In ansamblu, fresca este realizata intr-o maniera oarecum libera, putand vorbi de un stil realist plat. Dominanta cromatica este rece, abundand in cenusiuri. De aici efectul general usor estompat, fara accente plastice deosebite. Aceste caracteristici ale frescei ar putea semnifica la prima vedere ca lucrarea este lipsita de interes artistic. Totusi, in ansamblul salii aceste date devin intr-un fel calitati, lucrarea ocupandu-si locul sau cu discretie, ca un fel de pandant al tonurilor calde de rosu si auriu din luxurianta bogatie decorativa a cupolei. Slujind frumoasei idei ca istoria nationala trebuie prezentata ca o carte deschisa, in care fiecare privitor sa gaseasca ceva din maretia trecutului si astfel sa mediteze la valorile spirituale, morale ale poporului nostru, fresca Ateneului este semnificativa pentru caracterul emblematic al monumentului. Aleea cu sculpturi: În perioada antebelică, aleile Grădinii Ateneului erau împodobite cu 16 busturi care reprezentau mari oameni politici, de cultură sau artiști români. Din păcate, acestea nu s-au păstrat, pentru că au fost distruse în anii regimului comunist: Mihai Eminescu de Ion Georgescu, Mihail Kogălniceanu de W.C.Hegel, P.S.Aurelian de W. C. Hegel, Ion Ghica de Iordănescu, Traian Demetrescu de Filip Marin, Dumitru Georgescu Kiriac de Oscar Han, Ienăchiţă Văcărescu de W. C. Hegel, Constantin Esarcu de W. C. Hegel, Gavriil Musicescu de Miliţa Petraşcu, C.A. Rosetti de I. Georgescu, Vasile Urechea-Alexandrescu de W. C. Hegel, generalul Ioan Emanoil Florescu de I. Georgescu, Grigore Tocilescu, Gheorghe Dem Teodorescu de Carol Storck, C. I. Stăncescu de W. C. Hegel și Theodor Şerbănescu de Filip Marin. În prezent, în Grădina Ateneului este amplasată o singură statuie, cea a lui Mihai Eminescu, executată în bronz, în 1963, de sculptorul Gheorghe D. Anghel.
Faur - București - 23 august
S.C.„Faur S.A., denumiri vechi – Uzinele “Malaxa” sau Uzinele
“23 August”, este un ansamblu industrial situat la
periferia estică a municipiului București (Bulevardul Basarabia, nr. 256, sector 3), specializat pe realizarea și repararea de material
rulant. Dacă înainte de
anul 1989 uzina avea în jur de 20000 de
muncitori, dar în prezent (martie 2010) au mai rămas aproximativ 400. Ansamblul
de clădiri ocupă o suprafață de teren de peste 90 hectare. Acesta
cuprinde: laboratoare, hale, clădiri de serviciu, locuințe ș.a., din care numai
o parte sunt funcționale, unele clădiri fiind declarate monumente istorice.
Construirea uzinelor se datorează industriașului român de
origine greacă Nicolae Malaxa, care a dezvoltat începând cu anii
1920 ateliere de reparare și producție de locomotive. În anul 1921,
Malaxa a cumpărat un teren aflat la periferia Bucureștiului și construiește un
atelier de reparații pentru locomotive, care primește numele industriașului.
Proiectul este un succes, astfel încât fabrica se dezvoltă într-un ritm rapid.
Nicolae Malaxa incheie un contract cu Caile Ferate Romane, beneficiaza in urma
acestuia de un avans oferit de C.F.R. (Caile Ferate Romane), obtine credite de
la diferite banci si da nastere cele mai performante uzine europene din acele
timpuri. Uzina era echipata cu utilaje cumparate de Nicolae Malaxa din Germania
in numar de 81 de bucati. Personalul calificat fiind adus tot din Germania,
numarand 180 de muncitori. Malaxa infinteaza si o scoala de ucenici pentru
calificarea personalului roman, astfel numarul de angajati al Uzinelor "Malaxa"
ajunge la peste 8000, iar in 1928 iese de pe banda prima locomotiva cu aburi
romaneasca "Malaxa". Dupa 1931, Uzinele "Malaxa" incep
constructia de locomotive Diesel tip Gans. In acea perioada, locomotivele
"Malaxa" ajung sa fie renumite, fiind considerate cele mai bune din
Europa. Romania ajunge sa nu mai importe locomotive, toate locomotivele C.F.R.
(Caile Ferate Romane) fiind asigurate de Uzinele "Malaxa". Tot in
perioada anilor '30, Nicolae Malaxa initiaza un nou proiect la uzinele sale, acela
de a produce tevi petroliere fara sudura tip "Stiefel". Procedeul
american de laminare "Stiefel" a fost folosit pentru prima data in
Europa la Uzinele "Malaxa". Astfel complexul industrial se extinde
ocupand pana la 90 de hectare prin constructia Uzinei de Tuburi si Otelari.
Uzina de Tuburi si Otelari, care devine mai tarziu Uzina "Republica",
ajunge sa produca 200.000 de tone de teava pe an, astfel devenind cea mai mare
uzina de pe teritoriul romanesc. Responsabil de arhitectura uzinii este ales
Horia Creanga, nepotul scriitorului Ion Creanga.
Acesta demareaza un proiect de
arhitectura industriala in stil art deco ce include o serie de hale si cladiri
ale incintei Uzinelor "Malaxa", printre care cunoscuta hala
Laminorului a uzinii Republica. Între anii 1937 - 1938, in incinta complexului
"Malaxa", ia nastere fabrica de armament si munitii. Aici
producandu-se armament si munitii de artilerie dupa principii romanesti, precum
si tehnica de lupta sub forma de masini senilate sub licenta Renault. Nicolae
Malaxa, simpatizant al Miscarii Legionare din Romania, sprijina aceasta cu doua
senilate in timpul rebeliunii legionare din 1941, fapt ce a condus la
imchiderea uzinelor Malaxa la ordinul maresalului Antonescu. Dupa executia lui
Antonescu, Nicolae Malaxa isi reia activitatea uzinelor sale pana in 1948 cand
acesta emigreaza in America la New York. Aceasta emigratie se datoreaza
acuzatiei din partea regimului comunist, aflat la conducerea statului din 1947,
cum ca armamentul produs de uzina "Malaxa" in timpul razboiului a fost
folosit impotriva U.R.S.S., iar Nicolae Malaxa fiind acuzat de crime impotriva
umanitatii si condamnat la pedeapsa cu moartea. Comunistii preia activitatea
Uzinelor "Malaxa" si le schimba numele in Uzinele "23
august", acestia aduc modificari arhitecturii complexului prin infintarea
de noi corpuri. Uzinele "23 august" devin o mandrie a Republicii
Socialiste Romania.
D. Dinamo - M.A.I. (Ministerul Afacerilor Interne)
Asociația sportivă Dinamo
Dinamo (la fel ca și Steaua) sunt un caz tipic de
rescriere a istoriei si un exemplu ca spalarea creierelor a dat rezultate. Nu
am nimic cu cei care sustin dezinteresat aceste echipe, chiar daca cei mai
multi o fac din oportunismul si comoditatea de a tine cu cel mai tare la un
moment dat. De altfel, sunt echipele cu cei mai multi suporteri de conjunctura.
Vreau sa vorbesc despre ele nu din fanatism pentru alta echipa ci pentru ca mi
se par exemple flagrante de falsificare a istoriei. Scopul infiintarii celor
doua cluburi ale regimului comunist in Romania a fost acela de a arata ca intre
tara noastra, proaspat anexata de blocul sovietic si “fratele mai mare”,
U.R.S.S., exista legaturi “trainice”. “Masele” si-au insusit aceasta aluzie mai
bine decat ar fi putut spera ocupantul sovietic si au inceput cu timpul chiar
sa iubeasca sincer bocancul care le strivea. Ma rog, in cazul de fata, echipele
purtatoare de bocanc. Minciuna cea mai draga a laudatorilor acestor corpuri
straine din fotbalul romanesc e ca istoria sportiva incepe cu ei, respectiv ca
aceste cluburi au adus glorie tarii. De doua ori fals. In primul rand, in
Romania exista o miscare fotbalistica efervescenta inainte de al doilea razboi
mondial. Cel putin la data infiintarii celor doua grupari exista nu numai un
campionat cu traditie dar si ligi inferioare. Infiintarea Stelei si, anul
viitor, a lui Dinamo direct in prima divizie constituie un pacat originar si o
incalcare limpede a regulilor jocului. Imaginati-va ca ati infiinta acum un
club de fotbal pe care ati cere sa il inscrieti direct in Liga Campionilor!
Inca de la bun inceput se dadea semnalul ca nu avem de-a face cu simple echipe
de fotbal ci cu echipele sistemului. Anul 1947, anul in care era infiintat
Asociatia Sportiva a Armatei (viitoarea Steaua – nume pe care l-a primit abia
in 1961) e unul dintre cei mai nefasti ani din istoria Romaniei. Cam care era
atmosfera in tara? In februarie 1947, Consiliul de Ministri il proclama pe
Stalin cetatean de onoare al Romaniei; Partidul National Taranist era desfiintat
in urma unei inscenari comuniste, iar liderul sau Iuliu Maniu era condamnat la
moarte si executat in acelasi an in care Regele Mihai era obligat sa abdice.
Asocierea numelui Stelei cu cel al armatei e o manipulare grosolana, care dorea
sa alipeasca aceasta echipa de un element propriu natiunii. De altfel, nicaieri
in lumea libera nu exista echipe ale armatei sau ale politiei, aceasta fiind o
absurditate cum ar fi existenta unei echipe a Guvernului sau a altor institutii
ale statului. In anul 1947 trebuie retinut ca era vorba in fapt de o armata de
ocupatie. Conducatorii militari care dusesera greul razboaielor fusesera
asasinati sau marginalizati sub pretextul colaborarii cu aliatul german, locul
lor la comnda fiind luat de membrii diviziei Tudor Vladimirescu. Acestia erau
comunisti slab instruiti din punct de vedere militar dar indoctrinati prin
stagii de pregatire la Moscova, multi alogeni, veniti literalmente pe tancurile
sovietice in tara. Oricum, in acel an si aproape un deceniu dupa, in tara
ultimul cuvant il avea o alta armata, armata rosie, care ocupase tara si isi
impusese un guvern-marioneta. Ca si Dinamo, Steaua are si ea surate in
tari din fosta Uniune Sovietica si imprejurimi, gen TSKA Sofia sau TSKA
Moscova, de asemenea, club al armatei. Ca Steaua era de fapt un club care
avea mai multe in comun cu armata rosie decat cu armata romana o dovedesc
primele sale sigle, pe care sta la loc de cinste steaua rosie in cinci colturi
de pe caschetele si tancurile sovietice. Abia in anii 60 aceasta stea va fi
schimbata cu una de culoare galbena care sa induca ideea de patriotism, iar
dupa Revolutie, steaua bolsevica avea sa fie denumita cu tupeu ca fiind „steaua
crestina” de catre analfabetul care a devenit patronul clubului. Primele
sigle ale clubului Steaua poarta nu doar steaua in cinci colturi ci si steagul
rosu sau cununa cu spice din heraldica bolsevica. Tot rosul comunist e culoarea
de baza si pentru Dinamo. Putini isi mai aduc aminte acum ca pana in 1989
si pe sigla clubului din Stefan cel Mare a figurat la loc de cinste o stea
rosie in cinci colturi, ingalbenita mai apoi. Dupa Revolutie, conducatorii
clubului Dinamo au mai renuntat la cateva simboluri definitorii, cum ar fi
spicele de grau si litera D in grafia kirilica, aflat multi ani pe blazon. Anul
in care Stalin dicta infiintarea unui club cu numele Dinamo si la Bucuresti
(1948) e unul la fel de sumbru ca si precedentul, fiind anul deplinei
comunizari a tarii. Parlamentul era inlocuit cu Marea Adunare Nationala, aleasa
printr-un simulacru democratic, iar conducerea tarii era preluata in mod brutal
si dictatorial de Gheorghe Gheorghiu-Dej. In cazul lui Dinamo, intentia
lui Stalin de a arata ca exista legaturi multiple intre statele din imperiul
comunist e mult mai vizibila. Echipe cu acelasi nume se vor regasi aproape in
toate marile orase comuniste. De altfel, acestea se vor intalni periodic in
competitii denumite dinamoviade si ramase in istorie prin aranjamentele
proverbiale in urma carora castigatoarele erau stabilite in culise. Impunerea prin
influenta politica in competitiile sportive va deveni marca acestor doua
grupari asociate cu sistemul. Totul era permis. Jucatorii care nu puteau fi
tentati de conditiile financiare excelente erau adusi prin cea mai sigura
metoda de transfer imaginabila: recrutarea! Cum tot trebuiau sa-si satisfaca
undeva stagiul militar obligatoriu nu avea decat de ales: la armata, la militie
sau la puscarie. Diferenta nu era oricum prea mare. Steaua si Dinamo au
inventat si sistemul cu false competitoare, umpland campionatul cu echipe
satelit. Fata de Gloria Buzau de azi, inainte de 89, acele echipe purtau chiar
in titulatura una din cele doua denumiri. Asa era cazul cu mai multe
echipe gen ASA (Asociatia Sportiva a Armatei) Targu Mures, Steaua Mizil, Dinamo
Pitesti, Dinamo Bacau, asta pentru a aminti exemple din „perioada romantica”.
Spre sfarsitul anilor 80 in prima liga si-au facut intrarea triumfal FC Olt
(echipa lui Piturca din satul natal al lui Ceausescu, Scornicesti) sau Victoria
Bucuresti (echipa Securitatii, condusa de Mitica Dragomir). Prima a reusit
promovarea in prima liga dupa un meci de pomina in care a reusit sa isi refaca
golaverajul necesar. Scorul inregistrat, unul care nici nu batea la ochi in
acele vremuri: 18-0 ! Cand toate aceste metode murdare nu erau suficiente se
intervenea direct de catre „patronii” de facto ai cluburilor, respectiv
Valentin Ceausescu pentru Steaua si Tudor Postelnicu (ministru de interne in
89) pentru Dinamo. De pomina a ramas episodul in care Steaua si-a trecut in
palmares o Cupa a Romaniei pe care o pierduse pe teren cu un scandal monstru,
printr-un decret semnat a doua zi de insusi Nicolae Ceausescu. De obicei, nici
nu era nevoie sa se mai recurga la asemenea metode, dat fiind ca echipele
reusisera sa devina adevarate representative nationale in conditiile in care
isi alegeau practic orice jucator de pe piata interna. Sa te mandresti in
asemnea conditii cu performante europene e o dovada de tupeu. Asemenea ispravi,
gen castigarea Cupei Campionilor de catre Steaua in 1989 starneau doar ironii
din partea presei straine care se amuza pe marginea hobby-ului beizadelei
dictatorului de la Bucuresti. Sa fim seriosi, o echipa adunata cu forta de fiul
unui Saddam sau Mobutu nu ar starni nimanui admiratia, ci ar intregi imaginea
de tara subdezvoltata. Cum Steaua si Dinamo erau intr-o foame de trofee si
medalii, trebuiau recuperate cam multe decenii in care alte cluburi adunasera
performante si simpatizanti. Prin urmare, cele mai lovite au fost cluburile cu
traditie. Unele, gen Ripensia Timisoara – primul club profesionist de fotbal
din tara – au fost chiar desfiintate. Altele, ca Poli Timisoara, UTA Arad,
Rapid Bucuresti, fortate sa retrogradeze. Gesturile de fronda costau si ele
scump gruparile cu fani adevarati, pentru ca foarte multi ani cele doua cluburi
au avut reale dificultati in a-si umple tribunele. Daca veti vedea imagini de
la semifinala de Cupa Campionilor din 1986 veti vedea cadre bizare cu tribune
intregi in verde. Asta pentru ca aducerea de autocare cu soldati chiar si la meciurile
din cupele europene era o practica uzuala din lipsa de sustinatori. Sa nu
uitam, privind acum numarul de fani oportunisti ai acestor doua echipe, si ca
in anii 80 televiziunea de stat (singura existenta) nu mai transmitea meciuri
din campionat decat daca una dintre competitoare era Steaua sau Dinamo. In
1990, ministrul sportului Angelo Niculescu a propus desfiintarea celor doua
grupari care aduceau aminte de ocupatia comunista. Masura a fost luata in mai
multe state care s-au rupt cu adevarat de acest sistem. Nume ca Dinamo Zagreb
sau Varsovia au fost abandonate rapid pentru conotatia lor rusinoasa. La noi,
insa, cum la putere ramasesera oameni din aceleasi structuri simpatizante ale
echipelor cu epoleti, s-a optat, dupa cum se poate observa doar pentru unele
cosmetizari ale unor sigle din care au fost sterse „discret” urmele trecutului.
Sursa - NET - Blogul lui Schmoukiz
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu