1. Aici prezint o bancnotă emisă de autoritatea
monetară a tânărului stat asiatic Abhazia.
Abhazia este
o republică autonomă situată în nord-vestul Georgiei, situată între
țărmul Mării Negre și vestul Munților Caucaz, creată la 4
martie 1921. Predomină exploatarea cărbunelui, industria materialelor de
construcții și prelucrarea lemnului și a peștelui. Comerțul este bazat pe
citrice, tutun, ceai și mătase. Abhazia și-a
declarat independența față de Georgia în anul 1992. Războiul de independență
s-a soldat cu numeroase victime în perioada 1991-1994. În august 2008, armata
georgiană a încercat să recâștige controlul asupra Abhaziei, fapt ce a
determinat intervenția rapidă a forțelor militare ruse, georgienii fiind
nevoiți să se retragă în numai 6 zile. La 26 august 2008,
președintele Rusiei, Dmitri Medvedev, a declarat că guvernul de la Moscova recunoaște
oficial independența celor două republici separatiste, Osetia de Sud și
Abhazia. La 6 luni după recunoașterea independenței Abhaziei, ea nu a fost
recunoscută decât de Nicaragua. Noul stat are capitala la Suhumi, numără
aproximativ 245000 locuitori ți se întinde pe 8600 kilometri pătrați.
Principalele reprezentări grafice de pe bancnotă sunt:
- pe avers –
steagul, stema țării și chipul lui
Vladislav Ardzimba
- pe revers
– harta țării și o emblemă reprezentând complexul arhitectural al capitalei Suhumi
Vladislav
Ardzinba este un istoric și om politic abhaz, care s-a născut la
data de 14 mai 1945 și a decedat la data de 4 martie 2010. El a fost
conducătorul luptei de independență națională a poporului abhaz în războiul cu
Georgia (1992-1993). El a condus noul stat timp de două mandate,din 1994 până
în anul 2005, timp în care independența națională a statului nu a fost
recunoscută de nimeni pe plan internațional.
2. Loteria națională a statului
european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care
popularizează farurile spaniole.
Aici
se prezintă un bilet de loterie din data de 12 mai 2007 prin care se
popularizează Farul Punta Anaga.
Farul Punta de Anaga este un far activ de
pe insula Canare – Tenerife, situat pe raza localității
Santa Cruz de Tenerife. Punta de Anaga este punctul cel mai nordic de pe insulă
și este locul unde lanțul muntos Anaga se întâlnește cu marea. Inițial
s-a propusă construirea unui far de ordinul doi pe insulele sălbatice
situate la 165 km nord de Tenerife, idee ce a fost abandonată în favoarea
realizării acestu far. Farul Punta de Anaga a fost dat în folosință în anul
1864, fiind unul dintre cele mai vechi faruri din
Canare. Construit într-un stil similar cu alte faruri ale vremii, acest
edificiu se prezintă sub forma unui turn înalt de 12 metri având la partea
superioară niște balcoane (balustrade) ce oferă o frumoasă priveliște spre
ocean. Turnul are un singur etaj și este construit din rocă vulcanică și la exterior este
finisat în ciment alb. Farul își păstrează încă lentila originală, marca
Fresnel care a fost furnizată de Barbier
și Fenestre din Paris. Cu o înălțime focală de 247 de metri (810 ft)
deasupra mării, lumina sa poate fi văzută pe 21 de mile marine (39 kilometri).
E de remarcat faptul că farul consumă energie solară.
3.
Aici prezint o bancnotă suvenir de 0 euro ce promovează
imaginea Deltei Dunării. S-a realizat astfel intrarea în rândul suvenirurilor de 0 euro
din Europa, alături de alte mari obiective turistice europene.
Bancnota suvenir de 0
Euro, cu reprezentarea Deltei Dunării, este realizată în una din imprimeriile
acreditate de către Banca Centrală Europeană, având caracteristici de
securitate similare bancnotelor reale și un design unic, atrăgător, asemănător,
dar nu confundabil cu acestea. Proiectul de promovarea a obiectivelor turistice
renumite în întreaga lume este o inițiativă, marcă înregistrată apărută în
Franța în anul 2015. De-a lungul timpului, pe aceste bancnote souvenir au
apărut celebrele obiective precum: Sagrada Familia (Barcelona, Spania), Domul
din Köln (Germania), Castelele de pe Valea Loarei, Poarta Brandenburg (Berlin,
Germania), Arcul de Triumf (Paris, Franța). În România, mai sunt încă cinci
obiective care apar pe celebrele bancnote, Cetatea de scaun a Sucevei, Palatul
Culturii din Iași, Cetatea Alba Carolina, Masivul Bucegi și Castelul Karolyi
din Carei. Bancnota suvenir de 0 euro Delta Dunării a fost tipărită, cu
aprobarea scrisă a Băncii Franței și securizată la standardele impuse de Banca
Centrală Europeană, într-un tiraj de 10000 de exemplare. Dacă pe revers sunt
prezentate importante monumente europene de cultură și arhitectură (Sagrada
Familia – Spania, Colosseumul – Italia, Poarta Brandemburg – Germania și Turnul
Eiffel - Paris) pe revers este prezentată o imagine standard din Delta Dunării
– niște pescari în barca lor și un pelican pe unul din canalele Deltei.
Delta Dunării este un tinut exotic, unde poti vedea
peste 1830 specii de copaci și plante, peste 2440 specii de insecte,
91 de specii de moluste, 11 specii de reptile, 10 specii de amfibieni, 341
specii de păsri și 44 specii de mamifere, foarte multe dintre acestea fiind
declarate specii unice si monumente ale naturii. Si sa nu uitam ca in apele
sale traiesc 133 specii de pești, ce constituie o sursa importanta de hrana
pentru pasari si mamifere acvatice precum si o importanta resursa stiintifica
si economica. Aici ai ocazia sa intalnesti la un loc toate speciile
vegetal-lacustre ale Europei, ce se reflecta in medii de viata multiple:
vegetatia plutitoare submersa, vegetatia riverana ce se formeaza pe marginea
inundabila a baltilor si lacurilor, vegetatia de pajisti a grindurilor marine,
vegetatia zonelor de saraturi si a zonelor cu apa temporara. Aici este ținutul
ce reprezinta cel mai important loc de popas pentru pasarile migratoare ce
calatoresc intre regiunea tropicala si cea arctica, cinci din cele mai
importante drumuri de pasaj trecand pe aici. Multe dintre aceste pasari cu
siguranta te vor insoti de-a lungul plimbarilor tale cu barca. In afara de
speciile migratoare, aici cuibaresc si un mare numar de specii rare, ca oaspeti
de vara, dupa cum altele, oaspeti de iarna, clocesc in nordul Europei si vin
sa-si petreaca iarna in Delta. Aici ai ce vizita, Delta Dunarii fiind pe locul
doi in Europa ca intindere, dupa delta fluviului Volga, avand aproximativ 4180
kilometri pătrați, iar dar daca luam in considerare si complexul
lagunar Razim-sinoe si limanul Dunarii, aceasta suprafata se extinde
la aproximativ 5500 kilometri pătrați. Delta Dunarii apartine intr-un procent
de 82% Romaniei, restul fiind localizata pe teritoriul Ucrainei. Suprafata
Deltei Dunarii se imparte in 3 tipuri de zone: 20 arii strict protejate,
ce insumeaza o suprafata de 506 kilometri pătrați, zone tampon cu o
suprafata de 2233 kilometri pătrați si zonele economice cu o suprafata totala
de 3060 kilometri pătrați. Suprafetele cu vegetatie fixa ocupa 43%, padurile
(atat cele naturale cat si cele plantate) ocupa aproximativ 4%, terenurile
agricole ocupa 11,5% iar suprafetele cu pajisti ocupa aproximativ 6%. Lacurile
din Delta Dunarii, in prezent reduse la un numar de 479, datorita amenajarilor
din anii precedenti, ocupa un procent de 7,8% din suprafata deltei. Din suprafata totala a
rezervatiei, mai mult de jumatate (312440 ha) o reprezinta ecosistemele
naturale acvatice si terestre incluse in lista zonelor cu valoare de patrimoniu
zone functionale cu regim diferentiat universal (Conventia Patrimoniului
Natural Universal UNESCO) precum si cele destinate reconstructiei ecologice,
zone care constituie domeniul public de interes national. Restul suprafetelor
includ zone indiguite pentru piscicultura, agricultura si silvicultura (circa
80000 de hectare), zone prevazute in Legea 18/1991, cuprinzand suprafete de
teren proprietate privata sau publica de interes local din intravilanul
localitatilor sau teritoriile comunelor (circa 29000 hectare) precum si o zona
tampon marina de circa 103000 hectare. Din punct de vedere
geografic, Delta Dunarii este cea mai umeda zona a Europei, cea mai joasa si
mai noua regiune de campie, unde domina preponderent suprafetele cu inaltime
mica in raport cu nivelul 0 al Marii Negre, cele mai mari inaltimi fiind pe
grindurile marine in Letea de 13 metri si in Caraorman de 8 metri. Fata de
nivelul 0 la Marii Negre, un procent de sub 21% se afla la cota negativa,
restul de 79% situandu-se peste nivelul marii. Altitudinea medie a Deltei
Dunarii este de 0,52 metri. Fluviul Dunărea ajuns la Patlageanca (la vest
de Tulcea) se bifurca in doua brate, Bratul Chilia la nord si Bratul Tulcea la
sud, brat care mai apoi, la Ceatalul Ismail, se desparte in Bratul Sulina
(directia vest-est) si Bratul Sfantu Gheorghe (directia NV-SE). Lungimea
bratelor Dunarii: bratul Chilia 120 kilometri, bratul Sfantu Gheorghe 70 kilometri
si bratul Sulina 64 kilometri. Adancimile apelor din Delta Dunarii: 39 metri pe
bratul Chilia, 34 metri pe bratul Tulcea, 26 metri pe bratul Sfantu Gheorghe si
18 metri pe bratul Sulina. Cea mai mare adancime din Delta Dunarii, excluzand
bratele Dunarii, se afla in lacul Belciug, de 7 metri, in restul lacurilor
adancimile nedepasind 3 metri (lacul Razim).
Pelicanul este simbolul Deltei Dunării. Cele două specii
– pelicanul comun (Pelecanus onocrotalus) și pelicanul
creț (Pelecanus crispus) – sunt specii rare în Europa, mai ales
pelicanul creț, o specie amenințată pe tot globul. Dacă in Deltă pelicanul este
ceva normal, lucrurile stau altfel în restul Europei, unde pelicanul s-a retras
încet din calea civilizației, ajungând în Delta Dunării unde au găsit habitatul
ideal. Pelicanii sunt declarați monumente ale naturii, ei fiind ocrotiți
și prin Convenția de la Berna, privind conservarea vieții sălbatice și a
habitatelor naturale. Cu toate acestea, pelicanii sunt supuși unor
presiuni din partea oamenilor, a turiștilor și a vapoarelor. Pelicanul,
excelent zburător și bun înotător, are un corp îndesat, un cioc lung, cu o
pungă galben-portocalie sub el, ce se poate dilata. Pelicanii nu se pot
scufunda, dar pescuiesc împreună, încercuind peștii sau broaștele și
aruncându-și simultan capetele în apă cu ciocurile larg deschise, la adâncime
mică. Se folosesc atunci de pungile lor ca de o plasă. Se hrănesc mai ales cu
pești bolnavi sau izolați în bălți pe cale de desecare, fiind considerați ca
adevărați „sanitari piscicoli”. În caz de penurie de pește, li se poate
întâmpla să atace cuiburile altor păsări sau mai adesea depozitele de gunoaie
omenești. Fiind păsări migratoare, sosesc în România între martie și mai, apoi
pleacă în septembrie-octombrie, spre Delta Nilului, regiunea Golfului Persic
sau coastele Asiei.
4. Banca centrală a
statului Republica Sud-Africană procedează la înlocuirea
bancnotelor destinate circulației. Se încearcă realizarea unor bancnote cu un
design mai atrăgător și cu mai multe elemente de siguranță împotriva
contrafacerilor.
Eu vă prezint aici bancnota de 10 rand din anul 2023.
Principalele reprezentări grafice de pe bancnotă sunt:
- avers – chipul lui
Nelson Mandela
- revers – o pereche de
rinoceri
Nelson Rolihlahla Mandela (n. 18 iulie 1918 - d. 5 decembrie 2013) a
fost un om politic sud-african, care a deținut funcția de președinte al Africii
de Sud în intervalul 1994-1999. Adversar al apartheidului, a fost primul
președinte al Africii de Sud ales prin vot universal, într-un scrutin larg
reprezentativ și cu participare multirasială. Guvernarea lui Mandela s-a axat
pe dezmembrarea moștenirii apartheidului, prin combaterea rasismului
instituționalizat, a sărăciei și a inegalității și promovarea reconcilierii
rasiale. Un susținător al pan-africanismului și al socialismului democratic, el
a fost președinte al partidului Congresului Național African din 1991
până în 1997. Pe plan internațional, Mandela a fost secretar general al
organizației interguvernamentale Mișcarea de Nealiniere, între 1998 și
1999. O figură
controversată de-a lungul întregii sale vieți, criticii de dreapta l-au
denunțat drept terorist și simpatizant comunist. Totuși a primit o multitudine
de premii internaționale pentru poziția sa în privința colonialismului și
discriminării: între ele Premiul Nobel pentru Pace (1993), Presidential Medal
of Freedom și Ordinul Lenin. Respectat în țara sa, a fost descris drept
„părinte al națiunii”. Se face adesea referire la el pe numele său tribal,
Madiba.
Rinocerii reprezintă
o familie de mamifere imparicopitate. În prezent, există doar cinci specii
supraviețuitoare ale acestei familii. Africa de Sud adăpostește cele mai
mari populații de rinoceri din întreaga lume, cu o cifră de aproximativ 20.000
exemplare, reprezentând 70-80% din populația mondială de rinoceri africani. În
anul 2011, în Africa de Sud au fost uciși 443 rinoceri iar în anul 2010 au fost
uciși 333 de rinoceri. Rinocerii sunt
mamifere mari, erbivore, identificate prin aspectul lor caracteristic. Cuvântul
„rinocer” provine din grecescul „rhinos” (nas) și „ceros” (corn). Cea mai mare
specie de rinocer este rinocerul alb. Crește până 4 metri lungime și până 1,8 m
de la copită până la umăr. Cântărește în jur de 2.300 de kilograme. Rinocerii
trăiesc în pajiștile și luncile inundabile din estul și sudul Africii.
Rinocerii mai mari cu un singur corn pot fi găsiți în mlaștinile și pădurile
tropicale din nordul Indiei și sudul Nepalului. Rinocerii de Sumatra și Java se
găsesc numai în zone mici din mlaștinile și pădurile tropicale din Malaezia și
Indonezia. Rinocerii își petrec zilele și nopțile la pășunat și dorm doar în
cele mai calde părți ale zilei. În rarele momente în care nu mănâncă, petrec
timpul în băi cu noroi. Aceste băi îi ajută la protejarea de gândaci, iar
noroiul este o protecție solară naturală.
5. Loteria
națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează
avioanele lumii.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 2 spetembrie 1999 care prezintă elicopterul Westland Whirlwind MK-2.
Elicopterul Westland Whirlwind a
fost o versiune britanică a modelului american Sokorsky S-55/H – 19
Chickasaw ce a servit
în principal pentru marina regală în misiuni de căutare și salvare. S-au
construit aproximativ 360 astfel de aparate în perioada anilor 1953-1966. În
anul 1950 compania Westlan Aircraft a achiziționat drepturile de a produce și de a vinde elicopterul Sikorsky S-55 ulterior apărând modelul de elicopter
Westland Whirlwind. În perioada anilo 1954 – 1957
un număr de 37 astfel de aparate au intrat în dotarea forțelor aeriene
britanice și franceze. Ulterior au apărut și alte variante ale acestui aparat
de zbor. Astfel de aparate au fost
achiziționate și de către armatele altor state: Austria, Brazilia, Iran,
Italia, Kuweit, Nigeria, Qatar, Iugoslavia, Germania, Olanda, etc. Câteva
dintre caracteristicile tehnice ale acestui model de elicopter sunt:
- echipaj – 2 oameni
- lungime – 12,713 metri
- înălțime – 4,763
metri
- greutate gol – 2718 kilograme
- greutate maximă la decolare - 3538
kilograme
- motor – 1 x Alvis Leonides Major 755, cu
14 cilindri, motor radial, 750 C.P. (560 kW)
- viteza maximă – 175 kilometri pe oră
- tavan de serviciu – 4000 metri
- viteza de urcare – 4,6 metri pe secundă
xxx
"PURTĂTOR DE CUVÂNT"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHIȚCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL GALAȚI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Glorie eroilor neamului - Tecucelu Sec 25 mai 2023
Înălțarea Domnului - Ziua Eroilor
Centenarul Eroului necunoscut
Tecucelu Sec este
un sat mic de 447 locuitori, din comuna Buciumeni, județul Galați.
Buciumeni este o
comună din județul Galați care include și satele: Hănțești,
Tecucelu Sec și Vizurești, fiind situată în extremitatea nord-vestică a
județului, la limita cu județul Vrancea. Este străbătută de șoseaua
județeană DJ252, care o leagă spre sud de Nicorești și Cosmești, și spre
nord în județul Vrancea de Ploscuțeni și Homocea. În 1950, comuna a fost
arondată raionului Tecuci din regiunea Putna, apoi (după 1952) din regiunea
Bârlad și (după 1956) din regiunea Galați. În 1968, a trecut la județul
Galați, satul Argeaua fiind transferat comunei Ploscuțeni din județul Vrancea. La
recensământul din anul 2011 comuna număra 2326 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2002 – 2674 locuitori) dintre care: români – 80,69%, romi – 16,33% și restul – necunoscută sau
altă etnie. Componența
confesională a comunei gălățene Buciumeni astăzi se prezintă aproximativ
astfel: ortodocși
– 96,56% și restul –nedeclarată sau altă religie. Pe raza acestei comune se
poate admira monumentul istoric și de arhitectură – Biserica “Sfânta Treime”
datând
din anul 1800, situată în pădurea Buciumeni la 4 km depărtare. Tot aici există
și vestigii ale Valului lui Athanaric - un sit arheologic prezent în mai
multe comune. Deasupra am aplicat o poză reprezentând Primăria comunei Buciumeni. Aici s-au născut sau au locuit vremelnic următoarele
personalități:
- Natalia Negru
(1882 - 1962) profesoară, poetă, prozatoare și
traducătoare, membru fondator al Societății Scriitorilor Români
- Constantin N.
Ifrim (1884 - 1960) Director al Atenului Popular din Tătărași și inspector
general în cadrul Fundației Culturale Regale “Principale Carol”
- Smaranda Brăiescu
(1897 - 1948) prima femeie parașutist cu brevet din România.
Pentru a cinsti memoria celor
care și-au dat viața pe câmpul de luptă în Primul Război Mondial, conducerea
statului Român a decis evocarea unuia dintre eroii neidentificați care au murit
pe câmpul de luptă. Au fost alese trupurile a 9 ostași din diferite zone ale
țării și un al zecelea de la Chișinău pentru a sublinia unitatea statală. Pe 13
mai 1923, cele 10 sicrie confecționate din lemn de stejar și căptușite cu tablă
de zinc în care se aflau trupurile eroilor neidentificați au fost depuse în
Biserica „Adormirea Maicii Domnului” din localitatea Mărășești. Modalitatea
prin care a fost desemnat eroul necunoscut a presupus ca un elev de la un liceu
militar din țară, orfan de război și care avea cea mai mare medie să aleagă
unul dintre sicrie. Amilcar C. Săndulescu, de la Liceul Militar „Dimitrie A.
Sturdza” a avut sarcina de a alege unul din cele 10 sicrie și s-a oprit la cel
de al patrulea. Celelalte nouă sicrie au fost înmormântate cu onoruri militare
în Cimitirul Eroilor din Mărășești pe 14 mai.Sicriul cu Eroul Necunoscut a fost
transportat la București cu un tren special. În Gara de Nord a fost întâmpinat
cu onoruri militare și a fost oficiată o slujbă de pomenire. Sicriul a fost
depus timp de două zile în Biserica Mihai Vodă. Pe 17 mai 1923, Eroul
Necunoscut a fost înmormântat într-un loc special amenajat în Parcul Carol I
din București. Familia Regală a participat eveniment, iar timp de două minute a
fost oprită orice activitate publică pentru a cinsti memoria eroilor căzuți pe
câmpul de luptă. Ansamblul funerar din Parcul Carol I a fost realizat în 1927
după planul sculptorului Emil Willy Becker. În 1934 a fost ridicată o cruce din
piatră și o candelă a fost amplasată lângă mormânt pentru a arde veșnic. În
perioada comunistă, sicriul cu Eroul Necunoscut a fost luat din Parcul Carol I
în noaptea de 22 decembrie 1958 și dus la Mausoleul din Mărășești. Ulterior, în
1991, sicriul a fost readus în București și amplasat într-un loc provizoriu, pe
o alee din parc, deoarece în locul inițial se afla sicriul cu trupul lui Petru
Groza. Pe 25 noiembrie 2006, sicriul
Eroului Necunoscut a fost așezat la locul său inițial din 1923, pe esplanada
Memorialului Eroilor Neamului.
Ziua
Eroilor este
o sărbătoare națională românească pentru
comemorarea bărbaților și femeilor care au murit în timp ce serveau în forțele armate.
În România prin Decretul nr. 1913 din 4 mai 1920 s-a stabilit ca aceasta
să fie sărbătorită în fiecare an cu prilejul zilei Înălțării
Domnului, dată reconfirmată prin Legea pentru cinstirea memoriei
eroilor căzuți, dată la data de 24 august 1920 și promulgată prin decretul
3530 din 2 sept 1920. Data sărbătorii a fost reconfirmată în 1940, într-un
moment tragic pentru țară. În timpul comunismului prin Decretul nr.
71/1948 data a fost schimbată la 9 mai, reconfirmată prin Decretul
117/1977, dar după 1989 s-a revenit la data inițială. Pentru îngrijirea acestor
morminte au fost înființate diferite societăți și asociații destinate special
acestui scop, iar în multe cazuri au fost create tratate internaționale
bilaterale. În această zi, în toate bisericile din țară și străinătate se face
pomenirea tuturor eroilor români căzuți de-a lungul veacurilor pe toate
câmpurile de luptă pentru credință, libertate, dreptate și pentru apărarea
țării și întregirea neamului.
Înălțarea
Domnului este o
mare sărbătoare creștină, care comemorează înălțarea la cer a lui Iisus
Hristos, la 40 de zile după Învierea Domnului. Potrivit Faptele
Apostolilor 1:1-1 : 11, Isus, după Înviere, S-a arătat apostolilor timp
de 40 de zile, după care S-a înălțat la cer, de față cu ei. „Domnul Iisus, după ce a vorbit cu ei, S-a
înălțat la cer și a șezut la dreapta lui Dumnezeu” (Mc 16, 19). Trupul lui
Hristos a fost glorificat din momentul Învierii sale, după cum o dovedesc
însușirile noi și supranaturale de care Trupul său se bucură de acum înainte în
permanență. Dar în timpul celor patruzeci de zile în care va mânca în mod
familiar cu ucenicii săi și îi va învăța despre Împărăție, slava lui rămâne
învăluită sub trăsăturile unei umanități obișnuite. Ultima apariție a lui Isus
se sfârșește prin intrarea ireversibilă a umanității sale în gloria
dumnezeiască simbolizată de norul și cerul în care șade de acum înainte de-a
dreapta lui Dumnezeu. În mod cu totul excepțional și unic, El i se va arăta
lui Paul „ca unuia născut înainte de vreme” (1 Cor 15, 8) într-o
ultimă apariție care îl instituie pe acesta apostol. Caracterul voalat din
acest timp al gloriei Celui Înviat transpare în cuvântul lui tainic către Maria
Magdalena: „Încă nu m-am suit la Tatăl meu. Mergi la frații mei și spune-le: mă
sui la Tatăl meu și Tatăl vostru, la Dumnezeul meu și Dumnezeul vostru” (Ion 20,
17). Aceasta indică o diferență de manifestare între slava lui Hristos cel
înviat și cea a lui Hristos preamărit de-a dreapta Tatălui. Evenimentul, în
același timp istoric și transcendent, al Înălțării marchează trecerea de la una
la cealaltă. De acum înainte, Hristos șade de-a dreapta Tatălui. Sfântul Ioan Damaschin spune: „Prin
dreapta Tatălui înțelegem slava și cinstea dumnezeirii în care Cel care exista
ca Fiu al lui Dumnezeu mai înainte de toți vecii ca Dumnezeu și consubstanțial
Tatălui s-a așezat cu trupul după ce s-a întrupat și după ce trupul lui a fost
preaslăvit”.
Jeton - U.P.S.R.S. Prelucrări mecanice 3,
Mărci scule 0273 - C.S.G.
(Uzina de piese de schimb și reparații siderurgice)
(Combinatul siderurgic Galați )
Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale
nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt folosite
pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau
mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este
înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În
cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul
special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru
efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată
de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru
participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în
monedă adevărată. Piesa prezentată aici este un jeton realizat la comanda Secției Sculărie
din Uzina de piese de schimb și reparații siderurgice din municipiul Galați.
Jetoanele acestei secții au o formă specială de hexagon și sunt poansonate
fiecare cu alt număr, fiind confecționate de metal comun. La angajare
muncitorul primea de la biroul personal un astfel jeton pe care îl prezenta la
magazie de unde primea echipamentul și sculele de lucru. La plecarea în
concediu sau la pensionare, muncitorul prezenta la magaziei toate obiectele
primite, reprimindu-și jetonul său pe care îl prezenta la biroul personal.
Astfel se manifesta o mai mare grijă pentru obiectele primite în folosință
temporară și exista o mai bună evidență a acestora.
Uzina de piese de schimb și reparații siderurgice (U.P.S.R.S.) era situată pe platforma siderurgică a municipiului Galați și ea producea piese mecanice noi pentru Combinatul Siderurgic Galați (azi Arcelor Mittal). Aici au muncit 700 de oameni în toate cele trei ture de lucru. Uzina a fost construită în anul 1963 și a fost închisă complet în anul 2013, Arcelor preferând piesele mecanice din import.
Ridicat
la ordinul liderului comunist Gheorghiu-Dej, Combinatul siderurgic
de la Galaţi era în 1989, cea mai mare companie din Europa, având
40000 de angajaţi. Acum mai are doar 8.700 de oameni, iar afacerile merg tot
mai prost. Nu poţi vorbi despre Galați fără
să aminteşti de Dunăre, de peşte şi, nu în cele din urmă, de combinatul
siderurgic ArcelorMittal. Un recent studiu sociologic arăta că din cei 300.000
de locuitori ai oraşului, 200.000 au sau au avut, într-un fel sau altul,
legături cu compania siderurgică. Ei sau rudele lor de gradul I fie au lucrat
acolo, fie încă mai lucrează, fie muncesc la companii legate ombilical de
combinat. Construcţia unui mare combinat siderurgic în partea de est a
României, cu ieşire la Dunăre şi/sau la mare, a fost discutată prima oară în
1958, la o plenară a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român (cum
se numea pe atunci Partidul Comunist). Decizia a fost pusă pe hârtie însă
de-abia după doi ani, respectiv pe 8 iulie 1960, prin decretul br 924 al
Consiliului de Miniştri. În prealabil, Congresul al VIII-lea al PMR aprobase
uriaşa investiţie, după o discuţie furtunoasă. Iniţial s-a vorbit despre
construirea combinatului lângă Constanţa, la Midia sau la Mangalia, dar
Gheorghe Gheorghiu-Deja, care avea rădăcini la Galaţi a decis că oraşul de pe
Dunăre este „alesul”. Cel care a primit misiunea de a conduce proiectarea
platformei siderurgice (în calitate de director al IPROMET Bucureşti), a fost
Ion Prisecaru, care avea pe atunci doar 30 de ani. Amplasamentul actual a fost
ales la concurenţă cu Tuluceştiul şi cu zona dintre Galaţi şi Brăila, după un
studiu ştiinţific aprofundat privind curenţii de aer, pânza freatică şi
stabilitatea terenului. Pentru rdicarea combinatului s-a infiinţat o firmă
specializată – I.C.M.R.S.G. – care în doar şase luni a angajat peste 12000 de
oameni. Oficial, construcţia combinatului siderurgic de la Galaţi a început pe
17 iulie 1961, când, scrie presa comunistă, „excavatoristul Nicolae Afteţ,
în vârstă de 35 de ani, a excavat prima cupă de pământ”. Prima construcţie
a fost actuala hală a Secţiei Prelucrări Mecanice. Lucările la primul obiectiv
de producţie important, respectiv Laminorul de tablă groasă nr.1, au început la
8 aprilie 1963. Fidelă principiilor comuniste cum că doar muncitorii contează,
presa vremii scrie: „Excavatoriştii Georghe Halciuc şi Gheorghe Secară au
început lucrările…”. „Părintele ideologic” al combinatului siderurgic de la
Galaţi, Gheorghe Gheorghiu-Dej, nu avea să mai apuce inaugurarea. Moare, în 19
martie 1965, în urma unui cancer galopant, despre care s-a bârfit că i-ar fi
fost provocat de ruşi, prin iradiere. Panglica avea să fie tăiată de succesorul
lui Dej, Nicolae Ceauşescu, în ziua de 14 septembrie 1966, la ora 17 și 56
minute. Însă producţia integrată
avea să înceapă de-abia în 15 iulie 1968, când au fost finalizate toate
capacităţile de producţie siderurgice şi a fost scoasă prima şarjă la Oţelăria
nr.1. Până în 1972, activitatea combinatului de la Galaţi a crescut constant.
Numărul de salariaţi a ajuns la circa 40000 (întreaga platformă siderurgivă,
incluzând unităţile industriale conexe, număra peste 50000 de angajaţi).
Producţia de oţel record a fost atinsă la nivelul anului 1988, la peste 8,5
milioane de tone, în valoare de circa 7,2 miliarde de dolari. Cel puţin aşa
afirmă documentele vremii. În prezent, combinatul de la Galaţi mai are doar
8700 de angajaţi, iar producţia de oţel este de numai 300000 de tone pe lună,
adică 3,5 milioane de tone/an, fiind cupărat de gigantul economic transnațional
Arcelor Mittal.
Jetonul - NAVROM Galați
Compania de Navigație Fluvială
Română (CNFR) Navrom Galați este o companie
românească de transport fluvial. Acționarul majoritar al
companiei este Transport Trade Services SA, care deține 78,13% din
capitalul social. Titlurile Navrom Galați se tranzacționează la categoria de
bază a pieței Rasdaq, sub simbolul COVG. Unul dintre cei mai importanți
clienți ai companiei este combinatul siderurgic Arcelor Mittal Galați. Navrom
a fost înființată după 1989 prin divizarea IEFM (Întreprinderea de Exploatare a Flotei
Maritime) Navrom în trei companii cu capital de stat: Petromin,
Navrom și Romline. Flota maritimă (formată atunci din 186 de cargouri, 12
petroliere, 70 de mineraliere și 18 nave specializate) a fost împărțită între
cele trei companii nou înființate. Navrom deține și 90% din acțiunile
companiei Navrom Delta, care asigură transport fluvial de călători
între Tulcea și localitățile din Delta Dunării. Navrom Delta
deține două nave rapide și șase vapoare cu capacitate cuprinsă între 130 și 300
de persoane. În anul 2009 compania avea 520 angajați, o cifră de afaceri de
156,1 milioane lei și un venit de 6,4 milioane lei.
Spitalul militar de urgență "Dr. Aristide Serfioti" - Galați
Spitalul militar de urgență „ Dr.Aristide Serfioti” Galați este unitatea militara responsabila
de nivelul tertiar de asistenta medicala specializata pentru toate persoanele
care, potrivit legislatiei în vigoare, beneficiaza de servicii de sanatate
prestate de catre formatiunile medicale din reteaua Ministerului Apararii
Nationale, în timp de pace, situatii de criza sau razboi, aflate în zona de
responsabilitate. Spitalul Militar de Urgenta „dr. Aristide Serfioti” Galati
este subordonat Directiei Medicale din Ministerul Apararii Nationale,
colaboreaza cu structurile militare si civile din Garnizoana Galati, având
relatii contractuale de servicii medicale cu Casa de asigurari de sanatate a
apararii, ordinii publice, sigurantei nationale si autoritatii judecatoresti
(C.A.S.A.O.P.S.N.A.J.). Zona de responsabilitate a Spitalului Militar de
Urgenta „dr. Aristide Serfioti” Galati, conform arondarii teritoriale stabilita
de Directia Medicala, este cea a judetelor Galati, Braila si Vaslui atat pentru
asistenta medicala cat si pentru expertiza medico-militara. Misiunea de baza
consta în asigurarea asistentei medicale de specialitate pentru personalul
militar si civil si membrii familiilor acestora din unitatile si formatiunile
militare arondate din judetele Galati, Braila si Vaslui, precum si
pensionarilor militari si veteranilor de razboi.
Aristide Serfioti (nume real Serphioti) a
fost unul dintre cei mai importanţi membri ai lojei „Discipolii lui Pitagora”,
constituită preponderent din evrei şi greci. „Discipolii lui Pitagora” era
corespondenta locală a lojii Steaua României, din care făceau parte
conspiratorii întemniţării lui Eminescu: Titu Maiorescu sau Şuţu. „Discipolii
lui Pitagora” este singura lojă al cărei statut, semnat chiar de Domnitorul
Cuza, se păstrează şi astăzi, în formă originală, la Biblioteca Judeţeană din
Galaţi. În acest statut, Domnitorul ţine să-i mulţumească personal doctorului
Aristide Serphioti pentru iniţiativa de constitui un Comitet Filantropic, pe
baza căruia şi-a pus bazele mai târziu Loja „Discipolii lui Pitagora”.
Aristide Serphioti s-a născut la 20 iulie 1828 în localitatea Hydra din Grecia.
A urmat cursurile elementare şi liceale în Grecia. A absolvit în mai 1851
cursurile Universităţii de Medicină „Ludwig-Maximilian“ din München, devenind
doctor în medicină. A obţinut diploma de liberă practică în luna iunie a anului
1853, în Moldova şi s-a stabilit în acelaşi an la Galaţi. A intrat în serviciul
armatei ca medic de batalion clasa I în cadrul Garnizoanei Galaţi la 15
ianuarie 1854. La 22 ianuarie 1854 este medic primar la spitalul filialei
gălăţene a Epitropiei Generale „Sf. Spiridon“. A fost înaintat la gradul de
medic de regiment clasa a II-a la 24 martie 1855, iar la 7 mai 1857 a fost
înaintat la gradul de medic de regiment clasa I. A fost numit medic şef al
Spitalului Militar Galaţi (1857-1870). A fost avansat la gradul de medic
colonel la 2 octombrie 1858 şi medic principal clasa a I-a la 16 octombrie
1862. A fost numit membru în Consiliul de Igienă şi Salubritate al oraşului
Galaţi în luna decembrie anului 1862. După 20 august 1863 va fi numit epitrop
al spitalului „Sf. Spiridon“, în locul lui Iancu Fotea, funcţie pe care o va
deţine până la 16 august 1867. La 11 noiembrie 1864, cere „împământenirea“,
fiind în serviciul statului român de 11 ani. A demisionat din armată în anul
1870 şi a profesat ca medic civil la Spitalul „Elisabeta Doamna – Caritatea gălăţeană“
până în anul 1899, când a ieşit la pensie. A fost medic primar al Spitalului
„Sf. Spiridon“ din Galaţi (1900-1901). A fost principalul iniţiator al
construirii Spitalului „Elisabeta Doamna – Caritatea gălăţeană“ din Galaţi. A
făcut parte din primul comitet de administraţie al spitalului ca
vice-preşedinte. Simțindu-și sfârșitul aproape Serfioti a
donat azilului de copii de pe lângă Societatea de binefacere „Alinarea“
din Galaţi, suma de 10000 de lei. Aristide
Serfioti a încetat din viaţă la data de 24 iulie 1905 fiind îngropat în
cavoul din curtea bisericii de pe moşia Calica astăzi Cartier Fileşti, în
curtea Bisericii „Sfânta Treime“.
Set 2 insigne - Consiliul Județean Galați - Consilier local
Consiliu județean (CJ) este autoritatea
administrației publice locale din România, constituită la nivel județean,
pentru coordonarea activității consiliilor comunale și orășenești, în vederea
realizării serviciilor publice de interes județean. Consiliul județean este
compus din consilieri aleși
prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat, în condițiile
stabilite de Legea privind alegerile locale. Printre atribuțiile consiliului
județean se regăsesc stabilirea impozitelor și taxelor județene, elaborarea
programelor de dezvoltare economico-socială și de administrare a teritoriului.
Șeful unui consiliu județean are nevoie de aprobarea consilierilor pentru a
iniția negocieri pentru contractarea de împrumuturi și emisiuni de titluri de
valoare în numele județului. Instituțiile consiliului județean și a prefectului au
fost înființate în anul 1864.
Municipiul Galați este reședința și totodată cel mai mare oraș al județului Galați situat în sudul Moldovei în apropierea
frontierelor cu Republica Moldova și Ucraina. Conform ultimului recensământ din
2011, populatia orașului era de 249732, fiind al 8-lea oraș din țară ca număr
de locuitori. Este unul dintre cele mai mari centre economice din România,
respectiv Moldova. Orașul Galați are o istorie încărcată și datorită faptului
că este plasat pe Dunăre, cea mai importantă arteră comercial-fluvială
europeană, Canalul Dunăre – Main – Rin. Primele semne ale unei
așezări permanente în zona municipiului Galați s-au găsit pe malul estic al
bălții Mălina (în nord-vestul municipiului), unde s-au descoperit fragmente din
ceramica de tip Stoicani-Aldeni. Prima menționare documentară a
orașului Galati (pe atunci târg) datează din anul 1445 (într-un act
semnat de domnitorul Ștefan al II-lea). Sus am postat stema actuală și
primul sigiliu al târgului Galați și pozele câtorva monumente de cultură și
arhitectură din municipiul Galați, din vremuri diferite.
Biserica fortificată Precista
Casa Balș - Strada Domnească
Teatrul Dramatic
Azilul Alinarea
Băile comunale
Biserica armeană
Biserica catolică
Biserica Sfântu Nicolae
Monumentul eroilor de la Costangalia
Episcopia
Biserica grecească
Galați este
un județ situat în sudul
provinciei istorice Moldova, România, cu reședința în orașul cu același
nume. Județul Galati face parte din Regiunea de
dezvoltare Sud-Est (împreună cu județele Vrancea, Buzău, Brăila, Constanța și
Tulcea), din Euro-regiunea Dunării de Jos (alături de raioanele din sudul
Republicii Moldova și vestul Ucrainei) precum și din Zona Economica Libera
Galați-Giurgiulești-Reni. Acest județ are suprafața de 4466 kilometri pătrați
și numără aproximativ 536000 de locuitori. Ca subunități administrative județul
are în compunere; 2 municipii – Galați și Tecuci, 2 orașe – Târgu
Bujor și Berești precum și 61 de comune. Sus am postat stemele comunistă și
actuală precum și harta județului Galați, iar mai jos fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură ale județului, din vremuri diferite, dar și alte locuri de vizitat în acest județ.
Popasul Valea Viilor - Băleni
Monumentul cercetașilor - Tecuci
Gara - Frumușița
Vederi - Barboși
Vederi - Berești
Vederi - Berheci
Vederi - Foltești
Vederi - Târgu Bujor
Pod peste Siret - Cosmești
__________ooOoo__________
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu