Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea cehă PELHRIMOV, regiunea
VYSOCINA, câteva trimiteri poștale ilustrate și o insignă locală.
Pensionul Lucerna
Castelul
Hotel Slavia
Piața
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Insignă locală
xxx
"MEDIA"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Regina Maria 1875 - 1938 * 100 ani de la încoronare
Cele mai mari personalități ale poporului
Maria, în
calitatea de soție a regelui Ferdinand I al României a fost prima regină a
României de după Unirea de la 1918. Numele său oficial, înregistrat la
naștere, a fost Maria Alexandra Victoria, ea provenind din Casa regală De Saxa
– Coburg și Gotha. S-a născut la data de 29
octombrie 1875, în localitatea Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia. Este nepoată de țar
și de regină. Mama sa este Marea Ducesă Maria Alexandrovna, fiica țarului
Alexandru al II-lea al Rusiei. Tatăl său este Ducele de Saxa – Coburg și
Gotha, Alfred Ernest Albert, fiul reginei Victoria a Angliei. Maria și a
petrecut copilăria și adolescența la reședința familiei din Eastwell Park,
Anglia. Un timp familia a locuit în Malta unde tatăl său avea obligații
militare de înaltă răspundere. Despre acele vremuri Maria a notat în
jurnalul său; “A fost o copilărie
fericită și fără griji, copilăria unor copii bogați și sănătoși, feriți de
loviturile și de asprele realități ale vieții.” Despre șederea în
Malta, Maria consemna; “Știu bine că strălucirea vieții în Malta e datorită
întrucâtva vârstei nostre; ne aflam acolo
tocmai la punctul de trecere de la copilărie la adolescență, când toate par o
revelație și toate visurile un adevăr. Într-un cuvânt, era vârsta nevinovăției,
raiul în care nu te mai poți înapoia după ce i-ai trecut pragul, intrând în
lumea realităților”. S-a
logodit la 16 ani cu Ferdinand, principele moștenitor
al României, care îi va deveni soț, la 29 decembrie 1892. O lună mai
târziu, municipalitatea Bucureștiului i-a oferit o cupa de argint, gravată cu
inscripția “Bine ai venit, mireasă, de Dumnezeu aleasă spre a patriei
cinstire.” Astfel Maria a devenit la numai 17 ani, prin căsătoria cu
principele moștenitor Ferdinand al României, principesa moștenitoare a unei
țări îndepărtate și necunoscute. „Pe vremea aceea, România era puțin cunoscută și mi se
puneau întrebări ciudate, uneori caraghioase; ba
unii chiar credeau că o să port văl pe față, după datina turcească! Știam că nu
voi fi nevoită să fac așa ceva, dar eu însumi aveam despre România o părere
foarte nedeslușită și puteam da prietenilor, plini de îngrijorare, foarte
puține lămuriri despre cele ce m-așteptau în țara cea nouă.” - notează Maria mai
târziu. Despre acomodarea sa în noua țară Maria vorbește explicit în
Testamentul de după moartea sa, care va fi prezentat integral puțin mai jos.
După căsătoria cu Ferdinand, Maria a fost nevoită să ducă o luptă permanentă cu
tata socru, regele Carol I al României, care o izola total la Castelul Peleș,
interzicându-i orice contact cu personalitățile politice și culturale
românești. În acest sens Maria a consemnat; ”În
tot timpul tinereții mele, cuvântul de ministru era sinonim cu capul
răutăților.” În viziunea lui Carol I, “existența se confunda cu datoria” și astfel
atribuțiile unei tinere principese moștenitoare nu se puteau desfășura decât în
cadru domestic, sub continua și atenta supraveghere a suveranului, unica sa
menire fiind perpetuarea dinastiei. Activitățile care depășeau cadrul
protocolar precum sportul, plimbarea sau mondenitatea erau considerate
frivolități și prompt sancționate. În acești ani de izolare Maria a suferit
cumplit fiind convinsă că a fost atrasă într-o capcană, atribuindu-se misiunea
de a naște un moștenitor pentru tron, că își va pierde tinerețea și frumusețea
într-un castel rece, spionată de către servitoare și guvernante. În numai
câțiva ani, după nașterea primilor trei copii, principesa Maria se va înfățișa
lumii ca una dintre cele mai frumoase femei ale Europei. Inteligentă,
sănătoasă, nobilă în comportament și atitudine dar și plină de vitalitate,
principesa Maria întruchipa idealul romantic al oricărui bărbat. Iată ce
consemna ea în acest sens; “În toate fazele educației și uceniciei mele pe
drumul vieții, am rămas o femeie tânără, sănătoasă și normală, care primea
bucuria când i se ivea în cale, dar totodată și multiplele datorii ce-mi erau
impuse”. Despre relația dintre
Ferdinand și Maria, Martha Bibescu a consemnat;”Această ființă
strălucitoare, desigur cea mai frumoasă principesă și poate cea mai frumoasă
femeie din Europa pe timpul acela, era făcută parcă anume ca să eclipseze...A
fi soțul reginei e un rol greu de jucat, chiar când ești rege. L-a deținut timp
de treizeci și șase de ani, și a fost recunoscător până la sfârșit aceleia
care-i lăsa lui toată umbra, pentru că ea era lumina”. În războiul balcanic din anii 1913 – 1914
s-a implicat în îngrijirea bolnavilor de holeră din lagărul de la Zimnicea. Cutremurătoare este mărturia ofițerului și scriitorului britanic
Arthur Gould Lee, cu referire la cest episod și nu numai; ”Oamenii erau
entuziasmați de exuberanța ei și îi admirau spiritul, în special curajul
incredibil când nu numai că a trecut nepăsătoare prin tranșeele din prima
linie, sub bătaia focului, dar a manifestat un dispreț neînfricat, ieșit din
comun, față de bolile contagioase din spitale. Fără să-i pese de riscuri, ea
stătea la capul soldaților tineri care mureau de holeră, vărsând lacrimi pentru
fiecare din ei, ținându-l de mână ore întregi pe muribund, spunându-i cu toată
sinceritatea că ea îi înlocuia mama, și apoi, când vedea că i se apropie
sfârșitul, luându-l în brațe și sprijinindu-i capul pe umărul ei până când își
dădea sufletul”. În data de 14 octombrie 1914, după moartea regelui
Carol I, Ferdinand devine rege al României sub titulatura Ferdinand I al
României, iar Maria devine regină a României. Întronarea regelui Ferdinand și a
reginei Maria au marcat începutul perioadei de neutralitate a Românei pe timpul
primului război mondial. Timp de doi ani, Maria a dus o muncă stăruitoare pentru
a-l convinge pe soțul său să se alăture aliaților (din care făcea parte și țara
sa - Anglia), împotriva Puterilor Centrale (din care făcea parte și Germania –
țara de origine a lui Ferdinand). La data de 27 august 1916 România declară
război Puterilor Centrale. În primul război mondial a lucrat direct pe
front, în spitale de campanie, coordonând activitatea unei fundații de
caritate. A fost supranumită de către popor; ”Mama răniților” sau “Regina soldat”. Referitor
la această perioadă, Maria
a consemnat; ”Doctorii au încercat adesea să mă convingă să port mănuși de cauciuc când umblu
printre bolnavii de tifos, dar eu mă împotrivesc, pentru că toți soldații îmi
sărută mână și nu pot să le dau să sărute o mână de cauciuc.” sau “Multe zile am rămas în
mijlocul soldaților mei și Dumnezeu mi-a îngăduit să pot fi de vreun
ajutor; zile de
strașnică trudă, zile de întuneric, când ce vedeam erau lucruri pe care
niciodată nu voi putea să le uit”. Sufletul reginei era umbrit de grozăviile războiului. “Gândul atâtor vieți risipite numai pentru a fi învinse la sfârșit,
era pentru mine un chin ce îmi întuneca ceasul de triumf” – a consemnat Maria. După încheierea primului război mondial regele și regina și-au făcut o intrare triumfală în
București, după doi ani de refugiu la Iași. Iată cum descrie acest
eveniment regina Maria; ”Ne-am întors cu
adevărat, ne-am întors acasă după un surghiun de doi ani. Să îndrăznesc oare să
rostesc marele cuvânt? Ne-am întors triumfători!. Aveam senzația că până și
casele și pietrele din caldarâm strigau, ovaționau, se bucurau împreună cu
mulțimea.” În cadrul Conferinței de pace de la Paris din
anul 1918, Regina Maria a avut o alocuțiune prin care a convins asistența
despre dorința de unire a tuturor românilor într-un singur stat. Cu mare patos
regina a reamintit occidentalilor enormul sacrificiu al Armatei Române.
Emoționante sunt impresiile așezate mai târziu pe hârtie de către regină; “Transilvania,
Bucovina, până și
Basarabia! România Mare! Parcă îmi venea amețeala când îmi dădeam seama de
mărinimia soartei.” Odată
recunoscută Marea Unire din 1918, Ferdinand și Maria s-au încoronat regi pe 15
octombrie 1922 la Alba Iulia. În continuare prezint câte ceva despre omul,
personalitatea și sufletul reginei. Regina Maria admira cu adevărat tradițiile
românești și costumul popular, viața țăranilor păstrători de obiceiuri
frumoase, și a dorit să le facă cunoscute peste mări și țări. Regina cu
suflet mare iubea cu adevărat animalele. Știa să călărească bine. Iubea
sporturile moderne; aviația, înotul și navigația maritimă. În pozele de
deasupra o admiri în costum de aviație și conducând o ambarcațiune împreună cu
fiica sa Ileana, dar și făcând baie în mare - poză ce a scandalizat, la timpul
respectiv, întreaga Europă. Printr-o asociație de caritate se ocupa
de îngrijirea orfanilor și copiilor fără adăpost. Îi plăceau artele, chiar
excela în arta picturii. Iată mărturia sa; ”Prinsesem bine meșteșugul în întrebuințarea
culorilor diluate într-un belșug de apă, așa încât florile mele și după ce se uscau
păstrau o adâncime catifelată ce amintea natura și desfăta ochii.” Mare iubitoare și colecționară de artă, Regina Maria a susținut o serie de personalități artistice și
literare cu burse și bani. Este autoarea unor interesante scrieri
memorialistice, precum și ale unor povești și versuri pentru copii. Regina și-a
scris povestea vieții (anii 1914 - 1934), în limba
engleză, 3 volume, din care s-au publicat câteva fragmente în presa britanică
și americană. Memoriile reginei fac referire la izbucnirea primului război
mondial, unirea de la 1918, dar și puternica sa implicare în direcția
promovării României. În anul 1920, în semn de adâncă recunoștință pentru
contribuția sa la înfăptuirea Marii Unirii de la 1 Decembrie 1918, Consiliul
Orășenesc Brașov a donat reginei vechiul Castel Bran. În anul 1924, la
insistențele pictorului Alexandru Szatmari, regina vizitează pentru a doua oară
Balcicul. Un an mai târziu începe construcția construcția domeniului Balcic,
regina îndrăgostindu-se pur și simplu de
acest oraș. Mai târziu regina a consemnat; ”Balcicul pentru mine a
devenit un colț de liniște și odihnă, unde mă
duc să-mi împrospătez sufletul și trupul. Balcicul este casa mea de vis, inima
mea.” Cuplul regal a avut şase
copii: Carol Caraiman (1893 - 1953), Elisabeta (1894 - 1956), Mărioara (1899 -
1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana (1908 - 1991) şi Mircea (1913 -
1916). Regina Maria a
fost suverana cea mai iubită de către Armata Română. Înainte de a fi condusă de
la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum, regina a fost salutată de militari cu
baionetele înfipte în pământ și patul armei în sus, gest unic pe care Armata nu
l-a oferit niciodată vreunui alt om. Cauza
morții ei a generat multe suspiciuni și speculații în epocă. Pentru început,
s-a răspândit zvonul că, în urma unui schimb de focuri ce a avut loc intre
Carol și Nicolae, regina-mama s-a aruncat în apărarea fiului cel mic, primind
glonțul în locul acestuia. Potrivit altor surse, regina a murit în tren,
înainte de a ajunge la Sinaia. Cert este că la începutul anului 1938, a fost
internată în mai multe sanatorii din Italia și Germania, suspectă de cancer la
esofag dar și de ciroză. Bună călăreață, binecuvântată de la natură cu gust și cu
o frumusețe ieșită din comun, Maria a fost repede adoptată de armată, care în
foarte scurt timp, mai ales după ce a fost numită comandant al Regimentului de
cavalerie 4 Roșiori, a ajuns să o divinizeze. Iată cum descrie această
relație însăși regina Maria; „Poate că nu s-ar cădea să spun tocmai eu
acestea, dar simt că-mi fac datoria față de neclintita lealitate ce mi-au
arătat-o totdeauna. Ei alcătuiau o închegare de puteri pe care mă puteam bizui; erau credincioși, plini de închinare și devotament. Mă
admirau pentru îndrăzneala mea fără seamăn când eram călare, pentru neoboseala
și curajul meu, și totodată simțeau în mine acea deplină și neînfricoșată
credincioșie, care deosebește firea mea. Eram fericiți când eram laolaltă, la
ei găseam o închinare și o slăvire spontană pe care n-o aflam aiurea.” Culisele Tratatului de Pace după primul război mondial, o
plasează pe regina Maria într-o intensă activitate bazată atât pe influenţele
pe care le avea prin casele regale ale Europei, cât şi pe farmecul personal.
Invitaţia primită de a vizita Statele Unite, este încă un argument al
magnetismului pe care îl exercita. Devine astfel cel mai bun ambasador al
României și al intereselor sale. America a primit-o pe Regina Maria cu braţele
deschise, dar nici Regina nu s-a lăsat mai prejos. Primirea americană a
fost fabuloasă, iar Regina şi-a notat impresiile în jurnalul riguros ţinut în
timpul vizitei: „Maria!, Maria! Îmi auzeam numele strigat de mii de
voci şi, după obiceiul american, de la geamuri se aruncau lungi ghirlande de
hârtie şi tot felul de alte bucăţele de hârtie, de la miile de geamuri ale
fantasticelor clădiri, până când tot aerul se umpluse de fâlfâiri albe, ca de
milioane de păsări mari şi mici“. Pe parcursul voiajului şi chiar şi
după aceea, suverana a fost complementată în diferite feluri; "regină
radioasă, cea mai populară femeie
din țară" sau "reprezentantă a
lumii vechi". Indienii Sioux din Mandan, Dakota de Nord, i-au spus
suveranei „Winyan Kipanpi Win“ („Femeia pe care o chemi“) şi i-au
făcut onoarea de a-i dărui o coroană din pene de vultur. Câteva zile mai
târziu, altă cunună din pene şi altă denumire onorifică din partea indienilor
Blackfoot din statul Montana: regina e „Morning Star“ („Luceafărul de
ziuă“), etc. Regina Maria a
României a fost primul membru al unei familii regale care a acceptat să apară
în reclame de produse cosmetice pentru cremele Pond’s. În anul 1933, prin testament, regina a cerut ca după moartea sa
inima să-i fie îmbălsămată și depusă la Balcic. În anul 1938 după deces, inima
reginei a fost pusă într-o casetă de argint și învelită într-un steag dublu, pe
o parte drapelul României, pe cealaltă steagul Marii Britanii. La rândul lor
acestea au fost puse într-o altă casetă din argint aurit și cu ornamente din
pietre prețioase. Inima reginei a fost transportată cu vechiul bric Mircea
la reședința de la Balcic unde a fost depusă cu toate onorurile. După pierderea
Cadrilaterului și implicit a Balcicului, principesa Ileana a dispus construirea
unei capele la Bran și aducerea inimii mamei sale aici. În anul 1968
capela a fost profanată de către comuniști iar cele două casete cu inima
reginei au fost strămutate la Muzeul Național de Istorie a României din
București. În biografia acestei femei deosebite se află și alt gest care îi
întregește personalitatea. În data de 25 martie 1926, de Bunavestire, regina
trece la ortodoxism. Într-o ceremonie desfășurată la palat s-a spovedit, fiind
dezlegată de către patriarhul Miron Cristea și primită în sânul Bisericii
Ortodoxe Române. La moartea sa (18 iulie 1938), patriarhul rostește o
scurtă rugăciune și cu gest blând îi închide ochii pentru totdeauna. Se zice că
patriarhul ar fi spus după încheierea ceremoniei de înmormântare următoarele
vorbe; ”În tot cazul, se va putea
spune că a fost o femeie care și-a trăit intens viața”. Spre final
prezint două păreri autorizate despre Regina Maria din partea unor
contemporani. Nicolae Iorga – “Regina
Maria este cea mai frumoasă legendă încă din timpul vieții”. Ion Gheorghe Duca, în
lucrarea sa Amintiri politice – “Regina Maria este o ființă de care trebuie să te sfiești. Este o strălucire la fizic,
ca și la moral, încât îți ia văzul, nimeni nu o poate întrece. Frumoasă de o
frumusețe încântătoare, nu cred să fi fost în Europa multe femei care să se fi
putut asemui cu dânsa. Inteligentă, fermecătoare, plină de talent pentru picture,
pentru calorie, pentru scris, o conversație sclipitoare, vervă, umor,
spontaneitate în gândire, originalitate de expresie și curaj…”. O sugestivă descriere a simbolurilor întruchipate de regină,
a fost prezentată de scriitorul Cezar Petrescu în ziarul “România”, editorialul
“Cel din urmă drum” prin care a redat magistral durerea unei întregi comunităţi
la moartea acesteia: “Pe unde toate trecerile au fost triumfale, în
aclamaţii, surâsuri şi fluturări de batiste, acum drumul cel din urma e cu
mâinile nemişcate pe piept, cu ochii, cu faţa, cu zâmbetul, cu toată lumina
astupată de un negru capac, într-o cutie dreptunghiulară purtată pe un afet de
tun. Îmi amintesc o zi cu soare dulce şi molatec de toamnă, cândva în 1906.
Elev de gimnaziu provincial rătăceam uimit de toate minunile Capitalei, căci
toate mi se păreau minuni, neavând încă ochiul pentru a deosebi ceea ce e
superficial, improvizat şi vulgar. Deodată în acea lume pestriţă şi gureşă, s-a
lăsat o tăcere, a străbatut un fior. Trecea Principesa Maria de atunci, într-o
largă Victorie leganată pe arcuri, după moda vehiculelor din acea vreme. Era
numai Principesă, ţinută laoparte de politica vremii, dar trecea ca o Regină
aclamată de poporul Ei, după scurta clipă de reculegere, de înfiorată şi muta
adoraţie a mulţimii. Tot ce era vulgar, bălţat, zgomotos pe stradă, se
înobilase în acea unanimă pornire către făptura care reprezenta supranaturalul,
o idealitate în absolut. Au venit mai târziu alte vremi, când pe acelaşi
itinerar fixat cortegiului funerar de acum, trecerile Reginei Maria dezlănţuiau
aclamaţii însufleţite. În anii neutralităţii când toţi ştiau că Dânsa veghează
pentru “războiul nostru”. În ziua întoarcerii din Moldova. După Încoronare.
Atâtea şi atâtea ceasuri, zile, aniversări, pe care prezenţa sa le
transfigurase într-o magie de zână a basmelor noastre ce umplu întreg Universul
cu minuni. Basmul e sfârşit. Minunea sfârşită. Pe unde a trecut zâmbind,
luminând ziua cu lumina ochilor de azur, ultimul drum într-o mare tăcere, în
întunericul de sub negrul capac, cu mâinile reci pe piept – mâna care atât de
gingaş, aerian, euritmic răspundea imnurilor de adoraţie. Nu vi se pare oare că
bulevardele şi străzile Capitalei noastre pe unde a trecut, vor rămâne de acum
pentru totdeauna mai goale, mai triste, mai fără de sens, ca într-o cetate unde
a fost nimicită o frumuseţe şi o armonie, de unde a plecat o Icoană
ocrotitoare?”
Distincția - Profesor emerit
Emerit este un titlu de onoare care s-a acordat
oamenilor de ştiinţă, artiştilor, profesorilor, învăţătorilor, medicilor şi sportivilor
care s-au distins în activitatea lor. Titlul a fost instituit la 11 august
1950 prin decret și, din nou, prin decretul nr. 190 din 27 iunie 1977
privind distincțiile de stat în Republica Socialistă România. Exemple:
- om de știință emerit,
- artist emerit, maestru emerit al artei, colectiv artistic emerit,
- profesor universitar emerit, profesor emerit, învățător emerit,
- medic emerit, medic veterinar emerit, zootehnist emerit
- maestru al sportului emerit.
Insigna - Cupa U.T.C. (bob - Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi
rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul
U.T.C.. În timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a
numit Uniunea Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost
întemeiată în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică
11,78% din populația României. Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit
înregimentarea tineretului din fabrici, universități, școli, unități militare,
în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al regimului
dictatorial. Tineretul era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și
unui învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a
tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale
partidului. Ideologii comunişti împărtăşeau
credinţa că orice ființă umană poate fi transformată radical în urma unui
intens proces de manipulare prin propaganda de masă. Această credinţă a
comuniștilor era întărită de supoziţii sumbre despre natura umană şi a
societăţii. Exista siguranța că, pe scară largă, la nivel social, utilizând
instrumente coercitive şi de control, omul poate fi schimbat, supus,
subordonat, mai ales tineretul în formare. Marxism-leninismul
amesteca fascinaţia faţă de mulţime cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta.
Acest lucru se observă foarte bine în atitudinea faţă de tineri. Din cauza
legăturilor slabe cu vechiul regim, aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a
„omului nou” şi ca masă de manevră ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită
suspiciune. Reţeaua de organizaţii comuniste s-a întins cu precădere spre
categoriile de populaţie de care regimul îşi lega interesele. Totodată, acestea
erau suspectate ideologic: tinerii, ţăranii, intelectualii, soldaţii şi
muncitorii. După spusele lui Lenin, pentru regimul comunist, aceste organizaţii
aveau menirea de a funcţiona pe post de „curele de transmisie” între Partidul
Comunist şi popor. Stalin a adoptat aceleaşi idei. El considera că, din rândul
organizaţiilor de masă, trebuie să facă parte: asociaţiile fără partid ale
femeilor, organele de presă, uniunile de tineret, sindicatele, cooperativele,
organizaţiile de fabrică şi uzină. Uniunea Tineretului Comunist din România a
fost constituită după modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea
îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile
regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească
partidului. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după
modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a
tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea
ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea
Tineretului Comunist a fost o organizație de tineri creată de către Partidul
Comunist din România. Prin aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român,
din fabrici, universități, școli, unități militare, în vederea transformării
acestuia într-un susținător fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC,
tineretul român era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și unui
învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a tinerilor.
Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale partidului. În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu
privire la Uniunea Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care
aceasta o juca în rândul tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea
Partidului Comunist Român. Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea
organizație care reușește mereu să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de
tineri. Aceștia, alături de întregul popor, au acţionat pentru afirmarea
năzuinţelor de unitate şi independenţă naţională, de progres social şi
prosperitate economică a patriei.
Apariţia bobului ca sport, în România, se situează în
jurul anului 1909, când de fapt se semnalează primele coborâri. Intreaga
activitate se reducea la câteva zile pe an, în preajma sărbătorilor de iarnă.
Incepând cu anul 1910, apar şi întreceri organizate sub titulatura de
„concursurile pentru sporturile de iarnă”, pretenţios numite astfel,
participarea fiind foarte modestă. Tot în acest an apar primele articole în
presă, care prezintă noul sport, dau amănunte asupra echipamentului, noţiuni de
tehnică, de conducere etc. Această publicitate va stârni o adevărată vogă a
bobului la Sinaia, dar acesta va rămâne totuşi practicat de un cerc restrâns de
amatori, bogaţi. Până în 1916, concursurile se defăşoară cu regularitate
la Sinaia, alături de cele de sanie şi scheleton, fără reglementări precise. O
confirmă prezenţa în boburi a 2, 4, 5, 6 persoane, formarea echipajelor mixte,
fără categorii de vârstă, pilotarea bobului de către femei, folosirea aceluiaşi
bob de mai multe echipaje constituite ad-hoc etc. Primul câştigător al unui
concurs de bob din 1910 este N. Filiti, iar la echipajele multiple, „Cercul
Sportiv Român”. In 1911, prezenţa femeilor în bob este foarte activă. Le
vom găsi atât în proba rezervată lor, cât şi în echipaje alături de bărbaţi.
Concursurile sunt organizate la 3 probe: bob – 2 femei, bob – 2 bărbaţi şi
2–5–6 persoane. Câştigătorii: Natalia Darvari (femei), Jean Costinescu
(bărbaţi) şi echipajul multiplu „Societatea Săniuţa”. Infiinţarea, în
1912, a Federaţiei Societăţilor de Sport din România (F.S.S.R.), în cadrul
căreia funcţiona „Comisia pentru Sporturile de Iarnă”, are darul de a coordona
şi impulsiona practicarea bobului. In anul 1913, nu este consemnată nici o
activitate (din lipsă de zăpadă); concursurile sunt reluate în 1914, dar cu un
succes mult redus faţă de anii precedenţi. Pentru prima dată, se organizează un
concurs naţional interşcolar de bob, câştigat de echipa Liceului „Gh. Lazăr”
din Bucureşti. Tot în 1914, la „Concursul naţional de bob”, participă şi un
echipaj format din turişti germani, care ocupă locul III. Concursul este
câştigat de echipajul Şcolii Evanghelice din Capitală. Prin participarea
echipajului german la concurs, s-a făcut cunoscută şi în străinătate
activitatea bobistică de la noi. Activitatea este reluată – cu entuziasm –
în 1920. Apar centre noi de bob, la Braşov, Râmnicu Vâlcea, Slatina, Iaşi. Se
practica, în general, un bob de stradă, pe drumuri de munte, pe pârtiile de
schi de la Postăvar şi de la Poiana Braşov.
Insigna - Pionier cercetător
Organizația Pionierilor a fost
o organizație comunistă a copiilor români de vârstă școlară (8-14 ani). Era
precedată de apartenența la organizația Şoimii Patriei și succedată de
apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La sfârșitul celui de al
doilea război mondial ia naștere organizația „Pionierii României”, pentru
care a fost creată în 1945 revista „Înainte”. Doi ani mai târziu, în 1947, pionierii au fost încadrați în UAER -
Uniunea asociațiilor de elevi din România. Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință
festivă la care a participat toată conducerea de partid și stat, 500 de copii
au rostit, în incinta Teatrului Giuleşti (pe atunci Palatul cultural
Gheorghe Gheorghiu-Dej), angajamentul de pionier. În perioada
1949-1966 mișcarea pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului
Comunist.Mai jos e reprezentată o revistă Star spre viitor a pionierilor și
șoimilor patriei, editată de Consiliul Național al Organizației Pionierilor. C.C.
al P.C.R. va adopta, la plenara din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la
îmbunătățirea activității Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca
aceasta să aibă organe de conducere proprii (consilii pionierești la diferite
nivele, în frunte cu Consiliul Național al organizației). În luna
noiembrie a aceluiași an, a avut loc prima conferință națională a Organizației
Pionierilor, la care au fost adoptate principalele documente statutare:
„Statutul unităților și detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă
România” și „Regulamentul Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica
Socialistă România”. În 1984, la
aniversarea a 35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000 membri.
În Statutul Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație revoluționară de
masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților de pionieri din
Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să cunoască și să
înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să participe, după
puterile lor, la înfăptuirea acesteia."Organizația Pionierilor
educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei și
devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica Socialistă
România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să cunoască
tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei muncitoare
pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și bogățiile
țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în construcția
socialismului."
Insigna de membru al Organizației de Pionieri
Intrarea în cadrul organizației se
făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului angajament: „Eu,
...(numele si prenumele), intrând în rândurile Organizației Pionierilor, mă
angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și disciplinat, să
cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul (neoficial al)
organizației era "Am cravata mea, sunt pionier". În orașele mari
s-au constituit case ale pionierilor. La București Palatul
Cotroceni a fost Palat al Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a
fost inaugurată noua clădire a Palatului Pionierilor (astazi Palatul
naţional al copiilor). Organizația Pionierilor acorda distincții individuale și
colective. Cele individuale erau: tresele, titlurile „Pionier de frunte”,
„Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și
insigne pe genuri de activitate. Cele colective constau în diplome cum ar fi:
„Unitate fruntașă”, „Detașament fruntaș” și „Grupă fruntașă”.
Deasupra am postat uniforma,
ecusonul, cravata, centura, eghileții și drapelele Organizației de
pionieri. Primii care au avut ideea inregimentarii ideologice a copiilor
si chiar au pus-o in practica au fost fascistii italieni. In
"Noua Roma" anuntata de Mussolini dupa preluarea puterii in Italia la
22 octombrie 1922, baietii au fost inregimentati pe categorii de vârsta in
patru organizatii fasciste, toti fiind purtatori de uniforme si insigne si trebuind
sa se supuna unor ritualuri specific militare: "Fiii lupului" pentru
baieteii de la patru la opt ani, "Ballila" pentru cei intre opt si 14
ani, "Avantguardisti" pentru adolecentii intre 14 si 18 ani si, in
fine, "Giovanni Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte de a
deveni membrii ai partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria si
adolescenta in anii comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii
Lupului" au devenit "Soimii Patriei", "Ballila" s-au
numit "Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre
deosebire de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma
proprie.
Orice clasa forma
un detasament de pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o unitate de
pionieri, iar structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra
"conducerii superioare" a partidului comunist. Desigur, nu doar
comunistii români au preluat si amplificat modelul fascist de indoctrinare a
tinerilor: nazistii au creat mult mai celebra organizatie "Hitlerjugend",
care a dat jertfe perfect fanatizate chiar si pe ruinele fumegânde ale
Berlinului, iar sovieticii au dat fenomenului inrolarilor comsomoliste o
dimensiune de masa si un caracter obligatoriu. In România comunista, a nu fi
mai intâi pionier ("Soimii patriei" au aparut ulterior) si apoi
membru al UTC echivala cu o cvasiexcludere de facto din comunitatea scolara, cu
povara unui paria, stigmatizat pentru intreaga cariera viitoare. Sigur, era
ceva foarte, extrem de grav in privinta respectivului daca nu era membru sau,
si mai rau, fusese exclus din rândul pionierilor sau al utecistilor, deoarece
chestia asta ramânea definitiv "la dosarul" nefericitului. Uniforma
de pionier, cu toate accesoriile si eghiletii specifici diferitelor functii ierarhice
de "conducere" (comandant de detasament, comandant de unitate etc.),
ceremoniile ritualice cu trompete si formule de raport, juramintele de credinta
si angajamentele urlate in public, defilarile si serbarile in fata parintilor,
taberele de vara cu regim preferential si program special, muncile patriotice
prestate ostentativ au fost ingredientele menite sa transpuna in viata retetele
leniniste de "spalare a creierului". In conditiile in care orice
alternativa era interzisa in epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune,
dar, contrar tezelor leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai
fostelor tari cu regim comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si
majoritatea chiar membri ai partidului comunist. (Sursa Net – Calin
Hentea)
Insigna - Y Q Z (radioamatorism)
Radioamatorismul reprezintă
practicarea radiocomunicațiilor prin
posturi de emisie-recepție proprii, fără a se urmări interese economice sau
transmiterea altor informații în afară de cele referitoare la calitatea
emisiunilor stabilite. Instalațiile de radioemisie folosite de radioamatori
(numite stații) au o denumire convențională care se atribuie pe plan
central în fiecare țară. Radioamatorii pot face parte din diferite asociații
naționale (radiocluburi) sau internaționale. Radioamatorismul, ca mișcare de
amatori de radiotelegrafie, a apărut pentru prima dată în SUA (1919).
În anul 1925 a fost înființată „Uniunea Internațională a
Radioamatorilor (I.A.R.U.)”. În România, primul radioclub a fost înființat în
anul 1926, iar în anul 1936 s-a înființat „Asociația Amatorilor Români de Unde Scurte”. În
prezent, radioamatorii din România sunt reprezentați la IARU de „Federația
Română de Radioamatorism”. Radioamatorii se pot organiza liber, conform legii
civile.
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Thomas Edison, inventator american,
a trăit între anii 1847 - 1931
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 18.12. 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu