1. O monedă antică de aur dovedește că un împărat roman din
secolul al III-lea care a condus Dacia, considerat până acum un personaj
fictiv, a existat cu adevărat, spun oamenii de știință citați de televiziunea BBC.
Moneda care poartă numele lui Sponsian
și are gravat portretul împăratului a fost găsită în urmă cu mai bine de 300 de
ani în Transilvania, care a fost un avanpost al Imperiului Roman.
Se
credea că este vorba despre un fals, iar moneda a rămas închisă în dulapul unui
muzeu. Acum, oamenii de știință spun că urmele de zgârieturi vizibile la
microscop demonstrează că moneda era în circulație acum 2000 de ani. Se crede că acest sponsian a fost un
personaj real şi că a avut un rol în istorie”, este de părere profesorul Paul
Pearson de la University College din Londra. Moneda face parte dintr-un mic
tezaur descoperit în 1713. Până la jumătatea secolului al XIX-lea s-a crezut ca
moneda e originală. Apoi, din cauza designului destul de rudimentar,
cercetătorii au suspectat că moneda ar fi fost produsă de falsificatorii din
acea vreme. Pearson a observat zgârieturi pe suprafaţa monedei şi s-a gândit că
puteau proveni de la faptul că moneda a fost în circulaţie. El a contactat
Muzeul Hunterian de la Universitatea din Glasgow, acolo unde se afla moneda. Acolo
a examinat moneda, alături de alte 3, la un microscop puternic şi a confirmat
că într-adevăr existau zgârieturi, iar monedele păreau să fost ţinute împreună
cu altele în punguţele pentru bani. O analiză chimică a arătat, de asemenea, că
monedele au fost îngropate în pământ timp de sute de ani, spune Jesper
Ericsson, curator la Muzeul Hunterian. Cercetătorii cred că Sponsian a fost un
comandant militar care s-a declarat împărat al Daciei. Potrivit BBC, studiile
arheologice au stabilit că Dacia a fost izolată de restul imperiului roman în
jurul anului 260 d.Hr. Înconjurat de duşmani şi izolat de Roma, Sponsian şi-a
asumat comanda supremă în timpul unei perioade de haos şi război civil. „Credem
că a fost însărcinat cu menţinerea controlului asupra armatei şi populaţiei
civile, care erau complet izolate. Pentru a crea o economie funcţională, a
decis să-şi bată propriile monede”, a spus cercetătorul. După ce s-a stabilit
că monedele sunt autentice, Pearson și colegii lui au luat legătura cu Muzeul
Brukenthal din Sibiu, care deţine, de asemenea, o monedă sponsiană. Aceasta
făcea parte din moştenirea baronului Samuel von Brukenthal, fost guvernator al
Transilvaniei. Baronul studia moneda în momentul morţii sale, iar legenda spune
că ultimul lucru pe care l-a făcut a fost să lase un bilet pe care scria că
moneda e „autentică”. Specialiştii de la Muzeul Brukenthal au clasificat moneda
ca fiind un fals istoric, la fel ca ceilalți experți, dar s-au răzgândit când
au văzut cercetările lui Pearson, potrivit BBC. Descoperirea prezintă un
interes deosebit pentru istoria Transilvaniei şi a României, potrivit
managerului Muzeului Brukenthal, Alexandru Constantin Chituţă. „Pentru istoria
Transilvaniei şi a României în special, dar şi pentru istoria Europei în
general, dacă aceste rezultate vor fi acceptate de comunitatea ştiinţifică, ele
vor însemna adăugarea unei alte figuri istorice importante în istoria noastră”,
a spus el. Într-o lucrare
academică publicată recent, echipa de cercetători a Universităţii din Glasgow a
descoperit dovezi că un lot de monede, respinse de mult timp ca fiind falsuri,
sunt autentice. Monedele provin dintr-un mic tezaur de monede descoperite în
Transilvania în 1713. De-a lungul deceniilor, ele şi-au găsit drum în colecţii
din întreaga Europă, inclusiv în cea baronului Samuel von Brukenthal,
guvernator al Transilvaniei şi fondator al Muzeului Brukenthal la sfârşitul
secolului al XVIII-lea şi a Dr. William Hunter, a cărui moştenire din 1783 a
înfiinţat Muzeul The Hunterian. Până în prezent se cunosc doar patru monede cu
imaginea legendarului Sponsian, toate aparent originare din tezaurul din 1713
şi aflate în colecţii din Europa, între care una la Hunterian Museum din Glasgow
şi una la Muzeul Naţional Brukenthal din Sibiu. Se crede că Sponsianus a
fost un uzurpator al funcției de împărat roman care a încercat să preia
tronul în anii 240, probabil în timpul domniei lui Filip Arabul sau Gordian
al III-lea. Imperiul Roman în această perioadă a fost extrem de
instabil; multe zone periferice au fost probabil lăsate să se descurce
singure. Sponsian s-ar fi găsit responsabil pentru mii de oameni, fără
sprijin din partea regimului central al imperiului și înconjurat de triburi ostile; în
acest context, luarea de către Sponsian a titlului de împărat poate fi
considerată o încercare de menținere a ordinii.
2. Loteria
națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează
farurile spaniole.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 13 ianuarie 2007 prin care se popularizează Farul
Getaria.
Farul Getaria (în jargon
popular - Șoarecele)
este situat în proximitatea localității Getaria (Guetaria), provincia
Guipuzcoa, Țara Bascilor, nordul Spaniei, pe Muntele San Antón. Această lucrare de semnalizare pentru marinari a
fost construită pe rămășițele vechiului schit San Antón, care au fost
descoperite în timpul săpăturilor arheologice din anul 2008. Aici se pot vedea și
rămășițele unui turn de veghe, care făcea parte din sistemul de turnuri de
veghe al muntelui San Anton. Construcțiile schitului și ale
turnului de veghe au servit deja în 1813 pentru înființarea unui felinar, deși
farul ca atare a fost construit mai târziu, în anul 1862. Turnul farului are
înălțimea de 21 de metri, iar planul focal se află la 93 de metri deasupra
nivelului mării. Semnalele farului sunt vizibile de la 21 de mile marine (39
kilometri).Atașat turnului, există un pavilion care servește drept locuință
paznicului farului. Această cladire dispune dispune de hol, camera de
masini, birou, baie, bucatarie si trei dormitoare. Farul este închis pentru
public. Înainte de a se construi farul (anul 1802), duhovnicul Anton del Busto a
cerut permisiunea pentru construirea unui schit, numit San Antón. La
scurt timp, Consiliul General al provinciei Guiopuzcoa a solicitat licența de a
pune un felinar în schit deoarece insula era confundată cu munții din spate.
Farul propriu zis a fost construit după planurile lui Manuel Estibaus și a fost
inaugurat la data de 10 noiembrie 1863. Accesul vehiculelor spre far este
interzis, iar Muntele San Antón este acum o zonă de recreere pentru locuitorii
din Getaria. Farul face parte dintr-un traseu turistic circular de aproximativ 2 kilometri, traseu foarte ușor, care vă permite să
contemplați priveliști excelente ale portului, plajelor și centrul istoric
fortificat al localității Getaria. Traseul Farului Soarecelui Getaria este foarte simplu,
dar ascunde multe colțuri interesante permite să ne bucurăm de vederi
spectaculoase.
3.Banca Naţională a Ucrainei a pus
în circulaţie la data de 22 iulie 2022, o nouă monedă comemorativă de
circulaţie cu valoarea de 10 Grivne.
Moneda este dedicată „Forţelor de
Operaţiuni Speciale din cadrul Forţelor Armate ale Ucrainei”. Moneda este a
14-a seriei, iar tirajul ei este de 1000000 bucăţi. Aversul
monedei prezintă emblema Forţelor de Operaţiuni Speciale (un lup, având în
fundal o coroană de lauri, iar în partea de jos motto-ul „Vin la tine”). În
partea de sus este menţionat numele ţării, în partea dreaptă apare stema de
stat, iar în partea de jos se mneţionează valoarea nominală a monedei şi anul
baterii 2022. Pe revers este prezentat un soldat al Forţelor Speciale, în
echipament de luptă, având în fundal silueta prinţului Sviatoslav cel Viteaz,
purtând o sabie şi un scut. Motto-ul Forţelor Speciale, „Vin la tine”, este de
fapt îndemnul la luptă al aceluiaşi prinţ. Pe circumferinţă se menţionează
„Forţele de Operaţiuni Speciale din cadrul Forţelor Armate ale Ucrainei”.
Forţele de Operaţiuni Speciale sunt cea mai tânără şi mai modernă ramură a a
Forţelor Armate Ucrainiene, luând naştere după cucerirea Crimeei de către
Rusia.
4. Loteria
națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează
avioanele lumii.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 21 octombrie 1999 care prezintă avionul Lockheed
C-130H “Hercules”.
Avionul Lockheed C-130 “Hercules” este un avion de transport militarcu patru motoare
cu turbopropulsor, proiectat și construit de compania Lockheed,
acum Lockheed Martin. Avionul s-a construit ]n uzinele din orașul
nord-american Marietta, statul Gerogia. Echipa de proiectare a aeronavei a fost
condusă de Willis Hawkins. Capabil să utilizeze piste nepregătite pentru
aterizare și decolare, C-130 a fost inițial construit pentru evacuare medicală
și ca avion de transport de marfă. Lockheed C-130 este al treilea tip de avion
din istorie care a rămas în serviciu 50 de ani. Conceput inițial pentru transport
trupe și marfă avionul a găsit utilizăi și în alte domenii:
armă de foc, asalt aerian,
căutare și salvare, sprijin pentru cercetare științifică, recunoaștere a
vremii, realimentare aeriană, patrulă maritimă, etc. Acum
este principalul transportor aerian tactic pentru multe forțe
militare din întreaga lume. Mai mult de 40 de variante ale lui Hercules,
inclusiv versiuni civile comercializate, operează în peste 60 de state, printre
care și România (6 bucăți). El a intrat în serviciu în anul 1956 în dotarea
forțelor aeriene ale SUA și apoi ale Australiei.C-130 Hercules este cea mai
lungă aeronavă militară produsă în mod continuu de peste 60 de ani. Până în
anul 2006 sau construit 2262 exemplare, prețul unui aparta fiind în jur de 66,5
milioane dolari SUA. În anul 1963, un Hercules a atins și
încă deține recordul pentru cel mai mare și mai greu avion care a aterizat pe
un portavion. Câteva dintre principalele carcateristici tehnice ale
acestui model de avion sunt:
- echipaj: 13 (5 ofițeri și 8 soldați și subofițeri)
- lățime: 40,40 metri
- înălțime: 11,70 metri
- greutate (încărcat): 55520 kilograme
- motoare: Allison T56-A-15
- tipul motoarelor: turbopropulsoare
- viteza maximă: 480 kilometri pe oră
- raza maximă de acțiune: 4070 kilometri
- altitudine maximă de zbor: 9100 metri
- armament: diferă funcție de misiunile avionului
5. În anul 2022
Banca centrală a statului asiatic Cambodgia a lansat în circulație noi bancnote
ce prezintă chipul noului rege al statului.
Eu prezint mai jos bancnota de 200
riel care constă într-un mix de culori: gri, verde și
portocaliu. Principalele reprezentări de pe bancnotă sunt: avers – chipul Regelui Norodom
Sihamoni în tinerețe și pe revers – Pavilionul Clarul Lunii (Preah
Thineang Chan Chhaya) al Palatului Regal din Phnom Penh; Lângă pavilion
este reprezentată statuia regelui Sisowath, opera sculptorului Paul Ducuing.
Bancnota este realizată pe lungime și are dimensiunile de 138 x 64 milimetri.
Norodom
Sihamoni (născut 14 mai 1953) este actualul rege al
Cambodgiei. Este fiul cel mare al regelui Norodon Sihanouk și al reginei Norodom
Monineath Sihanouk. Fost ambasador al Cambodgiei la UNESCO a fost
ales de cei nouă membri ai Consiliului Coroanei să devină următorul rege după
abdicarea tatălui său din 2004. Înainte de a accede la tron, Sihamoni a fost
cunoscut pentru munca sa ca ambasador cultural în Europa și ca instructor de
dans clasic. Websit-ul regal despre genealogia familiei regale cambodgeniene
afirmă că Sihanouk și Monineath s-au căsătorit de două ori, o dată la 12
aprilie 1952, când ea avea 15 ani, și din nou ("mai formal", potrivit
site-ului) la 5 martie 1955; ea a fost cea de-a șaptea soție a regelui
Sihanouk. Regele Norodom Sihamoni are 14 frați vitregi din diferite relații ale
tatălui său; singurul frate bun, Samdech Norodom Narindrapong a murit în 2003. Și-a
petrecut cea mai mare parte a vieții în afara Cambodgiei. Copil fiind, a fost
trimis de tatăl său la Praga, în 1962, unde a urmat școala primară,
gimnazială, liceul și Academia de Muzică și Arte. A studiat dansul clasic și
muzica până în 1975. Vorbește fluent franceza și ceha și este bun vorbitor
de engleză și rusă. În timpul loviturii de stat din 1970, Sihamoni a rămas
în Cehoslovacia. În 1975 a părăsit Praga și a început să studieze
cinematografia în Coreea de Nord, iar în 1977 s-a întors în Cambodgia.
Imediat, khmerii roșii l-au arestat împreună cu familia regală până
în 1979 când a avut loc invazia vietnameză. În 1981 Prințul Sihamoni devine
profesor de dans clasic la Paris și mai târziu președintele
Asociației Khmere de dans. A trăit în Franța timp de 20 de ani și a
vizitat regulat Praga, unde și-a petrecut copilăria și adolescența. În 1993,
prințul a fost numit ambasadorul țării sale la UNESCO, unde a devenit cunoscut
pentru munca și devotarea sa pentru cultura cambodgiană. La 14 octombrie
2004, a fost ales în unanimitate de cei nouă membri ai Consiliului Coroanei să
devină noul rege după abdicarea surprinzătoare a regelui Norodom Sihanouk cu o
săptămână mai înainte. Sihamoni nu are copii, însă acest lucru nu creează o
problemă de succesiune deoarece chiar dacă ar fi existat un succesor, regele în
Cambodgia este ales de Consiliul de Coroană.
Pavilionul
Chan Chaya, aparținând Palatului regal din capitala – Phnom Penh (în limba khmeră:
„Preah Barum Reacha Veak Nei Preah Reacha Nayeak Kampuchea”), este un complex
de clădiri al reședinței regale cambodgiene. Edificiul a fost început
după regele Norodom (1860 – 1904) care a mutat capitala regală de la
Oudong la Phnom Penh după mijlocul anilor 1800, fiind construit pe ruinele
vechii cetăți - Banteay Kev (Cetatea de cristal) construită în anul 1803 de
către regele Ang Chan (1796 - 1834). Clădirea este orientată spre est și fiind situată
pe malul vestic al râului Mekong.
Actuala construcție s-a înălțat după instalarea protecorului francez când
capitala s-a stabilit la Phnom Penh, după proiectul arhitectului Neak Okhna
Tepnimith Mak. De atunci clădirea a fost restaurată, modificată în mai multe
rânduri. Astăzi aici au loc diverse ceremonii și spectacole, edificiul putând
fi vizitat și de public.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL DÂMBOVIȚA
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Trofeul Festivalului Național de Romanțe
"Crizantema de Aur" - 2009 - Târgoviște
Festivalul
național de romanțe „Crizantema de Aur” este un eveniment muzical ce are
loc an de an, începând cu anul 1967, în Târgoviște. Evenimentul este organizat
de către Primăria Municipiului Târgoviște, Consiliul Local Târgoviște,
Consiliul Județean Dâmbovița, Centrul pentru Cultură Tradițională Dâmbovița și
Casa de Cultură „I. G. Vasiliu”. Sus am postat un
afiş al festivalului din anul 2022.
Turnul Chindiei, cunoscut şi ca Turnul
Chindia, este un turn construit în secolul al XV-lea, în Târgovişte, si
face parte din ansamblul de monumente Curtea Domnească. Turnul a fost construit
de către domnitorul Vlad Ţepeş, în timpul celei de-a doua domnii, iniţial
pentru scopuri militare, clădirea servind drept punct de pază, foişor de foc,
dar şi pentru stocarea tezaurului. Situat in partea de nord-vest a Curtii
Domnesti, dominand intregul ansamblu de monumente de aici, Turnul Chindia a
devenit emblema orasului Targoviste. Inalt de 27 m, el este alcatuit dint-o
baza de forma unui trunchi de piramida, din piatra, din care se ridica un corp
cilindric din caramida al carui diametru masoara 9 m.Constructia are 3 etaje,
din care ultimele doua sunt marcate la exterior de deschideri in arc frant si
de balcoane sprijinite pe console de piatra. Accesul pana la partea superioara
a turnului se face cu ajutorul unei scari interioare, in spirala, situata pe
axul vertical al constructiei. Turnul Chindia a fost construit peste pridvorul
bisericii-Paraclis, ridicata de Mircea cel Batran. La inceput, turnul era
alcatuit din doua etaje, iar accesul se facea pe un pod mobil de la primul
nivel, direct din casa alaturata. Modificarile suferite de aceasta
constructie impiedica stabilirea cu exactitate a formei sale initiale, aspectul
actual fiind datorat domnitorului Gheorghe Bibescu, care a ordonat restaurarea
lui in 1847. Turnul Chindiei este cea mai importantă atracţie turistică din
oraş şi totodată simbolul oraşului, elemente specifice edificiului fiind
prezente pe stema oraşului, în partea de sus, dar şi în partea de jos. Fiind un
monument istoric, clădirea găzduieşte acum o expoziţie de documente, arme şi
obiecte care au aparţinut lui Vlad Ţepeş. Din punct de vedere administrativ,
Turnul Chindiei se află sub tutela Complexului Naţional Muzeal „Curtea
Domnească” Târgovişte. Există două ipoteze privind originea numelui turnului,
însă nu există niciun consens în privinţa acestui fapt. Cea dintâi susţine că
zone din vecinătatea turnului erau locul de desfăşurare a unor ospeţe, denumite
„chindii”, de unde şi provenienţa numelui.De asemenea, s-a sugerat că numele
îşi are originea de la cuvântul „chindie”, un arhaism ce însemna „apus”,
perioadă a zilei în care soldaţii ce apărau turnul aveau obligaţia să dea
semnalul prin care cele cinci porţi ale oraşului erau închise. După acest
moment, era interzisă intrarea sau ieşirea din oraş pe tot parcursul nopţii,
iar locuitorii aveau obligaţia de a nu circula pe străzi şi de a nu întreţine
focuri în aer liber care ar fi făcut vizibil oraşul de la mare distanţă.
Constantin Cantacuzino
Colegiul național "Constantin Cantacuzino" - Târgoviște 2000
Colegiul
Național Pedagogic “Constantin Cantacuzino” din municipiul Târgoviște
este o instituție de învățământ în care studiază aproximativ 1400 de elevi de
ciclul primar, gimnazial și liceal. Unic în județ prin profilul său
vocațional-pedagogic, a căpătat în timp identitate de școală apostolică. Devenit
din anul 2010 Școală Europeană și menținând titlul în 2013, în 2016 și 2019,
colegiul promovează un mediu educațional bazat pe flexibilitate, creativitate
și inovație pentru a forma personalități puternice, pragmatice, de succes, în
concordanță cu valorile școlii, cu principiile și valorile europene și
internationale. Instituția practică un demers didactic ce urmărește dezvoltarea
dimensiunii europene în educație, fapt certificat și prin obținerea titlului de
Școala eTwinning.
Aici se formează personalități puternice, pragmatice, de succes, în
concordanță cu valorile școlii, cu principiile și valorile europene și
internaționale, Adresa de corespondență a instituției este: Strada George Cair,
nr.3.
Constantin
Cantacuzino stolnicul, a fost un boier din Țara
Românească, recunoscut drept un reprezentant de seamă al umanismului în spațiul cultural român, cu
aplecare spre domenii precum istoria și geografia, care s-a născut în anul 1639
ți a decedat la data de 7 iunie 1716. A făcut studii la Constantinopol și Universitatea
din Padova. El este autorul unei istorii neterminate a Țării Românești, în care
a încercat să umple lacuna de cunoștințe despre istoria timpurie a românilor. Frate
al domnului Șerban Cantacuzino, Constantin stolnicul a fost proclamat la
moartea acestuia el însuși domn, însă a refuzat, preferând să îl urce în
scaun pe nepotului său de soră Constantin Brâncoveanu, în timpul domniei
căruia a condus multă vreme din umbră politica externă. În numele voievodului,
dar și în nume personal, stolnicul a purtat corespondență cu cancelariile
importante ale vremii. În 1707 a escaladat un conflict latent al Cantacuzinilor cu
Brâncoveanu, ceea ce a dus la retragerea lui Cantacuzino pe moșiile sale, deși
fiul său și alți nepoți cantacuzini au fost promovați în continuare în
dregătorii înalte. Urmare a studiilor făcute a devenit un excelent cunoscător
al culturii italiene, având cunoștințe temeinice de limbă italiană și latină,
și al sferei culturii grecești. Pe plan politic Constantin Cantacuzino a fost
adeptul unei linii antiotomane și a pledat pentru apropierea de Rusia și Sfântul
Imperiu Roman de Națiune Germană. Alături de fiul său, Ștefan Cantacuzino, a
fost executat în noaptea de 6 spre 7 iunie 1716 la Constantinopol,
sub acuzația colaborării cu austriecii. Pe lângă corespondența cu renumite
personalități politice, diplomați și cărturari ca Gherasim Cretanul, Antonio
dall'Acqua, Albano Albanese sau Bonvicinius, stolnicul Cantacuzino a lăsat
posterității caiete de note istorice și o operă istorică fundamentală, Istoria
Țării Rumânești dintru început (1716), care analizează critic un
material extrem de bogat, cuprinzând autori antici, bizantini și occidentali.
Lucrarea este redactată la inițiativa lui Ferdinand Marsigli și susține cu
multă fervență, combătând opiniile contrare, originea romană a
poporului român și continuitatea sa pe teritoriul Daciei, acumulând mărturii
despre teritoriul și locuitorii acestui stat, despre războaiele daco-romane și
romanizarea Daciei. Cantacuzino subliniază faptul că românii se deosebesc de
popoarele vecine prin capacitatea lor de a rezista vitregiilor istoriei,
evidentă mai ales în menținerea structurilor politice proprii. Se poate afirma
că sfârșitul secolului al XVII-lea în cultură este dominat de această figură reprezentativă
a lui Constantin Cantacuzino. Ceea ce l-a ajutat în susținerea ideii
continuității populației romanizate la nord de Dunăre ulterior retragerii
aureliene este atitudinea critică pe care acesta o abordează față de izvoare.
Stolnicul îi considera „rumâni” și pe cei aflați în Ardeal și Moldova,
argumentând apartenența la acest neam prin limba pe care o vorbesc. Un document
valoros pentru cultura română îl constituie catalogul bibliotecii lui
Constantin Cantacuzino, care conține printre altele și o listă a cărților
tipărite în principatele române la sfârșitul veacului al XVII-lea.
Primăria municipiului Târgoviște 1897 - 1997
Municipiul
Târgovişte,
fosta capitala a principatului Ţării Româneşti, este înzestrat cu o pereche de
impresionante clădiri publice în stilul Beaux Arts, datând din
perioada La Belle Époque: Primăria,
împreună cu Muzeul de Artă, unde a funcţionat cândva
vechea prefectură. Stilul s-a propagat prin intermediul instituţiei academice
École des Beaux-Arts din Paris, având o influenţă uriaşă în lume, fiind în
special potrivit pentru edificii publice sau private grandioase. Ambele
monumente arhitecturale din Târgovişte, menţionate aici, sunt opera
arhitectului (unele surse îl desemnează ca antreprenor constructor) Giovanni
Baldassare Vignossa (am găsit, în şase surse, diferite feluri de scriere a
acestui nume, optând pentru forma de faţă) şi a artistului decorator Giovanni
Battista del Basso. Aceştia au făcut parte din cel de-al “doilea val” de
constructori, arhitecţi şi artişti italieni activi în ţară, care au contribuit
în mare măsură la ridicarea mediului construit a ceea ce este acum arhitectura
României. “Primul val” de italieni (veneţieni în special) a fost activ la
sfârşitul sec. 17 – începutul sec. 18, în timpul domniei Prinţului Constantin
Brâncoveanu, contribuind la fundamentarea stilului brâncovenesc, precursor şi
sursă de inspiraţie al celui neoromânesc din perioada modernă. Un al “treilea
val” s-a desfăşurat în perioada interbelică, atunci când companii de
construcţii şi birouri de arhitectură italiene au contribuit la realizarea
arhitecturii Art Deco a Bucureştiului şi din restul ţării. Cel de-al “patrulea
val” a început în timpul ultimei decade, odată cu boom-ul de construcţii şi
imobiliar ce a avut loc pe aceste meleaguri, unde antreprenorii de construcţii
italieni sunt printre cei mai activi în acest domeniu. Fotomontajul de mai sus
şi fotografiile care urmeaza, prezintă din diferite unghiuri primăria din
Târgovişte (constructie inaugurată în 1897). Îmi plac proporţiile echilibrate
ale clădirii şi aerul de convivialitate al acesteia, caracteristici potrivite
rolului primăriei în cadrul comunităţii. Un foarte curios element în cadrul
bogatei panoplii decorative a clădirii este tema rozei vânturilor (un detaliu
arhitectural ornamental rar folosit în România) de pe vârful turnului, o balenă
cu o coroană pe cap, ansamblu redat mai degraba in stil Art Nouveau, care face
un contrast captivant cu mediul acestui oraş situat la poalele Carpaţilor
Meridionali, departe de mări şi oceane. Ceasul clădirii ocupă frontonul
acesteia, avand o excelenta vizibilitate din piata publica, si pare a conserva
cadranul şi limbile originale, inclusiv din mecanismul de sec. 19, judecand
dupa tureta cu clopot de deasupra arcului de fronton. Este încadrat de doi
grifoni din zinc de sorginte clasică, ce simbolizeaza autoritatea. Frontonul
este de factură renascentistă, imbinarea celor două tipuri de design,
constituind esenţa arhitecturii de stil Beaux Arts. Ceasurile publice de epoca,
ce constituie importante puncte de focus pentru comunitate, au fost şi sunt
încă printre principalele victime ale valului de renovări şi reparaţii abuzive
de clădiri monument din ultima decadă şi ceva, unde, ca o regulă în România, nu
se face apel la istorici de arhitectură. Bucureştiul de exemplu fiind
vaduvit de un număr important de orologii, înlocuite cu dispozitive electronice
fără identitate, atât de pe edificiile de epocă din proprietatea statului, cât
şi ale celor ocupate de mari companii. Este meritul edililor din Târgovişte de
a conserva acest important element arhitectural şi clădirea primăriei în
ansamblul ei, care în interior este un alt capitol fascinant de design Beaux
Arts, şi de a păstra din identitatea arhitecturala atat de mult asaltată şi
distrusă în alte oraşe în anii de la căderea comunismului. (articol preluat de la Valentin Mandache).
Primăria municipiului Târgoviște este situată pe Bulevardul Revoluției, la nr.
1-3.
Festivalul concurs interjudețean al brigăzilor artistice
Târgoviște Ediția a VIII-a 1982
Brigada
artistică
a fost o formă de manifestare cultural-artistică, cu tentă umoristico-satirică,
a unui grup redus de oameni. Manifestarea avea loc pe scenă, în fața unui
public și consta într-un colaj de texte și melodii, cu mișcare scenică, decor și
vestimentație adecvate dar simple. A fost o formă de manifestare cultural
artistică specifică regimului comunist prin care se înfiera atitudinea
neconformă propagandei comuniste; lenea, mizeria și în general tot ce ținea de un comportament indecent în societate. Festivalul
concurs interjudețean
al brigăzilor artistice, ediția a VIII-a din anul 1982 s-a desfășurat cu sponsorizarea și sub
îndrumarea Combinatului de Oțeluri Speciale din municipiul Târgoviște.
Mechel
Târgoviște (fost Combinatul de Oțeluri Speciale - C.O.S.
- Târgoviște) este o companie din industria siderurgică din
România, parte a grupului siderurgic rus Mechel. Încă
din anul 1978, de la punerea sa în funcțiune, Combinatul de Oțeluri
Speciale Târgoviște a fost dotat cu tehnologie modernă destinată producției de
oțeluri speciale aliate și înalt aliate necesare dezvoltării industriei
naționale, civile și de apărare.
Trofeul Festivalului Național de Muzică Folk Târgoviște
Produsul prezentat
mai sus este un trofeu oferit câștigătorului uneia dintre edițiile Festivalului Național Concurs de
Muzică Folk “Târgoviște”. Începând cu anul
2008, anul, în municipiul Târgoviște desfășoară Festivalul Național Concurs de Muzică Folk “Târgoviște”. Acțiunea este organizată de
către: Consiliul Judeţean Dâmboviţa, Primăria
Târgovişte, Consiliul Local Târgovişte, Teatrul pentru Copii si
Tineret ‘Mihai Popescu’, Casa de Cultură a Municipiului ‘I. Gh. Vasiliu’,
Centrul pentru Cultură Tradiţională Dâmboviţa şi Universitatea Valahia – Clubul
studenţilor. Concursul este deschis oricărui interpret sau grup folk (de maxim
4 persoane), care poate prezenta în concurs cel puţin două creaţii proprii( la
grupuri – până la 4 membrii). Acțiunea are loc în sala de spectacole a Clubului
Studenţilor din Târgovişte și la ea pot participa concurenți vârsta cuprinsă
între 15 şi 35 de ani. Câștigătorului i se oferă un trofeu (ca cel prezentat
mai sus) și o sumă de bani.
Târgoviște este un municipiu, reședința de județ și
cel mai mare oraș al județului Dâmbovița, Muntenia, România, numărând
aproximativ 80000 de locuitori. Reședință domnească și capitală între anii 1396
și 1714, orașul a deținut mai bine de trei secole statutul de cel mai important
centru economic, politico-militar și cultural-artistic al Țării Românești.
Orașul este situat pe o terasă înaltă de 260 de metri, deasupra văii râului
Ialomița, la limita dintre regiunea deluroasă
subcarpatică și Câmpia înaltă a Târgoviștei. Săpăturile
arheologice efectuate pe teritoriul și în împrejurimile orașului au dovedit că
această regiune era locuită încă din neolitic, dar prima atestare documentară a
localității este făcută de cruciatul bavarez Johann Schiltberger, care a
vizitat orașul în anul 1396. Sus am postat stema actuală, iar dedesubt
fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură din municipiul
Târgoviște, din vremuri diferite.
Regimentul 3 Dâmbovița no. 22 Târgoviște
Palatul Diviziei
Prefectura
Casa d'Italia
Podul Mihai Bravu de pe râul Dâmbovița
Vederi
Ruinele Palatului Domnesc
Bulevardul Carol I
Chindia, Ruinele Palatului Domnesc și
Biserica Curtea Domnească
Școala de cavalerie
Dâmbovița este un județ din regiunea Muntenia, România, cu reședința în municipiul Târgoviște. Județul are o suprafață de 4054 kilometri pătrați (1,7 % din suprafața țării) și numără aproximativ 502000 de locuitori, fiind situat în partea central-sudică a țării, suprapunându-se bazinelor hidrografice ale râurilor Ialomița și Dâmbovița. Altitudinea maximă se înregistrează în Vârful Omu (2505 metri) din Munții Bucegi, iar cea minimă de cca 120–125 metri, în Câmpia Titu. Unitățile administrativ-teritoriale ale județului sunt: 2 municipii – Târgoviște și Moreni, 5 orașe – Găești, Pucioasa, Titu, Fieni și Răcari, precum și 81 de comune, cu 361 de sate. Sus am postat stema și harta județului Dâmbovița iar mai jos pozele câtorva frumoase locuri de vizitat în acest județ, dar și monumente de cultură și arhitectură din vremuri diferite.
Parcul - Găești
Casa de cultură - Găești
Vederi - Vulcana Pandele
Vedere - Nucet
Vederi - Moroeni
Monumentul eroilor - Pucioasa
Vederi - Moreni
Vederi - Gura Ocniței
Vederi - județul Dâmbovița
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitorul irlandez Oscar Wilde,
a trăit între anii 1854 - 1900
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 25.12.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu