1. Moneda euro franceză de colecție de mai jos celebrează clubul sportiv
francez de rugby Stade Francais. Pe
aversul monedei, în interiorul unui cerc liniar continuu, este reprezentat un
rugbyst în alergare, cu balonul în mână, în cadrul unui oval stilizat
reprezentând balonul de rugby, și o poartă (but) peste care se aruncă balonul
la încercări (eseuri). În dreapta sportivului, pe două rânduri orizontale, este
marcată valoarea monedei – 10 EURO iar la partea inferioară sunt
inscripționatele literele mari de tipar R și F reprezentând reprezentând inițialele numelui statului francez – Republique Francaise. Pe
revers, în interiorul unui cerc liniar continuu, este reprezentată stema echipei de rugby Stade Français și câteva flori de lis care decorează
tricourile jucătorilor acestei echipe. Pe părțile stângă și dreaptă, periferic
circular sunt aplicate inscripțiile: “STADE” și “FRANCAIS”, iar undeva în dreapta jos, pe două rânduri orizontale
este aplicată inscripția: “PARIS / RUGBY” și la partea cea mai de jos este
marcat anul emiterii monedei – 2009 – încadrat de două ornamente decorative
reprezentând monogramele monetăriei franceze ce a realizat moneda dar și ale
gravorului monedei.
Principalele caracteristici tehnice ale monedei sunt următoarele:
- anul emiterii – 2009
- valoarea – 10 euro
- forma – rotundă
- diametrul – 37 milimetri
- greutatea – 22,2 grame
- material compoziție – argint
- calitatea – proof
- tiraj – 5000 de bucăți
Floarea dec lis (lys
– crin) este foarte legată de
regalitate. Într-adevăr, stema coroanei Franței era împodobită cu trei flori de
lis, amintind astfel de Sfânta Treime și de credință. În cele din urmă, este un
simbol al fertilităţii. În religie, este asociat cu Fecioara Maria, astfel
încât crinul mai este numit și „Crinul Madonei” sau „Crinul Fecioarei”. Datorită
conotației sale religioase, crinul alb este însăși emblema inocenței și a
iubirii. Această floare reprezintă noblețea sentimentelor, poartă puritatea și
frumusețea tinereții. De asemenea, transmite reînnoire și renaștere, precum și
fertilitate și maternitate. Datorită curbei sale elegante, evocă măreția și
regalitatea. Grecii din antichitate credeau că a apărut din laptelei
zeiței Hera, iar astăzi este considerată floarea Fecioarei Maria. Crinul
(Lilium candidum) este o plantă perenă, erbacee, cu tulpină de 60-180 cm, cu
flori albe, în formă de trompetă, ce au parfum îmbătător. Înfloreşte în luna
iunie şi este originar din Balcani şi Orientul Mijlociu. Crinii preferă
soluri bogate în humus, bine aerisite, bine drenate, cu pH slab acid. Bulbii se
scot o dată la 2-4 ani, în luna august și se plantează imediat sau după 2-3
săptămȃni, timp în care se păstrează într-un loc răcoros și întunecos.
Plantarea se face la adȃncime egală cu de trei ori lungimea bulbului, iar
acesta se așază cu partea plată în jos. Tulpina crinilor se taie după uscarea
florilor lăsându-se doar 1/3 din aceasta astfel încât bulbul să continuie să
fie hrănit.
2.Moneda euro franceză de colecție de mai jos celebrează clubul sportiv francez de fotbal Olympique Lyonnais. Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc liniar continuu, este reprezentat stilizat și parțial un fotbalist în alergare, cu balonul la picior, suprapus peste o imagine a stadionului clubului. Undeva în dreapta, pe două rânduri orizontale, este aplicată inscripția – 1,5 EURO, iar dedesubt este marcat anul emiterii monedei – 2009, încadrat de două ornamente decorative reprezentând monogramele monetăriei franceze ce a realizat moneda dar și ale gravorului monedei. Sub an sunt inscripționate literele mari de tipar R și F reprezentând inițialele numelui statului francez – Republique Francaise. Pe revers, în interiorul unui cerc liniar continuu, este reprezentată stema echipei de fotbal Olympique Lyonnaise, iar periferic circular, pe părțile stângă, inferioară și dreapta este aplicată inscripția: “CHAMPION DE LIGUE 1 (campion în Liga 1) – 2002 - 2003 – 2004 – 2005 – 2006 – 2007 - 2008”.
2.Moneda euro franceză de colecție de mai jos celebrează clubul sportiv francez de fotbal Olympique Lyonnais. Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc liniar continuu, este reprezentat stilizat și parțial un fotbalist în alergare, cu balonul la picior, suprapus peste o imagine a stadionului clubului. Undeva în dreapta, pe două rânduri orizontale, este aplicată inscripția – 1,5 EURO, iar dedesubt este marcat anul emiterii monedei – 2009, încadrat de două ornamente decorative reprezentând monogramele monetăriei franceze ce a realizat moneda dar și ale gravorului monedei. Sub an sunt inscripționate literele mari de tipar R și F reprezentând inițialele numelui statului francez – Republique Francaise. Pe revers, în interiorul unui cerc liniar continuu, este reprezentată stema echipei de fotbal Olympique Lyonnaise, iar periferic circular, pe părțile stângă, inferioară și dreapta este aplicată inscripția: “CHAMPION DE LIGUE 1 (campion în Liga 1) – 2002 - 2003 – 2004 – 2005 – 2006 – 2007 - 2008”.
Principalele caracteristici tehnice ale monedei sunt următoarele:
- anul emiterii – 2009
- valoarea – 1,5 euro
- forma – rotundă
- diametrul – 30 milimetri
- greutatea – 11 grame
- material compoziție – aliaj cupru-nichel
- calitatea – BU
- tiraj – 10000 de bucăți
Olympique Lyonnais, cunoscută și ca OL, Olympique Lyon sau Lyon, este un club francez de fotbal care are sediul în Lyon și care evoluează în Ligue 1. Lyon a câștigat șase Trophées des Champions, trei campionate Ligue 2 și Cupe ale Franței, și a participat de șapte ori în Liga Campionilor, ajungand in semifinalele competitiei in 2010, fiind invinsa atunci de Bayern Munchne. In sezonul 2016-2017, echipa s-a calificat in semifinala UEFA Europa League, unde au fost eliminati de Ajax Amsterdam dupa 5-4 la general. Olympique Lyonnais dispută meciurile de acasă pe stadionul Parc Olympique Lyonnais ce are o capacitate de 59.198 de locuri. OL este de asemenea membru al grupului G-14, cluburi ce domină competițiile europene. Lyon a fost creat ca „Lyon Olympique Universitaire” în 1899, conform multor suporteri și statisticieni, dar pe plan național a fost fondat pe data de 3 august 1950.
3. Moneda euro franceză de colecție de mai jos celebrează clubul sportiv francez de rugby Stade Toulosain. Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc liniar continuu, este reprezentat un rugbyst în alergare, cu balonul în mână, dar și o fotografie stilizată a Primăriei orașului Toulouse. Deasupra clădirii, pe două rânduri orizontale, este marcată valoarea monedei – 10 EURO, și undeva jos, în dreapta, sunt inscripționate literele mari de tipar R și F reprezentând inițialele numelui statului francez – Republique Francaise. Pe revers, în interiorul unui cerc liniar continuu, este reprezentată stema echipei de rugby Stade Toulousain Français, dedesubt fiind marcat anul emiterii monedei – 2010 – încadrata de două ornamente decorative reprezentând monogramele monetăriei franceze ce a realizat moneda dar și ale gravorului monedei. Deasupra stemei sunt aplicate inscripțiile: “STADE” – orizontal și “TOULOUSAIN” – curbat.
Principalele caracteristici tehnice ale monedei sunt
următoarele:
- anul emiterii – 2010
- valoarea – 10 euro
- forma – rotundă
- diametrul – 37 milimetri
- greutatea – 22,2 grame
- material compoziție – argint
- calitatea – proof
- tiraj – 5000 de bucăți
Stade
Toulousain este
un club francez de rugby fondat în anul 1907, având sediul în
orașul Toulouse. Acest club este de mare reputație, câștigând de douăzeci și
unu de ori Campionatul Franței și de cinci ori Cupa Europei. Clubul s-a format
prin contopirea a două cluburi mai vechi și mai mici:
- Uniunea Sportivă a Școlii Veterinare (USEV), fondată în anul 1899
- Sport Athlétique Tolousain (SAT).
xxx
"IATĂ CUM SE SPALĂ CREIERII"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_____________xxx_____________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL DOLJ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Zilele Marin Sorescu - Craiova 2009
Marin
Sorescu a
fost un scriitor român, membru titular (din 1992) al Academiei Române,
care s-a născut la data de 29 februarie 1936 la Bulzești, județul Dolj, într-o
familie de țărani, și a decedat la data de 8 decembrie 1996 la București. Între
anii 1993 – 1995 a ocupat funcția de ministru al Culturii, fără afiliere
politică. A urmat cursurile școlii primare în satul natal, apoi a continuat
studiile la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova și ulterior - Școala
medie militară din Predeal.
Studiile universitare le-a făcut la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași,
la Facultatea de Filologie (1955-1960), licențiat în limbi moderne. În 1992,
și-a susținut doctoratul în filologie la Universitatea din București, cu teza
”Insolitul ca energie creatoare, cu exemple din literatura română”.Marin
Sorescu debutează la vârsta de 28 de ani, cu volumul de parodii "Singur
printre poeți". Până la moartea sa (în 1996) mai publică încă 23 de
volume, devenind o figură marcantă a poeziei românești contemporane. Marin
Sorescu a excelat în poezii parodice, a dat aproape echivalențe la versuri
de Maria Banuș, Nina Cassian, Veronica Porumbacu, a compus excelente
parodii la cantecele lui Miron Radu Paraschivescu, versurile lui Ion
Horea, Adrian Păunesci și încă alții. Poezia lui Sorescu acoperă o zonă
literară largă, stilul său ironic și degajat trezind în cititor spiritul ludic
al copilăriei. De altfel multe dintre volumele sale sunt dedicate celor mici
("Unde fugim de acasă?" - 1967, "Cirip-ciorap" - 1993). La
moartea scriitorului au rămas în manuscris cincisprezece volume, poezie, eseu,
jurnal și roman. Enumăr mai jos doar câteva dintre
creațiile marelui scriitor Marin Sorescu:- Poezie:
- Singur printre poeți – 1964
- Tinerețea lui Don Quijotte - 1968
- Trei dinți din față – 1977
- Fântâni în mare – 1982
- Poezii alese de cenzură - 1991
- Efectul de piramidă - 1998
- Încoronare – 2000
- Romane:
- Trei dinți din față - 1978
- Viziunea vizuinii - 1982
- Japița – 1999
- Teatru:
- Iona – 1968
- Paracliserul - 1970
- Setea muntelui de sare – 1974
- Matca – 1976
- Desfacerea gunoaielor - 1994
- Traduceri:
- Lirice de Boris Pasternak – 1969
- Situația de Lisandro Oterro - 1969
- Flori de prun de Tan Swie Hian – 1996
- Petersburg de Andrei Belîi- 1999
- Premiul Academiei Române – 1968 și 1977
- Medalia de aur pentru poezie "Napoli ospite", 1970 – Italia
- Premiul Academiei Române pentru dramaturgie, 1970
- Premiul "Le Muse", acordat de Accademie delle Muse, - 1978 – Florența
- Premiul Internațional de Poezie "Fernando Riello" – 1983 – Spania
- Premiul Herder, acordat de Universitatea din Viena – 1991 - pentru întreaga activitate
- Premiul Uniunii Scriitorilor din România - de șase ori, pentru poezie, teatru și critică literară
Festivalul concurs de muzică populară
Maria Tănase - Craiova - Ediția a III- a 1973
Festivalul - Concurs al Interpreților
Cântecului Popular Românesc „Maria Tănase” este
un spectacol-concurs, amplă manifestare de cultură populară, care are loc odată
la doi ani, la Craiova, unde participă interpreti ai cântecului popular
românesc din țară și din diaspora. Prima ediție a acestul festival – concurs a
avut loc în anul 1969.Maria Tănase (născută la data de 25 septembrie 1913 la București și
decedată la data de 22 iunie 1963 tot la București) a fost o
interpretă de muzică populară românească. S-a născut în mahalaua Cărămidarilor
din București, fiind al treilea copil al Anei Munteanu, originară din comuna
Cârța, județul Sibiu și a florarului Ion Coandă Tănase, din satul oltenesc
Mierea Birnicii, de pe valea Amaradiei. Apare pe scenă, pentru prima dată,
în anul 1921 pe scena Căminului Cultural „Cărămidarii de Jos” din Calea
Piscului, la serbarea de sfârșit de an a Școlii primare nr. 11, Tăbăcari, apoi
pe scena Liceului „Ion Heliade Rădulescu”, unde a urmat doar 3 clase, fiind
nevoită să se retragă pentru a lucra, alături de părinții săi, la grădină. În
mai 1934 se angajează la Teatrul „Cărăbuș”. Pe 2 iunie debutează în
revista Cărăbuș-Express (a lui N. Kirițescu) cu
pseudonimul Mary Atanasiu, ales de Constantin Tănase. În vara
anului 1936 imprimă cântece populare la casa de discuri
„Columbia”, sub supravegherea etno-muzicologilor Constantin Brăiloiu și
Harry Brauner, primele două fiind Cine iubește și lasă și M-am
jurat de mii de ori, pe care le-a imprimat cu acompaniamentul tarafului
Costică Vraciu din Gorj. În 1938 Maria Tănase începe să colaboreze cu
renumitul restaurant „Luxandra”, unde cânta acompaniată de orchestra
violonistului Petrică Moțoi. Data de 20 februarie
1938 reprezintă debutul radiofonic al artistei. Acompaniată de
taraful Ion Matache din Argeș, a prezentat „pe viu” un program de cântece
românești la emisiunea „Ora satului. După comentariile cronicarilor muzicali,
prilejuite de debutul la radio și ecoul puternic în rândurile auditorilor
emisiunilor radiofonice, Maria Tănase continuă să fie programată aproape săptămânal
de Radio România. Pe 17 august 1938 cântă la încheierea cursurilor de vară ale
Universității populare de la Vălenii de Munte, unde istoricul Nicolae Iorga o
supranumește Pasărea măiastră. În septembrie lansează cu
mare succes cântecele Mi-am pus busuioc în păr (cântec în stil
popular) și Habar n-ai tu (ambele având muzica compusă de Ion
Vasilescu) în revista Constelația Alhambrei, pe care le imprimă
apoi la „Columbia”. Pe 16 aprilie 1939 pleacă la Expoziția Universală de
la New York, unde cântă împreună cu orchestra lui Grigoraș Dinicu și cu
naistul Fănică Luca la Casa românească (unul din
pavilioanele României). La această Expoziție au mai fost
prezenți George Enescu, Constantin Brâncuși și Dimitrie Gusti. În
anul 1940 Garda de Fier distruge toate discurile existente cu Maria Tănase în
discoteca Radioului, sub pretextul că distorsionau folcorul românesc
autentic. Adevăratul motiv al acestei mișcări antisemite a fost faptul că în
cercul de prieteni ai Mariei Tănase se găseau și o serie de intelectuali evrei sau
democrați, ca folcloristul Harry Brauner (cel care a cules în anul
1929 cântecul prototip pentru Cine iubește și lasă)și jurnalistul
Stephan Roll. A avut o relație cu premierul Armand Călinescu, ucis de un
comando legionar. În martie 1941 întreprinde un turneu artistic în Turcia.
Cântă în revista Melody Revue de
la Istanbul cu prilejul inaugurării Teatrului de vară „Taxîm”.
Aici este desemnată cetățean de onoare de președintele Turciei. La finalul
acestui turneu se reîntoarce în țară. Alături de echipele formate din cele mai
selecte elemente ale teatrului și muzicii românești cântă răniților din război.
Interpretează câteva cântece românești de mare popularitate la inaugurarea noii
fundații a Societății Române de Radiodifuziune din data de 28 octombrie 1946.
În 1952 este solicitată să profeseze la Școala medie de muzică nr. 1 din
București, în cadrul unei catedre de cânt popular nou creată. Lansează cu
mare succes cântecele Dragi mi-s cântecele mele și Aseară
vântul bătea(cântec popular din Ardeal) la Concertul popoarelor organizat
cu prilejul celui de-al IV-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților
pentru Pace și Prietenie din vara anului 1953 de la București.
Din 1954 imprimă la Radio și la casa de
discuri Electrecord. A jucat pe scena Teatrului Municipal
în Cadavrul viu de Lev Nikolaevici Tolstoi – 1945
și în Horia de Mihai Davidoglu – 1956. A cântat în
opereta Mascota de Edmond Audran – 1944 și rolul principal din
comedia muzicală Sfinxul de la Hollywood de Ralph Benatzsky –
1946. A cântat în filmele Se aprind făcliile – 1939 – film
pierdut, România – 1947, Ciulinii Bărăganului –
1958 și în scurt metrajul Amintiri din București -
1958. Maria Tănase a avut un repertoriu alcătuit din aproape 400 de
cântece din toate regiunile României. În luna aprilie a anului 1954,
Departamentul Artelor din Ministerul Culturii a propus decorarea sa cu Ordinul
Muncii cls. a III-a. În anul 1955 a fost distinsă
cu Premiul de stat, iar în anul 1957 a primit titlul suprem
de Artist Emerit.Maria Tănase a fost și agentă a Serviciului Special
de Informații – SSI - condus de Eugen Cristescu. În primăvara
anului 1963, fiind într-un turneu la Hunedoara, cu Taraful Gorjului, află că
este bolnavă de cancer la plămâni. Întrerupe turneul, rugând-o pe Mia Bria să
o înlocuiască. Pe 2 mai ajunge acasă, în București. Se stinge din viață
la Spitalul Fundeni, pe 22 iunie 1963, la ora 14:10.
Societatea numismatică română
1971 - XV - 1986 Secția Craiova
Era la început
veacului al XX-lea. Cultura şi ştiinţa în România prinseseră aripi de zbor
stabile şi de perspectivă, precizându-se domeniile şi principiile de
activitate. Se trecea acum la culegerea primelor roade ale frământatului şi cu
rol de pionierat secol al XIX-lea, când reprezentanţi de frunte ai renaşterii
româneşti se dăruiau, cu întreaga lor fiinţă, intereselor naţionale. Unirea
Principatelor şi marile reforme ale lui Alexandru Ioan Cuza au deschis larg
porţile afirmării învăţământului, ştiinţei şi culturii în România. Publicaţii
şi societăţi de tot felul luau fiinţă, croindu-şi drum spre mintea şi inima
românilor. În acest context de efervescenţă spirituală, o nouă ştiinţă
specială se înfiripa în peisajul intelectual românesc. Informaţiile lui C.
Bolliac din „Trompeta Carpaţilor”, referitoare la unele descoperiri
monetare, dar mai ales lucrările lui D.A. Sturdza şi primele studii de
specialitate ale lui M.C. Sutzu, precum şi alcătuirea unor colecţii monetare,
aveau să se constituie ca temelie a ştiinţei numismatice din România. Începutul
sec. XX va marca pentru numismatica din ţara noastră un moment de o
reală însemnătate.
Pe data de 28 decembrie 1903, la iniţiativa unui grup
de entuziaşti şi pasionaţi ai acestei discipline, lua fiinţă Societatea
Numismatică Română (S.N.R.). Adunarea Generală, în şedinţa sa inaugurală, a
votat Statutele Societăţii şi a ales Comitetul de conducere în următoarea
alcătuire: D.A. Sturdza, preşedinte de onoare; M.C. Sutzu, preşedinte activ;
Gr. Tocilescu, vicepreşedinte; Al. Cantacuzino, secretar; lt. col. G.
Iordăchescu, casier contabil; dr. G. Severeanu, subsecretar şi D. Panku, C.
Alessandrescu, Carol Storck şi E.D. Mirea, membri. O dată cu adoptarea
Statutelor se fixa şi ţelul principal al Societăţii, care îşi propunea „să
dezvolte ştiinţa şi arta numismatică” în România." În prezent SNR are
filiale în aproape toate județele țării. Sus am postat logo-ul Societății
Numismatice Române.
Atena era o zeiţă, una dintre cele mai mari
divinități ale mitologiei greceşti, identificată de către romani cu
zeița Minerva.
Era zeița înțelepciunii, pe care grecii o mai numeau și
Pallas Athena sau, pur și simplu, Pallas. Deasupra am postat o poză cu statuia
zeiţei Atena care se găseşte la Muzeul Luvru din Paris. Pe listele
Societăţii Numismatice Române sunt în prezent 400 de colecţionari plătitori de
cotizaţie din care câteva zeci sunt profesionişti care lucrează în muzee,
centre de cercetare, universităţi, iar ceilalţi sunt colecţionari răspândiţi
prin toată ţara.
Salonul filatelic Ramuri - 13-17 octombrie 1995 - Craiova
Ziua Poștei Române - 9 octombrie
Filatelia poate fi definită ca studiul şi colecţionarea produselor filatelice, în special a timbrelor. Dar filatelia înseamnă mai mult decât o simplă preocupare pentru frumos. Provocare, informaţie, prietenie şi amuzament sunt doar câteva din caracteristicile unuia dintre cele mai populare hobby-uri din lume, filatelia. De peste 150 de ani, colecţionarea timbrelor este una din preocupările familiilor regale, vedetelor de film, celebrităţilor din lumea sportului şi a altor persoane din viaţa publică. Filatelia este un hobby foarte personal, iar popularitatea sa este determinată de faptul că este flexibil faţă de necesităţile colecţionarului. Înainte de apariţia mărcii poştale, costurile livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea primelor mărci poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia de bază a timbrelor o reprezintă plata în avans a unui serviciu poştal. De-a lungul timpului, această funcţie s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi principiu. Mărcile poştale îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o anumită valoare pentru o plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de celebrare şi promovare a patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai presus de orice, marca poştală este un veritabil ambasador al istoriei, culturii şi civilizaţiei umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă libertate de mişcare şi posibilitatea de a transmite informaţii în toate colţurile lumii. Timbrul capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o plăcere pentru ochi, prin frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de tipărire dar şi un studiu al istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi, deoarece îţi poate dezvălui detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar mai ales drumul parcurs de un plic până la destinaţie. Primul timbru din lume a apărut în Marea Britanie şi s-a numit Penny Black.
Optsprezece ani
mai târziu, la 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de mărci poştale româneşti
intitulată Cap de bour. Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi reproduce
semnul heraldic de pe stema statului. Prima emisiune de mărci poştale din
spaţiul românesc este formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale. Colecţionarea
mărcilor poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest hobby
european a ajuns în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de
domnie a lui Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, colecţionarii individuali
sau comercianţii de tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour,
Principatele Unite sau Cuza. Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre
a dus la organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea
având o activitate intensă, în special la începutul secolului al XX-lea. Astăzi,
timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi monedă unul dintre
simbolurile noastre naţionale.
Sărbătorită, anual, la 9 octombrie, Ziua
mondială a poştei marchează înfiinţarea, în 1874, a Uniunii Generale a
Poştelor, prin semnarea Tratatului de la Berna (Elveţia). Ziua mondială a
poştei a fost declarată la această dată de Congresul Uniunii Poştale Universale
(UPU), desfăşurat la Tokyo, în Japonia, în 1969, potrivit site-ului www.upu.int. Scopul marcării acestei zile este de a
conştientiza rolul sectorului poştal în viaţa oamenilor şi a societăţilor de
afaceri, contribuţia sa la dezvoltarea socială şi economică a ţărilor. De
asemenea, are menirea să încurajeze statele membre ale Uniunii Poştale
Universale să întreprindă programe prin care să transmită mesajele lor şi să
facă cunoscute activităţile proprii în rândul publicului şi a mass-media la
nivel naţional.
Municipiul Craiova - Primăria
Primăria
Municipiului Craiova,
în vechime – Palatul Băncii Comerțului,
este unul dintre cele mai cunoscute edificii din oraș, situat pe strada
Alexandru Ioan Cuza, nr.7. Banca Comerțului a fost proiectată de arhitectul Ion
Mincu în 1906 și finalizată în 1916 de către elevul acestuia, Constantin Iotzu.
Clădirea are un interior bogat decorat cu stucaturi, vitrouri, mozaicuri
venețiene și grilaje de fier forjat. La 12 decembrie 1897 (după alte surse în
1899), bancherul și omul politic liberal craiovean Constantin Neamțu înființa
la Craiova, sub forma unei afaceri de familie, Banca Comerțului. Societatea
bancară a devenit repede una din cele mai importante și de succes bănci cu
capital românesc din țară, deschizând sucursale în mai multe orașe importante.
În anul 1906, principalul promotor al arhitecturii neo-românești, arhitectul
Ion Mincu, a întocmit proiectul noului sediu al instituției. Moartea sa
timpurie, la doar 60 de ani, survenită la 6 decembrie 1912, a întrerupt
lucrările la construcția băncii, care au fost finalizate în perioada 1912 -
1916, sub supravegherea arhitectului Constantin Iotzu. Pentru finalizarea
lucrărilor la sediul Băncii Comerțului a fost angajat constructorul italian
Giovanni Batista Peressutti, care a lucrat alături de întreprinderea de
construcții a lui Carlo Dalla Barba. La vremea inaugurării sale, Banca
Comerțului era una din cele mai frumoase clădiri din oraș și chiar din țară,
impresionând atât prin aspectul exterior, cât și prin cel interior, bogat
ornamentat cu vitralii, candelabre și mozaicuri. În perioada 1916-1918, în
timpul ocupației germane în Craiova, în noua clădire s-a instalat cartierul
general german. La plecarea nemților din Oltenia, clădirea a fost devastată,
așa cum s-a întâmplat și cu alte edificii ocupate. În anul 1948, Banca
Comerțului a făcut obiectul aplicării Decretului nr. 197/1948
pentru dizolvarea și lichidarea întreprinderilor bancare și
institutelor de credit. Astfel, în Monitorul Oficial nr. 153 din 21
august 1948 a fost publicat un extras din decizia nr. 383/18 august
1948 a Curții Superioare Bancare, prin care s-a decis trecerea
în lichidare a Băncii. După anul 1948, în clădire au funcționat mai multe
instituții, printre care Filiala Academiei de Științe Istorice, Arheologice și
Etnografice, Comitetul Municipal al PCR și Consiliul Popular Municipal. După
cutremurul din 1977, edificiul a beneficiat de reparații curente. Din 1989,
fostul sediu al Băncii Comerțului este sediul Primăriei și al Consiliului local
al municipiului Craiova. Palatul fostei Bănci a
Comerțului este o clădire impunătoare, construită pe un plan patrulater pe trei
niveluri, într-un stil eclectic cu vădite elemente neo-românești. Conform unui
articol despre edificiu de pe site-ul arvha.org, e posibil ca fațada clădirii
să fi fost simetrică în proiectul inițial al lui Ion Mincu, iar volumul situat
în partea dreapta intrării, care “asimetrizează într-o oarecare măsură
compoziția”, să fie o adăugire ulterioară, realizată de Constantin Iotzu. De
asemenea, elementele de arhitectură vizibile în partea superioară a fațadei
principale, deasupra cornișei, aproape de acoperiș, e posibil să fi fost
proiectate de Mincu în urma unei călătorii de studii la Istanbul. Constructorii
au întrebuințat la ridicarea edificiului materiale solide, zidărie de cărămidă
legată cu mortar de ciment, mozaic venețian, stucatură, lanternouri, vitralii
și învelitoare din zinc. Tâmplăria, lamperia și mobilierul au fost executate
la Viena. La interior se remarcă fostul hol al ghișeelor băncii, astăzi
sala de întrunire a Consiliului Local, al cărui plafon casetat are în centrul
său un elegant luminator, pereții decorați și plafoanele pictate, elementele
spectaculoase de feronerie. Din holul de la parter, spre vest se găsește scara
de acces spre etaj, iar spre est scara de acces la subsol. Construită pe
3 niveluri, clădirea avea subsol (Tezaurul Băncii trezoreria, diverse depozite,
arhiva, locuința intendentului, încălzire centrală, uzină electrică proprie și
atelier mecanic), parter (un vestibul, o sală mare, ghișee și birourile
administrației) și etaj (un vestibul, din care, printr-o galerie, se ajunge în
holul unde se află diverse birouri, sala consiliului și cabinetul
directorului). În cuvintele doamnei Magda Buce Răduț în “Trecutul în Craiova de
azi”, fostul sediu al Băncii Comerțului este “o construcție elegantă,
luminoasă, cu multe deschideri spre exterior. Subsolul masiv, cu trezorerie,
arhivă, depozite, uzină electrică pentru încălzire și atelier mecanic (…) A
fost construită cu cele mai rezistente materiale – beton armat și zidărie de
cărămidă legată cu ciment, bogat ornată. Interioarele au pereții cu lambriuri
aurite și policrome, stucaturi, vopsitorii artistice în ulei, pardoseli cu
marmură și mozaicuri, uși și ferestre cu vitralii, grilaje din fier executate,
ca și mobilierul, în străinătate”. Sursa - http://www.monumenteoltenia.ro/
Municipiul Craiova (în germană Krajowa 1718-1739) este reședința județului Dolj, denumită și „capitala Olteniei”. Conform ultimului comunicat al Institutului Național de Statistică, în anul 2009 orașul avea o populație de 298643 de locuitori. Municipiul Craiova este situat în sudul României, pe malul stâng al Jiului, la ieșirea acestuia din regiunea deluroasă, la o altitudine cuprinsă între 75 și 116 m. Craiova face parte din Câmpia Română, mai precis din Câmpia Olteniei care se întinde între Dunăre, Olt și podișul Getic, fiind străbătută prin mijloc de Valea Jiului. Prima atestare documentară a orașului provine din anul 225, pe documentul istoric Tabula Peutingeriană. Sus este reprezentată stema municipiului Craiova şi jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură ale orașului din vremuri diferite.
Municipiul Craiova (în germană Krajowa 1718-1739) este reședința județului Dolj, denumită și „capitala Olteniei”. Conform ultimului comunicat al Institutului Național de Statistică, în anul 2009 orașul avea o populație de 298643 de locuitori. Municipiul Craiova este situat în sudul României, pe malul stâng al Jiului, la ieșirea acestuia din regiunea deluroasă, la o altitudine cuprinsă între 75 și 116 m. Craiova face parte din Câmpia Română, mai precis din Câmpia Olteniei care se întinde între Dunăre, Olt și podișul Getic, fiind străbătută prin mijloc de Valea Jiului. Prima atestare documentară a orașului provine din anul 225, pe documentul istoric Tabula Peutingeriană. Sus este reprezentată stema municipiului Craiova şi jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură ale orașului din vremuri diferite.
Stadionul Ion Oblemenco
Casa Iancu Pleșia
Liceul Frații Buzești
Inspectoratul de poliție județean Dolj
Casa N. Mihăilescu
Casa Valimărescu
Casa Elisei Alexandrescu
Casa de cultură
Biserica Madona Dudu
Biserica Sfântu Ilie
Dolj este un județ în
provincia istorică Oltenia din partea sudică a României, aflat în regiunea cea
mai mănoasă și roditoare a Câmpiei Dunării și a Olteniei, într-o zonă ce a
oferit, de-a lungul timpului, condiții de climă și mai ales sol, dintre cele
mai prielnice. Județul se întinde pe 7414 kilometri pătrați, numără aproximativ
734000 de locuitori având capitala în municipiul Craiova. Din punct de vedere
administrativ județul se compune din; 3 municipii - Craiova, Băilești și
Calafat, 4 orașe - Bechet, Dăbuleni, Filiași și Segarcea precum și 103
comune. Sus am postat harta, stemele comunistă și actuală ale județului
Dolj iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură doljene din
vremuri diferite dar și alte frumoase locuri de vizitat în acest județ.Biserica - Tunari
Monumentul Carol I - Calafat
Bulevardul- Calafat
Portul - Calafat
Dependințele Ștefan I. Marincu - Calafat
Dependințele I.S. Drăgulescu - Calafat
Cavoul Familiei Gheorghe Matei - Calafat
Casa Vasile Mirică - Calafat
Hotel Culescu - Băilești
Casa Ion Marincu - Calafat
_________________ooOoo_________________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Vincas Kudirka, poet și fizician lituanina,
a trăit între anii 1858 - 1899
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 25.12.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu