1. Moneda
de mai jos marchează trecerea a două sute de ani de la moartea lui
Friedrich Schiller. În centrul câmpului
aversului este reprezentat bustul lui Friedrich Schiller, privind spre dreapta.
Periferic circular, pe trei rânduri, în interiorul a două cercuri liniare
continui sunt aplicate inscripțiile: “200.TODESTAG DES DICHTERS.FRIEDRICH V.
SCHILLER” (exterior – 200 de ani de la moartea poetului Fridrich Schiller), “DIE
KRANICHE DES IBYCUS · DIE RÄUBER · ÜBER ANMUT UND WÜRDE” (mijloc – Macaralele
Ybicus, Hoții, Despre grație și demnitate) și “DER GEISTERSEHER · WILHELM TELL · NÄNIE WALLENSTEIN” (interior
– Cel care a vazut fantoma, Wilhelm Tell, Nanie Wallenstein – numele unor
cunoscute creașii ale autorului). În câmpul central al reversului este reprezentată
o pajură stilizată, cu aripile deschise, după modelul pajurii de pe stema
națională germană. Sub pajură sunt reprezentate 12 stele, fiecare în parte
având câte cinci colțuri. Periferic, la partea inferioară, este aplicată
inscripția: ”2005 10 EURO” reprezentând anul emiterii și valoarea monedei. Periferic circular, pe
laturile stângă, superioară și dreapta, între două
cercuri, este aplicată inscripția: “BUNDESREPUBLIK DEUTSCHLAND”, ceea ce
reprezintă numele țării. Undeva sub aripa
dreaptă a pajurii este aplicat un simbol grafic ce reprezintă monograma
gravorului monedei.
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice: data emiterii – 12 mai 2005, valoarea – 10 euro, forma –
rotundă, diametrul – 32,5 milimetri, greutatea – 18 grame, metal compoziție
– argint, puritate – 99,9 %, calitate proof, simbolul monetăriei – G tiraje – 1,8
milioane UNC și 300000 proof.
Johann
Christoph Friedrich Schiller, înnobilat în anul 1802 ca Friedrich
von Schiller, a fost un poet și dramaturg german, considerat unul din
clasicii poeziei germane, care s-a născut la data de 10 noiembrie 1759 și a
decedat la data de 9 mai 1805. La vârsta de 14 ani, tânărul Schiller este
înrolat la Academia Militară, instituție cu cel mai desăvârșit spirit cazon,
unde se va forma spiritul rebel al viitorului poet. După opt ani începe studiul
medicinei, devenind în 1780 medic militar. Încă din adolescență el se
simțea atras de literatură, în special de genul dramatic. Lecturile preferate
vor fi Shakespeare, J.J.Rouseau și poeții germani aparținând
mișcării Sturm und Drang („Furtună și Avânt”). În 1781 publică
drama Die Räuber („Hoții”), jucată cu succes un an mai târziu
la teatrul din Manheim, deschizându-i drumul spre celebritate. În anul
1787 se stabilește la Weimar, primind funcția de consilier la curtea
marelui duce Karl August. Această ultimă perioadă a vieții sale este marcată de
strânsa prietenie cu Joahnn Wolfgang von Goethe, o perioadă clasicistă.
Caracteristică acesteia, drama Don Carlos etalează un limbaj
mai stăpânit, ferit de exploziile verbale. Dați libertate gândirii,
replica marchizului de Posa, sintetizează noul principiu călăuzitor
al năvalnicului poet de odinioară. Teoretician al idealismului în estetică,
Schiller atribuia artei, literaturii și teatrului un rol fundamental în
emanciparea omului, vorbind despre „cel de al treilea imperiu vesel al jocului
și aparențelor”. Această concepție este teoretizată în lucrarea Briefe
über die ästhetische Erziehung des Menschen („Scrisori despre educația
estetică a omului”). În anul 1789 este numit profesor la Universitatea
din Jena. În 1794 editează publicația Die Horen,
unde va colabora și Goethe. Prietenia celor doi va rămâne unică în istoria
literaturii. Individualitățile lor puternice se completau reciproc, spiritul
speculativ, care pornea de la ideea de unitate, al lui Goethe și cel intuitiv,
pornind de la varietate, al lui Schiller se întâlneau la jumătatea drumului,
cum avea să scrie Schiller în studiul Über die naive und
sentimentalische Dichtung („Despre poezia naivă și cea sentimentală”).
La îndemnul lui Goethe, Schiller se întoarce - după zece ani de studii și
publicistică - la poezie și dramă. În vara anului 1804 Schiller s-a
îmbolnăvit din nou și a murit la Weimar (9 mai 1805).
2. Moneda
de mai jos marchează trecerea a o mie două sute de ani de la prima
atestare documentară a orașului german Magdeburg.În centrul câmpului aversului, în interiorul
unui cerc liniar continuu este reprezentată Catedrala din Magdeburg, având pe
stânga și pe dreapta câte 3 simboluri arhitectonice locale. Periferic circular,
la partea superioară, este marcat numele orașului – MAGDEBURG – iar la partea
inferioară, și tot periferic circular, este aplicată inscripția: “1200 JAHRE”
(1200 de ani). Deasupra acestui înscris se distinge un ornament decorativ care probabil este
simbolul gravorului monedei. În câmpul central al reversului, în interiorul
unui cerc liniar continuu, este
reprezentată o pajură stilizată, după modelul pajurii de pe stema națională
germană, încadrată de câte șase stele, fiecare având câte cinci colțuri. La
partea inferioară, periferic circular, sunt aplicate inscripțiile: “2005 10
EURO” (anul emiterii și valoarea monedei).
Sub valoarea 10 se distinge litera mare de tipar – A, care semnifică
monetăria germană la
care s-a realizat această monedă. La partea superioară a monedei, periferic
circular, pe două rânduri, este aplicată inscripția: “BUNDESREPUBLIK
DEUTSCHLAND”, ceea ce reprezintă numele țării.
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice: data emiterii – 12 mai 2005, valoarea – 10 euro, forma –
rotundă, diametrul – 32,5 milimetri, greutatea – 18 grame, metal
compoziție – argint, puritate – 99,9 %, calitate proof și BU, simbolul
monetăriei – A tiraje – 1,8 milioane UNC și 300000 proof.Magdeburg este
capitala landului Saxonia-Anhalt, Germania. Orașul este situat la râul Elba. Cu circa 230000 de locuitori este al doilea oraș ca mărime, după orașul Halle (Saale) din
Saxonia-Anhalt. În Magdeburg majoritatea locuitorilor sunt de confesiune
evanghelică sau catolică. În oraș există două școli superioare:
Otto-von-Guericke-Universität și Hochschule Magdeburg-Stendal.
Catedrala
(domul) din Magdeburg
este o biserică evanghelică luterană din orașul german Magdeburg.
Este cea mai mare biserică din estul Germaniei și cel mai important edificiu al
Bisericii Evanghelice din Germania Centrală. Pe locul actualei catedrale se
afla o veche mănăstire din anul 937, dedicată Sfântului Mauriciu. În anul
968 împăratul Otto I a întemeiat Arhiepiscopia de Magdeburg iar
biserica mănăstirii a devenit catedrală. După moartea sa, în anul 973,
împăratul a fost înmormântat în catedrală împreună cu soția sa. În anul 1207
catedrala a fost distrusă în urma unui incendiu. Arhiepiscopul Albert von
Kefernburg (1205-1232) a ordonat construcția unei noi catedrale, în stil
gotic, după ce a făcut mai multe vizite la bisericile din Franța și Italia
pentru a se documenta. Construcția a început în anul 1209, iar cele mai ample
lucrări au avut loc între 1235-1260, în timpul arhiepiscopului Wilbrand.
Finanțarea catedralei a venit din banii arhiepiscopiei, dar mai ales din urma
donațiilor nobilimii și a taxelor orășenilor, fapt ce a nemulțumit de multe ori
cetățenii din Magdeburg. În1363 catedrala a fost deschisă oficial în urma unui
festival primind hramul Sfinților Catrina și Mauriciu, dar
lucrările erau încă departe de a se termina. Cele două turnuri înalte de 99 de metri
au fost finalizate în anul 1477, iar catedrala a fost terminată în anul 1520,
când au fost instalate crucile în vârful turnurilor. În anul 1631 catedrala a
fost folosită ca loc de refugiu pentru cetățeni în timpul războiului de 30
de ani, iar în anul 1806, trupele
franceze ale lui Napoleon I au profanat catedrala și au jefuit-o. Pe
data de 16 ianuarie 1945 o bombă a lovit catedrala pe latura vestică, cauzând
grave avarii. După război catedrala a fost renovată, mai ales în urma lucrărilor
din 1983. În prezent este cel mai important lăcaș de cult din Magdeburg și un
important obiectiv turistic.
3. Moneda
de mai jos marchează trecerea a 100 de ani de la primirea Premiului
Nobel pentru Pace de către Bertha von
Suttner. În centrul câmpului
aversului, în interiorul unui cerc liniar continuu, este reprezentat bustul doamnei
Bertha von Suttner, privind ușor spre stânga, încadrat într-un dreptunghi, la
baza căruia stă scris: “DIE WAFFEN NIEDER!” (Jos armele!). Sub dreptunghi se
observă un piesaj greu interpretabil. Pe părțile
stângă, superioară și dreapta, periferic circular, este aplicată inscripția:
“100 JAHRE FRIEDENSNOBELPREIS BERHA VON SUTTNER” (100 de ani de la primirea de
către Bertha von Suttner a Premiului Nobel
pentru Pace). În câmpul central al reversului, în interiorul unui cerc liniar
continuu, este reprezentată o pajură stilizată, cu aripile deschise, după
modelul pajurii de pe stema națională germană, sub care sunt reprezentate 12
stele, fiecare în parte având câte cinci colțuri. Sub pajură se distinge litera
mare de tipar F, care simbolizează monetăria germană la care s-a realizat
această monedă. Periferic circular, pe părțile stângă, superioară și dreaptă,
sunt aplicate inscripțiile: “10 EURO”
(valoarea monedei), “BUNDESREPUBLIK DEUTSCHLAND” (numele țării) și: “2005” (anul emiterii monedei).
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice: data emiterii – 3 iunie 2005, valoarea – 10 euro, forma –
rotundă, diametrul – 32,5 milimetri, greutatea – 18 grame, metal
compoziție – argint, puritate – 99,9 %, calitate proof, simbolul monetăriei – F
și tiraje – 1,8 milioane UNC și 300000 proof.
Baroneasa Bertha
von Suttner (1843 - 1914) a
fost o scriitoare austriacă, cunoscută militantă pacifistă și prima femeie
Laureat al Premiului Nobel pentru Pace (1905) S-a născut în influenta familie
princiară austriacă Kinsky (este fiica general-feldmareșalului Kinsky, principe
von Wchinitz und Tettau și mătușa actualei principese-consoarte a Liechtensteinului). După ce s-a căsătorit cu baronul german von Suttner a
locuit timp de 10 ani la Tbilisi (pe
atunci în Rusia). A devenit
cunoscută după publicarea (la o editură din Dresda) a romanului Jos armele! în 1889. A mai scris romanele Manuscrisul,1885, Daniela Dormes 1886 ș.a.
Concepțiile ei l-au influențat puternic pe Alfred
Nobel a cărui prietenă apropiată a fost (ei i-ar aparține ideea
instituirii Premiilor Nobel), precum și pe Herbert
Spencer şi Charles Darwin, cu care a întreținut, de asemenea, o relație de prietenie.
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Regina Maria a României
Inaugurarea dispensarului - 9. XII.1923
Produsul prezentat mai sus este medalia „Inaugurarea
Dispensarului francez” (România) realizată din metal comun de gravorul
Constantin Kristescu în
anul 1923. Medalia cuprinde pe avers portretul reginei Maria, iar în exergă
textul „Marie de Roumanie - Inauguration du Dispensaire”, alături de data la
care a fost înfăptuit evenimentul, 9 decembrie 1923. Pe revers cuprinde
cifrul reginei surmontat de coroana utilizată la ceremonia de încoronare pe
fondul crucii reginei. Dimensiuni medaliei sunt 2,9 x 2,5 centimetri.
Maria, în
calitatea de soție a regelui Ferdinand I al României a fost prima regină a
României de după Unirea de la 1918. Numele său oficial, înregistrat la
naștere, a fost Maria Alexandra Victoria, ea provenind din Casa regală De Saxa
– Coburg și Gotha. S-a născut la data de 29
octombrie 1875, în localitatea Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia. Este nepoată de țar
și de regină. Mama sa este Marea Ducesă Maria Alexandrovna, fiica țarului
Alexandru al II-lea al Rusiei. Tatăl său este Ducele de Saxa – Coburg și
Gotha, Alfred Ernest Albert, fiul reginei Victoria a Angliei. Maria și a
petrecut copilăria și adolescența la reședința familiei din Eastwell Park,
Anglia. Un timp familia a locuit în Malta unde tatăl său avea obligații
militare de înaltă răspundere. Despre acele vremuri Maria a notat în
jurnalul său; “A fost o copilărie
fericită și fără griji, copilăria unor copii bogați și sănătoși, feriți de
loviturile și de asprele realități ale vieții.” Despre șederea în
Malta, Maria consemna; “Știu bine că strălucirea vieții în Malta e datorită
întrucâtva vârstei nostre; ne aflam acolo
tocmai la punctul de trecere de la copilărie la adolescență, când toate par o
revelație și toate visurile un adevăr. Într-un cuvânt, era vârsta nevinovăției,
raiul în care nu te mai poți înapoia după ce i-ai trecut pragul, intrând în
lumea realităților”. S-a
logodit la 16 ani cu Ferdinand, principele moștenitor
al României, care îi va deveni soț, la 29 decembrie 1892. O lună mai
târziu, municipalitatea Bucureștiului i-a oferit o cupa de argint, gravată cu
inscripția “Bine ai venit, mireasă, de Dumnezeu aleasă spre a patriei
cinstire.” Astfel Maria a devenit la numai 17 ani, prin căsătoria cu
principele moștenitor Ferdinand al României, principesa moștenitoare a unei
țări îndepărtate și necunoscute. „Pe vremea aceea, România era puțin cunoscută și mi se
puneau întrebări ciudate, uneori caraghioase; ba
unii chiar credeau că o să port văl pe față, după datina turcească! Știam că nu
voi fi nevoită să fac așa ceva, dar eu însumi aveam despre România o părere
foarte nedeslușită și puteam da prietenilor, plini de îngrijorare, foarte
puține lămuriri despre cele ce m-așteptau în țara cea nouă.” - notează Maria mai
târziu. Despre acomodarea sa în noua țară Maria vorbește explicit în
Testamentul de după moartea sa, care va fi prezentat integral puțin mai jos.
După căsătoria cu Ferdinand, Maria a fost nevoită să ducă o luptă permanentă cu
tata socru, regele Carol I al României, care o izola total la Castelul Peleș,
interzicându-i orice contact cu personalitățile politice și culturale
românești. În acest sens Maria a consemnat; ”În
tot timpul tinereții mele, cuvântul de ministru era sinonim cu capul
răutăților.” În viziunea lui Carol I, “existența se confunda cu datoria” și astfel atribuțiile
unei tinere principese moștenitoare nu se puteau desfășura decât în cadru
domestic, sub continua și atenta supraveghere a suveranului, unica sa menire
fiind perpetuarea dinastiei. Activitățile care depășeau cadrul protocolar
precum sportul, plimbarea sau mondenitatea erau considerate frivolități și
prompt sancționate. În acești ani de izolare Maria a suferit cumplit fiind
convinsă că a fost atrasă într-o capcană, atribuindu-se misiunea de a naște un
moștenitor pentru tron, că își va pierde tinerețea și frumusețea într-un castel
rece, spionată de către servitoare și guvernante. În numai câțiva ani,
după nașterea primilor trei copii, principesa Maria se va înfățișa lumii ca una
dintre cele mai frumoase femei ale Europei. Inteligentă, sănătoasă, nobilă în
comportament și atitudine dar și plină de vitalitate, principesa Maria
întruchipa idealul romantic al oricărui bărbat. Iată ce consemna ea în acest
sens; “În toate fazele educației și uceniciei mele pe
drumul vieții, am rămas o femeie tânără, sănătoasă și normală, care primea
bucuria când i se ivea în cale, dar totodată și multiplele datorii ce-mi erau
impuse”. Despre relația dintre
Ferdinand și Maria, Martha Bibescu a consemnat;”Această ființă
strălucitoare, desigur cea mai frumoasă principesă și poate cea mai frumoasă
femeie din Europa pe timpul acela, era făcută parcă anume ca să eclipseze...A
fi soțul reginei e un rol greu de jucat, chiar când ești rege. L-a deținut timp
de treizeci și șase de ani, și a fost recunoscător până la sfârșit aceleia
care-i lăsa lui toată umbra, pentru că ea era lumina”. În războiul balcanic din anii 1913 – 1914
s-a implicat în îngrijirea bolnavilor de holeră din lagărul de la
Zimnicea. Cutremurătoare este mărturia ofițerului și scriitorului britanic
Arthur Gould Lee, cu referire la cest episod și nu numai; ”Oamenii erau
entuziasmați de exuberanța ei și îi admirau spiritul, în special curajul
incredibil când nu numai că a trecut nepăsătoare prin tranșeele din prima
linie, sub bătaia focului, dar a manifestat un dispreț neînfricat, ieșit din
comun, față de bolile contagioase din spitale. Fără să-i pese de riscuri, ea
stătea la capul soldaților tineri care mureau de holeră, vărsând lacrimi pentru
fiecare din ei, ținându-l de mână ore întregi pe muribund, spunându-i cu toată
sinceritatea că ea îi înlocuia mama, și apoi, când vedea că i se apropie
sfârșitul, luându-l în brațe și sprijinindu-i capul pe umărul ei până când își
dădea sufletul”. În data de 14 octombrie 1914, după moartea regelui
Carol I, Ferdinand devine rege al României sub titulatura Ferdinand I al
României, iar Maria devine regină a României. Întronarea regelui Ferdinand și a
reginei Maria au marcat începutul perioadei de neutralitate a Românei pe timpul
primului război mondial. Timp de doi ani, Maria a dus o muncă stăruitoare
pentru a-l convinge pe soțul său să se alăture aliaților (din care făcea parte
și țara sa - Anglia), împotriva Puterilor Centrale (din care făcea parte și
Germania – țara de origine a lui Ferdinand). La data de 27 august 1916 România
declară război Puterilor Centrale. În primul război mondial a lucrat
direct pe front, în spitale de campanie, coordonând activitatea unei fundații
de caritate. A fost supranumită de către popor; ”Mama răniților” sau “Regina soldat”. Referitor
la această perioadă, Maria
a consemnat; ”Doctorii au încercat adesea să mă convingă să port mănuși de cauciuc când umblu
printre bolnavii de tifos, dar eu mă împotrivesc, pentru că toți soldații îmi
sărută mână și nu pot să le dau să sărute o mână de cauciuc.” sau “Multe zile am rămas în
mijlocul soldaților mei și Dumnezeu mi-a îngăduit să pot fi de vreun
ajutor; zile de
strașnică trudă, zile de întuneric, când ce vedeam erau lucruri pe care
niciodată nu voi putea să le uit”. Sufletul reginei era umbrit de grozăviile războiului. “Gândul atâtor vieți risipite numai pentru a fi învinse la sfârșit,
era pentru mine un chin ce îmi întuneca ceasul de triumf” – a consemnat Maria. După încheierea primului război mondial regele și regina și-au făcut o intrare triumfală în
București, după doi ani de refugiu la Iași. Iată cum descrie acest
eveniment regina Maria; ”Ne-am întors cu
adevărat, ne-am întors acasă după un surghiun de doi ani. Să îndrăznesc oare să
rostesc marele cuvânt? Ne-am întors triumfători!. Aveam senzația că până și
casele și pietrele din caldarâm strigau, ovaționau, se bucurau împreună cu
mulțimea.” În cadrul Conferinței de pace de la Paris din
anul 1918, Regina Maria a avut o alocuțiune prin care a convins asistența
despre dorința de unire a tuturor românilor într-un singur stat. Cu mare patos
regina a reamintit occidentalilor enormul sacrificiu al Armatei Române.
Emoționante sunt impresiile așezate mai târziu pe hârtie de către regină; “Transilvania,
Bucovina, până și
Basarabia! România Mare! Parcă îmi venea amețeala când îmi dădeam seama de
mărinimia soartei.” Odată
recunoscută Marea Unire din 1918, Ferdinand și Maria s-au încoronat regi pe 15
octombrie 1922 la Alba Iulia. În continuare prezint câte ceva despre omul,
personalitatea și sufletul reginei. Regina Maria admira cu adevărat
tradițiile românești și costumul popular, viața țăranilor păstrători de
obiceiuri frumoase, și a dorit să le facă cunoscute peste mări și
țări. Regina cu suflet mare iubea cu adevărat animalele. Știa să
călărească bine. Iubea sporturile moderne; aviația, înotul și navigația
maritimă. În pozele de deasupra o admiri în costum de aviație și conducând o
ambarcațiune împreună cu fiica sa Ileana, dar și făcând baie în mare - poză ce
a scandalizat, la timpul respectiv, întreaga Europă. Printr-o
asociație de caritate se ocupa de îngrijirea orfanilor și copiilor fără
adăpost. Îi plăceau artele, chiar excela în arta picturii. Iată mărturia
sa; ”Prinsesem bine meșteșugul în întrebuințarea culorilor diluate într-un
belșug de apă, așa încât florile mele și după ce se uscau păstrau o adâncime
catifelată ce amintea natura și desfăta ochii.” Mare iubitoare și colecționară de artă, Regina Maria a susținut o serie de personalități artistice și
literare cu burse și bani. Este autoarea unor interesante scrieri memorialistice,
precum și ale unor povești și versuri pentru copii. Regina și-a scris povestea
vieții (anii 1914 - 1934), în limba engleză, 3 volume, din care s-au
publicat câteva fragmente în presa britanică și americană. Memoriile reginei
fac referire la izbucnirea primului război mondial, unirea de la 1918, dar și
puternica sa implicare în direcția promovării României. În anul 1920, în
semn de adâncă recunoștință pentru contribuția sa la înfăptuirea Marii Unirii
de la 1 Decembrie 1918, Consiliul Orășenesc Brașov a donat reginei vechiul
Castel Bran. În anul 1924, la insistențele pictorului Alexandru Szatmari,
regina vizitează pentru a doua oară Balcicul. Un an mai târziu începe
construcția construcția domeniului Balcic, regina îndrăgostindu-se pur și simplu de acest oraș. Mai târziu regina a
consemnat; ”Balcicul pentru mine a devenit un colț de liniște și odihnă, unde mă duc să-mi împrospătez
sufletul și trupul. Balcicul este casa mea de vis, inima mea.” Cuplul regal a avut şase copii: Carol Caraiman (1893
- 1953), Elisabeta (1894 - 1956), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 -
1978), Ileana (1908 - 1991) şi Mircea (1913 - 1916). Regina Maria a fost suverana cea mai
iubită de către Armata Română. Înainte de a fi condusă de la Palatul Cotroceni
pe ultimul ei drum, regina a fost salutată de militari cu baionetele înfipte în
pământ și patul armei în sus, gest unic pe care Armata nu l-a oferit niciodată
vreunui alt om. Cauza morții ei a generat multe
suspiciuni și speculații în epocă. Pentru început, s-a răspândit zvonul că, în
urma unui schimb de focuri ce a avut loc intre Carol și Nicolae, regina-mama
s-a aruncat în apărarea fiului cel mic, primind glonțul în locul acestuia.
Potrivit altor surse, regina a murit în tren, înainte de a ajunge la Sinaia.
Cert este că la începutul anului 1938, a fost internată în mai multe sanatorii
din Italia și Germania, suspectă de cancer la esofag dar și de ciroză. Bună călăreață,
binecuvântată de la natură cu gust și cu o frumusețe ieșită din comun, Maria a
fost repede adoptată de armată, care în foarte scurt timp, mai ales după ce a
fost numită comandant al Regimentului de cavalerie 4 Roșiori, a ajuns să o
divinizeze. Iată cum descrie această relație însăși regina Maria; „Poate
că nu s-ar cădea să spun tocmai eu acestea, dar simt că-mi fac datoria față de
neclintita lealitate ce mi-au arătat-o totdeauna. Ei alcătuiau o închegare de
puteri pe care mă puteam bizui;
erau credincioși, plini de închinare și devotament. Mă admirau pentru
îndrăzneala mea fără seamăn când eram călare, pentru neoboseala și curajul meu,
și totodată simțeau în mine acea deplină și neînfricoșată credincioșie, care
deosebește firea mea. Eram fericiți când eram laolaltă, la ei găseam o
închinare și o slăvire spontană pe care n-o aflam aiurea.” Culisele Tratatului de Pace după primul război mondial, o
plasează pe regina Maria într-o intensă activitate bazată atât pe influenţele
pe care le avea prin casele regale ale Europei, cât şi pe farmecul personal.
Invitaţia primită de a vizita Statele Unite, este încă un argument al
magnetismului pe care îl exercita. Devine astfel cel mai bun ambasador al
României și al intereselor sale. America a primit-o pe Regina Maria cu braţele
deschise, dar nici Regina nu s-a lăsat mai prejos. Primirea americană a
fost fabuloasă, iar Regina şi-a notat impresiile în jurnalul riguros ţinut în
timpul vizitei: „Maria!, Maria! Îmi auzeam numele strigat de mii de
voci şi, după obiceiul american, de la geamuri se aruncau lungi ghirlande de
hârtie şi tot felul de alte bucăţele de hârtie, de la miile de geamuri ale
fantasticelor clădiri, până când tot aerul se umpluse de fâlfâiri albe, ca de
milioane de păsări mari şi mici“. Pe parcursul voiajului şi chiar şi
după aceea, suverana a fost complementată în diferite feluri; "regină
radioasă, cea mai populară femeie
din țară" sau "reprezentantă a
lumii vechi". Indienii Sioux din Mandan, Dakota de Nord, i-au spus
suveranei „Winyan Kipanpi Win“ („Femeia pe care o chemi“) şi i-au
făcut onoarea de a-i dărui o coroană din pene de vultur. Câteva zile mai
târziu, altă cunună din pene şi altă denumire onorifică din partea indienilor
Blackfoot din statul Montana: regina e „Morning Star“ („Luceafărul de
ziuă“), etc. Regina Maria a
României a fost primul membru al unei familii regale care a acceptat să apară
în reclame de produse cosmetice pentru cremele Pond’s. În anul 1933, prin testament, regina a cerut ca după moartea sa
inima să-i fie îmbălsămată și depusă la Balcic. În anul 1938 după deces, inima
reginei a fost pusă într-o casetă de argint și învelită într-un steag dublu, pe
o parte drapelul României, pe cealaltă steagul Marii Britanii. La rândul lor
acestea au fost puse într-o altă casetă din argint aurit și cu ornamente din
pietre prețioase. Inima reginei a fost transportată cu vechiul bric Mircea
la reședința de la Balcic unde a fost depusă cu toate onorurile. După pierderea
Cadrilaterului și implicit a Balcicului, principesa Ileana a dispus construirea
unei capele la Bran și aducerea inimii mamei sale aici. În anul 1968
capela a fost profanată de către comuniști iar cele două casete cu inima
reginei au fost strămutate la Muzeul Național de Istorie a României din
București. În biografia acestei femei deosebite se află și alt gest care îi
întregește personalitatea. În data de 25 martie 1926, de Bunavestire, regina trece
la ortodoxism. Într-o ceremonie desfășurată la palat s-a spovedit, fiind
dezlegată de către patriarhul Miron Cristea și primită în sânul Bisericii
Ortodoxe Române. La moartea sa (18 iulie 1938), patriarhul rostește o
scurtă rugăciune și cu gest blând îi închide ochii pentru totdeauna. Se zice că
patriarhul ar fi spus după încheierea ceremoniei de înmormântare următoarele
vorbe; ”În tot cazul, se va putea
spune că a fost o femeie care și-a trăit intens viața”.
Spre final
prezint două păreri autorizate despre Regina Maria din partea unor
contemporani. Nicolae Iorga – “Regina
Maria este cea mai frumoasă legendă încă din timpul vieții”. Ion Gheorghe Duca, în
lucrarea sa Amintiri politice – “Regina Maria este o ființă de care trebuie să te sfiești. Este o strălucire la fizic,
ca și la moral, încât îți ia văzul, nimeni nu o poate întrece. Frumoasă de o
frumusețe încântătoare, nu cred să fi fost în Europa multe femei care să se fi
putut asemui cu dânsa. Inteligentă, fermecătoare, plină de talent pentru picture,
pentru calorie, pentru scris, o conversație sclipitoare, vervă, umor,
spontaneitate în gândire, originalitate de expresie și curaj…”. O sugestivă descriere a simbolurilor întruchipate de regină,
a fost prezentată de scriitorul Cezar Petrescu în ziarul “România”, editorialul
“Cel din urmă drum” prin care a redat magistral durerea unei întregi comunităţi
la moartea acesteia: “Pe unde toate trecerile au fost triumfale, în
aclamaţii, surâsuri şi fluturări de batiste, acum drumul cel din urma e cu
mâinile nemişcate pe piept, cu ochii, cu faţa, cu zâmbetul, cu toată lumina
astupată de un negru capac, într-o cutie dreptunghiulară purtată pe un afet de
tun. Îmi amintesc o zi cu soare dulce şi molatec de toamnă, cândva în 1906.
Elev de gimnaziu provincial rătăceam uimit de toate minunile Capitalei, căci
toate mi se păreau minuni, neavând încă ochiul pentru a deosebi ceea ce e
superficial, improvizat şi vulgar. Deodată în acea lume pestriţă şi gureşă, s-a
lăsat o tăcere, a străbatut un fior. Trecea Principesa Maria de atunci, într-o
largă Victorie leganată pe arcuri, după moda vehiculelor din acea vreme. Era
numai Principesă, ţinută laoparte de politica vremii, dar trecea ca o Regină
aclamată de poporul Ei, după scurta clipă de reculegere, de înfiorată şi muta
adoraţie a mulţimii. Tot ce era vulgar, bălţat, zgomotos pe stradă, se
înobilase în acea unanimă pornire către făptura care reprezenta supranaturalul,
o idealitate în absolut. Au venit mai târziu alte vremi, când pe acelaşi
itinerar fixat cortegiului funerar de acum, trecerile Reginei Maria dezlănţuiau
aclamaţii însufleţite. În anii neutralităţii când toţi ştiau că Dânsa veghează
pentru “războiul nostru”. În ziua întoarcerii din Moldova. După Încoronare.
Atâtea şi atâtea ceasuri, zile, aniversări, pe care prezenţa sa le
transfigurase într-o magie de zână a basmelor noastre ce umplu întreg Universul
cu minuni. Basmul e sfârşit. Minunea sfârşită. Pe unde a trecut zâmbind,
luminând ziua cu lumina ochilor de azur, ultimul drum într-o mare tăcere, în
întunericul de sub negrul capac, cu mâinile reci pe piept – mâna care atât de
gingaş, aerian, euritmic răspundea imnurilor de adoraţie. Nu vi se pare oare că
bulevardele şi străzile Capitalei noastre pe unde a trecut, vor rămâne de acum
pentru totdeauna mai goale, mai triste, mai fără de sens, ca într-o cetate unde
a fost nimicită o frumuseţe şi o armonie, de unde a plecat o Icoană
ocrotitoare?”
Coroana purtată de regina Maria
la încoronarea de pe 15 octombrie 1922 de la Alba Iulia a fost executată la Paris, de casa de bijuterii „Falize”, după
desenele pictorului Costin Petrescu. Acesta a folosit ca sursă de inspiraţie
coroana purtată de Doamna Elena - Despina (soţia lui Neagoe Basarab, domnitor
al Ţării Româneşti între 1512 şi 1521, fiica despotului sârb Iovan Brancovici),
aşa cum apare ea zugrăvită în tabloul votiv al bisericii episcopale de la
Curtea de Argeş. Braţele coroanei sunt evazate, fiind terminate în vârfuri
cu crini. Coroana este bătută cu pietre scumpe. Pe laterale are câte un
pandantiv, cu câte un disc de care atârnă câte trei şiruri de mărgele,
terminate cu câte o cruce gamată.
Emerit este un titlu de onoare care s-a acordat
oamenilor de ştiinţă, artiştilor, profesorilor, învăţătorilor, medicilor şi
sportivilor care s-au distins în activitatea lor. Titlul a fost instituit
la 11 august 1950 prin decret și, din nou, prin decretul nr. 190 din
27 iunie 1977 privind distincțiile de stat în Republica Socialistă România.
Exemple:
- om de știință emerit,
- artist emerit, maestru emerit al artei, colectiv artistic emerit,
- profesor universitar emerit, profesor emerit, învățător emerit,
- medic emerit, medic veterinar emerit, zootehnist emerit
- maestru al sportului emerit.
Insigna - Cupa U.T.C. 1988
(Uniunea Tineretului Comunist - tenis de masă)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi
rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul
U.T.C..
În timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a
numit Uniunea Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost
întemeiată în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică
11,78% din populația României. Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit
înregimentarea tineretului din fabrici, universități, școli, unități militare,
în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al regimului
dictatorial. Tineretul era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și
unui învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a
tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale
partidului. Ideologii comunişti împărtăşeau
credinţa că orice ființă umană poate fi transformată radical în urma unui
intens proces de manipulare prin propaganda de masă. Această credinţă a
comuniștilor era întărită de supoziţii sumbre despre natura umană şi a
societăţii. Exista siguranța că, pe scară largă, la nivel social, utilizând
instrumente coercitive şi de control, omul poate fi schimbat, supus,
subordonat, mai ales tineretul în formare. Marxism-leninismul
amesteca fascinaţia faţă de mulţime cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta.
Acest lucru se observă foarte bine în atitudinea faţă de tineri. Din cauza
legăturilor slabe cu vechiul regim, aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a
„omului nou” şi ca masă de manevră ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită
suspiciune. Reţeaua de organizaţii comuniste s-a întins cu precădere spre
categoriile de populaţie de care regimul îşi lega interesele. Totodată, acestea
erau suspectate ideologic: tinerii, ţăranii, intelectualii, soldaţii şi
muncitorii. După spusele lui Lenin, pentru regimul comunist, aceste organizaţii
aveau menirea de a funcţiona pe post de „curele de transmisie” între Partidul
Comunist şi popor. Stalin a adoptat aceleaşi idei. El considera că, din rândul
organizaţiilor de masă, trebuie să facă parte: asociaţiile fără partid ale
femeilor, organele de presă, uniunile de tineret, sindicatele, cooperativele,
organizaţiile de fabrică şi uzină. Uniunea Tineretului Comunist din România a
fost constituită după modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea
îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile
regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească
partidului. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după
modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a
tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea
ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea
Tineretului Comunist a fost o organizație de tineri creată de către Partidul
Comunist din România. Prin aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român,
din fabrici, universități, școli, unități militare, în vederea transformării
acestuia într-un susținător fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC,
tineretul român era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și unui
învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a tinerilor.
Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale partidului. În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu
privire la Uniunea Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care
aceasta o juca în rândul tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea
Partidului Comunist Român. Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea
organizație care reușește mereu să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de
tineri. Aceștia, alături de întregul popor, au acţionat pentru afirmarea
năzuinţelor de unitate şi independenţă naţională, de progres social şi
prosperitate economică a patriei.
Tenisul
de masă sau ping-pong-ul este
un sport în care doi sau patru jucători lovesc o minge ușoară de la unii
la alții cu ajutorul unor palete. Jocul are loc pe o masă separată în două de
un fileu. Un jucător trebuie să lase mingea jucată spre el să cadă o singură
dată pe partea sa de masă și trebuie să o trimită înapoi pe partea de masă a
adversarului. Jocul se desfășoară cu viteză mare și necesită reflexe rapide. Un
jucător bun poate imprima efect mingii, ceea ce face ca ricoșeul din masă sau
paleta adversarului să fie imprevizibil. Tenisul de masă este foarte
popular, în Asia de Est, fiind unul dintre cele mai populare sporturi din lume
ca număr de jucători.
Insigna - Pionier cercetător gradul II
Organizația Pionierilor a fost
o organizație comunistă a copiilor români de vârstă școlară (8-14 ani). Era
precedată de apartenența la organizația Şoimii Patriei și succedată de
apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La sfârșitul celui de al
doilea război mondial ia naștere organizația „Pionierii României”, pentru
care a fost creată în 1945 revista „Înainte”. Doi ani mai târziu, în 1947, pionierii au fost încadrați în UAER -
Uniunea asociațiilor de elevi din România. Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință
festivă la care a participat toată conducerea de partid și stat, 500 de copii
au rostit, în incinta Teatrului Giuleşti (pe atunci Palatul cultural
Gheorghe Gheorghiu-Dej), angajamentul de pionier. În perioada 1949-1966
mișcarea pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului Comunist.Mai jos e
reprezentată o revistă Star spre viitor a pionierilor și șoimilor patriei,
editată de Consiliul Național al Organizației Pionierilor. C.C. al
P.C.R. va adopta, la plenara din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la
îmbunătățirea activității Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca
aceasta să aibă organe de conducere proprii (consilii pionierești la diferite
nivele, în frunte cu Consiliul Național al organizației).
Insigna - Membru al Organizației de Pionieri
În luna noiembrie
a aceluiași an, a avut loc prima conferință națională a Organizației
Pionierilor, la care au fost adoptate principalele documente statutare:
„Statutul unităților și detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă
România” și „Regulamentul Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica
Socialistă România”. În 1984, la
aniversarea a 35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000 membri.
În Statutul Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație revoluționară de
masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților de pionieri din
Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să cunoască și să
înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să participe, după
puterile lor, la înfăptuirea acesteia."Organizația Pionierilor
educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei și
devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica Socialistă
România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să cunoască
tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei muncitoare
pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și bogățiile
țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în construcția
socialismului." Intrarea în cadrul organizației se
făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului angajament: „Eu,
...(numele si prenumele), intrând în rândurile Organizației Pionierilor, mă
angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și disciplinat, să
cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul (neoficial al)
organizației era "Am cravata mea, sunt pionier". În orașele mari
s-au constituit case ale pionierilor. La București Palatul
Cotroceni a fost Palat al Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a
fost inaugurată noua clădire a Palatului Pionierilor (astazi Palatul
naţional al copiilor). Organizația Pionierilor acorda distincții individuale și
colective. Cele individuale erau: tresele, titlurile „Pionier de frunte”,
„Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și
insigne pe genuri de activitate. Cele colective constau în diplome cum ar fi:
„Unitate fruntașă”, „Detașament fruntaș” și „Grupă fruntașă”.
Deasupra am postat uniforma,
ecusonul, cravata, centura, eghileții și drapelele Organizației de
pionieri. Primii care au avut ideea inregimentarii ideologice a copiilor
si chiar au pus-o in practica au fost fascistii italieni. In
"Noua Roma" anuntata de Mussolini dupa preluarea puterii in Italia la
22 octombrie 1922, baietii au fost inregimentati pe categorii de vârsta in
patru organizatii fasciste, toti fiind purtatori de uniforme si insigne si
trebuind sa se supuna unor ritualuri specific militare: "Fiii lupului"
pentru baieteii de la patru la opt ani, "Ballila" pentru cei intre
opt si 14 ani, "Avantguardisti" pentru adolecentii intre 14 si 18 ani
si, in fine, "Giovanni Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte
de a deveni membrii ai partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria
si adolescenta in anii comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii
Lupului" au devenit "Soimii Patriei", "Ballila" s-au
numit "Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre
deosebire de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma
proprie.
Orice clasa forma
un detasament de pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o unitate de
pionieri, iar structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra "conducerii
superioare" a partidului comunist. Desigur, nu doar comunistii români au
preluat si amplificat modelul fascist de indoctrinare a tinerilor: nazistii au
creat mult mai celebra organizatie "Hitlerjugend", care a dat jertfe
perfect fanatizate chiar si pe ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii
au dat fenomenului inrolarilor comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter
obligatoriu. In România comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii
patriei" au aparut ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o
cvasiexcludere de facto din comunitatea scolara, cu povara unui paria,
stigmatizat pentru intreaga cariera viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de
grav in privinta respectivului daca nu era membru sau, si mai rau, fusese
exclus din rândul pionierilor sau al utecistilor, deoarece chestia asta ramânea
definitiv "la dosarul" nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate
accesoriile si eghiletii specifici diferitelor functii ierarhice de
"conducere" (comandant de detasament, comandant de unitate etc.),
ceremoniile ritualice cu trompete si formule de raport, juramintele de credinta
si angajamentele urlate in public, defilarile si serbarile in fata parintilor,
taberele de vara cu regim preferential si program special, muncile patriotice
prestate ostentativ au fost ingredientele menite sa transpuna in viata retetele
leniniste de "spalare a creierului". In conditiile in care orice
alternativa era interzisa in epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune,
dar, contrar tezelor leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai
fostelor tari cu regim comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si
majoritatea chiar membri ai partidului comunist. (Sursa Net – Calin
Hentea)
Insigna - YO (radioamatorism)
Radioamatorismul reprezintă
practicarea radiocomunicațiilor prin
posturi de emisie-recepție proprii, fără a se urmări interese economice sau
transmiterea altor informații în afară de cele referitoare la calitatea
emisiunilor stabilite. Instalațiile de radioemisie folosite de radioamatori
(numite stații) au o denumire convențională care se atribuie pe plan
central în fiecare țară. Radioamatorii pot face parte din diferite asociații
naționale (radiocluburi) sau internaționale. Radioamatorismul, ca mișcare de
amatori de radiotelegrafie, a apărut pentru prima dată în SUA (1919).
În anul 1925 a fost înființată „Uniunea Internațională a
Radioamatorilor (I.A.R.U.)”. În România, primul radioclub a fost înființat în
anul 1926, iar în anul 1936 s-a înființat „Asociația Amatorilor Români de Unde Scurte”. În
prezent, radioamatorii din România sunt reprezentați la IARU de „Federația
Română de Radioamatorism”. Radioamatorii se pot organiza liber, conform legii
civile.
_______________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Storostas Vydunas,
scriitor și filozof naționalist lituanian
a trăit între anii 1868 - 1953
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 26.12.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu