Preocupările pentru realizarea unui Muzeu al Marinei Române au
început să prindă contur încă din a doua jumătate a secolului al XIX-lea dar
vor capăta concreteţe abia la începutul secolului al XX-lea. La data de 30
decembrie 1919, Ordinul Comandantului Marinei Militare nr. 282, dat cu prilejul
scoaterii din serviciu a unui număr de zece nave militare, cerea Diviziei de
Mare şi Diviziei de Dunăre să fie demontate de pe aceste bastimente aparate de navigaţie,
agregate şi armament naval pentru a fi expuse într-un viitor muzeu. Cu aceste
obiecte s-a constituit „Secţiunea marină” din cadrul Muzeului Militar Naţional
înfiinţat prin Înaltul Decret nr. 6064 din 18 decembrie 1923. Dar această
soluţie nu a satisfăcut visul iubitorilor de ape şi marină care îşi doreau un
muzeu numai al lor. În septembrie 1932, Jean Bart, impresionat de preocuparea
pe care vecinii noştri ruşi şi bulgari o manifestau pentru „cunoaşterea şi propaganda mării”, concretizată prin înfiinţarea de
acvarii şi muzee maritime în ţările lor, se întreba: „Cum, noi nu putem avea la Constanţa asemenea instituţii?” După
părerea ilustrului ofiţer de marină și scriitor, adevăratul muzeu maritim,
ştiinţific, tehnic și istoric trebuia înfiinţat la Constanţa, primul port al
ţării, unde se perindau anual mii şi mii de vizitatori, excursii şi colonii
şcolare. „Toată această lume – scria
el în paginile revistei „România maritimă şi fluvială” – atrasă de orizontul Mărei, va învăţa într-o oră petrecută la Muzeul
Maritim, lucruri ce nici în şcoală şi nici în viaţă nu au putinţa să le
înveţe”.În acelaşi an, contraamiralul Ioan Bălănescu, vicepreşedinte de
drept al Ligii Navale Române (L.N.R.) şi preşedinte al filialei din Constanţa,
a iniţiat aici înfiinţarea unui Muzeu al Marinei, donând şi primele obiecte din
partea Diviziei de Mare. Expoziţia a fost organizată în spaţiul ocupat de Liga
Navală Română, în clădirea fostului Hotel „Carol”, cumpărat de Marina Militară
pentru a fi transformat în Comandament şi care funcţiona în acel moment ca
hotel militar. Activităţile menite să facă cunoscută istoria marinei, care au
subliniat, de altfel, prin efectele lor, interesul publicului pentru acest
domeniu specific, au cunoscut însă, o arie mult mai largă de desfăşurare.
În toamna anului 1936 a fost organizată în capitală prima
expoziţie marinărească la nivel naţional. Expoziţia deschisă în perioada 15
septembrie – 21 octombrie, a fost dedicată împlinirii a 40 de ani de la
inaugurarea oficială a Serviciului Maritim Român. Vizitată de peste 40.000 de
oameni, ea a fost o reuşită la care au contribuit: Marina Militară, SALVAMAR,
Yacht Clubul Regal Român, Liga Navală Română, Navigaţia Fluvială Română,
Serviciul Maritim Român, Cercetaşii marinari, Şcoala de piscicultură din Giurgiu,
Şantierele „Neptun” din Constanţa, „Nautica” din Reghin, „România” din Brăila,
Societatea „Orizontul” din Constanţa, precum şi unele societăţi străine de
navigaţie pe Dunăre. Mai sus am prezentat trei coli filatelice reprezentând
submarinul Delfinul, bricul Mircea și vaporul SMR (Serviciul Maritim Român)
precum și o ștampilă realizată cu ocazia evenimentului.
Marina militară română a avut în
dotare două submarine cu același nume - Delfinul. Submarinul actual, numit tot Delfinul în
memoria primului, a fost construit în URSS. Eu prezint aici primul
submarin al Armatei Române care a purtat numele Delfinul, construit între anii
1926 – 1936 la Fiume, pe atunci bază navală italiană, azi Rijeka în Croația.
Erau o motonavă submarină clasice pentru epocă, dotată la prova cu
tuburi lansatoare de torpile, un tăietor de plase sau lanțuri, electromotoare
pe baterii pentru cursele în imersiune, un periscop de artilerie și
artilerie de suprafață pe punte. Submarinul a fost încadrat în Divizia de
Mare de la Constanța. În primul deceniu al existenței sale, Delfinul a
efectuat numeroase curse în Marea Neagră, Marea Mediterană și Oceanul
Atlantic, cu misiuni de exercițiu, de antrenament și de instructaj, foarte
căutate de ofițerii Marinei militare române, dintre care unii urmaseră în acest
scop cursuri de specializare în submersibilele franceze și italiene. A efectuat
de asemenea misiuni hidrografice și științifice pentru Institutul Oceanografic
din Constanța, întemeiat de Grigore Antipa. În decursul acestor misiuni, a
permis scufundarea distrugătorului Moscova și scoaterea
momentană din luptă a crucișătoarelor Harkov și Voroșilov venite
să atace Constanța, a torpilat în largul Crimeii o navă de transport
militar (posibil cargoul Ural), și a suferit nenumărate atacuri din
partea flotei și aviației sovietice, de care a reușit să scape fără pierderi
umane, deși a fost ținta a sute de bombe și grenade submarine. Submersibilul,
însă, suferise avarii serioase și a stat în reparații între iulie 1942 și 23
august 1944, când România a intrat în război de partea Aliaților. Ca
majoritatea navelor românești, a fost confiscat de noii aliați sovietici, care
însă nu au reușit să-l repare și l-au folosit ca rezervă de piese, după care
l-au retrocedat României în 1957, în stare practic de epavă. Marina română
reușește totuși să-l repare, însă ca navă civilă, folosită de Institutul Român
de Cercetări Marine din Constanța, până la scoaterea definitivă din uz în
anii 1970. Câteva dintre caracteristicile tehnice ale acestui submarin au
fost:
- Deplasament la
suprafață: 650 tdw;
- Deplasament în
imersiune: 900 tdw;
- Lungime: 68 m;
- Lățime la cuplu
maestru: 5,9 m;
- Balast în
tancurile de asietă:
- 2 motoare diesel Krupp
de 800 CP fiecare;
- Viteza maximă cu
motoarele diesel: 26 km/h
- Viteza maximă cu
motorul electric de imersiune: 17 km/h
- Autonomia: 2000 MM;
- 6 torpile Whitehead,
de 533 mm cu o bătaie de maxim 8000 m
- 1 tun naval și AA
Bofors de 102 mm;
- Echipaj: 40, din care
6 ofițeri, 26 de maiștri și subofițeri și 8 oameni din contingent.
Puțina lume știe că anterior navei școală a marinei militare
române bricul "Mircea" a mai existat o nava cu același nume și cu
același rol de instruire pentru marinari. Construită în 1882 în Marea
Britanie la șantierele Thames Iron Works, nava avea o lungime de 36 m, lățime
de 7,6 m și pescaj de 3 m. Pe osatură metalică din fier erau fixate
componentele corpului navei din lemn. Cu două catarge: trinchet și artimon și
un bompres nava putea desfășura o velatura de 14 vele cu o suprafață totală de
500 mp, care cu vânt bun asigurau o viteza de 7 noduri. Motorul de 160 de CP
putea asigura și el cam 8 noduri. Echipajul format din 8 ofițeri, 6 maiștri
militari și 2 piloți putea instrui 100 elevi marinari pe serie. Fiind om navă
de pregătire a personalului marinăresc,
acesta nu dispunea de o dotare puternică în armamen deși avea:
două tunuri de 80 mm, două
tunuri de 57 mm, un tun-revolver și o mitralieră de 11,43 mm. În cei 50 de ani
de serviciu pe nava s-au instruit sute de marinari români în cadrul a 17 voiaje
în Marea Neagră, 12 în Marea Mediterană și 2 în Oceanul Atlantic. A fost scoasă la pensie în 1931,
fiind înlocuită de noua nava școală "Mircea". Parcată în portul
Galați a fost bombardată de aviația sovietică în aprilie 1944 si distrusa de
incendiul care a urmat.Până
la războiul de neatârnare, România, abia închegată şi fară o ieşire directă
şi sigură la mare, nu are nici putinţa, nici nevoia de a-şi creia o marină
comercială proprie. După 1877 însă, situaţiase schimbă cu desăvârşire. Odată cu
independenţa, ea capătă o întinsă coastă maritimă, prin alipirea Dobrogei, iar
prin începerea unei organizări raţionale de punere în valoare a bogăţiilor
ţării, ea îşi câştigă locul între principalele naţiuni producătoare. Apoi,
aşezarea sa geografica la gurile Dunărei şi în drumul cel mai scurt între
Occident şi Levant, lasă să se întrevadă o mare desvoltare a traficului de
transit de mărturi şi călători, înspecial din Nordul şi N rd-Vestul Europei şi
din ţinuturile Dunărene. Crearea unei marine comerciale naţionale, în scopul de
a înlesni exportul pe pieţele occidentale, de a deschide noui debuşeuri
produselor româneşti în Levant şi a încuraja tranzitul, se impune acum ca
o realizare din cele mai necesare şi grabnice. România a înţeles delà început
că însemnatul litoral ce posedă la Marea Neagră este o chemare şi un imbold şi
chiar o obligaţiune de prim ordin, de a-şi stabili acolo un punct de
plecare pentru navele sale, ajutată fiind şi de aşezarea geografică favorabilă
a ei. In adevăr, Deputatul Ştefandache, care era raportorul legei
înfiinţării unui serviciu naţional de navigaţiune maritimă, arată în 1885, cu
foarte multă dreptate, că deşi România riverană a celui mai însemnat fluviu al
Europei şi mai cu seamă plasată pe porţiunea de cea mai mare importanţă a
Dunărei şi deşi posedând, de asemenea, o considerabilă coastă maritimă,
dispunea în 1885 numai de trei vase cu pânze. In continuare, oratorul
arăta, comparând, că în anul 1885, au ieşit din Constanţa 1452 vase cu un tonaj
de 898 854 tone, această cifră fiind foarte însemnată prin acele vremuri. Deşi
Serviciul Maritim Român fusese creat prin legea din 31 Decembrie 1887, el nu căpătă
viaţă decât abia în 1895 când Regia Monopolului Statului este însărcinata
printr'un Decret Regal să organizeze şi un serviciu Maritim, punându-i-se la
dispoziţie în acest scop un fond de lei aur 25.00 000.-, cu care cumpără
Meteorul şi Medea şi se organizează agenţii la Constantinopol, constanţa
şi Brăila, începând la 25 Septembrie 1895 o linie de pasageri între Constanţa
şi Constantinopol şi una de mărfuri de la Brăila. In anul următor 1896) S.M R.
trece la Căile ferate române, formând o Direcţie specială în C.F.R. Anul
1897 este acela care măreşte parcul vaselor S.M.R. cu alte 6 unităţi, căci pe
lângă faptul că în acest an este cumpărat vaporul Principesa Maria, alte
cinci vase de marfa de acelaş tip sunt construite: Dobrogea, Bucureşti, Iaşi,
Turnu - Severin, şi Constanţa. Toate aceste vase, inclusiv Principesa Maria, au
costat atunci frumoasa sumă de 5 682.942 lei aur. In anul 1898 este cumpărat
vasul Sulina, care după ce este exploatat timp de 14 ani este vândut. Tot în
1898 este construit luxosul vas de pasageri Regele Carol I. Vapoarele
Principesa Maria, Regele Carol I şi Medea, sunt întrebuinţate a întreţine
traficul de pasageri pe liniile Constanţa—Constantinopol
şi Constanţa-Constantinopol — Salonic, până în anul 1902. Tot în acest an,
vapoarele Dobrogea, Bucureşti, Iaşi, T -Severin şi Constanţa, întreţin linia
Dunăre-Occident, pentru transporturi de cereale, şi cherestea. In anul 1907, se
construeşte vasul de pasageri Dacia. Vasele Principesa Maria, R- Carol I,
România şi Dacia, fiind vopsite încă delà început în alb sunt supranumite
lebedele Mărei Negre şi rivalizează în această epocă în viteză, lux şi
confort, cu vasele celor mai cunoscute Companii din Occident. In posesia
acestui parc de vase de pasageri, Serviciul Maritim Român poate acum să
modifice şi amplifice, cu, începere din anul 1905, liniile regulate înfiinţând
noui linii de pasageri: una Constanţa-Constantinopol -Smirna, cealaltă
Constanţa-Constantinopol- Pireu, care apoi se prelungeşte în anul următor până
la Alexandria, pe care port îl părăseşte în 1914, îl reatinge apoi în 1921 ca
să formeze un cap de linie al itinerariilor urmate până astăzi de vasele Dacia
şi România. âIn
tot acest interval de timp, vapoarele de marfă leagă porturile dunărene de
cele occidentale. Războiul mondial găseşte Serviciul Maritim Român, într'o
activitate rodnică şi prosperă. Prin închiderea strâmtorilor toată flota este
blocată în Marea Neagră, afară de cargobotul Bucureşti, care este
întrebuinţat pentru transporturi de muniţii pentru aliaţi şi care naviga chiar
pană în mările arctice şi ale Japoniei, până la terminarea războiului.
Celelalte vapoare S.M R., prinse în Marea Neagră, sunt puse la dispoziţia
Guvernului rus, care le înarmează, şi de care se foloseşte ca crucişetoare
auxiliare, port avion, transporturi, etc. După
terminarea războiului, România intră în posesia vaselor sale, însă cu foarte
mare greutate şi într'o stare deplorabilă, Rusia fiind în epoca aceia în plină
revoluţie Vasele sunt apoi, treptat reparate şi se reiau vechile linii
S.M.R. Desigur că în urma alipirii provinciilor la patria mamă, populaţia
dublându-se, s'au mărit şi produsele la export, în special cheresteaua, aşa că
s'a simţit imediat nevoia unei măriri a capacităţii de transport a vaselor SMR
, ori aceasta nu se putea realiza decât prin achiziţionarea de noui
unităţi.
Acest deziderat se împlineşte abia în anul 1932, prin cumpărarea
vasului Ardeal, urmat apoi de vasele Peles, Alba Iulia şi Suceava, toate de
câte 8000 tone dw. şi de acelaş tip. In
anul 1938, flota S.M.R. se măreşte cu încă două motonave de mare lux şi viteză,
comandate în Danemarca, Transilvania şi Basarabia, având un tonaj brut de
câte 6672 tone, destinate a deservi linia Constanţa-Istambul-Pireu-Beirut-
Haifa-Alexandria. După încheierea
celui de-Al Doilea Război Mondial în 1945, SMR a fost desfiinţat iar flota sa a
fost preluată de sovietici, conform tratatului de armistiţiu. Din cele 16 nave
pe care SMR le deţinea la acea dată, doar două au fost returnate României:
motonava „Transilvania” şi vaporul mixt „Ardeal”. Pe ruinele SMR a fost
înfiinţată compania româno-sovietică „Sovromtransport”, la înfiinţarea căreia,
partea română a participat cu cele două nave, iar sovieticii cu patru cargouri.
xxx
"KARMA"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHIȚCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
George Coșbuc 1866 - 1918
George Coșbuc a
fost un poet, critic literar, ocazional și traducător român din Transilvania,
membru titular al Academiei Române din anul 1916. S-a născut la data
de 20 septembrie 1866 în satul Hordou, districtul Năsăud, comitatul
Bistrița-Năsăud, azi comuna Coșbuc, județul Bistrița-Năsăud și a decedat la
data de 9 mai 1918 la București. Poezia sa aparține patrimoniului cultural
național și, deși este considerat un poet care a scris poezii care se recitau
la serbările școlare sau populare, creația sa îl recomandă drept un autor
clasic al literaturii române, un om cu un gust literar desăvârșit și un autor
canonic, care nu poate lipsi din manualele școlare nici în ziua de azi. A dus,
de asemenea, o prodigioasă activitate de iluminare a țăranilor, e un precursor
al mișcării poporaniste și un tehnician desăvârșit al prozodiei, folosea o gamă
foarte variată de picioare metrice și de ritmuri, de la cele ale poeziei
populare la terza rima. Începe să scrie versuri și activează în Societatea de
lectură Virtus Romana Rediviva a gimnaziului năsăudean, din clasa a
V-a. În clasa a VII-a, Coșbuc este ales vicepreședinte al societății, iar la
data de 2 octombrie 1883 devine președinte. Publică primele poezii în
paginile revistei Muza someșană (1882 - 1883). Contactul cu literatura clasică,
mai cu seamă latină, cu principalele opere ale literaturii europene,
dragostea față de folclorul românesc și față de cărțile vechi îi marchează, din
această perioadă, destinul creator. În mai 1884 își susține examenul de
bacalaureat, după trecerea acestuia, în toamnă se înscrie la Facultatea de
Filosofie și Litere a Universității maghiare din Cluj, care avea pe atunci și o
catedră de limbă română. A continuat studiile clasice, frecventând cursurile de
istoria grecilor vechi, traducere și interpretare de scrieri alese
din Cicero, teoria și istoria retoricii la greci și romani, sintaxa greacă
și istoria literaturii latine. A fost numit în comitetul Societății Iulia a
studenților români; își începe colaborarea la revista Tribuna
din Sibiu (decembrie 1884). În noiembrie 1886, bolnav și confruntat
cu diverse dificultăți materiale, nu mai figurează printre studenții clujeni,
frecventând doar anumite cursuri universitare. Începând cu anul 1887 este chemat de către Ion Slavici la Sibiu, la redacția ziarului Tribuna, unde
lucrează ca redactor. Credincios ziarului în care și-a făcut adevăratul debut
literar, Coșbuc va rămâne colaborator asiduu al Tribunei mulți ani,
chiar și după ce se va stabili în București. Slavici va consemna cu entuziasm
colaborarea cu Coșbuc: „De vreo două săptămâni avem aici pe Coșbuc, un
admirabil băiat de vreo 21 de ani, unul din cele mai distinse capete”. Timpul
petrecut aici s-a dovedit a fi cel mai rodnic din activitatea sa. Anii
petrecuți în redacția Tribunei sibiene (1887 - 1889) vor culmina cu apariția
poemului Nunta Zamfirei, un poem - spectacol admirabil, care a impresionat
chiar și pe olimpianul Titu Maiorescu. Cu Nunta Zamfirei George
Coșbuc s-a impus definitiv în atenția cititorilor și a criticilor de peste
munți, fapt care i-a creat aureola de mare poet. Și tot cu ea s-a impus mai
întâi și la București, după ce fusese publicată în Convorbiri literare (1890).
Spre anul 1889 Tribuna începe să lucreze în pierdere, situația ducând
la desființarea unor posturi, printre care și cel al lui Coșbuc. La
insistențele lui I. Slavici, Titu Maiorescu îl cheamă la București, unde
sosește pe la mijlocul lunii decembrie 1889 și i se oferă un post de
„desemnător ajutor” la Ministerul Cultelor și Instrucțiunii Publice. După un
timp demisionează din postul de funcționar și este cooptat în colectivul
profesorilor asociați care elaborau un manual de școală intitulat Carte
românească de citire, lucrând concomitent un timp în redacția publicației Lumea
ilustrată. În anul 1893, apare volumul Balade și idile (258 de pagini),
editat de Socec. Despre acest volum în publicația Moftul roman (2 iunie 1893)
Caragiale va consemna: „Pe câmpul vast al publicisticii române, pe care
crește atâta spanac des și abundent, a apărut în sfârșit zilele acestea și un
copac și e așa de mândru și așa de puternic, că mii și mii de recolte de
buruieni se vor perinda și el va sta tot mereu în picioare, tot mai sănătos și
mai trainic, înfruntând gustul actual și vremea cu schimbările ei capricioase
și făcând din ce în ce mai mult fala limbii noastre românești - un volum de
Balade și idile de George Coșbuc.” În anul 1894 editează în
colaborare cu I.L. Caragiale și I. Slavici, revista Vatra. În anul
1895 s-a căsătorit cu Elena, sora editorului C. Sfetea, și, în același an,
la Craiova, i s-a născut unicul fiu, Alexandru. În anul 1896 îi iese de
sub tipar volumul Fire de tort. După dispariția Vetrei, Coșbuc va conduce
împreună cu Vlahuță revista Semănătorul. La data de 28 martie 1902 Ministerul
Instrucțiunii Publice și al Cultelor îl numește în postul de șef de birou,
creat prin bugetul administrației Casei Școalelor. Conduce revista Viața
literară, este numit în postul de referendar în Administrația Casei Artelor
(1906). Alături de Alexandru Vlahuță și Mihail Sadoveanu, Coșbuc îndrumă și organizează
conferințele sătești. În anul 1915 îi moare singurul fiu într-un accident de
automobile, lucru ce îl va marca cumplit pe scriitor. În anul 1916 a fost ales
membru titular al Academiei Române. În motivația citită cu această ocazia
Duiliu Zamfirescu spunea: „Reputația sa literară e așa de întinsă, încât
numele său a devenit popular în toate țările locuite de Români. Primindu-l în
mijlocul nostru consfințim ceea ce opinia publică a hotărât de mult. Domnul
Coșbuc a dat poporului român, în mai puțin de 25 de ani, o cantitate de muncă
literară atât de considerabilă, încât numai pentru aceasta s-ar cuveni să-i
deschidem ușile amândouă pentru a-l primi între noi. Dar calitatea lucrărilor
sale întrece cantitatea. Poeziile sale sunt adevărate poezii și sunt originale.” La data
de 24 februarie 1918, apare în revista Scena din București ultima poezie a lui
Coșbuc –Vulturul. „La 9 mai 1918, poetul George Coșbuc moare la
București. "Țara
pierde un mare poet, în sufletul căruia s-au reflectat toate aspirațiile neamului
nostru ...” spunea Bogdan Duică la înmormântarea ilustrului
dispărut. George
Coşbuc a murit la vârsta de 51 de ani, distrus de pierderea unicului său fiu.
După ce Alexandru a pierit la 19 ani într-un accident cumplit de maşină, poetul
a refuzat să mai mănânce şi s-a stins din viaţă, trei ani mai târziu.Q.R.A. Baltic 2007 Romanian Air Force
În anul 1993 a luat ființă Statul Major al Aviaţiei şi Apărării Antiaeriene, devenit în anul 2000 Statul Major al Forţelor Aeriene. Acest organism are menirea de a coordona apărarea spaţiului aerian al României. Misiunea forțelor aeriene române este apărarea spatiului aerian national cu mijloace aer-aer si sol-aer, sprijinul celorlalte categorii de forte si al autoritatilor locale in situatii de urgenta. Forțele Aeriene Române reprezintă aviația militară a Armatei Române. Înființată oficial la 1 aprilie 1913, prin aprobarea Legii privind Organizarea Aeronauticii Militare de către Parlamentul României, istoria aviației militare române începe odată cu Ordinul nr. 7925/5 noiembrie 1909 prin care se ordona Arsenalului de Construcții al Armatei din București construirea unui avion după indicațiile și sub supravegherea lui Aurel Vlaicu. În prezent, Forțele Aeriene Române au un efectiv de 9700 de persoane și 158 de aeronave, fiind într-un proces de modernizare și reorganizare. Structura actuală a forțelor aeriene române, astăzi se prezintă aproximativ astfel:
- Structuri
operaționale
- Baza
57 Aeriană “Mihail Kogălniceanu” – Mihail Kogălniceanu
- Baza
71 Aeriană “General Emanoil Ionescu”– Câmpia Turzii
- Baza
86 Aeriană “Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță” – Fetești
- Baza
95 Aeriană “Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu”– Bacău
- Baza
90 Transport Aerian “Comandor aviator Gheorghe Bănciulescu” – Otopeni
- Baza
91 Logistică – București
- Brigada
76 CSR “Dacia” (Cercetare, Supraveghere şi
Recunoaştere)
- Brigada
1 Rachete Sol-Aer “General Nicolae Dăscălescu”
- Structuri
ajutătoare
- Centrul
85 Comunicații Aero și Informatică „General
Doroftei Ghermănescu", București
- Centrul
70 Geniu “General-maior Gheorghe
Teodorescu” - Pantelimon
- Colegiul
Național Militar “Mihai Viteazu” – Alba Iulia
- Școala
Militară de Maiștri Militari și Subofițeri a Forțelor Aeriene “Traian Vuia” -
Boboc
- Centrul
Național de Instrucție pentru Apărare Antiaeriană “General de brigadă Ion Bungescu” – Capul Midia
- Baza Aeriană de Instruire și Formare a Personalului Aeronautic “Aurel Vlaicu” - Boboc
- Academia
Forțelor Aeriene “Henri Coandă” – Brașov
- Muzeul
Național al Aviației Române – București
MiG-21 este
un performant avion de vânătoare din generația a treia, inițial
construit de către Biroul Mikoian și Gurevici din Uniunea Sovietică și
apoi sub licență în Cehoslovacia, India și China. Primul exemplar al acestui
tip de aviona zburat în anul 1959. Iată câteva dintre caracteristicile tehnice
ale acestui tip de avion; echipaj – 1 om, lungimea cu sondă – 15,76 metri,
lungimea fără sondă – 12,29 metri, înălțime – 4,13 metri, anvergură – 7,15
metri, suprafață aripă – 23 metri pătrați, alungire aripă – 2,23 metri,
ecartament – 2,79 metri, greutatea gol – 5350 kilograme, greutate maximă admisă
la decolare – 9400 kilograme, viteză maximă – 2,35 mach = 2876,4 kilometri pe
oră, plafon practice de zbor – 18200 metri, distanța de decolare – 800 metri,
cantitatea internă de combustibil – 2600 litri, cantitatea externă de
combustibil – max 1470 litri în trei rezervoare suplimentare, armament la bord
– 1 tun calibru 23 milimetri, 2 rachete K-13A și 2500 kilograme bombe.QRA
Baltic 2007 a fost primul exercițiu
de poliție aeriană sub umbrela NATO, la care au participat și avioanele
românești MIG 1 Lancer, undeva în zona Mării Baltice, în anul 2007. Poliția Aeriană
NATO (QRA – Quick Reaction Alert – Alertă de reacție rapidă) este o misiune în
timp de pace care are ca scop păstrarea securității spațiului aerian al
Alianței. Este o sarcină colectivă și
presupune prezența continuă – 24 de ore pe zi, 365 de zile pe an – a
aeronavelor de luptă și a echipajelor, care sunt gata să reacționeze rapid la
eventualele încălcări ale spațiului aerian. Apărarea integrității
spațiului aerian suveran al membrilor Alianței este o sarcină permanentă în
timp de pace care contribuie la apărarea colectivă a NATO. Este un semn
clar de coeziune, responsabilitate comună și solidaritate în cadrul Alianței. Mai
mult, forțele de poliție aeriană NATO oferă sprijin și aeronavelor civile
aflate în primejdie – de exemplu, atunci când acestea au pierdut comunicarea cu
controlul traficului aerian.
Pionier sanitar
Organizația
Pionierilor a
fost o organizație comunistă a copiilor români de vârstă școlară (8-14 ani).
Era precedată de apartenența la organizația Şoimii Patriei și succedată de
apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La sfârșitul celui de al
doilea război mondial ia naștere organizația „Pionierii României”, pentru
care a fost creată în 1945 revista „Înainte”. Doi ani mai târziu, în 1947, pionierii au fost încadrați în UAER -
Uniunea asociațiilor de elevi din România. Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință
festivă la care a participat toată conducerea de partid și stat, 500 de copii
au rostit, în incinta Teatrului Giuleşti (pe atunci Palatul cultural
Gheorghe Gheorghiu-Dej), angajamentul de pionier. În perioada
1949-1966 mișcarea pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului
Comunist. C.C.
al P.C.R. va adopta, la plenara din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la
îmbunătățirea activității Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca
aceasta să aibă organe de conducere proprii (consilii pionierești la diferite
nivele, în frunte cu Consiliul Național al organizației). În luna
noiembrie a aceluiași an, a avut loc prima conferință națională a Organizației
Pionierilor, la care au fost adoptate principalele documente statutare:
„Statutul unităților și detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă
România” și „Regulamentul Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica
Socialistă România”. În 1984, la
aniversarea a 35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000 membri.
În Statutul Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație revoluționară de
masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților de pionieri din
Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să cunoască și să
înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să participe, după
puterile lor, la înfăptuirea acesteia."Organizația Pionierilor
educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei și
devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica Socialistă
România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să cunoască
tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei muncitoare
pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și bogățiile
țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în construcția
socialismului."
Intrarea
în cadrul organizației se făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului
angajament: „Eu, ...(numele si prenumele), intrând în rândurile
Organizației Pionierilor, mă angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu
harnic și disciplinat, să cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul
(neoficial al) organizației era "Am cravata mea, sunt
pionier". În orașele mari s-au constituit case ale pionierilor. La
București Palatul Cotroceni a fost Palat al Pionierilor în perioada
1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată noua clădire a Palatului Pionierilor (astazi Palatul
naţional al copiilor). Organizația Pionierilor acorda distincții individuale și
colective. Cele individuale erau: tresele, titlurile „Pionier de frunte”,
„Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și insigne
pe genuri de activitate. Cele colective constau în diplome cum ar fi: „Unitate
fruntașă”, „Detașament fruntaș” și „Grupă fruntașă”.
Deasupra
am postat uniforma, ecusonul, cravata, centura, eghileții și drapelele
Organizației de pionieri. Primii care au avut ideea inregimentarii
ideologice a copiilor si chiar au pus-o in practica au fost fascistii
italieni. In "Noua Roma" anuntata de Mussolini dupa
preluarea puterii in Italia la 22 octombrie 1922, baietii au fost inregimentati
pe categorii de vârsta in patru organizatii fasciste, toti fiind purtatori de
uniforme si insigne si trebuind sa se supuna unor ritualuri specific militare:
"Fiii lupului" pentru baieteii de la patru la opt ani,
"Ballila" pentru cei intre opt si 14 ani, "Avantguardisti"
pentru adolecentii intre 14 si 18 ani si, in fine, "Giovanni
Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte de a deveni membrii ai
partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria si adolescenta in anii
comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii Lupului" au devenit
"Soimii Patriei", "Ballila" s-au numit
"Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre
deosebire de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma
proprie. Orice clasa forma un detasament de pionieri, la fel cum orice
scoala generala forma o unitate de pionieri, iar structurile se esalonau
ierarhic pâna sus, in umbra "conducerii superioare" a partidului
comunist. Desigur, nu doar comunistii români au preluat si amplificat modelul
fascist de indoctrinare a tinerilor: nazistii au creat mult mai celebra
organizatie "Hitlerjugend", care a dat jertfe perfect fanatizate
chiar si pe ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii au dat fenomenului
inrolarilor comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter obligatoriu. In
România comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii patriei" au
aparut ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o cvasiexcludere de facto
din comunitatea scolara, cu povara unui paria, stigmatizat pentru intreaga
cariera viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de grav in privinta
respectivului daca nu era membru sau, si mai rau, fusese exclus din rândul
pionierilor sau al utecistilor, deoarece chestia asta ramânea definitiv
"la dosarul" nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate accesoriile
si eghiletii specifici diferitelor functii ierarhice de "conducere"
(comandant de detasament, comandant de unitate etc.), ceremoniile ritualice cu
trompete si formule de raport, juramintele de credinta si angajamentele urlate
in public, defilarile si serbarile in fata parintilor, taberele de vara cu
regim preferential si program special, muncile patriotice prestate ostentativ
au fost ingredientele menite sa transpuna in viata retetele leniniste de
"spalare a creierului". In conditiile in care orice alternativa era
interzisa in epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune, dar, contrar
tezelor leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai fostelor tari cu
regim comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si majoritatea chiar
membri ai partidului comunist. (Sursa Net – Calin Hentea)
Micii Olimpici - iunie 2021
Micii Olimpici este numele unui concurs și reviste ce se adresează preşcolarilor şi elevilor din clasele primare din învăţământul privat sau de stat. Subiectele pentru elevii de la clasele primare sunt de tip grilă, se regăsesc în revista cu acelaşi nume şi au un caracter jucăuş şi distractiv. Subiectele pentru preşcolari sunt redactate pe baza unor imagini jucăuşe şi distractive. Elevii sunt răsplătiți la fiecare etapă pentru efortul depus cu diplome, cadouri de participare și medalii. Formarea bazelor și aptitudinilor digitale pentru generațiile tinere se consolidează prin intermediul concursurilor online, dar mai ales și prin restul activităților creative pe care noi le oferim în momentul înscrierii în concurs. Se dorește ca Micii Olimpici să fie comunitatea în care părinții, cadrele didactice, preșcolarii și elevii să aibă toate instrumentele necesare pentru desfășurarea concursurilor și activităților extra curriculare. Misiunea asumată de către organizatorii acestui concurs este:
- Dezvoltarea
aptitudinilor digitale pentru preșcolari și elevi prin joc și învățare este
principalul nostru motor de funcționare.
- Formarea
unei viitoare generație educată prin mijloace digitale, care prin testarea
cunoștințelor într-o modalitate modernă și creativă pune bazele specialiștilor
de mâine.
M.T.B - Cupa Moldovei
Din
dorința practicării sportului într-un cadru natural și a promovării unui stil
de viață sănătos și activ, cinci asociații și cluburi sportive s-au unit pentru
un scop comun: aducerea împreună a pasionaților de ciclism MTB într-un circuit
de Cross Country Marathon. MTB Cupa Moldovei este
un eveniment unic în România. Anul 2022 vine cu cea de a 4-a ediție care adună
la un loc cele mai apreciate competiții de Mountain Bike din Moldova. La
sfârșitul fiecărei etape fiecare participant va primi un număr de puncte iar la
finalul Cupei Moldovei se vor premia cei mai buni sportivi la fete și la băieți
în funcție de numărul total de puncte obținute. Circuitul MTB Cupa Moldovei este organizat de către Asociația Club Sportiv
Cupa Moldovei din Botoșani, organizație neguvernamentală care are ca obiective
promovarea sportului de masă și organizarea de competiții sportive pentru
amatori. Pasiunea pentru ciclism unește, pasiunea pentru natură și
aer curat strânge la un loc oameni frumoși, oameni care apreciază viață și ce
ne înconjoară. Noi cei implicați vrem să îți oferim ocazia de a participa la
acest eveniment unic și să fii și tu un promotor al unui stil de viață sănătos,
frumos și activ. Misiunile asumate de către organizatorii acestui concurs sunt:- Promovarea
ciclismului competițional în rândul tuturor cicliștilor fie ei simpli amatori
sau profesioniști.
- Dezvoltarea în
rândul tinerilor a spiritului competițional pozitiv.
- Construirea unei
societăți sănătoase fizic și psihic.
_______________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Inginer militar portughez
Antonio Maria Fontes Pereira de Mello,
a trăit între anii 1819 - 1877
Detaliu de pe o vignetă franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
MOUSAIOS - 24.07.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu