Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea poloneză WIEZA, denumire germană
WIESA BEI GREIFFENBERG IN SCH, comuna rurală
GRYFOW SLASKY , județul LWOWEK, voievodatul
SILEZIA INFERIOARĂ
Un sens giratoriu cu o copie a Turnului Eiffel
Biserica evanghelică
Lapidariul
Casa parohială Vohn
xxx
"VICTORIE"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHIȚCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DUEL EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O INSIGNĂ,
CÂTEVA PLACHETE ȘI
MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de
obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi
se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în
semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte
din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Emblema de onoarea a Forțelor Militare Aeriene Române
Forțele Aeriene Române reprezintă aviația
militară a Armatei Române. Înființată oficial la 1 aprilie 1913, prin aprobarea
Legii privind Organizarea Aeronauticii Militare de către Parlamentul României,
istoria aviației militare române începe odată cu Ordinul nr. 7925/5 noiembrie
1909 prin care se ordona Arsenalului de Construcții al Armatei din București
construirea unui avion după indicațiile și sub supravegherea lui Aurel Vlaicu.
În prezent, Forțele Aeriene Române au un efectiv de 9600 de persoane și 164 de
aeronave, fiind într-un proces de modernizare și reorganizare. Structura actuală a Forțelor Aeriene Române se prezintă
astfel:
- Baza 57 Aeriană –
Mihail Kogălniceanu
- Baza 71 Aeriană “General Emanoil Ionescu” – Câmpia Turzii
- Baza 86 Aeriană “Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniță” – Fetești
- Baza 90 Transport Aerian “Comandor Aviator Gheorghe Bănciulescu” – București –
Otopeni
- Baza 95 Aeriană “Erou Căpitan Aviator Alexandru Șerbănescu” – Bacău
- Escadrila 142 Cercetare –
Timișoara – Giarmata
- Centrul 2 supraveghere aeriana "NORD"
- Brigada 1 Rachete Sol-Aer „General Nicolae Dăscălescu”
- Baza 91 logistică a Forțelor Aeriene
"General aviator Andrei Popovici"
- Regimentul 70 Geniu de Aviație
- Centrul 85 Comunicații Aero și
Informatică
- Tabăra de instrucție și poligonul de
trageri sol-aer “General de brigadă Ion
Bungescu” - Capu Midia – Constanța
- Academia Forțelor Aeriene „Henri
Coandă” – Brașov
- Școala de Aplicație pentru Forțele
Aeriene „Aurel Vlaicu” – Boboc – Buzău
- Școala de Maiștri
Militari și Subofițeri a Forțelor Aeriene “Traian Vuia”
Placheta - Sfinții Martiri Brâncoveni:
Constantin cu cei patru fii ai săi:
Constantin, Ștefan, Radu, Matei
Constantin Brâncoveanu a fost unul dintre
domnitorii Țării Românești, care a trăit în perioada anilor 1654 – 1714 și a
domnit în perioada anilor 1688 – 1714, deci o perioadă destul de lungă. A fost
fiu de mare boier, nepot al domnului Șerban Cantacuzino, moștenind și sporind o
avere considerabilă. În timpul domniei sale țara a cunoscut o lungă perioadă de
pace, de înflorire culturală și de dezvoltare a vieții spirituale. În politica
externă Brâncoveanu a acționat cumpătat, evitând să se poziționeze decisiv de
partea vreunei mari puteri a timpului. Folosindu-se de agenți, domnitorul era
informat asupra știrilor de pe întregul continent iar el informa simultan
taberele rivale asupra mișcărilor celuilalt. În ce privește Moldova,
Brâncoveanu a intervenit în mod repetat în chestiunea domniei, în timp ce în
Transilvania a exercitat o importantă influență culturală, prin răspândirea de
tipărituri și ctitorirea de așezăminte religioase. Deși reușise să fie
confirmat pe viață în domnie, domnul a căutat în permanență să-și asigure în
străinătate un refugiu față de turci, fiind conștient de precaritatea situației
sale.Rămas orfan de tată încă din pruncie, tânărul Constantin a
fost crescut de către unchiul său, stolnicul Constantin Cantacuzino, cel mai
învățat boier al vremii sale. Acesta s-a îngrijit să-i pună dascăli înțelepți
spre a primi învățătură aleasă. Pentru iscusința și înțelepciunea sa,
Constantin a primit înalte dregătorii, bucurându-se de multă cinstire încă din
tinerețe. După moartea voievodului Șerban Cantacuzino la anul 1688, luna
octombrie în 29 de zile, la stăruințele tuturor boierilor și dregătorilor
țării, vrednicul Constantin Brâncoveanu a primit scaunul de domn al Țării
Românești, fiind uns de către patriarhul de Constantinopol Dionisie IV
Seroglanul și de mitropolitul Teodosie. împodobit de Dumnezeu cu daruri alese,
el a cârmuit țara cu adâncă pricepere și înaltă priveghere, cu blândețe și
răbdare creștinească. Luând în ajutor pe Hristos, Impăratul veacurilor, și
având pildă pe vrednicii săi înaintași, Constantin voievod își începu slăvita
domnie punând temelia celei mai mari mănăstiri ctitorite de el, cea de la
Hurezi, unde și-a pregătit și loc de veșnică odihnă. Nenumărate sunt însă
bisericile și mănăstirile ridicate sau înzestrate de milostivul și evlaviosul
domnitor pe tot cuprinsul Țării Românești. Dărnicia și purtarea de grijă a
evlaviosului Voievod Constantin Brâncoveanu nu cunoșteau margini. Ele nu se vor
opri la hotarele Țării Românești, ci se vor revărsa și la frații români din
Moldova și din Transilvania, la toate patriarhiile ortodoxe, la
dreptcredincioșii creștini aflați în suferință pe meleagurile siriene,
caucaziene și arabe, la Locurile Sfinte ale Răsăritului: la Ierusalim, la
Athos, la Sinai și la mănăstirile din Grecia și din insulele grecești. Iar după
aproape 25 de ani de strălucită domnie i-a fost dat marelui Voievod Constantin
Brâncoveanu, împreună cu cei patru fii ai săi, Constantin, Ștefan, Radu și
Matei, precum și cu sfetnicul Ianache, să fie părtași patimilor lui Hristos și
să fie încununați cu coroana sfântă a muceniciei. Aceasta s-a petrecut astfel:
În Săptămâna Patimilor din anul 1714, în urma trădării unor boieri, care l-au
clevetit că uneltește împotriva turcilor, la București a sosit o mulțime de
ostași trimiși de sultanul Ahmed al III-lea, care l-au luat pe Constantin Vodă
cu fiii și ginerii săi și l-au dus la Inalta Poartă, în jalea tuturor
locuitorilor orașului. Luându-și rămas bun, Constantin a zis noului domnitor și
celor din apropierea lui: „Dacă aceste nenorociri sunt de la Dumnezeu pentru
păcatele mele, facă-se voia Lui! Dacă sunt însă fructul răutății omenești,
pentru pieirea mea, Dumnezeu să ierte pe dușmanii mei”. La Constantinopol,
creștinul voievod și fiul său cel mare au fost chinuiți cumplit de către
necredincioși vreme de patru luni, ca să dea toate averile lor, pe care turcii
le bănuiau că sunt foarte mari, însă nu găsiseră decât puține. Deci au fost
supuși la amarnice munci: întinderea pe roată, cetluirea capului cu un cerc de
fier, arderea cu fierul înroșit în foc pe piept și pe spate, înțeparea mâinilor
și a picioarelor. La sfârșit, după ce au smuls tot ce se putea de la bătrânul
voievod, fără însă să găsească averea la care se așteptau ei, turcii l-au pus
să aleagă între trecerea la mahomedanism și moarte. Dar Constantin și fiii săi
au rămas neclintiți în credința lor, astfel că în ziua praznicului Adormirii
Maicii Domnului, la 15 august, când Dreptcredinciosul Voievod Constantin
Brâncoveanu împlinea 60 de ani și era ziua de nume a doamnei sale, Marica, el
a fost scos din temniță împreună cu fiii săi și cu sfetnicul Ianache, pentru a
primi sfârșitul mucenicesc. Mărturisitorii lui Hristos au fost duși pe străzile
orașului lui Constantin, îmbrăcați numai în cămăși, desculți, cu capetele
descoperite și legați în lanțuri, întocmai ca răufăcătorii.
La locul de tăiere
aștepta mulțime de popor, sultanul Ahmed al III-lea, vizirul său și ambasadorii
marilor puteri europene. Acolo mucenicii fiind puși în genunchi, mult
pătimitorul Constantin i-a îmbărbătat pe fiii săi: „Fiii mei, iată, toate
avuțiile le-am pierdut. Să nu ne pierdem și sufletele! Stați tari, bărbătește,
dragii mei, și nu băgați seamă la moarte. Priviți la Hristos, Mântuitorul
nostru, câte a răbdat pentru noi și cu ce moarte de ocară a murit! Credeți tare
în aceasta și nu vă mișcați din credința ortodoxă pentru viața și lumea
aceasta! Aduceți-vă aminte de Sfântul Pavel, ce zice: că nici sabie, nici
îmbulzeală, nici moarte, nici alta orice nu-l va despărți de Hristos; că nu
sunt vrednice muncile și nevoile acestea de aici spre mărirea ceea ce o va da
Hristos. Acuma dară, o dulcii mei fii, cu sângele nostru să spălăm păcatele
noastre”. Deci au căzut capetele vistiernicului Ianache Văcărescu, apoi al
fiului celui mare, Constantin, după aceea al lui Ștefan și al lui Radu. Iar când
a venit rândul copilului Mateiaș, care avea numai 12 ani, și călăul a ridicat
sabia să-i taie capul, acesta s-a înspăimântat și a strigat sultanului să-l
ierte că se va face musulman. Atunci tatăl său, plin de bărbăție, i-a zis: „Din
sângele nostru n-a mai fost nimeni care să-și piardă credința. Dacă este cu
putință, să mori de o mie de ori, decât să-ți lepezi credința strămoșească
pentru a trăi câțiva ani mai mulți pe pământ”. Atunci copilul s-a întărit și,
întinzându-și liniștit gâtul pe tăietor, a zis călăului: „Vreau să mor creștin.
Lovește!”.Trupurile mucenicilor au fost apoi aruncate de păgâni în mare, de
unde au fost culese de creștini milostivi, care le-au îngropat în taină și cu
evlavie, nu departe de Constantinopol, în insula Halchi, în biserica mănăstirii
Maicii Domnului, care fusese ajutată înainte de domnul Constantin. Credincioasa
sa soție, doamna Marica, cu care voievodul avusese 11 copii - patru fii și
șapte fete -, a fost surghiunită cu fetele sale și cu ginerii pentru mai mulți
ani. In 1720, ea a reușit să aducă în țară sfintele moaște ale domnitorului și
le-a înmormântat în biserica Sfântul Gheorghe Nou din București, ctitoria sa,
unde de atunci și până în zilele noastre veghează lumina candelei care
amintește locul de odihnă al Voievodului mucenic. La 20-21 iunie 1992, Sfântul
Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a canonizat pe marele Voievod martir
Constantin Brâncoveanu, împreună cu cei patru fii ai săi și cu rudenia sa,
Ianache, trecându-i în rândul sfinților, cu zi de prăznuire în calendar la 16
august. Pentru că au refuzat, cu
prețul morții, să abandoneze credința creștină și să treacă la mahomedanism, cu
toții sunt venerați de către Biserica Ortodoxă Română, care i-a canonizat în
anul 1992, sub numele de Sfinții Mucenici Brâncoveni. În urma
domnie lui Constantin Brâncoveanu a rămas un stil arhitectonic inconfundabil,
ce îi poartă numele, precum și multe ctitorii religioase ce pot fi admirate și
astăzi. Dintre acestea amintesc; biserica Sfântul Gheorghe Nou din
București, Mănăstirea Râmnicu Sărat, Bisericile Potlogi și Doicești –
Dâmbovița, Mănăstirea Sâmbăta de Sus, Biserica Mogoșoaia, Mănăstirea Horezu,
Mănăstirea Surpatele, Mănăstirea Polovragi, și Mănăstirea Turnu din Târgșoru
Vechi.
Placheta - A.V.S.A.P. - R.P.R.
(Asociația Voluntară pentru Sprijinirea Apărării Patriei)
(Republica Populară Română)
A.V.S.A.P. (Asociatia Voluntara pentru
Sprijinirea Apararii Patriei) sau
tanara armata civila a fost înfiinţată prin Decretul Prezidiului Marii Adunări
Naţionale, nr. 415 din 30 noiembrie 1952. Asociatia se afla in subordinea
Consiliului de Ministri), fiind o organizatie paramilitara de masa, in care
putea activa, pe bază de voluntariat, orice cetatean al RPR care implinise
varsta de 16 ani. Asociatia a fost constituita dupa modelul Asociatiei
Voluntare Unionale pentru Sprijinirea Armatei, Aviatiei si Flotei-DOSAAF din
URSS (fondata in 1927). Membrii asociatiei erau pregatiti pentru a deveni
cadre calificate in agricultura si industrie, dar si pentru a fi gata in orice
moment sa apere cu arma in mana republica populara. Noua organizatie era
chemata sa-si aduca contribuţia la pregatirea populaţiei necuprinsa
la momentul respectiv in cadrul fortelor armate. Prima organizatie AVSAP a
fost infiintata la 28 mai 1953 la Atelierele Grivita Rosie din Bucuresti şi era
compusa din 400 de muncitori (in 1961, numarul salariatilor membri ai AVSAP
crescuse la 4500). Din punct de vedere organizatoric, AVSAP avea la
nivel naţional un Comitet Organizatoric Central, iar la nivel local -
comitete organizatorice regionale, raionale, orasenesti si organizatii de
bază (fabrici, uzine, staţiuni pentru mecanizarea agriculturii sau gospodării
agricole colective şi de stat). Aceste structuri erau conduse de ofiteri
activi ai armatei, activisti salarizati si voluntari (pregatiti in scolile
centrale ale Comitetului Central Organizatoric), care se ocupau de organizare,
agitatie si propaganda (intalniri intre membri AVSAP si sportivi fruntasi,
veterani de razboi, aviatori; proiectii cinematografice; concursuri; excursii
la locurile istorice, etc.Organele de conducere erau alese, dupa modelul
partidului unic, de jos in sus, prin vot deschis. La intrarea in AVSAP,
voluntarii primeau un carnet de membru, de culoare albastra, cu o insigna si
erau datori sa plateasca o cotizatie modica lunara. Ei erau initiati in
diferite discipline militare, tehnico-militare, de aviatie si marina, in cadrul
numeroaselor cursuri, cluburi si cercuri de conducatori si mecanici auto,
de motociclisti si tractoristi, de transmisiuni (o serie intreaga de
radiocluburi de radioamatori infiintate in acei ani au continuat sa
functioneze si dupa 1989), de constructori de poduri si drumuri.
Sporturile
practicate sub egida AVSAP erau: parasutismul, planorismul, aromodelismul (erau
practicate in scolile de aviatie ale organizatiei), navomodelismul, poliatlonul
nautic, tirul, schiul si calaria. Numarul membrilor asociatiei a crescut
de la an la an, astfel pentru anul 1959, AVSAP numara 1380766 de membri, iar in
1960, un număr de 2343103 de membri. Cu toate ca AVSAP a format de-a
lungul anilor mii si mii de specialişti, a organizat zeci de mii de conferinte
si a obtinut o serie intreaga de rezultate notabile in practicarea
sportului de masa, activitatea asociatiei pe linia pregatirii
populaţiei pentru apararea patriei nu s-a ridicat la parametrii doriţi.
Acest fapt a dus la desfiintarea AVSAP pe 3 martie 1962, prin contopirea
ei cu Uniunea de Cultura Fizica si Sport (UCFS).
8 Martie
Anual
în
data de 8 Martie, omenirea, deci și România serbează Ziua Femeii și mai precis
Ziua Mamei. Am putea spune ca Ziua Femeii, Ziua Mamei se serbează încă de pe
vremea grecilor antici. În fiecare primăvară, ei o serbau pe Rhea, mama tuturor
zeilor. Mai târziu, în Anglia anilor 1800, a fost menționată “Duminica mamei”,
serbată în a patra duminică de la începerea Postului Paștelui. În anul 1909, la
28 februarie, în Statele Unite, s-a serbat la nivel național Femeia în urma
unei inițiative a Partidului Socialist American. Inițiativa a fost preluată în
1910 și în Europa, în cadrul Internaționalei Socialiste reunite la Copenhaga.
Prima zi s-a ținut la 19 mai 1911 în Germania, Austria, Danemarca și în alte câteva
țări europene. Data a fost aleasă de femeile germane pentru că, la aceeași
data, în anul 1848, regele Prusiei a trebuit să facă față unei revolte armate și
a promis că va face o serie de reforme, inclusiv introducerea votului pentru
femei. Cu toate acestea, la momentul respectiv nu s-a stabilit și o dată anume
când se va sărbătorii femeia la nivel internațional. Decizia s-a luat mai târziu,
după Primul război mondial, în cadrul unei Adunari Generale a ONU: 8 martie.
Următorul pas în instituirea unei zile dedicate femeii s-a făcut în 1975, când
ONU a proclamat Anul Internațional al femeilor și a declarat perioada 1976-1985
Deceniul ONU pentru condiția femeii. În 1977, Adunarea Generala a ONU a
proclamat printr-o rezoluție Ziua Națiunilor Unite pentru Drepturile Femeilor și
Pace Internațională.
Mărturie de botez - Anca I. Dafinescu
născută 2 august 1927
botezată 28 decembrie 1927 de
Lilica Georgescu și Ing. Al. Gheogălescu
Lăsați pruncii să vie la mine! - Gravor Rossler
Mărturiile de botez (în special cele vechi) sunt piese
metalice de forma unor monede, medalii, sau jetoane care se conferă copilului
și nașilor săi de botez, în semn de respect și amintire. Adesori acestea sunt
confecționate din argint și au forme diferite (în general rotunde, dar si ovale
sau chiar poligonale). Mai întotdeauna pe mărturiile de
botez se inscripționează numele copilului botezat, al nașilor săi de
botez, dar și data nașterii și botezului copilului. Adeseori pe mărturiile de
botez se gravează și unele imagini(chipul unui bebeluș dezbrăcat, un preot care
scufundă bebelușul în scăldătoare sau un porumbel (reprezentând sfântul duh)
care se coboară asupra scăldătorii în care este scufundat (botezat)
copilul.
Sigiliu - Compania 3 din Regimentul 1 Dorobanți - România
Piesa aparte
prezentată mai sus este o ștampilă ce a aparținut Companiei 3 din
Regimentul 1 Dorobanți. Dorobanț a fost denumirea dată unui soldat
de infanterie din armata națională, aparținând unui corp a cărui
existență este atestată începând din secolul al XVII-lea, sub conducerea
marelui agă, din 1657. Corpul dorobanților a fost desființat în anul 1688
și reînființat la jumătatea secolului al XIX-lea. Regimentul 1 Dorobanți s-a format în
anul 1872 în garnizoana Craiova din
batalioanele teritoriale de grăniceri și a primit drapelul în anul 1874. În
anul 1877 regimentul este împărțit în două: Regimentul 1 Dorobanți Dolj și
Regimentul 3 Dorobanți Caracal. În anul 1880 devine Regimentul 17 Dorobanți,
iar din 1883 Regimentul 31 Dorobanți. În cartea “Regimentul 1 Dorobanți
pe Frontul de Răsărit – Fapte de arme” autorii N. Bână și C. Iugulescu se
arată: “De la
Craiova, la Caracal si Corabia, regimentul marsaluieste. Tot drumul si mai ales
in Caracal, autoritatile si populatia fac din trecerea lor o sarbatoare. Pe
drum de apa, de la Corabia, ajunge la Braila, trecand prin fata portului
istoric Turtucaia. Convoiul se imbarca in vagoane de tren cu destinatia Tighina.
Aici, trupele primesc botezul focului, cand bombardat de aviatia inamica,
regimentul inregistreaza si primele pierderi. Regimentul intra in lupta la
Odessa, in linia intai a frontului, in ziua de 28 sept. 1941, unde ajunge in
mars. Misiunea sa era de a inlocui Regimentul 1 Fortificatii. Va ocupa partea
din oras cu portul petrolier. Se dau lupte grele pentru cucerirea si pastrarea
Odessei. In ziua de 16 octombrie 1941, Odessa cade. Inamicul sovietic, desi
incercuit, dispunea de posibilitatea de a se aproviziona prin tuneluri
subterane, pe unde se va si retrage, recuperand armamentul. Un tren blindat
ataca pe neasteptate, uneori chiar cu tunuri si apoi se replia. Pustile cu
luneta faceau victime printre ofiterii romani, care aveau gradele inca la
vedere, pe umeri. Intre 7 iulie si 30 septembrie 1942, regimentul si-a
continuat drumul, de la Odessa spre Stalingrad, intrand tot mai adanc in
pamantul sovietic. Se trece Donul. Se cucereste prin lupta grea fiecare palma
de pamant, care se pastreaza tot prin lupta. Regimentul suferise pierderi majore si restul ramas din el se
regrupase. Aceasta reorganizare ar fi putut fi si cauza absentei jurnalelor de
operatii. Sfarsitul anului 1942 a
gasit trupele romane slabite, cu rezervele de armament pentru artilerie
imputinate drastic. Comunicarea cu trupele amice, mai ales cele germane, era
nemultumitoare. In pamantul inghetat nu se mai puteau sapa transee. Nici mortii
nu mai puteau fi ingropati. Inamicul si gerul secerau vieti. De cealalta parte,
trupele sovietice pareau tot mai viguroase, munitia lor era mereu inlocuita,
efectivele umane bine intretinute, bine hranite si echipate de iarna. Cu cateva
zile inainte de sfarsitul anului, militarii romani au inceput sa se retraga,
distrugandu-si rezervele, ca sa nu intre in mana inamicului. In jurul lor si
flancurile germane incep sa cada, rand pe rand, in mana inamicului sau sa se
retraga si ele. Teritoriile sunt reocupate de sovietici, iar trupele romane
renunta sa contraatace. Din ianuarie 1943, unitatile romane au parte de o
retragere grea spre Transnistria, iar pierderile de vieti omenesti continua
prin boala si degerare.”
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Joao das Regras, jurist portughez,
a trăit între anii 1357 - 1404
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 21.05..20023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu