Mai jos admiri și alte poze reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea austriacă SCHWARZACH IM
PONGAU, bundes landul SALZBURG, din vremuri diferite,
câteva cărți poștale ilustrate, o insignă și o medalie locale.
Biserica
Castelul
Gara
Capela mortuară
Muzeul în aer liber
Școala
Hotelul Poștei
Monumentul eroilor
Hotel Linsinger
Spitalul
Biserica Sfântul Veit
Vedere aeriană
Vederi generale
Trimiteri poștale
Insignă locală
Medalie locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINATȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
CÂTEVA INSIGNE
ȘI MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Casa Peștera - 1610
Înainte
de anii 1900, destul de timid, în teritoriile româneşti au început să-şi facă
apariţia asociaţii şi cluburi de turism, ce s-au dedicat în activitatea pentru
drumeţiile şi ascensiunile montane. Între ele se remarcă: Clubul Alpin al
Transivaniei, fondat la Braşov în 1873; Erdély Kárpáti Egyésület (EKE),
(Societatea Carpatină Ardeleană), fondată la Cluj în 1891; Asociaţia Carpatică
a Transilvaniei, fondată în 1880 la Sibiu; Societatea Carpatină Sinaia, fondată
în 1893; Societatea Turiştilor din România, fondată la Bucureşti în 1903. După
primul Război Mondial, numărul iubitorilor de drumeţii montane creşte, apărând
noi asociaţii, create în sprijinul acestora: Societatea Hanul Drumeţilor,
fondată în 1920; Touring-Clubul României, fondat în 1926; Asociaţia Drumeţilor
din Munţii României, fondată în 1929; Clubul Alpin Român, fondat în 1936, etc.
Pe lângă organizarea de excursii în munţii Carpaţi, organizaţiile şi
asociaţiile montane au avut ca scop amenajarea de trasee montane, dar şi
construirea de cabane şi refugii montane, atât pentru membri cât şi pentru
iubitorii de munte. În perioada interbelică, unele asociaţii, preluând tradiţia
de la cluburile de turism din Europa centrală (Austria, Elveţia, Germania), au
început să ofere membrilor însemne –mărturii ale locurilor pe unde aceştia au
ajuns. Însemnele sunt sub forma unei insigne metalice, ce se ataşa cu ajutorul
unor cuişoare la obiectul de sprijin al călătorului – bastonul. În general,
aceste insigne, erau ornamentate cu imagini simbol ale locului sau
evenimentului pentru care au fost create.
Cabana
Casa Peştera era situată la altitudinea de 1610 metri. Ea a fost construită de
către Touring-Clubul României, între anii 1923 şi 1925 și
e posibil ca ea să fi existat pe locul actualului hotel Peștera din stațiunea
Bușteni, județul Prahova. Insigna de baston, este de forma unui scut, având
dimensiunile de 37 x 31 milimetri. Este confecţionată din alamă, iar ca sistem
de prindere are trei orificii (unul în partea superioară şi două laterale). Cel
mai probabil, insigna a fost emisă cu ocazia inaugurării cabanei, din data 29
iunie 1925 când au participat aproximativ 200 de membri ai T.C.R.
Oastea Domnului
În
primul număr din anul 1923 al ziarului ortodox sibian „Lumina Satelor",
preotul Iosif Trifa publica un manifest în care-i chema pe credincioși să
redescopere valorile inițiale ale creștinismului. Debuta astfel mișcarea
religioasă Oastea Domnului care a marcat Biserica Ortodoxă Română în perioada
interbelică. Oastea Domnului a apărut în condițiile speciale ale primului
deceniu de după Unirea din 1918. Transilvania era un teritoriu multietnic, iar
elita ortodoxă trebuia să se remarce pe plan cultural și religios. Tocmai de
aceea, în fruntea Mitropoliei Ardealului a fost instalat Nicolae Bălan,
intelectual de frunte al Transilvaniei. Avea doctoratul în teologie luat la
Universitatea din Oxford. Era și unul dintre cei mai prețuiți profesori de la
Seminarul Teologic din Sibiu, înainte de 1918. Ajuns la conducerea bisericii
transilvănene, Mitropolitul Nicolae Bălan a inițiat o campanie de revigorare a
Ortodoxiei. Printre acțiunile sale s-a numărat și aducerea unor preoți
entuziaști la Sibiu, sediul Mitropoliei, care să se ocupe cu activitatea
misionară. Unul dintre aceștia a fost preotul Iosif Trifa, parohul din Vidra de
Sus, județul Alba (satul natal al lui Avram Iancu). Preotul Iosif Trifa slujea
de zece ani la Vidra, timp în care se remarcase pentru dăruirea pe care o
manifestase în slujba Ortodoxiei. Mitropolitul Nicolae Bălan îl cunoștea
personal pe preotul Iosif Trifa, deoarece i-a fost profesor la Seminarul
Teologic din Sibiu. În luna august 1921, preotul de la Vidra de Sus a fost
convocat de mitropolit la Sibiu, pentru a i se încredinţa o misiune specială.
Începând cu luna septembrie 1921 devenea duhovnic al studenților de la
Facultatea de Teologie Ortodoxă din localitate. Foarte activ, preotul Iosif
Trifa nu s-a preocupat doar de îndrumarea spirituală a viitorilor preoți
ortodocși. La 1 ianuarie 1922 a publicat primul număr din ziarul „Lumina
Satelor”, pe care l-a condus până în anul 1934. Publicația Mitropoliei
Ardealului a fost deosebit de influentă în perioada interbelică. A ajuns la
tiraje de peste un milion de exemplare pe număr. Înființarea Oastei Domnului
are conotații mistice. În cartea fundamentală a mișcării religioase, „Ce este
Oastea Domnului”, preotul Iosif Trifa susține că Anul Nou 1923 l-a găsit
frământat de gânduri. De 11 ani, de când fusese hirotonit preot, „striga în
pustiu fără urmare și fără roade”. Astfel, relatează preotul, a căzut în
genunchi și s-a rugat lui Dumnezeu ca să-l îndrume „să lucreze cu mai multă
izbândă”. Ca semn divin, Duhul Sfânt l-a îndemnat să publice în primul număr
din „Lumina Satelor” pe anul 1923 o chemare. Prin aceasta, îi sfătuia pe
credincioși să intre în anul nou cu dorința de a se lepăda de păcate.
Mitropolitul Nicolae Bălan a binecuvântat imediat inițiativa preotului Iosif
Trifa. În spatele argumentelor teologice stăteau și cauze sociale care au
contribuit la apariția Oastei Domnului (alcolismul, tabagismul, sudalma etc.).
Această iniţiativă s-a dovedit un succes, mişcarea duhovnicească răspândindu-se
în surt timp în toate regiunile Ţării şi a mobilizat un mare număr de creştini
ortodocşi. După 1948 mișcarea a fost declarată ilegală de regimul comunist. În
această perioadă, în anii grei ai stalinismului, Oastea Domnului, a fost
condusă de Traian Dorz, care a primit 17 ani de pușcărie pentru acest motiv. În
1990 Oastea Domnului a fost reabilitată de Statul Român și de Sinodul Bisericii
Ortodoxe Române, care a ridicat caterisirea lui Iosif Trifa. În zilele noastre,
Oastea Domnului are sediul administrativ la Sibiu, unde dispune de editură,
librărie și tipografie proprie. Aici se tipărește, cu binecuvântarea Sinodului
Bisericii Ortodoxe Române, săptămânalul „Iisus Biruitorul”, având ca supliment
revista pentru tineri „Timotheos”. Oastea Domnului este condusă de un „Sfat
Frățesc” Operativ din care fac parte aproximativ 30 de membri, reprezentanți ai
zonelor în care mişcarea este activă. Oastea Domnului este prezentă aproape pe tot
teritoriul României dar și dincolo de granițele ei. Activitatea ei are ca bază
așa numitul „voluntariat al laicilor”, chiar dacă din mișcare fac parte și
numeroși clerici. Părintele Iosif Trifa a definit misiunea Oastei Domnului
astfel: „ ... aflarea și vestirea lui Iisus cel răstignit.” Această formulare
era o veritabilă „declarație de război sufletesc contra întunericului și a
răutății” din partea unei „armate care lupta sub steagul și conducerea lui
Iisus Biruitorul.” De asemenea, referindu-se la programul Oastei Domnului,
părintele Iosif Trifa scria: „Iisus cel răstignit - acesta a fost programul meu
în toți anii de Oaste și acesta este programul Oastei Domnului. Nu este un
program nou. L-am aflat gata de la Sfântul Apostol Pavel.” Tot părintele definea
pe „ostașul Domnului” astfel: „Ținând cont de permanenta ofensivă a iadului, un
ostaș al Domnului trebuie să fie un ostaș activ, luptător, un mare viteaz,
capabil să atragă și pe alții în lupta cea mare a mântuirii sufletelor.”
Ordinul Casei Domnitoare
în grad de mare cruce pentru militari
Piesa de mai sus este foarte rară, ea
reprezentând Ordinului „Casei Domnitoare” în grad de Mare Cruce, model I,
placa pentru militari, realizată
de bijutierul bucureștean Weiss. Piesa s-a expus în cadrul licitației “România la porțile civilizație” organizată în luna octombrie
2023, având un preț de vânzare de pornire de doar 2000 de euro. Piesa este
realizată din argint aurit sub forma unei stele cu opt raze. În centrul plăcii
a fost aplicată cruce ordinului realizată din email cu brațele egale, în a
cărei medalion central a fost reprodus blazonul cazei de Hohenzollern și deviza
casei regale „Nihil Sine Deo”. Pe revers în centrul plăcii regăsim marca
bijutierului Weiss, iar pe acul vertical de prindere au fost aplicate mai multe
poansoane. Ordinul a fost instituit în anul 1938, prin înalt decret regal de
către regele Carol al II-lea.
Ziua universală a iei
Produsul de mai sus este o medalie realizată în anul 2023 la
Monetăria Statului pentru a celebra Ziua
universală a iei. Medalia este realizată în două variante de metal compoziție și are următoarele caracteristici:
- Anul emiterii – 2023
- Emitentul – Monetăria
Statului
- Tema – Ziua universală a iei
- Material (compoziție) – argint cu titlul de 99,9% sau aliaj de
cupru
- Forma – rotundă
- Diametrul – 37 milimetri
- Greutatea – 31,11 grame cea din argint, necunoscută cea din
aliaj de cupru
- Calitatea - patinată
- Tiraje – 60 bucăți cea de argint și 40 bucăți cea din aliaj de
cupru
- Prețuri unitare de vânzare, cu TVA inclus, de la magazinele
bucureștene ale Monetăriei sau prin magazinul online www.romanianmint.ro –
489 lei cea de argint sau 329 lei cea din aliaj cupru.
Ne
mândrim cu ia românească și o purtăm cu drag, însă cât de multe lucruri știm,
cu adevărat, despre istoria ei? Ia, numită și cămașă cu altiță, este cea mai
cunoscută și, cu siguranță, cea mai reprezentativă piesă a costumului
tradițional românesc. Extrem de importantă în viața satului, ia a suferit de-a
lungul timpului modificări, fiind influențată și de portul de la oraș. Nu se
cunoaște cu precizie momentul apariției acestui articol de îmbrăcăminte, însă
cercetările atestă faptul că ia ar putea data încă din perioada culturii
Cucuteni. Este un obiect vestimentar realizat integral manual, pe pânză de
bumbac, in sau borangic, cu broderii ample și bogate, în culori vii, având
adesea aplicații de mătase, paiete sau mărgele. “Ie” este un termen care se
adresează exclusiv cămășii purtate de către femei. Nu doar că aceste broderii
cusute manual sunt unicat, dar ele erau realizate în mare taină, pentru ca
povestea spusă cu ajutorul acului de cusut să nu fie sursă de inspirație pentru
nicio altă fată din sat. Zestre de preț, oferită în dar din generație în
generație, ia era adesea lucrată într-o perioadă lungă de timp, fiind
modificată pentru a corespunde vârstei sau statului social al femeii care o
purta. Croiala acestei cămăși tradiționale românești sugerează forma unei cruci
– o bucată de material de forma dreptunghiulară, cu mâneci largi și o
deschizătură rotundă în partea de sus, numită și “gura iei”. Aceasta din urmă
este întărită cu o cusătură specifică, realizată cu fire de bumbac sau mătase,
în culori asortate cu broderiile de pe restul cămășii. Mânecile iei sunt
încrețite la umeri și uneori și la încheieturile mâinilor, formând volănașe
delicate. Nu este o întâmplare faptul că ia imită forma crucii, deoarece viața
satului românesc este strâns legată de credința în Dumnezeu. Mai mult decât
atât, unul dintre motivele des întâlnite pe cămășile tradiționale românești
este chiar simbolul crucii. Numeroase personalități ale României,
dar și de pretutindeni, au ales să integreze ia în garderoba de zi cu zi.
Regina Elisabeta, Prințesă de Neuwied și prima Regină a României, a fost
fascinată de frumusețea portului tradițional, pe care l-a adoptat și l-a impus
ca standard la curtea regală. Regina Maria, nepoată a Reginei Victoria a Marii
Britanii și cea de-a doua Regină a României, a fost una dintre marile
promotoare ale portului tradițional românesc, pe care l-a iubit și l-a purtat
cu eleganță. În urma sa au rămas numeroase fotografii care atestă dragostea pe
care Regina a purtat-o iei românești. Datorită ei, această cămașă a devenit un
adevărat etalon vestimentar pentru toate femeile din aristocrația românească și
a fost purtată cu drag atât de Principesa Ileana, cât și de Principesa Elena. Nu
doar persoanele de rang înalt și-au îndreptat atenția asupra acestei cămăși
tradiționale. Mari artiști au pictat pe pânzele lor femei îmbrăcate în portul
românesc, precum pictorii Henri Matisse (tabloul “La Blouse Roumaine”, realizat
în anul 1940) sau Constantin Daniel Rosenthal (tabloul “România revoluționară”,
realizat la Paris, în anul 1850 – modelul care i-a servit pictorului drept muză
este Maria Rosetti, soția lui C.A. Rosetti). Nicolae
Tonitza, Camil Ressu, Ion Theodorescu-Sion, Francisc Șirato sau Dumitru Ghiaţă
sunt câteva dintre numele marilor artiști români pe care portul popular i-a
inspirat în realizarea operelor artistice. De
asemenea, cântăreața Maria Tănase s-a numărat printre personalitățile care au
purtat ia românească, făcând-o cunoscută în întreaga lume. Însă drumul iei nu
s-a oprit aici. Cămașa românească a fost o sursă de inspirație pentru creatorii
de modă. Punctul de pornire l-a reprezentat colecția designerului Yves Saint
Laurent, din toamna-iarna anului 1981. Fascinat și inspirat de tabloul “La
Blouse Roumaine” al pictorului francez Henri Matisse, designerul a lansat
colecția cu același nume. În sezonul primăvară/vară 1997-1998, designerul a
inclus din nou în colecția sa elemente din costumul tradițional românesc. Ulterior,
numeroși alți designeri au ales să reinterpreteze în notă modernă portul
popular românesc, închinând colecții întregi frumoasei ii: Jean-Paul Gaultier
(2006), Oscar de la Renta (2008), Philippe Guilet (noiembrie 2011 – colecție
tribut adus României), Carolina Herrera (2013), Kenzo, Anna Sui sau Agatha Ruiz
de la Prada. Tom Ford a adus în prim plan pe podiumurile de prezentare ia din
zona Sibiului, mai exact din regiunea Făgăraș. Cântăreața britanică Adele a
pozat pentru numărul din martie 2012 al revistei Vogue, ediția americană,
îmbrăcată în una dintre realizările designerului, inspirată din broderiile
negre specifice zonei geografice românești. Și
vedetele iubesc ia românească! Iar de aici nu a mai fost decât
un pas – ia românească a devenit populară printre vedetele de la
Hollywood și nu numai. Fotomodele și actrițe precum Kate Moss, Nicole Kidman,
Halle Berry, Emma Stone, Jennifer Garner, Anne Hathaway, Katie Holmes, Emma
Watson, Sharon Stone sau Raquel Welch au inclus ia în garderoba lor. Și
vedetele din țara noastră au ales, în ultimii ani, să poarte acest element
vestimentar. Andreea Marin, Andra, Ozana Barabancea, Loredana, Gina Pistol sau
Ilinca Vandici sunt doar câteva dintre numele celor care au readus în atenție
“bătrâna” ie. Mai mult decât atât, ia noastră are și o zi dedicată – data de 24
iunie este acum marcată drept Ziua Universală a Iei. Această zi este serbată în
peste 50 de țări și mai mult de 100 de orașe. Nu este o întâmplare faptul că
data acestui eveniment coincide cu o sărbătoare importantă a românilor,
respectiv Sânzienele, deoarece ia are brodate simboluri magice, destinate
să o apere de rele și de ghinioane pe cea care o poartă. SURSA NET = https://www.florideie.ro/blog/povestea-iei-de-la-inceputuri-si-pana-in-prezent/ În timp, finețea materialelor folosite, armonia
cromatică, dar și croiul pieselor de port românesc, țesute, croite și brodate
în casă au fost apreciate de reginele României, Elisabeta și Maria, dar și de
aristocrația feminină a timpului, care au purtat cu mândrie costumul popular în
diferite momente. Jeton - 100 G.C - 1 LEU
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Produsul de
mai sus se pare că a fost realizat la comanda vreunul proprietar de magazin,
cafenea, bodegă sau restaurant al cărui nume începea cu literele G și C.
Interesant este că piesele sunt marcate cu două valori (1 leu – 100 și 2 lei -
200) ceea ce mă face să cred că aceste valori reprezintă niște sume bănești
exprimate în lei și bani. S-ar putea ca aceste jetoane să fi fost folosite ca
un fel de gaj. Să zicem că un cumpărător își procura o cafea și aceasta costa 3
lei. El plătea barmanului pentru o cafea 4 lei, primind pe lângă cafea și un
jeton de 1 leu (contravaloarea ceștii). La plecare consumatorul preda ceașca
sa, și jetonul,. primind înapoi contravaloarea jetonului. Astfel consumatorul
manifesta mai multă grijă față de ceașca barului.
___________ oOo___________
PE BANCNOTELE LUMII
Economistul francez Jean Baptiste Colbert,
a trăit între anii 1619 - 1683
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane de
raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 03.11.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu