OVIDIU MUȘETESCU
“Eu privatizez
fiindcă asta
înseamnă
privatizarea:
să privatizezi.“
GHEORGHE NICHITA
“Tot ceea ce costă
bani e costisitor"
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O PLACHETĂ,
O MEDALIE ȘI CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
easte un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - Centenarul nașterii Aurel Vlaicu 1882 - 1982
Aurel
Vlaicu (născut la data de 19 noiembrie 1882 în localitatea
Binţinţi, lângă
Orăştie, judeţul Hunedoara şi decedat la data de 13 septembrie 1913 în
localitatea Băneşti, lângă Câmpina) a fost un inginer român, inventator şi
pionier al aviaţiei române şi mondiale. În
cinstea lui, comuna Binţinţi se numeşte astăzi Aurel Vlaicu. A terminat
Colegiul Reformat al Liceului Calvin din Orăştie, care din 1919 încoace a fost
numit „Liceul Aurel Vlaicu”, luându-şi bacalaureatul la Sibiu în 1902. Şi-a
continuat studiile inginereşti la Universitatea din Budapesta şi la Ludwig
Maximilians Universitat din Munchen, Germania, obținând diploma de inginer în
1907. După aceea a lucrat ca inginer la uzinele Opel din Russelsheim. În
anul 1908 se întoarce la Binţinţi unde construieşte un planor cu care
efectuează un număr de zboruri în 1909. În toamna lui 1909 se mută în Bucureşti
şi începe construcţia primului său avion, Vlaicu I, la Arsenalul Armatei.
Avionul zboară fără modificări (lucru unic pentru începuturile aviaţiei mondiale)
în iunie 1910. În anul 1911 construieşte un al doilea avion, Vlaicu II, cu care
în 1912 a câştigat cinci premii memorabile (1 premiu I si 4 premii II) la
mitingul aerian de la Aspern, Austria. La 13 septembrie 1913, în timpul
unei încercări de a traversa Munţii Carpaţi, cu avionul său Vlaicu II, s-a
prăbuşit în apropiere de Câmpina, se pare din cauza unui atac de cord. Curajos, sfidător chiar, modest, ambițios,
visător, talentat, patriot, recunoscător și, mai presus de toate, creativ. Cel
care a efectuat primul zbor de pe teritoriul României, cu un aparat mai greu
decât aerul, era la înălțimea tuturor epitetelor enumerate. De mic copil a avut o
fire temperamentală și curioasă, fire care i-a adus necazuri încă din liceu. În
anul 1902 își ia bacalaureatul la Liceul de Stat din Sibiu, după care urmează
două trimestre la Facultatea de Mecanică a Școlii Politehnice din Budapesta. Se
înrolează ca voluntar la marină, făcând serviciul militar în Croația. Își
obține diploma de inginer după ce termină cursurile prestigioasei
Ludwig-Maximilians-Universitet din Munchen. Imediat după absolvire, lucrează
pentru o scurtă perioadă de timp ca inginer pentru celebra Fabrică de
Automobile Opel. Cu toate acestea, Aurel Vlaicu nu era deloc mulțumit. Firea sa năvalnică și
impetuoasă îl îmboldește să nu accepte destinul plat și confortabil al unui
respectat inginer la Fabricile Opel. Aurel Vlaicu revine în țară în anul 1908.
Un an mai târziu își termină de construit primul planor, ajutat de Ion, fratele
său, planor cu care efectuează câteva zboruri în satul natal Binținți.La
îndemnurile prietenului său de școală, poetul Octavian Goga, se îndreaptă spre
București, unde în fața unui public format din personalitățile vremii face
câteva demonstrații cu prototipul avionului său. Sprijinit de Casa Regală și
Armata Română, ambițiosul inventator și pionier al aviației românești și
mondiale construiește la atelierele de la Arsenalul Armatei avionul „Vlaicu
I", primul avion construit pe teritoriul românesc. Cu acest avion, Aurel
Vlaicu va decola prima oară pe 17 iunie 1910 deasupra Câmpului Cotroceni. Vlaicu a scris
istorie. Prin actul său, a situat România pe locul doi în lume, după Franța, în
utilizarea avionului cu destinație militară. Emoționat, își înregistrează
brevetul nr. 2258 pentru așa-numita „Mașină de zburat cu corp în formă de
săgeată". Un an mai târziu, inginerul Vlaicu își construiește un al doilea
avion, celebrul „Vlaicu II", cu care zboară în mai multe orașe din Regat,
în cadrul unor turnee în care își face cunoscute invențiile. Succesele sale nu
se opresc aici, Aurel Vlaicu participând la război pe timpul campaniei din
Bulgaria, unde a îndeplinit misiuni de observație aeriană. În anul 1913,
compania engleză „Marconi”, îi comanda lui Aurel Vlaicu proiectarea și construirea
unui avion metalic cu două locuri. Inginerul român în doar câteva luni termină
avionul, pe care îl denumește „Vlaicu III". Geniul românesc a mai dăruit
astfel o invenție prețioasă omenirii -„Vlaicu III" a fost primul avion
funcțional din lume construit integral din metal. Pe data de 13 septembrie
1913, Aurel Vlaicu încearcă să traverseze Carpații cu avionul „Vlaicu
II". Intenția sa era aceea
de a participa la serbările ASTRA de lângă Orăștie pentru a duce salutul său
românilor din Ardeal. Nu a fost să fie așa... Genialul inventator român a
decolat de la București, a aterizat fără probleme la Ploiești pentru
realimentarea cu combustibil și s-a ridicat din nou în zbor. Avionul său s-a
prăbușit însă la Bănești, lângă Câmpina. Conform anchetelor ulterioare și pe
baza datelor despre starea de sănătate a lui Vlaicu, singura concluzie este
aceea că Aurel Vlaicu a suferit un atac de cord în timp ce era în zbor, la
manșa avionului. Icar din România a fost înmormântat la Cimitirul Bellu din
București. Conform raportului făcut de locotenentul aviator Gheorghe Negrescu,
primul sosit la locul accidentului, chipul eroului aerului era destins, Aurel
Vlaicu zâmbind chiar sfidător în fața morții.
E.K.E. Forrasligeti
Înainte
de anii 1900, destul de timid, în teritoriile româneşti au început să-şi facă
apariţia asociaţii şi cluburi de turism, ce s-au dedicat în activitatea pentru
drumeţiile şi ascensiunile montane. Între ele se remarcă: Clubul Alpin al
Transivaniei, fondat la Braşov în 1873; Erdély Kárpáti Egyésület (EKE),
(Societatea Carpatină Ardeleană), fondată la Cluj în 1891; Asociaţia Carpatică
a Transilvaniei, fondată în 1880 la Sibiu; Societatea Carpatină Sinaia, fondată
în 1893; Societatea Turiştilor din România, fondată la Bucureşti în 1903. După
primul Război Mondial, numărul iubitorilor de drumeţii montane creşte, apărând
noi asociaţii, create în sprijinul acestora: Societatea Hanul Drumeţilor,
fondată în 1920; Touring-Clubul României, fondat în 1926; Asociaţia Drumeţilor
din Munţii României, fondată în 1929; Clubul Alpin Român, fondat în 1936, etc.
Pe lângă organizarea de excursii în munţii Carpaţi, organizaţiile şi
asociaţiile montane au avut ca scop amenajarea de trasee montane, dar şi
construirea de cabane şi refugii montane, atât pentru membri cât şi pentru
iubitorii de munte. În perioada interbelică, unele asociaţii, preluând tradiţia
de la cluburile de turism din Europa centrală (Austria, Elveţia, Germania), au
început să ofere membrilor însemne –mărturii ale locurilor pe unde aceştia au
ajuns. Însemnele sunt sub forma unei insigne metalice, ce se ataşa cu ajutorul
unor cuişoare la obiectul de sprijin al călătorului – bastonul. În general,
aceste insigne, erau ornamentate cu imagini simbol ale locului sau
evenimentului pentru care au fost create. Produsul
medalistic de mai sus este o insignă de formă dreptunghiulară având
dimensiunile 27 x 42 milimetri. E.K.E. Forrasligeti este o insignă confecţionată
din zinc, având sistem de prindere format din două orificii, câte unul pe
fiecare latură. Ca imagine reprezintă în prim plan o cabană din bârne, iar în
fundal o creastă de munte şi o pădure de brazi. Numele FORRÁSLIGETI MENEDÉKHÁZ (adăpostul
Forrasliget) reprezintă cabana de la Ivora, fără a se putea localiza exact
acest loc.
Mihai Eminescu
Mihai
Eminescu, cel mai de preţ dar pe care Dumnezeu în mărinimia Sa i l-a făcut
poporului nostru, este românul care, după măsura genialităţii sale, este
reprezentat pe cele mai multe dintre medaliile şi insignele ce s-au realizat la
noi. Piesa de mai sus este o insignă – lucrare de
autor - realizată în anul 2010 de către
gravorul Monetăriei Statului – Constantin Dumitrescu. Insigna nelegată de un
eveniment anume, a fost realizată de artistul medalist într-un moment de
superbă inspiraţie şi creaţie artistică, ce a dus în final la o adevărată
bijuterie insignografică. Cu o formă atipică, această insignă este compusă
dintr-o pană, ca simbol al creaţiei literare, pe care este aplicat la jumătatea
ei portretul decupată în contur a lui Mihai Eminescu, cu orientare spre stânga.
Pana, aşezată cu vârful spre dreapta, este realizată din bronz aurit şi are o
lungime de 3 cm şi o lăţime maximă de 0,8 cm. Ea ne duce cu gândul la distincţia
Clubului Numismatic „Mihai Eminescu” din cadrul Cercului Militar Naţional,
„Pana de aur a lui Mihai Eminescu”. Portretul poetului are o înălţime de 1 cm
şi este realizat din bronz argintat, după matriţa portretului ce se află în
emblema Clubului. În această viziune artistică poetul scrutează cu privirea
înălţimile astrale, căutând parcă strălucirea unică a Luceafărului dar şi mult
râvnitul punct de întâlnire a marii creaţii poetice cu Divinitatea. Contrastul
dintre bronzul aurit şi cel argintat are un efect superb. Insigna se prinde cu
ac. Tirajul acestei insigne este de doar zece exemplare ce au intrat în
diferite colecţii particulare.
***
Mihai Eminescu (nume real Mihail Eminovici) (născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul
Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a fost un poet, prozator şi
jurnalist român, socotit de cititorii români şi de critica literară postumă
drept cea mai importantă voce poetică din literatura română. Eminescu a fost
activ în societatea politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la
Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A publicat primul său poem la
vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la viena. Manuscrisele
poetului Mihai Eminescu, 46 de volume, aproximativ 14000 de file, au fost
dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902.
Eminescu a fost internat în data de 3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din
Bucureşti şi apoi a fost transportat la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie
1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu.
În 17 iunie a fost înmormântat la umbra unui tei din cimitirul Bellu –
Bucureşti. A fost ales post-mortem (28 oct.1948) membru al Academiei Române.
Jeton - 2 LEI G.C. - 200
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele
monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local
şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de
administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care,
ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Produsul de mai sus
se pare că a fost realizat la comanda vreunul proprietar de magazin, cafenea,
bodegă sau restaurant al cărui nume începea cu literele G și C. Interesant este
că piesele sunt marcate cu două valori (1 leu – 100 și 2 lei - 200) ceea ce mă
face să cred că aceste valori reprezintă niște sume bănești exprimate în lei și
bani. S-ar putea ca aceste jetoane să fi fost folosite ca un fel de gaj. Să
zicem că un cumpărător își procura o halbă de bere și aceasta costa 3 lei. El
plătea barmanului pentru o halbă 5 lei, primind pe lângă bere și un jeton de 2 lei
(contravaloarea halbei). La plecare consumatorul preda halba sa, și jetonul,
primind înapoi contravaloarea jetonului. Astfel consumatorul manifesta mai multă
grijă față de halba barului.
150 de ani de la înființarea primei structuri
de transmisiuni a Armatei Române
Produsul de mai sus este o medalie realizată în anul 2023 la Monetăria Statului pentru a celebra Ziua Transmisioniștilor Militari – 150 de ani de la fondarea primei structuri de transmisiuni din Armata României. Medalia este realizată în două variante de metal compoziție și are următoarele caracteristici tehnice:
- Anul emiterii – 2023
- Emitent – Monetăria Statului
- Tema – 150 de ani de la fondarea primei structuri de transmisiuni din Armata României
- Metal (compoziție) – argint cu titlul de 99,9% sau aliaj de cupru
- Forma – rotundă
- Diametrul – 50 milimetri
- Greutatea – 47 de grame cea de argint, necunoscută cea din aliaj de cupru
- Calitatea – proof
- Tiraj – 60 bucăți cea de argint și 40 bucăți cea de cupru
- Prețuri unitare de vânzare, cu TVA inclus, din magazinele bucureștene ale Monetăriei dar și prin magazinul online www.romanianmint.ro – 548 lei cea de argint și 306 lei cea din aliaj de cupru.
Prima secție de telegrafiști militari s-a înființat în data de 14 iulie
1873, prin Înaltul Decret nr. 1303, fiind încadrată în compania de minari din
structura batalionului de geniu al Armatei Române. Drumul comunicaţiilor
militare a fost unul în general progresiv, cu anumite perioade de stagnare şi
chiar de recul însă, privită global, dezvoltarea a fost evidentă. În 1874, prin
Înaltul Decret nr. 1132 din 28 mai, numărul secţiilor de telegrafie creşte la
patru, fiind coordonate de Grigore Giosan, primul telegrafist al Armatei
Române. Experienţa Războiului de Independenţă a arătat nevoia unei conduceri
centralizate şi a unui sistem coerent de legături de comunicaţii, astfel încât
în 1877, prin Înaltul Decret nr. 1957 din 19 octombrie, cele 4 secţii vor fi reorganizate
în Compania 6 Telegrafie – prima de acest fel în istoria armatei noastre.
Trecută în subordinea directă a Marelui Cartier General până la sfârşitul
războiului, ea se va desfiinţa la 1 octombrie 1878, secţiile fiind din nou
repartizate celor 4 companii de minari-săpători-telegrafişti ai batalionului de
geniu. Ȋncepând cu anul 1880, această structură va suferi o serie de
reorganizări astfel ȋncât, la începutul secolului al XX-lea, în cadrul Armatei
Române există două regimente de geniu, fiecare având în compunerea sa două
batalioane mixte de telegrafişti şi săpători-minari. În anul 1903 vor fi
importate în România primele mijloace de telegrafie fără fir, instalate pe
uscat şi pe navele maritime. În 1909, prin Înaltul Decret nr. 2893 din 24
octombrie, s-a înfiinţat Compania de specialităţi, având în compunere o staţie
TFF, o secţie de proiectare, o secţie de automobile şi motociclete, o staţiune
columbofilă şi o secţie de fotografie. Mai târziu, aceasta se va transforma în
Batalionul de specialităţi. La 1 aprilie 1932, prin Înaltul Decret 497/1932,
s-au înfiinţat Brigada de Transmisiuni şi Regimentele 2 şi 3 Transmisiuni, la
Bucureşti, Câmpina şi Braşov. Tehnica militară utilizată de transmisionişti
este o oglindă fidelă nu doar a conjuncturii internaţionale a fiecărei
perioade, dar şi a nivelului de dezvoltare a capacităţilor de producţie a
statului român. În perioada interbelică, în România iau naștere primele firme
producătoare de tehnică de transmisiuni. Cea mai importantă dintre acestea a
fost „Standard”, care a produs atât centrale telefonice, cât și telefoane de
campanie. În 1948 „Standard” va fi naționalizată și va deveni „Vestitorul”,
ulterior „Electromagnetica”. În 1957 România a devenit a cincea țară din lume
care a produs un calculator electronic și prima dintre țările comuniste.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu