Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea portugheză
SANTA COMBA DAO, din vremuri diferite, câteva trimiteri
poștale ilustrate dar și o medalie și un jeton locale.
Primăria
Biserica
Piața Primăriei
Bulevardul Sfântul Estevan
Parcul și biserica
Podul Sobre de pe râul Dao
Vila Lemos
Valea râului Dao
Pensiunea Ambrosia
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Medalie locală
Jeton local
xxx
"TEHNICĂ DE UZ RĂZBOI"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHIȚCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DUEL EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Agenția națională de integritate - România
Agenția
Națională de Integritate în calitatea sa de operator, prelucrează datele cu
caracter personal conținute de Declarațiile de Avere și Declarațiile de
Interese, în conformitate cu prevederile GDPR, asigurând protecția persoanelor
în ceea ce privește prelucrarea datelor lor personale. Totodată, Agenția
Națională de Integritate ca și autoritate care prelucrează date cu caracter
personal în conformitate cu o obligaţie legală și pentru îndeplinirea unei
sarcini care serveşte unui interes public, își regăsește temeiul legal, obiectul
de activitate, scopurile și mijloacele prelucrării, stabilite prin dreptul
intern, respectiv Legea nr 176/2010 privind integritatea în exercitarea
funcțiilor și demnităților publice, pentru modificarea și completarea Legii
nr. 144 / 2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției
Naționale de Integritate, precum și pentru modificarea și completarea altor
acte normative și Legean nr 129/2019 pentru prevenirea și combaterea
spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și
completarea unor acte normative. Pentru îndeplinirea scopului său legal și în
vederea asigurării protecției persoanelor în ceea ce privește prelucrarea
datelor cu caracter personal conținute de Declarațiile de Avere și de
Declarațiile de Interese, Agenția Națională de Integritate, în calitate de
operator de date cu caracter personal, a dezvoltat un sistem de măsuri tehnice
și organizatorice, adecvate și corespunzătoare obiectivelor de asigurare a
protecției datelor, implementând Sistemul de Management pentru Securitatea
Informatiei, certificat ISO 27001:2013.
General Henri M. Berthelot 1861 - 1931
Șeful Misiunii franceze în România
Rolul hotărâtor al generalului Henri M. Berthelot
în primul război mondial
la înzestrarea aeronauticii române
Începând cu luna octombrie 1916, în a doua parte
a războiului de reîntregire, a fost detașat în România, ca șef al Misiunii
Militare Franceze, generalul Henri Matias Berthelot (7
decembrie 1861 – 29 ianuarie 1931). El a fost un general al armatei
franceze, care în primul război mondial a fost șef de stat major al
comandantului suprem al trupelor franceze pe Frontul de Vest, mareșalul Joffre.
Pe toată durata misiunii în România generalul Berthelot a asigurat și rolul de
consilier militar al regelui Ferdinand, comandantul Armatei României. În
perioada ianuarie - iunie 1917, acesta colaborează la refacerea și
reorganizarea armatei române, pe teritoriul rămas liber al Moldovei. Personalul
misiunii a fost detașat pe lângă comnadamentele române, până la nivel de
comandament de divizie, inclusiv. Două secțiuni cu roluri distincte au
fost Misiunea Aeronautică și Misiunea Serviciului
Sanitar. În teritoriul liber al Moldovei, din
ianuarie până în mai 1917, a avut loc refacerea și reorganizarea armatei
române, simultan cu înzestrarea unităților cu echipamente militare moderne,
comparabile cu cele aflate în dotarea inamicului. Cu ajutorul misiunii militare
franceze și a echipamentului de luptă sosit din Franța și Anglia s-a reușit
schimbarea înfățișării armatei române. Au fost organizate două armate române,
cu un efectiv de aproximativ 400000 de oameni, intercalate între trei armate
rusești însumând aproape 1000000 de militari. Astfel, ofensiva românească de la
Mărăști (la 11 iulie), condusă de generalul Alexandru Averescu și cea
a generalilor Constantin Cristescu și Eremia Grigorescu, de la Mărășești (1-24 iulie) dejoacă planurile de luptă germane de ocupare a
Moldovei și de cucerire a portului Odessa. După semnarea tratatului
preliminar de pace de la Buftea cu Puterile Centrale, personalul Misiunii
Militare franceze a fost nevoit să părăsească România, la 10 martie 1918,
ajungând în Franța în luna mai 1918. În
semn de recunoștință pentru meritele sale deosebite, generalul H. M. Berthelot
a fost decorat cu cele mai înalte distincții ale statului român, a fost
declarat cetățean de onoare al României și a fost ales membru de onoare al
Academiei Române. Cu ocazia Unirii de la 1 decembrie 1918, Generalul Henri
Mathias Berthelot a spus următoarele cuvinte: „Sângele eroilor căzuți în
luptele Marelui Război să fie pentru tine, o, frumoasă Românie, sămânța de noi
virtuți, în așa fel încât copiii tăi să fie mereu demni de părinții lor și gata
să-ți apere pământul sacru, atât de des invadat, dar în cele din urmă întregit
prin efortul ultimelor generații”.
Academia de Poliție "Alexandru Ioan Cuza"
Prin Hotărârea Guvernului României
nr. 137 din 25 februarie 1991 se înfiinţează Academia de Poliţie „Alexandru
Ioan Cuza", instituţie militară de învăţământ superior cu
autonomie universitară, subordonată ministrului de interne, în cadrul Academiei
de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza" se înfiinţează:- Facultatea de Poliţie,
echivalentă cu studii juridice superioare;
- Facultatea de Psihosociologie;
- Facultatea de Pompieri,
echivalentă cu studii superioare în domeniul tehnic, profilul construcţii
Prin Ordinul Ministrului de Interne
nr. 1/ 05970 din 15 decembrie 1991, în cadrul Academiei de Poliţie „Alexandru
Ioan Cuza" se înfiinţează Facultatea de Jandarmi,
echivalentă cu studii juridice superioare; Prin Ordinul Ministrului de Interne
nr. 04817 din 01 februarie 1992, în cadrul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan
Cuza" se înfiinţează Facultatea de Arhivistică,
care face parte din structura acestei instituţii de învăţământ superior. Prin
Ordinul Ministrului de Interne nr. 04874 din 31 iulie 1992, în cadrul Academiei
de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza" se înfiinţează Facultatea de Grăniceri, echivalentă cu studii juridice
superioare; Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza", denumită în
continuare Academia, înfiinţată în baza Hotărârii Guvernului României nr.
137/1991, este este instituţie de învăţământ superior acreditată, din reţeaua
de învăţământ de stat, cu personalitate juridică, parte integrantă a sistemului
naţional de învăţământ militar, de ordine şi siguranţă publică. Academia este
organizată și funcționează subordinea Ministerului Afacerilor Interne (M.A.I.),
în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 294/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza”, iar
structura organizatorică a instituției și numărul de posturi sunt aprobate prin
Ordinul ministrului afacerilor interne nr. I/1835/2021 din 14.06.2021. Principalele
elemente de structură ale Academiei, cu atribuţii privind organizarea şi
desfăşurarea programelor de studii universitare și postuniversitare, sunt
următoarele:- Facultatea de Poliţie;
- Facultatea de Pompieri;
- Facultatea de Arhivistică;
- Departamentul de Studii Doctorale;
- Colegiul Naţional de Afaceri Interne;
- Centrul IFR / ID (Învățământ cu Frecvență Redusă și
Învățământ la Distanță);
Aceasta instituție este precursoarea
altor forme de pregătire a polițiștilor (denumire veche – milițieni), după cum
urmează:- 1949 - Școala de
ofițeri miliție din București
- 1951 - Școala
centrală de ofițeri miliție din București
- 1953 (aprilie)
- Școala pregătitoare ofițeri miliție din București
- 1953 (iunie) -
Școala Ministerului Securității Statului nr.7 din București
- 1957 - Școala
M.A.I. nr.2 din București
- 1960 – Centrul
școlar M.A.I.
- 1962 - Școala
militară de ofițeri M.A.I.
- 1972 - Școala
militară de ofițeri a Ministerului de Interne
- 1990 - Școala
militară superioară de ofițeri a Ministerului de Interne
F.R.C. - Federația română de ciclism - arbitru
Federatia Româna
de Ciclism
a fost fondata la 26 Aprilie 1931 si s-a reorganizat în conformitate cu Legea
Educatiei Fizice si Sportului nr. 69/2000 la data de 16 Noiembrie 2001. În
actuala forma juridica ea este continuatoarea de drept a Federatiei Române de
Ciclism care a functionat în subordinea Ministerului Tineretului si Sportului
pâna la data de 16 Noiembrie 2001. Federatia Româna de Ciclism este structura
sportiva de interes national, constituita prin asocierea tuturor cluburilor cu
sectii de ciclism si asociatiile judetene de ciclism si a Municipiului
Bucuresti, afiliate sau recunoscute de aceasta. Este singura autorizata sa
organizeze si sa controleze activitatea de ciclism din România. Federatia
Româna de Ciclism este persoana juridica de drept privat, de utilitate publica,
autonoma, neguvernamentala, apolitica si fara scop lucrativ. Dobândirea
personalitatii juridice s-a facut conform legii. Ea organizeaza sau tuteleaza
competitiile oficiale de ciclism cu caracter national si cele internationale
care au loc pe teritoriul României și are
sediul în Bucuresti, str. Academiei, nr. 2, sector 3. Federatia Româna
de Ciclism este afiliata la Uniunea Ciclista Internationala (UCI) si la Uniunea
Europeana de Ciclism (UEC) si respecta, în activitatea ei, statutele si
reglementarile celor doua organisme internationale și este membra a Comitetului
Olimpic Român. Ea are ca scop principal organizarea si controlul practicarii
ciclismului în România, extinderea ciclismului pe întreg teritoriul României,
precum si aplicarea unui sistem organizat de selectie, pregatire si participare
la competitii, în vederea dezvoltarii activitatii de performanta si obtinerea
unor rezultate de prestigiu, pe plan national si international. Obiectivele
Federatiei Române de Ciclism sunt:- asigura
reprezentarea României în competitiile sportive si în organismele
internationale la care este afiliata, stabileste si intretine relatii de
colaborare si schimburi sportive cu federatii similare din alte tari si cu alte
organisme internationale;
- împreuna cu
structurile sportive afiliate conlucreaza cu organele administratiei publice
centrale si locale în vederea asigurarii mijloacelor si conditiilor necesare
pentru pregatirea sportivilor de performanta;
- organizeaza
sistemul competitional intern;
- militeaza pentru
promovarea, de catre sportivi, antrenori, arbitrii si alti tehnicieni din
domeniu a spiritului de “fairplay”, cinste, corectitudine, munca, întrajutorare
în pregatire si competitii;
- actioneaza
impotriva practicii de folosire a substantelor si metodelor interzise în sport,
în conformitate cu reglementarile interne si internationale;
- actioneaza
pentru formarea si perfectionarea continua a specialistilor din domeniu, în
corelatie cu nevoile 2 activitatii de ciclism;
- se preocupa de
atragerea si implicarea cercetarii stiintifice si medicinei sportive în
obiectivizarea si dirijarea procesului de selectie si pregatire a sportivilor;
- se preocupa de
dezvoltarea bazei materiale de interes national destinate ciclismului;
- sprijina moral
si material membrii federatiei sau fosti sportivi si tehnicieni aflati în
situatii de necesitati deosebite;
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff,
in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896,
prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti
din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista
vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate
dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele
de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de
pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati
(1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati.
De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au
derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR). Amintiri din copilărie - 2 noiembrie 2017
Produsul
medalistic de mai sus este o insignă școlărească
care mobilizează copii în obținerea de bune rezultate în activitățile școlare. Amintiri din copilărie este numele unui
concurs dar și al unei reviste școlărești.
La
concursul Amintiri din copilărie sunt bineveniți toți copiii de la toate
grupele de grădiniță și din toate clasele primare. Concursul are profil
interdisciplinar, fiind format din subiecte de Limba Română, Matematică și Științe. Pentru clasele PRE-IV,
subiectele au format tip grilă, iar pentru grupele de grădiniță, subiectele
sunt concepute sub forma unor jocuri educative, cu multiple metode de
rezolvare: încercuire, unire, bifare, colorare. Toate cerințele sunt conforme
cu programa școlară în curs și testează cunoștințele copiilor într-un mod
educativ și isteț, pregătindu-i pentru Evaluările Naționale. Iubită
de copii, recomandată de profesori și apreciată de părinți, revista Amintiri din
Copilărie urmărește conceptul de „edutainment”, îmbinând educația cu distracția. În paginile ei
copiii vor regăsi articole, benzi desenate, limba engleză, matematică
distractivă, jocuri de perspicacitate, proiecte STEM, ilustrații pline de
farmec, totul într-un număr super-distractiv. Conținutul revistei este
original, toate materialele fiind elaborate de specialiști în educație,
psihologi și graficieni români. Pentru
că se dorește încurajarea celor mici de a păși entuziaști în lumea cunoașterii
și contribuirea activă la dezvoltarea unui mediu educațional lipsit de
prejudecăți și discriminare se oferă premii tuturor copiilor participanți. Super Medalia pentru Istețime „Amintiri
din Copilărie” se oferă tuturor participanților, ca o recompensă pentru efortul
depus și pentru implicare.
Diplomele „Amintiri
din Copilărie” se oferă, de asemenea, tuturor copiilor, dar acestea evidențiază
nivelul de performanță la care se situează fiecare dintre ei.
Arsenalul Armatei 249 - C.F.R.2597 - Căile Ferate Române
Piesa
prezentată mai
sus pare a fi un jeton sau un sigiliu metalic ce se aplica pe ușile vagoanelor
CFR care transportau produse militare. Arsenalul armatei a fost denumirea
generică dată unei clădiri, întreprinderi sau entități în care se produceau sau
se depozitau bunuri destinate armatei naționale. Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice,
asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt folosite pentru
declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici
obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este
înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc.
În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu
totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite
pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă
încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru
participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în
monedă adevărată.
Căile Ferate Române (CFR) este
compania națională de transport feroviar a României. CFR
administrează infrastructura, transportul de călători și marfă pe calea ferată
din țară. Rețeaua este integrată semnificativ cu alte rețele feroviare
europene, oferind servicii paneuropene de transport de pasageri și marfă.
CFR, ca instituție, a fost fondată în anul 1880, după ce prima cale ferată
pe teritoriul actual al României a fost deschisă în anul 1854. Sus am postat
logo-ul Companiei naţionale CFR. Prima cale ferată din lume s-a inaugurat
în data de 15 septembrie 1850 în Anglia, între oraşele Liverpoool şi
Manchester. Pe actualul teritoriu românesc prima linie a fost deschisă
pe data de 20 august 1854 și făcea legătura între Oraviţa şi Baziaş.Linia,
având o lungime de 62,5 km, a fost folosită inițial doar pentru
transportul cărbunelui. De la 12 ianuarie 1855 linia a fost
administrată de Căile Ferate Austriece, Banatul fiind în acel timp parte a
imperiului austriac. După diverse îmbunătățiri tehnice la linie în
următoarele luni, relația Oravița - Baziaș a fost deschisă pentru traficul de
pasageri la data de 1 noiembrie 1856. Pe data de 1 septembrie 1865,
compania engleză John Trevor-Barkley a început construcția liniei ferate
Bucureşti - Giurgiu, date în folosinţă în dat de 26 august 1869. În
septembrie 1866 Parlamentul României a aprobat construcția unei linii
ferate de 915 km, de la Vârciorova (malul Dunării - judeţul Mehedinţi de
astăzi) până în oraşul moldovenesc Roman, trecând prin Piteşti,
Bucureşti, Buzău, Brăila, Galaţi, şi Tecuci. Costul construcției era la
acel timp de 270000 de franci de aur pe kilometru și construcția a fost
încredințată consorțiului german Strousberg. Linia a fost deschisă în mai multe
faze - prima parte, Piteşti - Roman a fost deschisă la 13 septembrie 1872,
iar partea Varciorova - Pitești pe 9 mai 1878.
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Poetul portughez Luiz de Camoes,
a trăit între anii 1524 - 1580
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 16.07.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu