Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea italiană SPINETTA MARENGO,
denumire franceză MARENGO, comuna ALESSANDRIA,
provincia ALESSANDRIA, regiunea PIEMONTE, din vremuri
provincia ALESSANDRIA, regiunea PIEMONTE, din vremuri
diferite, câteva vechi trimiteri poștale ilustrate și un jeton local.
Biserica
Piața gării
Turnul Teodolinda
Vila Bocchio
Vila Delavo
Strada Borgo
Coloana
Casa de reeducare și Biserica Sfânta Cruce
Strada Genova cu Biserica Parohială
Piața Montecatini
Trimiteri poștale
Jeton local
xxx
"MIROASE A PRĂJIT"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL CLUJ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un
obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale
diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască
şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa
unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru
fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Mănăstirea Nicula - NESW
Mănăstirea
Nicula este
un important centru de pelerinaj din Ardealul de Nord, ce este situată în
localitatea Fizeșu Gherlii, județul Cluj. Vechi loc de pelerinaj, biserica
mănăstirii a adăpostit de-a lungul timpului renumita icoană pictată în
anul 1681 de meșterul Luca din localitatea Iclod. Conform unui
proces-verbal întocmit de ofițeri austrieci, icoana ar fi lăcrimat între 15
februarie și 12 martie 1699. În anul 1713 guvernatorul Transilvaniei, pe nume Sigismund Kornis a dus icoana la reședința nobiliară de
la Castelul Kornis din satul Benediugul Dejului, de unde aceasta a
ajuns la Cluj. Ulterior icoana a revenit la Nicula, în bisericuța de lemn nou
construită pe dealul împădurit din partea de miazăzi a satului, pentru a
adăposti odorul bisericesc. Potrivit datelor existente icoana ar fi fost
dăruită sătenilor de la Nicula de către nobilul român Ioan Cupșa (de confesiune
catolică). Astăzi, bisericuța de lemn (originală) nu mai există, fiind mistuită
cu tot ce era în ea de focul unui incendiu izbucnit la începutul anilor 1970.
În locul vechii mănăstiri de lemn arse a fost adusă, în anii următori, o
biserica de lemn din satul Țop-Pădureni, județul Cluj. Papa Clement al XIII-lea a
acordat în anul 1767 indulgență plenară pelerinilor greco-catolici
care veneau în pelerinaj la mănăstirea din satul clujean Nicula în marile
sărbători închinate Preasfintei Fecioare Maria. Biserica din piatră a mănăstirii a fost edificată, lângă bisericuța
de lemn construită mai înainte acolo, între anii 1875 – 1879 pe
cheltuiala Episcopiei de Gherla, mai precis sub păstorirea episcopului
Mihail Pavel. În anul 1928 Papa Pius al XI-lea a acordat acestui lăcaș
monahal greco-catolic statutul de Sanctuar marian. Prin
intermediul școlii de meșteri iconari de la mănăstirea Nicula a pătruns în Transilvania tehnica picturii pe sticlă, acest obicei avându-și
originea în Boemia, Austria și Bavaria, zone în care tradiția
manufacturilor de sticlărie s-a împletit cu religiozitatea populară catolică.
Între artiștii mai cunoscuți care au activat la Nicula se numără Emil Weiß,
Moritz Hachmann și Karl Müller. În 1936 episcopul Iuliu Hossu al Episcopiei
de Cluj-Gherla a încredințat icoana sfântă și așezământul monahal spre
îngrijire călugărilor din Ordinul Sfântul Vasile cel Mare (bazilieni)
care au reușit să închege aici o veritabilă viață de obște călugărească.
Aceștia au încadrat icoana în iconostasul sculptat în lemn de tei al bisericii de zid a mănăstirii. În anul 1948 mănăstirea
greco-catolică a fost închisă. Călugării bazilieni au fost arestați în octombrie
1948, odată cu scoaterea Bisercii Române Unite cu Roma în afara legii. Ieromonahul
Leon Manu, starețul mănăstirii, a fost întemnițat de comuniști și a murit
în închisoarea Gherla. În data de 18 decembrie 1948 autoritățile
comuniste au instalat la Nicula un stareț ortodox, în persoana ieromonahului Varahiil
Jitaru, născut în anul 1913 în localitatea Pângărați, județul Neamț. După 1989 a
existat un proces nefinalizat, judecat la Bacău, prin care greco-catolicii
încercau să-și recupereze lăcașul.
Marea Lojă Națională din România
Loja Română Octavian Goga Nr.149 Or. Cluj Napoca
Membru al Lojii Române Octavian Goga Nr.149 Or. Cluj Napoca
Produsul de mai sus este o frumoasă
medalie masonică de membru al Lojei
române “Octavian
Goga” din orașul
Cluj. În centrul câmpului aversului este redată stema orașului iar
peste ea cel mai cunoscut simbol masonic (echerul și compasul cu brațele
deschise și întrepătrunse), având în mijloc o Biblie deschisă. Periferic
circular aversul este încadrat de două cercuri, unul liniar și unul perlat,
neîntrerupte. Între cercul perlat și alt cerc liniar, interior și neîntrerupt, sunt
aplicate inscripțiile: “Marea Lojă Națională din România” – sus, iar jos: “R.L. Octavian Goga,
nr.149 Or(așul) Cluj Napoca”. În
câmpul central al reversului, în interiorul a două cercuri, unul liniar și
altul perlat, neîntrerupte, sunt aplicate inscripțiile: “MEMBRU AL” – la partea
superioară curbat și mai jos pe șapte rânduri
orizontale, din care ultimile două sunt în limba engleză: “R.L. OCTAVIAN GOGA /
NR. 149 OR(așul) CLUJ NAPOCA / UC /
CA / MA / Meet on the LEVEL / Part on the SQUARE” (???). Se deduce din
studierea acestei medalii că Loja Masonică Octaviat Goga s-a aflat o vreme sub obediența Marii Loji Naționale din
România. În cadrul inscripțiilor acestei medalii se disting pe alocuri
grupuri de trei puncte echidistante, care nu sunt altceva decât alte simboluri
masonice.
Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci
şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie
secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Liceul Pedagogic Gheorghe Lazăr - Cluj Napoca
Promoția învățători maistre 1978 - 1988
Liceul
Pedagogic Gheorghe Lazăr, denumire
actuală - Colegiul Național Pedagogic
Gheorghe Lazăr din municipiul Cluj-Napoca este o prestigioasă instituție
de învățământ liceal din oraș. În ziua de 9 octombrie 1871 s-a deschis la Cluj
Școala Normală de Băieți, ca școală de stat cu limba de predare maghiară, după
ce anterior, la 5 decembrie 1870, se deschisese Școala Normală de Fete.
Clădirea școlii s-a construit pe strada Lazăr, cu eforul primăriei, și a fost
dată în folosință în anul 1880. La 15 mai 1912 a început construirea unui nou
edificiu pe strada Roma, actuală Galați, la nr. 25, care cuprindea: săli de
clasă, internat, sală de mese, bucătărie, brutărie și baie. În acest local
școala a funcționat până în anul 1961. După unirea Transilvaniei cu România. școala
pedagogică din Cluj a intrat într-o nouă etapă de organizare. Consiliul Dirigent a emis în
ziua de 19 decembrie 1918 Ordinul cu nr.17/1918 prin care resortul
Instrucțiunii aducea la cunoștința inspectoratelor școlare și a școlilor
secundare faptul că, în conformitate cu Decretul Regal nr. 3632, a preluat
funcția de coordonare pentru învățământul românesc din întreaga Transilvanie.
Prin această hotărâre în Cluj au fost preluate la 22 mai 1919 din Resortul
Instrucțiunii 9 școli, printre care și Școala Normală de Băieți. În perioada
1920-1923, școala avea 8 clase, funcționând după un plan de învățământ care
prevedea pregătirea învățătorilor pe parcursul a 8 ani de studiu. Prin Legea
învățământului din 1924 perioada de pregătire a învățătorilor a fost stabilită
la 6 ani, din 1930 la 7 ani, iar din 1936 s-a revenit la 8 ani, situație care a
rămas neschimbată până la Legea învățământului din 1948. În perioada ocupației
horthyste (1940-1944), școala a devenit din nou școală cu limba de predare
maghiară. O parte din profesori și elevi s-au refugiat la Blaj, Deva sau Timițoara. Din 1945,
Școala Normala de Băieți s-a reorganizat ca școală românească, revenind la
tradiția din perioada interbelică. Durata studiilor era de 4 ani. După
adoptarea Legii învățământului din 1948, denumirea școlii s-a schimbat în
Școala Pedagogică de Învățători, iar din 1952 Școala Pedagogică Mixtă Nr. 2. În
anul 1956 se înființează Institutul Pedagogic din Cluj de 2 ani, funcționând în paralel
cu liceul pedagogic, școlarizarea făcându-se pe durata a 6 ani (4 clase medii
și 2 ani de institut). Institutul pedagogic din Cluj Napoca și-a
desfășurat activitatea între anii 1958 - 1970. Institutul s-a desființat în 1970,
analele școlii demonstrând că această formă a dat cele mai bune rezultate. În
anul 1965, prin Hotărârea Consiliului de Miniștri, s-a trecut la forma liceală
de organizare. De atunci și până în anul 1990, școala s-a numit Liceul
Pedagogic. În
anul 1971, cu prilejul Centenarului Școlii Normale de Băieți din Cluj, școala a
primit denumirea de Liceul Pedagogic ”Gheorghe Lazăr”, iar din 1990
se revine la denumirea de Școala Normală ”Gheorghe Lazăr”. În
mai 1996, când școala a sărbătorit 125 de ani de existență, prin Ordin al
ministrului educației naționale, Liceul Pedagogic ”Gheorghe Lazăr” devine
Colegiul Național Pedagogic ”Gheorghe Lazăr” Cluj-Napoca.
Fotoclubul Universitatea Cluj Napoca 20 ani 1969 - 1989
Produsul de mai sus este o insignă atipică (de formă rotundă,
din ceramică și prevăzută cu un orificiu de prindere cu ajutorul unei sfori)
realizată pentru a marca aniversarea a două decenii de existență a Foto Clubului Universitatea Cluj,
fondat în anul 1969. În vremea comunismului fotocluburile erau una din cele mai
la îndemână și plăcute modalități de petrecere a timpului liber. Întru-cât nu
am informații concrete despre acest fotoclub voi prezenta mai jos “cetatea științei clujene” –
Universitatea.
Istoria
învățământului academic clujean este una îndelungată, fiind strâns legată de
evoluția orașului de pe Someș. Începuturile vieții universitare locale coboară
până în secolul al XVI-lea. În anul 1578, principele Transilvaniei Ştefan
Báthory a solicitat acordul papei Grigore al XIII-lea în vederea înfiinţării
unui colegiu iezuit la Cluj. În anul următor, papa a trimis în Transilvania
prima misiune cu acest scop, din care făceau parte iezuiții Ștefan Szántó
(Arator), Jakob Wujek, Valentin Ladó, Luigi Odescalchi, Justius Rabbus, Matias
Thomány, Wolff Schreck. Diploma de fondare a Colegiului Major Iezuit din Cluj a
fost emisă de Ştefan Báthory în 12 mai
1581, la Vilna (Vilnius, azi în Lituania). Dorinţa
întemeietorului era ca acest Colegiu Major să fie o instituţie similară
universităţilor consacrate ale epocii, să aibă cursuri de gramatică, filosofie,
teologie şi retorică. În acest colegiu urmau să fie sudiate limbile latină,
ebraică şi greacă, putând fi obținute titlurile de baccalaureus, magister şi doctor. Primul rector al colegiului a
fost Jakub Wujek.
Limba de predare a Colegiului a fost latina. În anul 1583, alături de Colegiul Major Iezuit, a
început să funcţioneze şi Seminarul
Pontifical şi Regal (Seminarium
Pontificium ac Regium) pentru
preoţii catolici. Diplomatul iezuit Antonio Possevino a fost trimis să
organizeze seminarul din punct de vedere pedagogic şi administrativ. Din acest
motiv, Antonio Possevino.
poate fi considerat părintele spiritual al învăţământului superior iezuit de la
Cluj. Activitatea Colegiului Major Iezuit s-a desfăşurat neîntrerupt, dar cu
mici sincope, până în preajma anului 1607, când iezuiții au fost izgoniți din
Transilvania. Din toamna lui 1698, activitatea
didactică iezuită a fost reluată de Academia Iezuită (cunoscută în documentele
epocii drept Collegium
Claudiopolitanum sau Academia
Claudiopolitana), instituție considerată moştenitoarea de drept a
Colegiului Major Iezuit. În același an a fost reîntemeiat Seminarul Iezuit. La Collegium Claudiopolitanum se studia în
limbile latină şi germană (din 1751), iar dintre disciplinele predate putem
aminti logica, retorica, teologia, filosofia, ştiinţele naturale, matematica şi
dreptul. La începutul secolului al XVIII-lea, Ordinul Iezuit a demarat
lucrările de construire, la capătul vestic al străzii Mihail Kogălniceanu de
azi, a unui ansamblu de clădiri reprezentative: Colegiul Academic Iezuit,
Biserica Iezuită , Internatul „Báthory-Apor”, respectiv clădirea Convictului
nobiliar (Clădirea Echinox de azi). În anul 1753, împărăteasa Maria
Terezia a ridicat Collegium Claudiopolitanum la rangul de
Colegiu Academic Universitar. După desființarea Ordinului Iezuit în 1773,
Colegiul Academic Universitar din Cluj a trecut sub conducerea Ordinului
Piarist. În 1780, Colegiul Academic era structurat în felul următor: Facultatea
de Filosofie – cu 5 catedre (logică şi metafizică; fizică; matematică;
geometrie (matematică aplicată) şi istorie), Facultatea de Drept (cu catedrele
de drept canonic şi penal, de drept civil şi roman), Facultatea de Medicină (o
singură catedră pentru anatomie, chirurgie şi obstetrică), și Facultatea de
Teologie (4 catedre). În 1784, ca urmare a deciziei împăratului Iosif al
II-lea, Colegiul Academic Universitar din Cluj a devenit Liceu
Academic Regal (Lyceum Regium Academicum). În
cadrul său au continuat să existe trei specializări distincte − filosofie,
drept şi medicină, teologia fiind mutată la Alba-Iulia. Pe parcursul secolului
al XIX-lea, în Cluj au mai funcționat și alte instituții de învățământ de rang
mediu și superior, dintre care amintim: Institutul Medico-Chirurgical, Academia
de Drept (fondată în 1863), Colegiul Reformat (în cadrul căruia existau cursuri
de drept), Colegiul Unitarian (care avea catedre de drept și teologie). La 12 octombrie 1872, Francisc Iosif I, împărat al Imperiului Austro-Ungar
și rege al Ungariei, a ratificat legile XIX şi XX, care au consfinţit întemeierea Universităţii Regale Maghiare de la
Cluj. Instituția și-a deschis porțile cu patru facultăţi:
Facultatea de Drept şi Ştiinţe de Stat (12 catedre), Facultatea de Medicină (11
catedre), Facultatea de Filosofie, Litere şi Istorie (10 catedre) şi Facultatea
de Matematică şi Ştiinţe Naturale (7 catedre). Pe lângă ultimele două
facultăți, a fost întemeiat și un institut pedagogic, unde urmau să fie
pregătiţi viitorii profesori de gimnaziu. Primul rector al universităţii
clujene a fost Áron Berde, anterior
director al Academiei de Drept de la Cluj. Abia la 4 ianuarie 1881 Francisc Iosif I a
emis documentul oficial de întemeiere a universității şi a acceptat ca aceasta
să îi poarte numele. Întârzierea s-a datorat stării inițiale destul de precare
a infrastructurii didactice și de cercetare de la Cluj. Treptat însă, au
demarat ample lucrări de construcție destinate universității. Universitatea
maghiară a pornit la drum cu un corp profesoral de 40 de persoane pentru cele
40 de catedre, dar până în 1919 numărul catedrelor s-a mărit la 61, ele fiind
deservite de 150 de profesori universitari, alături de un numeros personal
didactic de grad inferior și personal auxiliar și administrativ. Multe cadre
didactice au avut performanțe științifice deosebite, recunoscute pe plan
internațional. Printre acestea s-au numărat: matematicienii Lipót Fejér, Alfréd
Haar şi Frigyes Riesz; geograful Jenö Cholnoky; polihistorul Sámuel Brassai;
arheologul Bélá Pósta; fizicienii Lájos Martin și Gyula Farkas etc. Studenții
înscriși aici la studii au aparținut tuturor naționalităților ce trăiau în
Transilvania (maghiari, români, germani, evrei, armeni etc.), precum și tuturor
confesiunilor religioase (protestanți, catolici, ortodocși, greco-catolici,
iudaici). Din 1895, li s-a permis și femeilor să se înscrie la universitatea
clujeană. Între 1872-1918, la universitatea maghiară din Cluj au studiat peste
40 000 de studenți și s-au acordat diplome de absolvire pentru circa 12 000 de
tineri. Peste 2 600 dintre studenți au fost români, printre ei remarcându-se
următoarele personalități: Iuliu Maniu (student la Drept), Iuliu Hațieganu
(Medicină), George Coșbuc (Filosofie), Vasile Meruțiu (Ştiinţe Naturale), şi
alţii. La sfârșitul Primului Război Mondial,
după unirea Transilvaniei cu România și crearea României Mari, prin decretul nr.
4 090 din 12 septembrie 1919, semnat de regele Ferdinand I, s-a consfinţit
„transformarea Universității
Regale Maghiare Francisc Iosif, din 1 octombrie 1919, în universitate
românească”. Noua instituţie academică avea în componenţă patru
facultăţi: Drept, Medicină, Ştiinţe, Litere şi Filozofie. Proaspăta comunitate
academică a ales şi profesorii care urmau să o conducă în primul an: Sextil Pușcariu – rector , Nicolae
Drăganu – prorector, Gheorghe Bogdan-Duică – decan la Litere, Dimitrie
Călugăreanu – decan la Ştiinţe, Iuliu Hațieganu – decan la Medicină şi Vasile
Dimitriu – decan la Drept. În semestrul întâi, universitatea românească a avut
1 871 de studenţi, iar în semestrul al doilea 2 182 de studenți. Lecția
inaugurală, intitulată sugestiv Datoria
vieţii noastre, a fost rostită la 3 noiembrie 1919 de către
renumitul arheolog şi istoric Vasile Pârvan, în faţa unei audienţe
impresionante formate din profesori, studenţi, dar şi din alţi reprezentanţi ai
elitei româneşti transilvănene. Între 31 ianuarie și 2 februarie 1920 s-au
desfăşurat serbările
oficiale de inaugurare ale Universităţii româneşti din Cluj, în prezenţa
Regelui Ferdinand I, a Reginei Maria, precum și a numeroase personalităţi
științifice și politice româneşti şi străine. Regele Ferdinand I a donat suma
de 400 000 lei din propria avere pentru înfiinţarea Institutului de Istorie
Naţională. În anul 1924 este
adoptată și publicată în Monitorul Oficial legea prin care Universitatea
clujeană este recunoscută oficial ca ,,persoană juridică de drept public”. Prima
decadă din viaţa universităţii clujene româneşti a stat sub semnul efortului de
construire a unei comunităţi didactice şi ştiinţifice performante, care a ţinut
în mod constant seama de contextul transilvănean. Până în 1932, principiile de
funcţionare ale corpului academic şi ale autorităţilor universitare au fost
uşor diferite de cele puse în practică la universitățile din Bucureşti şi Iaşi,
Clujul bucurându-se de o mai mare autonomie şi flexibilitate. Pe plan
ştiinţific şi didactic, perioada 1919-1932 se remarcă prin diversificarea
disciplinelor studiate, precum şi prin crearea unui număr important de
institute, laboratoare, catedre şi seminarii, care au contribuit decisiv la
prestigiul noii universităţi româneşti. Acum au fost create: Institutul de
Speologie (condus de Emil Racoviță), Grădina Botanică (director Alexandru
Borza), Observatorul Astronomic, Institutul de Istorie Națională (directori:
Alexandru Lapedatu și Ioan Lupaș), Muzeul Limbii Române (coordonat de
Sextil Pușcariu), Institutul de Psihologie Experimentală,Comparată şi Aplicată (înființat de Florian
Ștefănescu-Goangă), primul Institut antirabic din Transilvania, Seminarul de
matematică (condus de Petre Sergescu) și cel de istoria artei, catedrele de
jurnalism și de politică socială etc. În octombrie
1927, în semn de omagiu, universitatea clujeană va adopta
oficial numele primului rege al României Mari, devenind astfel cunoscută drept
„Universitatea Regele Ferdinand I”, nume
pe care îl va purta până în 1948. Anii 1932-1940 se remarcă
pe de o parte prin uniformizarea funcționării administrative a universităților
din întreaga Românie, Clujul fiind organizat la fel ca și universitățile din
București și Iași. Pe de altă parte, acum este perioada marelui rectorat a
psihologului Florian-Ștefănescu Goangă, pe parcursul căruia universitatea a
cunoscut o dezvoltare semnificativă. În acest interval sunt finalizate câteva
mari proiecte de infrastructură academică: Colegiul Academic (inaugurat în
1937) , precum și
Parcul Sportiv (fondat din inițiativa lui Iuliu Hațieganu) . Tot acum, Academia de Drept din
Oradea va fi înglobată în Facultatea de Drept a universității clujene. La 30
august 1940, partea de nord a Transilvaniei, care includea şi oraşul Cluj, a
fost cedată statului maghiar, în urma Arbitrajului-dictat de la Viena. Impactul
asupra universităţii româneşti a fost imediat. În septembrie 1940, profesorii
și studenții au fost siliți să părăsească Clujul, căutându-şi un loc de refugiu
în care să-şi continue activitatea didactică şi de cercetare. După discutarea
mai multor variante, s-a hotărât scindarea universităţii clujene: Facultăţile
de Litere şi Filosofie, de Medicină şi de Drept s-au mutat la Sibiu, iar
Facultatea de Ştiinţe s-a refugiat la Timişoara. Deschiderea cursurilor a avut loc
la 10 noiembrie 1940, atât în Sibiu, cât şi la Timişoara, universitatea
refugiată funcţionând fără întrerupere pe toată durata celui de-al Doilea
Război Mondial. Aşa cum afirma Iuliu Hațieganu, rectorul din perioada
1941-1944, misiunea universităţii, în noile condiţii socio-politice şi
organizatorice, era aceea de a păstra şi promova spiritualitatea românească în
teritoriul de formare a poporului român, Transilvania. Cât timp Universitatea
,,Regele Ferdinand I” s-a refugiat la Sibiu și la Timișoara, în Cluj a
reînceput să funcționeze Universitatea „Francisc Iosif”, cu predare în limba
maghiară, revenită de la Seghedin. Această instituție a funcționat cu cinci
facultăţi: Facultatea de Ştiinţe Juridice şi de Stat (Drept), Facultatea de
Matematică şi Ştiinţe Naturale, Facultatea de Arte, Limbi şi Ştiinţe Istorice
(Filologie), Facultatea de Medicină, respectiv Facultatea de Ştiinţe
Economice.Viața academică clujeană a fost profund influenţată de contextul
geopolitic de la finalul celui de-Al Doilea Război Mondial. În primăvara lui
1945, după restabilirea administraţiei românești asupra Transilvaniei,
Universitatea ,,Regele Ferdinand I” s-a reîntors la Cluj, după perioada de
refugiu de la Sibiu şi Timişoara. Anii 1946-1947 au fost marcaţi de epurarea
masivă a corpului profesoral al universităţii, motivată de raţiuni
politico-ideologice. În paralel, prin decretul
regal nr. 407 din 29 mai 1945, s-a înființat oficial „Universitatea cu limba de predare maghiară” din
Cluj. Structura acestei noi instituţii cuprindea Facultatea de Drept şi Ştiinţe
Economice, Facultatea de Matematică şi Ştiinţele Naturii, Facultatea de Litere
şi Istorie. Pentru scurt timp, a funcționat aici şi o Facultate de Medicină,
mutată ulterior la Târgu-Mureş. În decembrie
1945, universitatea maghiară din Cluj a primit numele de
,,Universitatea Bolyai”,
drept omagiu adus celor doi matematicieni ardeleni, tată şi fiu, Farkas şi
János Bolyai. La 30 decembrie 1947, proclamarea Republicii Populare Române a
marcat instalarea definitivă a comunismului în România. Ca urmare, începând din
luna mai 1948, Universitatea
,,Regele Ferdinand I” din Cluj şi-a schimbat oficial numele în ,,Universitatea Victor Babeş”. În urma
reformei învîțîmântului din august 1948, atât structura
Universităţii ,,Victor Babeş”, cât şi cea a Universităţii ,,Bolyai” au fost
profund transformate. Astfel, Facultăţile de Medicină au fost desprinse complet
şi irevocabil din componenţa universităţilor, devenind instituţii de sine
stătătoare. De asemenea, din toamna lui 1948 vor fi înfiinţate catedrele
de Materialism dialectic şi istoric, Baze ale
marxism-leninismului şi Economie politică. În toamna lui 1957 au fost create, pe facultăţi
şi secţii, cursurile învăţământului cu frecvenţă redusă (seral) şi a celui fără
frecvenţă.În perioada 1959-1970, Universitatea
clujeană a parcurs un lung proces În această perioadă, în Universitatea
„Victor Babeş” au funcţionat următoarele facultăţi, cu durata de patru ani:
Facultatea de Matematici şi Fizică, Facultatea de Ştiinţe Naturale, Facultatea
de Chimie, Facultatea de Geologie-Geografie, Facultatea de Pedagogie şi
Psihologie, Facultatea de Filologie, Facultatea de Filosofie şi Facultatea de
Istorie (care s-au unit într-o singură Facultate în 1954). A existat de
asemenea şi o Facultate de Ştiinţe Juridico-Administrative, cu durata de studii
de trei ani, care pentru o scurtă perioadă (1951-1953), a funcţionat în comun
cu Facultatea de Drept de la Universitatea „Bolyai”. În aceeaşi perioadă,
Universitatea ,,Bolyai” a avut în componenţă: Facultatea de Ştiinţe Economice,
Drept şi Administraţie Publică, cu 18 catedre; Facultatea de Ştiinţe ale
Naturii, cu opt catedre; Facultatea de Matematică şi Fizică, cu 10 catedre;
Facultatea de Chimie, cu cinci catedre; Facultatea de Istorie, cu şapte
catedre; Facultatea de Filosofie, cu patru catedre; Facultatea de Pedagogie şi
Psihologie, cu două catedre. Ca urmare a deciziilor conducerii de stat şi de
partid a României, în perioada martie-iulie
1959 are loc procesul de creare a unei singure
universităţi de stat la Cluj, prin unificarea universităţii româneşti cu cea
maghiară. Noua instituţie, care şi-a început activitatea în septembrie 1959, va purta numele
de Universitatea „Babeş-Bolyai” și
avea la momentul creării ei şase facultăţi: Facultatea de Matematică şi Fizică;
Facultatea de Chimie; Facultatea de Ştiinţe Naturale-Geografie; Facultatea de
Filologie; Facultatea de Ştiinţe Juridice; Facultatea de Istorie şi Filozofie.
Primul rector al Universităţii „Babeş-Bolyai” a fost profesorul Constantin
Daicoviciu . La înființare, Universitatea „Babeş-Bolyai” a însumat un total de
702 posturi didactice, faţă de 782 înainte de unificare. În anul şcolar
1959/1960, numărul studenţilor de la „Babeş-Bolyai” a fost de 4 502, din care 3
159 români, 1 285 maghiari, 36 germani şi 22 de alte naţionalităţi. de reorganizare a facultăţilor, catedrelor, secţiilor,
planurilor şi programelor de învăţământ universitar. În 1961 s-a înființat
Facultatea de Științe Economice.
Treptat, s-a ajuns la o structură academică în
care universitatea, împreună cu Institutul Pedagogic care i se asociase, avea
16 facultăți, cu 37 de secţii la cursurile de zi, 11 secţii la cursurile serale
şi 20 de secții la învățământul fără frecvență. Tot în acest interval au loc
noi investiții în infrastructura destinată studenților și profesorilor clujeni:
va fi construit campusul de cămine studențești Hasdeu , precum și Casa de
Cultură a Studenților. În anul universitar 1970/1971, s-a înregistrat
cel mai mare număr de studenți înmatriculați: 14 438 persoane (6 742 la
cursurile de zi, 235 la cursurile serale și 7 461 la fără frecvență) și cel mai
mare număr de cadre didactice – 841 persoane (102 profesori, 151 conferenţiari,
299 lectori, 198 asistenţi şi 91 stagiari). Deceniile 8 și 9 ale secolului XX
au reprezentat o perioadă dificilă în viața academică clujeană. Acum s-a
înregistrat o restrângere gradată a activității didactice și de cercetare, o
comasare internă a specializărilor, dispariția unor discipline (de ex.
psihologie), diminuarea contactelor științifice cu instituții universitare străine,
degradarea statutului studenților și profesorilor etc. În 1989, Universitatea
„Babeş-Bolyai” avea un total de 5 619 studenți, corpul didactic fiind compus
din 470 de profesori români, 81 de maghiari, 6 germani, 10 de la alte
minorităţi. În 22 decembrie 1989 este publicată „Declaraţia
pentru o nouă Universitate a Daciei superioare”, care vorbea despre
voinţa de a reorganiza universitatea clujeană pe baze moderne, asemănătoare cu
cele din perioada interbelică, ca urmare a dispariţiei regimului comunist. După
1990, în noul context democratic al României, Universitatea „Babeş-Bolyai” a
cunoscut o transformare profundă. Începând din 1995, s-a decis organizarea unui învăţământ universitar multicultural, creându-se cele
trei mari linii de studiu, pe criterii lingvistice: linia de studiu română,
linia de studiu maghiară și linia de studiu germană. Între
1991-2005 a avut loc
și un amplu proces de diversificare a facultăţilor, fie prin desprinderea lor
din structuri mai vechi, fie prin înfiinţare directă. Astfel, cu începere din anul universitar 2006/2007, Universitatea
„Babeş-Bolyai” funcționează într-un sistem cu 21 de facultăţi. Infrastructura
didactică și de cercetare a cunoscut de asemenea o dezvoltare accentuată în
ultimele decenii, în 1997 fiind demarată una dintre cele mai mari investiții
recente: construirea campusului universitar al Facultății de Științe Economice
și Gestiunea Afacerilor. Au fost reluate contactele și colaborările cu academii
și universități prestigioase din toată lumea, fiind create puternice rețele de
predare și de cercetare și derulate numeroase proiecte științifice în
colaborare. La nivelul anului 2015, din cele 21 de facultăți ale Universității
Babeș-Bolyai, 17 facultăți desfășurau activități în limba maghiară, iar 9
facultăți în limba germană. Pentru cei 41 690 de studenți înmatriculați în
instituția noastră erau în desfășurare 337 de programe de studii de licență și
master în limba română, 119 programe de licență și master în maghiară și 18
astfel de programe în limba germană. Universitatea Babeș-Bolyai a fost
clasificată recent, de către ministerul de resort, drept „universitate de
cercetare avansată și educație”.
Insigna sportivă - CFR Cluj
C.F.R. Cluj este un club de fotbal care joacă
în prezent în Liga a I-a. Clubul înființat în anul 1907 a câștigat de trei
titlul de Capioană a României, în anii 2008, 2010 și 2012, trei Cupe ale
României și două Super cupe ale României, fiind preluat de omul de afaceri
Arpad Paszkany. Culorile tradiționale ale echipamentului de joc al echipei
sunt alb și vișiniu. Acasă echipă joacă pe stadionul Dr. Constantin Rădulescu,
cu 24500 locuri pe scaune. Alte denumiri ale echipei au fost; Kolozsvari
Vasutas Sport Club, Kolozsvari A.C., Ferar KSME, Lokomotiva Cluj, Muncitoresc
Cluj, Clujeana Cluj și Steaua
- C.F.R. Cluj-Napoca. Sus am postat logo-ul și o poză reprezentând stadionul
acestei echipe.
Cluj
Napoca (până în 1974 - Cluj; în limba germană Klausenburg,
în limba maghiară Kolozsvár, în
dialectul săsesc Kleusenburch,
în limba latină Claudiopolis)
este un municipiu reședință de județ și cel mai mare oraș al judeţului
Cluj, ce numără aproximativ 310000 locuitori. În trecut a fost reședința
comitatului Cluj și una dintre capitalele istorice ale
Transilvaniei. Numele de Cluj provine, cel mai probabil, din
latinescu Castrum Clus, folosit pentru întâia oară în secolul al XII-lea
pentru a desemna cetatea orașului medieval de aici. Toponimul Clus are
semnificația de „închis” în latină și se referă la dealurile care
înconjoară orașul. O altă ipoteză acceptată este aceea a provenienței numelui
topic din germanul Klaus sau din cuvântul Klause (însemnând
«trecătoare între munți» sau din clusa «stăvilar, baraj»). Prima
atestare documentară a unei așezări pe teritoriul de astăzi al Clujului a fost
făcută de către geograful grec Ptolemeu, care a menționat aici una dintre
cele mai însemnate localități din Dacia, cu numele Napuca. Cea dintâi
atestare a Napocii romane datează din perioada imediat următoare războaielor de
cucerire a Daciei,din anii 107 - 108, și constă dintr-o bornă militară,
descoperită la Aiton, rezultată de la construcția unui drum strategic
imperial. Prin decretul Consiliului de Stat nr. 194 din 16 octombrie
1974, semnat de Ceaușescu, municipiului Cluj i-a fost atribuit
numele Cluj-Napoca, "pentru a eterniza denumirea acestei străvechi
așezări - mărturie a vechimii și continuității poporului român pe aceste
meleaguri. Sus am postat stemele orașului, de-a lungul vremurilor, și mai jos fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură clujene, dar și câteva
trimiteri poștale ilustrate, din vremuri diferite.
Căminul studențesc
Palul poștei
Stadionul CFR
Bastionul porții maghiare
Banca de economii
Baza sportivă
Biserica Bunavestire - cartierul Iris
Biserica evanghelică reformată
Biserica Ordinul Milostivirii
Camera de Comerț și Industrie
Gara
Județul
Cluj este un județ situat în partea central-vestică a
României,
în centrul provinciei istorice Transilvania, întins pe 6674 kilometri pătrați
și numărând aproximativ 692000 de locuitori. Capitala județului se află în
orașul Cluj - Napoca. Ca subdiviziuni administrativ-teritoriale județul se
compune din 5 municipii - Cluj Napoca, Dej, Turda, Câmpia Turzii și Gherla, 1
oraș - Huedin și 74 de comune. Sus am postat harta, stemele interbelică,
comunistă și actuală ale județului și mai jos fotografiile câtorva monumente de
cultură și arhitectură din județul Cluj, din vremuri diferite, alte frumoase locuri de vizitat în acest județ și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Biserica romano catolică - Borșa
Sfatul popular orășenesc - Câmpia Turzii
Biserica reformată - Căpușu Mare
Vila Dr. Hațegan - Ciucea
Vila Marosan - Cojocan
Școala comercială inferioară și internatul - Dej
Biserica romano catolică - Gherla
Banca de economii - Huedin
Biserica reformată - Iara
Poșta - Mociu
________________ooOoo________________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
William Shakespeare, poet dramaturg și actor englez,
a trăit între anii 1564 - 1616
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 18.12.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu