5 franci 1950
SFÂNTUL PETRU ŞI MIQUELON
Este o colonie franceză de peste
mări
(arhipelag de șapte insule)
situat
în nordul Oceanului Atlantic,
undeva lângă coasta Canadei.
Are o suprafață totală de 242
kilometri pătrați,
numără aproximativ 5088 locuitori
iar
capitala este orașul Saint Pierre
(Sfântul Petru).
Nu are o deviză națională unanim
acceptată.
Stema oficială adoptată în anul
1982:
Steagul oficial adoptat în anul
1982:
Pe aversul bancnotei prezentate aici se află
chipul lui Louis Antoine de Bougainville.
Louis Antoine de Bougainville a fost un navigator, explorator
și
scriitor francez, care s-a născut la data 12 noiembrie 1729
și a decedat la
data de 31 august 1811.
Primăria
Statuia pescarului
Catedrala
Deasupra am prezentat trei dintre cele mai reprezentative
monumente ale culturii și arhitecturii din această țară, iar
mai jos câteva piese de medalistică, cartofilie,
numismatică și filatelie emise de autoritatea statului
Sfântul Petru și Miquelon.
Ecuson de jandarmerie
Insignă
Medalie
Marcă poștală
Certificat de acțiuni
Monedă
xxx
"RECHINUL CEL MARE ȘI SUR"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHIȚCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu,MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
1 mai 1924 - C.G.S.U. (?)
În anul 1889
Congresul Internaționalei Socialiste a decretat ziua de 1 Mai
ca Ziua Internațională a Muncii, în memoria victimelor grevei
generale din Chicago, ziua fiind comemorată prin manifestații
muncitorești. Cu timpul, data de 1 mai a devenit sărbătoarea muncii în
majoritatea țărilor lumii, diversele manifestări căpătând amploare pe măsură ce
autoritățile au convenit cu sindicatele ca această zi să fie
liberă. Reducerea normei orare zilnice de lucru stă la originea
semnificației zilei de 1 mai, de sărbătoare internațională a lucrătorilor. În
anul 1872, circa 100 de mii de lucrători din New York, majoritatea din
industria construcțiilor, au demonstrat, cerând reducerea timpului de lucru la
8 ore. Data de 1 mai apare, pentru prima dată, în legătură cu întrunirea, din
anul 1886, a Federației Sindicatelor din Statele Unite și Canadei (precursoarea
Federației Americane a Muncii). George Edmonston, fondatorul Uniunii
Dulgherilor și Tâmplarilor a inițiat introducerea unei rezoluții care stipula
ca: „8 ore să constituie ziua legală de muncă de la, și după 1 mai 1886”,
sugerându-se organizațiilor muncitorești respectarea acesteia. La data de 1 mai
1886, sute de mii de manifestanți au protestat pe tot teritoriul Statelor
Unite, însă cea mai mare demonstrație a avut loc la Chicago, unde au mers 90 de
mii de demonstranți, din care aproximativ 40 de mii se aflau în grevă.
Rezultatul: circa 35 de mii de muncitori au câștigat dreptul la ziua de muncă
de 8 ore, fără reducerea salariului. Dar, ziua de 1 mai a devenit cunoscută
pe întreg mapamondul în urma unor incidente violente, care au avut loc trei
zile mai târziu, în Piața Haymerket din Chicago. Numărul greviștilor
se ridicase la peste 65000. În timpul unei demonstrații, o coloană de muncitori
a plecat să se alăture unui protest al angajaților de la întreprinderea de
prelucrare a lemnului „McCormick”. Poliția a intervenit, 4 protestatari au fost
împușcați și mulți alții au fost răniți. În seara aceleași zile, a fost
organizată o nouă demonstrație în Piața Haymarket. Din mulțime, o bombă a fost
aruncată spre coloana de polițiști. Au fost răniți 66 de polițiști, dintre care
7 au decedat ulterior. Poliția a ripostat cu focuri de armă, rănind două sute
de oameni, din care câțiva mortal. În urma acestor evenimente, 8 lideri anarhiști,
care aparțineau unei mișcări muncitorești promotoare a tacticilor militante,
violente, au fost judecați. Muncitorii din Anglia, Olanda, Rusia, Italia,
Franța și Spania au adunat fonduri pentru plata apărării. În urma procesului, 7
dintre aceștia au fost condamnați la moarte (doi având ulterior pedeapsa
comutată la închisoare pe viață) și unul la 15 ani închisoare. Șapte ani mai
târziu, o nouă investigație i-a găsit nevinovați pe cei 8. În anul 1888, la
întrunirea Federației Americane a Muncii s-a stabilit ca ziua de 1 mai 1890 să
fie data pentru susținerea, prin manifestații și greve, a zilei de muncă de 8
ore. Dar, în anul 1889, social–democrații afiliați la așa–numita Internațională
a ll–a, au stabilit, la Paris, ca ziua de 1 mai să fie o zi internațională a
muncitorilor. La 1 mai 1890, au avut loc demonstrații în SUA, în majoritatea
țărilor europene, în Chile, Peru și Cuba. După aceasta, 1 mai a devenit un
eveniment anual. Până în 1904, Internaționala a ll-a a chemat toți
sindicaliștii și socialiștii să demonstreze energic, pentru „stabilirea prin
lege a zilei de muncă de 8 ore, cererile de clasă ale proletariatului și pentru
pace universală”. 1 mai a devenit, în aproape toată
lumea, Ziua Internațională a Muncii. Există și excepții, de exemplu Australia,
Elveția și SUA, unde 1 mai nu este o sărbătoare oficială. În majoritatea
țărilor vest europene, ziua de 1 mai este zi liberă. În țările comuniste, ziua
de 1 mai a fost transformată într-o sărbătoare de stat însoțită de defilări
propagandistice. Regimurile comuniste încercau să instrumenteze politic o veche
tradiție a mișcării muncitorești internaționale. În România, după
evenimentele din decembrie 1989, timp de mai mulți ani, ziua de 1 mai nu a mai
fost sărbătorită prin festivități decât la inițiativa unor reprezentanți ai
unor partide precum P.S.M. și P.R.M..
În România această zi a fost
sărbătorită pentru prima dată de către mișcarea socialistă în anul 1890. În
perioada comunistă, de 1 mai autoritățile organizau manifestații uriașe pe marile
bulevarde. Coloane de oameni, în ținute festive, scandau lozinci și purtau
pancarte uriașe. După defilare cu mic, cu mare, muncitorii din toate sectoarele
de producție se îndreptau cu avânt, de la primele ore ale dimineții, spre locul
de desfășurare a serbărilor câmpenești organizate în lungul și-n latul țării.
Își întindeau păturile pe iarbă, mâncau mititei, beau bere și ascultau rapsozii
veniți să le răsplătească efortul de peste an. După 1990, importanța
propagandistică a zilei a fost minimalizată, dar oamenii se bucură de acest
eveniment, sărbătorindu-l în aer liber, la iarbă verde, la mare ori la munte.
În ultimii ani Poșta Română nu a mai emis nici o marcă poștală cu ocazia zilei
de 1 Mai și nici nu există speranțe să mai scoată. Astăzi doar amintirile țin
loc de parade festive în sufletul oamenilor. Locurile de muncă au început să
dispară, muncitorii fericiți s-au împuținat, mulți dintre ei
lucrând “afară”. În Romania, sărbătoarea de 1 Mai continuă, dar fără
obiectul muncii. Înălțarea Domnului - Ziua Eroilor
Pentru Patrie 1923 - 2003
80 de ani de la înființarea Instituției "Eroul necunoscut"
Înălțarea Domnului este o mare sărbătoare creștină, care
comemorează înălțarea la cer a lui Isus Hristos, la 40 de zile după Înviere.
Rezumată în trei puncte, pentru creștini Înălțarea semnifică: - Înălțarea lui Hristos marchează intrarea
definitivă a umanității lui Isus în domeniul ceresc al lui Dumnezeu, de unde va
veni iarăși, dar care până atunci îl ascunde privirilor oamenilor.
- Isus Hristos, Capul Bisericii, merge înaintea
noastră în Împărăția glorioasă a Tatălui, pentru ca noi, mădularele Trupului
său, să trăim în speranța că într-o zi vom fi pe vecie cu El.
- Isus Hristos, intrând o dată pentru totdeauna
în sanctuarul cerului, mijlocește necontenit pentru noi, fiind Mijlocitorul
care ne asigură necontenit revărsarea Spiritului Sfânt.
De acum înainte,
Hristos șade de-a dreapta Tatălui. Sfântul Ioan Damschinul spune:
„Prin dreapta Tatălui înțelegem slava și cinstea dumnezeirii în care Cel
care exista ca Fiu al lui Dumnezeu mai înainte de toți vecii ca Dumnezeu și
consubstanțial Tatălui s-a așezat cu trupul după ce s-a întrupat și după ce
trupul lui a fost preaslăvit”. Începând
din secolul al IV-lea, sărbătoarea se celebrează, atât în Răsărit, cât și în
Apus, la 40 de zile după Paști (într-o zi de joi). În România, odată cu
Înălțarea Domnului se serbează și Ziua Eroilor. Încă din 1920, prin
Decretul-lege nr. 1693/4 mai 1920, s-a stabilit ca aceasta să fie sărbătorită
în fiecare an cu prilejul zilei Înălțării Domnului. În această zi, după Liturghie
sunt oficiate slujbe de pomenire a eroilor neamului românesc în toate
catedralele, bisericile, mănăstirile, cimitirele, troițele și monumentele
închinate acestora din țară și din străinătate. Apoi, la ora 12, în această zi
de sărbătoare națională, clopotele tuturor bisericilor ortodoxe din România
sunt trase în semn de recunoștință față de eroii care s-au jertfit pentru neam,
credință și țară. Data
sărbătorii a fost reconfirmată în anul 1940, într-un moment tragic pentru țară.
În timpul comunismului prin Decretul nr. 71/1948 data a fost
schimbată la 9 mai, reconfirmată prin Decretul 117/1977, dar după 1989 s-a
revenit la data inițială. Zilei Eroilor i s-a conferit prin lege statutul de
”sărbătoare națională” și s-a stabilit să fie marcată în cea de-a patruzecea zi
de la Sfintele Paști, Ziua Înălțării, potrivit tradiției românești. Programul
manifestărilor include activități comemorative în Capitală, în țară
și în străinătate. Ministerul Apărării Naționale, prin unitățile,
instituțiile de învățământ, cercurile și bibliotecile militare, va organiza
simpozioane, întâlniri cu istorici și veterani de război, comemorări la
cimitire, mausolee și monumente comemorative de război, expoziții de carte. De
asemenea, în Capitală, M.Ap.N. va organiza ceremonii la Mormântul
Ostașului Necunoscut, Monumentul eroilor căzuți în misiune în teatrele de
operații și pe teritoriul României, la Cimitirul Militar Ghencea,
Cimitirul Israelit “Filantropia”, Monumentul Eroilor Patriei și Cimitirul Eroii
Revoluției. Ministerul Educației Naționale are în vedere desfășurarea, în
instituțiile de învățământ, a unor programe dedicate acestei
zile: întâlniri cu veteranii de război, spectacole omagiale. Ministerul
Afacerilor Externe va organiza, prin intermediul reprezentanțelor diplomatice
românești sau oficiilor consulare, activități specifice pentru cinstirea
memoriei și comemorarea eroilor români căzuți și înhumați pe teritoriul altor
state. Autoritățile administrației publice locale vor organiza expoziții
tematice, simpozioane și vor desfășura programe proprii de evocare a
memoriei eroilor. Instituțiile de apărare și ordine publică vor asigura gărzi
de onoare și muzici militare pentru evenimentele oficiale organizate în
Capitală și în municipiile reședință de județ.
Istoria Eroului Necunoscut al României, ca instituţie reprezentativă a eroismului românesc, îşi
are originea în anul 1923. Pe pământul eroicelor lupte de la Mărăşeşti, acesta
fost desemnat dintre zece sicrie cu eroi necunoscuţi aduse de pe toate
fronturile importante din ţară, de către copilul de trupă Amilcar Săndulescu.
Eroul Necunoscut este simbolul martirajului şi a jertfei de sine, o emblemă a
eroismului colectiv şi însumează, în fapt pe toţi cei aproape 80000 de soldaţi
morţi în Primul Război Mondial în luptele de pe văile şi dealurile Moldovei. Cu
nume sau fără nume, toţi cei căzuţi în lupta pentru apărarea ţării sunt eroii
noştri. Ei s-au adus pe sine jertfă neamului românesc şi pentru acest fapt
Biserica îi cinsteşte în egală măsură, acordându-le cinstea pe care o merită.
Chiar dacă mai sunt semeni care consideră comemorarea eroilor un fapt desuet şi
aparţinând, poate, unui trecut mai îndepărtat de realităţile şi provocările
zilelor noastre, semnificaţia acestui moment transcede barierele timpului, ea
este în fapt mult mai profundă. Grupul de aviație D 9 S
Produsul
medalisitic de mai sus este o insignă veche care ne amintește despre Grupul de aviație D9S din cel de-al
doilea război mondial. După această insignă s-a realizat și o emblemă ce a fost inscripţionată pe toate avioanele Me 109 G, cu
care a fost înzestrat acest grup de aviație. În luna aprilie 1944, căpitanul
Şerbănescu a fost sarbatorit oficial şi decorat pentru cele 600 de lupte
aeriene şi 53 de avioane inamice doborâte. Atunci grupul a primit în dar, cu
sprijinul generalului german de aviaţie Otto DESLOCH, (fără bani), 12 avioane
Me 109 G. noi, iar grupul a fost rebotezat primind denumirea, Grupul 9 „DS“
Vânătoare din Flotila I, iar naşul a fost Dessloch, grupul fiind comandat din
13 februarie 1944, până în 18 august, de aviatorul căpitan Alexandru
Şerbănescu. Insigna se prezintă astfel: scut de tip englez încoronat, având
între coroana stilizată şi scut iniţialele D9S (Desloch 9 Şerbănescu). Scutul
este împărţit, pe diagonală, stâng jos dreapta sus, partea stângă colorata cu
email albastru iar partea dreaptă cu email roşu, peste acestea fiind dispuse,
central, patru pene stilizate de acvilă (vultur) în simbioză cu o săgeată cu
vârful în jos, reprezentând zburătorii grupului, iuţi ca săgeata şi agili ca
vulturul. Aceste două elemente sunt din email galben, realizându-se astfel cele
trei culori ale drapelului naţional, albastru, galben şi roşu. Grupul 9
vânătoare a fost creat în 19 aprilie 1942, având în compunere Escadrila 47 şi
48 echipate cu avioane IAR-80 iar din februarie 1943, cu Me 109 G. Primul
comandant a fost Lt. Cdr. Gheorghe Borcescu urmat de Lt. Cdr. Gheorghe
Georgescu, Lt. Cdr. Gheorghe Ştefănescu, din 13 februarie 1944, de căpitanul Alexandru
Şerbănescu şi din 19 august 1944, de Constantin „Bâzu“ Cantacuzino până la 9
mai 1945. Căpitanul
aviator Alexandru Şerbănescu,
cunoscut între prieteni ca „Alecu“, s-a născut în 17 mai 1912, în comuna Coloneşti, județul Olt şi a decedat la Ruşavăţ - Vipereşti, în județul Buzău în 18 august
1944. As al aviaţiei de vânătoare, a luptat în al Doilea Război Mondial pe
avioane de tip IAR-80 şi Me 109 G, obţinând 47 de victorii aeriene confirmate
şi 8 probabile (52 de avioane inamice doborate şi alte 8 probabile conform
documentariştilor, cercetători în domeniu), locul 2 după Constantin „Bâzu“
Cantacuzino (53 victorii aeriene şi alte 10 probabile). Pentru faprele sale
eroice a fost decorat (în ordinea decorării) cu: Ordinul Virtutea Aeronautică,
clasa Crucea de Aur cu două barete, clasa Cavaler cu două barete şi clasa
Ofiţer, Ordinul Coroana României, clasa a IV-a cu spade şi panglică de Virtute
Militară, Ordinul Steaua României, clasa a V-a cu spade şi panglică de Virtute
Militară, Ordinul Mihai Viteazul, clasa a III-a, Ordinul Crucea de Fier, clasa
a II- şi a I-a., citat de două ori pe Ordin de zi, propus pentru decorare cu
Ordinul Mihai Viteazul, clasa a II-a. şi avansarea la excepţional la gradul de
Lt. Comandor. Pe Alexandru Șerbănescu, comandantul Corpului 1 Aerian Român,
generalul de escadră aeriană Emanoil Ionescu, la caracterzat astfel: „Caracter integru, perfect, loial, un distins
patriot, în luptă a dat dovadă de mult curaj, calm şi sânge rece, dispreţuind
moartea, insuflând şi altora spiritul de sacrificiu, precum şi încrederea în
material, în ştiinţa şi arta de a-l întrebuinţa. A avut cea mai frumoasă
activitate de război, totalizând 590 de misiuni de luptă, 235 de lupte aeriene,
47 de avioane doborâte. A ştiut să-şi conducă Grupul cu cele mai mici
pierderi.”
Generalul Otto Desloch, s-a născut în
11 iunie 1889, la Bamberg şi a decedat în 13 mai 1977, la München, a fost
general în Luftwaffe în timpul celui de al Doilea Război Mondial. A fost
decorat cu Ordinul Crucea de Fier cu Frunze de Stejar În timpul celui de al
Doilea Război Mondial Desloch a comandat unită?i ale Luftwaffe pe Frontul de
Est, între care şi Flota 4 Aeriană Germană, cu care aviața română colabora. În
anul 1944, a sprijinit Grupul 9 Vânătoare în apărarea zonei Ploieşti împotriva
bombardamentelor americane prin dotarea lui cu 12 aparate M 109 G.
Cupido Argiades - Fluturi din România
Produsul medalistic de
mai sus a fost realizat la Monetăria Statului și el celebrează fluturele
Argiades (Cupido argiades). Medalia este realizată
în două variante de metal compoziție și are următoarele caracterisitici
tehnice:
- Metal compoziție: argint cu titlul de 99,9% și
aliaj de cupru
- Forma: rotundă
- Diametrul: 37 milimetri
- Greutatea: 31,1 grame cea de argint și
necunoscută cea din aliaj
- Calitatea: proof
- Tiraj: 60 bucăți cea de argint și 40 bucăți cea din
aliaj
- Preț
unitar de achiziție de la magazinele monetăriei, cu TVA inclus: 421 lei cea de argint și 267 lei cea din aliaj (incluzând și
contrvaloarea cutiei de lemn – 92 lei)
Fluturele Argiades face parte din familia Lycaenidae care cuprinde fluturi de talie mică, anvergura aripilor anterioare fiind sub 45 milimetri. O caracteristică specială a acestei familii de fluturi este aceea că larvele sale sunt îngrijite și hrănite de… furnici! Acest fluture prezintă un pronunțat dimorfism sexual. Masculul are un colorit albăstrui-azuriu până la albastru-violet, pe marginea exterioară cu o bandă neagră, îngustă. Aripile posterioare au un şir submarginal format din pete mici negre (care uneori sunt alipite sau se confundă cu dunga marginală). Femela are colorit cafeniu-maroniu, la bază albastru-cenuşiu, cu dunga marginală mult mai lată. Faţa inferioară a aripilor este gri-albicioasă, cu o uşoară tentă albăstruie la baza și o serie de pete negre conturate cu alb. Îi plac locurile călduroase cu vegetaţie săracă şi scundă (10 - 50 centimetri), pajişti cu tufărişuri, dealuri stâncoase, rarişti de pădure, zone cu tufărişuri de la marginea pădurilor.
1 Martie 1918
Ziua de 1 Martie, Martisorul,
dupa calendarul vechi, era considerata ca inceputul unui Nou An, sarbatoarea
venirii primaverii. Martisorul era un fel de talisman menit sa poarte noroc,
oferit de anul nou impreuna cu urarile de bine, sanatate, dragoste si bucurie
si se sarbatoreste din timpul romanilor, cand se sarbatorea ca zeul Marte, zeul
fortelor naturii, al primaverii si al agriculturii. Inventivitatea comerciantilor nu cunoaste limite. De la pandantive
clasice cu inimioare, floricele, stelute si pana la papirusuri cu declaratii solemne
de dragoste si aranjamente miniaturale ikebana. Totul respira a primavara.
Miroase a nou si a curat. Strazile s-au zvantat sub un soare promitator si
furnicarul de oameni cauta cel mai potrivit suvenir pentru mama, iubita,
prietena sau colega de serviciu. E timpul urarilor de dragoste, ghioceilor si
narciselor. Semnificatia martisorului a ramas aceeasi de-a lungul
timpului: este un simbol al primaverii, al revenirii la viata. El ne aduce
optimism si credinta. Forma acestuia s-a schimbat in timp. La inceput
martisorul era simbolizat printr-o moneda. Mai tarziu aparea sub forma unor
mici pietre de rau vopsite in alb si rosu insirate pe o ata. Acum margelele
frumos colorate, ceramica si florile le-au luat locul. Oamenii ofera cu multa
placere de 1 Martie martisoare celor pe care ii iubesc, ca simbol al admiratiei
lor, ca respect si stima speciala pentru doamne si domnisoare. Martisoarele
sunt un dar ce se primeste sau se ofera cu mare placere in luna Martie in
Romania si reprezinta un simbol al primaverii dar si al dragostei si
admiratiei. El este daruit incepand cu zorii primei zile din Martie fiintelor
dragi. In general acest simbol este oferit copiilor, tinerelor fete si femeilor
pentru a le proteja gingasia si sensibilitatea. Martisoarele se ofera de catre
barbati tinerelor fete sau doamnelor dar pot fi oferite si de catre fete
prietenelor, mamelor, bunicilor. In Moldova se practica obiceiul ca fetele sa
daruiasca la randul lor martisoare barbatilor. Este frumos ca fiecare martisor
sa reprezinte persoana careia ii este daruit sau urarea care vrea sa fie
facuta. Un cosar poate transmite bunastare, trifoiul noroc sau ghiocelul poate
exprima gingasia. Dincolo de obiceiuri si traditii, martisorul este o intrupare
a bucuriei, a dragostei de viata, un semn prin care noi, oamenii, salutam
renasterea naturii odata cu venirea primaverii. Martisorul este numit si “funia
anului”, care se spune ca aduna laolalta saptamanile si lunile in cele doua
anotimpuri stravechi ale calendarului popular: vara si iarna, simbolizate de
snurul bicolor. Impletirea alb-rosie a snurului se regaseste in steagul
calusarilor, la bradul de nunta, la podoabele junilor si in multe alte
obiceiuri stravechi. Impletirea celor doua culori simbolizeaza regenerarea
vietii. Rostul snurului era ca, prin impletirea celor doua fire ce simbolizeaza
unitatea contrariilor (lumina-intuneric, caldura-frig, iarna-vara), sa se aduca
sanatate si paza de boli. Cele doua culori impletite mai simbolizeaza dragostea
si ura, viata si moartea saubinele si raul. In calendarul vechi, 1 Martie marca inceputul unui Nou An. Martisorul, o podoaba de mici dimensiuni, cu snur-alb rosu, a fost creat cu rol de talisman menit sa poarte noroc si sa insoteasca urarile de dragoste, sanatate, bucurie si bunastare. Inca de pe timpul romanilor, venirea primaverii era un prilej de cinstire a zeului Marte, stapanul fortelor naturii si al agriculturii.
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Istoric portughez Diogo de Couto,
a trăit între anii 1542 - 1616
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 17.07.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu