Săpoca este o comună din județul Buzău formată din
satele Mătești, Săpoca și cătunul Valea Puțului. Comuna se află la vărsarea
râului Slănic în Buzău, în Subcarpații de Curbură. Ea este
traversată de ramura nord-vestică a șoselei județene DJ203K, ce duce spre sud
pe malul stâng al Buzăului spre Mărăcineni și spre nord, pe valea Slănicului
spre Vintilă Vodă și Lopătari. Din
această șosea se desprinde la Săpoca drumul județean DJ203L care duce
către Berca. La recensământul din anul 2011 comuna număra 3305 locuitori,
în creștere față de recensământul anterior (anul 2002 – 3210 locuitori), dintre
care: români – 96,85% și
restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a comunei buzoiene Săpoca astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși
- 96,64% și restul – nedeclarată sau altă religie. Comuna s-a format
în 1931, având în compunere inițial satele Săpoca și Valea Puțului, satele
componente aparținând inițial comunelor învecinate. Comuna a fost trecută în
1950 în compunerea raionului Buzău din regiunea Buzău și apoi (după
1952) din regiunea Ploiești. În 1968, ea a revenit, conform noii
organizări administrative din România, în județul Buzău. Două obiective
din comuna Săpoca sunt incluse în lista monumentelor istorice din județul
Buzău:- Situl
arheologic de la Săpoca („Cula Săpocii”) cuprinde o așezare și o necropolă
din Epoca Bronzului aparținând culturii Monteoru (mileniile
al III-lea–al II-lea î.e.n.), precum și o așezare și o necropolă din epoca
migrațiilor, inclusă în cultura Cerneahov (secolele al III-lea–al IV-lea
e.n.).
- Biserica
„Sfinții Împărați” din satul Mătești, construită în 1692, monument de
arhitectură.
Lângă
biserica cu hramul “Sfinţii Împăraţi
Constantin şi Elena” din satul Mătești,
se găseşte monumentul eroilor, renovat, un obelisc cu cruce, aşezat pe un soclu
de formă pătrată şi susţinut de un postament în trepte, protejat de stâlpi
legaţi întrei ei cu lanţuri. Inscripţia arată că a fost ridicat “În amintirea
eroilor neamului, Măteşti”, numele acestora find înscrise pe monument, fără a
se preciza gradul sau războiul în care s-au jertfit. Alături de monument se
află două obeliscuri gemene cu inscripţii ilizibile. În
curtea bisericii, în partea stângă a sfântului lăcaş care poartă hramul
“Sfinţii Voievozi”, din satul Săpoca,
se ridică un obelisc din piatră, placat
cu marmură, decorat cu însemnele armatei, având în vârf un vultur din bronz, cu
aripile desfăcute şi o cruce în cioc. Este aşezat pe un postament în trepte,
protejat de piloni uniţi între ei cu lanţuri. Inscripţia ne spune că a fost
ridicat drept, “Veşnică recunoştinţă
eroilor satului Săpoca căzuţi pe câmpurile de luptă pentru apărarea gliei
strămoşeşti şi întregirea neamului românesc”. Numele eroilor căzuţi în cele
două războaie mondiale sunt înscrise pe laturile monumentului.
Lângă
biserica cu hramul “Sfântul Mare Mucenic
Dimitrie”, din cătunul Valea
Puțului, s-a înălţat în anul 1961 o cruce ale cărei braţe susţin o coroană,
decorată cu motive florale, aşezată pe un soclu de piatră pe care s-au săpat
însemnele armatei, susţinut de un postament în trepte, protejat de stâlpi
legaţi între ei cu lanţuri. Inscripţia arată că a fost “Ridicată în amintirea eroilor satului Valea Puţului”, numele
acestora, fără a se preciza războiul în care au pierit, se află înscrise pe
soclu, pomelnicul lor păstrându-se în biserică
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL ALBA
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
easte un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Mihai Viteazu - Alba Iulia II 1918 - 1968
Produsul de mai sus este probabil o plachetă sportivă
pentru locul 2 care ne prezintă bustul domnitorului Mihai Viteazu. Aș putea deduce ca ea a avut valoare de recompensă
pentru unul dintre elevii Liceului Militar Viteazu din localitate. Mihai Viteazul, primul domnitor care a reuşit să unească cele trei provincii româneşti, a trăit între 1558 şi 1601. Domnitorul a avut un caracter dârz şi şi-a folosit de toate mijloacele, inclusiv de cuceririle amoroase, pentru a-şi duce la îndeplinire năzuinţele. Mihai Viteazul a rămas în istorie ca primul domnitor care a reuşit să unească cele trei provincii româneşti: Moldova, Ardealul şi Ţara Românescă. Pentru a-şi realiza scopurile, Mihai Viteazul s-a folosit de oricine, chiar şi de ibovnicele sale. Istoricii sunt de părere că s-a căsătorit cu Doamna Stanca pentru a reuşi să acceadă la putere. Nu se cunoaşte cu exactitate locul naşterii.
Mihai Viteazul s-a născut, după unele surse, în Oraşul de Floci sau Târgul de
Floci (n.r. - denumire care vine de la târgul de lână care funcţiona aici)
situat la vărsarea Ialomiţei în Dunăre, localitate azi dispărută. Alte
documente, aflate în custodia Academiei Române, precum şi specificaţiile din
Condica episcopiei Rîmnicului, atestă că Mihai Viteazul s-ar fi născut la Drăgoeşti,
localitate aflată pe partea stîngă a Oltului, judeţul Vâlcea. Mihai Viteazul a crescut fără tată. Potrivit
unor istorici, Mihai Viteazu este fiul nelegitim al lui Pătraşcu cel Bun,
domnitor al Ţării Româneşti. Argumentul principal împotriva acestei variante
este acela că Mihai Viteazu s-a născut în anul 1558, la un an după moartea lui
Pătraşcu cel Bun. Astfel, este greu de crezut că acesta a avut relaţii
extraconjugale în anul morţii sale, având în vedere faptul că a murit în urma
unei lungi boli. Mama lui Mihai Viteazul, de viţă nobilă sau
comerciantă de rachiu. Există două versiuni care circulă cu privire la mama lui
Mihai Viteazul, Teodora Cantacuzino. Potrivit celor mai mulţi istorici, ea este
de neam grecesc şi se trage din vechea familie bizantină a Cantacuzinilor,
fiind soră cu Iane Epirotul, care a ajuns ban al Olteniei şi reprezentantul
domnului Munteniei la Constantinopol, o persoană foarte influentă. „Un personaj
extraordinar, Mihail Cantacuzino, poreclit Şaitanoglu sau Şeitanoglu, adică, în
turceşte, „fiul Satanei”. Se zice că mama lui Mihai Viteazul ar fi fost sora
lui Şeitanoglu. În orice caz, e aproape sigur acum, după documente recent
descoperite, că a fost o Cantacuzină venită să facă mare negoţ în Ţara
Românească, iar cu banii şi insistenţele rudelor ei pe lângă marele vizir a
fost ales Mihai Viteazul domnitor“, notează istoricul Neagu Djuvara în lucrarea
„O scurtă istorie a românilor povestită celor tineri“. Conform altor surse,
Teodora era vânzătoare de rachiu, originară din Târgul de Floci, iar tatăl lui
Mihai era grec. Cert este că s-a călugărit spre sfârşitul domniei fiului ei,
luând numele monahal de Teofana, şi a murit în anul 1605 sau 1606, fiind
înmormântată în biserica mănăstirii Cozia. Domnitorul
era un om dintr-o bucată şi foarte hotărât în toate deciziile pe care le lua.
De asemenea, se folosea de toate mijloacele pentru a-şi duce la îndeplinire
scopurile, de multe ori parafând alianţe cu parteneri pe care nu-i agrea. Mihai Viteazul a fost comerciant de vite. La
început, domnitorul a făcut comerţ cu vite şi, apoi, cu giuvaieruri. A
cunoscut, astfel, lumea comerţului şi a avut multe de învăţat. A deprins
limbile greacă şi turcă, dar a intrat în contact cu marea boierime munteană.
Ajunsese să deţină o avere imensă. Cumpărase din 44 de sate, în timp ce un
boier obişnuit avea 8-9 sate. S-a căsătorit din interes cu Doamna Stanca?
Mihai Viteazu s-a căsătorit la vârsta de 27 de ani cu doamna Stanca,
descendenta unei mari familii de boieri. Ea era nepoata banului Dobromir al
Craiovei şi a logofătului Gheorghe din Corbi. Provenea din puternicul neam al
boierilor din Izvorani, zona Muscelului sau, conform altor surse, dintr-o
familie înruditã cu fraţii Buzeşti. Căsătoria cu Doamna Stanca i-a deschis tânărului
Mihai drumul spre putere. Astfel, unii istorici contemporani au suspectat o
căsătorie din interes. Domnitorul şi Doamna Stanca au avut doi copii,
Florica şi Nicolae, cel care avea să ocupe, o perioadă, cât marele voievod era
în Ardeal, tronul Ţării Româneşti. Florica avea un farmec special, care a ajuns
să-l copleşească chiar şi împăratul Rudolf al Sfântului Imperiu Roman de
Naţiune Germană. Cei doi ajunseseră chiar în pragul căsătoriei. Numai
intervenţia energică a mamei acestuia, Maria de Spania, a oprit căsătoria
dintre cei doi. Marula, fiica nelegitimă. Mihai Viteazul a mai
avut o fiica, Marula, care s-a născut în anul 1599, dintr-o relaţie a
domnitorului cu o ţiitoare cunoscută drept „Tudora din Târgşor“. Mihai nu îşi
ascundea relaţiile extraconjugale şi chiar se afişa cu amantele. Astfel, nu a
făcut nici un secret din naşterea fiicei sale nelegitime. Domnitorul şi-a
vizitat iubita şi fiica în vârstă de doar un an şi i-a oferit un hrisov prin
care-i lăsa moştenire, după moartea mamei sale mai multe sate. Povestea de iubire cu fiicele dregătorului
muntean Ivan Norocea. Relaţia dintre Mihai Viteazul şi soţia, Doamna Stanca, se
degradează, astfel că domnitorul îşi îndreaptă afecţiunea în altă direcţie.
Surorile Zamfira şi Velica, fiicele lui Ivan Norocea, i-au atras atenţai lui
Mihai Viteazul atunci când a ajuns la Alba Iulia. Acestea deveniseră
sfătuitoarele apropiate ale domnitorului şi apăreau mereu în preajma lor. Dacă
despre, Zamfira istoricii susţin că nu există informaţii certe cu privire la o
legătură amoroasă cu Mihai Viteazul, în privinţa Valicăi lucrurile sunt certe.
Domnitorul se afişa cu aceasta, iar femeia nutrea speranţa că va deveni Doamnă. Apropierea de soţia
lui Sigismund Bathory. Mihai Viteazul apare într-o pictură realizată la Praga
de Frans Franken alături de Maria Christierna, Sigismund Bathory, principele
Transilvaniei. Unii istorici sugerează că între cei doi a avut loc o poveste
amoroasă. A divorţat de acesta, iar succesorul la tronul Transilvaniei, Andrei
Báthory, vărul lui Sigismund, îi face avansuri din ce în ce mai agresive.
Astfel, Maria Christierna se refugiază la curtea regală de la Praga. Aceasta
i-ar fi pus o vorbă bună lui Mihahai la regele Rudolf, pentru a-l sprijini să
lupte împotriva lui Andrei Báthory. SURSA – NET Adevărul.ro Târgu Jiu Maraton Aiud - 2023 - O zi împreună
Produsul
de mai sus este o medalie realizată în anul 2023 de firma privată oradeană
Medals Alex Stankovits pentru a fi conferită participanților și câștigătorilor
la maratonul Aiud, județul Alba.
Maratonul este o
probă sportivă de alergare pe distanță lungă, cu o distanță oficială
de 42,195 km, care se aleargă de obicei pe șosea. Evenimentul este numit după
legenda soldatului grec Phidippides, un mesager care a adus la
Atena vestea victoriei din Bătălia de la Maraton. Acuratețea istorică a
acestei legende este pusă la îndoială, fiind contrazisă în special de
relatările lui Herodot. Maratonul a fost unul dintre sporturile de
la Jocurile Olimpice moderne din anul 1896, deși distanța nu a
fost standardizată până în 1921. Mai mult de 800 de astfel de curse se
desfașoară în întreaga lume în fiecare an, marea majoritate a concurenților
fiind sportivi amatori. Maratoanele mai mari pot avea zeci de mii de
participanți. Astfel de maratoane au loc în România la Brașov, Cluj, Sibiu,
Aiud, etc.
Aiud (în maghiară - Enyed, Nagyenyed, în dialectul săsesc - Änjet, Angetn, Stroßbrich,
în germană - Straßburg am Mieresch,
în latină - Brucla) este un municipiu din județul
Alba, care include și localitățile: Aiudul de Sus, Gâmbaș, Măgina,
Păgida, Ciumbrud, Gârbova de Jos, Gârbova de Sus, Gârbovița, Sâncrai și Țifra. Pe
teritoriul orașului s-a aflat în antichitate așezarea romană Brucla.
Prima menționare documentară a localității datează din anul 1293, când
populația era alcătuita în majoritate de sași. În documentele medievale
localitatea Aiud apare sub denumirile Enietten sau Engeten (în
dialectul săsesc Angeten sau Anjet) și, uneori,
ca Strassburg. În anul 1437, în cursul răscoalei de la
Bobâlna, Aiudul fost ocupat de răsculați. În secolul al XVI-lea populația a
adoptat reforma protestantă, iar Biserica Cetății a fost folosită în
comun de sașii luterani și de maghiarii calvini. Biserica a fost incendiată în
anul 1600 de trupele lui Mihai Viteazu și refăcută de Gabriel
Bethlen. Din anul 1704 biserica a fost folosită exclusiv de
comunitatea calvină, iar comunitatea luterană a sașilor din Aiud și-a construit
o biserică nouă în interiorul cetății, pe locul unei capele mai vechi. Aiudul a
fost cel mai important centru cultural și de învățământ al calvinismului
ardelean.În timpul războiului antiaustriac, condus de principele Francisk
Rakoczi al II-lea, comandantul militar imperial Jean Rabutin a dispus
incendierea Aiudului la 13 martie 1704. În lupta de apărare a cetății și-au
pierdut viața 30 de studenți ai colegiului. La 8 ianuarie 1849 țăranii români
răsculați, conduși de Axente Sever și preotul Simion Prodan, au
incendiat orașul. În seara de 8 ianuarie a început măcelul ce a durat până
la 17 ianuarie. Au fost uciși circa 600 de etnici maghiari. Morții au fost
aruncați în șanțurile cetății și în varnița de lângă cetate, unde se află un monument
construit în memoria victimelor. Axente Sever a fost arestat în februarie 1849, acuzat că ar fi
participat la masacru, dar, în procesul penal, instanța i-a stabilit inocența. Până
în 1950 orașul a fost reședința plășii
Aiud. În timpul regimului comunist din România în închisoarea Aiud au fost
întemnițați numeroși deținuți politici. La recensământul din anul 2021
municipiul număra 21307 locuitori, în scădere față de recensământul anterior
(anul 2011 – 22876 locuitori) dintre care: români – 72,07%, maghiari – 12,98%, romi –
3,96% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
etnică a municipiului Aiud astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 68,3%,
reformați – 11,3%, greco catolici – 2,47%, baptiști – 1,81%, romano catolici –
1,23% și restul – nedeclarată sau altă religie. Principalele lăcașuri de cult
ale orașului sunt:
- Biserica
ortodoxă cu hramul „Sfinții Trei Ierarhi” (Vasile, Grigore și Ioan).
Construcția ei a început în anul 1927
- Biserica
reformată-calvină (în incinta cetății), cu un masiv turn romanic
din sec. al XIII-lea.
- Biserica romano-catolică, fostă mănăstire
minorită, cu hramul Sf. Elisabeta de Turingia
- Biserica
ortodoxă cu hramul „Sfinții Trei Ierarhi”
- Biserica
ortodoxă, cu hramul Înălțarea Sfintei Cruci (strada Ostașilor)
- Biserica
greco-catolică veche, cu hramul Sfântul Nicolae, edificiu construit în
anul 1912 (strada Simion Bărnuțiu)
Principalele obiective
turistice ale orașului sunt:- Cetatea Aiudului, una din
cele mai vechi cetăți urbane din Transilvania (sec. XIII-XVI). De plan
poligonal neregulat, construită din piatră brută (grosimea zidurilor: 1,20 m),
cetatea a fost întărită cu turnuri (al blănarilor, al măcelarilor, al
croitorilor etc.), aparținând breslelor meșteșugărești.
- Castelul
Bethlen (palatul voievodal, sec. XVI-XVII), a aparținut principelul ardelean Gabriel
Bethlen (în anii 1612-1629). În palat ființează în prezent un muzeu de științe
naturale.
- Muzeul
de istorie (în incinta cetății)
- Rezervația
naturală Pădurea Sloboda (20 de hectare).
- Cheile
Aiudului
Biserica
reformată din Aiud,
inițial biserică romano-catolică cu hramul Sfântul Egidiu, este un
monument istoric și de arhitectură situat în Cetatea orașului. Biserica
actuală a fost construită în secolul al XV-lea pe locul unei biserici romanice
datând din jurul anului 1200. Din biserica inițială se păstrează turnul
masiv, pe latura vestică a edificiului. În anul 1557 locuitorii Aiudului
au adoptat reforma protestantă iar clădirea a fost folosită ca biserică
simultană luterană și calvină de cetățenii orașului. În 17 septembrie
1600 biserica a fost incendiată de oastea lui Mihai Viteazu. Monumentul
a fost restaurat cu sprijinul principelui Gabriel Bethlen. Din anul 1704 biserica
a fost folosită exclusiv de comunitatea calvină, iar comunitatea luterană
a sașilor din Aiud și-a construit o biserică proprie în interiorul
cetății, pe locul unei capele mai vechi.
City Race Alba Iulia (Cursa orașului)
Produsul
de mai sus este o medalie realizată de firma privată orădeană Medals Alex
Stankovits pentru a fi oferită participanților și căștigătorilor la competiția
City Race din municipiul Alba Iulia. Ideea
organizarii unui eveniment atletic de amploare la Alba Iulia prin care sa
atragem sportivi si alergatori din toate colturile tarii a apartinut lui Marius
Anghel, sportiv provenit din pepiniera orasului Alba Iulia si fost director al
Clubului Unirea Alba Iulia, iar punerea ei in practica a avut loc firesc, pe 15
martie 2014, odata cu prima editie Alba Iulia City Race, dupa finalizarea
lucrarilor la nestemata orasului Alba Iulia, Cetatea Alba Carolina. Scopul competiției este acela
de a atrage cat mai multi oameni spre alergare. In ultimii ani, din ce in ce
mai multa lume alearga si în tara noastra, dovada participarea destul de
numeroasa la prima editie Alba Iulia City Race. Incet, incet, societatea se
schimba si lumea incepe sa simta nevoia unui regim de viata sanatos iar
alergarea este sportul care poate fi practicat de oricine, fiecare la nivelul
la care isi doreste. Provocarea pe termen lung,
este insa, ca în fiecare an, Alba Iulia sa devina prin aceasta competitie,
macar pentru o data pe an, capitala atletismului romanesc. În cadrul
competiției sunt diverse curse: - semimaraton – 21 kilometri, jumătate
asfalt, jumătate drumuri forestiere și poteci, diferență de nivel 700 metri
- cros – 11 kilometri, 75% asfalt, 25%
drumuri forestiere și poteci, diferență de nivel 270 metri
- cursa populară – 5 kilometri, diferență
de nivel 5 metri
- alergare în familie – 2,7 kilometri în
cadrul cetății, teren piatră cubică, diferență de nivel 45 metri
- cursa pentru copii – între 200 și 400 de
metri, cursă necompetitivă pe grupe separat băieți, separat fete (8-12 ani,
peste 12 ani, până în 16 ani )
Zona
de start / sosire în toate cursele este situată în centru cetății.Stema municipiului Sebeș
Stema
municipiului Sebeş
a fost aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 1369 din anul 2005, și este
compusă
dintr-un scut triunghiular cu marginile rotunjite. În câmp roşu se află un leu
rampant, de aur, cu capul şi trupul în profil, ridicat pe labele din spate.
Leul poartă o coroană foliată, numită în heraldica transilvăneană Corona Regia.
Scutul este timbrat de o coroană murală de argint cu cinci turnuri crenelate.
Semnificaţiile elementelor însumate ale stemei este următoarea:- Smalţul roşu al scutului simbolizează
autonomia locală constituţională.
- Leul de aur reprezintă puterea,
îndrăzneala, generozitatea şi independenţa.
- Coroana foliată semnifică statutul de
oraş liber regal.
- Coroana murală cu cinci turnuri
crenelate semnifică faptul că localitatea are rangul de municipiu.
Sebeş, mai
demult Sebeşul Săsesc, Șebişul săsesc, Sebeş-Alba, (în dialectul
săsesc Melbach, în germană Mühlbach, Mühlenbach, în
traducere Pârâul morii, în maghiară Szászsebes, în
latină Sabesium) este un municipiu din judeţul Alba, România, care
include localitățile: Lancrăm, Petrești și Răhău. În Antichitate, pe locul Sebeşului
de astăzi s-a aflat o aşezare dacică, încorporată în Imperiul
Roman. Oraşul a fost întemeiat în secolul al XII-lea de coloniştii
saşi veniţi la chemarea regelui Ungariei. Sebeșul Săsesc a
fost unul din cele mai importante orașe ale Transilvaniei medievale, devenind
una din cele "șapte cetăți" care au dat numele german al provinciei:
"Siebenbürgen". Localitatea este atestată documentar pentru prima
dată în anul 1245 sub numele Malembach. Lucrarea lui Johannes Troster "Das
alt und neue Teutsche Dacia" apărută în 1666 la Nürnberg stabilește data
înființării orașului în anul 1150. Marea invazie mongolă a distrus orașul
în anul 1242, după care locuitorii l-au reconstruit. Secolul al XIV-lea a
adus cu sine o perioadă de dezvoltare a orașului, el fiind cotat în 1376 al
treilea ca importanță comercială între orașele săsești. Un act regesc din 1387
consfințește dreptul Sebeșului de a ridica ziduri, deși construcția acestora
incepuse probabil înainte de jumătatea secolului al XIV-lea. Acesta devine
astfel in ciuda întinderii sale reduse primul oraș din Transilvania înconjurat
complet cu fortificații din zidărie. La 1485 regele Matei Corvin acordă
orașului o serie de privilegii pentru completarea fortificațiilor. Modificările
cele mai importante le suferă incinta bisericii al cărei zid este supraînălțat.
Lucrări de mai mică anvergură, terminate în primii ani ai secolului al XVI-lea
fiind efectuate și la incinta exterioară. După pandemia de ciumă din
1738, populația orașului a scăzut foarte mult, orașul fiind salvat în bună
măsură de venirea celui de-al doilea val de coloniști din spațiul german, mai
exact din Baden-Durlach (începând cu anul 1748) și Hanau (1770).
Dieta Transilvaniei s-a întrunit de două ori în Sebeș, în 1556 și 1600.
Locul întrunirilor, Casa Zápolya, este astăzi muzeu. Până la reorganizarea
administrativă românească din perioada interbelică s-a numit Sebeșul
Săsesc și a făcut parte din comitatul Sibiu, apoi a fost inclus
în județul Alba (interbelic). Între anii 1950 și 1968 Sebeșul a făcut
parte din regiunea Hunedoara. La recensământul din anul 2021 municipiul
număra 26490 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2011 –
27019 locuitori) dintre care: români – 79,84%,
romi – 4,67% și restul – necunoscută sau alte etnii. Componența confesională a
municipiului Sebeș astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 74,85%, penticostali – 3,32%, martorii lui Iehova –
1,05% și restul –necunoscută sau altă religie. În prezent Sebeșul este un oraș
cu o economie dinamică, datorită în mare parte investițiilor externe făcute în
ultimul deceniu. Prelucrarea lemnului, confecțiile și marochinăria constituie
principalele domenii ale industriei. Câteva dintre obiectivele turiste ale
orașului sunt:- Biserica evanghelică-luterană,
reclădită în stil gotic în secolele al XIII-lea – al XIV-lea. A fost renovată
ulterior în stilul Renașterii.
- Biserica Bob (secolul al XIX-lea),
biserică protopopială greco-catolică, folosită din 1948 de comunitatea ortodoxă
- Biserica Învierea Domnului (secolul.
al XIX-lea), ortodoxă
- Turnul octogonal, situat lângă Mănăstirea
Franciscană
- Monumentul Eroilor Români din Primul
Război Mondial. Monumentul este amplasat în cimitirul romano-catolic din orașul
Sebeș și a fost ridicat în memoria eroilor români din Primul Război Mondial.
Obeliscul, cu înălțimea de 1,6 m, este realizat din calcar cioplit, fiind
susținut de o bază simplă, de formă paralelipipedică. Pe placa din marmură
aflată pe trunchiul monumentului se află un înscris comemorativ: „În amintirea
eroilor căzuți în războiul mondial 1914-1918“. Înscrisul este realizat și în
limba germană.
- Monumentul Eroilor Români din Al Doilea
Război Mondial. Monumentul a fost dezvelit în anul 1958, fiind amplasat în
parcul din centrul orașului, pentru cinstirea memoriei eroilor români căzuți în
Al Doilea Război Mondial. Monumentul este de tipul placă memorială, fixată pe
un soclu simplu din beton, înalt de 1 m. Pe placă este un înscris comemorativ:
„În amintirea eroilor căzuți în lupta contra fascismului“.
- Râpa Roșie, rezervație geologică, la cca
3 km de oraș (25 ha).
Câteva din personalitățile care s-au
născut sau au trăit vremelnic pe aceste meleaguri:- Johann Friedrich Geltch (1815-1851, pedagog și
scriitor
- Friedrich Krassler (1818-1893), medic și
scriitor
- Joseph Marlin (1824-1849), jurnalist și
scriitor
- Carl Filtsch (1830–1845), pianist și compozitor
- Lucian Blaga (1895 – 1961), scriitor
- Radu Stanca (1920 - 1962), scriitor și
regizor de teatru
- Mircea Breazu (n.1946) actor
- Ionuț Fulea (n.1971) interpret de muzică
populară
Asociația Datini străbune Alba Iulia 2021
promovarea tradițiilor naționale
Produsul de mai sus este o insignă (medalion) realizată
la comanda Asociației Datini Străbune din municipiul Alba Iulia. Scopul declarat
al acestei asociații este de a căuta, cerceta și promova datinile străbune,
zestrea de suflet a neamului românesc.
Alba Iulia, mai demult Bălgrad este un municipiu
situat pe malul râului Mureş, reşedinţa judeţului Alba din România. Între anii
1541 şi 1711 oraşul a fost, cu unele întreruperi, reşedinţa şi astfel capitala
politică a Transilvaniei. Pentru o scurtă perioadă de timp, începând cu
recunoaşterea principelui Sigismund Bathory drept suveran al Moldovei şi al
Ţării Romîneşti – 1595 - a fost şi capitală a acestor state, proiectul
politic find continuat de Mihia Viteazu. Alba Iulia a fost aşadar prima capitală
a celor trei provincii româneşti. La Alba Iulia a avut loc Marea Adunare
Naţională de la 1 Decembrie 1918, care a stat la baza înfăptuirii unirii
Transilvaniei şi a Banatului cu Regatul României. În anul 1922 a avut loc la
Alba Iulia ceremonia oficială de încoronare a regilor României Mari, Ferdinand
I şi Maria, moment care a consfinţit importanţa istorică a oraşului şi rolul de
capitală istorică. Înainte de cucerirea romană în apropierea actualului oraş
exista localitatea dacică Apoulon, important centru fortificat menţionat
pe hărţile vremii. După cucerirea Daciei de către Traian, oraşul s-a numit
Apulum, iar fortificaţia dacică preexistentă a fost extinsă prin efortul
soldaţilor Legiunii a XIII-a Gemina staţionate aici. Ruinele zidului roman şi
ale porţii sunt foarte bine conservate şi pot fi vizitate în „Traseul celor
trei fortificaţii” din cartierul Cetate. După retragerea administraţiei romane
sub Aurelian, în anul 271 viaţa urbană s-a stins treptat. În evul mediu oraşul
apare din nou atestat în anul 1199, de această dată sub numele de Alba Iulia
(Cetatea Albă a lui Gyula), centru al administraţiei Regatului Ungariei din
Transilvania, colonizat cu saşi şi devenit reşedinţă a Episcopiei Catolice a
Transilvaniei, iar mai apoi drept capitală a Principatului Transilvaniei. Denumirea latină a oraşului a fost tradusă în documentele medievale
redactate în limba slavonă drept Bălgrad (Cetatea Albă). Mihai
Viteazu şi-a făcut intrarea triumfătoare la Alba Iulia pe 1 noiembrie 1599,
primind cheile fortăreţei de la episcopul Napragy, stabilind aici prima
capitală vremelnică a tuturor romanilor. Mai sus se prezintă stema actuală a
municipiului Alba Iulia și mai jos câteva monumente de cultură și arhitectură din
localitate, din timpuri diferite.
Moara cu abur Johanna
Cazarma
Piața Huniade
Palatul episcopal
Gimnaziul romano catolic
Cercul militar
Tribunalul Gizela
Catedrala romano catolică
Biblioteca Batthyanyi
Banca Națională
Alba este un județ al României, situat în
provincia istorică Transilvania, cu reședința la Alba Iulia. Județul are o
suprafață de 6242 kilometri pătrați și o populație de aproximativ 383000 de
locuitori. Ca subunități administrativ teritoriale județul este compus
din; 4 municipii – Alba Iulia, Aiud, Blaj și Sebeș; 7 orașe –
Abrud, Baia de Arieș, Câmpeni, Cugir, Ocna Mureș, Teiuș și Zlatna, dar și 67
comune. Sus am postat stema județului Alba iar mai jos fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, din vremuri diferite.
Biserica romano catolică - Oarda de Jos
Vederi - Bucium-Montana
Palatul mitropolitan și Catedrala - Blaj
Banca de economii - Zlatna
Vedere - Roșia Montană
Biserica unitariană - Râmetea
Gara - Lunca Mureșului
Vederi - Câmpeni
Casa Balincz - Aiud
Tribunalul - Abrud
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Ion Luca Caragiale, scriitor și dramaturg român,
a trăit între anii 1852 - 1912
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un set de opt cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 16.11.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu