Ca în fiecare an, pe 15 ianuarie, timbrul românesc marchează Ziua Culturii Naționale. Pentru a evidenția o tematică abordată în premieră,
Romfilatelia introduce în circulație emisiunea de mărci poștale „150 de ani de la prima serbare a românilor de pretutindeni”, eveniment care a avut loc la Mănăstirea Putna, în anul 1871. În urmă cu 150 de ani, Bucovina se afla sub stăpânirea Austro-Ungariei, fiind anexată acesteia în anul 1775. Populația românească din Bucovina lupta pentru păstrarea identității sale etnice și cultiva idealul unirii tuturor teritoriilor românești, aliniindu-se astfel mișcării mondiale de afirmare a dreptului popoarelor la autodeterminare şi de formare a statelor naţionale, mișcare care a avut o amploare deosebită în secolul al XIX-lea. Cu ocazia împlinirii a 400 de ani de la sfințirea Mănăstirii Putna, în anul 1870, studenții români reuniți la Viena au decis să transforme evenimentul într-o mare serbare națională. Izbucnirea războiului franco-prusac, la care s-au alăturat măsurile represive dispuse de autoritățile austro-ungare, a determinat amânarea serbării pentru anul următor. Studenții de la Viena au ales Comitetul de organizare a Serbării de la Putna, format din Ioan Slavici, președinte, Mihai Eminescu, secretar, și alți reprezentanți ai studențimii bucovinene. Alături de aceștia se regăsesc Nicolae Teclu și A.D. Xenopol. Pe 15 august 1871, dimineața, peste 3000 de români de pretutindeni au participat la Sfânta Liturghie de la Mănăstirea Putna. În seara precedentă, serbarea fusese deschisă cu 21 de salve de tun, trase de pe culmile dealurilor din apropiere, urmate de o slujbă religioasă. După Sfânta Liturghie, A.D. Xenopol a ținut o prelegere despre Ștefan cel Mare, ca exponent al întregului spațiu românesc. După-amiaza, vioara tânărului Ciprian Porumbescu, în vârstă de numai 17 ani, a emoționat cu acordurile ei întreaga adunare. Îmbrățișându-și tatăl, Ciprian Porumbescu rostește cuvintele, devenite celebre: „Tată, am cântat Daciei întregi”. Printre darurile aduse de participanți și sfințite în cadrul unei slujbe s-a aflat și o urnă omagială de argint, care conținea pământ adus din toate provinciile românești. Depusă pe mormântul lui Ștefan cel Mare, urna a fost însoțită de ruga: „Așa cum s-a unit acest pământ aici, mijlocește Dumnezeule să se unească și locurile de unde el s-a luat!”. Pe urnă este înscrisă o dedicație care definește un portret al marelui voievod: „Eroului, învingătoriului, aperatoriului esistinției române, scutului creștinătății, lui Ștefanu celu Mare, Junimea Română Academică, MDCCCLXX!”. De menționat că o parte din pământul conținut în urna depusă pe mormântul Voievodului Ștefan a fost presărat pe câmpurile de luptă care au făcut posibilă Marea Unire. Cele trei mărci poștale ale emisiunii reproduc, într-o asociere grafică sugestivă, alături de edificiul bisericii unde este înmormântat Ștefan cel Mare, portretele poetului Mihai Eminescu (pe timbrul cu valoarea nominală de 2,70 lei), scriitorului Ioan Slavici (pe timbrul cu valoarea nominală de 8,50 lei) și tânărului compozitor și interpret Ciprian Porumbescu (pe timbrul cu valoarea nominală de 10,50 lei).
Mănăstirea din localitatea Putna,
județul Suceava, asezata la 72 de
kilometri de Cetatea de Scaun este prima si cea mai importanta ctitorie a lui
Stefan cel Mare, si strajuieste, de peste cinci veacuri, tinutul legendar al Bucovinei.
Manastirea
a fost ridicata de Stefan cel Mare pentru biruinta obtinuta in batalia de la
Chilia, din 25 ianuarie 1465, la indemnul si cu staruinta sihastrului Daniil.
Lucrarile de constructie ale manastirii au fost terminate in 1469, dar
sfintirea ei a avut loc la data de 3 septembrie 1470. Ridicarea zidurilor de
imprejmuire ale incintei si a turnurilor aferente lor a fost terminata dupa un
deceniu de la sfintire, in 1481. Dupa
3 ani insa, manastirea a fost lovita de un
puternic incediu care a afectat in mod grav constructia. Stefan cel Mare nu s-a
lasat insa si desi avea pe cap bataliile cu Baiazid al II-lea, a refacut
manastirea la fel de frumoasa cum fusese si inainte.
In anul 1504 Stefan cel Mare a fost inmormantat in
incinta manastirii, dupa 47 de ani de domnie. In
1536 manastirea a fost cuprinsa de un nou incediu, in care
au ars casele domnesti, amandoua trapezele, bucataria, spitalul si camara cu
toate alimentele din interior. Dupa doua decenii cladirile afectate de incediu
au fost refacute, constructia casei domnesti fiind chiar amplificata. In
urmatorul secol Putna a cunoscut o stare de inflorire. Monumentul a fost din
nou devastat in anul 1653 de un incendiu pus de ostile conduse de Timus
Hmelnitki, amestecat in luptele pentru tronul Moldovei dintre socrul sau Vasile
Lupu si viitorul domn Gheorghe Stefan. Totusi aceasta informatie nu este foarte
sigura si unele cercetari au aratat ca in acea perioada au avut loc alunecari
de teren grave care au afectat fundatii bisericii, motiv pentru care a trebuit
demolata. Vasile Lupu a inceput reconstructia manastirii, lucrari care au fost
continuate de urmatorul domnitor, Gheorghe Stefan si finalizate de abia in 1662
de catre Eustatie Dabija, domnul de atunci al Moldovei. Lucrarile realizate in
aceasta perioada nu au avut in vedere doar biserica, ci intregul complex
manastiresc, constituind un moment important in istoria ansamblului monumental
al Putnei. Intre 1854 si
1856, zidurile fostei case domnesti au fost
demolate pana la nivelul solului iar in locul lor au fost construite un corp de
cladiri care exista si in prezent. In aceeasi perioada zona de nord a fost
largita si s-a construit un zid de 23 de metri, langa care s-au construit un
nou corp de chilii. In partea de nord-vest s-a ridicat o masiva cladire cu
parter si etaj destinata staretiei.
In anul 1859 au fost facute modificari la
forma acoperisului iar in anul 1882, pe locul turnului-clopotnita din lemn s-a
construit un turn inalt din zidarie, in care s-au instalat clopotele. In
urmatoarea perioada au mai urmat lucrari incheiate in 1902, prilej cu care a
fost refacut acoperisul bisericii dupa forma vechilor acoperisuri ale
monumentelor moldovenesti.
Mihai
Eminescu (nume real Mihail Eminovici) (născut 15 ianuarie
1850 la Ipoteşti, judeţul Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a
fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de cititorii români şi de
critica literară postumă drept cea mai importantă voce poetică din literature
română. Eminescu a fost activ în societatea politico-literară Junimea, şi a
lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A
publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să
studieze la viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46 de volume,
aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu,
în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de 3
februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat la
sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul
a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost înmormântat la umbra
unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales post-mortem (28 oct.1948)
membru al Academiei Române.
Ioan Slavici
a fost un prozator, dramaturg, memorialist, jurnalist și pedagoc român, membru corespondent, din anul 1882, al Academiei Române,
care s-a născut la data de 18 ianurie 1848 la Șiria, județul Arad și a decedat
la data de 17 august 1925. El este inițiatorul prozei realiste, în care
zugrăvește cu obiectivitate o lume omogenă, în care dimensiunile colective le
pot integra pe cele individuale, identificându-se cu spiritualitatea satului
ardelean, ale cărui valori le-a promovat în scrierile sale. Slavici
face armata la Viena, urmând și cursurile Facultății de Drept. Acolo se
împrietenește cu Eminescu, student și el în capitala Imperiului
Hasbsburgic. Debutul său literar are loc în revista
„Convorbiri literare”, unde i se publică lucrarea „Fata de birău”. Împreună cu
Eminescu, Slavici organizează serbarea panromânească de la Putna, punând astfel
bazele Societății Academice Sociale Literare „România Jună”. Ioan Slavici a
fost un jurnalist excepțional și de renume, fiind
redactor la publicația „Timpul” în București și, mai apoi, fondator al
„Tribunei din Sibiu”. În urma articolelor sale a fost închis de cinci ori, atât
în Austro-Ungaria, ca presupus naționalist român, cât și în România, ca
presupus spion austro-ungar. Memoriile sale, publicate în volumul „Amintiri”
(1924), au o importanță deosebită pentru istoria literaturii române. Opera lui
Ioan Slavici este puternic influențată de lumea
tradițională a satului ardelean. Un observator excelent
al mediului rural, Slavici realizează în nuvelele și studiile sale o veritabilă
frescă a moravurilor, a comportamentului oamenilor în funcție de
statutul lor social. Toate acestea sunt redate în cele mai mici amănunte, de la
ținute până la vorbire și gesturi.
Ciprian
Porumbescu, nume la
nastere Ciprian Golembiovski (nascut la data de 14 octombrie 1853 in
localitatea Sipotele Sucevei, Bucovina si decedat la data de 6 iunie 1883 la
Stupca, azi Ciprian Porumbescu, judetul Suceava) a fost un compozitor
român. Ciprian Porumbescu a fost fiul preotului ortodox Iraclie
Porumbescu. Născut Iraclie Golembiovski (Golemb, Galamb = porumbei),
acesta din urmă își schimbă numele de familie în Porumbescu în anul 1881.
xxx
"PROTESTLAND"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Insigna masonică - Ritul York - România
Produsul medalistic de mai sus este o insignă masonică realizată de Ritul York din România. Această insignă
are forma unui scut timbrat de o coroană murală, după modelul stemelor multor
localități din România. Sub înscrisul Ritul York România, în cadrul unui cerc.
sunt reprezentate mai multe simboluri masonice dintre care cel mai cunoscut
este echerul și compasul cu brațele întrepătrunse, încadrând litera mare de
tipar G.Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Medalia monedă - Respect medicilor - 50 eurocent
Lupta
împotriva epidemiei COVID - 19, este o luptă comună, care are mulţi eroi. Compania Casa de Monede a
emis o serie de medalii (monede) pe reversul monedelor de 50 eurocenți dedicate oamenilor implicați
în linia întâi a pandemiei de coronavirus. Ei sunt cei care se expun zilnic
pericolului, muncind în condiţii dificile. Medicii, infirmierii, ambulanţierii sunt în prima linie, îşi
riscă propria viaţă zi de zi. Cadrele
didactice, curierii, şoferii, pompierii şi vânzătorii, sunt în contact zilnic cu sute de oameni, fără munca
lor, societatea noastră s-ar opri de tot. Aversul medaliei reprezintă simbolic solidaritatea şi spiritul de
unitate care îi determină pe oameni să-şi acorde ajutor reciproc. Respect şi
preţuire pentru eroi, pentru noi şi pentru cei care se sacrifică zi de zi
pentru a opri virusul. Piesele sunt rotunde, au diametrul de 4 centimetri și
cântăresc 20 grame. Prima piesa comandată din această serie se achiziționează
pentru suma de 34,99 lei iar celelalte la prețul de 69,99 lei.
Pandemia
COVID-19,
cunoscută și sub numele de pandemia de coronavirus, este o pandemie
globală în curs de desfășurare a bolii, cauzată de coronavirusul 2 al
sindromului respirator acut sever (SARS-CoV-2).
Până la 27 septembrie 2022, pandemia a provocat peste 615 milioane de
cazuri și 6,53 milioane de decese confirmate, fiind una dintre cele mai mortale
din istorie. Simptomele COVID-19 variază de la nedetectabile la mortale, dar
cel mai frecvent includ febră, tuse uscată și oboseală. Boala severă este mai
probabilă la pacienții în vârstă și la cei cu anumite afecțiuni medicale
subiacente. COVID-19 se transmite atunci când oamenii respiră aerul contaminat
de picături și particule mici în suspensie care conțin virusul. Riscul de
inhalare a acestora este cel mai mare atunci când oamenii se află în imediata
apropiere, dar acestea pot fi inhalate pe distanțe mai mari, în special în
interior. Transmiterea poate avea loc, de asemenea, dacă fluidele contaminate
ajung la ochi, nas sau gură și, rareori, prin intermediul suprafețelor
contaminate. Vaccinurile COVID-19 au fost aprobate și distribuite pe scară
largă în diferite țări începând cu decembrie 2020. Alte măsuri preventive
recomandate includ distanțarea socială, purtarea de măști, îmbunătățirea
ventilației și a filtrării aerului și punerea în carantină a celor care au fost
expuși sau sunt simptomatici. Pandemia a declanșat perturbări sociale și
economice grave în întreaga lume, inclusiv cea mai mare recesiune globală de la
Marea Depresiune. Instituțiile de învățământ și zonele publice au fost închise
parțial sau total, iar multe evenimente au fost anulate sau amânate. Mai multe
companii farmaceutice au reușit în timp util realizarea unor vaccinuri utile în
combaterea virusului de o parte a cetățenilor au refuzat vaccinarea.
Medalia monedă - Sfântu Apostol Matei - 50 eurocent
Sfântul Apostol și Evanghelist Matei este unul
dintre cei doisprezece Apostoli alesi de Hristos. Inainte de a ajunge Apostol,
a fost vames si se numea Levi. Era originar din Capernaum si era fiul lui
Alfeu. Nu stim daca a fost casatorit. Potrivit traditiei este autorul primei
Evanghelii. Eusebiu si Sfantul Epifanie ne marturisesc ca Matei a scris
Evanghelia in limba aramaica si in limba greaca. Din Martirologiul roman aflam
ca a murit ca martir in Etiopia, fiind ars pe rug de pagani. Din textele
apocrife care vorbesc despre trecerea sa la cele vesnice, aflam ca a suferit
moarte de martir in Pont. Evanghelia după Matei se afla inscrisa in lista
Canonului Muritori si amintita de Sfintii Parinti: Atanasie cel Mare, Chiril al
Ierusalimului si Grigore de Nazianz. Ea este recunoscuta ca autentica si de
sinoadele particulare.Scopul evanghelistului a fost sa dovedeasca primilor
cititori ca Hristos este Mesia cel prezis de profeti si in persoana Sa s-au
indeplinit toate vechile profetii. Pentru ca el face trecerea de la Vechiul
Testament spre Noul Testament, Sfintii Parinti au hotarat ca Evanghelia scrisa
de el sa fie prima, cel mai aproape de Vechiul Testament. Evanghelia sa ii are
in vedere pe iudei si pe pagani si din acest motiv ea este mai mult o
Evanghelie de convertire a popoarelor la credinta. Iudeilor le descopera ca
Iisus este Mesia, iar paganilor le vesteste ca mantuirea se realizeaza prin
Hristos. Dupa marturia lui Irineu de Lyon, Evanghelia dupa Matei a fost scrisa
spre sfarsitul anilor 50 si inceputul anilor 60 ai primului secol crestin. Avand
in vedere ca Matei foloseste foarte des sintagma "Imparatia
cerurilor", Evanghelia sa este numita si Evanghelia Imparatiei. Evanghelia
după Matei este citita in Biserica timp de saptesprezece duminici după Duminica
Rusaliilor si in duminicile in care se lasa sec de carne si de branza. Dar si
in alte multe zile din an se citesc pericope din Evanghelia dupa Matei, precum
si la Praznice si la multe sarbatori ale Sfintilor.
Insigna - Cențiana 7 - 1973
Familia gentianelor este o familie de plante cu flori din 87 genuri si
peste 1500 de specii. Genul Gentiana cuprinde aproximativ 400 de specii. Este
un gen cosmopolit, care apare în habitatele alpine din regiunile temperate ale
Asiei, Europei si Americii. Unele specii, de asemenea, apar în nord-vestul
Africii, estul Australiei si Noua Zeelanda. Speciile genului sunt anuale,
bienale si perene. Unele sunt sempervirescente(vesnic verzi), altele nu. Pentru
multe gentiane nu se poate realiza cultura în afara habitatului lor natural,
dar mai multe specii sunt disponibile pentru cultivare. Gentiane sunt
rezistente si iubesc locurile insorite sau umbrite partial. Prefera solurile
acide bogate în humus si bine drenate. Se preteaza bine la gradinile pietroase.
Numele este un tribut adus lui Gentius, un antic rege ilir, despre care se
spune ca a descoperit proprietatile tonice ale plantelor. Unele specii au
proprietati terapeutice, radacinile lor fiind recoltate pentru fabricarea de
bauturi tonice. Gentianele sunt, de asemenea, folosite pentru aroma, de exemplu
în biter, si bauturi racoritoare care contin "extract din radacina de
gentiana". De exemplu, lichiorul frantuzesc Suze este fabricat din
gentiana galbena, iar fabrica de bere italiana Del Borgo produce o bere,
folosind gentiana ca adjuvant. Gentianele au frunze opuse, care sunt, uneori,
aranjate într-o rozeta bazala, si flori în forma de trompeta, care sunt, de
obicei, albastre sau azurii, dar putand varia de la alb, crem si galben la
rosu. Multe specii arata, de asemenea, polimorfism considerabil cu privire la
schimbarea culorii florii. De obicei, speciile de flori albastre predomina în
emisfera nordica, iar speciile cu flori rosii apar predominant în Anzi.
Speciile cu flori albe sunt împrastiate peste tot, dar predomina în Noua
Zeelanda. Toate speciile de gentiana au flori tubulare si terminale, de cele
mai multe ori pe tipul 5 (5 petale si 5 sepale), dar unele specii prezinta
variatii de 4 sau 7. Stilul este destul de scurt sau absent. Corola este adesea
tubuloasa, prezinta falduri între lobi, iar unicul ciclu de stamine, episepal,
este concrescut cu ea. In flora tarii noastre sunt raspândite mai mult în
regiunile de munte, îndeosebi prin pajisti. Unele traiesc prin paduri, în
locuri mlastinoase sau chiar prin balti.
Gentiana acaulis este o planta
scunda, cu tulpina foarte scurta, cu inaltimea de aproximativ 2 cm, la baza cu
o rozeta de frunze oval eliptice, groase, întinse pe pamînt, la vîrf cu o
singura floare mare, îndreptata în sus, în forma de cupa lunguiata, de culoare
albastriu-azurie, întunecata, cu nervuri longitudinale de culoare
verde-masliniu. Florile cresc pe un peduncul foarte scurt de 3-6 cm lungime.
Frunzele sunt sempervirescente, de 2-3.5 cm lungime, prinse într-o rozeta
bazala, formând tufe de pana la 10 cm latime. Cupele iubesc locurile pline de
soare, inflorind la sfârsitul primaverii si vara, în iunie-iulie, pe pajisti
sau in poienile din zona paduroasa, montana. Gentiana acaulis este o gentiana
autohtona mica, specifica Europei centrala si de sud est, din Spania pana în
Balcani, crescand, în special, în regiunile muntoase, precum Alpii, Cévennes si
Pirinei, la înaltimi intre 800 si 3.000 m. Este o planta perena ce creste pe
soluri acide. Strâns inrudita cu ea este Gentiana Clusii, deseori fiind
confundate. Diferenta este data de faptul ca cea din urma creste pe soluri
calcaroase si are frunzele mai scurte, iar florile nu au dungi de culoare
verde-masliniu. Alcatuirea florii acestei frumoase plante alpine reprezinta un
exemplu de organizare în vederea asigurarii polenizarii ei prin insecte.
Astfel, în fundul cupei care formeazi corola, nectarul cautat de insecte se
afla în cinci pungi separate, asezate în cerc, ceea ce face ca bondarul care
viziteazi aceste locuri si sa-si introduca succesiv trompa de cinci ori în
fiecare din pungi; astfel, învîrtindu-se în interiorul, corolei curata cu
spinarea sa polenul de pe toate cele cinci stamine asezate tot în cerc în jurul
pistilului si apoi îl transporta pe stigmatul altei flori. În cazul în care din
diferite cauze floarea nu a fost polenizata cu polen de la alta floare, este cu
putinta si o «autopolenizare». Bunaoara, pe vreme rece, în timpul noptii sau
spre sfîrsitul perioadei de înflorire, corola se apleaca cu gura în jos si
astfel polenul care se gaseste scuturat în fundul ei, cade pe stigmat.
Insigna - Campion juniori R.P.R. - baschet
(Republica Populară Română)
Baschetul este
unul dintre cele mai răspândite sporturi de echipă din lume; se
caracterizează prin finețea, precizia și fantezia exercițiilor tehnice și
tactice, prin talia înaltă și calitățile fizice deosebite ale sportivilor,
toate acestea implicate într-o luptă sportivă care pretinde spirit de echipă și
de sacrificiu, inteligență și rezistență nervoasă. Punctele sunt marcate
prin aruncarea mingii (ochire) prin coș de sus; echipa care acumulează mai
multe puncte la sfârșitul jocului câștigă. Mingea poate fi făcută să înainteze
pe teren prin driblare sau pasând-o altor coechipieri. Actele fizice
nesportive sunt penalizate și există restricții asupra modului în care este
folosită mingea. De-a lungul timpului, în baschet s-au dezvoltat
tehnicile obișnuite de ochire, pasare și driblare, dar și de
poziționare a jucătorilor, precum și structurile ofensive și defensive. De
obicei, jucătorii cei mai înalți vor ocupa centrul sau una
dintre cele două poziții de înaintare,
iar jucătorii mai mici de statură sau cei care au viteză și cele mai bune
abilități de mânuire a mingii, vor ocupa poziția de pază. În timp ce baschetul
competițional are niște reguli bine stabilite, numeroase variante de
baschet s-au dezvoltat pentru jocurile ocazionale. În anumite țări,
baschetul este un sport popular, cu mulți spectatori.
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Episcopul lituanian Motiejus Valancius,
a trăit între anii 1801-1875
Detaliu vignetă de pe o felicitare japoneză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 27.12.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu