1. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează vechea regiune franceză – Bretagne
(Bretania).
În câmpul
aversului, în interiorul unui cerc periferic liniar continuu, sunt reprezentate
trei hexagoane suprapuse dar poziționate diferit, iar în centrul acestora este
marcată valoarea monedei “EURO 10”. Sub valoare este reprezentată o
ramură de stejar cu vârful spre dreapta, iar deasupra se prezintă o
ramură de laur având vârful orientat tot spre dreapta. Cele două ramuri
sunt înconjurate de inscripția circulară: ”LIBERTE – EGALITE – FRATERNITE”
– (Libertate, Egalitate, Fraternitate – deviza națională unanim acceptată a
statului francez) și “2010” (anul emiterii monedei). Anul
este încadrat de două ornamente decorative abia vizibile ce reprezintă
nomogramele gravorului care a proiectat moneda și ale monetăriei franceze unde
s-a realizat această monedă. În câmpul central al reversului, în
interiorul unui cerc periferic liniar continuu, se prezintă harta regiunii și
câteva detalii de pe stema regiunii. Periferic circular în partea de jos și
dreaptă este marcată inscripția: “BRETAGNE” (denumirea regiunii în limba
franceză). Deasupra numelui regiunii sunt reprezentate literele majuscule R și F,
reprezentând inițialele numelui statului – Republique Francaise. Principalele
caracteristici tehnice ale monedei sunt următoarele:
- seria – regiuni franceze
- anul emiterii – 2010
- valoarea – 10 euro
- forma – rotundă
- diametrul – 29 milimetri
- greutatea – 10 grame
- material compoziție – argint
- titlul – 90%
- calitatea – UNC
- tiraj – 250000 exemplare
Bretania (în limba
franceză – Bretagne) este una dintre cele 18 regiuni ale Franței.
Denumirea i se trage de la britoni, o populație celtică venită în secolul
al VI-lea din Marea Britanie. Regiunea este situată în vestul țării fiind
scăldată de Marea Mânecii la nord și de Golful Biscaya la sud. Are
patru departamente iar capitala este orașul Rennes. Componenta geografică cea
mai pregnantă a regiunii este coasta sa. Cu o lungime de 2800 km, aceasta
este aproape de două ori mai lungă decât distanța în linie dreaptă dintre
punctele extreme. Fiind foarte sinuoasă, există un număr mare de golfuri,
estuare și insule. În partea de nord, coasta este mult mai abruptă decât în
partea de sud, dar o caracteristică generală este succesiunea de faleze
stâncoase și golfuri cu plaje de dimensiuni variate. În partea de sud, în
departamentul Morbihan, există un golf aproape complet închis cu un număr
mare de insule (foarte multe dintre acestea fiind locuite) și cu un număr mare
de plaje mici cu nisip fin. Această caracteristică contrastează cu plajele
lungi ce se găsesc în sud-estul peninsulei, spre estuarul Loarei. Numărul
mare de insule din largul Bretaniei este o altă particularitate, cea mai mare
fiind Belle-Île-en-Mer, în continuarea peninsulei Quiberon. Climatul
dominant este cel oceanic, cu veri nu prea călduroase și ierni ploioase, dar nu
foarte friguroase. Nu sunt comune variațiile de temperatură foarte mari iar
iarna înghețul și zăpada sunt fenomene rare. La Saint Malo se
întâlnesc cele mai mari maree din Franța, cu o diferență între flux și
reflux de aproximativ 10 m, ceea ce a permis construcția unei centrale
mareometrice. Comparativ cu alte regiuni ale Franței, Bretania este o regiune
preponderent agrară, creșterea animalelor și pescuitul precum și industria
alimentară fiind activitățile economice principale.
2 Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează vechea regiune franceză – Centre (Centru). În câmpul aversului, în interiorul unui
cerc periferic liniar continuu, sunt reprezentate trei hexagoane suprapuse dar
poziționate diferit, iar în centrul acestora este marcată valoarea
monedei “EURO 10”. Sub valoare este reprezentată o ramură de stejar
cu vârful spre dreapta, iar deasupra se prezintă o ramură de laur având
vârful orientat tot spre dreapta. Cele două ramuri sunt înconjurate de
inscripția circulară: ”LIBERTE – EGALITE – FRATERNITE” – (Libertate, Egalitate,
Fraternitate – deviza națională unanim acceptată a statului
francez) și “2010” (anul emiterii monedei). Anul este încadrat
de două ornamente decorative abia vizibile ce reprezintă nomogramele gravorului
care a proiectat moneda și ale monetăriei franceze unde s-a realizat această
monedă. În câmpul central al reversului, în interiorul unui cerc periferic
liniar continuu, se prezintă harta regiunii și câteva detalii de pe stema
regiunii. Periferic circular în partea de jos și stânga este marcată inscripția: “CENTRE”
(denumirea regiunii în limba franceză). Deasupra numelui
regiunii sunt reprezentate literele majuscule R și F, reprezentând inițialele
numelui statului – Republique Francaise. Principalele caracteristici
tehnice ale monedei sunt următoarele:
- seria – regiuni franceze
- anul emiterii – 2010
- valoarea – 10 euro
- forma – rotundă
- diametrul – 29 milimetri
- greutatea – 10 grame
- material compoziție – argint
- titlul – 90%
- calitatea – UNC
- tiraj – 100000 exemplare
3. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează vechea regiune franceză – Champagne-Ardenne.
În câmpul aversului, în interiorul unui
cerc periferic liniar continuu, sunt reprezentate trei hexagoane suprapuse dar
poziționate diferit, iar în centrul acestora este marcată valoarea
monedei “EURO 10”. Sub valoare este reprezentată o ramură de stejar
cu vârful spre dreapta, iar deasupra se prezintă o ramură de laur având
vârful orientat tot spre dreapta. Cele două ramuri sunt înconjurate de
inscripția circulară: ”LIBERTE – EGALITE – FRATERNITE” – (Libertate, Egalitate,
Fraternitate – deviza națională unanim acceptată a statului
francez) și “2010” (anul emiterii monedei). Anul este încadrat
de două ornamente decorative abia vizibile ce reprezintă nomogramele gravorului
care a proiectat moneda și ale monetăriei franceze unde s-a realizat această
monedă. În câmpul central al reversului, în interiorul unui cerc periferic
liniar continuu, se prezintă harta regiunii și câteva detalii de pe stema
regiunii. Periferic circular în partea de jos este marcată inscripția: “CHAMPAGNE-ARDENNE”
(denumirea regiunii în limba franceză). Deasupra numelui
regiunii sunt reprezentate literele majuscule R și F, reprezentând inițialele
numelui statului – Republique Francaise. Principalele caracteristici
tehnice ale monedei sunt următoarele:
- seria – regiuni franceze
- anul emiterii – 2010
- valoarea – 10 euro
- forma – rotundă
- diametrul – 29 milimetri
- greutatea – 10 grame
- material compoziție – argint
- titlul – 90%
- calitatea – UNC
- tiraj – 100000 exemplare
xxx
O EPIGRAMĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL BRĂILA
DAR ȘI UN JETON
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa". INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Jeton - 10 bani - Fabrica de ciment "J.G.Cantacuzino" Brăila
Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale
nemetalice, asemănătoare ca formă și ca dimensiune monedelor și sunt folosite
pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau
mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este
înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc.
În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu
totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite
pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă
încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru
participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în
monedă adevărată. Industria națională de ciment din România s-a născut în anii
1889 – 1900 prin înființarea Fabricii de ciment Portland, din Brăila, de către
eminentul inginer Ioan G. Cantacuzino, om de afaceri școlit la Ecole Centrale
de Paris. Sediul central al firmei era la
București, dar fabrica s-a construit la Brăila din rațiuni economice pure –
transportul pe apă, fluviul Dunărea, fiind un enorm avantaj. Fabrica a fost
singura ce deservea teritoriul românesc cu ciment după reţeta englezească a
cimentului Portland, considerat cel mai bun. Dacă la începuturi fabrica a fost
o societate în comandită simplă, în anul 1910, s-a transformat în societate
anonimă pe acţiuni. A fost una din cele mai atractive firme de gen, se spune
chiar că ar fi fost cea mai importantă din sud-estul Europei. Se producea
foarte mult și pentru export. Necesitatea înființării fabricii a venit
pe fondul creșterii nevoii de ciment, generată de noile construcții ce se
ridicau în țară pe fondul dezvoltării economice. Lucrările la fabrica brăileană
au început în anul 1899, iar primul ciment s-a produs în anul 1890. De la
început fabrica a fost dotată cu cele mai moderne utilaje de producție,
producția din anul 1938 ajungând la 28 vagoane de ciment pe zi, cu doar 98 de
lucrători. Suprafaţa totală a fabricii brăilene era, la 1900, de 52123
metri pătrați, având la Dunăre o deschidere de 326 de metri, iar suprafaţa
construită era de 11773 metri pătrați. De-a lungul Dunării, fusese construit un
cheu cu o lărgime de 30 de metri, care permitea ca vapoarele mari să poată
acosta aici fără probleme. Terenul pe care era construită fabrica se afla la 7
metri desupra nivelului cheiului. Căi ferate industriale permiteau încărcarea
materialelor în vagonete, printr-un elevator dublu electric.
De la 1901, exista
o cale ferată permanentă între fabrica de ciment şi Gara Brăila, ale cărei urme
s-au putut vedea până de curând. Calcarul era extras din cariera fabricii,
situată în Dobrogea (Topalu, jud. Constanţa) pe o suprafaţă de 100 de hectare,
iar încărcarea se făcea direct în ceamurile (şlepurile) fabricii, putând
încărca, fiecare, 300 metri cubi de piatră. Iniţial, argila necesară în
procesul de producţie era luată de pe malul Dunării, apoi din Ialomiţa. În
primii ani de existenţă a fabricii, aburul necesar era dat de trei cazane. Două
dintre ele erau furnizate de Sachsische Maschinenfabrik, Chemnitz, Germania,
iar al treilea de Babcock & Wilcox Ltd. Presiunea aburului era de 7 atm.
Cazanele, încălzite cu păcură, aveau un coş de 40 de metri înălţime. Demn de
remarcat este faptul că „maşina principală” avea 373 CP fiind, la acea vreme,
cea mai mare maşină cu abur din România. Deși la început cimentul românesc era
primit cu reticență, în scurt timp clienții convingându-se de calitatea lui.
Rezultatele remarcabile obținute au fost răsplătite de statul român, fabrica
primind Diploma de Onoare în cadrul Expoziției de la București (anul 1894).
Chiar și la Expoziția de la Paris, din anul 1900, fabrica a primit medalia de
argint. Ulterior au apărut și alte fabrici dar cu capital străin (Brașov,
Gurahonț, Putna). Alte fabrici cu capital românesc au apărut la Azuga și apoi
la Cernavodă. Cimentul brăilean s-a vândut din
ce în ce mai bine (1899 – 3171 tone, 1891 – 11259 tone, 1899 – 22015 tone, 1942
– în plin război – 33759 tone, cu doar 149 salariați). Până în 1945 fabrica a
produs și a vândut ciment sub marca proprie Traian, reprezentată de bustul
împăratului Traian. Fabrica dispunea de o “cazarmă”, ce permitea găzduirea a 36 de oameni, un magazin și o cantină unde
personalul putea servi masa. Pentru plata alimentelor și meniurilor cumpăra se
putera plăti cu jetoanele (înlocuitorii de monede) prezentate aici, oferite
muncitorilor și anticipat.
Jetoanele emise de această fabrică sunt
confecționate din materiale diferite (cupru – cele de 5 și 10, alamă – cele de 50 și 100) sunt rotunde și au diametre diferite
(20 – 25 milimetri), toate fiind opera gravorului M. GERSCOVICI. Pe reversul
lor atrage atenția monograma întemeietorului fabricii (I.G.C. – Ioan G.
Cantacuzino). Se crede că aceste jetoane au fost folosite începând cu sfârșitul
secolului al XIX-lea, până la începutul primului război mondial. După naționalizare fabrica a purtat numele “Stânca”. După 1948 producția fabricii a crescut de la an la an
ajungând la 204000 tone în anul 1965.
În anul 1981 Stânca a luat numele “Fabrica de materiale refractare” iar în anul 1992 a dat faliment. În anul 2006 totul s-a demolat, s-a
nivelat, și pe locul renumitei fabrici de ciment a apărut supermarketul “Pic”.
(Sursa-Dorel Bălăiță – Arheologie industrială cu ajutorul jetoanelor)
(Sursa-Dorel Bălăiță – Arheologie industrială cu ajutorul jetoanelor)
Clubul sportiv Micul Prinț Brăila
Cupa Brăilei șah clasic Ed.I - 25-26.11.2017
Primăria Brăila
Clubul Sportiv a
fost înființat în anul 2009 la inițiativa unui
scriitor și moderator la TV Galați în acea perioadă – Cristian
Biru, chiar în timpul unei emisiuni. Tot
el a venit și cu denumirea clubului “Micul Prinț”, idee îmbrățișată pe loc! Până în acel
moment se juca șah la Centrul Militar Brăila dar toți membrii clubului erau
legitimați la CSO Ianca. După momentul înființării
clubului în 2009, au urmat sesiuni de antrenament cu grupe noi de copii,
juniori, organizări de concursuri zonale, naționale și internaționale. CS Micul Prinț Brăila este
club pepinieră la care și-au făcut “ucenicia” foarte mulți copii de valoare,
unii dintre ei devenind Campioni Naționali – Coticeru Dragoș, Nedelcu
Teodor-Cosmin.
Astăzi clubul numără peste 200 de jucători repartizați pe
diferite grupe: începători,
intermediari și avansați. Șahul se poate practica
începând cu vârsta de 5 ani, în unele cazuri mai speciale chiar de la 4 și nu
are limită superioară de vârstă. Scopul acestui club este de a
cultiva plăcerea și motivația de a juca șah în sufletul copiilor. Conform studiilor, practicarea șahului are
influențe POZITIVE asupra copiilor:
- Dezvoltarea memoriei, independenței și capacității de prevedere
- Creșterea răbdării
- Îmbunătățirea concentrării și rezultatelor școlare
Șahul (de la cuvântul persan
shah = rege) este un joc de strategie între doi jucători. Forma
curentă a jocului a apărut în sudul Europei, în a doua jumătate a secolului al
15-lea, după ce a evoluat de la un joc similar mult mai vechi din India. În
ziua de azi șahul este cel mai popular joc ce se poate juca acasă, în cluburi,
pe internet, prin corespondență sau în turnee. Regulile oficiale ale jocului
sunt întreținute de Federația Internațională de Șah (FIDE). Jocul
se desfășoară pe tabla de șah. Aceasta are o formă pătrată și este împărțită în
8 linii și 8 coloane ce formează 64 de pătrate cu suprafețe egale, numite câmpuri colorate
alternativ în alb și negru. La început fiecare jucător are 16 piese: 8 pioni, 2
turnuri (ture), 2 cai,2 nebuni, un rege și o regină. Unul
dintre jucători controlează piesele albe iar celălalt piesele negre. Jucătorii
mută pe rând, respectând anumite reguli; prima mutare (începutul partidei)
revine jucătorului cu piese albe. Scopul jocului este obținerea matului.
Acesta survine atunci când un rege este atacat și nu poate evita
capturarea. O victorie se consideră a fi un punct, existând și situația de
pat, atunci când punctul se împarte la cei doi jucători, când partida se
prelungește și nimeni nu poate bloca regele advers. Mai
jos prezint o legendă legată de sportul minţii – şahul; Legenda
povestește că Regele Vishtaspa al Persiei a devenit extrem de
plictisit de viaţă pentru că a realizat tot ce şi-a dorit: el era plin de
triumf în războaie, sătul de vânătoare, obosit de intrigile şi plăcerile de la
curtea sa.
Regele
suferea de plictiseală şi până la urmă a oferit o recompensă nelimitată celui
care l-ar fi făcut să îşi recapete interesul pentru viață. Nimeni nu a reuşit
până când a apărut Zarathushtra cu tabla de joc originală. El l-a
invatat pe rege regulile și cum să îl joace şi, prin el, a demonstrat regelui
toate regulile universului și ale vieţii. El le-a interpretat ca nimeni altul,
aşa cum nici un jucător de şah din zilele noastre nu ar putea şi regele a fost
foarte satisfăcut iar interesul său pentru viată a renăscut. După aceea el l-a
rugat pe Zarathushtra să îi ceară orice şi-ar dori şi a promis că
dorința îi va fi îndeplinită. Zarathushtra a dorit să îl învețe pe rege o
lecţie prin care să nu mai fie megaloman încât să creadă că poate oferi cuiva
chiar orice işi doreşte. Zarathushtra i-a spus regelui că îşi doreşte un lucru
simplu si modest: Un bob de grâu pe primul pătrăţel al tablei, două boabe pe
cel de-al doilea, 4 pe cel de-al treilea și tot aşa dublând cantitatea anterioară
până când toate cele 64 pătrățele vor fi pline cu boabe de grâu. Regele a râs
şi a promis că îi va trimite lui Zarathushtra grâul în câteva zile, gândindu-se
că a fost prost să ceară câteva boabe de grău când ar fi putut cere aur si o
adevarată comoară. Le-a spus oamenilor săi să calculeze cantitatea de grâu şi
să i-o trimită lui Zarathushtra. A fost surprins când, după câteva săptămâni
aceştia au venit la el şi i-au spus că ar trebui să trimită o cantitate de grau
care nu exista în tot imperiul. Chiar dacă ar fi adunat tot grâul din tot
imperiul ar fi fost a suta parte din a suta parte a cantităţii promisă lui
Zarathushtra. Regele a fost şocat să audă aceştea şi şi-a dat seamă că nu îşi
poate ţine promisiunea. A trimis dupâ Zarathushtra şi i-a spus cât de ruşinat
este. Zarathushtra i-a spus că nu vrea grâul ci că a vrut doar să îl înveţe pe
rege o lecţie şi apoi s-a retras inapoi în pădurea lui.
Zarathustra (Zoroastru, 628
- 551 î.Hr.) a un fost profet, coordonator al religiei din anticul Iran, după
unele izvoare un personaj istoric zeificat.
Brăila (Ceasul turn)
Simbol al Brăilei, Ceasul-turn a fost ridicat în urmă cu
mai bine de un secol, pornind de la ideea unui filantrop care a iubit
oraşul-port de la Dunăre. Este un monument unic în România, atât prin aspectul
său – la graniţa dintr neobaroc şi Art Nouveau –, cât şi prin înălţimea lui de
peste 11 metri. Monumentul, denumit „Orologiul de la Dunăre“, a fost construit
în 1909, ca o împlinire a visului unuia dintre cetăţenii de onoare ai
oraşului. Este vorba despre Petru Naum care, în 1898, a donat
municipalităţii, prin testament, 8.000 de lei aur pentru ridicarea „unui turn
din metal, cu un ceasornic mare în vârf, în Piaţa Sf. Arhangheli Mihail şi
Gavriil“. Superba piesă de mobilier urban din centrul Brăilei este realizată
din metal şi a fost produsă de firma cehă Carol Sakar.Ceasul are patru cadrane
îndreptate către principalele patru străzi din oraş. De un albastru pur,
monumentul istoric oglindeşte culoarea apei Dunării. De altfel,
elementul-simbol îl constituie corabia cu pânze – velierul care a dus faima
Brăilei pe toate mările şi oceanele lumii. La baza monumentului este pictată o
corabie, ca o reamintire a faptului că Brăila este un oraş-port. „De
dimensiuni monumentale, având o înălţime de 11,5 metri, este o piesă în stil
neobaroc cu caracter decorativ. Fostul consilier Petre Naum Petru, care a trăit
între anii 1842 şi 1898, a lăsat primăriei oraşului, prin testament, suma de
8.000 de lei pentru cumpărarea unui ceas public, amplasat în grădina Tiriplic,
cu patru cadrane. Comandat la Viena, ceasul este adus în 1909 odată cu plăcile
care trebuiau să formeze soclul. Apoi, plăcile au fost asamblate, după cum se
vede şi astăzi: sus, la cadrane, s-a trecut în trei părţi anul 1909, iar pe cea
de-a patra latură scrie, în onoarea comanditarului său, «Donaţiunea PetreNaum
Petru»“, povesteşte istoricul brăilean Ionel Munteanu. De la început, orologiul-turn a fost considerat o piesă de
mobilier urban extrem de preţioasă, deoarece în epocă ceasurile publice se
montau fie în turnurile bisericilor, fie pe alte construcţii administrative,
fiind destul de rar construite ca obiective de sine stătătoare. Turnul a fost
realizat din tablă, ranforsată în interior, cu profile metalice prinse în
nituri, de firma cehă Carol Sakar. Mecanismul special a fost făcut la München,
de firma Johann Neher -un mecanism cu greutăţi, proiectat să se armeze o dată
la trei zile. Din cauza structurii de rezistenţă a turnului de susţinere,
sistemul de greutăţi nu poate face cursa completă,astfel că orologiul cu patru
cadrane trebuie întors mai des. În
anii ’50, după instaurarea regimului comunist în România, pe vârful turnului
metalic au fost aşezate secera şi ciocanul – şi nu a fost singura mutilare pe
care a suferit-o acest monument. De-a lungul timpului, orologiul a trecut prin
trei recondiţionări, în 1968, 1993 şi 2011, care i-au schimbat aspectul
exterior. Atât decoraţiunile originale, cât şi cele patru cadrane au avut parte
de modificări care, din păcate, au ştirbit din frumuseţea originală a monumentului.
„Ceasul a fost «reconstruit» în 1968, atunci plasându-se în partea superioară
însemnul comunist cu secera şi ciocanul, abandonat între timp. În partea de
jos, spre vest, este pictată o corabie cu pânze, prezentă adesea şi în vechile
sigilii ale oraşului. Cu timpul, velierele au fost înlocuite cu bastimente
propulsate de maşini cu aburi, cu zbaturi sau elice. Ceasul din centru a fost
reper temporal pentru toţi trecătorii care se aflau în drum spre port sau spre
gară. La fel de mult, el este şi un reper sentimental, întâlnirile la ceas
intrând în obişnuinţa întregului oraş“, spune istoricul Ionel Munteanu. Cadranele
au fost schimbate la un moment dat, însă cine a făcut acest lucru nu era de
meserie şi nici nu s-a documentat pentru a respecta normele din domeniu, spun
specialiştii. Mai mult, cifrele romane erau aşezate invers decât ar fi normal.
În 2011, Primăria a vopsit orologiul, folosind o vopsea specială, epoxidică,
pentru ca acesta să fie protejat de rugină pe o perioadă cât mai îndelungată. De
10 ani, ceasul-turn este întreţinut de Ionel Miu, un ceasornicar profesionist
cu care Primăria Brăila are încheiat un contract de prestări servicii. Din
cauza vechimii, dar şi a structurii de rezistenţă a turnului de susţinere,
orologiul trebuie întors o dată la 48 de ore. „Este un ceas unic în ţară, cu o
vechime de peste 100 de ani. Un ceas extrem de valoros, un simbol al oraşului
de care suntem foarte mândri. Reparaţii s-au făcut ultima dată în 2011. El a
rezistat 100 de ani şi încă se menţine într-o stare bună. Totuşi, ar avea
nevoie şi de o reparaţie capitală. Eu mă ocup de întreţinerea lui de 10 ani –
merg şi îl întorc la fiecare 48 de ore“, spune ceasornicarul Ionel Miu.
Mai mult, pentru a populariza ideea în rândul cetăţenilor, municipalitatea a creat şi o mascotă care respectă forma şi culorile ceasului. Aşadar, agenţii economici care vor să folosească imaginea ceasului pe obiecte destinate comercializării trebuie să ceară acceptul Primăriei. În plus, ceasul-turn va fi imprimat pe toate pliantele de promovare editate de Primăria Brăila.
Mai mult, pentru a populariza ideea în rândul cetăţenilor, municipalitatea a creat şi o mascotă care respectă forma şi culorile ceasului. Aşadar, agenţii economici care vor să folosească imaginea ceasului pe obiecte destinate comercializării trebuie să ceară acceptul Primăriei. În plus, ceasul-turn va fi imprimat pe toate pliantele de promovare editate de Primăria Brăila.
Primăria municipiului Brăila
Stema municipiului Brăila a fost aprobata pe
18 decembrie 2002 prin HG nr. 1544. Aceasta se compune dintr-un scut cu baza
curbată. Pe fond albastru, o cetate crenelată, de argint, având poarta închisă,
cu două turnuri laterale rotunde deasupra construcției. Între cele două turnuri
se află o acvilă cruciată de aur privind spre dreapta, cu aripile întinse,
ciocul roșu și ținând în gheare, de asemenea roșii, o semilună de argint, cu
colțurile în sus. În câmpul inferior, un brâu undat, de argint. Scutul este
timbrat de o coroană murală de argint, formată din șapte turnuri crenelate. Semnificația
elementelor însumate:- Construcția simbolizează vechea cetate a Brăilei
- Brâul reprezintă fluviul Dunărea
- Acvila cruciată care ține în gheare semiluna simbolizează victoriile românilor în confruntările cu Poarta otomană
- Turnurile crenelate, în număr de șapte, conferă localității rangul de municipiu reședință de județ.
Dacia Unirea Brăila - 100 ani 1919 - 2019
Dacia Unirea
Brăila este un club de fotbal din Brăila care evoluează în Liga a
II- a. Clubul a fost înființat în anul 1919 și își dispută meciurile de acasă
pe stadionul Municipal, cu o capacitate de 20000 de locuri, din care 8000
pe scaune, inaugurat în 1974. Pe lângă echipa mare, clubul Dacia Unirea Brăila
deține și o echipă secundă intitulată Dacia Unirea II, care evoluează în Liga a
IV-a. De-a lungul vremii echipa a purtat și alte denumiri: CSM Brăila,
Progresul Brăila, Laminorul Brăila, Constructorul Brăila, FC Brăila, FCM
Progresul Brăila și CF Brăila. Culorile tradiționale ale echipamentului de joc
ale echipei sunt: albastru – pentru meciurile de acasă și alb – pentru
meciurile în deplasare. Iată panoplia succeselor acestei echipe: 7 sezoane în
Liga I, locul 1 de 3 ori în Liga II, locul 1 de 3 ori în Liga III, 1993 –
finalistă în Cupa României, 1940 – semi-finalistă, 1993 – semi-finalistă în
Cupa Balcanică. Sus am postat doua logo-uri ale acestui club.
Brăila este
un municipiu situat în sud-estul României, fiind reședința județului cu același
nume. Orașul este situat pe malul stâng al Dunării. Conform ultimelor
estimări oficiale ale Institutului Național de Statistică, populatia orașului
era, în anul 2009, de 211884 de locuitori, fiind al 10-lea oraș din țară după
numărul de locuitori. Brăila este o veche așezare pe malul stâng al
Dunării, apărând cu numele "Drinago" într-o veche descriere
geografică și de călătorii spaniolă, "Libro del conoscimiento"
(1350), dar și pe câteva hărți catalane (Angellino de Dalorto, 1325 - 1330 și
Angelino Dulcert, 1339). Sus am postat stemele 1865 - 1918, interbelică,
comunistă și actuală ale municipiului, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură brăileană, din vremuri diferite.
Spitalul Comunal
Poșta
Piața Sfinții Arhangheli cu Monumentul lui Traian
Liceul Nicolae Bălcescu
Palatul Agriculturii
Palatul Administrativ
Teatrul Regal
Școala de băieți nr.8 (azi Școala Ion Băncilă)
Școlile Comunale
Teatrul Passalagua
Brăila este
un județ din provincia Muntenia, partea de est a României, care își are
reședința în orașul cu același nume. Județul se întinde pe o suprafață de 4766
km.p. și numără aproximativ 373000 de locuitori. Ca subunități administrative
județul se compune dintr-un municipiu - Brăila, 3 orașe - Însurăței, Ianca,
Făurei și 40 de comune. Sus am
postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Mănăstirea Sfântul Pantelimon - Lacu Sărat
Sanatoriul Principele Nicolae - Brăila (de fapt Lacu Sărat)
Biserica - Movila Miresii
Hotel Popescu - Lacu Sărat
Vila Căpitan Leonida Nicolescu - Lacu Sărat
Băile Reci - Lacu Sărat
_________________ooOoo_________________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Compozitorul polonez Fryderck Chopin,
a trăit între anii 1810 - 1849
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 25.05.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu