Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea ALMODOVAR DEL CAMPO,
provincia CIUDAD REAL, comunitatea autonomă CASTILLA
LA MANCHA, din vremuri diferite, câteva vechi trimiteri poștale
ilustrate, un jeton, un ecuson, un cupon de raționalizare a
bunurilor de larg consum și o insignă locale.
Teatrul municipal
Casa Francisco Lasa
Conventul
Biserica Maica Domnului
Dieceza
Muzeul Palmero
Biblioteca municipală
Casa natală a scriitorului San Juan de Avila
Arhivele
Palatul Marqueses de Pacheco
Piața Carmen
Grup statuar în sens giratoriu
Castelul
Biserica Sfânta Cătălina
Strada Corredera
Jeton local
Ecuson - poliția locală
Cupon local de raționalizare
a bunurilor de larg consum
250 grame- slănină - 1937
Insignă locală
xxx
"CU RĂBDAREA
TRECI ȘI MAREA
ȘI DISCURSUL POLITIC"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx__________
O INSIGNĂ
ȘI CÂTEVA MEDALII
DIN JUDEȚUL ARGEȘ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Campionatul balcanic de atletism - Juniori 1 - Ediția a 47-a
1 - 2 iulie 2017 - Pitești - Federația română de atletism
Campionatul balcanic de atletism juniori 1
Ediția a 47-a - Pitești - România
Atletismul apare in Romania la sfarsitul
secolului XIX, la initiativa studentilor care studiau in tarile occidentale. In
timpul vacantelor, acestia promovau atletismul organizand competitii de
alergari, sarituri si aruncari. Primul concurs organizat de atletism are
loc in 1882 la Bucuresti, cu participarea elevilor de la liceele Sf.
Sava si Matei Basarab. Treptat, creste interesul pentru activitatea sportiva,
in general, si atletism, in particular. Se organizeaza curse care atrag un
numar mare de concurenti, se contureaza o literatura de specialitate si sunt
organizate competitii pe criterii de varsta. Mai mult, cu prilejul serbarilor
scolare sunt introduse intreceri la alergari si sarituri la mai multe licee din
diverse orase. In 1912, se infiinteaza Comisia de atletism,
alergari pe jos si concursuri, parte din Federatia Romana a Societatilor
Sportive. Acea comisie este de fapt precursoarea Federatiei Romane de Atletism
(F.R.A.), a 19-a federatie pe lista mondiala, care in 1923 se afiliaza la
I.A.A.F.(Federația international de atletism amator). Primele
campionate naționale ale Romaniei sunt organizate in 1914, la 16
probe, si se adreseaza doar barbatilor. Un an mai tarziu, in 1915, se
inaugureaza la Bucuresti primul teren de atletism, pe locul care devine
ulterior Stadionul Tineretului. Abia din 1922, femeile vor avea
propriile competitii, iar trei ani mai tarziu vor fi organizate primele
Campionate Nationale feminine, precum si primele Campionate pentru
juniori. In 1928, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, o delegatie a
Romaniei formata din 10 atleti si 2 atlete participa pentru prima data la o
astfel de competitie, iar in acelasi an debuteaza Campionatele Universitare din
Romania. In 1930, la Atena, atletii romani se claseaza pe locul al doilea,
la prima editie oficiala a Jocurilor Balcanice, iar in 1934, la editia
inaugurala a Campionatelor Europene, participa 4 atleti
romani. In 1937, F.R.A. organizeaza, pentru prima data in
Romania, Jocurile Balcanice, iar in 1948 debuteaza
seria Campionatelor Internationale ale Romaniei, nelipsite din Calendarele
Anuale ale F.R.A.. Incepand cu anul 1952, atletii romani participa cu
regularitate la toate marile competitii mondiale si europene si scriu, cu
fiecare medalie, istoria atletismului romanesc.
Majoritatea geografilor sint de acord ca Peninsula
Balcanica este situata la Sud de fluviul Dunarea si este marginita de Marea
Adriatica, Marea Ionica, Marea Egee si Marea Neagra. Conform acestei definitii,
tarile care apartin intr-adevar Balcanilor sint Slovenia, Croatia, Iugoslavia
si Albania (cu granite de coasta la Marea Adriatica), Bulgaria si Turcia
(situate la Sud de Dunare si marginite de Marea Neagra sau, in cazul Turciei,
si de Marea Egee) si Grecia (marginita de Marea Ionica). Intre aceste tari se
afla Macedonia si Bosnia-Hertegovina. Romania nu se numara printre ele pentru
ca este situata la Nord de Dunare. Totusi, sociologii si istoricii care
folosesc mai multe criterii istorice si culturale includ in Balcani si Romania,
de vreme ce si aceasta a fost supusa influentei otomane mai bine de cinci
secole. O parte dintre romani nu sint de acord cu aceasta incadrare, afirmind
ca tara lor este una mai degraba Central-Europeana.
Insigna - U.A.P. (Uzina de Autoturisme Pitești)
Produsul medalistic de mai sus
este o insignă realizată la comanda Uzinelor de autoturisme
Pitești (U.A.P.). Uzina
(Întreprinderea) de autoturisme Pitești, denumire actuală S C. Automobile Dacia
S.A. este un producător român de automobile care își ia numele
din regiunea istorică veche, care constituie România de astăzi.
Din anul 1999 aparține grupului francez Renault. Obiectul de
activitate al societății îl constituie producerea și comercializarea
de automobile, piese auto, mașini unelte și instalații pentru industria de
automobile. Pentru a reduce timpul între proiectare și lansarea în producția de
serie a unui autoturism, autoritățile române au considerat necesară producerea
unui autoturism sub licență obținută de la un producător străin. Se dorea o
licență pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrică
cuprinsă între 1.000 și 1.300 cm3 și să se producă între
40.000 și 50.000 automobile pe an. La licitație au participat Renault,
Peugeot, Fiat, Alfa Romeo și Austin. S-a luat decizia la nivel de partid ca
uzina Dacia să producă autoturisme sub licență Renault. Din cauza unor motive
tehnice și economice, oferta companiei Renault pentru modelul Renault
12 a fost retrasă. Modelul era în faza de teste, iar producția trebuia să
înceapă în Franța, în a doua jumătate a anului 1969. Dar contractul a
fost semnat în septembrie 1966. Renault a permis părții române să înceapă
asamblarea mai devreme a unui model intermediar până când Renault 12 să fie
pregătit pentru producție. La început a fost ales modelul Renault 16, dar
în cele din urmă s-a optat pentru asamblarea modelului Renault 8. Uzina
Dacia a luat naștere în 1966 la Colibași (astăzi Mioveni), județul
Argeș. Construcția Uzinei de Autoturisme Mioveni a început în 1966 și
s-a încheiat într-un timp record de doar un an și jumătate. La 1
iulie 1968, încep testele la cele 217 stații de lucru din uzină, iar în
august se testează primul motopropulsor. La data de 20 august 1968
se
începe producția modelului Dacia 100, un model sub licența Renault 8;
acesta era o berlină cu tracțiune și motor pe spate. Primul automobil ieșit pe
poarta fabricii a fost făcut cadou președintelui Republicii Socialiste România
de atunci, Nicolae Ceausescu. Conform contractului, Renault furniza toate
părțile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze.
Din 1968 și până în 1972, aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost
produse, în 1970 apărând o ușoară modificare estetică la partea frontală. A mai
fost produs, deși în număr limitat, modelul 1100S, cu 2 perechi de faruri și un
motor mai puternic, folosit de poliție și în cursele de raliu. Puține au mai
rămas în stare de funcționare. După Dacia 1100, a urmat Dacia 1300, care a
intrat în producție în august 1969, un model sub licența R12, fiind
prezentată la saloanele auto de la București și Paris. Modelul 1300 era o
berlină cu 4 uși și tracțiune pe față.
Între 1970 și 1980 Dacia dezvoltă o întreagă gamă de
modele ce va cuprinde mai multe tipuri de vehicule de persoane și
utilitare. După 1985 Dacia încearcă
să producă un model pentru oraș, acest model purtând numele Dacia
Lăstun sau Dacia 500, fiind produs la Timișoara, dar scos din
fabricație în 1989. În 1985 inginerii de la Dacia încep proiectarea
primului autoturism de concepție 100% românească. Între anii 1991 – 1996 Dacia
a comercializat modelul Dacia 1325 Liberta, cu un design provenit din cel
al Daciei 1200 produs în anii '80. După 10 ani de așteptare (1995), Dacia
lansează primul model 100% românesc sub numele Dacia Nova. Deoarece
aspectul exterior lăsa de dorit și tehnologia mașinii era depășită, acest model
nu a reușit să capteze atenția publicului. În anul 199*
Renault achiziționează 51% din capitalul Dacia și anunță că va lansa un
nou model. Ulterior ies pe piață modelele SuperNova și Solenza. În anul 2004 se
lansează modelul Logan. În cadrul Salonului Auto de la Geneva din 2010 s-a
prezentat Dacia Duster, primul SUV din istoria acestei mărci.
Automobile Dacia deține următoarele companii: Mașini Unelte Dacia, Motoare
Dacia, Servicii Comune Dacia și Utilaje Dacia, care au fost create înainte de
privatizarea uzinei Dacia în anul 1999. De asemenea mai deține societatea
Transporturi Dacia care asigură transportul muncitorilor și transportul de
mărfuri pentru uzină, precum și Mecanica Dacia și Matrițe Dacia. Deasupra am postat un panou
cu evoluția emblemei autoturismului românesc Dacia, de-a lungul timpului și o
poză cu sediul central al Uzinelor Dacia - Pitești și mai jos câteva modele de
autoturisme produse aici.
1100
1300
1300 pick up
Nova
Solenza
Logan
Duster
Sandero
Deasupra
am postat fotografii cu câteva dintre modelele de automobile care au ieşit,
de-a lungul timpului, pe poarta întreprinderii argeşene.Deasupra
sunt postate câteva logo-uri ale întreprinderii argeşene şi evoluţia siglei
acesteia.
Jeton - Cantina Societății anonime Țesătoria Română - Pitești - 10
Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale
nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt folosite
pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau
mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este
înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc.
În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu
totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite
pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă
încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la
ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
Începuturile
industriei textile în Principatele Române datează din secolul al XVIII-lea.
Domnitorul Grigore Ghica a înființat în 1766 prima fabrică de postav la Chiperești în Moldova, aducând
meseriași din Polonia. În 1766 dar în Muntenia, la Polovraci, s-a dat în
folosință o fabrică de postav care peste 3 ani a fost mutată la București, iar
în anul 1795 la Afumați. În anul 1885 ia ființă Fabrica de postav din Buhuși
iar în anul 1886 cea de la Azuga. Pe data de 25 iunie 1905, la Pitești s-a
înființat Societatea anonimă pe acțiuni “Țesătoria română” cu capital româno-belgian inițial de 800 000 lei,
fondată de Grigore Golescu, Arthur Henry Raes și dr. Edmond Landauer. Ca
amplasament al noii fabrici s-a ales un teren cu lățimea de 200 metri în
mahalaua Niculcești din Pitești, între calea ferată București-Pitești și râul
Argeș. Deja în anul 1909 fabrica a intrat pe producție. În 1911 s-a adus utilaje noi: 104 războaie de țesut, 2 bobinatoare pentru
bumbac, două canetiere, două urzitoare și alte utilaje în valoare totală de
300000 lei. Un an mai târziu fabrica va fi dotată cu centrală electrică cu șase
grupuri diesel. La începutul primului război mondial fabrica aveau un beneficiu
de 168000 franci și marfă pe ștoc de 900000 franci. În anul 1922 fabrica avea
200 războaie de țesut, aici lucrând 166 de muncitori. La 1 octombrie la Pitești s-a inaugurat
școala industrială de ucenici țesători.
În 1936 fabrica avea 300 de războaie și
244 muncitori. În anul 1942 fabrica se întindea pe 5,2 hectare constând în
numeroase clădiri construite din materiale rezistente (cărămidă și betoane). Jetoanele
prezentate aici au fost folosite la cantina fabricii, în schimbul lor angajații
primind mâncare gratuită. Piesele sunt rotunde cu diametrul de 22,5 – 23
milimetri și sunt confecționate din materiale diferite (alamă-piesa de 5,
cupru-piesa de 10 și aliaj cupru nichel-cea de 20). Jetoanele se primeau și
anticipat de către personalul ce dorea să servească masa la cantină, în
schimbul unei părți din salariu.
În anul 1944 țesătoria a fost ținta unui
puternic bombardament, suferind avarii serioase. Cu greu s-a reușit montarea a
38 de războaie din care doar 25 mai erau funcționale. După naționalizare “Țesătoria română” dispare, fiind comasată
prin absorbție de Industria Textilă “11 Iunie” Găvana, devenită ulterior Întreprinderea Textilă –
Pitești. (Sursa-Dorel
Bălăiță – Arheologie industrială cu ajutorul jetoanelor)
Medalia - Cupa Argeș sport BJJ
Produsul medalistic de mai sus este o medalie aparte
realizată de firma privată
Alex Sztankovits din municipiul Oradea, ce s-a conferit participanților la
competiția sportivă Cupa Argeș la
sportul Jiu Jitsu brazilian.
Jiu-Jitsu
Brazilian, cunoscut și ca BJJ,
după prescurtarea din limba engleză (Brazilian Jiu-Jitsu), este un sport
de contact care se bazează pe lupta la sol și care prin folosirea
tehnicilor articulare și a strangulărilor îl forțează pe oponent să renunțe la
luptă. Pe principiul folosirii cât mai eficiente a tehnicii și în special a
pârghiilor, în dauna atributelor fizice (greutate, forță explozivă, alonjă
etc.), un practicant fără atribute fizice de excepție are șanse de reușită ridicate
în luptă, în fața unui adversar superior din punct de vedere fizic. Stilul a
fost creat la începutul secolului 20 de către familia Gracie, în Brazilia.
Sportul BJJ este înrudit cu artele marțiale și are nuclee de suținători în orașele: Sibiu, București,
Arad, Constanța, Brașov, Targoviste, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Pitești și altele. Jiu
Jitsu Brazilian a început să fie practicat în mod organizat în țara
noastră începând cu luna decembrie a anului 2004, atunci
când Tudor Mihăiță a pus bazele clubului Absoluto,
în București. Începând cu anul 2006, în
România a luat ființă Organizația Română de Jiu Jitsu
Brazilian (ORBJJ), condusă de Robert Mund și afiliată la organizația
Behring Jiu Jitsu.
Medalia - Cupa de iarnă minifotbal Pitești - locul 1
Ediția 27-29 ianuarie - Dragoș Muscalu
Produsul medalistic de mai sus este o medalie aparte
realizată de firma privată
Alex Sztankovits din municipiul Oradea, ce s-a conferit participanților la
competiția sportivă Cupa de Iarnă din Pitești, la sportul minifotbal.
Dragoș Muscalu
este un promotor și organizator de competiții în sportul minifotbal. Minifotbalul este un joc de fotbal cu
durată redusă, adaptat pentru copii și tineret.
România are un bogat palmares în acest sport. Selecționata de minifotbal
a României este cea mai titrată națională în istoria Campionatelor
Europene de Minifotbal, cu un palmares de 6 titluri adjudecate. Cel mai recent
trofeu continental a fost câștigat de echipa României la Campionatul European
de Minifotbal din Croația 2015. Totodată, România este singura echipă care a
participat la toate turneele finale ale Campionatelor Europene de
Minifotbal, prima ediția a acestor campionate a avut loc în anul 2010. Pe Argeș în Jos - Medalii Alex Sztankovits
Produsul medalistic de mai sus este o medalie aparte
realizată de firma privată
Alex Sztankovits din municipiul Oradea, ce s-a conferit participanților la competiția sportivă atletică “Pe Argeș în
jos”, din municipiul Pitești.
“Pe Argeș în jos” este o competiție atletică ce se desfășoară anual în municipiul Pitești.
Scopul organizarii evenimentului este de a promova miscarea in aer liber ca
stil de viata. Ne dorim sa incurajam oamenii din comunitatea noastra sa includa
sportul in rutina zilnica si sa il practice in mod responsabil. Sportul poate
fi practicat la orice varsta si poate aduce beneficii majore pentru starea de
bine. Ne indreptam atentia in a demonstra faptul ca daca iti propui sa
realizezi ceva, sigur se poate. În
cadrul manifestării sunt patru întreceri:
- semimaraton – 21 kilometri
- cros – 14 kilometri
- cursa populară - 7 kilometri
- cros copii; sub 8 ani – 300 metri, 9 la 12 ani –
600 metri și 13 la 15 ani – 1200
metri.
Municipiul Pitești este reședința și cel mai mare
oraș al judeţului Argeş, România, având o populaţie de aproximativ 172000 de
locuitori. Orașul are renumele de orașul lalelelor, aici fiind
găzduită anual o importantă manifestare cultural artistică sub genericul –
Simfonia lalelelor. Piteștiul a fost reședința temporară a voievozilor
Basarab Țepeluș cel Tânăr, Mihnea cel Rău și Vlad cel Tânăr. Orașul s-a
dezvoltat în mod gradat, de la sat și târg ajungând la titlul de oraș, dobândit
la începutul secolului al XIV-lea. Prima atestare documentară datează din data
de 20 mai 1388 când domnitorul Mircea cel Bătrân întărește Mănăstirea
Cozia, „o moară în hotarul Piteștilor". Deasupra am postat stemele de
la 1715, interbelică, comunistă şi actuală ale municipiului Piteşti,
iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest
oraș din perioade diferite, precum și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Primăria
Foișorul de foc
Grota din Trivale
Bulevardul Elisabeta
Biserica Sfântul Nicolae
Biserica Sfânta Vineri
Biserica catedrala Sfântul Gheorghe
Calea București
Camera de Comerț
Gara
Argeș este un judeţ situat în
regiunea Muntenia din România. Are o suprafaţă de 6862 kilometri
pătrați, numără aproximativ 650000 de locuitori și are reședința în municipiul
Pitești. Ca subdiviziuni administrative județul este compus din 3 municipii -
Pitești, Câmpulung și Curtea de Argeș, 4 oraşe - Costești, Mioveni, Topoloveni,
Ștefănești și 95 de comune. Deasupra am postat harta şi stemele interbelică,
comunista şi actuală ale judeţului Argeş, iar dedesubt pozele câtorva monumente
de cultură și arhitectură din acest județ din vremuri diferite, precum și
câteva trimiteri poștale ilustrate.Biserica de lemn - Jgheaburi
Vederi - Arefu
Vederi - Dâmbovicioara
Lacul Vidraru
Cetatea Poenari
Vederi - Băile Brădet
Cercul militar - Câmpulung Muscel
Poșta - Curtea de Argeș
Vederi - Dragoslavele
Vederi - Topoloveni
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Savant, cercetător, inventator francez
de origine poloneză Marie Curie,
a trăit între anii 1867 - 1934
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 10.05.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu