Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea belgiană KORTRIJK, denumire
franceză COURTRAI, districtul FLANDRA DE VEST, regiunea
FLANDRA, din vremuri diferite, câteva trimiteri poștale ilustrate,
o medalie, o insignă, un jeton și un ecuson - toate locale.
Teatrul
Interior - Biserica Sfântu Anton
Cazarma Școlii regimentale
Biserica Belfry
Biserica Sfântu Martin
Strada Drumul de Fier
Poarta Groeninge
Turnurile Broel
Piața de pește
Strada Leye
Pod peste râul Lys
Pensionul
Biserica Sfântu Mihai
Poșta
Bustul lui Louis Robbe și Strada Leopold
Strada Leopold și Palatul de Justiție
Parcul Saint George
Strada Albert
Hala
Piața mare cu cele trei turnuri
Gara
Palatul de Justiție
Poșta și telegraful
Podul Groeninge
Biserica Elooi
Monumentul Groeninge
Aeroportul
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Medalie locală
Jeton local
Insignă locală
Ecuson local
xxx
"KÂÂR JUSTICE"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O INSIGNĂ LOCALĂ
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL CARAȘ-SEVERIN
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Reuniunea de Cântări, Lectură și Muzică
a Plugarilor Români din Reșița Română
Reuniunea de
Cântări, Lectură şi Muzică a Plugarilor Români din Reşiţa Română a fost înființată
în anul 1894. Reuniunea a fost una dintre cele mai importante asociaţii
culturale ale Reşiţei, constituind nucleul activităţii corale şi teatrale
locale, care a rezistat mai bine de un secol şi care a contribuit la închegarea
altor grupări culturale printr-o implicare directă, iar, dacă pe stema
municipiului nostru este inclusă simbolic o liră, este bine să reamintim că
acest lucru se datorează şi acestei asociaţii. Reuniunea de Cântări, Lectură şi
Muzică Reşiţa Română a fost reînfiinţată în luna octombrie 2007 (preşedinte
Iliasă Ioan), cu scopul de a continua tradiţiile corale, teatrale, muzicale şi
de dansuri ale vechii asociaţii. Reuniunea s-a înscris, firesc, în mişcarea
culturală bănăţeană cu larg caracter de masă, începută la sfârşitul secolului
al nouăsprezecelea. Această asociaţie a reprezentat o adevărată instituţie
implicată o mare perioadă de timp în evenimentele comunităţii locale, alături
de celelalte asociaţii culturale din Reşiţa. Factorul principal al reuşitei
acţiunilor culturale de masă din Banat a fost nivelul cultural ridicat al
ţărănimii; existau, în acea vreme, ţărani-corişti, ţărani-dirijori,
ţărani-scriitori şi publicişti, ţărani-actori şi compozitori. Astfel, dirijorul
Corului Reuniunii, Iliasă Ioan, nu numai că a susţinut şi promovat, dar a şi
participat în mod direct la activitatea corală din Câlnic, Moniom, Cuptoare, a
Corului Sindicatelor şi a corurilor bisericeşti. În cadrul mişcării corale
ţărăneşti a proliferat şi mişcarea teatrală bănăţeană, de o mare amploare şi în
ascendent faţă de cea din Ardeal, situaţie recunoscută şi admirată de Iosif
Vulcan care aprecia, încă din anul 1889, ca "plugariul nostru din Banat
ne-a creat temelia teatrului naţional" iar în anul 1904, în revista
"Familia", dr. Iosif Blaga scria că: "În Banat, unde sunt atâtea
reuniuni de cântări şi coruri, acestea înseşi s-au pus în fruntea mişcării
teatrale. Dau şi concerte şi teatru."Parada portului popular german la Reșița
Ediția a XVII-a 12.06.2010
Parada portului
popular german de la Reșița este doar una din acțiunile culturale organizate la Reșița și în
județul Caraș Severin, în amintirea populării zonei cu etnici germani, acțiune
ce avut loc în urmă cu vreo 300 de ani. Această paradă se organizează anual
începând cu anul 1993 din inițiativa Asociației Germane de Cultură și Educație
a Adulților din municipiul Reșița, asociație fondată încă din data de 19
noiembrie 1987. În amintirea instalării germanilor pe aceste meleaguri, anual
în Reșița și județul Caraș Severin asociația organizează o diversitate de
acțiuni din care amintesc:
- Decada culturii germane în Banatul montan
- Zilele culturii germane la Reșița
- Copii desenează ținutul natal
- Parada portului popular german la Reșița
- Editare de carți, CD-uri, plicuri filatelice și ștampile poștale ocazionale
- Editarea revistei Echo der Vortragsreihe (Ecoul asociației) ce apare neîntrerupt de la 1 februarie 1990.
- Organizarea de spectacole cultural-artistice și de dansuri populare germane
- Organizarea unor expoziții cu produsele realizate de membrii germani ai cercurilor de desen, pictură, sculptură, etc
Loja Steaua lui Sever - Or. T. Severin
Sub auspiciile marelui ordin francez
Unire, adevăr, lumină - 1870
Produsul
prezentat aici este o medalie de lojă - Loja "Steaua
lui Sever" din oraşul Turnu Severin, realizată în anul 1870. Medalia este confecționată din bronz aurit,
are forma rotundă cu diametrul de 37 milimetri și poate fi admirată în colecția
Muzeului Național de Istorie a României. În centrul câmpului aversul este redat
cel mai cunoscut simbol al masoneriei (echerul și compasul cu brațele
întrepătrunse având între ele litera mare de tipart G). Periferic circular
între două cercuri liniare neînterupte sunt postate următoarele inscripții: “RES
:. L :. STEAOA LUI SEVER:.” (la partea superioară)
și: “O R :. T :. Severin” (la partea inferioară).
În cadrul acestor inscripții se disting câteva grupuri de câte trei puncte
echidistante (alte simboluri ale masoneriei). În câmpul central al reversului,
pe patru rânduri orizontale este aplicată inscripția: “SUB / AUSPICIILE / MARELUI
OR :. /FRANCES”. Periferic circular între două cercuri liniare neînterupte sunt
postate următoarele inscripții: “UNIRE, ADEVER, LUMINA” (la partea superioară)
și “1870” (la partea inferioară). Și în cadrul
acestor inscripții se disting câteva grupuri de câte trei puncte echidistante
(alte simboluri ale masoneriei). Loja
“Steaua lui Sever” a fost fondată în anul 1870 sub obedienţa Marelui Orient al Frantei, care
lucra în Ritul Francez de Memphis. Primul Mare Maestru al lojei a fost Grigore
Sâmboteanu, dintr-o veche familie boierească. Printre membrii lojei erau boieri
pământeni, negustori, institutori, atât
români. cât şi evrei. După 1990 loja s-a redeschis sub numele „Lumina" și
a aderat la Marea Lojă Natională Unită din România. Din anul 1997 loja se află
sub obediența Marii Loji Naţionale Române, fiind situată la poziția 36 din
Registrul matricol.Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Banatul montan - 150 de ani de la fabricarea primei
locomotive cu abur pe teritoriul de azi al României
Prima locomotivă cu
abur construită în spaţiul est-european, s-a construit la Reșița, în anul 1872,
ea fiind în serviciu până în anul 1937. Ea avea numărul de circulație 2 și a
fost realizată după modelul locomotivei Szekul, proiectată de către inginerul
scoțian John Haswell. Locomotiva avea o
greutate, în stare goală, de 9,05 tone, greutatea de serviciu era de 11,5 tone
și avea o lungime de 4,47 metri. Diametrul roţilor era de 711 milimetri, iar
forţa era de 1125 kilograme. Locomotiva avea doi cilindri şi funcţiona cu
carbune, iar ecartamentul era de 948 milimetri. Lungimea locomotivei, vedeta
muzeului reșițean, este de 4,470 metri. Locomotiva a fost destinată
tracţiunii trenurilor uzinale pe linii înguste cu ecartament de 948 mm, Reşiţa–Bocşa–Ocna
de Fier şi Reşiţa–Secu. Locomotiva se numea Resicza, avea două osii cuplate, o
putere de 45 CP şi putea atinge o viteză de 25 km/h. Capul de serie al
producției reșițene de locomotive cu abur, prima dintre cele 1000 fabricate în
total, a avut un destin aparte. Potrivit unor surse, ea ar fi fost scoasă din
serviciu în anul 1937, după care lipsesc orice referiri în legătură cu soarta
ei. Redescoperită în 1957 pe o linie de manevră a uzinelor de la Câmpia Turzii,
ea a revenit acasă în 1961 în urma demersurilor întreprinse de conducerea
Combinatului Metalurgic Reșița. Amplasată iniţial pe o linie de manevră din
preajma Fabricii de Locomotive, în 1972 și-a luat locul central în expoziția de
locomotive din Triaj, unde se găsește și în ziua de astăzi. În urmă cu
aproape două secole omenirea descoperea un nou mijloc de transport ce avea să
revoluţioneze toate domeniile de activitate: TRENUL! Petrache Poenaru,
inginerul cunoscut ca inventator al stiloului, a fost primul român care a
călătorit cu trenul la 27 octombrie 1831 între Liverpool şi Manchester despre
care a scris: „Am făcut această călătorie cu un nou mijloc de transport, care
este una din minunile industriei secolului… douăzeci de trăsuri legate unele cu
altele, încărcate cu 240 de persoane sunt trase deodată de o singură maşină cu
aburi…” Precum în Anglia, primele căi ferate au apărut pe teritoriul de astăzi
al ţării noastre în zonele unde se dezvoltase industria minieră şi apoi
siderurgică. Prima şi cea mai veche
cale ferată de pe reţeaua CFR a fost deschisă în Banat, la 1 noiembrie 1856,
între Oraviţa şi portul dunărean Baziaş (62,5 km). Folosită pentru transportul
cărbunelui, linia a fost prelungită ulterior până la Anina, important centru
minier al Banatului. Tot în Banat a mai existat prima cale ferată electrificată
pentru transport public de pe actualul teritoriu al României, care din păcate
astăzi este desfiinţată: Calea ferată electrică cu ecartament 1.000 mm Arad
Podgoria–Ghioroc–Radna (Pâncota), inaugurată la 10 aprilie 1913. La sfârşitul anului
1918, lungimea reţelei de cale ferată din România atingea o lungime de 11349
km, din care 3805 km în Vechiul Regat, 1188 km în Basarabia, 611 km în Bucovina
şi 5745 km în Ardeal şi Banat. Lungimea actuală totală a liniilor de cale
ferată din România este de peste 22000 km. Prima locomotivă pentru ecartament
normal fabricată în România Mare a fost produsă tot de uzinele din Reşiţa cu
numărul de fabricaţie „3” din anul 1926 purta numele „Regele Ferdinand” şi a
fost pusă în mişcare la Reşiţa la 10 iunie 1926, pentru primul parcurs de
probă, chiar de M. S. Regele Ferdinand, în prezenţa familiei regale. Tracţiunea
Diesel la Caile Ferate Romane a început timid, în anul 1938, cu o singură
locomotivă Diesel-electrică de mare putere (4400 CP), construită în Elveţia
pentru serviciul pe liniile magistrale, şi câteva locomotive Diesel-mecanice de
120 CP, pentru serviciul de manevră, construite de Uzinele N. Malaxa din
Bucureşti. În anul 1950 a fost aprobat planul de electrificare a ţării şi
crearea sistemului energetic naţional, o data cu acesta fiind în continuare şi
electrificarea principalelor căi ferate din România. Inaugurarea oficială a
tracţiunii electrice (pentru probe) pe tronsonul Braşov– Predeal a avut loc la
9 iunie 1963. Exploatarea comercială între Braşov şi Predeal a început la 9
decembrie 1965, cu prima locomotivă electrică din seria 060-EA. Lucrările de
electrificare au continuat în ritm susţinut pe principalele magistrale de pe
reţeaua CFR, astfel încât lungimea liniilor electrificate atinge astăzi peste
3800 kilometri.
Deasupra admiri una dintre dintre plăcuțele montate pe șasiul primelor
locomotive fabricate la Reșița.
De-a
lungul timpului Banatul, deşi un teritoriu relativ mic şi destul de unitar, a
suferit nenumărate împărţiri şi divizări administrative, în funcţie de
interesele de moment ale stăpânitorilor săi. Mai ales în ultimul secol, aceste
împărţiri au ajuns să ţină cont din ce în ce mai puţin de specificul său şi de
dorinţele locuitorilor. Banatul istoric are o suprafaţă totală de 28.526 kmp, care
în 1919-1920 au fost împărţiţi între trei state astfel: 18.966 kmp au revenit
României (66,5%), 9.276 kmp se află acum în Serbia (32,5%) şi 284 kmp în
Ungaria (1%). De formă patrată, Banatul are limite naturale în trei părţi
(Mureşul la nord, Tisa la vest şi Dunărea la sud), o limită convenţională fiind
doar cea de la est, care îl desparte de Transilvania şi Oltenia. Divizat după
1779 în comitate şi după 1920 în judeţe, Banatul a suferit unele separaţii care
ar fi putut foarte bine să fie evitate, ţinând cont de suprafaţa sa relativ
mică, asemănătoare cu cea a Belgiei sau Olandei. Din păcate, de multe ori
interesele de la centru au urmărit atât tăierea sa în unităţi teritoriale
distincte şi fără legături între ele, conduse în spirit centralist, cât şi detaşarea
unor zone de margine, care au fost alipite în mod discreţionar altor regiuni.
Acum, când falimentul împărţirii în judeţe începe să fie recunoscut şi la nivel
oficial, acest lucru poate fi observat cel mai bine tocmai în regiunea noastră.
În vremea administraţiei maghiare, Banatul a fost divizat în trei comitate,
care acopereau fâşii verticale de teritoriu mergând de la nord la sud. Cel
vestic se numea Torontal, fiind acum în cea mai mare parte a sa inclus în
Serbia (Voivodina) şi Ungaria. Partea centrală o ocupa comitatul Timiş,
cuprinzând regiunea Timişoara, dar şi teritorii din sud, actualmente în Banatul
sârbesc (Vârşeţ, Biserica Albă). Zona estică o forma comitatul Caraş-Severin. După
1920, divizarea în judeţe (termen până atunci necunoscut în Banat, unde în
perioada medievală fuseseră districte, cu suprafaţă mult mai mică) s-a făcut pe
orizontală. Partea nordică a devenit judeţul Timiş-Torontal (ca un ecou al
pretenţiilor teritoriale faţă de treimea din Banat cuprinsă în alte ţări), iar
judeţul Caraş-Severin a fost în scurt timp divizat la rândul său în cele două
componente. Această situaţie s-a menţinut până în anul 1950. Trecerea de la
judeţe la regiuni nu a însemnat imediat refacerea unităţii Banatului, însă
succesivele modificări ale acestora au adus în cele din urmă forma dorită, care
a existat în intervalul 1960-1968. Lăsând la o parte aspectele negative ale
perioadei comuniste, putem spune că în sfârşit organizarea administrativă din
acei ani respecta realitatea istorică. Revenirea la judeţe în 1968 a lovit din
nou puternic în unitatea regiunii. Doar judeţul Timiş face parte din Banat în
mod integral. Caraş-Severinul cuprinde trei localităţi (Bucova, Bouţari şi
Cornişoru) care aparţin Transilvaniei (Hunedoara). La rândul său, judeţul Hunedoara
a primit satele bănăţene Sălciva şi Pojoga, iar Mehedinţiul a primit oraşul
bănăţean Orşova şi încă 11 localităţi (Baia Nouă, Coramnic, Dubova, Eibenthal,
Ieşelniţa, Jupalnic, Ogradena, Plavişeviţa, Sviniţa, Tişoviţa, Tufări), limita
istorică între Banat şi Oltenia fiind în realitate la Vârciorova. De asemenea,
aproape tot malul stâng al Mureşului a fost inclus în judeţul Arad, care în cea
mai mare parte nu aparţine Banatului. Unele probleme apar la delimitarea
nordică, întrucât Mureşul, care reprezintă limita naturală a Banatului, trece
prin mijlocul oraşelor Arad şi Lipova. Lipova este un vechi oraş bănăţean, iar
zona Aradului din stânga Mureşului este formată din trei foste sate bănăţene
(Aradu Nou, Sânnicolau Mic şi Mureşel). Din acest motiv, considerăm că soluţia
adoptată în 1960-1968 a fost cea corectă, alipindu-se Banatului o fâşie de
teren din dreapta Mureşului, care mergea până la Curtici, Şiria şi Săvârşin
inclusiv.
Insigna sportivă - A.S. Minerul M.N.
(Asociația sportivă Minerul Moldova Nouă)
Clubul Sportiv Moldova Nouă este un club
de fotbal din orașul cărășean Moldova Nouă, care evoluează în Liga a
IV-a Caraș Severin. Clubul s-a înființat in 1953 cu numele de Progresul
Moldova Nouă, iar din 1954 s-a numit Minerul Moldova Nouă. A promovat pentru pentru prima oară în
Divizia C la finalul sezonului 1969–70. Tot în acest sezon, Minerul
Moldova Nouă a ajuns până în 16-imile Cupei României, fiind eliminată
de F C Argeș cu scorul general de 2-1. au uramt Urmează patru sezoane
consecutive în a 3-a divizie, la finalul cǎrora, Minerul a reușit promovarea
în divizia secundă, retrogradând după două sezoane. La sfârșitul sezonului
1976–77, Minerul a câștigat seria a
VIII-a a Diviziei C și a revenit pentru încă 3 ani în Divizia B. Au urmat 11 sezoane
consecutive în Divizia și o nouă calificare în 16-imile Cupei României dar de
astă dată este eliminată de SC Bacău cu
scorul general de 1-0. În vara anului 1992, din cauza reorganizării sistemului
competițional, clubul a retrogradat în campionatul județean. CS Moldova Nouă
își joacă meciurile de acasă pe stadionul Prof. Moise Străinescu.
Echipamentul tradițional de joc al echipei este:- În meciurile de acasă – tricou alb, șort și jambiere negre
- În meciurile din deplasare – Tricou albastru, șort vișiniu și jambiere albastre cu o dungă alb roșie
Insigna sportivă - Muncitorul Reșița - Judo
Există
informații că în Reșița a existat un club de fotbal denumit CS Muncitorul Reșița, că el a fost
fondat în anul 1911 și că aici sa jucat doar fotbal de ligi inferioare și
nicidecum judo.
Judoul este un sport – artă marțială
japoneză modernă.
În anul 1882, pornind de la principiile tradiționalului jujitsu și
păstrând tehnicile de aruncare și prize ale acestuia, profesorul Jigoro Kano
și-a format propriul său stil, care a devenit cunoscut sub denumirea de
Kano-ryu, iar mai târziu s-a numit Kodokan Judo.Principiile sale se bazează pe
folosirea supleței în locul forței brute, fiind eliminate loviturile și unele
luxări periculoase, cum ar fi luxarea degetelor. În judo se
folosesc proiectări, secerări, fixări la sol, strangulări și luxări. În anul
1964 judo-ul a devenit probă olimpică. Practicantul judoului se numește judoka.
Sala unde se practică judoul se numește dojo. Echipamentul de judo, numit judogi,
a fost introdus de către Kano în anul 1907.
Municipiul Reșița (în
maghiară Resicabánya, în germană Reschitz, în
cehă Rešice, in croată Ričica), este capitala județului
Caraș Severin din România, provincia Banat, care numără aproximativ 84000 de locuitori. Istoric, localitatea este atestată din secolul al
XV-lea cu numele de Rechyoka și Rechycha. Cercetările arheologice au
descoperit în acest spațiu urme de locuire din perioada neolitică, dacică și
romană. Este menționată în 1673 cu numele Reszinitza, ai cărei locuitori
plăteau impozite către pașalâcul Timișoarei, iar în anii 1690 -
1700 izvoarele o amintesc ca depinzând de Districtul Bocșei împreună cu
alte localități din Valea Bârzavei. Conscripția din anul 1717 o
menționează cu numele Retziza, având 62 gospodării impuse de către stăpânirea
austriacă nou instaurată aici. Ea devine din 3 iulie 1771 locul de întemeiere a
celui mai vechi și important centru metalurgic de pe continentul european.
Odată cu nașterea uzinelor, se pun bazele Reșiței industriale. Sus am postat
stemele comunistă și actuală ale orașului Reșița și dedesubt pozele câtorva
monumente de arhitectură și cultură din acest oraș, din vremuri diferite, dar
și câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Vila Koch
Fabrica de locomotive
Platoul Martin
Palatul Cultural
Intrarea în mină
Instalația de aglomerare
Gara
Fabrica de preparare a cărbunelui
Cărămidăria
Caraș-Severin este
un județ situat la limita provinciilor Banat și Transilvania din România,
care are ca reședință orașul
industrial Reșița. Situat în partea de sud-vest a României,
județul Caraș-Severin are o suprafață de 8514 kilometri pătrați, 3,6%
din suprafața țării, ocupă locul al treilea, ca mărime între județele țării,
numără aproximativ 333000 de locuitori și cuprinde 2 municipii - Reșița și
Caransebeș, 6 orașe - Bocșa, Oravița, Moldova Nouă, Oțelu Roșu, Anina, Băile
Herculane și 69 de comune. Sus am postat harta, stemele interbelică Caraș și
Severin, comunistă și actuală ale județului Caraș - Severin, iar dedesubt
pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din județ, din vremuri
diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Vedere - Pojejena
Vedere - Băile Herculane
Hotelul Severin - Băile Herculane
Mănăstirea Călugăra - Ciclova
Biserica catedrală greco ortodoxă română - Caransebeș
Biserica romano catolică - Caransebeș
Casa de Păstrare - Caransebeș
Vedere - Bocșa Română
Vedere - Bocșa Montană
Vedere - Baziaș
Fabrica de amoniac și Centrala electrică - Anina
_______________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitor britanic Winston Churchil,
a trăit între anii 1874 - 1965
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 17.12.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu