Mai jos admiri pozele și altor monumente de cultură
și arhitectură din capitala maghiară BUDAPESTA din
vremuri diferite, un jeton, o monedă, o insignă și
o medalie locale.
Biserica Sfântu Iosif
Podul Libertății
Piața centrală
Piața Baross
Piața Szabadsag
Palatul de justiție
Podul Margareta
Băile termale Szechenyi
Podul Petofi
Piața Kalvin
Strada Andrassy
Opera
Podul Elisabeta
Biserica Maria Magdalena
Monumentul Mileniului
Podul Szechenyi
Hotel Reduta
Clădirea Parlamentului
Bazilica Sfântu Ștefan
Castelul Buda
Gara Nyugari
Biserica Erzebet
Biserica Sfânta Ana
Muzeul național
Bastionul pescarilor
Biserica Matiaș
Muzeul Ackerbau
Hotel Sport
Gara Keleti
Grand Hotel
Templul reformat
Monumentul Sfântul Ștefan
Aeroportul internațional
Monumentul Prinț Eugen
Capela
Hotel Budapesta
Palatele Clotild
Tunelul
Trimiteri poștale
Jeton local
Insignă locală
Medalie locală
Monedă locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
easte un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Set 2 insigne B.N.R. (Banca Națională a României)
La
data de 11 aprilie 1880 Principele Carol I a promulgat legea prin care se
înfiinţa Banca Naţională a României, prescurtat B.N.R. Acest eveniment a fost
relizat în urma demersurilor făcute de preşedintele Consiliului de Miniştri,
I.C.Brăteanu, care la data de 27 februarie 1880, a depus în Parlamentul
României proiectul legii constitutive a Băncii Naţionale a României. Banca
Naţională a României a emis de-a lungul anilor mai multe insigne, dar ţinând
cont de faptul că nu are nicio evidenţă în acest sens, va prezint aici două
dintre emisiunile insignografice ale acesteia. Insigna din stânga a fost emisă
în anul 1995 cu ocazia aniversării a 125 de ani de la înființarea BNR. Insigna
are forma rotundă, având pe margine un cerc și în interior sigla BNR. În partea
inferioară se află o bandă de 3 milimetri pe care este aplicat înscrisul “1880
– 1995”. Insigna a fost realizată în patru
variante: tombac, tombac vopsit în negru, argint
și aur. Reversul este anepigraf și este prevăzut cu ac închis. În perioada
următoare a fost emisă insigna din dreapta sub forma unei frunze de arțar, cu
dimensiunile 20 x 18 milimetri, având în mijloc, în relief sigla BNR. Și
această insignă a fost realizată în patru
variante: tombac, tombac vopsit în negru, argint
și aur. Reversul este anepigraf și este
prevăzut cu ac închis.
Banca
Națională a României are sediul central în centrul vechi al Capitalei, fiind compus din două
construcţii unite, dar ridicate în perioade diferite având trăsături specifice.
Eu prezint aici doar câteva informații despre Palatul vechi al BNR, cu intrarea
principală din Strada Lipscani. În ciuda tentativei lui Alexandru Ioan Cuza de a
crea o monedă naţională – romanatul – dezvoltarea economică a României s-a
conturat după instaurarea monarhie şi mai ales după cucerirea independenţei
(1877). În 1874 se construieşte pe Podul Mogoşoaiei (care va fi ulterior
redenumită Calea Victoriei) Palatul CEC, o primă puternică instituţie bancară.
În aprilie 1880, se hotărăşte înfiinţarea BNR, care va funcţiona pentru câţiva
ani în nişte camere improprii. Aceste lucruri, precum şi apropierea de tot
centrul economic bucureştean (reprezentat de hanuri, hoteluri, ziare şi
tipografii) din zona Lipscanilor, determină statul român să cumpere hanul lui Şerban
Vodă pentru a construi o clădire reprezentativă pentru Banca Naţională. La
data de 26 februarie 1882, proiectul pentru construcţia acestei clădiri a fost
încredinţat arhitecţilor francezi Cassien Bernard şi Albert Galleron, formaţii
la Ecole de Beaux Arts din Paris. Decizia se poate explica prin faptul că
stilul eclectic cu influenţe franceze reprezenta direcţia urbanistică a
Bucureştiului de la sfârşitul sec. XIX. Piatra de temelie a fost pusă la 12
iulie 1884, iar lucrările s-au desfăşurat sub atenta supraveghere a inginerului
arhitect Nicolae Cerchez, asistat de arhitectul E. Băicoianu. În ziua de 1
iulie 1890, construcţia a fost, în linii mari, finalizată. Palatul a cunoscut o
perioadă de activitate febrilă, polarizând în jurul său multe alte sedii de
bănci şi societăţi de asigurări. În sală de marmură, actual Muzeu al BNR-ului,
se găsea o masă mare, de lemn masiv, cu călimări, tocuri, sugative, pentru
completat titluri, unde clienţii putea să completeze actele necesare şi să
obţină banii depuşi. Clădirea adăposteşte şi lucrări de artă de o
însemnată valoare, precum tablouri semnate de Nicolae Grigorescu şi Eugen
Voinescu. Sala de Consiliu este una din cele mai luxoase încăperi, fiind
decorată cu motive florale şi geometrice din stucaturi aurite, dotată cu
mobilier în stil Ludovic al XIV-lea cu scaune în piele de Cordoba, candelabre
masive din bronz şi draperii de brocart roşu-purpură cu broderii în fir de aur,
adăpostind pe pereţi patru picturi monumentale, încastrate în rame masive de
stucatură.
Corul german din București
În
secolele al XII-lea şi al XIII-lea imigrează în Transilvania germanii din
regiunea Mossel-Franconia. În anul 1852 se instalează în București, venind sin Nimfenburg – Bavaria, un grup de
Surori Cântăreţe şi învăţători, care făceau parte din Fraţii şcolilor creştine,
se aşează în Bucureşti în anul 1852, venind din Nimfenburg Bavaria. În acelaşi
an se infiinţează; BUKARESTER DEUTSCHE
LIEDERTAFEL (Corul German din Bucureşti), care poate fi considerat prima
asociaţie corală germană în acest spaţiu. Dacă traducem ad literam cuvintele:
„liedertafel” rezultă masă de cântări. Corul German din Bucureşti a avut
iniţial o activitate de socializare, concertele şi spectacolele se desfăşurau
în săli mari unde lumea şedea la mese unde se mânca, bea, fuma şi se purtau
discuţii. Cu puțin înainte de anul 1900 s-a renunţat la acitvitatea de
socializare . Prezenţa la concerte şi spectacole a devenit mai sobră, tot acum
apărând aşa zişii „spectatori elevaţi”. În 1900 Corul German din Bucureşti avea
sediul în Str. Biserica Enei şi avea următoarea conducere:preşedinte -
C.Weinlicht; Vicepreşedinte - Th.Binder; casier - J.A Reprencht; secretar
-H.Zeuder; economist - G.Hoph si G.Waber; arhivist - E.O.Zeuner; Profesor de
muzică - E.Jakosch; substituţi: A.Dimitriu, E.A.Lessel, C.Mueler şi Rab. Corul
a avut o activitate continuă cu mici întreruperi până în 1943, fiind în acelaşi
timp o pepinieră pentru muzicieni, cântăreţi, instrumentişti şi alţi artişti.
Întrucât asociaţiile corale erau constituite din bărbaţi, totuşi în 1878 la Bucureşti
se înfiinţează un cor de dame, mişcare care se definiţează prin 1919, când apar
coruri mixte. În 1902 se serbează la Bucureşti 50 de ani de activitate a
Corului German din Bucuresti. Istoric în 1867 se constituie Federaţia Corală
Germană recomandând constituirea de Federaţii Corale Germane teritoriale.
Astfel că în anul 1892 se constituie Federaţia Corală Germană în România,
coordonând activitatea artistică a germanilor din Valahia şi Moldova. Această
insignă poate fi admirată în colecția Muzeului Brașov, ea existând în cinci
variante de culoare.
75 ani de la înființarea clubului sportiv Dinamo București
Onoare prin performață 1948 - 2023
Medalia
de mai sus s-a realizat în anul 2023 la Monetăria Statului pentru a celebra
existența de 75 de ani a Clubului Sportiv Dinamo București. Medalia s-a
realizat în două variante de material compoziție: argint și
aliaj de cupru și are următoarele
caracteristici tehnice:
- Anul
emiterii – 2023
- Emitent
– Monetăria
Statului
- Tema
– 75 de ani de la înființarea Clubului Sportiv Dinamo București
- Materiale compoziție – argint cu titlu de 99,9% sau aliaj
cupru
- Diametrul – 50 milimetri
- Greutatea – 47 game cea de argint și necunoscută cea de
aliaj cupru
- Calitatea – proof
- Tiraje – 60 bucăți cea de argint și 40 bucăți cea de
aliaj cupru
- Prețuri unitare de achiziție de la magazinele bucureștene
ale Monetăriei Statului sau magazinului online www.romaninmint.ro, cu TVA inclus – 540 lei cea de argint și 250 lei cea
din aliaj de cupru.
La 14 mai 1948, într-o clădire de pe strada Lipscani din
Capitală, era semnat actul de naştere al clubului sportiv Dinamo București, iar
la începutul anilor 50, Dinamo s-a aşezat în baza sportivă din Şoseaua Ştefan
cel Mare nr. 7-9, locul care o defineşte în aceeaşi măsură ca şi performanţele
obţinute de-a lungul celor şapte decenii. Iniţial, Dinamo a pornit la drum cu
numai trei secţii, fotbal, şah şi tenis de masă, însă clubul s-a dezvoltat
permanent, ajungând în prezent la 34 de secţii (inclusiv cele de la Centrul
Sportiv Braşov). În 75 de ani de activitate, Dinamo a îmbogățit vitrina
sportului românesc cu 131 de medalii olimpice (38 aur, 44 argint, 49 bronz),
cei mai titraţi sportivi olimpici fiind Elisabeta Lipă - 8 medalii (5 aur - 2
argint - 1 bronz), Ivan Patzaichin - 7 medalii (4 aur - 3 argint), Georgeta
Andrunache - 6 medalii (5 aur - 1 bronz). La Campionatele Mondiale, sportivii
clubului din Şoseaua Ştefan cel Mare au cucerit 1.288 medalii, iar la
Campionate Europene un număr de 1.801 medalii. Dinamo este prima echipă
românească de fotbal participantă în Cupa Campionilor Europeni, în ediţia din
1956. Totodată, „câinii” sunt primii din România care s-au calificat în
semifinalele Cupei Campionilor Europeni, ediţia 1983-1984, şi în semifinalele
Cupei Cupelor, ediţia 1989-1990. Dinamo a înseamnat și înseamnă o pleiadă de
mari campioni români, legende de talie internațională: Elisabeta Lipă, Georgeta
Andrunache, Viorica Chermeș, Doina Ignat, Constanța Burcică, Elena Georgescu,
Liliana Gafencu (canotaj), Ivan Patzaichin, Leon Rotman, Vasile Dîba
(kaiac-canoe), Nicolae Linca (box), Nicolae Martinescu (lupte), Mihaela Peneș
(atletism), Simona Păuca, Marius Urzică, Dan Grecu (gimnastică), Loredana Dinu,
Mihai Covaliu (scrimă), Ion Dumitrescu, Ștefan Petrescu, Alin Moldoveanu (tir),
Ghiță Licu, Valentin Samungi, Cornel Penu (handbal), Virginia Ruzici, Ion
Țiriac, Florența Mihai, Florin Segărceanu, George Cosac (tenis) și mulți, mulți
alții.
Set 2 jetoane - Cazinoul Phoenicia București
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Produsele
prezentate mai sus sunt piese de joc la Cazinoul Phoenicia din municipiul
București.
Cazinoul
Phoenicia funcționează în hotelul bucureștean cu același nume situat pe strada
Alexandru Șerbănescu, la nr. 87, în sectorul 1. Inaugurat in septembrie
2005, investitie a grupului italian Abrusci Cazinoul Senator a devenit in scurt
timp unul dintre cele mai mari si elegante cazinouri din partea de vest a
Romaniei. Casino Phoenicia este vizitat zilnic
de peste 100 de clienti, care se bucura de „experienta Phoenicia”, o combinatie
unica intre diversitatea jocurilor, serviciile ireprosabile si ambianta selecta
a cazinoului….
- peste
100 de jocuri zilnice, premii atractive in bani
- restaurant
unic in Romania, servicii ireprosabile
- ruleta
live si ruleta electronica
- diferite
tipuri de jocuri de poker: texas holdem, omaha, poker caribean
- slots
machines pentru pauzele de joc
- jocuri
de table (backgammon) si relaxare intr-un mediu ambiant de exceptie
- receptie
si masina speciala pentru clienti
Casino
Phoenicia este structurat asfel:- un
salon de poker, texas holdem
- un
salon VIP ruleta
- 12
slots machines, 11 mese de joc
- 5
mese de ruleta
- 4
mese de blackjack
- 2
mese de poker caraibean
Casino Phoenicia ofera clientilor o
ambianta selecta, fiind locul perfect unde va puteti petrece timpul liber avand
posibilitatea de a participa si juca la mesele puse la dispozitie de catre
cazino: puteti opta pentru o partida de poker – texas holdem, omaha hi/low, 7
stud, carribeam poker – cu amicii sau cunostiintele dvs., sau alte jocuri de
carti precum blackjack, 21 cards, sau puteti sa va incercati norocul si
numerele favorite la una din mesele de ruleta din incinta cazinoului; daca
doriti sa jucati la ruleta electronica, operatorii nostrii vor porni ruleta
doar pentru dvs. miza minima pentru inceperea unui joc fiind de 10RON. Pentru
pauzele de la jocurile de carti sau de la ruleta, dar si pentru pasionatii de
masini electronice, va punem la dispozitie 12 slots machines. La intervale
regulate, dar si pentru clientii fideli, Casino Phoenicia organizeaza evenimente
de interes local si national, precum turnee de poker, turnee de ruleta, diverse
actiuni de interes local, national si international. Data fiind diversitatea
clientelei, dar si gusturile acestora Casino Phoenicia dispune de personal
calificat, capabil sa satisfaca toate dorintele in materie de jocuri de noroc.
Insigna masonică - Prima societate Fraterna 1858 București
Produsul
medalistic de mai sus este o frumoasă insignă masonică realizată în amintirea
fondării Primei societăți bucureștene Fraterna, în anul 1858. Insigna are forma
ovală, pe fundal email albastru și la exterior un oval perlat. În câmpul
insignei sunt redate două mâini împreunate, care depășesc în lateral ovalul
perlat, simbolul cel mai cunoscut al masoneriei de pretutindeni. Deasupra
mâinilor, pe două rânduri, sunt aplicate inscripțiile: “PRIMA” –
curbat și
“SOCIETATE” – orizontal. Sub mâini, pe trei rânduri,
sunt aplicate inscripțiile: “FRATERNA / 1858” – orizontal și
“BUCUREȘTI”
– curbat. Vorbind etimologic, Francmasoneria este o asociaţie a
zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe
cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin
secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera franceză; sensul termenului
fiind identic şi în celelalte limbi europene: freemason în engleză, Freimaurer
în germană şi liberi muratori în italiană. Situaţia privilegiată a acestei
asociaţii a constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem : breaslă -
vine din faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi catedralelor.
Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de francmasoni
între secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a
Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate
secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet
secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai
ales al uneltelor de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui
Hiram, arhitectul templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu
uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite
apoi simboluri în Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit
Hiram au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul
vieţii materiale, inima – sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei. În
continuare voi enumera simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume:
ECHERUL şi COMPASUL, sunt simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru
ridicarea unor edificii stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie
(simbolul Cărţii Sacre), cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este
simbolul rectitudinii morale în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar compasul,
simbolul patimilor (lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă, egoism),
al cunoaşterii şi priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un echer, iar
fără un echer nu se poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU NIVEL, este
elementul echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii stabile,
liniare, trasând o linie verticală infinită care conduce la perfecţiune.
Semnifică capacitatea de a construi un sistem de referinţă. CIOCANUL şi DALTA,
semnifică necesitatea de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul reprezintă forţa
voinţei iar dalta discernământul, inteligenţa şi fineţea. Combinarea celor două
determină perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este emblema perfecţiunii şi
a ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de comparaţie a mărimii de
măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul celor 24 de ore ale zilei,
dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una lucrului, una odihnei şi un
celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA, simbolizează binefacerea, precum şi
dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie, exprimă bunătatea, caritatea dar şi
voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi triunghiul lui Solomon. Are forma unui
triunghi echilateral şi este reprezentarea geometrică a lui trei (principiul
triplicităţii). În tradiţia creştină semnifică trinitatea iar în mai multe
filozofii divinitatea ca perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera
G, căreia i se dau mai multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi,
Geometrie, Geneza), fie tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul
divin – simbol al principiului creator, fie soarele – principiul luminos al
vieţii. OCHIUL ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al
atributelor cele mai importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi
mila. Una dintre cele mai importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se
găseşte pe bancnota de un dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite.
SOARELE şi LUNA, reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între
alb şi negru, între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele
simbolizează Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al
raţiunii care luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează
Femininul, obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL,
după etinomul grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei
platonice, ,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem
simbolic şi nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune
cosmologică a universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre
simbolurile vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului
de Maestru. Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului
dincolo de moartea fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii.
COLOANELE, simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul
feminin, aerul, suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a
doua elementul masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu
alchimiştilor. Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi
orizontal, între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor
şi principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice masoneria
regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații masonice,
Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat devenind
MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic. Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul
1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci suferă
schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și
mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și
elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are
același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită în șase
sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă și
actuală ale orașului precum și pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură bucureștene de acum
sau altădată.
Hotel Capșa
Casa L. Berkowitz
Biserica Bucur
Biserica Colței
Biserica Crețulescu
Biserica Rusă
Biserica Sfântu Spiridon
Biserica Radu Vodă
Muzeul național al țăranului român "Dimitrie Gusti"
Casă din Rușețu (jud. Brăila) astăzi jud. Buzău
Biserica Sfinții Voievozi
Biserica Sfântu Gheorghe Nou
Biserica română-unită
Biserica Albă
Biserica Domnița Bălașa
Arcul de Triumf
Biserica grecească
Biserica Sfântu Gheorghe
Aeroportul internațional Băneasa
Arhivele statului
Expoziția generală română 1906
Cârciuma muntenească
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Poeta și compozitoare germană
Annete von Drsote Hulshoff
a trăit între anii 1797 - 1848
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un set de opt cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 10.11.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu