1. În data de 14 noiembrie 2022, Banca Naţională a
României a lansat în circuitul numismatic o monedă din argint cu tema 100 de ani de la nașterea lui
Constantin Ionete.
Aversul monedei redă imaginea Palatului Vechi al Băncii Naționale a
României, inscripția în arc de cerc „ROMANIA”, stema României, valoarea
nominală „10 LEI” și anul de emisiune „2022”. Reversul monedei prezintă portretul și numele lui
Constantin Ionete și anii între care a trăit acesta „1922” și „2011”.
Principalele caracteristici tehnice ale monedei sunt: tema – 100 de ani de la
nașterea lui Constnatin Ionete, data emiterii – 14 noiembrie
2022, valoarea – 10 lei, metal compoziție – argint, puritatea – 99,9%,
greutatea – 31,103 grame, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri, cant - zimțat, calitate – proof, tiraj – 5000
exemplare și preț unitar de vânzare fără TVA – 480 lei.
Constantin Ionete a fost un economist
român, membru de onoare (1993) al Academiei Române, care s-a născut la
data de 24 martie 1922 în comuna Măldărești, județul Vâlcea și a decedat în
luna august 2011 la Constanța. Și-a făcut studiile liceale la
Caransebeş, pe cele universitare la Facultatea de Filozofie a Universităţii din
Bucureşti şi a devenit, în 1971, doctor în economie. Şi-a continuat
specializarea în probleme financiare şi de marketing în SUA, Italia şi Irlanda.
Timp de patru decenii s-a dedicat cu o egală competenţă şi responsabilitate
activităţii universitare, de cercetare şi producţie. A urcat toate treptele
ierarhiei universitare, ajungând profesor la Academia de Ştiinţe pregătind
generaţii de economişti, care i-au apreciat tactul pedagogic şi
profesionalismul. În ședința camerelor
reunite ale Parlamentului României din 16 decembrie 1998, prof. Constantin
Ionete a fost numit în funcția de membru al Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României, pentru un mandat
de șase ani, care a expirat în septembrie 2004. Ca cercetător științific, a
avut contribuții la analiza unor probleme fundamentale ale științelor economice
moderne, cu prioritate în domeniile teoriei prețurilor, dezechilibrelor
financiare ale economiei de comandă și prăbușirea ei în România, tranziției la
economia de piață, creșterii economice și dezvoltării umane. De-a lungul vieții
a deținut mai multe funcții: 1948-1954: șef serviciu, director adjunct,
director la Direcția de Învățământ din Ministerul Finanțelor; 1957 - 1958:
director general, Direcția Generală a Bugetului de Stat din Ministerul
Finanțelor; 1962-1968 - șef sector, director adjunct, director Institutul de Cercetări
Comerciale; 1968-1973: consilier pe probleme financiar-bancare la Guvern;
1991-2000: director general Institutul Național de Cercetări Economice al
Academiei Române; 1992-1998: coordonator național al Programului ACE PHARE al
Uniunii Europene pentru domeniul cercetării economice. A fost cadru didactic la
Academia de Studii Economice București: 1955-1958 - lector universitari;
1971-1982: profesor universitar, la disciplinele Monedă și Prețuri;
profesor consultant și conducător științific de doctoranzi din anul 1982;
1990-1991 - profesor la disciplina Monedă. Constantin Ionete a fost
și membru în diverse comitete și redacția unei publicații: redactor-șef la
revista "Finanțe și Credit" (1955-1997); președinte al Comitetului de
Audit în cadrul Băncii Naționale a României, numit de Consiliul de
Administrație al acestei instituții (2002-2004); membru fondator al Societății
Române de Economie (SOREC) și ai ECONOMICA; membru al Grupului consultativ din
cadrul Președinției, din partea Institutului Național de Cercetări Economice al
Academiei Române (1993-1996). Între anii 1990-2004 a publicat peste 200 de
studii, comunicări științifice și articole privind situația României aflată în
procesul de tranziție, reforma bancară etc. Este
autorul mai multor volume de economie:
- Comportamentul procesului de formare a
prețurilor (Editura
Academiei Române, București, 1972);
- Prețuri și tarife (Editura Didactică
și Pedagogică, București, 1983);
- Prețurile și echilibrul dinamic al
economiei (Editura
Științifică și Enciclopedică, București, 1983); Criza de sistem a
economiei de comandă și etapa sa explozivă (Editura Expert, București,
1993); Coordonator științific al lucrării anuale "Dezvoltarea umană în
România", promovată de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD),
publicată (în engleză și română) în anii 1997, 1998, 1999, 2000;
- Clasa politică postdecembristă (2003); Parteneriatul
public-privat (coautor, 2004).
Constantin
Ionete a primit, de-a lungul vieții, diverse distincții:- membru de onoare al Academiei Române
(1993);
- Premiul Academiei Române pentru
volumul Comportamentul procesului de formare a prețurilor;
- Doctor Honoris Causa al Universității din
Craiova;
- Diploma "Opera Omnia", acordată
de Senatul Universitar al Academiei de Studii Economice din București;
- Premiul Național al Fundației "Niște
țărani" (2001).
După înfiinţarea BNR,
una din primele preocupări ale conducerii a fost aceea de a reduce termenul de
funcţionare provizorie la Creditul Funciar Rural, prin construirea sediului
propriu. Prevăzut prin lege, rolul important al BNR atât pentru finanţe, cât şi
pentru întreaga economie românească, impunea realizarea unei clădiri special
destinate acesteia. Prin urmare, în şedinţa sa din 3 octombrie 1881, Consiliul
de administraţie a autorizat pe guvernatorul I.I. Câmpineanu să trateze cu
Ministerul de Finanţe achiziţionarea terenului pe care se afla Hanul Şerban
Vodă. Construit în anii 1683-1685, în timpul domniei lui Şerban Cantacuzino
(1678-1688), şi consolidat în vremea lui Constantin Brâncoveanu (1688-1714),
acest ansamblu arhitectural a fost principalul han al oraşului datorită mărimii
sale şi al siguranţei oferite negustorilor în incinta de tip cetate cu ziduri
pline spre exterior. În 1863, prin Legea secularizării averilor mănăstireşti,
într-o vreme când era aproape abandonat, hanul a trecut în proprietatea
statului pentru că fusese închinat mănăstirii Cotroceni, o altă ctitorie a lui
Şerban Cantacuzino. Cu imaginea lui de cetate orientală în mijlocul unui oraş
care începea să se europenizeze, în ciuda deschiderii vitrinelor magazinelor
spre străzile Smârdan şi Lipscani, Hanul Şerban Vodă nu a mai putut reveni la
gloria de altădată. La 9 februarie 1882, era publicată în "Monitorul
oficial", nr. 249/1882, Legea privind aprobarea vânzării către BNR a
terenului numit Hanul Şerban Vodă, iar a doua zi guvernatorul BNR era autorizat
de către Consiliul de administraţie ca, împreună cu împuternicitul Administraţiei
Domeniilor Statului, inginerul-arhitect Nicolae Cerchez, să se prezinte la
Tribunalul Ilfov pentru transcrierea actului de cumpărare a terenului. În
acelaşi timp, s-a dispus depunerea de către BNR a sumei de 800000 lei,
contravaloarea terenului şi a clădirilor aflate pe el, la Casa de Depuneri şi
Consemnaţiuni. Pentru stabilirea propriilor exigenţe, guvernatorul I.I.
Câmpineanu şi preşedintele Consiliului de cenzori, Menelas Ghermani, au vizitat
bănci din străinătate cu intenţia de a constata progresele arhitecturii
bancare. La 31 martie 1882, Consiliul general a aprobat contractul încheiat cu
Cassien Bernard, elevul şi colaboratorul lui Charles Garnier, autorul Operei
din Paris, precum şi cu Albert Galleron, pentru executarea anteproiectului
construcţiei palatului BNR. La 16 septembrie 1882, Consiliul General a analizat
anteproiectele palatului BNR întocmite de cei doi arhitecţi francezi şi a
aprobat proiectul în care faţada clădirii era pe strada Lipscani, fiind respins
cel în care faţada era către strada Smârdan. De asemenea, se decidea executarea
planului definitiv şi a devizului lucrării. Un an mai târziu, Consiliul general
aprobă planul definitiv şi trecerea la execuţia acestuia, achitând şi
onorariile arhitecţilor. Proiectul lor tocmai fusese expus la Expoziţia
Naţională de Beaux Arts de la Paris şi primise aprecieri favorabile. În
1883, s-a decis dărâmarea clădirilor pentru eliberarea terenului Hanul Şerban
Vodă, iar la 12 iulie 1884 a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor, prilej
cu care în fundaţia clădirii s-a depus un document în care erau menţionaţi
regele Carol I, prim-ministrul I.C. Brătianu şi membrii guvernului, conducerea
BNR. În Darea de seamă anuală, Consiliul de administraţie aprecia că lucrările
vor dura doi sau trei ani, fiind foarte importante atât ca întindere, cât şi
din punctul de vedere al condiţiilor pe care trebuie să le asigure, având în
vedere destinaţia clădirii. Ridicarea palatului a durat mai mult, întârzierea
fiind provocată de războiul sârbo-bulgar (noiembrie-decembrie 1885), care a
determinat întreruperea exploatării şi a transportului pietrei de Rusciuk, ca
şi de dificultăţile reprezentate de organizarea licitaţiilor şi desfăşurarea
tratativelor pentru achiziţionarea materialelor, a instalaţiilor şi pentru
încredinţarea lucrărilor de execuţie. De asemenea, nu de puţine ori,
intemperiile vremii au avut şi ele rolul lor în amânarea executării
lucrărilor. Administraţia BNR a avut în permanenţă în vedere multiplele
aspecte, din care unele neprevăzute, ale unui astfel de proiect major, în care
dimensiunea cheltuielilor posibile trebuia să fie pusă de acord cu obiectivul
realizării unei clădiri-emblemă pentru harta bucureşteană a construcţiilor cu
destinaţie bancară. La 15 februarie 1884, Consiliul general a aprobat planul fundaţiilor
Palatului BNR, prezentat de arhitectul N. Cerkez. El a întocmit şi un deviz
provizoriu, potrivit căruia totalul cheltuielilor urma să fie de 2342577 lei,
la care se adăuga suma de 157422 lei, pentru cheltuieli neprevăzute. La 27
ianuarie 1884, E. Carada şi N. Cerchez au fost delegaţi de conducerea BNR să
viziteze carierele de la Bahna din judeţul Mehedinţi, în vederea alegerii
sortimentului de piatră potrivit construirii Palatului BNR. De asemenea,
Administraţia BNR a încheiat un contract cu Ch. Rolland din Marsilia pentru
furnituri în cantitate aproximativă de 2200 tone de ciment Portland-Lafarge, cu
preţul de 62 lei tona, şi 550 metri cubi de piatră de Cassis cioplită, cu 100
lei metru cub. Materialele urmau să fie predate la Giurgiu, cheltuielile de
vamă şi transport de la Giurgiu la Bucureşti revenind băncii. La 23 iulie, I.
Meves era desemnat pentru supravegherea acestui transport. Dar, încă din luna
mai, pentru urgentarea procurării cimentului necesar, Consiliul de
administraţie a decis înlocuirea unei părţi a acestei comenzi cu ciment produs
la Montalieu, Port de France şi Grenoble. Măsura de precauţie luată de
conducerea BNR s-a dovedit a fi inspirată, căci, în toamna aceluiaşi an, Ch.
Rolland a adus la cunoştinţa băncii că, din cauza epidemiei de holeră din sudul
Franţei, nu avea cum să-şi îndeplinească obligaţiile ce-i reveneau prin
contract şi, prin urmare, solicita rezilierea lui. Şi în privinţa pietrei
pentru fundaţii şi socluri, s-a revenit asupra deciziei iniţiale, Consiliul de
administraţie stabilind, la 29 aprilie 1885, să se întrebuinţeze piatră
cioplită în locul celei brute, la preţul de cel mult 85 lei metru cub.
Licitaţia organizată pentru achiziţionarea ferestrelor şi a parchetului era
anulată de Consiliul general, care aproba, la 12 februarie 1886, suma de 68000
lei pentru a cumpăra prin "bună învoială" ferestrele şi recomanda
reluarea licitaţiei pentru parchet. Pentru procurarea aparatelor de încălzit,
la 5 septembrie 1884, Anton Carp informa Consiliul general că a contactat mai
multe case speciale şi, în urma examinării proiectelor de către arhitecţii
băncii, cel mai avantajos a fost cel al firmei Koerting din Paris, preţul fiind
de 120000 lei. Peste numai o jumătate de an, această firmă nu depusese
cauţiunea şi informa că renunţă la lucrare, situaţie în care, pentru încălzirea
şi ventilarea Palatului, s-a încheiat un contract cu Casa Wasserleitungen din
Viena, la preţul de 42745 florini sau 71242 mărci. La 9 martie şi respectiv 20
martie 1885, Consiliul de administraţie şi Consiliul general au discutat
chestiunea grinzilor de fier şi de oţel necesare pentru realizarea tavanelor şi
a pardoselilor. Având în vedere că "pentru asemenea furnituri trebuie să
se ţină cont pe lângă preţuri şi de calitatea lucrului şi de siguranţa ce inspiră
constructorul", Administraţia s-a pronunţat pentru oferta lui Schneider de
la firma Creusot, care oferea următoarele preţuri: 195 franci tona grindă de
fier, 320 franci tona grindă de oţel, 390 franci tona grindă de oţel combinat
"cu buloane, corniere şi legături în oţel, toate predate franco pe chei la
Galaţi sau la Brăila". Vama şi transportul până la Bucureşti cădeau în
sarcina şi cheltuiala BNR. În primăvara următoare, la 14 mai 1886, Consiliul
general a avizat rezultatele licitaţiei pentru tabla de aramă necesară
acoperişului Palatului băncii. Prin urmare, s-au încheiat contracte cu firmele
Aron Hirsch din Halberstadt (128 franci pentru suta de kilograme de tablă adusă
la Galaţi, la care se adăugau 3 franci pentru transportul până la Bucureşti) şi
Casa Benchelte din Grünberg (39 franci suta de kilograme de oţel pentru
structura metalică a acoperişului, inclusiv montatul). De asemenea, urmau să
fie comandate grilajele ornamentale din fier pentru ferestrele şi uşile
localului, în limita maximă de 1 leu/kg, după modelele date de bancă. După
executarea porţilor şi a gratiilor ferestrelor de la subsol de către Andrei
Rogalski, în august 1886, Eugeniu Carada (în locul locţiitorului de guvernator)
şi secretarul general F. Kohler semnau contractul cu antreprenorul Friedrich
Weigal din Bucureşti. Potrivit acestuia, antreprenorul se însărcina cu
executarea "gratiilor ornamentate de fier", în număr de 42, după trei
modele date de bancă, care urmau să aibă "întocmai dimensiunile golurilor
lăsate în zidărie pentru aşezarea lor". Grilajele urmau să fie lucrate din
fier "de primă calitate" adus din Germania, vopsite cu miniu de plumb
şi montate. Banca plătea 0,80 lei pentru un kg de fier, la dimensiunea cerută,
lucrat şi montat. Contractul prevedea şi grosimea vergelelor, ca şi secţiunea
lor (pătrată sau rotundă), coordonate ce trebuia respectate întocmai. Erau
stabilite şi două termene ferme: primele 15 gratii predate în noiembrie 1886,
iar restul comenzii în mai 1887. Dacă antreprenorul nu le respecta, BNR era în
drept "fără nici o altă somaţiune sau altă formă de judecată să rezilieze
contractul, refuzând lucrările fără nici o despăgubire pentru antreprenor, care
va rămâne răspunzător pentru orice daune ce ar proveni Băncii Naţionale pentru
orice lucrare nepredată la termen". În acelaşi timp, Administraţia băncii
a luat măsuri pentru organizarea licitaţiilor în vederea încredinţării
executării diferitelor lucrări de construcţie. Astfel, pentru lucrările
"de betonagiu", la 4 aprilie 1884, Consiliul de administraţie respingea
toate ofertele şi restituia garanţiile depuse. La 25 iulie acelaşi an, era
organizată licitaţia pentru zidăria de piatră şi cărămidă, de la soclu în sus,
dar Consiliul general nu a avizat-o şi a solicitat Administraţiei să
contracteze aceste lucrări "prin bună învoială" cu o întreprindere
care cerea preţuri sub cele de la licitaţie. În această situaţie, la 12
ianuarie 1885, Consiliul general a aprobat contractele încheiate cu Giuliani
Zanetto pentru executarea lucrărilor de săpături şi "betonagiu", precum
şi cu Societatea de Construcţiuni pentru Lucrări de Zidărie, în vederea
realizării lucrărilor de zidărie şi de piatră de la soclu în sus. De asemenea,
în contextul rezilierii înţelegerii cu Ch. Rolland, s-a autorizat, la 12
ianuarie 1885, încheierea unui al doilea contract cu Giuliani Zanetto pentru
furnizarea pietrei şi construirea soclului, cu toate materialele necesare, la
preţul de 137 lei metru cub. La 22 iulie 1887, locţiitorul de guvernator, Anton
Carp, era autorizat de Consiliul de administraţie să încheie contractul cu
tinichigiul Th. Georgescu, pentru realizarea învelişului cu tablă de aramă, la
preţul de 1,68 lei metru liniar, şi a jgheaburilor, la preţul de 2,50 lei metru
liniar. Administraţia BNR a apelat la sprijinul profesioniştilor, Nicolae
Cerkez fiind numit, la propunerea lui E. Carada, "architect primar al
construcţiunii". În virtutea recomandării făcute de N. Cerkez, devenit
arhitectul băncii, în jurul căruia s-a constituit şi primul Serviciu de
arhitectură al instituţiei, la 3 decembrie 1883, Consiliul de administraţie l-a
numit pe arhitectul Constantin Băicoianu "desinator cls. I", având o
retribuţie de 300 lei pe lună. Trecerea la construirea palatului a determinat
creşterea numărului personalului angajat special pentru acest proiect. Mai
întâi, Iohan Seewald devenea "desinator cls. II", apoi, la 23 iulie,
Albert Seraia era numit supraveghetor al lucrărilor de betonare şi, la 10
septembrie, Nicolas Pascal devenea supraveghetorul lucrărilor de construcţie,
cu o remuneraţie de 5 lei pe zi. În vara anului 1886, trecuse deja termenul
scurt, de 2 ani, pronosticat pentru terminarea lucrărilor şi Consiliul general
lua în discuţie întârzierile intervenite. E. Carada reitera în faţa Consiliului
presiunile permanente ale Administraţiei băncii asupra Societăţii de
Construcţiuni care îşi adjudecase lucrările de zidărie, precum şi concesiile
acceptate, în sensul că "Administraţia a consimţit ca parte din zidărie să
se facă de cărămidă şi mixtă în loc de piatră curată cum se contractase". În
ciuda ameninţărilor cu rezilierea contractului şi confiscarea garanţiei,
Societatea de Construcţiuni nu a intensificat ritmul lucrărilor. Pentru că
tergiversarea lucrărilor obliga banca la cheltuieli excepţionale de personal şi
chirii, la care se adăuga insuficienţa spaţiului din clădirea Creditului
Funciar Rural, Consiliul general aprecia că s-ar putea ca banca să fie silită
să oprească zidăria la nivelul etajului 1, să pună acoperişul şi să se mute în
localul parţial zidit, urmând ca ulterior să se termine lucrările. În anul
următor (1887), a fost pus acoperişul, iar în 1888 progresele au fost majore,
după cum se poate stabili din Raportul Consiliului de administraţie către
Adunarea generală a acţionarilor din 19 februarie 1889, în care se menţionează:
"construcţiunea localului Băncii Naţionale din Bucureşti este terminată,
în părţile cele mai importante. Dacă iarna aspră ce am avut, întârziind
aşezarea aparatelor de încălzire, nu ne-ar fi silit a suspenda în timp de trei
luni chiar lucrările interioare, am fi putut a vă întâlni în noul nostru
edificiu. În acest moment însă se lucrează cu activitate şi, în curând,
Administraţia băncii se va strămuta în localul său definitiv". Tonul
entuziast din acest raport nu s-a concretizat prin finalizarea lucrărilor în 1889,
deşi pe frontispiciul clădirii, în zona celor două pavilioane terminale ale
faţadei centrale tocmai acest an este trecut în caractere latineşti
(MDCCCLXXXIX). De altfel, în acest an, străduinţa de a termina construirea
Palatului a fost dublată de lucrările de sistematizare a împrejurimilor
clădirii BNR, pentru alinierea străzii Smârdan cu localul băncii. În vederea
lărgirii străzii în discuţie, Consiliul general a cedat Primăriei Bucureşti o
porţiune de teren din proprietatea băncii, fără despăgubire, condiţionând ca
terenul respectiv să servească doar în acest scop. Raportul Consiliului de
administraţie către Adunarea generală a acţionarilor din 18 februarie 1890
indica iminenta mutare a serviciilor băncii în noul sediu: palatul "din
Bucureşti este aproape terminat, cu excepţia lucrărilor de decoraţiune
interioară ale unor părţi ale clădirii. Imprimeria este deja [...] instalată în
noul edificiu". În iunie acelaşi an, şi celelalte servicii s-au mutat în
clădirea de pe strada Lipscani. Calculele au arătat că, în ciuda faptului că
s-au executat mai multe lucrări neprevăzute, precum canalizarea completă pentru
apele de scurgere, instalarea apei şi a gazului în toată clădirea, grilajul de
împrejmuire şi altele, valoarea totală a acestor cheltuieli nu a depăşit cu mult
pe aceea preconizată de 2500000 lei. În cei şase ani cât a durat ridicarea
Palatului, stricta supraveghere a elaborării proiectelor şi a executării
acestora a fost îndeplinită, în numele Administraţiei BNR, de către directorul
E. Carada. Unul din biografii său, Mihail Romaşcanu, descrie astfel implicarea
lui: "cât au durat lucrările, Carada le-a condus cu o pricepere de mare
arhitect. Comanda materialele, cerceta calitatea lor, verifica preţurile
ofertelor, revedea planurile, supraveghea executarea lucrărilor şi cerea
refacerea acelora care nu erau bune; pe scurt, nu se făcea nimic fără ştirea şi
aprobarea lui". Expresia deplină a caracterului de bancă conferit de
monumentalitatea căreia i se asociază forţa expresivă dată de regularitate,
echilibru, distincţie, masivitate şi deschiderea ponderată către stradă conferă
Palatului BNR din strada Lipscani un loc privilegiat în arhitectura perioadei,
putând fi comparat cu marile construcţii bancare realizate în Europa veacului
al XIX-lea. Aşa cum se remarca de curând, "structura de rezistenţă şi
materialele folosite sunt în deplină concordanţă cu tehnica cea mai modernă a
sfârşitului de secol XIX" (N. Lascu). Astfel, utilizarea sistemelor
tradiţionale, precum zidăria portantă şi boltirea zonei centrale a subsolului,
este completată cu utilizarea consistentă a noilor materiale de construcţie, în
special a metalului. În imediata apropiere a impunătoarei clădiri, se afla deja
clădirea Societăţii de Asigurări Dacia (1874), dar palatul BNR de pe strada
Lipscani a schimbat modul de percepere a centrului comercial, prin impunerea
componentei bancare. Nu întâmplător, în deceniile următoare, în jurul
palatului, s-au ridicat construcţii ale sediilor celor mai importante bănci şi
instituţii financiare (Societatea de Asigurare Dacia - România, Societatea
de Asigurare Naţională, Banca de Scont, Camera de Comerţ şi Industrie şi Bursa,
Casa de Depuneri, Banca Marmorosh-Blank, Banca Agricolă), ceea ce a dus la
constituirea centrului financiar-bancar bucureştean, completând astfel noul
chip european din bronz şi din piatră al capitalei, alături de clădirea
Universităţii, de statuile lui Mihai Viteazul şi Ion Heliade Rădulescu, de
Palatul Regal, Ateneul Român, Palatul de Justiţie, Fundaţiile Culturale Regale,
Ministerul Agriculturii, Palatul Poştei şi Facultatea de Medicină. Una din cele
mai frumoase clădiri ale Bucureştiului, aşa cum o prezenta o voce autorizată a
arhitecturii româneşti, precum aceea a lui Ion Mincu, Palatul vechi al BNR a
deschis seria clădirilor monumentale prin care instituţiile moderne româneşti
nou create îşi asociau o imagine concretă ce le asigura vizibilitatea necesară
pentru a se impune. Proiectul conceput de arhitecţi francezi şi pus în
practică de arhitecţi şi ingineri români trebuia să corespundă unor multiple
condiţionări, determinate de destinaţiile speciale ale spaţiilor unei clădiri
bancare. Astfel, erau necesare: spaţiul pentru relaţiile cu publicul (holul
ghişeelor, în primul rând); spaţiul pentru activitatea funcţionarilor (birouri
de diferite categorii, inclusiv al guvernatorului şi ale celorlalte persoane
din conducerea băncii); spaţiul tezaurului, divizat pentru accesul publicului
şi păstrarea valorilor; spaţiul imprimeriei şi al tuturor anexelor necesare.
Gruparea acestora trebuia să se realizeze astfel încât circulaţia să nu
afecteze măsurile de siguranţă şi protecţie ale valorilor băncii şi, de
asemenea, să ţină seama de trama stradală şi alte vecinătăţi ale clădirii ce
condiţionau posibilităţile de acces ale publicului şi ale funcţionarilor. Toate
aceste elemente au fost subordonate principiilor arhitecturale ale stilului
eclectic de factură academică. Preluând multiple elemente din arhitectura
Renaşterii şi a Clasicismului francez, Palatul are o formă dreptunghiulară cu
latura mare de 73 m (de-a lungul străzii Lipscani) şi cu cea mică de 52 m (pe
strada Smârdan). Structura compoziţională generală este unitară, dar are şi
rezolvări particulare pentru punerea în evidenţă a importanţei faţadei
principale. Toate faţadele sunt organizate în două registre principale
suprapuse: primul corespunde parterului şi are un nivel puţin înălţat de la
sol, fiind finisat în piatră. Trecerea la registrul următor se realizează
printr-o cornişă discretă. Al doilea registru cuprinde restul înălţimii
clădirii, fiind placat cu piatră pe faţada principală şi tencuit pe celelalte.
Faţada principală, orientată către strada Lipscani, a fost realizată din
piatră de Rusciuc. Ea este evidenţiată atât prin înălţimea mai mare, cât şi
prin atenţia specială acordată întregii decoraţii. La fiecare colţ, volumul
compact este marcat de câte un pavilion de formă pătrată, care avansează faţă
de restul clădirii, contând în volumetria generală ca nişte turnuri ce
sugerează forţa şi robusteţea construcţiei. Ele au o acoperire specială care preia
tipul de cupolă frecvent utilizat în epocă. Axul central de simetrie al
clădirii este marcat prin decroşul subasmentului pe care sunt aşezate patru
coloane corintice elansate, canelate. Verticalitatea elementului decorativ
central este accentuată prin depăşirea cornişei generale. Acest element este
înălţat printr-un grup sculptural alcătuit din două personaje (un bărbat şi o
femeie), care încadrează lucarna în care se afla un ceas. Se presupune că
autorul acestui grup statuar a fost Athanasie Constantinescu. Axul elementului
central coincide cu intrarea principală, accesul fiind posibil pe uşa centrală
prevăzută cu un fronton semicircular. La partea superioară, ceea ce corespunde
etajului I, se află un balcon rezultat din avansul coloanelor. Aici se deschid
cele trei uşi de dimensiuni egale şi cu decoraţiuni identice, precum şi,
deasupra acestora, golurile în formă rotundă ale Sălii de
Consiliu. Ritmarea verticală este reluată la cele două pavilioane
terminale ale acestei faţade. Subordonarea acestora faţă de elementul central
este marcată prin relieful mai redus, realizat prin angajarea la suprafaţa
peretelui a celor patru coloane ionice. Dispunerea acestor coloane creează trei
deschideri, aceea din mijloc fiind mai mare. Coloanele mediane susţin un balcon
mic, care, la rândul lui, se sprijină pe două console viguroase ancorate pe
cornişa care desparte cele două registre principale. Spaţiile laterale
adăpostesc patru din cele şase sculpturi decorative ale faţadei, realizate în
ronde-bose, care pun în evidenţă etajul nobil. Cele patru sculpturi sunt
operele lui Ion Georgescu (1856-1898) şi Ştefan Ionescu Valbudea (1859-1918),
doi dintre cei mai reprezentativi artişti români ai epocii, şi înfăţişează
patru personaje alegorice, care reprezintă Justiţia (Thermis) şi Agricultura
(Ceres), plasate central, iar lateral se află Comerţul (Mercur) şi Industria
(Vulcan). Simbolistica lor comunică programul asumat de BNR de a susţine
economia naţională. Golurile sunt dispuse echidistant şi ierarhizat. Ferestrele
de la parter se termină cu ancadramente în semicerc, fiind decorate şi
protejate cu grilaje a căror fină ţesătură este realizată din metal. Ferestrele
ce se deschid în cele două balcoane ale etajului I au aceleaşi dimensiuni ca şi
celelalte, dar ancadramentul lor beneficiază de o decoraţie suplimentară a
frontonului. Celelalte 10 ferestre au, alternativ, frontonul triunghiular sau
rotund, iar în partea de jos este prevăzut un registru de balustrade. Deasupra
lor se află un registru secundar, separat de restul faţadei printr-o
profilatură discretă, alcătuit din ferestre de dimensiuni mici, rotunde în zona
celor trei balcoane şi pătrate în rest, care asigurau iluminarea podului. În
urma intervenţiilor din anii 1929-1930, când s-a realizat al doilea nivel, în
afara Sălii de consiliu, aceste ferestre asigură iluminarea noilor birouri.
Pentru celelalte trei faţade s-au respectat principiile generale plastice, dar
tratarea a fost mai simplă. În acelaşi timp, ele nu sunt identice, fiecare
având nota sa de originalitate dată de soluţiile găsite pentru adaptarea la
ambient. Faţada dinspre strada Smârdan era tencuită şi se caracteriza, în
primul rând, prin decroşeul ce asigură avansul unei segment echivalent cu
aproximativ o treime din lungimea ei faţă de planul general. Suprafaţa este
ritmată de un şir de pilaştri, ca şi la pavilioanele din colţ. În afara
pavilioanelor, la nivelul parterului şi al etajului I, ferestrele au frontoane
semicirculare, cele din registrul inferior fiind prevăzute cu grilaje.
Ferestrele etajului al doilea, adăugat ulterior, sunt de dimensiuni mici şi au
formă dreptunghiulară. Această aripă a adăpostit, încă de la începuturi,
imprimeria Băncii. Faţada dinspre Nord corespundea străzii Băncii Naţionale.
Spre deosebire de celelalte faţade, pavilioanele marginale au un avans mai mare
în exterior, astfel încât restul faţadei este mai retras faţă de limita maximă
a acestora. Ferestrele de la parter aveau ancadramente dreptunghiulare în zona
pavilioanelor şi semicirculare în rest, toate fiind dublate de grilaje.
Golurile etajului următor erau prevăzute, în zona pavilioanelor, cu
ancadramente triunghiulare decroşate, similare celor de pe latura vestică a
construcţiei, iar în rest cu simple ancadramente dreptunghiulare. La 11 iunie
1890, BNR, reprezentată de Anton Carp, încheia cu Zoe Lahovary, care avea
"autorizaţiunea soţului său, G. Lahovary", o convenţie. Potrivit
acestei înţelegeri, între cele două proprietăţi urma să se deschidă o trecere
de 8 m lărgime, în lungime până la proprietatea prinţului Karagheorghevici.
Strada, care va deveni strada Băncii Naţionale, era paralelă cu grilajul aşezat
la 3 m de cele două pavilioane şi avea 8 m lăţime către proprietatea
Lahovary. De asemenea, semnatarii conveneau ca până ce strada va intra în
categoria "stradele sau pieţe publice ale capitalei, pavarea şi
întreţinerea ei se va face de ambele părţi contractante, cheltuielile fiind
suportate în părţi egale". A treia faţadă, dinspre vest, avea un ax ce
coincidea cu un portal bogat decorat, care marca intrarea rezervată guvernatorului
în curtea interioară. La nivelul parterului, se află dispuse ferestre cu
frontoane dreptunghiulare, iar la nivelul etajului I ferestrele au ancadramente
triunghiulare. Golurile pavilioanelor din colţuri se deschid în două balcoane
mici şi au frontoane decorate în formă triunghiulară, astfel încât ies în
evidenţă. Toate golurile registrului secundar superior, corespunzătoare
birourilor de la al doilea etaj sunt în formă dreptunghiulară. Pe lângă
intrarea destinată guvernatorului, pe această faţadă mai existau alte două
intrări secundare pentru accesul la locuinţele personalului. În direcţia vest,
în momentul inaugurării Palatului BNR, nu era delimitată de o stradă, ci de o
fundătură. În urma avizului dat de către Consiliul general, la 28 septembrie 1891,
s-a încheiat o înţelegere între BNR, reprezentată de Th. Rosetti şi Anton Carp,
şi avocatul Constantin Mille, ca împuternicit al prinţului Alexis
Karagheorghevici. Prinţul Karagheorghevici ceda Băncii terenul aferent
prelungirii în linie dreaptă a trecerii private deschise din str. Smârdan
printre Banca Naţională şi proprietatea lui G. Lahovary până la aliniamentul
ocupat de împrejmuirea şi zidul dinspre "stradela" particulară ce
despărţea, spre apus, terenurile Băncii de cele ale prinţului Karagheorghevici.
Trecerea astfel prelungită urma să se paveze pe cheltuiala ambilor riverani.
Prin amenajarea acestei străzi, o parcelă din terenul BNR, în suprafaţă de 56 m
pătraţi urma să rămână spre terenul prinţului Karagheorghevici contra sumei de
4000 lei. Strada astfel rezultată s-a numit, mai întâi, Karagheorghevici şi
apoi Eugeniu Carada. În colţul unde această stradă se întâlnea cu strada
Lipscani, a fost aşezată, la începutul anilor '20, statuia lui Eugeniu Carada,
realizată de sculptorul francez Dubois. Amenajarea acesteia a fost făcută de
sculptorul român Măţăoanu. Deşi are o suprafaţă mare, acoperişul nu intră în
competiţie cu faţadele, deoarece având o pantă foarte mică este greu de
perceput. Singurele elemente speciale sunt cele cinci cupole, din care patru
sunt identice şi sunt situate deasupra elementelor decroşate din colţurile
clădirii. Acestea au avut ca model tipul de cupolă al Turnului Orologiului
Palatului Luvru. Spre deosebire de restul acoperişului, care era acoperit cu
tablă de aramă, învelişul cupolelor a fost realizat din tablă de ardezie.
Cupolele sunt înconjurate de o balustradă prin care se face articularea cu
faţadele respective. A cincea cupolă, cea mai impunătoare, potenţează
monumentalitatea intrării principale. Palatul din strada Lipscani cuprinde o
travee centrală în care se află Sala sau Holul ghişeelor şi alte două travee
secundare. Coloanele care susţin cupola şi dialogul dintre travee asigură
ritmul construcţiei şi permit un joc de volume ce elimină monotonia. Tratarea
arhitecturală sobră, neostentativă a exteriorului intră în contrast cu bogăţia
accentuată a decoraţiei interioarelor. Organizarea
interioară "spaţială şi funcţională" s-a realizat în acord cu
activitatea specifică băncii, incluzând preocuparea constantă a conducerii
acesteia pentru siguranţa exploatării. Axul principal al faţadei dinspre strada
Lipscani distribuie simetric şi spaţiile interioare. Simetria dispare însă
pentru funcţiunile şi spaţiile secundare. Axul compoziţional se concretizează
într-o succesiune de spaţii, care cuprinde intrarea principală şi holul
ghişeelor. De o parte şi de alta a acestui element compoziţional, se află două
curţi interioare dispuse simetric, de dimensiuni egale, care au rolul de a
ilumina spaţiile orientate către ele. În cea mai mare parte a sa, parterul era
destinat relaţiilor cu publicul. De aceea, aici se află cele mai ample
spaţii din clădire, respectiv holul principal de formă pătrată, din care se
intră în două încăperi, dispuse simetric în raport cu intrarea şi destinate
Serviciului scont şi Bibliotecii, şi se înaintează către spaţiul alungit,
orientat perpendicular pe axul principal, la extremităţile căruia sunt plasate
cele două scări de acces la etaj. Spaţiile destinate publicului sunt
unificate atât prin casetele de dimensiuni mari ale plafoanelor, cât şi prin
prezenţa aceleiaşi ordonanţe, reprezentate de coloane şi pilaştri adosaţi
peretelui, executate într-o gamă unică de materiale şi de culori. Prin acest
element decorativ principal se ritmează suprafeţele parietale şi sunt puse în
evidenţă elementele de rezistenţă. În vestibul, coloanele angajate sunt dispuse
regulat pe toţi pereţii, inclusiv la colţuri. Intrările birourilor rezervate
Bibliotecii şi Serviciului Scont sunt marcate prin două uşi, fiecare cu
ancadramente terminate cu frontoane, plasate simetric între două coloane
situate la o distanţă mai mare între ele. În spaţiul din care pleacă cele
două scări de onoare se află două perechi de coloane adosate pilelor de
zidărie. Limitele laterale ale spaţiului de trecere către ghişee este
evidenţiat de coloanele duble dispuse de o parte şi de alta a părţii centrale.
Aceste coloane au şi rolul de a îngusta unghiul vizual, disimulând vederea
părţilor laterale ale rampelor scărilor. Cel mai important element al spaţiului
interior dedicat publicului este Holul ghişeelor, care adăposteşte astăzi
Muzeul BNR. Numit Sala de marmură, acest spaţiu are următoarele dimensiuni: cca
12,50 m lăţime, cca 21 m lungime şi cca 15 m înălţime la cota maximă a
acoperirii. Configuraţia sa generală se datorează atât destinaţiei, cât şi
tiparului epocii. Astfel, în secolul al XIX-lea, clădirile băncilor importante
din Europa au preluat imaginea specifică burselor şi băncilor secolelor
XVI - XVII din Anvers, Amsterdam şi Londra. Aceste instituţii aveau
locurile de schimb organizate în jurul unei curţi interioare dreptunghiulare,
descoperite, delimitate de parterul şi etajul I al clădirii. Arhitecţii de la
sfârşitul secolului al XIX-lea au ajustat imaginea tradiţională într-o singură
direcţie, acoperind, de regulă, cu structuri metalice tradiţionala curte
interioară. Holul ghişeelor din Palatul vechi al BNR era înconjurat pe trei
laturi de un spaţiu afectat funcţionarilor. Celelalte spaţii au fost rezervate
funcţiunilor care nu presupuneau contactul cu publicul. Golul Holului cu ghişee
de la parter este dezvoltat pe două niveluri şi este înconjurat pe trei laturi
de o amplă galerie. Registrele decorative sunt prezente şi în Holul ghişeelor.
La nivelul parterului, se remarcă succesiunea pilelor masive de zidărie, între
care erau fixate ghişeele. În spatele fiecărei pile era montată o casă de bani,
care, astfel, se afla la îndemâna funcţionarului de la ghişeu. Un buton
decorativ fixat în zidărie pune în evidenţă axul pilelor, care sunt unite prin
arce în formă de semicerc. Registrul al doilea, ce corespunde etajului I,
cuprinde grupuri de coloane duble, în stil compozit, situate la distanţe egale,
unite în partea superioară prin arce în formă de semicerc. Acest registru se
termină cu o cornişă bine evidenţiată, care face distincţia între tratarea
pereţilor şi aceea a acoperişului. Fermele metalice care o alcătuiesc sunt
disimulate în decoraţia abundentă a stucaturii, prin arce fin decorate ce
ritmează suprafeţele decupate din bolţi cu muchii ieşite. Prin intermediul unor
steme bogat decorate, sprijinite lateral de câte două personaje feminine, la
rândul lor, arcele se reazemă pe cornişa etajului I. În faţa stemelor cu
însemnele băncii, la colţurile sălii se află câte un vultur. Deasupra cornişei
se află şi un registru secundar de lunete, care, împreună cu un mare luminator,
dispus în centru, asigură iluminarea holului. La parter se aflau şi alte spaţii
destinate birourilor care nu presupuneau contact cu publicul: sala pentru
imprimarea biletelor (pe latura Smârdan) şi locuinţe de serviciu (latura
Carada). În vestibul, două sculpturi realizate în atelierul A. Durenne
Sommevoire, care reprezintă personaje feminine ţinând cu ambele mâini, deasupra
capului, câte un corp de iluminat, marchează pornirea rampelor celor două scări
către următorul etaj. La nivelul podestului intermediar, fiecare scară continuă
cu două rampe, de o parte şi de alta. De asemenea, se menţine decorarea
parietală cu pilaştri angajaţi. Cu ultima treaptă se termină şi spaţiul
luminos, asigurat de ferestrele orientate către una din curţile interioare. Pe
balustrada cu decoraţii minuţios realizate, au fost aşezate două steme cu
însemnele heraldice ale provinciilor istorice ce alcătuiau Regatul României în
momentul edificării construcţiei: bourul Moldovei, acvila Munteniei, leul
Olteniei şi cei doi delfini afrontaţi ai Dobrogei. La nivelul podestului
intermediar al scării din partea dreaptă, se află placa din piatră de Baschioi
cu numele celor 21 de funcţionari BNR morţi pe câmpurile de onoare ale Războiului
Reîntregirii. Acest tip de piatră fusese folosit şi la Palatul Regal şi se
armoniza cu arhitectura băncii. Adaptată stilului clădirii şi "încastrată
în zidurile acestei vechi instituţii, la răspântia serviciilor ei", placa
comemorativă a fost realizată de arhitectul Radu Dudescu şi inaugurată, la 11
noiembrie 1937 (data armistiţiului de la Compiegne, care pusese capăt Primului
Război Mondial), în cadrul unei ceremonii special organizată, la care au
participat guvernatorul Mitiţă Constantinescu, membrii Consiliului de
administraţie şi reprezentanţi ai guvernului. Deasupra rampei centrale se afla
câte un luminator, înlăturate de lucrările ulterioare, astfel încât, astăzi
iluminarea naturală se realizează numai prin intermediul ferestrelor dinspre
curtea interioară. Cele două scări monumentale asigură accesul la etajul I,
care este nivelul nobil al Palatului. Aici se aflau: Holul de onoare, Sala
Consiliului de administraţie, Biroul guvernatorului, birourile altor membri ai
conducerii băncii şi sălile de recepţie. Tratarea arhitecturală riguroasă,
vizibilă în ierarhizarea decoraţiei parietale şi a plafonului, continuă şi la
etajul I. Holul propriu-zis al etajului I începe cu o porţiune de perete în
care au fost plasate, simetric, câte o uşă cu ancadrament. În partea centrală a
holului se află intrarea în Sala Consiliului de administraţie, zona fiind
marcată la extremităţi prin câte un arc. Intrarea în Sala de Consiliu este
flancată de alte două coloane. De o parte şi de alta a peretelui ce corespunde
Sălii de consiliu sunt practicate două nişe în care sunt amplasate statui
asemănătoare cu cele de la parter, realizate de acelaşi autor, simbolistica lor
fiind, de asemenea, circumscrisă ramurilor economiei româneşti. Uşa
propriu-zisă are un fronton în formă de semicerc, în care se află un ceas şi o
laborioasă decoraţie în basorelief. Sala Consiliului de administraţie are cele
mai pretenţioase decoraţii dintre toate încăperile băncii, în acelaşi stil
eclectic la care s-au adăugat puternice accente baroce. Decoraţia este
asigurată de pilaştrii angajaţi, de stucatura şi capitelurile aurite. Uşile,
complet vitrate, care se deschid spre strada Lipscani şi către încăperile
vecine, sunt încadrate de o ornamentaţie bogată, cu elemente decorative de
natură vegetală în stil neoclasic, fiecare având un ancadrament puternic
profilat, terminat cu frontoane. Chenare de mari dimensiuni subîmpart peretele
dinspre Holul de onoare, precum şi partea centrală a celor laterali. Traveea
mediană este rezervată intrării principale, iar în celelalte chenare se află
patru tablouri de dimensiuni mari, comandate de Consiliul de administraţie, la
11 iunie 1890, celor mai importanţi artişti plastici ai momentului: Nicolae
Grigorescu, G.D. Mirea, Eugen Voinescu. Compoziţie de mari dimensiuni (2,50m x
3,50m), intitulată La secerat sau Rodica, pictura din stânga intrării a fost
realizată de Nicolae Grigorescu (1838-1907) în 1894, în perioada târzie a
creaţiei sale. Rodica înfăţişează o scenă la munca câmpului, respectiv la
secerat, accentul căzând pe un personaj feminin, aflat în prim plan, care
domină compoziţia. În dreapta intrării, se află o marină de dimensiuni
aproximativ identice, pictată, tot în 1894, de Eugeniu Voinescu (1842-1909).
Pictând din pasiune şi nu ca urmare a unei pregătiri academice, E. Voinescu,
consulul României la Odessa şi discipolul lui Aiazovski este unicul autor român
de tablouri cu o astfel de tematică. Aici se crede că este vorba de o scenă din
portul Constanţa. Pereţii laterali sunt ocupaţi, în zona lor centrală, cu două
picturi alegorice ale lui G. D. Mirea (1852-1934): Mercur şi Prometeu,
realizate într-o manieră academică de influenţă barocă, probabil în 1891. Sub
aceste tablouri pe suport oval, se găsesc două şemineuri decorative, lucrate în
lemn cu grilaje metalice. La partea superioară a sălii se află cornişa puternic
profilată, care cuprinde şi golurile circulare ale ferestrelor dinspre
Lipscani. Plafonul este decorat asemănător Sălii ghişeelor. Un valoros
candelabru completează ambientul. În stânga Sălii de Consiliu, se află Biroul
guvernatorului în care tratarea parietală este mai reţinută, materialele şi
culorile folosite provenind dintr-o gamă mai deschisă, ceea ce creează un
agreabil contrast între cele două săli. Galeria ce înconjoară pe trei laturi
golul Holului ghişeelor adăpostea birourile Serviciului contabilităţii (aripa
Smârdan) şi locuinţa guvernatorului (aripa Carada). Locuinţa guvernatorului
avea un acces separat în clădire, cuprindea mai multe încăperi, inclusiv o
bibliotecă personală, deservite de un coridor lung, şi era luminat prin curtea
interioară. Subsolul era rezervat spaţiilor destinate tezaurului, inclusiv
pentru depozitarea valorilor populaţiei, precum şi pentru anexe (ateliere de
întreţinere, depozite, magazii). Tratarea interioarelor a fost subordonată
compoziţiei planimetrice generale, caracterizată prin ierarhizare şi gradarea
strictă a efectelor spaţiale. Spaţiile publice şi de reprezentare au beneficiat
de o remarcabilă rezolvare plastică. Particularităţile decorative ale fiecărui
spaţiu nu anulează coerenţa ansamblului. Rolul din ce în ce mai important al
BNR în economia naţională, extinderea operaţiunilor sale şi creşterea numărului
funcţionarilor au făcut ca spaţiile Palatului de pe strada Lipscani să devină
insuficiente. De aceea, Administraţia Băncii a acţionat în două direcţii: a
transformat interiorul Palatului vechi şi şi-a extins spaţiile de birouri în
clădirile învecinate special achiziţionate. Prima modificare majoră a
interiorului a avut loc în 1915, când s-a renunţat la ampla galerie de la
etajul I, care înconjura pe trei laturi Holul ghişeelor, pentru a fi
transformată în două birouri mari. Cu acelaşi prilej, s-a montat tâmplăria ce
închide noul spaţiu de lucru, care, astfel, era separat de Sala ghişeelor. După
ce în anii 1916-1918, Palatul a fost ocupat de armata germană, în 1920, au fost
reluate lucrările, mai ales că, după Unirea de la 1918, funcţionarea BNR
trebuia să se racordeze la noile realităţi economice şi politice. În toamna
anului 1923, BNR a cumpărat două clădiri situate în apropiere: imobilul
Zaharia, aflat la intersecţia străzii Doamnei cu strada E. Carada, şi imobilul
Teatrului Modern, de la intersecţia străzii E. Carada cu strada Băncii
Naţionale. Ambele au fost adaptate pentru funcţiunile băncii, iar în 1926 Teatrul
Modern a fost legat la nivelul etajului I cu Palatul vechi printr-o pasarelă
executată de antrepriza inginerului Emil Prager. În anii 1929-1930, au avut loc
cele mai consistente transformări ale Palatului. Acestea au constat în:
reducerea la minimum a spaţiilor destinate locuinţelor, prin renunţarea la
vastul apartament al guvernatorului, pentru care s-au cumpărat, la interval de
mai mulţi ani, casa pe strada Mircea Vodă (în care s-a mutat I.G. Bibicescu) şi
vila de pe bulevardul Lascăr Catargiu nr. 39, primul guvernator care a locuit
aici fiind D. Burillianu; galeria de la etajul I, care înconjura Holul
ghişeelor, a dobândit forma definitivă, existentă astăzi; cele trei aripi
secundare au fost înălţate cu un al doilea nivel, destinat în întregime birourilor.
Execuţia acestor operaţii a presupus lucrări inginereşti complicate. Planşeul
peste etajul I a fost consolidat şi completat cu un altul, turnat în beton
armat, calculat pentru a suporta sarcinile noi. Luminatoarele scărilor de
onoare şi cel din faţa Sălii de Consiliu au dispărut. Iniţial, diferite,
înălţimile aripilor clădirii au fost unificate la nivelul cornişei aripii
Lipscani şi a pavilioanelor din colţuri. Pentru faţadele secundare s-a folosit
acelaşi tip de tencuială, clădirea fiind terminată prin translatarea la noua
cotă a cornişei originale. În urma acestor intervenţii, Palatul vechi a
dobândit un volum compact, a cărui masivitate degajă o forţă considerabilă.
2. În data de 28 noiembrie 2022 Banca
Naţională a României a lansat în circuitul numismatic o monedă din aur cu
tema 300 de ani de la zidirea
Bisericii Kretzulescu din București.
Aversul monedei
redă o imagine a Bisericii Kretzulescu din București, anul de emisiune „2022”,
stema României, valoarea nominală „100 LEI” și inscripția „ROMANIA”. Reversul monedei prezintă un detaliu din arhitectura Bisericii
Kretzulescu și inscripțiile „BISERICA KRETZULESCU” și „300 ANI”. Caracteristicile
tehnice ale monedei sunt următoarele: valoarea – 100 lei , tema – 300 de ani de
la zidirea Bisericii Kretzulescu din municpiul București,
metal compoziție – aur, puritatea – 90%, forma – rotundă, diametrul – 21
milimetri, greutatea - 6,452 grame, cant – zimțat, calitatea – proof, tirajul –
1000 bucăți și prețul unitar de achiziție de la magazinul BNR, fără TVA – 2900
lei.
Biserica
Kretzulescu, cunoscută
și sub grafia Biserica Crețulescu, este un lăcaș de cult ortodox
din București, situat pe Calea Victoriei și închinat Adormirii Maicii Domnului
și Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil. Edificiul a fost ridicat între
anii 1720 – 1722 prin grija marelui logofăt Iordache Crețulescu și a
soției sale Safta, una din fiicele domnitorului Constantin Brâncoveanu. Marele
logofăt a construit în vecinătatea bisericii și un han, nu numai pentru că așa
se obișnuia în aceea vreme, dar și pentru faptul că aici se afla, pe atunci,
bariera de nord a orașului, pe "ulița cea mare" sau "Podul
Mogoșoaiei", în locul numit pe atunci "Puțul cu zale". În prima jumătate a secolului al XIX-lea, biserica
arăta ca o mănăstire datorită clădirilor din jur în care funcţiona Hanul
Kretzulescu. Între 1859-1860, familia Kretzulescu a hotărât restaurarea
bisericii de către arhitectul austriac Lipizer. Acesta a adus modificări
radicale bisericii, de la închiderea pridvorului şi desfiinţarea turlei de pe
pronaos până la tencuirea exteriorul bisericii şi vopsirea lui în alb. Peste
vechea frescă, marele pictor Gheorghe Tattarescu a pictat în ulei interiorul,
dar şi noua catapeteasmă. Din acea pictură se păstrează actualmente tablourile
ctitorilor de pe peretele de apus al bisericii, icoanele de pe catapeteasmă şi
o parte din icoanele praznicelor de peste an. Astăzi construcția are un
plan trilobat, purtând deaspra naosului o turlă zveltă, iar deasupra
pronaosului, clopotnița. Ambele sunt înzestrate cu ferestre înguste și lungi
accentuând tendința de verticalitate a monumentului, ceea ce se realizează prin
plastica decorativă a fațadelor. Acestea sunt împărțite în două registre, cel
inferior fiind ornat cu panouri dreptunghiulare, iar cel superior cu arcaturi
duble, prelungi. Intrarea în biserică se face printr-un pritvor deschis,
sprijinit pe coloane înalte de piatră între care se deschid arcade simple în
plin centru. Inițial exteriorul bisericii a fost tencuit, dar cu ocazia
restaurării efectuate, între anii 1935 – 1936, sub îngrijirea arhitecților
Ștefan Balș și Emilian Miclescu, el a rămas în cărămidă aparentă.
Pictura din
pridvor este cea originală, dar cea din interior aparține lui Gheorghe
Tăttărescu, fiind realizată între anii 1859 – 1860. Biserica a fost reparată și
între anii 1942 – 1943 urmare a cutremurului din anul 1940. Biserica a fost
salvată de la demolare datorită arhitectei Henriette Delavrancea. După
cutremuru din anul 1977 biserica a sufeit o nouă restaurare iar după 1996
pictura veche a fost parțial spălată. Biserica
Cretzulescu adăposteşte câteva icoane vechi din secolul al XVII-lea, dar şi
candelabrul din naos comandat în 1837, la Paris, în atelierele Casei
Barbedienne.
3. În data de 5 decembrie 2022, Banca Naţională a României a lansat în circuitul
numismatic o monedă din argint cu tema 140 de ani de la înființarea Bursei de Valori București.
Aversul monedei prezintă sediul actual al Bursei de
Valori București, inscripția în arc de cerc „ROMANIA”, valoarea nominală „10
LEI”, stema României și anul de emisiune „2022”. Reversul monedei prezintă o imagine de epocă a
sediului vechi al Bursei de Valori București și inscripțiile „BURSA DE VALORI
BUCURESTI” și „140 ANI”. Principalele caracteristici tehnice
ale monedei sunt următoarele:
- data emiterii – 5 decembrie 2022
- tema emisiunii – 140 de ani de la înființarea
Bursei de Valori București
- valoarea nominală – 10 lei
- metal compoziției – argint
- puritatea – 99,9%
- forma – rotundă
- diametrul – 37 milimetri
- greutatea – 31,103 grame
- cantul – zimțat
- calitatea - proof
- tirajul – 5000 exemplare
- prețul unitar de achiziție al monedei de la magazinele BNR,
exclusiv TVA – 450 lei
Bursa de Valori Bucuresti (BVB) construieste in prezent o piata competitiva in Europa
Centrala si de Est. BVB ofera oportunitati de finantare pentru companiile care
vor sa atraga investitii din piata de capital din Romania. In ultima perioada,
BVB a inregistrat o crestere a fluxurilor de capital, din partea investitorilor
institutionali si de retail, atat din Romania, cat si internationali. Piata de
capital din Romania s-a pozitionat pe o traiectorie ambitioasa spre dezvoltare,
iar perspectivele de crestere sunt optimiste. Misiunea Bursei de Valori
Bucuresti este de a transforma piata de capital locala intr-un instrument activ
de finantare a economiei romanesti. Obiectivul BVB este de a construi una din
cele mai performante piete de capital din Europa de Centrala si de Est prin
crearea de oportunitati atractive pentru companii si investitori, intr-un mediu
dinamic si transparent. BVB va continua sa ofere suportul necesar pentru
incheierea cu succes a ofertelor publice pentru companiile de stat, sa listeze
noi companii private si sa atraga un numar cat mai ridicat de investitori
activi. Obiective cheie reprezinta transpunerea pe piata de capital locala a
celor mai bune practici internationale si obtinerea statutului de piata
Emergentă. Deschiderea
oficiala a Bursei de Valori Bucuresti a avut loc în data de 1 decembrie 1882,
dupa o perioada de peste 70 de ani in care functionasera burse de comert. În
anul 1945 a fost închisă de către regimul comunist și redeschisă abia la 21
aprilie 1995. Adresa de corespondență a instituției este: Bulevardul Carol I,
nr. 34-36, București.
Camera de Comerț și Bursa, denumirea alternativă Palatul
Bursei, este
o clădire din București, construită între anii 1906 – 1902, pe strada Ion
Ghica, la nr. 4, după planurile arhitectului Ștefan
Burcuș.
Începând cu anul 1955 a devenit sediul
Bibliotecii Centrale de Stat. În anul 2008 clădirea a fost retrocedată
proprietarului de drept, Camera de Comerț și Industrie a Municipiului
București. Cel care a adus în discuție pentru prima data problema necesității
construirii unui sediu pentru Camera de Comerț și Industrie a Municipiului
București într-o zona centrală a fost regele Carol I în 1904, la
sugestia lui George G. Assan. Arhitectul ales prin concurs a fost Ștefan
Burcuș, iar structura de rezistență a fost proiectată de inginerul Gogu
Constantinescu, cărămizile putând suporta o
sarcină de 150 kg/cm2 iar planșeele
urmând a fi realizate din beton armat. Stilul este cel neoclasic francez, cu
pilaștri și coloane în stil corintic. În conformitate cu legea 863/25.02.1906
(adoptată la 25 februarie 1906) clădirea a fost construită pe un teren de la
intersecția străzilor Doamnei și Vestei (actuala stradă Ion Ghica) rămas viran
în urma dărâmării fostei clădiri a clucerului Bărcănescu, unde odinioară fusese
Senatul României. Terenul, în suprafață de 2215 metri pătrați, a fost dăruit la
3 martie 1906 de ministrul industriei, Ioan Lahovary, cu condiția ca lucrările
sa fie începute în cel mult trei ani și construcția să fie finalizată în cel
mult șapte ani. Ceremonia așezării pietrei de temelie a avut loc la data de 11
mai 1908, în prezența reprezentanților Casei Regale. Revista
Analele de Arhitectură precizează că licitaţia pentru construcţia clădirii,
care a fost evaluată atunci la 800000 lei aur, a fost câştigată de
antreprenorii Costa şi Luigi Forabasco, care au oferit o reducere de 3,83%, iar
arhitectul Toma Dobrescu a fost numit dirigintele lucrării. Arhitectul Ştefan
Burcuş l-a avut ca ajutor pe arhitectul I.G. Mayer pentru supravegherea
lucrărilor. Palatul a fost început la 1 august 1907. Valoarea construcţiei s-a
ridicat în 1911 la 1300000 lei aur, iar a instalaţiunilor la 500000 lei aur.
Este o construcţie cu forme şi proporţii echilibrate, cu o decoraţie elegantă.
Parterul şi mezaninul au bosaje, celelalte două nivele fiind ritmate de
pilaştrii angajaţi, iar intrările mărginite de câte două coloane masive. Iese
în evidenţă intrarea principală aflată la intersecţia străzilor Ion Ghica şi
Doamnei, care este accentuată la nivelul etajelor superioare de câte două
coloane masive care susţin o arcadă în plin centru. Frontonul semicircular are
în centru un cap de leu ce încadrează două personificări stând pe o plintă în
poziţii relaxate. În partea stângă este Industria cu ciocanul în mână, iar în
dreapta zeul Mercur având în mână dreaptă caduceul şi în cealaltă o ancoră. Acoperişul
clădirii, cu dantelăriile sale, a fost realizat de meşterul tinichigiu
Alexandru Dimitriu. Astăzi,
în clădire au loc expoziţii cu obiecte meşteşugite de diverşi artişti. Clădirea
are urgente nevoi de reparare, ea fiind un pericol şi pentru pietoni. Nu te
puţine ori, cei care au trecut pe lângă clădire au putut vedea anunţuri cu "Atenţie,
cade tencuiala!”. Astăzi edificiul este scos la licitație pentru suma de
8,7 milioane de euro.
xxx
"REVOLUȚIA ÎNCEPE"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O FOTO EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL IAȘI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un
obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale
diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască
şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa
unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru
fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc. Basarab Nicolescu - Ambasador cultural al Iașului
Primăria municipiului Iași
Basarab Nicolescu (născut la 25 martie 1942 în Ploiești)
este un fizician și filosof roman, stabilit în Franța. Actualmente este
profesor la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. A urmat
cursurile Liceului „I.L. Caragiale” din Ploiești (1956–1960) și ale Facultății
de Fizică din cadrul Universității din București (1960–1964). În anul 1965 și-a
susținut lucrarea de diplomă "Câmpurile Yang-Mills și autointeracțiunea
câmpurilor vectoriale". Între anii 1965 – 1968 a fost asistent la Universitatea
din București. În anul 1968 a părăsit România pentru a se stabili în Franța,
fiind bursier al guvernului francez, la Universitatea Paris VI. În anii 1969 –
1970 a fost bursier al Comisariatului pentru Energie Atomică. În anul 1973 își
susține doctoratul de stat în științe fizice ("Contribution à l’étude
théorique de la diffusion pion-nucléon"), introducând un nou concept
(Oddéron), care a deschis un nou domeniu în fizica interacțiilor tari. În anul
1976 a renunțat la cetățenia Româna si a obținut cetățenia franceză. A fost
„senior visiting scientist” la Lawrence Berkeley Laboratory (1976-1977) și la
Universitatea din Londra (1979) și profesor invitat la Universitatea din Girona
(Spania) (2000–2001). Opera sa se concretizează în peste 130 de lucrări
științifice de specialitate și în numeroase lucrări privind
transdisciplinaritatea, toate foarte apreciate în întreaga lume. Pentru
laborioasa sa activitate științifică a primit următoarele titluri și
distincții; Membru de Onoare din străinătate al Academiei Române (29 noiembrie
2001), Doctor Honoris Causa al Universităților „Al. I. Cuza” din Iași (2000),
Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca (2008), Universitatea "George
Bacovia" din Bacǎu (2008), Universitatea "Vasile Goldiș" din
Arad (2011) și Universitatea Veracruzana (Mexic) (2011), Cetățean de Onoare al
orașelor Cluj-Napoca, Iași și Ploiești, Director al colecțiilor
„Transdisciplinarité” (Editions du Rocher, Monaco, „Les Roumains de Paris”
(Editions Piktos/Oxus, Paris), „Științǎ și Religie” și „Științǎ, Spiritualitate,
Societate” (Curtea Veche, București), Membru al Consiliului academic
internațional al Institutului Internațional pentru Gândirea Complexă al
Universității din Buenos Aires, Președinte de onoare al Fundației
Internaționale „Ștefan
Lupașcu” pentru știință și cultură din Iași, Medalia de aur la prima olimpiadă
internațională de matematică (Brașov, 1959). Medalia de argint a Academiei
Franceze pentru Nous, la particle et le monde(1986), Diploma de
Onoare a Academiei Româno-Americane (1987), Premiul Opera Omnia la Festivalul
Internațional Nichita Stănescu (Ploiești, 2006), Premiul Uniunii Scriitorilor
din România și Benjamin Franklin Award for the Best History Book (USA)
pentru Știința, sensul și evoluția – Eseu asupra lui Jakob Böhme (1993),
Ordinul Național „Serviciul credincios” în grad de Mare Ofițer (2002). Enumăr mai jos câteva dintre brevetele, certificatele, diplomele, medaliile și
premiile conferite aceste ilustre personalități a neamului românesc.
- Premiul de onoare al Societății
Internaționale pentru Dialog Universal (ISUD)
- Titlul Membru de Onoare al Academiei
Române
- Premiul Academiei Americano-Române
de Arte și Științe
- Diploma Festivalului internațional
Lucian Blaga
- Premiul Benjamin Franklin al
Gazetei Mit și Tradiție din New York – 1992
- Titlul Cetățean de Onoare al
Municipiului Ploiești
- Premiul de excelență al Revistei
Convorbiri Literare
- Titlul de Dr.Honoris Causa al
Universității Tehnice din Cluj-Napoca
- Titlul de Dr.Honoris Causa al
Universității "Alexandru Ioan Cuza" din Iași
- Medalia și titlul de Dr.Honoris
Causa al Universității din Veracruz, Mexic
- Diploma de excelență a
Ministerului Afacerilor de Externe al României
- Titlul de Dr.Honoris Causa al
Universității "George Bacovia" din Bacău
- Premiul de Excelență "Nichita
Stănescu" al Municipiului Ploiești pentru Opera Omnia
- Premiul Uniunii Scriitorilor din
România
- Titlul de Dr.Honoris Causa
al Universității de Petrol și Gaze din Ploiești
- Placheta de merit a Academiei
de Învățământ Transdiciplinar și Studii Avansate Georgetown - Texas - SUA
- 24 mai 2010
- Placheta de merit a Academiei de Învățământ
Transdiciplinar și Studii Avansate Taichung - Taiwan - 9 iunie 2014
- Ambasador cultural al Iașului (piesa prezentată mai sus)
Primăria municipiului Iași, denumiri și destinații vechi
- Palatul Roznovanu, Palatul Rosetti-Roznovanu, Palatul
Ferdinand, Palatul Regal sau Palatul Corpului 4 Armată, este un monument de cultură și emblemă arhitectonică a
municpiului Iași, situat pe vechea Uliță Mare a orașului, azi Strada Ștefan cel
Mare, nr.11, deschisă doar traficului pietonal. Terenul care
este astăzi ocupat de impunătorul Palat Roznovanu a avut o serie de
proprietari, toți făcând parte din familii boierești de renume în Moldova.
Printre proprietari se numără Simeon Moghilă Vodă, care îl dăruiește
lui Pană Visternicul, în jurul anului 1620. Gheorghe Hatmanul,
fratele domnitorului Vasile Lupu, următorul deținător al terenului,
alege să contruiască o pivniță și case de piatră. Este înapoiat,
mai apoi, urmașilor lui Pană de noul domnitor, ca mai apoi să fie cumpărat
de Miron Costin, „vornicul țării de Jos”. Următorul care intră în
posestia terenului este visternicul Ursache, care, împreună cu alți boieri
moldoveni, erau înfricoșați de luptele continue dintre turci, nemți și ruși,
alegând să părăsească țara, condamnând astfel palatul de atunci la o soartă
nefastă: clădirea a fost „risipită din temelii”. Impresionantă prin somptuozitate și prin fastul interioarelor, clădirea a
fost construită în deceniile 7 - 10 ale secolului al XVIII-lea și restaurată
între anii 1830 - 1833 de către cunoscutul arhitect Gustav Freywald, cel
care a proiectat și Catedrala Mitropolitană din Iași. În ansamblu, ca
arhitectură dar și prin frescele interioare și statuile ce împodobeau în 1830
exteriorul, palatul aparține stilului neoclasic, cu elemente ornamentale
electico-baroce. Până în 1891 când este vândută statului, clădirea este
reședință a familiei Rosetti - Roznovanu, cea mai puternică și mai influentă
familie din arena politică moldavă a urbei. Fiind una din cele mai importante
case ale Iașului în epocă, edificiul a găzduit numeroase personalități și
a fost martora unor evenimente istorice semnificative. În anul 1788), se
stabilește la Palat, generalul rus Romanov și mai apoi, întreaga diplomație
rusă, aflată aici în perioada Regulamentului Organic (1829 - 1831). De altfel,
în anul 1866, familia Roznovanu, susținută de forțe politice din Rusia,
încearcă organizarea unui complot ce urmărea urcarea în scaunul Moldovei, a lui
Nicolae (Nunuță) Roznovanu, dar planul se soldează cu un eșec. Nunuță ajunge
pentru scurt timp la închisoare, regele Carol I îl grațiază devenint astfel
prieten al familiei Roznovanu și de câte ori regele Carol I venea la Iași era
găzduit în palat. În anul 1891 Nunuță Roznovanu ipotechează palatul la Creditul
Urban. Pentru stingerea datoriei Vasile Pogor cumpără clădirea pentru Primărie
cu suma de 300000 lei.Alte figuri marcante care s-au perindat prin saloanele
Palatului în deceniile 7 și 8 ale secolului al XIX-lea au fost: Natalia Kescu (care
va deveni regina Serbiei în anul 1882) și celebra Hariclea Darclee. Între
anii 1892 - 1892, Palatul Roznovanu a fost reședința temporară a familiei
regale, o parte din spațiu fiind alocat autorităților locale. Clădirea a jucat
un rol deosebit pe scena istoriei mai ales în primul război mondial, când a
găzduit sediile ministerelor conducerii politice refugiate de la București. În
anul 1916 aici a funcționat Tribunalul și Curtea de Apel iar din septembrie
1917 palatul va găzdui Misiunea Americană de Cruce Roșie, care va înființa un
spital. În încăperea în care se află acum Cabinetul Primarului, își avea biroul
regele Ferdinand I, iar în actuala Sală de ședințe a Consiliului Local s-a
întrunit în 1918, Consiliul de Război al României. După război, începând cu
anul 1924 și până l sfârșitul celui de-al doilea război mondial, în palat va fi
Corpul IV de Armată cu birourile și locuința comandantului. În anul 1944
palatul devine sediul Comitetului Orășenesc de Partid, în anul 1953 palatul
devine sediul Sfatului Popular Regional și abia în anul 1970, după 80 de ani
palatul va redeveni sediul Primăriei Iași. După anul 1990 s-au perindat prin
Sala Mare a Palatului, semnificative personalități ale vieții politice românești,
membrii Casei Regale, ambasadori și reprezentanți ai statelor din toate
colțurile lumii. Povestea
Palatului Roznovanu este presărată cu tot felul de drame și povești cu iz
amoros. Una dintre dintre poveștile romantice care au zguduit societatea în
general conservatoare a Moldovei secolului al XIX-lea a fost idila
dintre Nicolae Rosetti-Roznovanu și Maria (Marghiolița) Ghica-Comănești,
căsătorită cu mult mai vârstnicul logofăt Costache Sturdza. Cei doi au fugit
și, mai apoi, s-au căsătorit. Blestemul l-a urmărit şi i-a condamnat pe
cei doi soţi la dispreţ şi izolare, în timp ce palatul a rămas al nimănui. Aşa
se face că impozanta clădire, cu o mulţime de încăperi, tainiţă şi hrube
adânci, era spartă şi cutreierată noaptea de hoţii ce căutau comori. O altă dramă
a avut loc în iarna 1957-1958. Atunci, la Palatul Roznovanu s-a iscat un
incendiu, iar flăcările au mistuit etajul şi mansarda, precum şi celebrele
policrandre aurite. Totul a ars
din temelii. Îndeplinind Hotărârea Consiliului Comunal din 9 ianuarie 1891,
aprobată de Adunarea Deputaţilor, în 4 iunie 1891, pentru cumpărarea palatului
familiei Roznovanu, ca sediu al Primăriei, vineri, 18 octombrie 1891, a început
mutarea birourilor administraţiei locale în fostele saloane, golite de vechile
lor mobile. Pe locul gradinii din fata Primariei era o piata larga amenajata
special pentru trasurile de alta data ce se randuiau ca intr-o parcare, la
vremea cand surugii isi aduceau stapanii pentru musaferilic. Constructia era
imprejmutita spre strada de un sir de stalpi de piatra de vreo patru cinci
palme, varuiti, intre care atarna un lant gros cat mana unui om. Fatada era
simpla, varuita si cu gratii de fier la ferestrele catului de jos si cuprindea
la mijloc intrarea principala. Gangul din dreapta ducea in gradina
Palatului sub care sticlea apa unui havuz din marmura, adusa de la Golia.
Gangul din stanga, ducea in curtea cu bucatarii, spalatorii, adaposturi pentru
rromi (cei ce trebaluiau prin gospodarie) si la grajdul cailor, croit macar
pentru vreo 40 de trapasi. O parte a curtii avea suri, cu diverse
acareturi, bordeiul bivolitelor, stogurile cu fan, ghetaria si uriasele stive
de lemne. Curtile aveau ziduri inconjuratoare, iar intreaga cladire era
strabatuta de cate un culoar lung. Holul principal de la intrare infatisa
stalpii grosi de sustinere a tavanului, deasupra caruia se intindea marele
salon de dans. Inzestrat dupa gusturile timpului, cu matase galbena,
mobile de mahon, policandre bogate si tricheluri aurite, salonul isi marea
adancimea prin oglinzi uriase, pana in tavan, ce inmulteau numarul
dantuitorilor, cuprinsi in iuresul valsurilor. Universitatea "Alexandru Ioan Cuza"din Iași
150 ani 1860 - 2010
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, este o instituţie
de invăţământ superior de stat din Iasi.
Este prima universitate modernă din România. În anul 2011 a fost clasificată în
prima categorie din România, cea a universităţilor de cercetare avansată şi
educaţie. Universitatea este continuatoarea simbolică a altor iniţitive
asemănătoare de pe plaiuri moldave;
- 1563 –
Domnitorul Moldovei, Despot-Vodă, înfiinţează la Cotnari, lângă Iaşi, un
Colegiu (Schola Latina), cu un program şcolar conceput pe 5 ani. Se studia, în
principal, limba latină, apoi retorica şi dialectica.
- 1640 – Vasile
Lupu fondează Colegiul de la mănăstirea Trei Ierarhi din Iaşi, în care cursurile
se predau în limba latină; Colegiul de la Iaşi a devenit unul dintre
principalele focare de cultură într-o arie dominată de Islam, în perfect
sincronism profesional şi pedagogic cu academiile similare din Germania sau
Italia. În această perioadă, la Iaşi se tipăreşte prima carte în
limba română.
- 1714 – Se
înfiinţează Academia Domnească din Iaşi; în perioada economică dificilă a
domniilor fanariote, ştiinţele şi învăţăturile înalte continuă să progreseze
în Moldova, limba română începând să fie din ce în ce mai folosită.
Academia din Iaşi serveşte la definirea şi afirmarea identităţii
româneşti, întreţinând forţa de rezistenţă împotriva opresiunii otomane.
- 1835 –
La Iaşi se înfiinţează Academia Mihăileană (după numele
domnitorului Mihail Sturza). Erau susţinute cursuri de istorie, filosofie,
drept, teologie, chimie, matematică, inginerie, agronomie, arhitectură.
Întemeierea şi funcţionarea Academiei Mihăilene, înfiinţarea primelor facultăţi
– de Drept şi Filosofie, dar mai ales transformările profunde survenite la
nivel politic (Unirea Principatelor Române din 1859), au pregătit fondarea
Universităţii din Iaşi.
La Iaşi se înfiinţează prima Universitate modernă
din România. Potrivit decretului de înfiinţare din 26 octombrie 1860,
Universitatea din Iaşi se constituie ca formă instituţională bine
definită şi ca simbol al identităţii unei naţiuni. Celor trei facultăţi (Drept,
Filosofie şi Teologie) care au format nucleul acestui aşezământ educaţional şi
cultural de prim rang, li s-au adăugat altele, cu scopul de a veni în
întâmpinarea necesităţilor specifice unei societăţi în perpetuă
transformare. În anul 1897 se inaugurează Palatul Universitar, construit
timp de patru ani. Clădirea, impresionantă prin monumentalitate, se
înscrie în canoanele stilului eclectic francez şi capătă o valoare de simbol
atât pentru comunitatea locală, cât şi pentru întreaga spiritualitate
românească. Până la primul Război Mondial şi apoi, în perioada interbelică,
Universitatea din Iaşi s-a ridicat la nivelul instituţiilor europene
similare, atât din punct de vedere al administrării şi organizării, cât şi al
programelor didactice. Au fost consolidate şcolile ştiinţifice, au fost formaţi
savanţi de prestigiu (precum Gr. Cobălcescu, A.D. Xenopol, Gh. Brătianu, Al.
Phillippide etc.) şi generaţii întregi de specialişti. În acelaşi timp,
impactul activităţii sale se simţea şi la nivelul societăţii, a cărei viaţă era
puternic influenţată de intelectualii universitari: cele mai luminitate minţi
ale universităţii participau la viaţa publică şi deţineau funcţii importante în
stat. Mai sus se prezintă emblema Universităţii “Alexandru Ion Cuza”
din Iaşi. Clădirea
universității a fost construită între anii 1893-1897 pe locul fostului Teatru
Mare de la Copou şi al şcolii de Belle-Arte. Planurile au fost realizate de
arhitectul Louis Le Blanc. Piatra de temelie fost pusă la 28 aprilie 1892 în
prezenţa Principelui Moştenitor Ferdinand. Inaugurarea clădirii a avut loc la
21 octombrie 1897, în timpul ministeriatului lui Spiru Haret, la ea participând
regele Carol I, regina Elisabeta, primul ministru D.A. Sturdza şi rectorul N.
Culianu. Pe perioada refugiului la Iaşi, universitatea a fost sediu pentru
Ministerul de Război şi pentru Ministerul Învăţământului. De la înfiinţare şi
până în decembrie 1933 a purtat denumirea „Universitatea din Iaşi”. Prin
decretul regal nr. 3119, din 2 decembrie 1933 a primit titulatura de
Universitatea Mihăileană din Iaşi. Prin decretul-lege 886, din 2 decembrie
1942 s-a numit Universitatea „Cuza Vodă”. Reforma învăţământului din 1948 a dus
la o nouă modificare, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Intrarea principală a
Universităţii dă în „Sala paşilor pierduţi” decorată cu picturi semnate de
Sabin Bălaşa. În faţa universităţii se află statuile lui A.D. Xenopol si cea a
lui Mihail Kogălniceanu. Impresionează prin dimensiunile sale, fiind o „clădire
enormă, care are peste 300 de încăperi.Socola - Iași 1905 - 2005
Spitalul
Clinic de Psihiatrie "Socola" Iasi, șoseaua
Bucium, nr. 36, denumire veche Institutul
de Psihiatrie “Socola”, este un spital clinic de monospecialitate - de
interes national - care asigura asiestenta medicala de inalta specialitate
bolnavilor din teritoriul arondat cat si a celor din intreaga tara, in profilul
psihiatrie. De asemeni, efectueaza indrumarea metodologica in specialitate,
a unitatilor sanitare din teritoriul arondat, sprijina acordarea asistentei
medicale de profil din policlinici, dispensare si cabinetele medicilor de
familie. Efectueaza studii si cercetari medicale in legatura cu aplicarea de
metode noi de investigatii si tratament si asigura desfasuarea practica a
invatamantului medical superior (avand studeni, rezidenti si stagiari in
pregatirea de specialitate cat si doctoranzi. Institutul de
Psihiatrie „Socola” Iaşi a fost construit în perioada 1887-1889 pe locul fostului
Seminar de Teologie, sub directa coordonare a doctorului Alexandru Brăescu,
valorificând proiectele arhitectului Săvulescu. Construcţia spitalului a fost
proiectată pentru o capacitate de 400 paturi în sistem pavilionar. Prof. Al.
Obregia, în calitatea sa de director al Direcţiei Sanitare din Ministerul de
Interne, a decis dotarea spitalului cu echipamentul necesar, permiţând astfel
deschiderea acestuia la 12 (25) octombrie 1905. Principalele preocupări au fost:
- asistenţa
de specialitate a persoanelor cu tulburări psihice
- cercetare
clinică şi experimentală
- îndrumare
metodologică pentru toate unităţile de profil din Moldova
- bază
de învăţământ universitar
- organizator
de manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale
- editor
al revistei Buletin de Psihiatrie Integrativă
Calitatea medicală a asistenţei psihiatrice a predominat la
Socola, spitalul devenind repede una dintre cele mai reprezentative şcoli
medicale româneşti, unde s-au format o mare parte din specialiştii secolului.
Mai presus de toate, însă, s-au ilustrat rosturile sale samaritene, de lăcaş,
primitor de sărmani, ridicând umanitarismul dincolo de o simplă atitudine şi
înscriindu-l în ştiinţa asumată şi practicată la Socola. Recunoaşterea posibilităţilor de cercetare şi
de asistenţă psihiatrică modernă, realizată prin orientarea medicală a „Şcolii
de la Socola”, a contribuit la numirea Prof. P. Brânzei ca expert OMS, iar
spitalul a fost nominalizat Bază de studiu pilot EURO/OMS pentru sănătate
mintală.Jetonul - Regia autonomă Citadin - Iași
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Produsul
medalistic de mai sus este un jeton realizat la comanda R.A. Citadin din municipiul Iași. Piesa este confecționată din
aluminiu, are o singură față, este rotundă și are diametrul de 32 milimetri. În
câmpul ei, în interiorul unui cerc periferic liniar, sunt aplicate inscripțiile
curbate: “R.A. CITADIN” – sus și: “IAȘI”
– jos. Nu există informații despre modul de folosire al acestui jeton.
R.A. Citadin din
muncipiul Iași,
denumire actualizată S.C. Citatdin S.A.
este o societate comerciala pe actiuni, cu unic actionar Consiliul
Local al Municipiului Iasi. Sediul central al societății se află pe Bulevardul
Tudor vladimirescu, la nr. 32C. Domeniile principale de activitate ale
societății sunt:
- activități de reparații, întreținere
și modernizări străzi
- extracția
pietrișului și a nisipului. exploatarea și sortarea agregatelor, comerț cu
materiale (produse de balastieră)
- fabricarea
mixturilor asfaltice
- fabricarea
elementelor de beton pentru construcții inclusiv comercializare (cămine,
borduri, dale, tuburi, bolțari, etc)
- lucrări de
deszăpezire și menținere în funcțiune a drumurilor publice pe timp de polei sau
îngheț
Matrice sigilară - Poliția târgului Hârlău
Principatele unite 1869
Matricea
sigilară
reprezintă obiectul confecţionat din material dur care, care are gravată o
reprezentare şi un text ce-l individualizează pe posesor și care servește
pentru realizarea amprentei sigilare. Sigiliul este amprenta rămasă pe suportul
documentului (în ceară, hârtie, soluţie de aur, tuş sau fum) în urma aplicării
unei matrici sigilare. Sigiliul este principalul mijloc de garantare a unor
secrete şi de asigurare a autenticităţii unor acte. Sigilile rotunde reprezintă
autoritatea unei instituții. Gravarea sigiliilor se poate face în adâncime (incizie),
pentru sigilarea în ceară sau cocă, ori în relief (excizie), pentru
sigilarea în tuş sau fum. Sigilografia (nume alternativ - sfragistica) a fost
fondată în secolul al XVII-lea de Dom Mabillon, părintele erudiției moderne și
dezvoltată în secolul al XIX-lea de către Louis-Claude Douët d'Arcq, un mare
arhivist și istoric care, împreună cu echipa sa, a scos lucrarea Collection des sceaux des
Archives de l'Empire. Franceză la origine, această disciplină nu a
întârziat să se extindă în toată Europa, pretutindeni unde, încă din Evul
Mediu, se impunea obiceiul de a valida documentele cu sigiliu. Câmpul sigilar
este suprafaţa pe care se gravează reprezentarea grafică și textul unui
sigiliu. Exerga este spaţiul de la marginea câmpului sigilar, de obicei cuprins
între două sau mai multe cercuri (ce pot fi liniare, şnurate, perlate, etc.),
în care se gravează textul matricei sigilare. Este important de reținut a nu se
confunda sigilografia cu heraldica. Heraldica este disciplina auxiliară a
istoriei care studiază stemele, blazoanele, etc. Produsul medalistic de mai sus
este o matrice sigilară realizată în anul 1862 pentru Poliția târgului Hârlău din Principatele Unite, azi
județul Iași. Matricea este foarte valoroasă prin faptul că ne prezintă
stema Principatelor Unite – Moldova și Țara Românească.
Hârlău este
un oraș în județul Iași care include și localitatea Pârcovaci și
care se află în nord-vestul județului Iași, pe malul râului Bahlui. Prima
atestare documentară datează din anul 1384 când mama domnitorului Petru
Mușat își stabilește curtea aici. În Evul Mediu aici a funcționat o curte
domnească, în care Ștefan cel Mare a ridicat o biserică, care poate fi
văzută și azi. Hârlău a fost temporar reședință domnească după ce curtea de la
Iași a ars în 1624 în timpul lui Radu Mihnea. Târg medieval, Hârlăul și-a
pierdut privilegiile în 1783, când deținătorul moșiei, Constantin Mihail Cecan
Racoviță, a dat moșia mănăstirii Precista din Roman. În 1950, a fost
retrogradat la rang de comună, dar și-a păstrat un rol administrativ, devenind
reședința raionului Hârlău din regiunea Iași. În 1968, Hârlău a redevenit
oraș și a trecut la județul Iași. La recensământul din anul 2011 orașul
număra 10905 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 –
11268 locuitori) dintre care: români – 85,97%, romi
– 5,77% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a
orașului ieșean Hârlău astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 91,04% și restul – nedeclarată sau altă religie. În economia
localității se remarcă industria textilă, de prelucrare a lemnului și
alimentară. La sud de oraș se află cunoscuta regiune viticolă Cotnari. Orașul
este străbătut de șoseaua națională DN28B, care leagă Iașiul de Botoșani.
La Hârlău, din acest drum se ramifică șoseaua județeană DJ281A, care
deservește comuna Deleni. La Hârlău se află capătul de linie al căii
ferate Podu Iloaiei – Hârlău, pe care circulă trenuri de călători cu destinația
Iași.În oraș funcționează două școli generale și două licee: Colegiul Național
„Ștefan cel Mare" Hârlău și Liceul Tehnologic Hârlău. Principalele
atracții turistice ale orașului sunt:
- Ansamblul curții
domnești din secolele al XIV-lea–al XVII-lea, format din curtea
propriu-zisă și din Biserica Sfântu Gheorghe (1492)
- Biserica Sfântu
Dumitru (1535).
- Situl arheologic
“Între
Islazuri”, pe versantul nordic al dealului Miriște de la vest de satul
Pârcovaci, sit ce cuprinde așezări din perioada Halstatt, secolele al
VI-lea–al VIII-lea (epoca migrațiilor), secolele al XI-lea–al XII-lea) și din
secolul al XVII-lea.
- Spitalul vechi
(1858)
- Casa de cultură (începutul secolului al XIX-lea);
- Casa Grigoriu (aceeași
perioadă, aflată în strada Mihai Eminescu; începutul secolului al XIX-lea);
- Paraclisul caselor Ghica (prima jumătate a secolului al
XIX-lea);
- Primăria orașului, denumită Casa Zoltman (începutul secolului al
XIX-lea);
- Casa parohială a bisericii „Sf. Dumitru”;
- Școala tip „Spiru Haret” (începutul secolului al XX-lea);
- Biserica Sfântul
Nicolae (1848);
- Muzeul de
Istorie Casa Tăutu (secolele al XVII-lea–al XVIII-lea);
Aici au trăit o vreme Petru Rareș (1483-1546),
domn al Moldovei și
Lucia Țibuleac, soprană, solistã a Operei Române din București.Municipiul Iași este reședința
județului Iași și principalul centru urban din nord-estul României.
Orașul a fost capitala Moldovei în perioada 1564 - 1859, una
dintre cele două capitale ale Principatelor Unite între 1859 -
1862 și capitala României între 1916 - 1918. Conform datelor
recensământului din anul 2011 municipiul Iași număra 263410
locuitori și era astfel al patrulea oraș ca mărime din România. Orașul
este centrul cultural, economic și academic al Moldovei. Peste 60000 de
studenti trec pragul universităților din oraș. Aici a fost fondată și
funcționează prima universitate din România, Universitatea Al.I. Cuza,
astăzi una dintre cele mai prestigioase instituții academice din țară, precum
și alte patru universități publice și șapte particulare. Orașul Iași a
fost menționat pentru prima oară într-un privilegiu comercial emis în
1408 de către domnul Moldovei, Alexandru cel Bun. Totuși, deoarece
existau clădiri mai vechi de această dată (spre exemplu presupusa Biserică
armeană construită în anul 1395), se crede că orașul este mult mai vechi, cel
puțin cu câteva decenii înainte de această dată. Sus am postat stemele
interbelică, comunistă și actuală, iar dedesubt pozele câtorva monumente de
cultură și arhitectură din municipiul Iași, din vremuri diferite.
Banca Moldovei
Biblioteca Universității - interior
Biserica Trei Ierarhi
Biserica Sfântu Nicolae
Creditul urban
Gara
Institutul agronomic
Statuia lui Miron Costin și Institutul Notre Dame de Sion
Liceul Național
Palatul mitropolitan
Iași este un județ în Moldova, cu
reședința în orașul cu același nume. Orașul Iași își trage numele de la
vechiul trib al iașilor. Județul Iași se întinde pe suprafața de 5476
kilometri pătrați și numără aproximativ 826000 de locuitori. Județul are
următoarele subdiviziuni administrative; 2 municipii - Iași și Pașcani, 3 orașe
- Târgu Frumos, Hârlău, Podu Iloaiei și 92 de comune. Sus am postat stemele
interbelică, comunistă și actuală, harta județului Iași, iar dedesubt pozele
câtorva monumente de cultură și arhitectură din județul Iași, din vremuri
diferite, dar și alte locuri de vizitat în acest județ.
Vederi - Lespezi
Biserica - Scânteia
Mănăstirea Sfântu Ioan Teologul- Vlădiceni
Vederi - Hălăucești
Vederi - Tărgu Frumos
Biserica catolică - Răducăneni
Grădina publică - Hârlău
Vedere din județ
Gara - Pașcani
Strada Mare - Pașcani
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Istoric și om de cultură lituanian Jonas Basanavicius,
a trăit între anii 1851 - 1927
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 27.12.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu