Mai jos am postat și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea germană OPPACH,
districtul GORLITZ, landul SAXONIA, câteva vechi trimiteri
poștale ilustrate și o monedă locală.
Hotel
Gara
Trimiteri poștale ilustrate
Arhitectură locală
Monedă locală
xxx
"IMPORTURI"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHIȚCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
O INSIGNĂ ȘI CÂTEVA
MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
România descătușată
Produsul medalistic de mai sus
celebrează opera
(pictura) “România Descătuşată” realizată de Gheorghe Tăttărescu, ce se păstrează Palatul Cesianu-Racoviță. Alături
de Nicolae Grigorescu, Ștefan Luchian, Nicolae Tonitza sau Theodor Pallady își
face apariția, în ultima licitație de artă a anului 2021, și Gheorghe
Tattarescu – creatorul unei picturi clasice de factură alegorică, pictor
pașoptist, având legături strânse cu Revoluția Română din 1848, așa cum reiese
din corespondența bogată pe care a întreținut-o cu revoluționarii și mai ales
cu Nicolae Bălcescu. Tot Tattarescu este cel care a definitivat o operă care să
conțină un mesaj spiritual și s-a situat în panoplia fondatorilor picturii
militante din România, lăsând moștenire monumentalele opere „Renașterea
României”, „Deșteptarea României” sau „11 februarie 1866 – România Modernă”. O
emblematică operă din această serie este „ România Descătușată ”,
scoasă la licitație pe 21 decembrie. Lucrarea împlinește 155 de ani și prezintă
subiectul alegoric al României Moderne, care a fost pus pe pânză de Tattarescu
în 3 variante: 2 în pictură în culori, dintre care una se află în colecția
Muzeului „Gheorghe Tattarescu”, iar cealaltă într-o colecție privată. De
remarcat la cea de-a treia lucrare, din licitație, este realizarea în griseuri,
o tehnică foarte rar întâlnită în pictura românească, ce sugerează sculptura în
pictură. Mai mult, se crede că opera „ România Descătușată” a fost pictată
în scop de cadou de protocol pentru Filip de Flandra, fiu al regelui Leopold I
al Belgiei, curtat de o parte a clasei politice românești pentru demnitatea de
domnitor străin al Principatelor Române Unite, probabil remis prin intermediul
consulului general al Belgiei în Principatele Române, Jacques Poumay, după
abdicarea lui Alexandru Ioan Cuza. Opera este realizată în ulei pe pânză, are dimensiunile 31 x 24 cm,
este semnat şi datat dreapta jos, cu gri, "Tattarescu, 1866". Această
operă reprezentativă pentru activitatea lui Tăttărescu a fost expusă în diverse
acțiuni recente: Expoziția centrală "Notes
on a Landscape", Artsafari, București, 2017; Expoziția
"Tricolor", Muzeul de Artă Recentă, București și Expoziția "Perspectives",
Europalia, BOZAR, Bruxelles, 2019.Inițiat în ale
picturii de către unchiul său, Nicolae Teodorescu (1786/1797-1880), fondator al
Școlii de zugravi de la Buzău, tânărul Tattarescu avea să parcurgă un drum
artistic prolific. După absolvirea Școlii de zugravi (1831-1837) va urma
cursurile Academiei din San Luca (1845-1851), luând de asemenea și lecții
particulare cu pictorul Natale Carta. Va realiza călătorii în Italia, Franța,
Marea Britanie, Belgia și Rusia iar începând cu anul 1872 se va remarca în
cadrul manifestărilor artistice de la București (Expoziția Amicii belelor arte
1872; Expoziția Artiștilor în viață, 1865, 1868, 1870, 1881; Expoziția
Pinacotecii, 1888; Salonul Ateneul Român, 1890; Expoziția Retrospectivă a
Artiștilor Români Pictori și Sculptori din ultimii 50 de ani, 1927), precum și
în cadrul expozițiilor internaționale (Expoziția Universală de la Paris, 1867;
1889). Se va evidenția printr-o portretistică desăvârșită, alături de
compoziții cu temă religioasă, istorică, mitologică sau alegorică, scene de gen
și peisaje. Alături de portretistica revoluționară, pe care o tratează în
preajma anilor 1848, artistul va aborda și tema idealului național, expusă în
lucrări precum „Renașterea României” (1849), „Deșteptarea României” (1850;
1866; 1885), „Nemesis, zeița răzbunării” (1853), „Unirea Principatelor” (1857)
sau „11 februarie 1866 - România Modernă”, inițiative ce îl vor poziționa pe
artistul Tattarescu în rândul fondatorilor picturii militante românești.
Cu adevărat Fiul lui Dumnezeu era acesta
Așa trebui să sufere Hristos
și să învieze a treia zi - Luca 37 - 46 România 2007
Produsul medalistic de
mai sus s-a realizat în anul 2007, la Monetăria Statului, pentru a celebra Sfânta sărbătoare a Paștilor – Învierea
Domnului Isus Hristos. Piesa este confecționată din argint, are forma
rotundă cu diametrul de 37 milimetri, este confecționată din argint având
titlul de 92,5%, cântărind 22 de grame și s-a realizat într-un tiraj de 3000
exemplare.
Învierea lui Isus
Hristos (Învierea Domnului) este
un fundament doctrinar și ritual pentru credința creștină - catolică, ortodoxă
și reformată. Este practic temelia bisericii pe care o cunoaștem astăzi. Acest
eveniment este relatat de scrierile vremii și de apostolii lui Hristos. La
început, învierea ca doctrină nu a fost acceptată în Imperiul Roman cu excepția
primilor creștini. Învierea lui Iisus Hristos (Paștele) este cea mai mare
sărbătoare a mai multor biserici ale lumii, printre care și Biserica
ortodoxă română. Învierea domnului este sărbătorită în prima duminică de după
prima Lună plină de după echinocțiul de primăvară și diferă de la un cult
la altul. Sus am postat o icoană ortodoxă ce redă Invierea lui
Isus.
Prezint mai jos unele dintre cele mai frumoase obiceiuri de Pași
păstrate în anumite zone ale României;- În Bucovina, fetele se duc în
noaptea de înviere în clopotniță și spală limba clopotului cu apa neînceputa.
Cu aceasta apa se spală pe fata in zorii zilei de Pasti, ca sa fie frumoase tot
anul si asa cum alearga oamenii la Inviere cand se trag clopotele la biserica,
asa sa alerge si feciorii la ele.
- In zona Campulung Moldovenesc,
în zorii zilei de duminica, credinciosii ies in curtea bisericii, se asaza in
forma de cerc, purtand lumanarile aprinse in mana, in asteptarea preotului care
sa sfinteasca si sa bine-cuvanteze bucatele din cosul pascal. In fata fiecarui
gospodar este pregatit un astfel de cos, dupa oranduiala stramosilor. In cosul
acoperit cu un servet tesut cu model specific zonei sunt asezate, pe o
farfurie, simbolurile bucuriei pentru tot anul: seminte de mac (ce vor fi
aruncate in rau pentru a alunga seceta), sare (ce va fi pastrata pentru a aduce
belsug), zahar (folosit de cate ori vitele vor fi bolnave), faina(pentru ca
rodul graului sa fie bogat), ceapa si usturoi (cu rol de protectie impotriva
insectelor). Deasupra acestei farfurii se aseaza pasca, sunca, branza, ouale
rosii, dar si ouale incondeiate, bani, flori, peste afumat, sfecla rosie cu
hrean, si prajituri. Dupa sfintirea acestui cos pascal, ritualul de Pasti se
continua in familie.
- La Calarasi, la slujba de
Inviere, credinciosii aduc in cosul pascal, pentru binecuvantare, oua rosii,
cozonoc si cocosi albi. Cocosii sunt crescuti anume pentru implinirea acestei
traditii. Ei vestesc miezul noptii: datina din strabuni spune ca, atunci cand cocosii
canta, Hristos a inviat! Cel mai norocos este gospodarul al carui cocos canta
primul. Este un semn ca, in anul respectiv, in casa lui va fi belsug. Dupa
slujba, cocosii sunt daruiti oamenilor saraci.
- O foarte frumoasa datina se
pastreaza in Maramures, zona Lapusului. Dimineata in prima zi de
Pasti, copiii mai mici de 9 ani merg la prieteni si la vecini sa le anunte
Invierea Domnului. Gazda daruieste fiecarui urator un ou rosu. La plecare,
copiii multumesc pentru dar si ureaza gospodarilor "Sarbatori fericite!".
La aceasta sarbatoare, pragul casei trebuie trecut mai intai de un baiat,
pentru ca in acea gospodarie sa nu fie discordie tot restul anului.
- În Tara Motilor, in noaptea de
Pasti se ia toaca de la biserica, se duce in cimitir si este pazita de feciori.
Iar daca nu au pazit-o bine, si a fost furata, sunt pedepsiti ca a doua zi sa
dea un ospat, adica mancaruri si bauturi din care se infrupta atat
"hotii", cat si "pagubasii". Daca aceia care au incercat sa
fure toaca nu au reusit, atunci ei vor fi cei care vor plati ospatul.
- În Moldova, în dimineața
următoare după noaptea Învierii se pune un ou roșu și unul alb într-un bol cu
apă ce trebuie să conțină monezi, copii trebuie să-și clătească fața cu apă și
să-și atingă obrajii cu ouăle pentru a avea un an plin de bogăție.
Iuliu Maniu 1873 - 1953
Iuliu Maniu - Testament - Martir al temnițelor comuniste
Produsul medalistic de mai sus s-a
realizat la Monetăria Statului în anul 2023 și el celebrează personalitatea lui
Iuliu Maniu. Iuliu Maniu a fost unul dintre cei mai iluștri oameni politici din
istoria României. Având o carieră politică ce s-a întins pe parcursul a 56 de
ani, Maniu s-a numărat printre marii oameni de stat ai ţării noastre. A fost un
apărător devotat al democraţiei, împotrivindu-se tendințelor totalitare. S-a
implicat activ în realizarea Marii Uniri de la 1 decembrie 1918, iar din
funcţia de preşedinte al Consiliului Dirigent a reuşit integrarea rapidă a
administraţiei din Transilvania în cea a României reîntregite. Calitatea care l-a consacrat în prim planul scenei politice a fost moralitatea ireproşabilă, motiv pentru care era numit „sfinxul de la Bădăcin”. Iuliu Maniu a rămas în conştiinţa publică drept liderul permanent al opoziţiei, teren pe care nu a putut fi egalat. A dus o luptă neîncetată împotriva asupririi austro-ungare asupra Ardealului românesc, s-a manifestat ca ferm opozant faţă de regimurile de esenţă totalitară ce s-au succedat în fruntea ţării: autoritarismul carlist, legionarismul, dictatura militară a lui Antonescu şi sovietizarea ţării de către autorităţile comuniste. “Nicio jertfă nu e prea mare când este pentru neam și adevăr.” – a spus cândva Iuliu Maniu. Medalia este realizată în două variante de metal compoziție și are următoarele caracteristici: - Material – compoziție: Argint cu titlul de 999‰
și aliaj de cupru
- Forma: rotundă
- Diametru: 60 milimetri
- Greutate: 149 grame cea de argint și
necunoscută cea din aliaj
- Calitate: patinată
- Tiraj fix: 60 bucăți cea de argint și 40
bucăți cea din aliaj
- Preț unitar de achiziție de la magazinele
bucureștene ale monetăriei, inclusiv TVA: 1150 lei cea de argint și 465 lei cea din
aliaj
Biografia lui Maniu a fost studiată în detaliu, fiind
cunoscută celor pasionați de istorie. A fost lăudat ori criticat de istorici.
Ca orice personalitate importantă generează controverse. Dacă părăsim
însă domeniul istoriei savante, din perspectiva timpului prezent Iuliu Maniu
poate fi evaluat ca o personalitate inspirațională, din cel puțin două motive.
În primul rând, a luptat pentru apărarea intereselor românilor și a avut un rol
importat în realizarea Marii Uniri. Nu a putut împiedica destrămarea României
Mari în fatidicul an 1940, însă a acționat cu bună credință pentru reîntregirea
țării. În al doilea rând, acum, când autoritarismul este din nou la modă,
uitând lecțiile dureroase ale Secolului XX, Iuliu Maniu este un veritabil
reper: a fost un democrat convins, iar rolul său în crearea imperfectei
democrații interbelice românești a fost semnificativ. Ca orice om politic, a
avut ezitări și calcule tactice eronate, însă Maniu, printr-o carieră politică
de peste cinci decenii, a demonstrat că este un democrat veritabil. Pentru a
argumenta calitatea lui Iuliu Maniu de personalitate inspirațională pentru
societatea românească, sunt utile câteva considerații succinte asupra
atitudinii sale politice în unele dintre cele mai tragice momente din istoria
României. Caruselul geopolitic și militar al
anilor 1938-1940 prin care așa-numitul „sistem Versailles” s-a prăbușit sub
presiunea principalelor puteri revizioniste, Germania și Uniunea Sovietică, l-a
găsit pe Iuliu Maniu izolat politic de către autocratul rege Carol al II-lea,
dar tot mai preocupat de soarta țării. Și-a intensificat contactele cu
reprezentanții Franței și Angliei și a tatonat, prin intermediari, și Berlinul,
pentru a împiedica aducerea la putere a Mișcării Legionare de către Carol al
II-lea. În fața raptului Basarabiei și Bucovinei de Nord Iuliu Maniu considera
că România trebuia să reziste militar. În fața agresiunii sovietice, liderii
politici tradiționali, „fosilele” cum le denumea Carol al II-lea, i s-au
adresat acestuia cerându-i renunțarea la dictatură și constituirea unui guvern
democratic. Oferta politică a fost refuzată, fiind urmată de abandonarea de
către România a vechilor aliați și aruncarea oportunistă în brațele Germaniei
naziste, în speranța care s-a dovedit deșartă a salvării granițelor și a
domniei lui Carol al II-lea. Vestea Dictatului de la Viena l-a „umplut
de lacrimi” pe Maniu, iar în 31 august 1940 le-a trimis lui Hitler și Mussolini
o telegramă în care protesta „cu toată puterea sufletului” împotriva atribuirii
către Ungaria a unei majorități de români. Mijloacele de a împiedica
destrămarea României Mari, nu doar ale lui Maniu, ci chiar a puterilor
democratice europene erau limitate. Prin urmare, Maniu și-a pus toate
speranțele în britanici și americani, mizând pe victoria democrației împotriva
regimurilor totalitare. Maniu era încredințat că puterea Germaniei naziste va
fi nimicită în cele din urmă, deși chiar colaboratorii săi apropiați nu erau
convinși de „realismul” Sfinxului de la Bădăcin, propunând reorientarea spre
Berlin. Deși era îmbătrânit, Iuliu Maniu nu
și-a pierdut vitalitatea, fiind motivat de idealul refacerii României Mari.
Corneliu Coposu a fost însărcinat de Maniu să păstreze legăturile cu legațiile
statelor democratice la București, fiind reticent față de inițierea oricăror
contacte cu naziștii. Maniu considera just războiul lui Antonescu pentru
redobândirea Basarabiei și Bucovinei de Nord, însă a fost printre puținii
oameni politici care s-au opus trecerii Nistrului de către Armata română,
cerând la 18 iulie 1941 stoparea participării României la război, deoarece
depășirea granițelor statului român reprezenta o „agresiune”. Antisemitismul
regimului Antonescu era criticat, de asemenea, de Iuliu Maniu. Naziștii ar fi
dorit arestarea lui Maniu, însă Ion Antonescu a refuzat o asemenea idee
deoarece „și-ar fi ridicat țara în cap”. În anii 1942-1944 Iuliu Maniu era tot
mai preocupat de viitorul României după încetarea războiului. A încercat să
devină un interlocutor al britanicilor și americanilor, dorind să-i ocolească
pe sovietici. Dar acest lucru nu mai era posibil, iar ideea unui guvern Maniu
în exil, la Londra, nu era sprijinită de Winston Churchill, pentru a nu-i
ostiliza pe sovietici. Din martie 1944 Maniu înțelege că nu se poate negocia
ieșirea României din război fără a discuta cu sovieticii, implicit cu
comuniștii din România. La 23 august 1944 România ieșea din războiul alături de
Axă și se alătura Națiunilor Unite. Se despărțea de o putere totalitară, însă
intra sub dominația alteia! Burton Y. Berry, reprezentantul Statelor Unite la
București, transmitea în 15 ianuarie 1945: „Unicul
partid cu cea mai puternică influență politică din țară este astăzi Partidul
Național Țărănesc. Această poziție este, după cum se recunoaște, datorită
locului pe care domnul Maniu îl ocupă în opiniile poporului român. Chiar
opozanții lui îi admiră cu invidie integritatea, simplitatea și strania sa
abilitate politică, care îl clasifică încă drept cea mai proeminentă figură
politică din țară. Priza pe care el o are și acum la public s-a bazat pe
fuziunea dintre concepția națională românească și cea a covârșitorului element
țărănesc al țării”. Cu Armata Roșie pe teritoriul României, situația
geopolitică a țării s-a schimbat radical. Durerea pierderii Basarabiei și a
Bucovinei de Nord era atenuată doar de speranța redobândirii Transilvaniei.
Maniu a adoptat cu prudență o tactică a rezistenței naționale în fața
„eliberatorului sovietic”. Experimentatul om politic știa că, în pofida
aversiunii sale personale față de ideile bolșevice, nu putea ignora factorul
sovietic. Spera la o contrabalansare a puterii sovietice de către
anglo-americani, iar pentru a atrage atenția asupra pericolului sovietizării a
sprijinit ideea Grevei Regale (august 1945-ianuarie 1946). Maniu cerea, în
esență, respectarea angajamentelor de la Ialta privind dreptul națiunilor
est-europene de a-și decide singure destinul și organizarea de alegeri libere.
Speranța lui Maniu era că anglo-americanii, informați asupra realităților din
România, urmau să facă presiuni asupra lui Stalin. În realitate, între Marile
Puteri a început să se instaleze pas cu pas logica sferelor de influență, iar
România nu reprezenta un interes vital pentru anglo-americani. În contextul
sovietizării și comunizării rapide a României, la 1 ianuarie 1946 Iuliu Maniu
se întâlnește la București cu ambasadorul american la Moscova, Averell Harriman
și cel britanic la Moscova, Archibald Clark Kerr, aflați în misiune pentru a
rezolva criza politică generată de Greva Regală. Maniu le reproșează
„abandonarea României”, încercând să obțină o confirmare privind intrarea în
„zodia Ursului”. Liderii țărăniști au înțeles că au pierdut sprijinul
occidental pentru a combate comunismul. Maniu nu s-a resemnat, a sperat că era
o situație conjuncturală, așa cum a fost cea a supremației fascismului asupra
Europei, încercând să găsească soluții pe termen lung. Trăia iluzia ca în
relațiile cu Moscova poate pune bazele unei colaborări directe, în schimbul
păstrării suveranității României. Alegerile din 19 noiembrie 1946 au
reprezentat un mesaj lipsit de echivoc: prin falsificarea scrutinului
sovieticii indicau dorința de sugrumare a partidelor democratice. Mai mult,
prin faptul că Maniu s-a opus Tratatului de la Paris (februarie 1947), deoarece
consacra pierderea Basarabiei și a Bucovinei de Nord, poziția lui era tot mai
fragilă. Maniu este de acord ca liderii mai tineri ai PNȚ să plece în Occident
pentru a desfășura campanii de informare privind situația „reală” din țară.
Însă, la 14 iulie 1947 are loc înscenarea de la Tămădău, urmată de dizolvarea
PNȚ și arestarea liderilor săi, în frunte cu Maniu. Cuplul de lideri
Maniu-Mihalache este condamnat la temniță pe viață sub acuzația de „crimă de
complot, înaltă trădare, tentativă de surpare a ordinii constituționale,
răzvrătire, insurecție armată.” A urmat detenția și decesul în întunecata
temniță a Sighetului. A fost aruncat într-o groapă comună, din dorința unui
regim de a șterge toate urmele unui patriot și democrat autentic. Printr-o
stranie coincidență a istoriei, principalul său partener politic, Ion
Mihalache, a murit tot în 5 februarie, în anul 1963, în închisoarea de la
Râmnicu Sărat. Sursa NET – Adevărul.ro – Florin
Abraham1 Martie 1905
Ziua
de 1 Martie, Martisorul, dupa calendarul vechi, era considerata ca inceputul
unui Nou An, sarbatoarea venirii primaverii. Martisorul era un fel de talisman
menit sa poarte noroc, oferit de anul nou impreuna cu urarile de bine,
sanatate, dragoste si bucurie si se sarbatoreste din timpul romanilor, cand se
sarbatorea ca zeul Marte, zeul fortelor naturii, al primaverii si al
agriculturii. Inventivitatea comerciantilor nu
cunoaste limite. De la pandantive clasice cu inimioare, floricele, stelute si
pana la papirusuri cu declaratii solemne de dragoste si aranjamente miniaturale
ikebana. Totul respira a primavara. Miroase a nou si a curat. Strazile s-au
zvantat sub un soare promitator si furnicarul de oameni cauta cel mai potrivit
suvenir pentru mama, iubita, prietena sau colega de serviciu. E timpul urarilor
de dragoste, ghioceilor si narciselor. Semnificatia martisorului a
ramas aceeasi de-a lungul timpului: este un simbol al primaverii, al revenirii
la viata. El ne aduce optimism si credinta. Forma acestuia s-a schimbat in
timp. La inceput martisorul era simbolizat printr-o moneda. Mai tarziu aparea
sub forma unor mici pietre de rau vopsite in alb si rosu insirate pe o ata.
Acum margelele frumos colorate, ceramica si florile le-au luat locul. Oamenii
ofera cu multa placere de 1 Martie martisoare celor pe care ii iubesc, ca
simbol al admiratiei lor, ca respect si stima speciala pentru doamne si
domnisoare. Martisoarele sunt un dar ce se primeste sau se ofera cu mare
placere in luna Martie in Romania si reprezinta un simbol al primaverii dar si
al dragostei si admiratiei. El este daruit incepand cu zorii primei zile din
Martie fiintelor dragi. In general acest simbol este oferit copiilor, tinerelor
fete si femeilor pentru a le proteja gingasia si sensibilitatea. Martisoarele
se ofera de catre barbati tinerelor fete sau doamnelor dar pot fi oferite si de
catre fete prietenelor, mamelor, bunicilor. In Moldova se practica obiceiul ca
fetele sa daruiasca la randul lor martisoare barbatilor. Este frumos ca fiecare
martisor sa reprezinte persoana careia ii este daruit sau urarea care vrea sa fie
facuta. Un cosar poate transmite bunastare, trifoiul noroc sau ghiocelul poate
exprima gingasia. Dincolo de obiceiuri si traditii, martisorul este o intrupare
a bucuriei, a dragostei de viata, un semn prin care noi, oamenii, salutam
renasterea naturii odata cu venirea primaverii. Martisorul este numit si “funia
anului”, care se spune ca aduna laolalta saptamanile si lunile in cele doua
anotimpuri stravechi ale calendarului popular: vara si iarna, simbolizate de
snurul bicolor. Impletirea alb-rosie a snurului se regaseste in steagul
calusarilor, la bradul de nunta, la podoabele junilor si in multe alte
obiceiuri stravechi. Impletirea celor doua culori simbolizeaza regenerarea
vietii. Rostul snurului era ca, prin impletirea celor doua fire ce simbolizeaza unitatea
contrariilor (lumina-intuneric, caldura-frig, iarna-vara), sa se aduca sanatate
si paza de boli. Cele doua culori impletite mai simbolizeaza dragostea si ura,
viata si moartea sau binele si raul.
In calendarul vechi, 1 Martie marca inceputul unui Nou An. Martisorul, o podoaba de mici dimensiuni, cu snur-alb rosu, a fost creat cu rol de talisman menit sa poarte noroc si sa insoteasca urarile de dragoste, sanatate, bucurie si bunastare. Inca de pe timpul romanilor, venirea primaverii era un prilej de cinstire a zeului Marte, stapanul fortelor naturii si al agriculturii.
Parnassius Apollo Rosenius - Fluturi din România
Produsul medalistic de mai sus s-a realizat la Monetăria Statului și acesta celebrează Fluturele Apollo (Fluture Parnassius apollo rosenius). Medalia este realizată în două variante de metal compoziție și are următoarele caracterisitici tehnice:
- Metal compoziție: argint cu titlul de 99,9% și aliaj de cupru
- Forma: rotundă
- Diametrul: 37 milimetri
- Greutatea: 31,1 grame cea de argint și necunoscută cea din aliaj
- Calitatea: proof
- Tiraj: 60 bucăți cea de argint și 40 bucăți cea din aliaj
- Preț unitar de achiziție de la magazinele monetăriei, cu TVA inclus: 440 lei cea de argint și 228 lei cea din aliaj
Fluturele Apollo este o specie montană euroasiatică, răspândită din
vestul Europei (Spania) până în Siberia și Munții Tien Shan (China).În România
au fost semnalate: subspecia Parnassius apollo transsylvanicus din Carpații
Orientali, din peste 50 de locații și subspecia Parnasius apollo jaraensis din
Munții Apuseni, de pe Valea Ierii. Acest fluture preferă pajiștile stâncoase, însorite, pe
soluri calcaroase și pe care abundă Sedum album, planta gazdă pentru omizi.În
prezent, fluturele Parnassius apollo (ambele subspecii) este pe cale de
dispariție în România, ultimele semnalări datând dinainte de anul 1990. Cauzele
dispariției sunt sărăcirea genetică, pierderea habitatului, modificările
climatice și colectarea intensivă._______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Matematician portughez Pedro Nunez,
a trăit între anii 1502 - 1578
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 04.07.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu