinamoviști cu 5-4. Cea mai mare
performanță în Cupa României a fost în sezonul 1966-1967, când
în Divizia C fiind, ajunge până în finală, pierzând împotriva echipei
Steaua. În vara anului 2016, echipa și-a schimbat numele din Rapid CFR
Suceava în Foresta Suceava, un nume care face legătura cu
cele mai importante rezultate fotbalistice ale orașului Suceava. Culorile
tradiționale ale echipamentului de joc al echipei sunt: - în
meciurile de acasă: tricou
verde, șort și jambiere galbene
- în meciurile din deplasare: tricou galben, șort și jambiere verzi
Jetonul - Cantina fabricii Gustav Eichler din Găinești - 2
Acest jeton este gravat de Carniol fiul.
Jetoanele sunt
piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.Găinești este un sat cu 1953
locuitori, din comuna Slatina, județul Suceava. Acest sat se desfășoară de-a
lungul râului Suha Mică și a afluenților acestuia. El este situat la o
depărtare de 34 kilometri de municipiul Fălticeni. Satul își trage numele de la
primul descălecător Simion Găină. Prima mențiune documentară referitoare la
această localitate o întâlnim într-un hrisov de pe timpul lui Ștefan cel
Mare, datat din 15 septembrie 1498, apărut într-un "Codice" al
Humorului.
Primele
exploatări ale lemnului de rezonanță din România s-a făcut începând cu anul
1866 de către firmele germane: Gustav Eicher și Kissing Mohlmann în pădurile: Fărcașa, Borca, Pintec, Bistra, Bicaz, Mălini, Nehoiu și Palanca. Cele două
firme aveau fabrici proprii la: Piatra Neamț, Găinești, Straja,
Palanca și Nehoiu. Satul Găinești-Suceava este considerat unul dintre primele
centre de exploatare a lemnului pentru fabricarea instrumentelor muzicale din
țara noastră. Piesa este rotundă cu diametrul de 22 milimetri și este
confecționată din cupru, fiind opera gravorului Carniol-fiul. Aceste
pseudomonede aveau putere circulatorie doar pe raza localității Găinești și
puteau fi utilizate doar la cantina fabricii de unde puteau să își
procure cele necesare traiului (alimente, obiecte de îmbrăcăminte, unele
necesare lucrului la pădure, etc).
Aceste jetoane se primeau și în avans ca
parte din salariu. Sistemul era similar actualelor tichete de masă. Gustav
Eichler. comerciant german, s-a stabilit în România, în anul 1866, fiind
interesat de extragerea și industrializarea lemnului de rezonanță, folosit în
producerea instrumentelor muzicale. Beneficiind de avantajele legii de
încurajare a industriei autohtone, el a luat în exploatare parte din pădurile
deținute de Domeniul Coroanei de la Mălini. Lemnul de rezonanță era exportat în
țări din Europa (Franța, Germania, Anglia) dar și peste ocean. Prin darea în
exploatare a fabricilor de exploatare a lemnului s-a dat de muncă tineretului
și femeilor din Găinești, căci adulții lucrau la tăierea pădurilor și transportul
buștenilor. Localitatea a supoartat o puternică transormare, fiind denumită de
călători “Piciorul Parisului”. În
vederea sprijinirii și într-ajutorării financiare a angajaților, în anul 1908,
la Piatra Neamț s-a înființat Casa de ajutor reciproc “Gustav Eichler”.
Odată cu începerea primului război mondial
fabrica își oprește activitatea și Gustav Eichler este suspectat de spionaj în
favoarea Austro-Ungariei. După naționalizarea din anul 1948 fabrica este mutată
la Fălticeni, înființîndu-se acolo un Combinat de Prelucarre a Lemnului.
(Sursa-Dorel Bălăiță –
Arheologie industrială cu ajutorul jetoanelor)
A.C.S. Bucovina Pojorâta 2013 (Asociația Club Sportiv)
A.C.S. Bucovina Pojorâta este
o echipă de fotbal din comuna Pojorâta, județul Suceava care în prezent evoluează în Liga a IV-a, după ce în
sezonul 2014 – 2015 a evoluat în Liga a III-a . Echipa a fost fondată în anul
2003 și își dispută meciurile de acasă pe stadionul local ce numără 500 locuri
amenajate pe scaune. Echipamentul tradițional de joc al echipei este:
- în
meciurile de acasă:
șort
și jambiere bleu, tricou alb cu dungi verticale bleu
- în
meciurile din deplasare: jambiere albastre, șort și tricou albastre cu
niște benzi roșii pe lateral
Pojorâta, în
limba germană – Pozoritta, este o comună din
județul Suceava care include și satul Valea Putnei. Comuna se află situată în
vestul județului Suceava, la poalele Masivului Giumalău (1857 m), în
văile râurilor Moldova și Putna. În aval de comuna Pojorâta, Valea Moldovei se
îngustează brusc în gresiile și conglomeratele de Muncel, luând aspect tipic de
chei, „Cheile Pojorîtei", care sunt flancate de dealurile Muncel la nord
și Măgura cu Piatra Stejarului la est. În peretele stâncos și abrupt al Măgurii
se găsește rezervația geologică cunoscută sub numele de „Stratele de
Pojorâta". La recensământul din anul 2011 comuna număra 2908 locuitori, în
scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 3109 locuitori), dintre
care: români – 97,35% și restul –
necunoscută sa altă etnie. Componența confesională a comunei sucevene
Pojorâta astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 96,62% și restul – nedeclarată sau altă
religie. Pe raza comunei Pojorâta sau în apropiere se găsesc următoarele
rezervații naturale:
- Stâncile „Pietrele
Doamnei” (“turnurile gotice”)
- Codrul
Secular Giumalău
- Muncelul
Pojorâta din satul Pojorîta.
- Rezervaţia forestieră Codrul Secular Slătioara
- Rezervaţia Stratele
cu Aptychus de pe Valea Moldovei
- Rezervaţia “Clipa
de calcare triasice Pârâul Cailor”
- Rezervaţia avifaunistică Obcina Feredeului
Mănăstirile
din această regiune sunt fără îndoială unele din cele mai frumoase şi totodată
vestite aşezăminte de cult din lume. Păstrate şi restauratecu grijă de istorici
şi artişti, aceste adevărate vestigii, în ciuda nenumăratelor cotropiri şi
distrugeri, sunt până astăzi locuri de reculegere şimeditaţie. Frumuseţea lor
este unică din punct de vedere arhitectonic şi a materialelor folosite, unele
din ele fiind adevărate minuni ale ingeniozităţii şi simţului artistic: - Localitatea
Pojorîta se mândreşte cu un edificiu bisericesc unic, Biserica Ortodoxă
Sf. Nicolae cu şapte turnuri ce a fost ridicată înanul 1901, fiind
unicată arhitectonic în cadrul bisericilor săteşti din Bucovina.
- Biserica
„Sfântul Ioan Botezătorul“ este a doua biserică ortodoxă din comuna Pojorîta.
- Mănăstirea
Sfântul Ioan Iacob Corlăţeni
- Biserica
Evanghelică,
construită în anii 1909-1910
- Biserica
romano-catolică, zidită în anul 1805
- Casa
de Rugăciune a comunităţii creştine baptiste
Suceava este un municipiu, reședința și
totodată cel mai mare oraș al județului Suceava, România. Municipiul Suceava se numără printre cele
mai vechi și mai importante așezări ale țării. Timp de două veacuri a fost
capitală a principatului Moldova, iar între anii 1775 - 1918 a fost
un oraș din Imperiul Austriac (pământurile coroanei Regatul Galiției și
Lodomeriei și Ducatul Bucovinei). Teritoriul orașului Suceava și împrejurimile
sale au fost locuite, așa cum atestă cercetările arheologice, din timpuri
străvechi, începând chiar din paleolitic. În secolele II–III exista aici o
așezare a dacilor liberi, descoperirile arheologice relevând și puternice
influențe romane. În epoca migrației și în secolele următoare populația
autohtonă a continuat să viețuiască pe aceste meleaguri, iar în secolul al
XIV-lea, în anul 1388 Suceava este menționată drept capitală
a Moldovei. În prezent orașul are o populație de aproximativ 86000 de
locuitori. Deasupra am postat stemele interbelică, comunistă și
actuală ale municipiului Suceava, iar dedesubt pozele câtorva monumente de
cultură și arhitectură sucevene, din vremuri diferite.Biserica Sfântu Dumitru
Calea Unirii
Liceul Ștefan cel Mare
Mănăstirea Zamca
Tribunalul
Prefectura
Biserica Mirăuților
Casa apelor
Biserica romano-catolică
Biserica Adormirii Maicii Domnului
Suceava este un județ în nordul extrem
al provinciei istorice Moldova, din România, la frontiera cu Ucraina. Capitala
județului este orașul cu același nume. Județul se întinde pe o suprafață de
8553 kilometri pătrați și numără aproximativ 615000 de locuitori. Ca subunități
administrative județul este compus din; 5 municipii - Suceava, Fălticeni,
Rădăuți, Câmpulung Moldovenesc și Vatra Dornei, 11 orașe - Gura Humorului,
Siret, Solca, Dolhasca, Frasin, Liteni, Milișăuți, Salcea, Broșteni, Cajvana,
Vicovu de Sus și 97 de comune. Deasupra am postat harta și stemele interbelică,
comunistă și actuală ale județului Suceava, iar dedesubt pozele câtorva
fotografii reprezentând monumente de cultură și arhitectură ale județului
Suceava, din vremuri diferite, alte frumoase locuri de vizitat în acest județ,
cât și câteva trimiteri poștale ilustrate. Notariatul - Siret
Biserica Bogdan cel Bătrân - Rădăuți
Primăria - Gura Humorului
Gara - Câmpulung-est
Gara - Câmpulung
Vederi - Burdujeni
Școala izraelită română - Fălticeni
Biserica ortodoxă huțulă - Cârlibaba
Gara - Fălticeni
Vederi - Cacica
___________oOo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Lousie Antoine de Bougainville,
scriitor, navigator si explorator francez,
a trăit între anii 1729 - 1811
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un set de 8 cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 04.11.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu