Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea austriacă SCHONAU IM MUHLKREIS,
bundes landul AUSTRIA SUPERIOARĂ, o carte poștală ilustrată
și două vederi generale.
Biserica
Pensionul
Castelul
O intrare în localitate
Trimitere poștală
Vederi generale
xxx
"LA STOMATOLOG"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
40 de ani de la căsătoria
juristului Alexandru Blancfort cu Elisa
Produsul
de mai sus este o medalie comemorativă realizată
în anul 1901, cu ocazia împlinirii a 40
de ani de la căsătorie a
juristului Blancfort.
Medalia este confecționată din argint și are forma rotundă cu diametrul de 70
milimetri. În centrul câmpului aversului sunt prezentate busturile acolate spre
stânga ale soților Blancfort, înconjurate de inscripția între două cercuri
periferice continui: “ALEXANDRU BLANCFORT NĂSCUT
17 MARTIE 1837 SOȚIA SA ELISA BLANCFORT NĂSCUTĂ 10 MAIU 1843 – PIATRA N(eamț)”.
În câmpul central al reversului, în interiorul unui cerc periferic liniar
continuu este prezentată central, începută pe șase
rânduri orizontale, inscripția: “SUVENIR / COPIILOR NOȘTRI / A 40-A ANIVERSARĂ
/ A CĂSĂTORIEI NOASTRE / 5 NOEMBRE / 1851 - 1901” și continuată pe
circumferință cu: “VICTORIA 1862. MATILDA 1864, LUCIA 1866, ALECU 1870. MARIȚA
1873. NICU 1875.”Alexandru Blancfort, (numele de familie la naștere - Damian) a fost un renumit avocat moldovean, care s-a născut în satul Racova, de lângă Buhuși, care a intrat de tânăr, ca mic funcționar (grămătic contabil) în serviciului marelui boier Cantacuzino –Pașcanu, proprietarul moșiei Podoleni. Servind mulți ani acolo (la moșie), în mediul franțuzit al marilor boieri moldoveni și-a schimbat numele în Blancfort, apoi tot acolo a învățat limba franceză. Din 1866 este numit în magistratură ca ”substituit” și în anul următor, 1867, ca procuror la Tribunalul Neamț (la vârsta de 30 de ani). Urmare a punerii în aplicare a noului cod civil la 1865, când multe și mari procese se iveau în fața instanțelor judecătorești, onorariile de avocat au devenit foarte mari. În scurt timp, datorită priceperii în exercitarea profesiunii sale, a reușit să agonisească o avere destul de însemnată, creându-și o situație independentă, ceea ce a contribuit mult la înălțarea prestigiului său. Dotat cu o mare inteligență, unită cu voință și stăruință în urmărirea unui țel în viață, fiind în același timp un autodidact în toată puterea cuvântului, a știut să-și apropie o cultură generală pe lângă aceea a științei dreptului. În viața politică a fost un militant, făcând parte din gruparea junimistă de la Iași, grație legăturilor sale de prietenie cu Petre Carp. În 1888 a fost ales pe lista de alegeri a guvernului junimist a lui Th. Rosetti, ca senator al Colegiului I Neamț, fiind reales și în 1892 sub guvernul conservator-junimist al lui Lascăr Catargiu. În viața lui familială a fost un bun soț și părinte. Căsătorit cu Eliza Rufly, de origine poloneză, au ținut să dea celor doi băieți și cinci fete, Alexandru și Nicu, respectiv Victoria, Matilda, Lucia, Adela și Maria o educație și cultură aleasă, la școli din țară și din străinătate. Prin testamentul său el a lăsat două legate de mare importanță:
- Casele sale din Piatra pentru Școala Profesională de Fete (azi localul Primăriei) care-i poartă numele;
- Vasta lui bibliotecă a fost lăsată Universității din Iași, printr-un act făcut în ianuarie 1906, cu două luni înaintea decesului survenit în martie 1906.
Insigna - V.R. (Uniunea Vatra Românească)
Uniunea Vatra Românească este organizaţie naţională social-culturală şi de
atitudine civică a românilor de pretutindeni, neguvernamentală, filantropică
şi independentă, nesubordonată nici unui partid, infiinţată la Târgu-Mureş în
urma evenimentelor din decembrie 1989. Uniunea Vatra Românească îşi asumă
menirea de a fi continuatoarea şi susţinătoarea idealurilor de reîntregire,
unitate, integritate teritorială, independenţă, suveranitate şi demnitate
naţională. Uniunea Vatra Românească contribuie la renaşterea spirituală şi
morală a poporului român, la instaurarea unui climat democratic pentru toţi
fiii patriei, fără deosebire de naţionalitate, sex, religie şi convingeri
politice. Uniunea Vatra Românească apără drepturile tuturor cetăţenilor ţării
şi cultivă sentimentul apartenenţei spirituale la patria mamă a românilor care
trăiesc dincolo de fruntarii. Uniunea Vatra Românească se pronunţă împotriva
oricăror manifestări de şovinism, rasism şi regionalism, se opune tendinţelor
de separatism, autonomie teritorială şi segregare etnică în România; ea
acţionează în conformitate cu principiile Cartei ONU şi ale documentelor
Conferinţelor pentru securitate şi cooperare în Europa. Sus am postat logo-ul Uniunii Vatra Românească. Uniunea Vatra
Românească are următoarele obiective:- aprofundarea cunoaşterii, respectării şi valorificării trecutului istoric al tuturor românilor, a vechimii şi continuităţii lor în spaţiul carpato-danubiano-pontic;
- cultivarea şi răspândirea valorilor culturale ale neamului românesc, continuarea tradiţiilor Şcolii Ardelene, „Astrei”, Academiei Române şi a altor instituţii naţionale;
- apărarea unităţii statale, integrităţii teritoriale, precum şi a suveranităţii şi demnităţii României, consfinţite prin actul istoric de la 1 Decembrie 1918, protejarea limbii naţionale şi a fiinţei poporului român;
- repunerea în drepturi a tradiţiilor culturale şi sociale, a adevăratelor valori naţionale, în acord cu credinţa şi morala creştină;
- sprijinirea prin toate mijloacele legale a drepturilor şi intereselor românilor de pretutindeni;
- dezvoltarea şi întărirea relaţiilor de înţelegere, colaborare, şi prietenie cu minorităţile naţionale, sprijinirea spiritualităţii lor, în conformitate cu Constituţia României şi normele internaţionale;
- ocrotirea drepturilor şi intereselor poporului român, constatarea, verificarea şi consemnarea încălcării acestora, sesizarea sau informarea instituţiilor şi instanţelor constituţionale de stat, precum şi a opiniei publice din ţară şi din străinătate asupra unor astfel de fapte; respectarea Constituţiei şi legilor ţării, a Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului, a Actului final al Conferinţei de la Helsinki;
- colaborarea cu uniuni, societăţi, asociaţii similare din ţară şi din străinătate, cu instituţii socio-culturale, organizaţii profesionale şi politice;
- susţinerea intereselor generale ale poporului român, fără a se subordona vreunui partid;
- cultivarea dragostei faţă de limba română, susţinând cu fermitate statutul ei de limbă oficială unică a statului român, fără a împiedica sau îngrădi folosirea, ca mijloc de comunicare, a limbii materne de către minorităţile naţionale;
- urmărirea adevărului cu privire la realităţile istorice, geografice, demografice şi cultural – artistice ale poporului român, combătând ori ce tendinţă de denaturare şi de distrugere a acestora, pentru a fi transmise nealterate generaţiilor viitoare;
- susţinerea, prin acţiuni specifice, a procesului de dezvoltare şi revigorare a vieţii spirituale, învăţământului, creaţiei populare şi a folclorului, a obiceiurilor, a portului şi datinilor străbune, precum şi a tradiţiilor religioase şi de muncă, în scopul propăşirii patriei.
- implicarea în apărarea și conservarea patrimoniului naţional.
Insigna - F.R.C. (Federația Română de Ciclism)
Federatia Româna
de Ciclism
a fost fondata la 26 Aprilie 1931 si s-a reorganizat în conformitate cu Legea
Educatiei Fizice si Sportului nr. 69/2000 la data de 16 Noiembrie 2001. În
actuala forma juridica ea este continuatoarea de drept a Federatiei Române de
Ciclism care a functionat în subordinea Ministerului Tineretului si Sportului
pâna la data de 16 Noiembrie 2001. Federatia Româna de Ciclism este structura
sportiva de interes national, constituita prin asocierea tuturor cluburilor cu
sectii de ciclism si asociatiile judetene de ciclism si a Municipiului
Bucuresti, afiliate sau recunoscute de aceasta. Este singura autorizata sa
organizeze si sa controleze activitatea de ciclism din România. Federatia
Româna de Ciclism este persoana juridica de drept privat, de utilitate publica,
autonoma, neguvernamentala, apolitica si fara scop lucrativ. Dobândirea
personalitatii juridice s-a facut conform legii. Ea organizeaza sau tuteleaza
competitiile oficiale de ciclism cu caracter national si cele internationale
care au loc pe teritoriul României și are sediul în Bucuresti, str. Academiei, nr. 2,
sector 3. Federatia Româna de Ciclism este afiliata la Uniunea Ciclista
Internationala (UCI) si la Uniunea Europeana de Ciclism (UEC) si respecta, în
activitatea ei, statutele si reglementarile celor doua organisme internationale
și este membra a Comitetului Olimpic Român. Ea are ca scop principal
organizarea si controlul practicarii ciclismului în România, extinderea
ciclismului pe întreg teritoriul României, precum si aplicarea unui sistem
organizat de selectie, pregatire si participare la competitii, în vederea
dezvoltarii activitatii de performanta si obtinerea unor rezultate de
prestigiu, pe plan national si international. Obiectivele Federatiei Române de
Ciclism sunt:
- asigura reprezentarea României în competitiile sportive si în organismele internationale la care este afiliata, stabileste si intretine relatii de colaborare si schimburi sportive cu federatii similare din alte tari si cu alte organisme internationale;
- împreuna cu structurile sportive afiliate conlucreaza cu organele administratiei publice centrale si locale în vederea asigurarii mijloacelor si conditiilor necesare pentru pregatirea sportivilor de performanta;
- organizeaza sistemul competitional intern;
- militeaza pentru promovarea, de catre sportivi, antrenori, arbitrii si alti tehnicieni din domeniu a spiritului de “fairplay”, cinste, corectitudine, munca, întrajutorare în pregatire si competitii;
- actioneaza impotriva practicii de folosire a substantelor si metodelor interzise în sport, în conformitate cu reglementarile interne si internationale;
- actioneaza pentru formarea si perfectionarea continua a specialistilor din domeniu, în corelatie cu nevoile 2 activitatii de ciclism;
- se preocupa de atragerea si implicarea cercetarii stiintifice si medicinei sportive în obiectivizarea si dirijarea procesului de selectie si pregatire a sportivilor;
- se preocupa de dezvoltarea bazei materiale de interes national destinate ciclismului;
- sprijina moral si material membrii federatiei sau fosti sportivi si tehnicieni aflati în situatii de necesitati deosebite;
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Insigna - Oltcit - România
Oltcit (oficial Oltcit
S.A.) a fost o marcă și un producător auto din România între anii
1981 – 1991. Oltcit a apărut ca urmare a unui parteneriat între autoritățile
statului român (guvern) și producătorul francez de mașini Citroën. Astfel, un
an mai târziu, în 1977, la Craiova, începe construcția unei fabrici moderne
pentru construcția unei mașini mici. În 1979, la Expoziția Realizărilor
Economiei Naționale a fost lansat oficial noul brand de mașini Oltcit, care
avea două variante: cu motor de 652 cmc și 36 CP și cu motor de 1130 cmc și 56
CP. Noile mașini Oltcit urmau să fie produse în serie începând cu anul 1980.
- Special - echipat cu un motor de 652 cm³ de la Visa și LNA.
- Club - echipat cu motor de 1129 cmc si cutie de viteze in 4 trepte.
- Club 12 TRS - echipat inițial cu un motor de 1200 cc, dar înlocuit cu un motor de 1299 cc și cutie de viteze cu 5 trepte; a fost o mașină destinată exportului.
- Club 12 CS - disponibil din 1993, camionetă cu doua locuri; Motor de 1299 cm³ și o cutie de viteze cu 5 trepte cu rapoarte care favorizează puterea.
Ordinul Casei Domnitoare în grad de ofițer
pentru civili - perioada 1939 - 1947
Produsul medalistic de mai sus este Ordinul Casei Domnitoare pentru civili, în
grad de ofițer, ce s-a acordat în perioada anilor 1939 – 1947. Diferența
între distincțiile pentru militari și cele pentru civili este aceea că
distincțiile pentru militari sunt realizate peste două săbii încrucișate pe
când cele civile nu. Atrage atenția
coroana regală care este fixată la partea de sus, stema stilizată a Regatului
România, având în mijloc un scut cu două cartiere albe și două negre dispuse în
cruce și sloganul regal în scris pe sectorul albastru cu litere galbene: ”NIHIL
SINE DEO” (nimic fără Dumnezeu). Această distincție se
conferea de către suveran persoanelor civile cu merite deosebite în activitatea
lor.
Jeton (semn militar personal de identitate) - Căpitan Atanasiu Emil
Produsul de mai sus poate fi ușor încadrat în categoria jetoanelor dar
și al semnelor militare personale de identitate. Atrage atenția că el a fost
realizat artizanal probabil pe un jeton rotund, din aluminiu, pe care era
aplicată inscripția ROMÂNIA. Literatura de specialitate precizează că jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezentau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Cu referire la Semnul militar personal de identitate
Regulamentul serviciului interior din armată apărut în anul 2008 spune că acesta este
format dintr-o plăcuţă confecţionată din metal uşor, antialergic, rezistent la
ardere şi cu posibilitatea de a fi divizată în două părţi prin rupere, la care
se ataşează un lănţişor de purtare şi are forma şi conţinutul prevăzute în
schema de mai jos.
Semnul
de identitate face parte din inventarul unităţii şi se distribuie inscripţionat
personalului militar în activitate şi personalului civil din armată de către
compartimentul personal al unităţii în care este încadrat, conform normelor de
echipare şi înzestrare cu bunuri materiale specifice personalului Ministerului
Apărării Naţionale în timp de pace şi la război. Rezerviştii primesc semnul
personal de identitate pe timpul mobilizării structurilor în care sunt
încadraţi. Semnul personal de identitate se poartă la gât, pe un lănţişor, fără
a fi expus la vedere, pe sub îmbrăcăminte. Este interzisă purtarea la gât a
semnului personal de identitate pe timpul activităţilor de educaţie fizică
militară. În situaţia pierderii, deteriorării sau furtului semnului personal de
identitate, posesorul raportează comandantului direct şi solicită, prin raport
scris, confecţionarea unui nou semn de identitate, iar cheltuielile aferente se
suportă de persoana în cauză. În cazul decesului personalului pe timpul
îndeplinirii misiunilor, plăcuţa se va rupe longitudinal în două jumătăţi, din
care una va fi recuperată şi predată comandantului acestuia, care o va înainta,
ierarhic, la compartimentul de personal al unităţii, iar cealaltă jumătate va
fi depusă împreună cu rămăşiţele decedatului. Semnul personal de identitate se
retrage de la titular de către compartimentul de personal, în următoarele
situaţii:
- la trecerea în rezervă sau direct în retragere;
- la transferarea în afara Ministerului Apărării Naţionale;
- încetarea contractului de angajare;
- scoaterea din evidenţă de către centrul militar;
- după demobilizarea unităţilor.
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitorul francez Jules Verne,
a trăit între anii 1828 - 1905
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 17.12.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu